Tyhmä kysymys ja testi.
Oma auto on paras auto jos ei parempaa tarvitse.
Parhaaksi autoksi olen valinnut Kia Vengan.
Luotettava, ei vikoja. Korkea istuin huonoselkäiselle mutta ei katumaasturin tasoa. Tilaa reilusti myös takaosastolla.Suorituskyky riittää motarille tullessa.
Minusta se on maailman paras auto.Mitä muuta parempaa voisi autolta odottaa?
Ihanneauto olisi VW Tiguan, mutta nyt on tulossa vähän halvempi versio tästä autosta.
Kestävyyden perusteella maailman laajuisesti todistettuna se on Toyota, mutta tässä ilmeisesti haetaan pakasta vedettyjä autoja.
Toyotan kohdalla illuusio kestävyydestä perustuu täysin vanhentuneeseen tekniikkaan. Tätä ei Toyotaa ylistävät totuudentorvet näytä millään ymmärtävän. Arvostetut saksalaiset autonvalmistajat tuovat asiakkailleen jatkuvasti uutta edistyksellistä teknologiaa. Maailman paras auto löytyy saksalaisten autojen valmistajien joukosta, mutta tässä astuu kuvaan käyttötarpeet, mieltymykset sekä tietenkin makuasiat täten sitä maailman parasta on erittäin vaikea nimetä. Yhtä ainoata oikeaa kun ei ole. Ihmisten mieltymykset ja makuasiat tuppaavat kuitenkin ajan saatossa muuttumaan tämäkin on hyvä pitää mielessä ja mikä siihen johtaa onkin sitten kokonaan toinen tarina.
Toyotan kestävyys ei ole makuasia.
Paras merkki ja auto on englantilainen
Sinänsä olen aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että paras auto on se auto jolla kukin ajaa.
tracktest: "Toyotan kohdalla illuusio kestävyydestä perustuu täysin vanhentuneeseen tekniikkaan. Tätä ei Toyotaa ylistävät totuudentorvet näytä millään ymmärtävän."
Mutta jos kestävyys perustuu vanhentuneeseen tekniikkaan, miksi se olisi illuusiota?
Lefa tietää hyvin Toyotan vanhan tekniikan. Toyota ei ole tunnettu siitä että se suoltaisi massatuotteisiinsa edistyksellistä tekniikkaa, mutta en lähde siitä moittimaan luotettavaa merkkiä. Toyotan tehdassuojaukset ja korinkäsittely ansaitsee maininnan se on parantunut huomattavasti siitä mitä se on ennen ollut. Takavetoinen Lexus on kiinnostava merkki ja se tietääkseni sisältää edistyksellistä tekniikkaa ja on hieman outoa ettei se pärjää premium-merkkien testeissä paremmin. Itseäni kiinnostavaa mallia ei vain ole ollut tähän asti. Toivotaan että sellainen vielä tulee tuttuun kokoluokkaan (BMW 5-sarja).
Lexus GS 450 F sport
https://www.netcarshow.com/lexus/2013-gs_450h_f_sport/800x600/wallpaper_01.htm
Miksi Derrick poistit jo kertaalleen laittamasi AutoBild 2016 laaturaportin? Laitetaanpa se tänne uudelleen linkin kera.
http://www.moottori.fi/liikenne/jutut/hyundai-mazda-karjessa-tuoreessa-auto-bild-laatuvertailussa/
Paremmuusjärjestys, kokonaisarvosana, top 10
1. Hyundai 2,14
1. Mazda 2,14
3. Mini 2,33
4. Kia 2,43
4. Toyota 2,43
6. Volvo 2,57
7. Mercedes-Benz 2,71
7. Opel 2,71
9. Nissan 2,86
10. Audi 3,00
10. BMW 3,00
10. Dacia 3,00
Arvosana automerkin laadusta asteikolla 1–10,
Kuinka arvioitte automerkkinne laatua asteikolla yhdestä kymmeneen?” Forsa-kysely: 8 575 vastaajaa.
Top 10:
1. Volvo 9,3
2. Audi 9,0
2. BMW 9,0
4. Mercedes-Benz 8,9
5. Mini 8,8
5. Toyota 8,8
7. Mazda 8,6
8. Kia 8,4
8. Nissan 8,4
8. Škoda 8,4
8. Volkswagen 8,4
Jotenkin tämän palstan "autotietäjien" tietämyksen vastaisia nuo Volvon ja Opelin sijoitukset. Tuosta linkistä voi myös katsoa laaturaportin historiatiedot aina vuoteen 2011. Siitä voi päätellä esim. Opelin nousun.
Jos kysyt miten arvioin oman autoni niin täysi kymppi.
Opelin rasitteena on ollut paino ja kulutus. Muuten varmasti aivan kelpo vaihtoehto.
Minulle kyllä riittää myös tuo arvosana 9,3 omalleni, kun olen vaatimaton perusluonteeltani. :-)
Mp-autoilija ei mitään syytä vaatimattomuuteen, anna autollesi (Volvo S80) täysi kymppi sen se varmasti ansaitsee.?
"Miksi Derrick poistit jo kertaalleen laittamasi AutoBild 2016 laaturaportin?"
Poistin laaturaportin kun ajattelin että erot ovat pieniä merkkien välillä. Ehkä tällä listalla on kuitenkin merkitystä ķoska onhan esimerkiksi Hyundain ja Dacian välillä aika merkittävä ero arvosanassa varsinkin kun aletaan puhua sadoista taikka tuhansista autoista.
Toyotan perinteinen tekniikka on hyvä (osa)selitys Toyotan luotettavuudelle, mutta ei se tee siitä mitään illuusiota. Takavuosina Toyota edusti kansanautoissa melko edistyksellistä moottoriteknologiaa moniventtiilitekniikan ja muuttuvan venttiilienajoituksen muodossa, mutta silti luotettavuus ja kestävyys olivat hyvällä tasolla.
Tracktest muuten, sanoit Lexuksen omaavan edistyksellistä tekniikkaa. Mihin sen tunnettu luotettavuus sitten perustuu, jos vanhanaikainen tekniikka ei enää sen kohdalla käy selityksestä?
P.S. mulla ei ole mitään erityisiä Toyota-sympatioita, melkein päinvastoin. Nykyinen mallisto on GT86:a lukuunottamatta aika masentava.
Toyotan tekniikka perustuu pelkistettyyn vanhanaikaiseen ja loppuun asti tyyppivioista (lastentaudeista) siivottuun tekniikkaan. Kansanautot ovat tunnetusti varustelutasoltaan hyvin pelkistettyjä perusmalleja joissa tekniikkaa ei liiemmälti ole eikä sitä niihin edes saa.
Tuskin Lexus vanhahtavalla tekniikalla saisi autojaan kaupaksi sehän lukeutuu premium-merkkeihin. Edistyksellisen tekniikan käyttöön liittyy tosin aina riski. Eri automalleissa on kullekin mallille tyypillisiä vikoja jotka karsitaan tehokkaasti elinkaaren lopulla jos niitä esiintyy. Tässä tuskin mikään premium-merkki tekee poikkeusta. Kaikkia premium-merkkejä yhdistää panostus edistykselliseen tekniikkaan, laatuun, turvallisuuteen ja luotettavuuteen siihen kaikki varmasti pyrkivät. Mikä merkeistä sitten onnistuu parhaiten sitä voi jokainen arvioida mielensä mukaan, BMW oli maailman myydyin premium-merkki vuodesta 2005 vuoteen 2015.
Onko tuo siis tulkittava niin, että Toyota on luotettava, koska se on yksinkertainen ja vanhanaikainen, Lexus puolestaan luotettava koska premium?
Bemarimies voisi tarkentaa mitä vanhanaikaista tekniikkaa on Toyota Hybridissä ja teknisiä eroja Lexukseen.
Sitä voi tojomiehet pähkäillä keskenään tämän enempää ei asia itseäni kiinnosta.
Tiesit kuitenkin että tekniikka on vanhanaikaista.
Minä tiedän ettei saman hintaluokan Bemariin saa niin nykyaikaista tekniikkaa edes rahalla.
Japanilaismerkki saksalaistuu - Toyotaan vauhtia BMW:n moottorista.
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/2013-12-02/Japanilaismerkki-saksalaistuu---Toyotaan-vauhtia-BMWn-moottorista-3316588.html
Toyota Verso on edukseen BMW:n dieselmoottorilla.
https://www.taloustaito.fi/Teemat/Auto/Autoesittelyt-ja-merkkiuutiset/Toyota/Toyota-Verso-on-edukseen-BMWn-dieselmoottorilla/
Seuraavan sukupolven Toyota Corolla saattaa saada BMW:n bensamoottorin konepeltinsä alle.
http://autot.fi/2016/12/27/seuraavan-sukupolven-toyota-corolla-saattaa-bmwn-moottorin-konepeltinsa/
Kyllä dieselit on niin vanhanaikaista tekniikkaa että useat suurkaupungit on kieltämässä niiden käytön. Eikä nykyine polttomoottori ihan uusi keksintö ole.
Bmw:n yhteistyö johtuu siitä kun bmw ei hallitse itsenäisesti hybriditekniikkaa.
Toyotan huippuluokan hybriditekniikkaa voidaan hyödyntää jo ilman polttomoottoria vedyllä.
Jos sähköautojen nopeaan lataamiseen ei löydy ratkaisua ja sähkön riittävyyttä ei pystytä takaamaan niin vetyauto vie potin.
Taloustaidon jutusta poimittua:
Verson 1,6-litrainen dieselmoottori on kuitenkin BMW:n vanhaa tekniikkaa, jolle on Toyotassa löytynyt hyödyllistä käyttöä. BMW käytti kyseistä moottoria Minissä, josta se on jo poistunut mallimuutosten myötä.
Tässähän on kyse vuodesta 2014. Ostotekniikassa ei ainakaan otettu riskiä!
Ennenkin tullut tämä asia käsiteltyä, Toyota panostaa eri asioihin kuin eurooppalaiset. Toyotalla ei ole lähdetty kilpailemaan siitä, kuinka monta turboa peräkkäin pakopuolelle sopii. Kärjistetysti.
Jokeri juuri näin. On mukavaa huomata että osa keskustelijoista käyttää maalaisjärkeä ja on ns kartalla. Toisilla taas ei mene oikein mikään jakeluun.
Lexuksessa käytetään useassa (hybrid)mallissa mm. Toyota RAV4:ssäkin käytössä olevaa vapaastihengittävää 2.5 litraista. Eihän se mikään huippukehittynein moottori ole, mutta on varmasti toimiva ja luotettava. Edistynyt tekniikka on Lexuksen osalta mm. viihde-elektroniikkaa ym., jossa tosin Eurooppalaiset eivät ole tällä hetkellä sen huonompia.
Teknologinen vallakumous
Mirai hyödyntää Toyotan omaa, polttokennoteknologian ja hybriditeknologian yhdistävää TFCS-polttokennojärjestelmää. Järjestelmä rakentuu Toyotan omista komponenteista, ml. Toyotan omat polttokennot, jännitteenmuuntaja ja korkeapainesäiliöt vedylle.
Vetytulevaisuus
Vaihtoehtoisen energianlähteen löytäminen tarve fossiilisille polttoaineille on ilmiselvä ja todellinen. Me Toyotalla uskomme, että vety on suunta tulevaisuuteen. Se on maailmankaikkeutemme yleisin alkuaine, ja sitä löytyy lähes kaikesta aina vedestä kasvillisuuteen. Sen avulla tuotetaan jo nyt energiaa koteihimme ja rakennuksiimme. Nyt on koittanut aika, jolloin se voi tuottaa energiaa myös autoteollisuuden tarpeisiin.
"Me Toyotalla uskomme, että vety on suunta tulevaisuuteen. Se on maailmankaikkeutemme yleisin alkuaine, ja sitä löytyy lähes kaikesta aina vedestä kasvillisuuteen. Sen avulla tuotetaan jo nyt energiaa koteihimme ja rakennuksiimme. Nyt on koittanut aika, jolloin se voi tuottaa energiaa myös autoteollisuuden tarpeisiin.
Toyotan huippuluokan hybriditekniikkaa voidaan hyödyntää jo ilman polttomoottoria vedyllä."
Vety ei tuota mitään energiaa vaan ainoastaan on tapa säilöä ja siirtää energiaa.
Onko Toyotalla joku polttokennohybridi vai mihin viittaa?
https://www.toyota.fi/toyota/ymparisto-teknologia/mirai/index.json
"Nyt Mirai on myynnissä USA:ssa, Japanissa, Saksassa, Iso-Britanniassa, Tanskassa ja Belgiassa.
Suomeen näytille tullut Mirai oli lainassa Tanskasta. Mutta koska se tulee Suomessa myyntiin?
– Ehkä seuraavassa vaiheessa. Mutta mikä vuosi silloin on, sitä en osaa sanoa, Kalle Kalaja toteaa."
Sillä aikaa kun Saksalaiset virittelee mäntämoottoria Japanilaiset rakentaa tulevaisuutta.
@tracktest:
Kansanautot? Eikös BWM:kin tehdä tusinatuotteena hihnalla siinä kuin mikä tahansa kaupasta löytyvä auto. Kenelle ne tehdään jollei kansalle, jos maalaisjärkeä käytetään siis? Keitä olisivat muuten premiumit, joille tehdään omia autoja?
BMW oli maailman myydyin merkki vuodesta 2005 vuoteen 2015
Niin? Jos myyntimäärät kertovat auton paremmuudesta mitään, niin sittenhän Suomessakin Skoda, VW ja Toyota ovat huippulaadukkaita autoja Bimmeriin verrattuna.
Kumppani et näköjään pääse ikävästä tavastasi muunnella toisten kirjoittamia lauseita, vaan syyllistyt kerta toisensa jälkeen samankaltaiseen vääristelyyn.
Näin kirjoitin vastaukseni keskusteluun sanatarkasti. Mikä merkeistä sitten onnistuu parhaiten sitä voi jokainen arvioida mielensä mukaan, BMW oli maailman myydyin premium-merkki vuodesta 2005 vuoteen 2015.
Käyttötarkoituksia on niin monta, ettei yhtä ainoaa parasta voi määritellä ilman älyllistä epärehellisyyttä.
Omaankin käyttööni olisi monia saatavana paljon parempiakin kuin nykyinen autoni.
2016:"Toyotan kestävyys ei ole makuasia."
Ei olekaan. Suomalaisen katsastustilaston mukaan Toyotat romutetaan keskimäärin sangen alhaisilla ajomäärillä. Kyse ei ole edes hintaluokan aiheuttama eloonjäämisharhasta, vrt. Volkswagen, Opel, Mitsubishi, Mazda.
http://www.iltalehti.fi/autot/2016051921593165_au.shtml
Jos Toyota kestää, miksi omistajat paalaavat vähän ajettuja Toytiaan niin että kannan puoliintumisaika jää reilusti alle 200.000 km?
Tämän esimerkin turvin väitän, että laatu tai kestävyys ei ole yksikäsitteinen asia ennen kuin määritellään, mitä ne ovat. Teollisia prosesseja tutkineille tämä on jo ennestään tuttu asia.