Tekniikan Maailma vertaili premium-katumaasturit

335 kommenttia
1678911
  • tracktest:
    Mitä muuta voi odottaa jos tuomariston puheenjohtajana on pesunkestävä Volvomies.
    ( Iltalehden jutusta, edellisen sivun linkissä)

    Mitä muuta voi odottaa fanaattiselta bmw-uskovaiselta: sinähän olisit toivonut pesunkestävää BMW-miestä tietenkin pj:ksi. Minä en miellä Rönkköä minkään merkin suosijaksi. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kaikkien merkkien fanaatikko voi poimia hänet "suosimaan muita", jos sijoitus omalle suosikille "meni väärin". Ja kuten sinä lapsellisuudessasi nytkin teit.

    Etkä muuten lukenut siis näköjään juttua ollenkaan! Tässä sinulle otetta lyhennettynä, että jaksat lukea keskittyneesti:

    Volvo XC60 on lukijoiden suosikki ja ykkönen isoissa katumaastureissa. Volvo XC60 nappasi kaksi ykkössijaa Iltalehden järjestämässä IL Vuoden Auto -kisassa. Se voitti sekä lukijaäänestyksen että isojen katumaastureiden sarjan. ”Volvon voitto lukijaäänestyksessä paljasti sen, kuinka vahva asema Volvolla on Suomen markkinoilla”, sanoo tuomariston puheenjohtaja, Iltalehden autotoimittaja Pentti Rönkkö.

    BMW-miehen itsetunto elävässä elämässä kaipaa hieman lisää itsevarmuutta. Ruotsalaisen autonvalmistajan mollaus on tällä viikolla ollut lähes päivittäistä - muutenkin jatkuvaa. Se mistä tässä on perimmältään kyse olkoon tämänkin päivän aiheena. Antaa palaa vaan, sana on vapaa. Tämäkin menee niin tasan BMW-miehen ihon alle vaikka yrittää esiintyä savusumun sisällä tyynenä. Testataan nyt vielä vähän BMW-miehen psyykkeen kestävyyttä.

    Vaikka makuasioistahan näissä autoissa on kyse, vai mitä tracktest?

      
  • Kumppanilta on jäänyt selvästi Volvo hypetys huomaamatta, sitähän tulee joka tuutista päivittäin. Miksi lainaat kaiken argumentoinnin minun kirjoittamistani lauseista? Keksi nyt hyvä mies jotain omaakin.

      
  • Pitää paikkansa, en näe mitään Volvo-hypetystä. Paitsi siltä osin, että vuoden vaihteeseen osuu joka vuosi Venla-gaalaa, Aino-gaalaa, Vuoden xxxxxx -kisaa joka lähtöön. Ja ylläripylläri: myös Vuoden Auto -kisoja sieltä täältä ja ympäri maailman.

    Ja voi voi, nääs nääs: nyt vaan on sattunut käymään niin, että Volvo on merkkinä voittaja aika monessa ollut. Siihen sinun nyt vaan on tyytyminen tänä vuonna. En millään ymmärrä miksi sinun on niin vaikea sulattaa asiaa, vaikka sekä kuluttajaäänestäjät, että toimittajat ja muut asiantuntijat nyt vaan ovat olleet sitä mieltä, tällä kertaa.

    Katsottaisiinko mitä vuosi 2018 tuo mukanaan - ihan rauhassa. Älä ota herneitä nenääsi, älä polta päreitäsi ja laita rönkköjen viaksi yhtään mitään. Nämä ovat asiaan kuuluvia kisoja, joku aina voittaa.

    Miksi lainaat kaiken argumentoinnin minun kirjoittamistani lauseista, keksi nyt hyvä mies jotain omaakin.

    Näytän sinulle vain rautalankamallilla miten naurettavilta väitteesi näyttävät, jos joutuisit lukemaan ne itsellesi osoitettuna. Eikä minun muuten tarvinnut keksiä mitään omaa, lainaukseni pitää muokattunakin paikkansa!

      
  • Kumppani ikävä kyllä teet samoja virheitä yhtenään, vaikka sinua on näistä monta kertaa muistutettu. Nytkin muuntelet kirjoittamaani, otat lauseen sieltä täältä vain ja ainoastaan sekoittaaksesi tehokkaasti keskustelun asian mistä milloinkin sitten aihe on. Tämä ikävä piirre toistaa itseään jatkuvan häiritsevän plagioinnin lisänä ja tympii varmasti jo kaikkia keskustelijoita kuin lukijoita. Et näköjään huomaa omaa typeryyttäsi lainkaan syyttelyn ja solvauksesi kiihkossa, mutta on sinua tästä useasti huomautettu. Ikävä kyllä ohjeistus ei vaan näytä löytävän perille.

      
  • Vai niin.

    Tuon sait sitten puristettua päästäsi ulos. Olet totisesti täysin toivoton tapaus. Kun on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia. Taitaa olla niin että osuin kunnolla ja taas kirjoittelet taas vain ohi aiheen turhautumistasi. Voi voi...

    Et tracktest näköjään todellakaan huomaa asiayhteyttä: jos sinä väität minun syyttelevän ja solvaavan kiihkossa, niin olen lainannut yksinkertaisesti vain ikiomaa tekstiäsi ja sitten kääntänyt sormen sinuun - se kannattaisi yrittää tajuta ja huomata. Tuo lainaus alussakin oli omaa tekstiäsi toisesta ketjusta. Jos tuntuu ikävältä, niin noinhan sinä muille kirjoittelet ihan itse....

    Ikävä kyllä vinkkailuni ei vaan näytä löytävän perille.

      
  • Mietippä tätä tämä päivä, saatat oivaltaa jotakin jo huomenna.

      
  • Tuonkin osalta voit kääntää sormen itseesi.

      
  • Omissa silmissäni Volvo nousee samalle tasolle saksalaisten premium-autojen kanssa heti, kun ensimmäinen Volvo parkkeeraa BMW:ni viereen parkkipaikalla. 
    MB:llä ja Audilla ajetaan viereen tottuneen sujuvasti, mutta Volvolla ajavat henkilöt piilottvat autonsa aina hieman kauemmas kuin häivyttäen sen milllä ajavat.

    Huh. Kupla, jonka sisällä elät, hakee kyllä vertaistaan.

      
  • Tähän on kyllä pakko todeta se että usein nämä hienot premium-autot pysäköidään parkki-alueilla mahdollisimman etäälle muista autoista jotta premium-autot eivät kolhiinnu. Tämä varmaankin on järkevää koska parkkipaikoilla on kaikenlaisia kolhijoita ja oveen hakkaajia.

      
  • Pilke silmäkulmassa kirjoitettu lievähkö vedätys meni todesta taas kerran kuin väärä raha, mutta kuinkas muuten. NHB:kin nieli syötin sen enempää ajattelematta.

      
  • "Tähän on kyllä pakko todeta se että usein nämä hienot premium-autot pysäköidään parkki-alueilla mahdollisimman etäälle muista autoista jotta premium-autot eivät kolhiinnu. Tämä varmaankin on järkevää koska parkkipaikoilla on kaikenlaisia kolhijoita ja oveen hakkaajia."

    Tuttua kovin tuttua itsellenikin on parkkeerata hieman etäälle Volvojen viereen.

      
  • " Testataan nyt vielä vähän Volvomiesten psyykkeen kestävyyttä. Kumppani voi toimia moderaatorina, kun on sen roolin omakseen ottanut."

    Tästä olisi pitänyt kaikkien hoksata, että kyseessä on vedätys, mutta Kumppani tapansa mukaan sai kaikki sekaisin. Ja näin vedettyä kaikki mukaan yleiseen solvaukseen. Tällä kertaa Derrick tosin lämpeni hyvin maltillisesti.

    Älkää hyvät ystävät olko näin totisia torvensoittajia jatkossa, teitä viedään jatkossa kuin pässiä narussa jos jatkatte samaan malliin.

      
  • Pilke silmäkulmassa kirjoitettu lievähkö vedätys meni todesta taas kerran kuin väärä raha, mutta kuinkas muuten. <br /> NHB:kin nieli syötin sen enempää ajattelematta.

    Onhan mahdollista, että tämä sun vuosikausia kestäny messuaminen on pelkkää trollaamista, mutta määrätietoisuus ja kesto viittaa kyllä siihen, että olet sitä mitä kirjoitat.

      
  • Sitä voi myös trollaukseksi kutsua en tosin tarkoita sitä siksi. Huumoria ja vedätystä on aika vaikea tehdä ettei se liippaa läheltä trollausta, mutta rajoilla saa kai mennä. Itselläni on ystäviä jotka ajavat Volvoilla ja lähisukulaisia myös, onneksi he ymmärtävät huumorilla heitettyä herjaa ihan kiitettävästi. Ja tosikoita ei ystävissäni onneksi ole. Osaan myös hienovaraisen vattuilun, mutta en ole sitä täällä juurikaan harrastanut.

    On myös todettava että hyvääkin keskustelua on ollut ja Derrickin kanssa myös. Joskus kun oikein mennään totisena keskustelua eteenpäin olen huomannut että täällä ollaan monesti liian tosissaan kun kyse on loppupeleissä vain autoista. Toivottavasti en ole pahoittanut kenenkään mieltä niin että siitä olisi koitunut harmitusta enempää psyykkeelle. Paskaa on tullut tännekkin ämpärikaupaala joten näillä mennään. Älkää ottako näitä keskusteluja liian henkilökohtaisesti pääsette jatkossa paljon vähemmällä mielipahalla. Lopetan tämän tyylisen kokeilun tähän. Ei muuta kuin hyvää kevättä kaikille, palataan joskus astialle jos aihetta ilmenee.

      
  • Intelligenstest: Ihmetyttää vaan se että jotkut puhuvat alentavaan tyyliin ”kansanautoista”

    Hetkeä aiemmin sinua kyllä ihmetytti ihan päinvastainen asia:

    Intelligenstest:Mitähän erityistä on premiumissa sinänsä, kun VW Tiguan löi BMW X1:n tässä testissä numeroin 3 – 2.

    Mielestäni jo tällä yhdellä keskustelusivulla sinä seisot itse esimerkkinä siitä, ettei muiden valintoja alentava sävy ole preemion maksaneiden yksinoikeus.

    Kun opit ymmärtämään preemion taloustieteen terminä lisähinnalle, se ratkaisee tämänkin mieltäsi vaivaavan ongelman. Jos BMW on mielestäsi ylihintainen, se on silloin preemion sisältävä, eli premiumauto. Helppoa, eikö totta?

      
  • 740 GLE olet tämän kesustelupalstan järkevin ja asiallisin henkilö ja on täällä toki muutama muukin joka ansaitsee kiitosta myös, mutta näin jatketaan eteenpäin sanoisi Timo Jutila.

      
  • "Hetkeä aiemmin sinua kyllä ihmetytti ihan päinvastainen asia:

    Intelligenstest:Mitähän erityistä on premiumissa sinänsä, kun VW Tiguan löi BMW X1:n tässä testissä numeroin 3 – 2."

    Testin loppupäätelmässä todettiin että VW Tiguan tarjoaa hinta huomioon ottaen enemmän autoa kuin BMW X1.

    Testin alkujohdannossa puhuttiin siitä että pystyykö Tiguan haastamaan premium-auto BMW X1:n. Tämä olettamus kai tarkoitti sitä että "premium" tarkoittaa jotakin parempaa autona.

    Volkswagenista puhuminen "kansanautona" taitaa siis olla melko harhaanjohtavaa ja älytöntä vaikka termiä käytettäisiin huumorimielessä.

      
  • Katsoin Wikipediasta mitä "premium brand" tarkoittaa. Wikipedia kertoo että sanalla "premium" tai "premium brand" viitataan tuotteen eksklusiivisuuteen taikka harvinaisuuteen. Esimerkkinä tällaisesta tuotteesta mainitaan Lexus (myös Scion ja Prius mainitaan, mutta ei kai Toyota Prius ole esimerkiksi Lexukseen rinnastettavissa).

    "Premium brands are designed to convey an impression of exclusiveness or rarity,[4] especially in the mass markets. Frequently, companies will invent different (sub)brands to differentiate their product lines into a premium and a general segment (e.g. Toyota with their Lexus, Prius, and Scion marques). In most ways, the premium segment can be thought of as the contrary or a complement of value brands. The success of a brand is determined by the combination of aforesaid category and the market share.[5] In that sense, the term "premium" replaces the traditional attribute "luxury" although the former can be perceived as less ostentatious.[6]"

      
  • tracktest:
    Pilke silmäkulmassa kirjoitettu lievähkö vedätys meni todesta taas kerran kuin väärä raha... kaikkien hoksata, että kyseessä on vedätys, mutta Kumppani tapansa mukaan sai kaikki sekaisin. Ja näin vedettyä kaikki mukaan yleiseen solvaukseen.

    Kirjoittamasi perusteella en usko millin vertaa sinun kirjoittavan "huumorilla", tai "pilke silmäkulmassa". Tarpeeksi kun niitä on lukenut, niin ei voi tulla muuta kuin samaan lopputulokseen NHB:n kanssa esim.

    Älkää hyvät ystävät olko näin totisia torvensoittajia jatkossa, teitä viedään jatkossa kuin pässiä narussa jos jatkatte samaan malliin.

    Siis niin totinen torvensoittaja kuin sinä? Suosittelen vilpittömästi samaa kyllä meille muille.

    Sitä (tracktestin kirjoittelua) voi myös trollaukseksi kutsua en tosin tarkoita sitä siksi. Huumoria ja vedätystä on aika vaikea tehdä ettei se liippaa läheltä trollausta, mutta rajoilla saa kai mennä.

    Olisin toivonut, että oikeasti olisit miettinyt asioita huomiseen...

    Itselläni on ystäviä jotka ajavat Volvoilla ja lähisukulaisia myös, onneksi he ymmärtävät huumorilla heitettyä herjaa ihan kiitettävästi.

    Sinulla on ihan selvästi nyt jokin fiksaatio tuohon Volvoon ja sellaisen omistajiin, sinun pitää koko ajan selittää...

    Osaan myös hienovaraisen vattuilun, mutta en ole sitä täällä juurikaan harrastanut.

    Olet siis aivan oikeassa. Se on tosiaan ollut hyvin suoraviivaista. Kannattaako?

    täällä ollaan monesti liian tosissaan kun kyse on loppupeleissä vain autoista.

    Unohdit sitten mainita, että lisäksi kyse on makuasioista. Mutta kyllä, sinä olet tuota tosissaan olemista osoittanut ainakin.

    Toivottavasti en ole pahoittanut kenenkään mieltä niin että siitä olisi koitunut harmitusta enempää psyykkeelle.

    Loppujen lopuksihan tämä on vain keskustelupalsta.

    Älkää ottako näitä keskusteluja liian henkilökohtaisesti... Lopetan tämän tyylisen kokeilun tähän.

    Kuulitko tuon ohjeesi vasta tänään? Se nimittäin olisi ollut hyvä tajuta jo aiemminkin. Mitä??? Jääkö meiltä nyt mysteriksi mitä tarkoitit tämän tyylisellä kokeilulla? Sinä olet juuri paljastumaisillasi joksikin...

      
  • Toivottavasti en ole pahoittanut kenenkään mieltä niin että siitä olisi koitunut harmitusta enempää psyykkeelle. 
    Älkää ottako näitä keskusteluja liian henkilökohtaisesti pääsette jatkossa paljon vähemmällä mielipahalla.
    

    En kyllä usko, että sinun tarvitsisi olla tuosta huolissaan. Epä-älyllinen yhden tuotemerkin sokea ylistys nyt tuskin yhdenkään lukijan psyykkeen päälle käy. Sen sijaan sitä, miltä kirjoituksesi saavat itsesi näyttämään, voisit miettiä senkin edestä.

      
  • Volvon turvajärjestelmä testattu ensimmäistä kertaa tositoimissa. Vanhus pyöräili risteyksessä kolmion takaa suoraan eteen. Huomasin tilanteen ja olin juuri jarruttamassa, kun Volvon hälytysäänet alkoivat soida. Oletettavasti auto olisi jarruttanut automaattisesti, jos en olisi lähes samaan aikaan itse painanut jarrua.

      
  • Volvon järjestelmä todettu toimivaksi, hieno homma! Mikä parasta kuljettajan refleksit toimivat hieman ennen auton turvajärjestelmää.

      
  • Autojen turvatoimintoja olisi kiva päästä testaamaan jossain harjoitusradalla. Toivon mukaan turvajärjestelmät saavat pysyä toimettomina vain väijymässä tilanteita, eikä niiden toiminnasta saa käsitystä. Itsellä kerran hälytti nokkakolarin tunnistus vastaantulevien kaistan puolelle kadun varteen pysäköidystä autosta, kun jouduin kapealla tiellä kiertämään omalle puolelle pysäköidyn auton ja menin kai kokonaan keskiviivan yli hetkeksi. Siis hitaalla vauhdilla asuinalueen kadulla. Hämmensi vähän, että mitä nyt?

      
  • Volvon tarjoama mahdollisuus ajaa edes pikkupakkasessa sähköllä on selkeä etu muihin lataushybrideihin verrattuna. Jos sitä voi laajentaa vielä polttoainelämmittimellä, niin aina vaan paranee, koska polttomoottoria on vaikea käyttää ajon aikana niin, että kulutus pysyisi polttoainelämmitintä pienempänä.
    

    Aamulla elohopea painui -20 asteeseen, enkä tullut ajatelleeksikaan, että työmatka meni pelkällä sähköllä ilman mitään normaalista poikkeavaa säätöä. Itselleni tämän muun lataushybridin toiminta kylmällä riittää jo. Saapa nähdä, tuleeko pakkasen vuoksi tarvetta käynnistää polttomoottori tänä talvena.

      
  • Onkohan yleensä olemassa lataushybridiä, jolla ei voisi ajaa sähköllä pakkasella, jos akku on lähtiessä ladattu ja auto esilämmitetty? Eikä minusta edes ole oleellista hybridiä hankkiessa, että polttomoottori ei käynnisty välillä, koska hybridillä ei ole tarkoituskaan ajaa 0-päästöillä vaan mahdollisimman pienillä päästöillä eli bensan kulutuksella. Sähkösädehän yksistään ei kuitenkaan riitä normaaliin auton käyttöön. Olen keskustellut joidenkin kanssa, joilla on ollut väärä käsitys, että ladatun sähkön loputtua matka jatkuu polttomoottorilla. Mutta eihän se niin ole, vaan silloin ajetaan itselaatavalla hybridillä, jonka toimintasäde ei käytännössä lopu kesken, koska polttoaineiden jakeluketju on niin tiheä. Mutta onnittelut NHB:lle,jos kerran auto toimii omien toiveiden mukaisesti. Minun auto joskus käy hetken polttomoottorilla, joskus ei. Enkä ole vielä keksinyt, mikä logiikka siinä on, jos on. Ehkä se on esilämmityksen loppumisen ja liikkeelle lähdön välisestä ajasta riippuva asia. Aina kun ei tule lähdettyä menemään heti, kun ajastettu lämmitys on sammunut. Polttoaineen kulutus on kumminkin pysynyt kovasti pienenä varsinkin edelliseen autoon verrattuna.

      
  • Bmw X1:sen täytyy olla melkoisen huono auto, jos se on vertailussa todettu Tiguania huonommaksi. Minulla on ollut Tiguan kolme kertaa vuokra-autona, ja en ole keksinyt siitä mitään erityisen hyvää sanottavaa.

      
  • Se on vähän niin kuka mitenkin asiat makustelee.

      
  • tracktest:
    Se on vähän niin kuka mitenkin asiat makustelee.

    Niin, asiat vai asian. Sitä nimittäin voi ja kannattaa maistella eri makuja, eikä vain yhtä ja paasata siitä "parhaana makuna". Voihan se olla hyvää, mutta paremmin ja uskottavammin osaa sitten kertoa vaikutelmastaan, jos tietää muistakin. Ettei hokema ala vaikuttaa uskonasialta.

      
  • Koeajoin uutta Tiguania ja kyllähän se oli ajoltaan todella mukavan oloinen. Lähtöhintakin oli ihan siedettävä.

    Consumer Reports muuten totesi että Mercedes Benz GLA on USA:n huonoin auto. Huono ajaa, äänekäs sisältä, huono vaihteisto ja heikko näkyvyys. Lisäksi auto on liian kallis. Näillä seikoilla kai ei ole merkitystä jos ostaja on niin sanotusti premium-uskovainen.

    "The most disappointing vehicle might come as a surprise because it’s made by Mercedes-Benz. Despite its luxury ambitions, the GLA is a high-riding hatchback that is small, cramped, and expensive as pricing starts at $33,400. Consumer Reports say the crossover suffers from a stiff ride, a loud interior, a bad gearbox, and poor visibility – just to name a few things."

    https://www.carscoops.com/2017/12/consumer-reports-says-mercedes-gla-is/

      
  • Itse olen "premiumuskovainen" siinä mielessä, että ns. premiumautoja on tullut hankittua. Ei se merkki kuitenkaan mitään takaa, eikä premiumauto välttämättä ole lainkaan tavallista merkkiä parempi, etenkään jos hinta huomioidaan. Mersun GLA:ta en ole ajanut, mutta esimerkiksi CLA on lopulta aika surkea auto kauniissa, mutta ominaisuuksiinsa nähden kalliissa paketissa. Enpä usko, että tuon auton ostamiseen on mitään muuta syytä kuin ulkonäkö. Paljon niitä Suomenkin teillä pyörii ja kivahan niitä on katsella.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit