NHB, kirjoitit siis näin, kun minä kirjoitin, että kiihtyvyys 160 km/h jälkeen ei ole relevanttia Suomessa:
"Tuo on aivan yhtä relevanttia kuin suuret tehotkin, joille alkaa olemaan käyttöä vasta suurissa nopeuksissa."
Jos tuon siis tulkitsee niin, että kiihtyvyys 160 km/h jälkeen ei ole sinustakaan relevanttia, niin miksi sinä sellaisia esimerkkejä edes otit tai asiasta valitit? En oikein ymmärrä.
Kuten siis sanoin, Car and Driverin mukaan XC60 kiihtyy lähes rinnakkain SQ5 Audin kanssa ensin 100 km/h asti ja siitä aina 160 km/h asti. Mitä tuon jälkeen tapahtuu, ei ole relevanttia minulle, eikä sinulle. Vaikeaa myös kuvitella, että tuossa 100-160 välissä tapahtuisi jotain suurempaa aaltoilua kiihtyvyyksissä. Täysin vastaavia tuloksia olen nähnyt muissakin testeissä, mutta en muista ulkoa mistä niitä löytyy.
Olen ihan sinulle vastatessani monta kertaa sanonut, että täysiä tehoja saatan käyttää maantiellä ohituksessa ja joskus muutenkin kiihdytyksessä ihan vain huvikseni. Toki pienemmälläkin pärjäisi, enkä tietenkään väitä, että tuollaisia tehoja oikeasti tarvitsee. Itsellenikin periaatteessa riittäisi vähempi, mutta kun nuo 407 hevosta Volvoon käytännössä ilmaiseksi saa, niin en niistä nyt kieltäydykään tai valita. Tämä ei silti tarkoita, etteikö sähkömoottorilla pärjää (minun käytössäni) tavallisessa ajossa. Valtaosan ajoistani ajan sähköllä, enkä yleensä edes pystyisi käyttämään sähkömoottoria suurempia tehoja esimerkiksi työmatkoillani. Vaikka autossa on tehoa, niin ei niitä jatkuvasti - tai edes usein tarvitse käyttää. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Juuri tässä myös on hybridin hieno puoli. Minulla on hyvin vähän kuluttava auto, enkä maksanut suurista tehoista Suomen järjettömiä veroja, mutta tehokkaisiin autoihin (suhteellinen käsite) tottuneena sitä tehoa haluttaessa löytyy. Jos ostaisin vastaavan ei hybridi-maasturin suunnilleen tällä suorituskyvyllä, maksaisi se reilusti yli 100 tonnia. Siksi GLC hybridi olikin minulle ainoa todellinen Volvon kilpailija. Saksalaiset farkutkin ehkä kelpaisivat, mutta kuten sanottua, niihin ei saa nelivetoa ja kiinnostus tyssää kohdallani siihen.
Jos nyt vielä haluat jankuttaa törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, niin tuollaista termiä poliisi käsittääkseni käyttää ja siitä lähtee kortti. En tarkoittanut, että sinä välttämättä vaarannat liikennettä ja tämän tarkensin jo aikaisemmin, jos se oli epäselvää jossain vaiheessa. En edes ole sitä mieltä ole, että 160 km/h hiljaisella moottoritiellä mitään vaarantaa. En ymmärrä miksi jämähdät tällaiseen, kun jo pari kertaa kirjoitin, että en tarkoita välttämättä oikeasti vaarallista ajamista.
Edelleen kiinnostaisi tietää mistä tämä NHB on saanut päähänsä että Volvon hybridi on suuriruokainen ?
Ruotsin AMS nimittäin mittasi vuonna 2016 Volvo XC 90 T8:n kulutukseksi 8,3 litraa satasella ja kyseessähän on tosi iso auto.
22.12.2017 Saksan Auto, Motor und Sport mittasi Volvo XC 60 T8:n kulutukseksi "kevyellä kaasujalalla" 7,7 l/100 km.
"Sparsamer Benziner
Und der wird bei leerem Akku noch nicht einmal zum Säufer. Mit einem Testverbrauch von 7,7 Litern bei leichtem Gasfuß lässt sich der aufgeladene Zweiliter-Benziner sehr sparsam bewegen. Im Mischbetrieb aus 2/3 Kurzstrecke und 1/3 Langstrecke ergibt sich so rechnerisch ein Gesamtverbrauch pro 100 km von 2,2 Litern Benzin und 17,6 kWh Strom.
Die Batterie senkt nicht nur den Benzinbedarf, sondern auch den Schwerpunkt, wovon die Fahreigenschaften profitieren: Für einen über 2,1 Tonnen schweren SUV fährt sich der XC60 handlich, pflügt ähnlich flott durch Kurven wie seine reinen Verbrenner-Brüder. Arbeiten beide Motoren zusammen, spurtet der Volvo in 5,5 Sekunden auf Tempo 100. Beruhigend zu wissen: Bei einer Vollbremsung aus Tempo 100 steht der schwere Wagen nach nur 35,2 Metern – nicht nur im SUV-Umfeld ein prima Wert."
Jos tuon siis tulkitsee niin, että kiihtyvyys 160 km/h jälkeen ei ole sinustakaan relevanttia, niin miksi sinä sellaisia esimerkkejä edes otit tai asiasta valitit? En oikein ymmärrä.
Keskustelin Hiilipäästön kanssa tuon vaihteiston vaikutuksesta sähkömoottorille. Huomasin, että tuo Volvon suorituskyky vaihtelee nopeuden suhteen ja mielestäni tuo liittyy suoraan tuohon vaihteistoon. Keskustelu eteni puhtaasti tekniikan ymmärtämisen ympärillä niin kauan, kunnes defenssit puskivat pintaan ja sitten oltiinkiin jo huutamassa törkeää liikneteenvaarantajaa.
Jos nyt vielä haluat jankuttaa törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, niin tuollaista termiä poliisi käsittääkseni käyttää ja siitä lähtee kortti. En ymmärrä miksi jämähdät tällaiseen, kun jo pari kertaa kirjoitin, että en tarkoita välttämättä oikeasti vaarallista ajamista.
Poliisi ei ole kohdallani tuollaista termiä käyttänyt, vaan ainoastaan sinä käytät sitä. Kirjoittamalla, ettei NHB:n liikenteen vaarantaminen välttämättä ole oikeasti vaarallista ajamista, väität samalla, että ehkä NHB ajaa oikeasti vaarallisesti. Sama asia, kuin joku väittäisi, että sinä et välttämättä joka ilta pahoinpitele naisia oikeasti vaarallisesti.
a. Viestien perusteella voitaneen katsoa että auton suorituskyky yli 150 - 160 km/h nopeuksissa on NHB:lle tärkeätä sillä ei kai hän muutoin olisi moittinut Volvon sähkömoottorin toiminnan loppumista 150 - 160 km/h nopeuksissa.
b. Toiseksi, XC 60 T8:n kiihtyvyydeksi 0 - 160 km/h on mitattu 13,1 sekuntia ja vastaava aika on mitattu myös Audi SQ5:lle. Mutta miksi näiden kahden auton kiihtyvyyseroista edelleen jankutetaan ?
Tässä videolla nähdään, miten XC60 T8 ja SQ5 kiihtyvät lähes täysin samoilla nopeuksilla välin 0-130 km/h. Videon lopussa Volvolla vauhtia 127 ja Audilla 126. Ja kun edelleen toisen testin perusteella vielä nopeudessa 160 km/h ollaan rinnakkain, niin se NHB:n väittämä mystinen kiihtyvyyden vaihtelu välillä 100-160 km/h voidaankin sitten unohtaa. No eiköhän tämä ollutkin aika itsestään selvää jo useimmille.
Kiihdytys alkaa noin kohdassa 1:30.
Muilta osin jätän tämän keskustelun liikenteen vaarantamisista tähän.
Eipä paljoa yllättänyt, että XC60 T8 on Suomen myydyin lataushybridi. Ja ylipäätään Volvon T8 mallit myyvät todella paljon, jos huomioidaan minkä hintaluokan autoista on kyse.
hiukan yllätti että Volvo hajos (moottorin kiinnikkeet) 2 kertaa uudessa Top Gearissa, tosin ei noi autot ole tuollaiseen röykytykseen tehty. Varmasti kaikki saivat jonkinlaista hittiä.
Niin ja valittiinhan tämä myös koko maailman vuoden autoksi, vai mikä lie tämä turhaketitteli olikaan. Joka tapauksessa turhaketitteleistä "arvokkain".
Valinnan siis suoritti 82 korkean tason autojournalistia 24 eri maasta.
"This year, vehicles were selected and voted on by an international jury panel comprised of 82 top-level automotive journalists from 24 countries around the world. Each juror was appointed by the World Car Steering Committee on the basis of his or her expertise, experience, credibility, and influence. Each juror typically drives and evaluates new vehicles on a regular basis as part of their professional work. Through their respective outlets they collectively reach an audience of multiple millions world-wide. The international accounting firm KPMG tabulates the jurors' ballots."
Tätä titteliä on aika vaikea leimata turhakkeeksi edes jonkun suuruudenhullun galaksi-egon toimesta.
Ja oli taas niin hirveän janoinen XC60 T8 Automotorsportin testissä. Volvo kulutti 8,4 litraa per 100 km ja Mercedes GLC 350e 8,3 litraa satasella. Diesel-BMW tosin meni 7,4 litralla per 100 km.
Volvo XC 60:ta on myyty ajalla 1.1.2018 - 31.3.2018 yhteensä 890 kpl eli 297 autoa kuukaudessa. Tällainen myyntitahti tuskin voi jatkua koko vuoden 2018 ajan vaan jossakin vaiheessa myynti normalisoituu.
Eli on itsestään selvää, ettei V90 pysty edeltävien V70 mallien menestykseen Suomessa. V70:t painuivat V90:n nykytasolle vain kahtena viimeisen vuotenaan, jolloin malli oli jo antiikkinen.
NHB: on itsestään selvää, ettei V90 pysty edeltävien V70 mallien menestykseen Suomessa
Onko itsestään selvää, että V90 on tarkoitettu V70 korvaajaksi?
V70 oli suuren osan elinajastaan tavaratilasta mitattuna Volvon ainoa todellinen vaihtoehto aiemmin tilojen vuoksi Kartanoautoa ajaneelle. XC90 on eri hinta- ja kustannusluokassa. Vanha V60 on farkun ostajalle huono vitsi, joten se ei tilavan farkun markkinoille osallistunut koko ikänään.
Nyt on tilanne aivan toinen. XC60 on selvästi V60 realistisempi vaihtoehto V70 tiloja tarvitsevalle, ja sekin on tullut markkinoille hieman viimeisimmäksi jääneen V70 korimallin jälkeen (tosin selvästi ennen sen viimeisimmän V70 faceliftiä). XC60 on koko olemassaolonsa ajan syönyt myös V70 kakkua.
Sen lisäksi tulossa oleva V60 kasvattaa keskiluokan farkun lähemmäs sitä kokoluokkaa, jonka V70 jätti auki.
Mikä näistä samaa tekniikkaa hyödyntävistä malleista {V60, V90, XC60} korvaa V70:n? Minusta ne tekevät sen yhdessä niin ettei VeeSjuttia jää kaipaamaan kukaan.
Tuo XC 60:n myynti ajalta 1.1.2018 - 31.3.2018 oli pakko laittaa tuohon tiedoksi (890 autoa). Muutenhan itkuprinsessa NHB on 10.4.2019 taas täällä huutelemassa myynnin laskusta.
Tuleva V60 on 476 senttiä pitkä, kun aiempi V70 oli muistaakseni 481 senttiä pitkä. Katsoisin että V60 on V70:n korvaaja eikä V90, jonka pituus on 496 senttiä. Siis jos tällainen korvaaja välttämättä on pakko löytää. Uusi V60 on muuten sentilleen yhtä pitkä kuin nykyinen VW Passat Farmari, joka voitaneen luokitella isoksi autoksi.
Arvioin, että tätä uutta V60-Volvoa tullaan myymään noin 2.000 autoa vuodessa, arvio saattaa olla hieman yläkanttiin.
Edelleen muuten ihmettelen sitä että pahimmillaan 70.000 euroa maksavaa Volvo V90:a pitäisi myydä joka vuonna 3.000 autoa (perustana vuoden 2017 ekan kvartaalin myynti). Armottomia ovat vaatimukset.
Miten WhatCarin autonvalinnassa sitten kävi vai vieläkö mietintä jatkuu? Siitä pohdinnastahan tämä ketju ainakin näennäisesti käynnistyi.
Minun teksteistä on saattanut saada käsityksen, että ajelen XC60:llä, mutta tosiasiassa minulla on XC90T8. Mutta XC60 on myös tuttu, on tullut sellaisellakin ajettua ja varsinkin kyydissä oltua.
Ensimmäinen Volvo meikäläisellä ja ihan hyvä merkkikanditaatti myös seuraavaksi autoksi jahka vaihdon aika tulee, mutta kyllä muitakin merkkejä täytyy sitten taas tutkia.
Mutta hybridi kyllä rulettaa seuraavankin menopelin kohdalla. Saisi vaan sähköajomatka olla luokkaa 150km, Polestarko pitäisi tilata siis?
Ei sittenkään Polestar, vaan joku SUV. Reilu tavaratila pitää autossa olla, peräkärryä/venetraileria pitää pystyä vetämään eikä matkanteko saa olla töpselisähkön löytymisen varassa. Ja autossa täytyy olla maavaraa ja neliveto; joko jatkuva tai kytkeytyvä.
Eka talvi Volvon T8 voimalinjan kanssa on takana ja edelleen allekirjoitan tyytyväisyyspaperin T8:n kardaanittomaan ratkaisuun.
Pari kertaa yllätin itseni harmittelemasta, kun bensakone käynnistyi avittamaan liukkaalla pihalla vaikka Pure-ajotila oli päällä. Siis, kun takapyörät eivät riittäneet siirtämään autoa, vaan etupyörät piti saada hätiin. Niin se sähköajo koukuttaa, että alkaa typerehtimään ihan turhia.
Kerran sain perän liukastelemaan risteyksessä lähtiessä tuossa pääsiäisen tietämillä. Ei herättänyt suuria tunteita.
Olen havainnoinut, että aika paljon näkyy uutta kuusikymppistä liikenteessä. Eipä ihme, kun katsoo vaikka huhtikuun rekisteröintejä. Volvon maasturia on rekisteröity enemmän kuin VW Golfia. Nyt puhutaan lähtöhinnaltaan noin kolme kertaa Golfin hintaisesta autosta.
Samaan aikaan pelkästään farkkumallista V90 Volvoa on rekisteröity huomattavasti enemmän kuin vitos Bemaria tai Eemeliä - lähes yhtä paljon kuin näitä yhteensä.
Kaikkia Volvoja on yhteensä rekisteröity enemmän kuin Bemaria ja Audia yhteensä. Myös Volvon hybridit myyvät todella paljon enemmän kuin kilpailijoiden hybridit. Ilmeisesti väärin ostettu, kun täällä on niin kovasti tuota Volvon hybridiä arvosteltu.
Mielenkiintoinen testi, jossa Volvo voittaa - toki niukasti - BMW:n lähes joka osa-alueella. Kun vielä huomioi, että Suomessa T8 on halvempi kuin T6, niin eipä ole ihme, että kauppa käy kuin siimaa.
En tiedä paljonko X3 on myynyt, mutta XC60 oli Suomen 7. myydyin auto toukokuussa. Aika kova suoritus autolta, jonka lähtöhinta taitaa pyöriä 60 tonnin yläpuolella.
PS. Ei varmaan kuulu tähän ketjuun, mutta tässä ketjussa joku kirjoitteli V90 Volvon myynnin laskusta. Aika paljon enemmän ihmettelen BMW 5-sarjan myyntiä. Myynti on näin uudelle mallille surkeat 91 kpl toukokuussa, kun vanhempi ja vain farmariversioinen Volvo V90 myi 168 kpl.
Audilla ei tällä hetkellä mene oikein putkeen Suomessa. Näin tilaston, jonka mukaan koko vuonna 2017 Q5:sta rekisteröitiin alle 500 kpl. En muista tarkkaan, milloin uusi Q5 tuli myyntiin, mutta jos oli myynnissä lähes koko vuoden 2017, niin XC60 Volvoa myydään reilussa kuukaudessa yhtä paljon kuin Q5:sta koko vuodessa. Audilta puuttuvat hybridit ja muutenkin Audi on hinnoitellut itsensä aivan pihalle Suomen autokaupasta.
Suomen myynnillä ei liene kovin suurta merkitystä saksalaisille autovalmistajille. Suomestahan viedään Saksaan paljon enemmän autoja, kuin Saksasta tuodaan Suomeen.
Samaa mieltä, Suomen myynti on yksi hailee isoille valmistajille, Audi sentään myy 2 miljoonaa autoa maailmanlaajuisesti, 500 kpl sinne tänne ei näy edes kirjanpidossa.
Ei oikein mahdu kalloon se että toisaalta Audeja ja Bemareita mainostetaan tällä palstalla (on hintatietoja ja esitteitä), mutta toisaalta taas sanotaan ettei Suomen myyntimäärillä ole merkitystä.
Palstan kaiken tietävät lataushybridi-epäjumalat ovat (oman autonsa loputtoman kehumisen ohessa) pitäneet Volvon T8-hybridiä "janoisena".
Kuitenkin Tuulilasi mittasi maantiekulutukseksi täysillä akuilla 4,2 litraa satasella ja kaupunkikulutukseksi täysillä akuilla 2,9 litraa satasella. Maantiekulutus oli 7,6 litraa satasella kun akkujen varaustaso oli minimissä.
Tietenkin siis jos akkuja ei ladata, niin kulutus nousee. Mutta tämä kai koskee kaikkia lataushybridejä. Ja toisaalta miksi ostaa lataushybridi jos on taipumista pinnata latauksesta.
Tuulilasi (Volvo V90 T8):
"Vähällä kulkee
Ladattavien hybridien taloudellisuus perustuu siihen, että niiden akusto on koko ajan ladattuna. Täyteen ladatulla akustolla Volvo kulki 65 km/h keskinopeudella hieman alle 40 kilometrin matkan pelkällä sähköllä.
Kun maantiekulutuslenkillemme lähdettiin täysillä akuilla, oli lopputulos hyvin maltillinen, 4,2 l/100 km. Seuraava lenkki ajettiin akkujen varaus minimissä ja kulutus oli 7,6 l/100 km. Kolmannella lenkillä polttomoottori pakotettiin lataamaan akustoa jolloin kulutus nousi lukemaan 9,9 l/100 km. Kaupunkilenkillämme kulutus oli täysillä akuilla 2,9 l/100 km ja minimivarauksella 9,7 l/100 km.
Lopputulosta voi katsoa oikeastaan kahdelta kantilta. Ilman täyteen ladattuja akkuja auto ei ole erityisen taloudellinen. Jos pitää ajaa muutama sata kilometriä putkeen, taittuu matka pienemmällä kulutuksella melkein millä tahansa dieselillä ja useilla bensiinikoneillakin. Homman voi kuitenkin kääntää ihan päälaelleen. Tämän suorituskyvyn omaavalle, yli 400-hevosvoimaiselle ja kaksitonniselle farkulle kulutuslukemat eivät ole erityisen huonoja edes akut tyhjänä."
NHB, kirjoitit siis näin, kun minä kirjoitin, että kiihtyvyys 160 km/h jälkeen ei ole relevanttia Suomessa:
"Tuo on aivan yhtä relevanttia kuin suuret tehotkin, joille alkaa olemaan käyttöä vasta suurissa nopeuksissa."
Jos tuon siis tulkitsee niin, että kiihtyvyys 160 km/h jälkeen ei ole sinustakaan relevanttia, niin miksi sinä sellaisia esimerkkejä edes otit tai asiasta valitit? En oikein ymmärrä.
Kuten siis sanoin, Car and Driverin mukaan XC60 kiihtyy lähes rinnakkain SQ5 Audin kanssa ensin 100 km/h asti ja siitä aina 160 km/h asti. Mitä tuon jälkeen tapahtuu, ei ole relevanttia minulle, eikä sinulle. Vaikeaa myös kuvitella, että tuossa 100-160 välissä tapahtuisi jotain suurempaa aaltoilua kiihtyvyyksissä. Täysin vastaavia tuloksia olen nähnyt muissakin testeissä, mutta en muista ulkoa mistä niitä löytyy.
Olen ihan sinulle vastatessani monta kertaa sanonut, että täysiä tehoja saatan käyttää maantiellä ohituksessa ja joskus muutenkin kiihdytyksessä ihan vain huvikseni. Toki pienemmälläkin pärjäisi, enkä tietenkään väitä, että tuollaisia tehoja oikeasti tarvitsee. Itsellenikin periaatteessa riittäisi vähempi, mutta kun nuo 407 hevosta Volvoon käytännössä ilmaiseksi saa, niin en niistä nyt kieltäydykään tai valita. Tämä ei silti tarkoita, etteikö sähkömoottorilla pärjää (minun käytössäni) tavallisessa ajossa. Valtaosan ajoistani ajan sähköllä, enkä yleensä edes pystyisi käyttämään sähkömoottoria suurempia tehoja esimerkiksi työmatkoillani. Vaikka autossa on tehoa, niin ei niitä jatkuvasti - tai edes usein tarvitse käyttää. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Juuri tässä myös on hybridin hieno puoli. Minulla on hyvin vähän kuluttava auto, enkä maksanut suurista tehoista Suomen järjettömiä veroja, mutta tehokkaisiin autoihin (suhteellinen käsite) tottuneena sitä tehoa haluttaessa löytyy. Jos ostaisin vastaavan ei hybridi-maasturin suunnilleen tällä suorituskyvyllä, maksaisi se reilusti yli 100 tonnia. Siksi GLC hybridi olikin minulle ainoa todellinen Volvon kilpailija. Saksalaiset farkutkin ehkä kelpaisivat, mutta kuten sanottua, niihin ei saa nelivetoa ja kiinnostus tyssää kohdallani siihen.
Jos nyt vielä haluat jankuttaa törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, niin tuollaista termiä poliisi käsittääkseni käyttää ja siitä lähtee kortti. En tarkoittanut, että sinä välttämättä vaarannat liikennettä ja tämän tarkensin jo aikaisemmin, jos se oli epäselvää jossain vaiheessa. En edes ole sitä mieltä ole, että 160 km/h hiljaisella moottoritiellä mitään vaarantaa. En ymmärrä miksi jämähdät tällaiseen, kun jo pari kertaa kirjoitin, että en tarkoita välttämättä oikeasti vaarallista ajamista.
Edelleen kiinnostaisi tietää mistä tämä NHB on saanut päähänsä että Volvon hybridi on suuriruokainen ?
Ruotsin AMS nimittäin mittasi vuonna 2016 Volvo XC 90 T8:n kulutukseksi 8,3 litraa satasella ja kyseessähän on tosi iso auto.
22.12.2017 Saksan Auto, Motor und Sport mittasi Volvo XC 60 T8:n kulutukseksi "kevyellä kaasujalalla" 7,7 l/100 km.
"Sparsamer Benziner
Und der wird bei leerem Akku noch nicht einmal zum Säufer. Mit einem Testverbrauch von 7,7 Litern bei leichtem Gasfuß lässt sich der aufgeladene Zweiliter-Benziner sehr sparsam bewegen. Im Mischbetrieb aus 2/3 Kurzstrecke und 1/3 Langstrecke ergibt sich so rechnerisch ein Gesamtverbrauch pro 100 km von 2,2 Litern Benzin und 17,6 kWh Strom.
Die Batterie senkt nicht nur den Benzinbedarf, sondern auch den Schwerpunkt, wovon die Fahreigenschaften profitieren: Für einen über 2,1 Tonnen schweren SUV fährt sich der XC60 handlich, pflügt ähnlich flott durch Kurven wie seine reinen Verbrenner-Brüder. Arbeiten beide Motoren zusammen, spurtet der Volvo in 5,5 Sekunden auf Tempo 100. Beruhigend zu wissen: Bei einer Vollbremsung aus Tempo 100 steht der schwere Wagen nach nur 35,2 Metern – nicht nur im SUV-Umfeld ein prima Wert."
Keskustelin Hiilipäästön kanssa tuon vaihteiston vaikutuksesta sähkömoottorille. Huomasin, että tuo Volvon suorituskyky vaihtelee nopeuden suhteen ja mielestäni tuo liittyy suoraan tuohon vaihteistoon. Keskustelu eteni puhtaasti tekniikan ymmärtämisen ympärillä niin kauan, kunnes defenssit puskivat pintaan ja sitten oltiinkiin jo huutamassa törkeää liikneteenvaarantajaa.
Poliisi ei ole kohdallani tuollaista termiä käyttänyt, vaan ainoastaan sinä käytät sitä. Kirjoittamalla, ettei NHB:n liikenteen vaarantaminen välttämättä ole oikeasti vaarallista ajamista, väität samalla, että ehkä NHB ajaa oikeasti vaarallisesti. Sama asia, kuin joku väittäisi, että sinä et välttämättä joka ilta pahoinpitele naisia oikeasti vaarallisesti.
a. Viestien perusteella voitaneen katsoa että auton suorituskyky yli 150 - 160 km/h nopeuksissa on NHB:lle tärkeätä sillä ei kai hän muutoin olisi moittinut Volvon sähkömoottorin toiminnan loppumista 150 - 160 km/h nopeuksissa.
b. Toiseksi, XC 60 T8:n kiihtyvyydeksi 0 - 160 km/h on mitattu 13,1 sekuntia ja vastaava aika on mitattu myös Audi SQ5:lle. Mutta miksi näiden kahden auton kiihtyvyyseroista edelleen jankutetaan ?
Tässä videolla nähdään, miten XC60 T8 ja SQ5 kiihtyvät lähes täysin samoilla nopeuksilla välin 0-130 km/h. Videon lopussa Volvolla vauhtia 127 ja Audilla 126. Ja kun edelleen toisen testin perusteella vielä nopeudessa 160 km/h ollaan rinnakkain, niin se NHB:n väittämä mystinen kiihtyvyyden vaihtelu välillä 100-160 km/h voidaankin sitten unohtaa. No eiköhän tämä ollutkin aika itsestään selvää jo useimmille.
Kiihdytys alkaa noin kohdassa 1:30.
Muilta osin jätän tämän keskustelun liikenteen vaarantamisista tähän.
Eipä paljoa yllättänyt, että XC60 T8 on Suomen myydyin lataushybridi. Ja ylipäätään Volvon T8 mallit myyvät todella paljon, jos huomioidaan minkä hintaluokan autoista on kyse.
hiukan yllätti että Volvo hajos (moottorin kiinnikkeet) 2 kertaa uudessa Top Gearissa, tosin ei noi autot ole tuollaiseen röykytykseen tehty. Varmasti kaikki saivat jonkinlaista hittiä.
http://www.motoringbox.com/cars/entertainment/top-gear/top-gear-series-25-episode-6-preview/
Niin ja valittiinhan tämä myös koko maailman vuoden autoksi, vai mikä lie tämä turhaketitteli olikaan. Joka tapauksessa turhaketitteleistä "arvokkain".
Valinnan siis suoritti 82 korkean tason autojournalistia 24 eri maasta.
"This year, vehicles were selected and voted on by an international jury panel comprised of 82 top-level automotive journalists from 24 countries around the world. Each juror was appointed by the World Car Steering Committee on the basis of his or her expertise, experience, credibility, and influence. Each juror typically drives and evaluates new vehicles on a regular basis as part of their professional work. Through their respective outlets they collectively reach an audience of multiple millions world-wide. The international accounting firm KPMG tabulates the jurors' ballots."
Tätä titteliä on aika vaikea leimata turhakkeeksi edes jonkun suuruudenhullun galaksi-egon toimesta.
Ja oli taas niin hirveän janoinen XC60 T8 Automotorsportin testissä. Volvo kulutti 8,4 litraa per 100 km ja Mercedes GLC 350e 8,3 litraa satasella. Diesel-BMW tosin meni 7,4 litralla per 100 km.
Volvo XC 60:ta on myyty ajalla 1.1.2018 - 31.3.2018 yhteensä 890 kpl eli 297 autoa kuukaudessa. Tällainen myyntitahti tuskin voi jatkua koko vuoden 2018 ajan vaan jossakin vaiheessa myynti normalisoituu.
Tämä on ihan hyvä huomio tässä vaiheessa. Ei sitten tarvitse selitellä itsestäänselvyyksiä tietyille henkilöille jälkikäteen.
Eli on itsestään selvää, ettei V90 pysty edeltävien V70 mallien menestykseen Suomessa. V70:t painuivat V90:n nykytasolle vain kahtena viimeisen vuotenaan, jolloin malli oli jo antiikkinen.
Mitä? Myydäänkö tosiaan automallien uusiutuneita vuosimalleja ensimäisinä kuukausina edeltäjäänsä paremmin? Ja eikö se buumi jatkukaan koko malli-iän ajan?
Ihan ihme hommaa, ei oo todellista...
(Vaihtakaa sarkamsidetektoriinne uusi patteri ennen vastaamista, kiitos)
NHB: on itsestään selvää, ettei V90 pysty edeltävien V70 mallien menestykseen Suomessa
Onko itsestään selvää, että V90 on tarkoitettu V70 korvaajaksi?
V70 oli suuren osan elinajastaan tavaratilasta mitattuna Volvon ainoa todellinen vaihtoehto aiemmin tilojen vuoksi Kartanoautoa ajaneelle. XC90 on eri hinta- ja kustannusluokassa. Vanha V60 on farkun ostajalle huono vitsi, joten se ei tilavan farkun markkinoille osallistunut koko ikänään.
Nyt on tilanne aivan toinen. XC60 on selvästi V60 realistisempi vaihtoehto V70 tiloja tarvitsevalle, ja sekin on tullut markkinoille hieman viimeisimmäksi jääneen V70 korimallin jälkeen (tosin selvästi ennen sen viimeisimmän V70 faceliftiä). XC60 on koko olemassaolonsa ajan syönyt myös V70 kakkua.
Sen lisäksi tulossa oleva V60 kasvattaa keskiluokan farkun lähemmäs sitä kokoluokkaa, jonka V70 jätti auki.
Mikä näistä samaa tekniikkaa hyödyntävistä malleista {V60, V90, XC60} korvaa V70:n? Minusta ne tekevät sen yhdessä niin ettei VeeSjuttia jää kaipaamaan kukaan.
Tuo XC 60:n myynti ajalta 1.1.2018 - 31.3.2018 oli pakko laittaa tuohon tiedoksi (890 autoa). Muutenhan itkuprinsessa NHB on 10.4.2019 taas täällä huutelemassa myynnin laskusta.
Tuleva V60 on 476 senttiä pitkä, kun aiempi V70 oli muistaakseni 481 senttiä pitkä. Katsoisin että V60 on V70:n korvaaja eikä V90, jonka pituus on 496 senttiä. Siis jos tällainen korvaaja välttämättä on pakko löytää. Uusi V60 on muuten sentilleen yhtä pitkä kuin nykyinen VW Passat Farmari, joka voitaneen luokitella isoksi autoksi.
Arvioin, että tätä uutta V60-Volvoa tullaan myymään noin 2.000 autoa vuodessa, arvio saattaa olla hieman yläkanttiin.
Edelleen muuten ihmettelen sitä että pahimmillaan 70.000 euroa maksavaa Volvo V90:a pitäisi myydä joka vuonna 3.000 autoa (perustana vuoden 2017 ekan kvartaalin myynti). Armottomia ovat vaatimukset.
Miten WhatCarin autonvalinnassa sitten kävi vai vieläkö mietintä jatkuu? Siitä pohdinnastahan tämä ketju ainakin näennäisesti käynnistyi.
Minun teksteistä on saattanut saada käsityksen, että ajelen XC60:llä, mutta tosiasiassa minulla on XC90T8. Mutta XC60 on myös tuttu, on tullut sellaisellakin ajettua ja varsinkin kyydissä oltua.
Ensimmäinen Volvo meikäläisellä ja ihan hyvä merkkikanditaatti myös seuraavaksi autoksi jahka vaihdon aika tulee, mutta kyllä muitakin merkkejä täytyy sitten taas tutkia.
Mutta hybridi kyllä rulettaa seuraavankin menopelin kohdalla. Saisi vaan sähköajomatka olla luokkaa 150km, Polestarko pitäisi tilata siis?
Ei sittenkään Polestar, vaan joku SUV. Reilu tavaratila pitää autossa olla, peräkärryä/venetraileria pitää pystyä vetämään eikä matkanteko saa olla töpselisähkön löytymisen varassa. Ja autossa täytyy olla maavaraa ja neliveto; joko jatkuva tai kytkeytyvä.
Eka talvi Volvon T8 voimalinjan kanssa on takana ja edelleen allekirjoitan tyytyväisyyspaperin T8:n kardaanittomaan ratkaisuun.
Pari kertaa yllätin itseni harmittelemasta, kun bensakone käynnistyi avittamaan liukkaalla pihalla vaikka Pure-ajotila oli päällä. Siis, kun takapyörät eivät riittäneet siirtämään autoa, vaan etupyörät piti saada hätiin. Niin se sähköajo koukuttaa, että alkaa typerehtimään ihan turhia.
Kerran sain perän liukastelemaan risteyksessä lähtiessä tuossa pääsiäisen tietämillä. Ei herättänyt suuria tunteita.
Että tällainen välihuomio.....
Olen havainnoinut, että aika paljon näkyy uutta kuusikymppistä liikenteessä. Eipä ihme, kun katsoo vaikka huhtikuun rekisteröintejä. Volvon maasturia on rekisteröity enemmän kuin VW Golfia. Nyt puhutaan lähtöhinnaltaan noin kolme kertaa Golfin hintaisesta autosta.
Samaan aikaan pelkästään farkkumallista V90 Volvoa on rekisteröity huomattavasti enemmän kuin vitos Bemaria tai Eemeliä - lähes yhtä paljon kuin näitä yhteensä.
Kaikkia Volvoja on yhteensä rekisteröity enemmän kuin Bemaria ja Audia yhteensä. Myös Volvon hybridit myyvät todella paljon enemmän kuin kilpailijoiden hybridit. Ilmeisesti väärin ostettu, kun täällä on niin kovasti tuota Volvon hybridiä arvosteltu.
Mielenkiintoinen testi, jossa Volvo voittaa - toki niukasti - BMW:n lähes joka osa-alueella. Kun vielä huomioi, että Suomessa T8 on halvempi kuin T6, niin eipä ole ihme, että kauppa käy kuin siimaa.
En tiedä paljonko X3 on myynyt, mutta XC60 oli Suomen 7. myydyin auto toukokuussa. Aika kova suoritus autolta, jonka lähtöhinta taitaa pyöriä 60 tonnin yläpuolella.
https://www.caradvice.com.au/620050/2018-bmw-x3-xdrive30i-v-volvo-xc60-t6-r-design/
PS. Ei varmaan kuulu tähän ketjuun, mutta tässä ketjussa joku kirjoitteli V90 Volvon myynnin laskusta. Aika paljon enemmän ihmettelen BMW 5-sarjan myyntiä. Myynti on näin uudelle mallille surkeat 91 kpl toukokuussa, kun vanhempi ja vain farmariversioinen Volvo V90 myi 168 kpl.
Jos kaipaat vertaistukea liikenteessä, osta Skoda. Se myy vielä paremmin.
En kaipaa vertaistukea, mutta mielenkiintoista seurata eri merkkien myyntilukuja. Onhan tuo Volvon myynti huimaa tämän hintaluokan autoissa.
Audilla ei tällä hetkellä mene oikein putkeen Suomessa. Näin tilaston, jonka mukaan koko vuonna 2017 Q5:sta rekisteröitiin alle 500 kpl. En muista tarkkaan, milloin uusi Q5 tuli myyntiin, mutta jos oli myynnissä lähes koko vuoden 2017, niin XC60 Volvoa myydään reilussa kuukaudessa yhtä paljon kuin Q5:sta koko vuodessa. Audilta puuttuvat hybridit ja muutenkin Audi on hinnoitellut itsensä aivan pihalle Suomen autokaupasta.
Suomen myynnillä ei liene kovin suurta merkitystä saksalaisille autovalmistajille. Suomestahan viedään Saksaan paljon enemmän autoja, kuin Saksasta tuodaan Suomeen.
Samaa mieltä, Suomen myynti on yksi hailee isoille valmistajille, Audi sentään myy 2 miljoonaa autoa maailmanlaajuisesti, 500 kpl sinne tänne ei näy edes kirjanpidossa.
Ei Suomen myynnillä sinänsä merkitystä tietenkään ole kuin Suomessa, mutta enpä minä muusta tässä puhunutkaan.
Ei oikein mahdu kalloon se että toisaalta Audeja ja Bemareita mainostetaan tällä palstalla (on hintatietoja ja esitteitä), mutta toisaalta taas sanotaan ettei Suomen myyntimäärillä ole merkitystä.
Riippuu siitä, keneltä kysytään, kyllä Suomen maahantuojille ja jälleenmyyjille on konkurssin välttämiseksi myyntimäärillä merkitystä.
Palstan kaiken tietävät lataushybridi-epäjumalat ovat (oman autonsa loputtoman kehumisen ohessa) pitäneet Volvon T8-hybridiä "janoisena".
Kuitenkin Tuulilasi mittasi maantiekulutukseksi täysillä akuilla 4,2 litraa satasella ja kaupunkikulutukseksi täysillä akuilla 2,9 litraa satasella. Maantiekulutus oli 7,6 litraa satasella kun akkujen varaustaso oli minimissä.
Tietenkin siis jos akkuja ei ladata, niin kulutus nousee. Mutta tämä kai koskee kaikkia lataushybridejä. Ja toisaalta miksi ostaa lataushybridi jos on taipumista pinnata latauksesta.
Tuulilasi (Volvo V90 T8):
"Vähällä kulkee
Ladattavien hybridien taloudellisuus perustuu siihen, että niiden akusto on koko ajan ladattuna. Täyteen ladatulla akustolla Volvo kulki 65 km/h keskinopeudella hieman alle 40 kilometrin matkan pelkällä sähköllä.
Kun maantiekulutuslenkillemme lähdettiin täysillä akuilla, oli lopputulos hyvin maltillinen, 4,2 l/100 km. Seuraava lenkki ajettiin akkujen varaus minimissä ja kulutus oli 7,6 l/100 km. Kolmannella lenkillä polttomoottori pakotettiin lataamaan akustoa jolloin kulutus nousi lukemaan 9,9 l/100 km. Kaupunkilenkillämme kulutus oli täysillä akuilla 2,9 l/100 km ja minimivarauksella 9,7 l/100 km.
Lopputulosta voi katsoa oikeastaan kahdelta kantilta. Ilman täyteen ladattuja akkuja auto ei ole erityisen taloudellinen. Jos pitää ajaa muutama sata kilometriä putkeen, taittuu matka pienemmällä kulutuksella melkein millä tahansa dieselillä ja useilla bensiinikoneillakin. Homman voi kuitenkin kääntää ihan päälaelleen. Tämän suorituskyvyn omaavalle, yli 400-hevosvoimaiselle ja kaksitonniselle farkulle kulutuslukemat eivät ole erityisen huonoja edes akut tyhjänä."