"Poiskytkentänuppi onkin ainoa hyväpuoli kyseisessä systeemissä."
Omasta mielestäni pienempi kulutus, pienempi autovero ja pienempi ajoneuvovero ovat vielä parempia. Yhtään haittaa en ole vielä S-S zydeemistä löytänyt, mutta mitäpä näistä väittelemään.
Jos ei osaa pitää autoa liikkeellä sen vertaa että ABS:n pyöräanturit ymmärtävät auton liikkuvan, niin Altendorf auttaa. Tuommoinen ohjaamon CAN-väylälle, ja loppuu se napin painelu valtatielle STOP-merkin takaa tullessa:
Amerikkalaisissa automaateissa vapaakytkin on ollut suurimmilla vaihteilla käytössä vuosikymmeniä, siis ainakin 1960-luvulta. 2000-luvulla on tosin joissakin tapauksissa luovuttu tästä polttoainetta säästävästä ominaisuudesta.
@Touhoankka: juuri mainitsemastasi syystä kerroinkin STOP-merkin esimerkkinä tilanteesta, jossa napin painallus on minulle helpoin tapa pysähtyä ilman sivuvaikutuksia. Vanhanaikaisessa automaatissani ei ole yhtä helppoa kuin manuaalivaihteisessa valita polkimilla pitääkö moottorin käynnissä pysäkin aikana vai ei.
Paremmin toteutetuissa automaateissa tuokin varmaan toimii varmemmin pelkällä jarrupolkimella.
Pääpointtini oli silti, että turha valittaa start-stopista. Ellei siitä pidä, ei disablointi vaadi kuin yhden kontrollerin lisää ohjaamon CAN-väylälle.
Keskustelu on eksynyt varsinaisesta aiheesta Start-Stopin ja vapaakytkimen toimintaan. Palatakseni aiheeseen eli Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän, niin saapas nähdä kuinka kaukana se tien pää on. Juuri kuulin tuntemastani kaverista, joka sai vuoden jälkeen peruttua kaupat ostamastaan Volvo XC 90 T8 -hybridistä. Volvo ei yksinkertaisesti saanut sitä pelaamaan kunnolla, vikoja oli kuulemma pääasiassa sähköpuolella. Itse olen vierastanut hybridejä turhan monimutkaisen voimalinjan takia. Ainoa hybridi josta olen kuullut että se kestää on nimimerkki 2016:kin mainitsema Toyota Prius. Varsinaiset sähköautot ovat asia erikseen, nehän ovat varsin yksinkertaisia vehkeitä tässä suhteessa.
Kia Niro ollut nyt käytössä 5 kuukautta ja kilometrejä mittarissa 7000. Keskikulutus ollut tankilta mitattuna 4,5 l ja mitään ongelmia ei ole ollut. 7 vuoden takuu antaa aika hyvän turvan pitkäksi aikaa. Ja ominaisuuksiltaan päihittää Toyotan mennen tullen.
Viiden kuukauden track record ei nyt ole vielä kauhean vakuuttava...saas nähdä joutuuko takuuta käyttämään seuraavan seitsemän vuoden aikana. Takuut ei paljon lohduta jos auto on paljon pajalla tai kaupat puretaan kuten kävi Volvolle.
Itse olen ajellut vuoden ladattavalla hybridillä. Hybriditekniikassa ei ole ollut mitään ongelmia. En lähtisi tuomitsemaan yleistämään yhden yksilön tai toteutuksen vikoja.
Pelkällä polttomoottorilla varustetut autot ovat yhä voimissaan. Ne ovat yllättävän taloudellisia. Itselläni on Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive (85 kW). Sen yhdistetty EU-kulutus on 4,4 l/100 km. Käytännössä vie 4,2 l/100km.
En näe mitään syytä hankkia kallista ja monimutkaista hybridiä, kun samaan kulutukseen pääsee pelkällä polttomoottorilla. Jätänkin hybridit väliin ja siirryn aikanaan suoraan sähköautoihin.
Leonin hintaluokassa ei taida olla uutena ostettuna järkevää vaihtoehtoa hybrideissä.
Muuten ei kokonaiskuluissa muutaman desin kulutuseroilla ole autonvalinnankannalta merkitystä.
Auton todellinen kilometrihinta tulee tylysti esiin seuraava kerran kassalla kun autoa vaihdetaan uuteen.
"2023 puolet Porschen myynnistä on sähköautoja (urheiluautot taitavat mennä sähköistymisen eturintamassa)."
Niin taitavat mennä eturintamassa, kun on aivan eri budjetilla tehtäviä autoja. Edelleen niin hybridi kuin sähköautobuumi tuo tullessaan aivan liikaa tehokkaita vaihtoehtoja. Jos etsii sähköautoa, joka kiihtyy ja kulkee eikä raha tuota ongelmia, niin kohta alkaa olemaan useita hyviä vaihtoehtoja.
Jos taas etsii sähköautoa, johon sopisi edes 4 henkeä tavaroineen ja jolla voisi edes jonkinlaisia talvitaipaleita lähteä ajamaan, niin vähiin käy ainakin alle 50 te budjetin. Tuohon haarukkaan löytyy Hyundai Ioniq ja VW Golf, kun jättää useita mopoautosta vain pykälän isompia pois. En tiedä muutoin näiden talviominaisuuksista, mutta ilmoitettujen tietojen perusteella talvella saa hakea latauspaikkaa jo ennen kuin 200 km on täynnä. Eikä tämäkään kaikkia estäisi, mutta kumpaankaan ei saa koukkua laitettua- eli jää ajatuksen asteelle monella suomalaisella.
Seat Leon ja moni muukin auto on omassa hintaluokassaan (20-25 te)edelleen kelpo ostoksia. Uskallan väittää, ettei ole suurta eroa kilometrihinnoissa, jos ajetaan vaikkapa noin 5 vuotta ennen vaihtoa tuon hintaluokan autoilla (Seattiin taisi olla juuri kampanjassa 5 vuoden takuukin). Jää nähtäväksi, mikä on kilometrihinta 5 vuoden päästä tuommoisen Leonin ostajalla tai sitten mainittujen e-Golfin tai Ioniqin ostajalla? Lähtöhinnassa tulee ainakin 15 te takkiin, joten kirittävää riittää.
Tämä tulee yllättävän nopeasti:
Autonvalmistaja Volvon uusissa autoissa ei vuodesta 2019 lähtien ole enää lainkaan perinteistä polttomoottoria, vaan kaikki mallit ovat joko täyssähköautoja tai sähköhybridejä.
En tiedä mitä yllättävää tuossa oikein on. Johan Mersun uusimmat nyt jo esitellyt moottorit on varustettu tuollaisella pienitehoisella kevythybridimoottorilla.
Minulle yllätys on tässä, 2019 lähtien ole enää lainkaan perinteistä polttomoottoria.
Onko Mersu ilmoittanut lopettavansa valmistuksen? näin lyhyllä aikavälillä.
Eihän Volvokaan ole tuollaista ilmoittanut. 2019 alkaen esiteltävät Volvon uusien mallien perusversiot vain varustellaan kevythybriditekniikalla, joka on sitä mitä Mersu jo tekee uusien moottoriensa kanssa. Tuon jälkeen Volvollakin menee vielä useita vuosia, ennen kuin kevythybriditekniikattomat mallit poistuvat listoilta. Ja se polttomoottori tuollaisessa kevythybridissä on nimenomaan perinteinen. Polttomoottorin apuna on vain pienitehoinen sähkömoottori.
Yllättävän heikosti nuo saksalaiset hybridit BMW X5e ja Porsche Cayenne e-hybrid pärjäsivät WhatCarin testissä, kumpikin sai vain kolme tähteä, Volvo sai neljä tähteä. Vaikka on isot kehitysbudjetit.
Onhan se aika merkittävä uutinen että vuoden 2019 alusta ei enää valmisteta autoja joissa on pelkästään perinteinen polttomoottori (koskeekohan tämä myös dieseleitä ?).
Autot ovat joko sähköautoja, lataushybridejä taikka kevythybridejä 48 voltin järjestelmällä.
Volvoa ei valmisteta lainkaan 2019 jälkeen vain perinteisellä polttomoottorilla.
Omaat kyllä melkoisen historian noiden totaalisen väärien väitteiden esittämisessä. Möläyttelet koko ajan ehdottomia faktoja, jotka todellisuudessa ovat puhdasta potaskaa. Keksit esimerkiksi jostakin väittää, kuinka kaksoiskytkinvaihteistossa ei voi olla vapaakytkintoimintoa, vaikka tuo toiminto lyötyy useiden valmistajien kaksoiskytkinlaatikoista. Nytkin jo kertaalleen kirjoitin, että tuo Volvon linjaus koskee vain vuodesta 2019 lähtien esiteltäviä uusia malleja, mutta sinä vain jankkaat omaa päähänpinttymääsi. Kerrataan siis vielä: Volvo tulee valmistamaan autojan vain perinteisellä polttomoottorilla vielä vuoden 2019 jälkeen.
Näin muuten kirjoittaa Vi Bilägare asiasta. (Tehtaalta ei siis vuoden 2019 alusta lukien rullaa ulos ainoatakaan sellaista autoa jonka voimanlähteenä olisi pelkkä polttomoottori. Voihan tällainenkin strategia olla riskialtis.)
"Om två år kommer alla nya bilar som rullar ut ur Volvos fabriker vara antingen laddhybrider, mildhybrider eller rena elbilar. Tillverkning med enbart förbränningsmotorer läggs ned."
"Volvo går på offensiven när det gäller eldrivet och presenterar ett historiskt beslut. Från och med 2019 kommer det inte byggas bilar med enbart förbränningsmotorer. De kommer vara elektrifierade i någon form. Det handlar om plug-in hybrider, mildhybrider eller rena elbilar."
Tuskin menee enempää aikaa kuin viisi vuotta kunnes ei enää lainkaan valmisteta pelkällä polttomoottorilla varustettuja autoja. Maksimissaan kestää seitsemän vuotta joka siis on keskimääräinen automallin elinikä.
TM: Tämä ei tarkoita kokonaan pelkkiin täyssähköautoihin siirtymistä, mutta se tarkoittaa pelkällä polttomoottorilla varustettujen autojen valmistuksen päättymistä. Niiden tilalle on tulossa täyssähköautoja, lataushybridejä ja 48 voltin kevythybridejä.
NHB: En tiedä mitä yllättävää tuossa oikein on. Johan Mersun uusimmat nyt jo esitellyt moottorit on varustettu tuollaisella pienitehoisella kevythybridimoottorilla.
Aivan, mutta tarkoitatko sinä, että Mersu on tehnyt samanlaisen linjapäätöksen kuin Volvo on nyt ilmoittanut tekevänsä vuodesta 2019 alkaen?
"Esimerkiksi Mercedes tähtää siihen, että vuonna 2025 neljännes merkin uusista autoista on täyssähköisiä ja VW-ryhmä pyrkii jättämään dieselskandaalin haamut taakseen panostamalla voimakkaasti sähköautoiluun."
Tuulilasi kirjoittaa näin. Tätäkin lausetta pitänee tulkita niin että kyse on vuodesta 2025 lukien lanseerattavista automalleista.
"Poiskytkentänuppi onkin ainoa hyväpuoli kyseisessä systeemissä."
Omasta mielestäni pienempi kulutus, pienempi autovero ja pienempi ajoneuvovero ovat vielä parempia. Yhtään haittaa en ole vielä S-S zydeemistä löytänyt, mutta mitäpä näistä väittelemään.
Jos ei osaa pitää autoa liikkeellä sen vertaa että ABS:n pyöräanturit ymmärtävät auton liikkuvan, niin Altendorf auttaa. Tuommoinen ohjaamon CAN-väylälle, ja loppuu se napin painelu valtatielle STOP-merkin takaa tullessa:
http://www.a-a.de/product_info.php?info=p921_cannect-start-stop-deaktivierung-fuer--siehe-kompatibilitaet-im-textfeld-.html
Amerikkalaisissa automaateissa vapaakytkin on ollut suurimmilla vaihteilla käytössä vuosikymmeniä, siis ainakin 1960-luvulta. 2000-luvulla on tosin joissakin tapauksissa luovuttu tästä polttoainetta säästävästä ominaisuudesta.
Tota...jos risteyksessä on Stop-merkki, ennen risteykseen ajamista on ajoneuvo pysäytettävä. Siis pysäytettävä, eli auto ei saa liikkua yhtään.
Tämä kyllä opetetaan autokoulussa, mutta tuntuu monilta unohtuvan ennen kuin muste on kortissa kuivunut...
Eipä pysähtyminen mitään merkitse. Aika monessa toteutuksessa koneen sammumista voi kontrolloida sillä, kuinka syvään jarrua polkee.
@Touhoankka: juuri mainitsemastasi syystä kerroinkin STOP-merkin esimerkkinä tilanteesta, jossa napin painallus on minulle helpoin tapa pysähtyä ilman sivuvaikutuksia. Vanhanaikaisessa automaatissani ei ole yhtä helppoa kuin manuaalivaihteisessa valita polkimilla pitääkö moottorin käynnissä pysäkin aikana vai ei.
Paremmin toteutetuissa automaateissa tuokin varmaan toimii varmemmin pelkällä jarrupolkimella.
Pääpointtini oli silti, että turha valittaa start-stopista. Ellei siitä pidä, ei disablointi vaadi kuin yhden kontrollerin lisää ohjaamon CAN-väylälle.
2023 puolet Porschen myynnistä on sähköautoja (urheiluautot taitavat mennä sähköistymisen eturintamassa).
http://www.autoblog.com/2017/06/27/porsche-says-half-of-its-sales-will-be-electric-by-2023/
Keskustelu on eksynyt varsinaisesta aiheesta Start-Stopin ja vapaakytkimen toimintaan. Palatakseni aiheeseen eli Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän, niin saapas nähdä kuinka kaukana se tien pää on. Juuri kuulin tuntemastani kaverista, joka sai vuoden jälkeen peruttua kaupat ostamastaan Volvo XC 90 T8 -hybridistä. Volvo ei yksinkertaisesti saanut sitä pelaamaan kunnolla, vikoja oli kuulemma pääasiassa sähköpuolella. Itse olen vierastanut hybridejä turhan monimutkaisen voimalinjan takia. Ainoa hybridi josta olen kuullut että se kestää on nimimerkki 2016:kin mainitsema Toyota Prius. Varsinaiset sähköautot ovat asia erikseen, nehän ovat varsin yksinkertaisia vehkeitä tässä suhteessa.
Kia Niro ollut nyt käytössä 5 kuukautta ja kilometrejä mittarissa 7000. Keskikulutus ollut tankilta mitattuna 4,5 l ja mitään ongelmia ei ole ollut. 7 vuoden takuu antaa aika hyvän turvan pitkäksi aikaa. Ja ominaisuuksiltaan päihittää Toyotan mennen tullen.
Viiden kuukauden track record ei nyt ole vielä kauhean vakuuttava...saas nähdä joutuuko takuuta käyttämään seuraavan seitsemän vuoden aikana. Takuut ei paljon lohduta jos auto on paljon pajalla tai kaupat puretaan kuten kävi Volvolle.
Itse olen ajellut vuoden ladattavalla hybridillä. Hybriditekniikassa ei ole ollut mitään ongelmia. En lähtisi tuomitsemaan yleistämään yhden yksilön tai toteutuksen vikoja.
Pelkällä polttomoottorilla varustetut autot ovat yhä voimissaan. Ne ovat yllättävän taloudellisia. Itselläni on Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive (85 kW). Sen yhdistetty EU-kulutus on 4,4 l/100 km. Käytännössä vie 4,2 l/100km.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html
En näe mitään syytä hankkia kallista ja monimutkaista hybridiä, kun samaan kulutukseen pääsee pelkällä polttomoottorilla. Jätänkin hybridit väliin ja siirryn aikanaan suoraan sähköautoihin.
Leonin hintaluokassa ei taida olla uutena ostettuna järkevää vaihtoehtoa hybrideissä.
Muuten ei kokonaiskuluissa muutaman desin kulutuseroilla ole autonvalinnankannalta merkitystä.
Auton todellinen kilometrihinta tulee tylysti esiin seuraava kerran kassalla kun autoa vaihdetaan uuteen.
"2023 puolet Porschen myynnistä on sähköautoja (urheiluautot taitavat mennä sähköistymisen eturintamassa)."
Niin taitavat mennä eturintamassa, kun on aivan eri budjetilla tehtäviä autoja. Edelleen niin hybridi kuin sähköautobuumi tuo tullessaan aivan liikaa tehokkaita vaihtoehtoja. Jos etsii sähköautoa, joka kiihtyy ja kulkee eikä raha tuota ongelmia, niin kohta alkaa olemaan useita hyviä vaihtoehtoja.
Jos taas etsii sähköautoa, johon sopisi edes 4 henkeä tavaroineen ja jolla voisi edes jonkinlaisia talvitaipaleita lähteä ajamaan, niin vähiin käy ainakin alle 50 te budjetin. Tuohon haarukkaan löytyy Hyundai Ioniq ja VW Golf, kun jättää useita mopoautosta vain pykälän isompia pois. En tiedä muutoin näiden talviominaisuuksista, mutta ilmoitettujen tietojen perusteella talvella saa hakea latauspaikkaa jo ennen kuin 200 km on täynnä. Eikä tämäkään kaikkia estäisi, mutta kumpaankaan ei saa koukkua laitettua- eli jää ajatuksen asteelle monella suomalaisella.
Seat Leon ja moni muukin auto on omassa hintaluokassaan (20-25 te)edelleen kelpo ostoksia. Uskallan väittää, ettei ole suurta eroa kilometrihinnoissa, jos ajetaan vaikkapa noin 5 vuotta ennen vaihtoa tuon hintaluokan autoilla (Seattiin taisi olla juuri kampanjassa 5 vuoden takuukin). Jää nähtäväksi, mikä on kilometrihinta 5 vuoden päästä tuommoisen Leonin ostajalla tai sitten mainittujen e-Golfin tai Ioniqin ostajalla? Lähtöhinnassa tulee ainakin 15 te takkiin, joten kirittävää riittää.
Aiemmin olen sijoittunut hyvin kulutuskisassa, mutta nyt on niin jäätäviä lukemia pelissä, että taitaa podiumsijoitus valua hyppysistä?
Käykääpä kirjaamassa noita kesäkauden lukemia vanhojen perään:
https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/t7366/
Tämä tulee yllättävän nopeasti:
Autonvalmistaja Volvon uusissa autoissa ei vuodesta 2019 lähtien ole enää lainkaan perinteistä polttomoottoria, vaan kaikki mallit ovat joko täyssähköautoja tai sähköhybridejä.
En tiedä mitä yllättävää tuossa oikein on. Johan Mersun uusimmat nyt jo esitellyt moottorit on varustettu tuollaisella pienitehoisella kevythybridimoottorilla.
Minulle yllätys on tässä, 2019 lähtien ole enää lainkaan perinteistä polttomoottoria.
Onko Mersu ilmoittanut lopettavansa valmistuksen? näin lyhyllä aikavälillä.
Eihän Volvokaan ole tuollaista ilmoittanut. 2019 alkaen esiteltävät Volvon uusien mallien perusversiot vain varustellaan kevythybriditekniikalla, joka on sitä mitä Mersu jo tekee uusien moottoriensa kanssa. Tuon jälkeen Volvollakin menee vielä useita vuosia, ennen kuin kevythybriditekniikattomat mallit poistuvat listoilta. Ja se polttomoottori tuollaisessa kevythybridissä on nimenomaan perinteinen. Polttomoottorin apuna on vain pienitehoinen sähkömoottori.
Volvoa ei valmisteta lainkaan 2019 jälkeen vain perinteisellä polttomoottorilla.
Kyllä tämä on iso uutinen autojen kehityksen kärkimerkiltä.
Yllättävän heikosti nuo saksalaiset hybridit BMW X5e ja Porsche Cayenne e-hybrid pärjäsivät WhatCarin testissä, kumpikin sai vain kolme tähteä, Volvo sai neljä tähteä. Vaikka on isot kehitysbudjetit.
https://www.whatcar.com/news/bmw-x5-vs-porsche-cayenne-vs-volvo-xc90-verdict/
Samanlainen lopputulema oli Autoexpressin testissä jossa siis oli samat autot kuin WhatCarin testissä.
http://www.autoexpress.co.uk/bmw/x5/95161/bmw-x5-vs-porsche-cayenne-vs-volvo-xc90
Onhan se aika merkittävä uutinen että vuoden 2019 alusta ei enää valmisteta autoja joissa on pelkästään perinteinen polttomoottori (koskeekohan tämä myös dieseleitä ?).
Autot ovat joko sähköautoja, lataushybridejä taikka kevythybridejä 48 voltin järjestelmällä.
http://teknikensvarld.se/volvo-fasar-ut-forbranningsmotorerna-elektrifierar-alla-modeller-2019-496620/
Volvoa ei valmisteta lainkaan 2019 jälkeen vain perinteisellä polttomoottorilla.
Omaat kyllä melkoisen historian noiden totaalisen väärien väitteiden esittämisessä. Möläyttelet koko ajan ehdottomia faktoja, jotka todellisuudessa ovat puhdasta potaskaa. Keksit esimerkiksi jostakin väittää, kuinka kaksoiskytkinvaihteistossa ei voi olla vapaakytkintoimintoa, vaikka tuo toiminto lyötyy useiden valmistajien kaksoiskytkinlaatikoista. Nytkin jo kertaalleen kirjoitin, että tuo Volvon linjaus koskee vain vuodesta 2019 lähtien esiteltäviä uusia malleja, mutta sinä vain jankkaat omaa päähänpinttymääsi. Kerrataan siis vielä: Volvo tulee valmistamaan autojan vain perinteisellä polttomoottorilla vielä vuoden 2019 jälkeen.
https://tekniikanmaailma.fi/autot/kaikissa-volvoissa-sahkomoottori-2019-tama-merkitsee-pelkalla-polttomoottorilla-kulkevien-autojen-tarinan-loppua/
Roskalehtien sijaan kannattaa lukea alkuperäisiä julkaisuja. Tässä siis se, mitä Volvo on ilmoittanut:
Volvo Cars, the premium car maker, has announced that every Volvo it launches from 2019 will have an electric motor
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/list
Näin muuten kirjoittaa Vi Bilägare asiasta. (Tehtaalta ei siis vuoden 2019 alusta lukien rullaa ulos ainoatakaan sellaista autoa jonka voimanlähteenä olisi pelkkä polttomoottori. Voihan tällainenkin strategia olla riskialtis.)
"Om två år kommer alla nya bilar som rullar ut ur Volvos fabriker vara antingen laddhybrider, mildhybrider eller rena elbilar. Tillverkning med enbart förbränningsmotorer läggs ned."
"Volvo går på offensiven när det gäller eldrivet och presenterar ett historiskt beslut. Från och med 2019 kommer det inte byggas bilar med enbart förbränningsmotorer. De kommer vara elektrifierade i någon form. Det handlar om plug-in hybrider, mildhybrider eller rena elbilar."
Ilmeisesti dieseleitäkin sähköistetään, luulisin.
Teknikens Värld näyttää sanovan samaa kuin Volvon oma tiedote. Uudet mallit.
Auto-Derrick:
"Ilmeisesti dieseleitäkin sähköistetään, luulisin."
Volvohan on jo jokin aikaa sitten ilmoittanut "sähköistävänsä" dieselinsä lopullisesti valokaariuunissa seuraavan kuuden vuoden sisään.
Tuskin menee enempää aikaa kuin viisi vuotta kunnes ei enää lainkaan valmisteta pelkällä polttomoottorilla varustettuja autoja. Maksimissaan kestää seitsemän vuotta joka siis on keskimääräinen automallin elinikä.
TM:
Tämä ei tarkoita kokonaan pelkkiin täyssähköautoihin siirtymistä, mutta se tarkoittaa pelkällä polttomoottorilla varustettujen autojen valmistuksen päättymistä. Niiden tilalle on tulossa täyssähköautoja, lataushybridejä ja 48 voltin kevythybridejä.
NHB:
En tiedä mitä yllättävää tuossa oikein on. Johan Mersun uusimmat nyt jo esitellyt moottorit on varustettu tuollaisella pienitehoisella kevythybridimoottorilla.
Aivan, mutta tarkoitatko sinä, että Mersu on tehnyt samanlaisen linjapäätöksen kuin Volvo on nyt ilmoittanut tekevänsä vuodesta 2019 alkaen?
"Esimerkiksi Mercedes tähtää siihen, että vuonna 2025 neljännes merkin uusista autoista on täyssähköisiä ja VW-ryhmä pyrkii jättämään dieselskandaalin haamut taakseen panostamalla voimakkaasti sähköautoiluun."
Tuulilasi kirjoittaa näin. Tätäkin lausetta pitänee tulkita niin että kyse on vuodesta 2025 lukien lanseerattavista automalleista.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/kommentti-ei-polttomoottori-kuole-viela-vaikka-volvo-niin-antaisikin-ymmartaa