@_Quu kirjoitti:
Trafilla ei ole ainakaan minun autoissa mitään kulutukseen perustuvaa mittaria.
Sähkössä millä auto ladataan on sähkövero, ei siihen erillistä mittaria tarvita.
Sinulta meni nyt ohi että tässä pohdittiin valtion mahdollisuuksia verottaa autoilua tulevaisuudessa kun polttoainevero jää sähköautoilun myötä pois?
No ei mennyt, enkä selvitä uusintana mitä autokohtainen mittari ja laskutus tulisi maksamaan kuluttajalle.
Ajoneuvovero on elementti, millä valtio tasaa alenevia energiaverotuloja, jos äänestäjä sitä haluaa. (minä en)
Mutta siihen menee vielä monta hallitusta näillä polttoine veron säätämisillä, että täyssähköautojen vallankumousta aletaan sähkön verotuksella jarruttamaan.
@_Quu kirjoitti:
Trafilla ei ole ainakaan minun autoissa mitään kulutukseen perustuvaa mittaria.
Sähkössä millä auto ladataan on sähkövero, ei siihen erillistä mittaria tarvita.
Sinulta meni nyt ohi että tässä pohdittiin valtion mahdollisuuksia verottaa autoilua tulevaisuudessa kun polttoainevero jää sähköautoilun myötä pois?
No ei mennyt, enkä selvitä uusintana mitä autokohtainen mittari ja laskutus tulisi maksamaan kuluttajalle.
Ajoneuvovero on elementti, millä valtio tasaa alenevia energiaverotuloja, jos äänestäjä sitä haluaa. (minä en)
Mutta siihen menee vielä monta hallitusta näillä polttoine veron säätämisillä, että täyssähköautojen vallankumousta aletaan sähkön verotuksella jarruttamaan.
Niin, tai sitten siirrytään kilometriveroon satelliittipaikannuksella. Tuskin tässä nyt kukaan on tosissaan ehdottanut sähkömoottoria autoon tai lämlityssähkön värjäämistä
@_Quu kirjoitti:
Trafilla ei ole ainakaan minun autoissa mitään kulutukseen perustuvaa mittaria.
Sähkössä millä auto ladataan on sähkövero, ei siihen erillistä mittaria tarvita.
Sinulta meni nyt ohi että tässä pohdittiin valtion mahdollisuuksia verottaa autoilua tulevaisuudessa kun polttoainevero jää sähköautoilun myötä pois?
No ei mennyt, enkä selvitä uusintana mitä autokohtainen mittari ja laskutus tulisi maksamaan kuluttajalle.
Ajoneuvovero on elementti, millä valtio tasaa alenevia energiaverotuloja, jos äänestäjä sitä haluaa. (minä en)
Mutta siihen menee vielä monta hallitusta näillä polttoine veron säätämisillä, että täyssähköautojen vallankumousta aletaan sähkön verotuksella jarruttamaan.
Niin, tai sitten siirrytään kilometriveroon satelliittipaikannuksella. Tuskin tässä nyt kukaan on tosissaan ehdottanut sähkömoottoria autoon tai lämlityssähkön värjäämistä
Minä en usko sateliitteihin, neljäänmiljoonaan kotteroon paikannin, ja niiden seuranta, ei kai sentään.
Sähköautossa on sähkömoottori, vihreäsähkö on markkinointinimi.
Jos käyttöön perustuvaa maksua lähdetään uudistamaan, niin tässä on mielestäni pari järkevää vaihtoehtoa, jotka eivät vaadi käytännössä mitään kalliita uudistuksia:
1) Katsastuksessa kirjataan ajetut kilometrit ja niiden perusteella lätkäistään jokin kilometrivero.
2) Nykyään lähes jokainen auto on yhteydessä verkkoon ja trendi on voimistuva. Auto voisi ihan mainiosti jutella ajetut kilometrit (tarvittaessa jopa tietyyppi- tai aluekohtaisesti, jos halutaan esim kaupunkiajosta kalliimpaa) verkon yli verotusta varten.
Sitten noista ilmaisista latauksista, joihin aiemmin viitattiin. En pitäisi mitenkään 100% varmana, että ne poistuvat tulevaisuudessa. Kyllähän kaupat, kauppakeskukset ja vastaavat tarjoavat jo nyt useita maksuttomia palveluja autoilijoille ja muille asiakkailleen. Vaikkapa ilmaiset pysäköinnit (parkkihallin/luolan kulut valtavia verrattuna lataussähköön), wc:t ja niin edelleen. Jollekin kauppakeskukselle muutaman euron latauskulu per visiitti on peanuts, varsinkin jos sillä saadaan asioijalle insentiivi roikkua putiikeissa pidempään (hidaslataus).
@Ruuhkamies kirjoitti:
Jos käyttöön perustuvaa maksua lähdetään uudistamaan, niin tässä on mielestäni pari järkevää vaihtoehtoa, jotka eivät vaadi käytännössä mitään kalliita uudistuksia:
1) Katsastuksessa kirjataan ajetut kilometrit ja niiden perusteella lätkäistään jokin kilometrivero.
2) Nykyään lähes jokainen auto on yhteydessä verkkoon ja trendi on voimistuva. Auto voisi ihan mainiosti jutella ajetut kilometrit (tarvittaessa jopa tietyyppi- tai aluekohtaisesti, jos halutaan esim kaupunkiajosta kalliimpaa) verkon yli verotusta varten.
Minun autot ei ole ollut koskaan niin kauan omistuksessani, tai työsuhdeautona että niitä olisi pitänyt katsastaa.
Ajettu niillä on parhain vuosina yli 100000km/v
Eikä yksikään auto ole ollut yhteydessä verkkoon.
Joo ei katsastuksien varaan voi paljoa laskea. Autot katsastetaan nykyisin jo melko harvoin. Ulkomailla ajaminen on myös iso ongelma kilometrilukeman verottamiselle. Mittareiden manipulointi on myös helppoa. Ei verotusta voi laskea myöskään jonkin mallin mahdollisten lisävarusteiden varaan.
Sillä ei ole juuri merkitystä, katsastaako ensimmäinen omistaja auton vai ei. Käytettynä myytävän katsastamattoman auton sisältämät kilometrit vaikuttavat myyntihintaan laskevasti, koska uusi omistaja joutuu maksamaan verot. Näinollen ensimmäinen omistaja maksaa veron välillisesti, koska saa autostaan pienemmän hinnan.
Toisaalta ei olisi kohtuuton vaatimus, että kilometrit tsekattaisiin vuosittain. Tsekkauksen voisi tehdä katsastusasemien lisäksi vaikkapa huollossa, esim renkaanvaihdon yhteydessä. Tämä vaihtoehto toki luo turhaa ihmistyötä, joten tuo ehdottamani kakkosvaihtoehto olisi huomattavasti järkevämpi.
Koska siirtymäaikana liikenteessä olisi paljon vanhoja autoja, joista verkkoyhteyttä ei löydy, voitaisiin näiden autojen kilometrit tsekata tuon ykkösvaihtoehdon mukaan. Vanhat autothan pitää kuitenkin katsastaa, tai vähintäänkin huoltaa.
Itselleni ei ainakaan tule ihan heti mieleen helpompia tapoja. Toki jos jollain muulla on heittää ideoita, niin kuuntelen mielelläni.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Jos käyttöön perustuvaa maksua lähdetään uudistamaan, niin tässä on mielestäni pari järkevää vaihtoehtoa, jotka eivät vaadi käytännössä mitään kalliita uudistuksia:
1) Katsastuksessa kirjataan ajetut kilometrit ja niiden perusteella lätkäistään jokin kilometrivero.
Mittarien manipulointi on liian helppoa, joten ajomäärän tallennus pitäisi suojata nykyistä paremmin. Sekin olisi toki mahdollista, mutta valmistajien motivaatio taitaa olla tasolla "häh, mikä Suomi???"
2) Nykyään lähes jokainen auto on yhteydessä verkkoon ja trendi on voimistuva. Auto voisi ihan mainiosti jutella ajetut kilometrit (tarvittaessa jopa tietyyppi- tai aluekohtaisesti, jos halutaan esim kaupunkiajosta kalliimpaa) verkon yli verotusta varten.
Tämä olisi uskottavampi tapa, mutta ongelmana on pääsy eri valmistajien järjestelmiin ja niiden yhdenmukaisuuden puute?
@_Quu kirjoitti:
Eikä yksikään auto ole ollut yhteydessä verkkoon.
Niin, mutta sinähän ajatkin koko ajan vanhanaikaisella uudella autolla, kun et raski ostaa kerralla kunnollista.
Minun autoni ei osannut tehtaalta lähtiessään ylläpitää sähköistä ajopäiväkirjaa pilvipalvelussa, mutta nyt osaa. Teslan tavoin tämä sähköinen lisäominaisuus on jälkiasennettavissa taannehtivasti E-sarjalaiseen vuodesta 2002 lähtien. Vanhassa autossa ei ole integroituna tarvittavia ominaisuuksia, joten ne lisätään tökkämällä MercedesMe lähetin kiinni OBD-porttiin, minkä jälkeen loki alkaa tallentua niin pyydettäessä. Tämä riittää käyttäjälle, mutta ei riittääisi verottajalle, joten tarvitaan integroitu järjestelmä, jonka mittarilukemat ovat suhteellisen luotettavia.
Liisäfiitserinä on muita kivoja pikku juttuja, joista itseä kiinnostaa eniten valinnainen polttoainemäärän hälytys, jonka saa asettaa haluamalleen tasolle. Varoitus matkapuhelimeen 2 litraa ennen merkkivalon syttymistä takaa sen, että työmatkan jälkeen tankissa on vielä riittävästi yhtä kauko-ohjatun Webaston lämmityskertaa varten, ettei tarvitse tulla kylmään autoon toteamaan kojetaulun varoitusta lämmityksen katkaisusta polttoainemäärän vuoksi, joka tapahtuu polttoainevaroituksen syttyessä mittaritauluun. Uudempien mallien integroitu järjestelmä tarjoaa sitten lisää ominaisuuksia.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Jos käyttöön perustuvaa maksua lähdetään uudistamaan, niin tässä on mielestäni pari järkevää vaihtoehtoa, jotka eivät vaadi käytännössä mitään kalliita uudistuksia:
1) Katsastuksessa kirjataan ajetut kilometrit ja niiden perusteella lätkäistään jokin kilometrivero.
Mittarien manipulointi on liian helppoa, joten ajomäärän tallennus pitäisi suojata nykyistä paremmin. Sekin olisi toki mahdollista, mutta valmistajien motivaatio taitaa olla tasolla "häh, mikä Suomi???"
Suomi ei ole ainoa maa, jossa polttoaineveroa kerätään jossain määrin merkittäviä summia. Luulen, että vastaavia pohdiskeluja käydään useiden maiden kabineteissa. Erona ehkä se, että monessa maassa on jo jonkinlainen tietullijärjestelmä, joten sen laventaminen on suoraviivaisempaa.
Noin yleisesti tuntuu järjettömältä, etteikö nykyaikaista tietokoneella varustettua autoa saisi suht pienelläkin vaivalla muistamaan kilometrinsä pilkulleen.
2) Nykyään lähes jokainen auto on yhteydessä verkkoon ja trendi on voimistuva. Auto voisi ihan mainiosti jutella ajetut kilometrit (tarvittaessa jopa tietyyppi- tai aluekohtaisesti, jos halutaan esim kaupunkiajosta kalliimpaa) verkon yli verotusta varten.
Tämä olisi uskottavampi tapa, mutta ongelmana on pääsy eri valmistajien järjestelmiin ja niiden yhdenmukaisuuden puute?
Näin on. Mutta kun datayhteys on olemassa, ei halutun tiedon siirtäminen ole tekemätön paikka. Toki kun mukana on julkinen valta, vieläpä useammista maista, niin yksinkertaisestakin asiasta saadaan pitkä vääntö.
Minun autohankinnassa ei ollut osaa päästöillä (se oli siis, kuten sanottu voimalinja) mutta hyvin moni fiksu mies harkitsisi uudestaan autonvalintaa jos autovero poistuisi.
Autoveron poiston vaikutus päästöihin olisi kokonaispäästöjä lisäävä, uusien suurempipäästöisten ja käytettynä tuotujen myynnin kasvuna.
1) Autoveroprosentti määräytyy hiilidioksidipäästön perusteella autoverolain liitetaulukon 1A mukaisesti. Autovero on alimmillaan 2,7 % ja enimmillään 50,0 %.
Hallitus mokaisi pahemman kerran vuoteen 2030 mennessä päästöjen puolittamisen.
@_Quu kirjoitti:
Minun autohankinnassa ei ollut osaa päästöillä (se oli siis, kuten sanottu voimalinja) mutta hyvin moni fiksu mies harkitsisi uudestaan autonvalintaa jos autovero poistuisi.
Autoveron poiston vaikutus päästöihin olisi kokonaispäästöjä lisäävä, uusien suurempipäästöisten ja käytettynä tuotujen myynnin kasvuna.
1) Autoveroprosentti määräytyy hiilidioksidipäästön perusteella autoverolain liitetaulukon 1A mukaisesti. Autovero on alimmillaan 2,7 % ja enimmillään 50,0 %.
Hallitus mokaisi pahemman kerran vuoteen 2030 mennessä päästöjen puolittamisen.
"Suurempipäästöinen" on usein ollut auto missä ei ole turboa, esimerkiksi Toyota Avensis 1.6 tai Renault Clio 1.2 16 v. Siis halpa tekniikka.
Tankkaaminen eli CO2 tuottaminen on Italiassa kalliimpaa kuin Suomessa. Suomessa autokanta on jo nyt pienipäästöistä verrattuna USAn suosittuun avolavamallistoon.
Eipä mennyt kovin kauaa, kun BMW:n CEO tajusi luovuttaa tai sai kuulla antavan paikkansa jollekin, joka tajuaa tämänhetkisen maailman paremmin. Nyt kun tuosta kheityksen jarrusta on päästy, niin Klasu seurannee perässä viimeistään siinä vaiheessa, kun uusi CEO rakentaa tiiminsä.
@_Quu kirjoitti:
Eikä yksikään auto ole ollut yhteydessä verkkoon.
Eikös se eCall järjestelmä tullut pakolliseksi EUssa myytävissä uusissa autoissa 2018(?). Eli siis 2018 tai uudemmat on kaikki "yhteydessä verkkoon" vaikkei sitä välttämättä omistajalle/käyttäjälle tiedosteta. Sitä en tiedä lähettävätkö kaikki tietoa johonkin pilveen tuon eCall simmin välityksellä ajoittain vai lähteekö tieto lokaatiosta ainoastaan hätäpuhelunamiskaa painettaessa tai kolarin sattuessa hätäpuhelun aktivoituessa.
Monissa merkeissä tuo eCall tai sen variantti on ollut jo vuosikausia, esim. allekirjoittaneen vm. 2013 saksalaisessa on tuo, ja kun vaan ajoneuvonvalikosta sallii paikannuksen, niin googlesta ladattavalla appsilla voi seurata missä auto on (päivittä lokaation sammutettaessa kun lataa muutakin dataa mm. ajokilometreistä, polttoainemääristä jne. pilveen).
@_Quu kirjoitti:
Eikä yksikään auto ole ollut yhteydessä verkkoon.
Eikös se eCall järjestelmä tullut pakolliseksi EUssa myytävissä uusissa autoissa 2018(?). Eli siis 2018 tai uudemmat on kaikki "yhteydessä verkkoon" vaikkei sitä välttämättä omistajalle/käyttäjälle tiedosteta. Sitä en tiedä lähettävätkö kaikki tietoa johonkin pilveen tuon eCall simmin välityksellä ajoittain vai lähteekö tieto lokaatiosta ainoastaan hätäpuhelunamiskaa painettaessa tai kolarin sattuessa hätäpuhelun aktivoituessa.
Monissa merkeissä tuo eCall tai sen variantti on ollut jo vuosikausia, esim. allekirjoittaneen vm. 2013 saksalaisessa on tuo, ja kun vaan ajoneuvonvalikosta sallii paikannuksen, niin googlesta ladattavalla appsilla voi seurata missä auto on (päivittä lokaation sammutettaessa kun lataa muutakin dataa mm. ajokilometreistä, polttoainemääristä jne. pilveen).
Koskee uusia tyyppihyväksyntiä, ei myytyjä/rekisteröityjä autoja, mutta juu alkaahan noissa yhteydet pikkuhiljaa olla. Minun tietääkseni tuosta pakollisesta ei lähde tietoja mihinkään muutoin kuin "tilauksen" yhteydessä. Eikä se taida olla varsinainen "kännykkäliittymä" jota voisi käyttää muuhun, sen ylläpidostahan ei kukaan maksa operaattoreille. Kaupallisissa sovelluksissa ( Volvo on Call, Mercedes Me yms) toki lähtee dataa kun on ajopäiväkirjaa ja muuta, mutta niissä on tietoliikennettä varten oma liittymänsä.
Menee kyllä vähän otsikon ohi tämä, mutaa jatkanpa kuitenkin...
Voin toki olla väärässäkin, mutta mielestäni Bemarissa on vain yksi sim kortti jonka kautta tuo kaikki tapahtuu, siis hätäpuhelut sekä kaupalliset/erikseen ostettavat toiminnot. Aikoinaan kun tuon saksantuonnin hankin, niin kävin vain rekisteröimässä autoni VIN numeron perusteella valmistajan connected drive palvelussa, jossa valittiin myös kartalta lähin valtuutettu huoltopiste johon auto saa olla yhteydessä (tai siis varmaan johonkin yleiseen pilveen se datansa työntää, mutta osaavat valmistajan puolelta reitittää se oikeaan huoltoliikkeeseen josta siis soittelevat näköjään aina määräaikaishuoltojen lähestyessä ja ehdottelevat huoltoaikaa).
Samaan tyyliin tämä rekisteröinti tapahtui aikaisemmassa vm2016 "suomiautossakin".
Ainoa ero tuon suomiauton ja saksantuonnin välillä on että kun avaan luurilla sen bemarin applarin, niin suomiauton tapauksessa googlemaps löytää auton nopeammin (osaa lähteä etsimään sitä suomen alueelta) kun taas tuota saksatuontia se lähtee selaamaan jostain Munchenin kohdilta ja lopulta paikantuu oikeaan lokaatioon.
Olen myös kokeillut joitain lisäpalveluiden kokeilujaksoja tuossa saksatuonnissani (mm. RTTI joka valitettavasti bemarin tapauksessa on maksullinen), ja hyvin toimi, eli olettaisin että valmistajilla on joka maassa joku operaattorikohtainen sopimus tietyn operaattorin kanssa, ja kunhan vain tiedot pilvessä ovat kohdallaan niin maksut kohdistuvat oikealle operaattorille. SIM korttihan ei fyysisesti ole mitenkään operaattorisidonnainen, vaan sen identifikaationumerolla liitetään liittymä tietylle operaattorille.
Automaattisesta hätäpuheluista ei ole kokemusta, mutta tuttavani joutui saman merkkisellä autolla (vm 2016) risteyskolariin tässä taannoin (ei mitään vakavampaa) ja kun oli heti rysähdyksen jälkeen mennyt kyselemään toisen osapuolen vointia, niin sillä aikaa hätäpuhelulinja oli avautunut ja naisääni sieltä oli kysellyt vointeja ja vahvistuksia onnettomuudessa olevien henkilöiden määriin koska auton ilmaisimet eivät tietysti voi tietää vastapuolen autossa olevien ihmisten määrää ja lisäksi ilmoittanut että ambulanssi/palokunta on hälyytetty paikalle. Tuttavani kertoi että palomiehet olivat etsiskelleet valkoista tietynmallista bemaria vaikkei hän ollut malli/väritietoja hätäpuhelun kautta antanu, eli jotenkin ne automaattisesti olivat vain välittyneet.
EDITtiä kun unohtui mainita että lisävarusteena tuohon vm2013 taitaa saada jonkun sortin moduulin omalle datasimmille, mutta sen tarkoitus on vaan toimia wifi hotspottina ts. siihen voi laittaa minkä operaattorin SIMmin haluaa. Uusissa tämä moduuli taitaa olla vakiona.
No ei mennyt, enkä selvitä uusintana mitä autokohtainen mittari ja laskutus tulisi maksamaan kuluttajalle.
Ajoneuvovero on elementti, millä valtio tasaa alenevia energiaverotuloja, jos äänestäjä sitä haluaa. (minä en)
Mutta siihen menee vielä monta hallitusta näillä polttoine veron säätämisillä, että täyssähköautojen vallankumousta aletaan sähkön verotuksella jarruttamaan.
Niin, tai sitten siirrytään kilometriveroon satelliittipaikannuksella. Tuskin tässä nyt kukaan on tosissaan ehdottanut sähkömoottoria autoon tai lämlityssähkön värjäämistä
Minä en usko sateliitteihin, neljäänmiljoonaan kotteroon paikannin, ja niiden seuranta, ei kai sentään.
Sähköautossa on sähkömoottori, vihreäsähkö on markkinointinimi.
Jos käyttöön perustuvaa maksua lähdetään uudistamaan, niin tässä on mielestäni pari järkevää vaihtoehtoa, jotka eivät vaadi käytännössä mitään kalliita uudistuksia:
1) Katsastuksessa kirjataan ajetut kilometrit ja niiden perusteella lätkäistään jokin kilometrivero.
2) Nykyään lähes jokainen auto on yhteydessä verkkoon ja trendi on voimistuva. Auto voisi ihan mainiosti jutella ajetut kilometrit (tarvittaessa jopa tietyyppi- tai aluekohtaisesti, jos halutaan esim kaupunkiajosta kalliimpaa) verkon yli verotusta varten.
Sitten noista ilmaisista latauksista, joihin aiemmin viitattiin. En pitäisi mitenkään 100% varmana, että ne poistuvat tulevaisuudessa. Kyllähän kaupat, kauppakeskukset ja vastaavat tarjoavat jo nyt useita maksuttomia palveluja autoilijoille ja muille asiakkailleen. Vaikkapa ilmaiset pysäköinnit (parkkihallin/luolan kulut valtavia verrattuna lataussähköön), wc:t ja niin edelleen. Jollekin kauppakeskukselle muutaman euron latauskulu per visiitti on peanuts, varsinkin jos sillä saadaan asioijalle insentiivi roikkua putiikeissa pidempään (hidaslataus).
Minun autot ei ole ollut koskaan niin kauan omistuksessani, tai työsuhdeautona että niitä olisi pitänyt katsastaa.
Ajettu niillä on parhain vuosina yli 100000km/v
Eikä yksikään auto ole ollut yhteydessä verkkoon.
Joo ei katsastuksien varaan voi paljoa laskea. Autot katsastetaan nykyisin jo melko harvoin. Ulkomailla ajaminen on myös iso ongelma kilometrilukeman verottamiselle. Mittareiden manipulointi on myös helppoa. Ei verotusta voi laskea myöskään jonkin mallin mahdollisten lisävarusteiden varaan.
Sillä ei ole juuri merkitystä, katsastaako ensimmäinen omistaja auton vai ei. Käytettynä myytävän katsastamattoman auton sisältämät kilometrit vaikuttavat myyntihintaan laskevasti, koska uusi omistaja joutuu maksamaan verot. Näinollen ensimmäinen omistaja maksaa veron välillisesti, koska saa autostaan pienemmän hinnan.
Toisaalta ei olisi kohtuuton vaatimus, että kilometrit tsekattaisiin vuosittain. Tsekkauksen voisi tehdä katsastusasemien lisäksi vaikkapa huollossa, esim renkaanvaihdon yhteydessä. Tämä vaihtoehto toki luo turhaa ihmistyötä, joten tuo ehdottamani kakkosvaihtoehto olisi huomattavasti järkevämpi.
Koska siirtymäaikana liikenteessä olisi paljon vanhoja autoja, joista verkkoyhteyttä ei löydy, voitaisiin näiden autojen kilometrit tsekata tuon ykkösvaihtoehdon mukaan. Vanhat autothan pitää kuitenkin katsastaa, tai vähintäänkin huoltaa.
Itselleni ei ainakaan tule ihan heti mieleen helpompia tapoja. Toki jos jollain muulla on heittää ideoita, niin kuuntelen mielelläni.
Mittarien manipulointi on liian helppoa, joten ajomäärän tallennus pitäisi suojata nykyistä paremmin. Sekin olisi toki mahdollista, mutta valmistajien motivaatio taitaa olla tasolla "häh, mikä Suomi???"
Tämä olisi uskottavampi tapa, mutta ongelmana on pääsy eri valmistajien järjestelmiin ja niiden yhdenmukaisuuden puute?
Niin, mutta sinähän ajatkin koko ajan vanhanaikaisella uudella autolla, kun et raski ostaa kerralla kunnollista.
Minun autoni ei osannut tehtaalta lähtiessään ylläpitää sähköistä ajopäiväkirjaa pilvipalvelussa, mutta nyt osaa. Teslan tavoin tämä sähköinen lisäominaisuus on jälkiasennettavissa taannehtivasti E-sarjalaiseen vuodesta 2002 lähtien. Vanhassa autossa ei ole integroituna tarvittavia ominaisuuksia, joten ne lisätään tökkämällä MercedesMe lähetin kiinni OBD-porttiin, minkä jälkeen loki alkaa tallentua niin pyydettäessä. Tämä riittää käyttäjälle, mutta ei riittääisi verottajalle, joten tarvitaan integroitu järjestelmä, jonka mittarilukemat ovat suhteellisen luotettavia.
Liisäfiitserinä on muita kivoja pikku juttuja, joista itseä kiinnostaa eniten valinnainen polttoainemäärän hälytys, jonka saa asettaa haluamalleen tasolle. Varoitus matkapuhelimeen 2 litraa ennen merkkivalon syttymistä takaa sen, että työmatkan jälkeen tankissa on vielä riittävästi yhtä kauko-ohjatun Webaston lämmityskertaa varten, ettei tarvitse tulla kylmään autoon toteamaan kojetaulun varoitusta lämmityksen katkaisusta polttoainemäärän vuoksi, joka tapahtuu polttoainevaroituksen syttyessä mittaritauluun. Uudempien mallien integroitu järjestelmä tarjoaa sitten lisää ominaisuuksia.
Voi se olla niinkin, Toyotassa on kyllä valikossa internetyhteys, ei vaan ole ollut tarvetta perehtyä minkälaisen liittymän se vaatii.
Suomi ei ole ainoa maa, jossa polttoaineveroa kerätään jossain määrin merkittäviä summia. Luulen, että vastaavia pohdiskeluja käydään useiden maiden kabineteissa. Erona ehkä se, että monessa maassa on jo jonkinlainen tietullijärjestelmä, joten sen laventaminen on suoraviivaisempaa.
Noin yleisesti tuntuu järjettömältä, etteikö nykyaikaista tietokoneella varustettua autoa saisi suht pienelläkin vaivalla muistamaan kilometrinsä pilkulleen.
Näin on. Mutta kun datayhteys on olemassa, ei halutun tiedon siirtäminen ole tekemätön paikka. Toki kun mukana on julkinen valta, vieläpä useammista maista, niin yksinkertaisestakin asiasta saadaan pitkä vääntö.
https://yle.fi/uutiset/3-10330043
Minun autoni on vähäpäästöinen hybridi.
TM AUTOT 3.7.2019
PSYKOLOGIA
Suomalaistutkimus toteaa: Mitä fiksumpi mies, sen vähäpäästöisempi auto
Minun autohankinnassa ei ollut osaa päästöillä (se oli siis, kuten sanottu voimalinja) mutta hyvin moni fiksu mies harkitsisi uudestaan autonvalintaa jos autovero poistuisi.
Autoveron poiston vaikutus päästöihin olisi kokonaispäästöjä lisäävä, uusien suurempipäästöisten ja käytettynä tuotujen myynnin kasvuna.
1) Autoveroprosentti määräytyy hiilidioksidipäästön perusteella autoverolain liitetaulukon 1A mukaisesti. Autovero on alimmillaan 2,7 % ja enimmillään 50,0 %.
Hallitus mokaisi pahemman kerran vuoteen 2030 mennessä päästöjen puolittamisen.
"Suurempipäästöinen" on usein ollut auto missä ei ole turboa, esimerkiksi Toyota Avensis 1.6 tai Renault Clio 1.2 16 v. Siis halpa tekniikka.
Tankkaaminen eli CO2 tuottaminen on Italiassa kalliimpaa kuin Suomessa. Suomessa autokanta on jo nyt pienipäästöistä verrattuna USAn suosittuun avolavamallistoon.
Eipä mennyt kovin kauaa, kun BMW:n CEO tajusi luovuttaa tai sai kuulla antavan paikkansa jollekin, joka tajuaa tämänhetkisen maailman paremmin. Nyt kun tuosta kheityksen jarrusta on päästy, niin Klasu seurannee perässä viimeistään siinä vaiheessa, kun uusi CEO rakentaa tiiminsä.
https://cleantechnica.com/2019/07/07/tesla-disrupts-bmw-boss-throws-in-the-towel/?fbclid=IwAR3rqt597JwdIoTjZ2mIVUY6qO-RhMKdGl6W0dHn0XssnZm2C1DO9KER2ag
Eikös se eCall järjestelmä tullut pakolliseksi EUssa myytävissä uusissa autoissa 2018(?). Eli siis 2018 tai uudemmat on kaikki "yhteydessä verkkoon" vaikkei sitä välttämättä omistajalle/käyttäjälle tiedosteta. Sitä en tiedä lähettävätkö kaikki tietoa johonkin pilveen tuon eCall simmin välityksellä ajoittain vai lähteekö tieto lokaatiosta ainoastaan hätäpuhelunamiskaa painettaessa tai kolarin sattuessa hätäpuhelun aktivoituessa.
Monissa merkeissä tuo eCall tai sen variantti on ollut jo vuosikausia, esim. allekirjoittaneen vm. 2013 saksalaisessa on tuo, ja kun vaan ajoneuvonvalikosta sallii paikannuksen, niin googlesta ladattavalla appsilla voi seurata missä auto on (päivittä lokaation sammutettaessa kun lataa muutakin dataa mm. ajokilometreistä, polttoainemääristä jne. pilveen).
Koskee uusia tyyppihyväksyntiä, ei myytyjä/rekisteröityjä autoja, mutta juu alkaahan noissa yhteydet pikkuhiljaa olla. Minun tietääkseni tuosta pakollisesta ei lähde tietoja mihinkään muutoin kuin "tilauksen" yhteydessä. Eikä se taida olla varsinainen "kännykkäliittymä" jota voisi käyttää muuhun, sen ylläpidostahan ei kukaan maksa operaattoreille. Kaupallisissa sovelluksissa ( Volvo on Call, Mercedes Me yms) toki lähtee dataa kun on ajopäiväkirjaa ja muuta, mutta niissä on tietoliikennettä varten oma liittymänsä.
Menee kyllä vähän otsikon ohi tämä, mutaa jatkanpa kuitenkin...
Voin toki olla väärässäkin, mutta mielestäni Bemarissa on vain yksi sim kortti jonka kautta tuo kaikki tapahtuu, siis hätäpuhelut sekä kaupalliset/erikseen ostettavat toiminnot. Aikoinaan kun tuon saksantuonnin hankin, niin kävin vain rekisteröimässä autoni VIN numeron perusteella valmistajan connected drive palvelussa, jossa valittiin myös kartalta lähin valtuutettu huoltopiste johon auto saa olla yhteydessä (tai siis varmaan johonkin yleiseen pilveen se datansa työntää, mutta osaavat valmistajan puolelta reitittää se oikeaan huoltoliikkeeseen josta siis soittelevat näköjään aina määräaikaishuoltojen lähestyessä ja ehdottelevat huoltoaikaa).
Samaan tyyliin tämä rekisteröinti tapahtui aikaisemmassa vm2016 "suomiautossakin".
Ainoa ero tuon suomiauton ja saksantuonnin välillä on että kun avaan luurilla sen bemarin applarin, niin suomiauton tapauksessa googlemaps löytää auton nopeammin (osaa lähteä etsimään sitä suomen alueelta) kun taas tuota saksatuontia se lähtee selaamaan jostain Munchenin kohdilta ja lopulta paikantuu oikeaan lokaatioon.
Olen myös kokeillut joitain lisäpalveluiden kokeilujaksoja tuossa saksatuonnissani (mm. RTTI joka valitettavasti bemarin tapauksessa on maksullinen), ja hyvin toimi, eli olettaisin että valmistajilla on joka maassa joku operaattorikohtainen sopimus tietyn operaattorin kanssa, ja kunhan vain tiedot pilvessä ovat kohdallaan niin maksut kohdistuvat oikealle operaattorille. SIM korttihan ei fyysisesti ole mitenkään operaattorisidonnainen, vaan sen identifikaationumerolla liitetään liittymä tietylle operaattorille.
Automaattisesta hätäpuheluista ei ole kokemusta, mutta tuttavani joutui saman merkkisellä autolla (vm 2016) risteyskolariin tässä taannoin (ei mitään vakavampaa) ja kun oli heti rysähdyksen jälkeen mennyt kyselemään toisen osapuolen vointia, niin sillä aikaa hätäpuhelulinja oli avautunut ja naisääni sieltä oli kysellyt vointeja ja vahvistuksia onnettomuudessa olevien henkilöiden määriin koska auton ilmaisimet eivät tietysti voi tietää vastapuolen autossa olevien ihmisten määrää ja lisäksi ilmoittanut että ambulanssi/palokunta on hälyytetty paikalle. Tuttavani kertoi että palomiehet olivat etsiskelleet valkoista tietynmallista bemaria vaikkei hän ollut malli/väritietoja hätäpuhelun kautta antanu, eli jotenkin ne automaattisesti olivat vain välittyneet.
EDITtiä kun unohtui mainita että lisävarusteena tuohon vm2013 taitaa saada jonkun sortin moduulin omalle datasimmille, mutta sen tarkoitus on vaan toimia wifi hotspottina ts. siihen voi laittaa minkä operaattorin SIMmin haluaa. Uusissa tämä moduuli taitaa olla vakiona.