BMW: Polttomoottori pysyy 30 v.

48 kommenttia
«1

Ruotsalaisessa auto, motor & sport -lehdessä on artikkeli, jossa BMW:n johtaja Klaus Fröhlich toteaa, että heidän mielestään diesel-moottori tulee olemaan saatavilla uusiin autoihin vielä ainakin 20 v. ja bensamoottori 30 v. Hänen mielestään sähköautoja on "ylihypetetty". Ne ovat kallita ja kun ne alkavat yöeistyä, akkujen raaka-aineiden hinnat pikemminkin nousevat, koska nuustä tulee pulaa. Vuonna 2025 tulee 80 % uusista BMW:istä olemaan polttomoottorilla varustettuja.

  
  • Kuulostaa realismilta, mutta rohkea ulostulo silti, koska ei ole nykymuodin valtavirran mukainen.

      
  • BMW:llä on erittäin kunnianhimoiset tavoitteet sähkö- ja plug-in-hybridiautojen valmistuksessa ja myynnissä. BMW on edelläkävijä sähköautojen tuomisessa markkinoille, tämä nostaa merkin markkina-arvoa. Ympäristöystävällisten automallien kannattavuutta hankaloittaa edelleen akkujen kalliit hinnat. Sähköautojen kysyntä pysyy edelleen vain murto-osassa polttomoottoreihin verrattuna. Latausasemien vähyys on maailmanlaajuinen ongelma, meillä Suomessa kehitys on tältä osin edelleen hyvin hidasta. Poliitikkojen tekemiset jäävät hyvin usein puheiden asteelle, luvattuja asioita näyttää olevan ilmeisen hankala muuttaa teoiksi.

    BMW:n johtajan Klaus Fröhlichin ajattelu poikkeaa valtavirrasta ja on todellakin arkirealismia parhaimmillaan! Näitä avauksia olen odottanut ylitsepursuavan hypetyksen sijaan.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    BMW on edelläkävijä sähköautojen tuomisessa markkinoille

    Ööööh? i3, mitäs muita?

      
  • Ruuhkamies tulossa! Kysynnän mukaan mennään kuten on ollut tapana.

      
  • Täyssähköinen Mini 2019, i5 ja X3 2020. M-osaston urheiluautot ja luksusmerkki Rolls-Royce tulevat niin ikään sähköistymään tulevaisuudessa.

      
  • Onhan tuossa realismiakin mukana, mutta voi olla myös halua jarruttaa sähköauto-hypetystä, koska Eurooppalaiset valmistajat ei ole kovin vahvoilla akkujen osalta. Aika iso osa kun tehdään jossain muualla, vaikka yksi akkutehdas on nousemassakin Saksaan.

      
  • Tuo Fröhlich vaikuttaa kyllä sen luokan fossiililta, että BMW:llä toivottovasti on jo uuden kehitysjohtajan rekryprosessi käynnissä. Saman tyypin erittäin optimistinen ennustus vielä viime syksynä oli, että 2030 85 prosentissa Bemareita olisi polttomoottori ja nyt veikkausta on ”hienoisesti” korjattu 80 prosenttiin vuonna 2025. Koboltin hinnannousulla pelottelu on jotain sellaista, että se saa miettimään, että mahtaakohan Klasu vain trollailla faktoista välittämättä. Samaa sarjaa on myös väite siitä, etteivät sähköautot koskaan saavuta polttomoottoristen hintatasoa. ”Ihmiset eivät halua ostaa sähköautoja” kruunaa kaiken.

      
  • muokattu 29.06.2019 21:17

    a. Sähköautoja voi myös kannattaa sillä perusteella että autoverottaja jää nuolemaan näppejään.

    b. Se ettei sähköautoille olisi kysyntää on kyllä ihan täyttä soopaa.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    a. Sähköautoja voi myös kannattaa sillä perusteella että autoverottaja jää nuolemaan näppejään.

    b. Se ettei sähköautoille olisi kysyntää on kyllä ihan täyttä soopaa.

    a. Autoverottaja jää nykysysteemissä nuolemaan näppejään, mutta jos sähköautot yleistyvät ja jos autojen ensirekisteröinneistä halutaan saada edelleen sama tuotto, konstikos se on lakia tai verotuskäytäntöä muuttaa ja taas on uuden auton ostaja yhteiskunnan tukipilari (vaatimaton sellainen tosin).

    b. Samaa mieltä, että kysyntää olisi, jos olisi asiallisia sähköautoja ja latausmahdollisuuksia tarjolla. Minua kyllä kiinnostaisi teslailukin, jos olisi riittävästi pätäkkää hankkia niin kallis harrasteauto. Oikean auton korvikkeeksi sähköautoista ei vielä ole. Lataushybrideihin enemmän ampeereja akkuun, niin a vot, siinä liito-oravankin mielestä hyvä vaihtoehto, tietysti valkoselkätikkaa unohtamatta.

      
  • Sähköauto ei tuota Co2-päästöjä. Näin ollen kai Co2-perusteiselta autoverolta putoaa pohja pois. On aika vaikea keksiä perustetta sille kuinka sähköautoja voitaisiin verottaa jatkossa.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Sähköauto ei tuota Co2-päästöjä. Näin ollen kai Co2-perusteiselta autoverolta putoaa pohja pois. On aika vaikea keksiä perustetta sille kuinka sähköautoja voitaisiin verottaa jatkossa.

    Co2-perustehan on varsin uusi juttu. Ennen mentiin hinnan perusteella. Se aika lienee kuitenkin jo mennyttä. Ehkäpä joku tasaveromalli jossa käytettyjen autojen maahantuonnin vero laskee jollain ennalta määritellyllä tavalla (8% / vuosi, tai etupainotteisesti)

    Jos halutaan säilyttää sama verokertymä (miljardi, en jaksa tarkistaa summaa mutta miljardia täällä on huudeltu) tarkoittaisi se 120t kpl automyynnillä 8-9000euron veroa, mikä tietysti on ihan liikaa, kun se nyt on golf/corolla-luokan autossa pari-kolme tonnia.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Täyssähköinen Mini 2019, i5 ja X3 2020. M-osaston urheiluautot ja luksusmerkki Rolls-Royce tulevat niin ikään sähköistymään tulevaisuudessa.

    Niin, eli edelleenkin tuotannossa on pelkästään yksi malli, mainitsemani i3. Ei varsinaisesti mikään edelläkävijä, mielestäni.

    Se on tietysti hieno juttu, että suunnitelmia uusista malleista löytyy. Nyt sitten jännityksellä odotellaan, milloin saavat niitä oikeasti myyntiin asti ja tietenkin millaisilla spekseillä. Jos pääsevät voimalinjan ominaisuuksissa vuoden 2012 Model S:n ohi, niin olen positiivisesti yllättynyt.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Sähköauto ei tuota Co2-päästöjä. Näin ollen kai Co2-perusteiselta autoverolta putoaa pohja pois. On aika vaikea keksiä perustetta sille kuinka sähköautoja voitaisiin verottaa jatkossa.

    Co2-perustehan on varsin uusi juttu. Ennen mentiin hinnan perusteella. Se aika lienee kuitenkin jo mennyttä. Ehkäpä joku tasaveromalli jossa käytettyjen autojen maahantuonnin vero laskee jollain ennalta määritellyllä tavalla (8% / vuosi, tai etupainotteisesti)

    Jos halutaan säilyttää sama verokertymä (miljardi, en jaksa tarkistaa summaa mutta miljardia täällä on huudeltu) tarkoittaisi se 120t kpl automyynnillä 8-9000euron veroa, mikä tietysti on ihan liikaa, kun se nyt on golf/corolla-luokan autossa pari-kolme tonnia.

    http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

    Merkittävästi isompi tulonlähde on tankkaaminen. Jos se vähenee - mikä on tavoitteenakin - pitää miettiä kilometriverotusta jollei kustannuksia karsita.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Sähköauto ei tuota Co2-päästöjä. Näin ollen kai Co2-perusteiselta autoverolta putoaa pohja pois. On aika vaikea keksiä perustetta sille kuinka sähköautoja voitaisiin verottaa jatkossa.

    Co2-perustehan on varsin uusi juttu. Ennen mentiin hinnan perusteella. Se aika lienee kuitenkin jo mennyttä. Ehkäpä joku tasaveromalli jossa käytettyjen autojen maahantuonnin vero laskee jollain ennalta määritellyllä tavalla (8% / vuosi, tai etupainotteisesti)

    Jos halutaan säilyttää sama verokertymä (miljardi, en jaksa tarkistaa summaa mutta miljardia täällä on huudeltu) tarkoittaisi se 120t kpl automyynnillä 8-9000euron veroa, mikä tietysti on ihan liikaa, kun se nyt on golf/corolla-luokan autossa pari-kolme tonnia.

    http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

    Merkittävästi isompi tulonlähde on tankkaaminen. Jos se vähenee - mikä on tavoitteenakin - pitää miettiä kilometriverotusta jollei kustannuksia karsita.

    Ei karsita, päinvastoin meillä on ajoneuvovero mitä maksetaan vaikka autolla ei ajeta metriäkään, eikä sillä ole ylärajaa.

      
  • muokattu 01.07.2019 07:25

    @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Sähköauto ei tuota Co2-päästöjä. Näin ollen kai Co2-perusteiselta autoverolta putoaa pohja pois. On aika vaikea keksiä perustetta sille kuinka sähköautoja voitaisiin verottaa jatkossa.

    Co2-perustehan on varsin uusi juttu. Ennen mentiin hinnan perusteella. Se aika lienee kuitenkin jo mennyttä. Ehkäpä joku tasaveromalli jossa käytettyjen autojen maahantuonnin vero laskee jollain ennalta määritellyllä tavalla (8% / vuosi, tai etupainotteisesti)

    Jos halutaan säilyttää sama verokertymä (miljardi, en jaksa tarkistaa summaa mutta miljardia täällä on huudeltu) tarkoittaisi se 120t kpl automyynnillä 8-9000euron veroa, mikä tietysti on ihan liikaa, kun se nyt on golf/corolla-luokan autossa pari-kolme tonnia.

    http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

    Merkittävästi isompi tulonlähde on tankkaaminen. Jos se vähenee - mikä on tavoitteenakin - pitää miettiä kilometriverotusta jollei kustannuksia karsita.

    Ei karsita, päinvastoin meillä on ajoneuvovero mitä maksetaan vaikka autolla ei ajeta metriäkään, eikä sillä ole ylärajaa.

    Ja käyttövoimavero, eli dieselvero. Ajoneuvovero on siinä mielessä kurja että vanhojen autojen kulutuslukemat olivat vähemmän "huijattuja" kuin uusien.

    Kilometriverotuksen sijaan olisi helpompaa laittaa autoon ladatun liikennesähkön kiloWattimittari, ihan kuten kotonakin on. Sitten siihen se 6-7 euroa veroa jokaiselle 15 kW:lle jotta verokertymä pysyisi samassa suuruusluokassa kuin aina (?) on ollut tapana.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Sähköauto ei tuota Co2-päästöjä. Näin ollen kai Co2-perusteiselta autoverolta putoaa pohja pois. On aika vaikea keksiä perustetta sille kuinka sähköautoja voitaisiin verottaa jatkossa.

    Co2-perustehan on varsin uusi juttu. Ennen mentiin hinnan perusteella. Se aika lienee kuitenkin jo mennyttä. Ehkäpä joku tasaveromalli jossa käytettyjen autojen maahantuonnin vero laskee jollain ennalta määritellyllä tavalla (8% / vuosi, tai etupainotteisesti)

    Jos halutaan säilyttää sama verokertymä (miljardi, en jaksa tarkistaa summaa mutta miljardia täällä on huudeltu) tarkoittaisi se 120t kpl automyynnillä 8-9000euron veroa, mikä tietysti on ihan liikaa, kun se nyt on golf/corolla-luokan autossa pari-kolme tonnia.

    http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

    Merkittävästi isompi tulonlähde on tankkaaminen. Jos se vähenee - mikä on tavoitteenakin - pitää miettiä kilometriverotusta jollei kustannuksia karsita.

    Ei karsita, päinvastoin meillä on ajoneuvovero mitä maksetaan vaikka autolla ei ajeta metriäkään, eikä sillä ole ylärajaa.

    Ja käyttövoimavero, eli dieselvero. Ajoneuvovero on siinä mielessä kurja että vanhojen autojen kulutuslukemat olivat vähemmän "huijattuja" kuin uusien.

    Kilometriverotuksen sijaan olisi helpompaa laittaa autoon ladatun liikennesähkön kiloWattimittari, ihan kuten kotonakin on. Sitten siihen se 6-7 euroa veroa jokaiselle 15 kW:lle jotta verokertymä pysyisi samassa suuruusluokassa kuin aina (?) on ollut tapana.

    Nyt minä en pysy kyydissä, toisaalla moitit autoilijan autojen verotaakkaa ja korkomenoja, ja nyt ole jo kehittelemässä uutta veroa niille jotka on saaneet pudotettua kilometrikustannuksia.
    Vielä pirullisella lisäkustannuksella, jokaiseen autoon pitäisi tehdä sähköliittymäsopimus sähkönsiirtokuluineen ja laskutuslisineen, vielä valtioneurot päälle autoverotuoton korvaamiseen.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Sähköauto ei tuota Co2-päästöjä. Näin ollen kai Co2-perusteiselta autoverolta putoaa pohja pois. On aika vaikea keksiä perustetta sille kuinka sähköautoja voitaisiin verottaa jatkossa.

    Co2-perustehan on varsin uusi juttu. Ennen mentiin hinnan perusteella. Se aika lienee kuitenkin jo mennyttä. Ehkäpä joku tasaveromalli jossa käytettyjen autojen maahantuonnin vero laskee jollain ennalta määritellyllä tavalla (8% / vuosi, tai etupainotteisesti)

    Jos halutaan säilyttää sama verokertymä (miljardi, en jaksa tarkistaa summaa mutta miljardia täällä on huudeltu) tarkoittaisi se 120t kpl automyynnillä 8-9000euron veroa, mikä tietysti on ihan liikaa, kun se nyt on golf/corolla-luokan autossa pari-kolme tonnia.

    http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

    Merkittävästi isompi tulonlähde on tankkaaminen. Jos se vähenee - mikä on tavoitteenakin - pitää miettiä kilometriverotusta jollei kustannuksia karsita.

    Ei karsita, päinvastoin meillä on ajoneuvovero mitä maksetaan vaikka autolla ei ajeta metriäkään, eikä sillä ole ylärajaa.

    Ja käyttövoimavero, eli dieselvero. Ajoneuvovero on siinä mielessä kurja että vanhojen autojen kulutuslukemat olivat vähemmän "huijattuja" kuin uusien.

    Kilometriverotuksen sijaan olisi helpompaa laittaa autoon ladatun liikennesähkön kiloWattimittari, ihan kuten kotonakin on. Sitten siihen se 6-7 euroa veroa jokaiselle 15 kW:lle jotta verokertymä pysyisi samassa suuruusluokassa kuin aina (?) on ollut tapana.

    Nyt minä en pysy kyydissä, toisaalla moitit autoilijan autojen verotaakkaa ja korkomenoja, ja nyt ole jo kehittelemässä uutta veroa niille jotka on saaneet pudotettua kilometrikustannuksia.
    Vielä pirullisella lisäkustannuksella, jokaiseen autoon pitäisi tehdä sähköliittymäsopimus sähkönsiirtokuluineen ja laskutuslisineen, vielä valtioneurot päälle autoverotuoton korvaamiseen.

    Ei sähköliittymää, vaan sähkömittaria autoon. Toisaalta tulisi odottaa mitä EU tekee, koska polttoaine on kovasti verotettua lähes jokaisessa EU-maassa.

    Tosiaan tankkaus on aidosti sidoksissa auton käyttöön (veroa ei kerätä jos ei aja), ja polttoaineen verokertymä arvonlisäverollisena oli vuonna 2018 huimat 4,168 miljardia. Tuollainen summa on merkittävä valtion budjetissa, eikä taida erota EU:n yleisestä käytännöstä.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Sähköauto ei tuota Co2-päästöjä. Näin ollen kai Co2-perusteiselta autoverolta putoaa pohja pois. On aika vaikea keksiä perustetta sille kuinka sähköautoja voitaisiin verottaa jatkossa.

    Co2-perustehan on varsin uusi juttu. Ennen mentiin hinnan perusteella. Se aika lienee kuitenkin jo mennyttä. Ehkäpä joku tasaveromalli jossa käytettyjen autojen maahantuonnin vero laskee jollain ennalta määritellyllä tavalla (8% / vuosi, tai etupainotteisesti)

    Jos halutaan säilyttää sama verokertymä (miljardi, en jaksa tarkistaa summaa mutta miljardia täällä on huudeltu) tarkoittaisi se 120t kpl automyynnillä 8-9000euron veroa, mikä tietysti on ihan liikaa, kun se nyt on golf/corolla-luokan autossa pari-kolme tonnia.

    http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

    Merkittävästi isompi tulonlähde on tankkaaminen. Jos se vähenee - mikä on tavoitteenakin - pitää miettiä kilometriverotusta jollei kustannuksia karsita.

    Ei karsita, päinvastoin meillä on ajoneuvovero mitä maksetaan vaikka autolla ei ajeta metriäkään, eikä sillä ole ylärajaa.

    Ja käyttövoimavero, eli dieselvero. Ajoneuvovero on siinä mielessä kurja että vanhojen autojen kulutuslukemat olivat vähemmän "huijattuja" kuin uusien.

    Kilometriverotuksen sijaan olisi helpompaa laittaa autoon ladatun liikennesähkön kiloWattimittari, ihan kuten kotonakin on. Sitten siihen se 6-7 euroa veroa jokaiselle 15 kW:lle jotta verokertymä pysyisi samassa suuruusluokassa kuin aina (?) on ollut tapana.

    Talouden perustein enimmäkseen kotimaista sähköenergiaa ei ole syytä verottaa samaan tapaan kuin tuontiöljyä.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Sähköauto ei tuota Co2-päästöjä. Näin ollen kai Co2-perusteiselta autoverolta putoaa pohja pois. On aika vaikea keksiä perustetta sille kuinka sähköautoja voitaisiin verottaa jatkossa.

    Co2-perustehan on varsin uusi juttu. Ennen mentiin hinnan perusteella. Se aika lienee kuitenkin jo mennyttä. Ehkäpä joku tasaveromalli jossa käytettyjen autojen maahantuonnin vero laskee jollain ennalta määritellyllä tavalla (8% / vuosi, tai etupainotteisesti)

    Jos halutaan säilyttää sama verokertymä (miljardi, en jaksa tarkistaa summaa mutta miljardia täällä on huudeltu) tarkoittaisi se 120t kpl automyynnillä 8-9000euron veroa, mikä tietysti on ihan liikaa, kun se nyt on golf/corolla-luokan autossa pari-kolme tonnia.

    http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

    Merkittävästi isompi tulonlähde on tankkaaminen. Jos se vähenee - mikä on tavoitteenakin - pitää miettiä kilometriverotusta jollei kustannuksia karsita.

    Ei karsita, päinvastoin meillä on ajoneuvovero mitä maksetaan vaikka autolla ei ajeta metriäkään, eikä sillä ole ylärajaa.

    Ja käyttövoimavero, eli dieselvero. Ajoneuvovero on siinä mielessä kurja että vanhojen autojen kulutuslukemat olivat vähemmän "huijattuja" kuin uusien.

    Kilometriverotuksen sijaan olisi helpompaa laittaa autoon ladatun liikennesähkön kiloWattimittari, ihan kuten kotonakin on. Sitten siihen se 6-7 euroa veroa jokaiselle 15 kW:lle jotta verokertymä pysyisi samassa suuruusluokassa kuin aina (?) on ollut tapana.

    Ja värjätään sähkö lisäaineella että voidaan ratsiassa tarkistaa ettei ole käytetty lämmityssähköä liikennesähkön sijaan? ;-)

    Varmaan tämä menee siihen satelliittipaikannuspohjaiseen laskuttamiseen. Polttoaine-aikaan se on järjetön, mutta sähköautolle on vaikea muuta keksiä. Tulee samalla sitten toteutettua ruuhkamaksutkin

      
  • @NHB kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Sähköauto ei tuota Co2-päästöjä. Näin ollen kai Co2-perusteiselta autoverolta putoaa pohja pois. On aika vaikea keksiä perustetta sille kuinka sähköautoja voitaisiin verottaa jatkossa.

    Co2-perustehan on varsin uusi juttu. Ennen mentiin hinnan perusteella. Se aika lienee kuitenkin jo mennyttä. Ehkäpä joku tasaveromalli jossa käytettyjen autojen maahantuonnin vero laskee jollain ennalta määritellyllä tavalla (8% / vuosi, tai etupainotteisesti)

    Jos halutaan säilyttää sama verokertymä (miljardi, en jaksa tarkistaa summaa mutta miljardia täällä on huudeltu) tarkoittaisi se 120t kpl automyynnillä 8-9000euron veroa, mikä tietysti on ihan liikaa, kun se nyt on golf/corolla-luokan autossa pari-kolme tonnia.

    http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

    Merkittävästi isompi tulonlähde on tankkaaminen. Jos se vähenee - mikä on tavoitteenakin - pitää miettiä kilometriverotusta jollei kustannuksia karsita.

    Ei karsita, päinvastoin meillä on ajoneuvovero mitä maksetaan vaikka autolla ei ajeta metriäkään, eikä sillä ole ylärajaa.

    Ja käyttövoimavero, eli dieselvero. Ajoneuvovero on siinä mielessä kurja että vanhojen autojen kulutuslukemat olivat vähemmän "huijattuja" kuin uusien.

    Kilometriverotuksen sijaan olisi helpompaa laittaa autoon ladatun liikennesähkön kiloWattimittari, ihan kuten kotonakin on. Sitten siihen se 6-7 euroa veroa jokaiselle 15 kW:lle jotta verokertymä pysyisi samassa suuruusluokassa kuin aina (?) on ollut tapana.

    Talouden perustein enimmäkseen kotimaista sähköenergiaa ei ole syytä verottaa samaan tapaan kuin tuontiöljyä.

    Tuokin on aika monimutkainen juttu. Mikä on raaka-öljyn hinnan osuus Nesteen jalostamassa bensiinissä? Veroa on se 65 % litrahinnasta. Raaka-aine, jalostus, rahti ja myynti jakavat 35 % osuuden.

    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005550334.html

    Sähköenergia on osin tuontia, ja osa tuotannosta on edelleen hiilivoimaa, osa tuottaa ydinjätettä. Toisaalta mistä veroa on ylipäätään hyvä kerätä "rohmuamalla"? Lahjavero, perintövero (äidin tai isän jäämistö), ansiovero (mikä tahansa työ toiselle tehtynä) jne.

      
  • Sähkömittaria ei saa ilman liittymäsopimusta, laskutuksen perusvaatimus.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Sähkömittaria ei saa ilman liittymäsopimusta, laskutuksen perusvaatimus.

    Menee jo arvailuun, mutta sähkömittari jota tarkoitat on sähköyhtiön, se mittari minkä minä oletan olevan tulossa on verottajan, eikä ole latauspaikkasidonnainen vaan autokohtainen. EU:ssa peritään paljon polttoaineveroa, eli polttoaineverotulojen mahdollinen romahdus ei koske vain Suomea.

    Mutta mikäli sateliittivalvonta on helpompi järjestää jotta ajamisen verotus ei kevenisi, niin on varmastikin totta että vain sellaisesta on ollut puhetta.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Talouden perustein enimmäkseen kotimaista sähköenergiaa ei ole syytä verottaa samaan tapaan kuin tuontiöljyä.

    Tuokin on aika monimutkainen juttu. Mikä on raaka-öljyn hinnan osuus Nesteen jalostamassa bensiinissä? Veroa on se 65 % litrahinnasta. Raaka-aine, jalostus, rahti ja myynti jakavat 35 % osuuden.

    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005550334.html

    Sähköenergia on osin tuontia, ja osa tuotannosta on edelleen hiilivoimaa, osa tuottaa ydinjätettä. Toisaalta mistä veroa on ylipäätään hyvä kerätä "rohmuamalla"? Lahjavero, perintövero (äidin tai isän jäämistö), ansiovero (mikä tahansa työ toiselle tehtynä) jne.

    Leijonan osa bensan verottomasta hinnasta tulee raakaöljystä. Sähköstä hiilivoiman osuus on pieni ja tuontikaan ei nyt mitenkään dominoi kokonaisuutta. Molemmat osuudet tulevat laskemaan jo lähivoisina oleellisesti. Polttoaineiden tulevaisuuden näkymätkään eivät ole yhtä suotuisia.

    https://www.forbes.com/sites/judeclemente/2018/06/27/the-link-between-crude-oil-and-gasoline-prices/

      
  • muokattu 01.07.2019 12:45

    @Karrette kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Sähköauto ei tuota Co2-päästöjä. Näin ollen kai Co2-perusteiselta autoverolta putoaa pohja pois. On aika vaikea keksiä perustetta sille kuinka sähköautoja voitaisiin verottaa jatkossa.

    Co2-perustehan on varsin uusi juttu. Ennen mentiin hinnan perusteella. Se aika lienee kuitenkin jo mennyttä. Ehkäpä joku tasaveromalli jossa käytettyjen autojen maahantuonnin vero laskee jollain ennalta määritellyllä tavalla (8% / vuosi, tai etupainotteisesti)

    Jos halutaan säilyttää sama verokertymä (miljardi, en jaksa tarkistaa summaa mutta miljardia täällä on huudeltu) tarkoittaisi se 120t kpl automyynnillä 8-9000euron veroa, mikä tietysti on ihan liikaa, kun se nyt on golf/corolla-luokan autossa pari-kolme tonnia.

    http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

    Merkittävästi isompi tulonlähde on tankkaaminen. Jos se vähenee - mikä on tavoitteenakin - pitää miettiä kilometriverotusta jollei kustannuksia karsita.

    Ei karsita, päinvastoin meillä on ajoneuvovero mitä maksetaan vaikka autolla ei ajeta metriäkään, eikä sillä ole ylärajaa.

    Ja käyttövoimavero, eli dieselvero. Ajoneuvovero on siinä mielessä kurja että vanhojen autojen kulutuslukemat olivat vähemmän "huijattuja" kuin uusien.

    Kilometriverotuksen sijaan olisi helpompaa laittaa autoon ladatun liikennesähkön kiloWattimittari, ihan kuten kotonakin on. Sitten siihen se 6-7 euroa veroa jokaiselle 15 kW:lle jotta verokertymä pysyisi samassa suuruusluokassa kuin aina (?) on ollut tapana.

    Nyt minä en pysy kyydissä, toisaalla moitit autoilijan autojen verotaakkaa ja korkomenoja, ja nyt ole jo kehittelemässä uutta veroa niille jotka on saaneet pudotettua kilometrikustannuksia.
    Vielä pirullisella lisäkustannuksella, jokaiseen autoon pitäisi tehdä sähköliittymäsopimus sähkönsiirtokuluineen ja laskutuslisineen, vielä valtioneurot päälle autoverotuoton korvaamiseen.

    Ei sähköliittymää, vaan sähkömittaria autoon. Toisaalta tulisi odottaa mitä EU tekee, koska polttoaine on kovasti verotettua lähes jokaisessa EU-maassa.

    Tietysti autokohtainen, mutta verottajalla ei ole mitään suoraa yhteyttä kuluttajalle kulutus ja energiaverojen laskutukseen. Pumpulla ja sähkötolpalla ym. vero maksetaan myyjälle ja sitä kautta verottajalle.
    Autosähkölle autossa pitäisi olla oma liittymäsopimus erossa taloussähköstä niin sitä kautta verottaja pääsisi määräämään hinnan erilliselle autosähkölle.
    Ja se on satavarma ettei latauspaikkojen ylläpitäjät loputtomiin ilmaista sähköä jaa
    No eiköhän tuossa ole jo syöty sähköauton mahdolliset taloudellisuusedut.

    Etäluettava sähkömittari (myös älymittari) on digitaalinen sähkömittari, jonka avulla kaikki tieto sähkönkulutuksesta ja jännitetasoista välittyy digitaalisesti sähkönkäyttöpaikan ja sähköverkkoyhtiön välillä.
    Etäluettavien mittareiden asennukset kotitalouksiin aloitettiin kuitenkin jo vuonna 2006 ja voimakkaasti niihin investoitiin 2008–2013, jolloin vaihtourakka saatiin päätökseen ja mittareita oli otettu käyttöön kolme miljoonaa kappaletta. Mittareiden uusimiseen käytettiin noin 800 miljoonaa euroa. Etäluettavat mittarit tulivat ensimmäisinä käyttöön Suomen lisäksi vain Italiassa ja Ruotsissa. Etäluettavat mittarit ovat kuitenkin uutta tekniikkaa, ja niiden käyttöikä vain 15 vuotta, joten vanhempia mittareita on alettava välittömästi uusia.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Ei karsita, päinvastoin meillä on ajoneuvovero mitä maksetaan vaikka autolla ei ajeta metriäkään, eikä sillä ole ylärajaa.

    Juuri eilen poistui vähäpäästöinen dieselauto liikennekäytöstä epämääräiseksi ajaksi noin tuplasti kuluttavan vanhan bensamoottorisen tieltä.

    Vähäpäästöistä ei vaan kannata pitää liikenteessä, koska vero. Bensakrematoriota saa ajaa pienellä verolla ja vielä pienemmällä vakuutuksella.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Juuri eilen poistui vähäpäästöinen dieselauto liikennekäytöstä epämääräiseksi ajaksi noin tuplasti kuluttavan vanhan bensamoottorisen tieltä.

    Vähäpäästöistä ei vaan kannata pitää liikenteessä, koska vero. Bensakrematoriota saa ajaa pienellä verolla ja vielä pienemmällä vakuutuksella.

    Laskitko kannattavuusrajaa? Eli vuotuinen ajoneuvovero, ja sitten lasketaan esimerkki.
    Polttoaineen hinta
    1,50 bensiini
    1,32 diesel
    erotus 0,18 litralta kesäaikaan jos käyttää halvinta diesellaatua ja 95-bensaa.

    7,5 x 1,5 = 11,25 euroa /100 km
    5 x 1,32 = 6,6 euroa
    erotus 4,65 € /100 km
    10 tuhannen ajo = 4,65 x 100= 465 euroa. Oliko dieselvero tuota luokkaa? Omassani se on 384 € + ajoneuvovero mikä on CO2-sidonnainen.

    Vakuutusmaksut tosiaan vaihtelevat. Minulla tehokkaampi (yli 160 hv) bensa-auto on halvempi vakuuttaa kuin pieniruokainen diesel-katumaasturi.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Sähköauto ei tuota Co2-päästöjä. Näin ollen kai Co2-perusteiselta autoverolta putoaa pohja pois. On aika vaikea keksiä perustetta sille kuinka sähköautoja voitaisiin verottaa jatkossa.

    Co2-perustehan on varsin uusi juttu. Ennen mentiin hinnan perusteella. Se aika lienee kuitenkin jo mennyttä. Ehkäpä joku tasaveromalli jossa käytettyjen autojen maahantuonnin vero laskee jollain ennalta määritellyllä tavalla (8% / vuosi, tai etupainotteisesti)

    Jos halutaan säilyttää sama verokertymä (miljardi, en jaksa tarkistaa summaa mutta miljardia täällä on huudeltu) tarkoittaisi se 120t kpl automyynnillä 8-9000euron veroa, mikä tietysti on ihan liikaa, kun se nyt on golf/corolla-luokan autossa pari-kolme tonnia.

    http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

    Merkittävästi isompi tulonlähde on tankkaaminen. Jos se vähenee - mikä on tavoitteenakin - pitää miettiä kilometriverotusta jollei kustannuksia karsita.

    Ei karsita, päinvastoin meillä on ajoneuvovero mitä maksetaan vaikka autolla ei ajeta metriäkään, eikä sillä ole ylärajaa.

    Ja käyttövoimavero, eli dieselvero. Ajoneuvovero on siinä mielessä kurja että vanhojen autojen kulutuslukemat olivat vähemmän "huijattuja" kuin uusien.

    Kilometriverotuksen sijaan olisi helpompaa laittaa autoon ladatun liikennesähkön kiloWattimittari, ihan kuten kotonakin on. Sitten siihen se 6-7 euroa veroa jokaiselle 15 kW:lle jotta verokertymä pysyisi samassa suuruusluokassa kuin aina (?) on ollut tapana.

    Nyt minä en pysy kyydissä, toisaalla moitit autoilijan autojen verotaakkaa ja korkomenoja, ja nyt ole jo kehittelemässä uutta veroa niille jotka on saaneet pudotettua kilometrikustannuksia.
    Vielä pirullisella lisäkustannuksella, jokaiseen autoon pitäisi tehdä sähköliittymäsopimus sähkönsiirtokuluineen ja laskutuslisineen, vielä valtioneurot päälle autoverotuoton korvaamiseen.

    Ei sähköliittymää, vaan sähkömittaria autoon. Toisaalta tulisi odottaa mitä EU tekee, koska polttoaine on kovasti verotettua lähes jokaisessa EU-maassa.

    Tietysti autokohtainen, mutta verottajalla ei ole mitään suoraa yhteyttä kuluttajalle kulutus ja energiaverojen laskutukseen. Pumpulla ja sähkötolpalla ym. vero maksetaan myyjälle ja sitä kautta verottajalle.
    Autosähkölle autossa pitäisi olla oma liittymäsopimus erossa taloussähköstä niin sitä kautta verottaja pääsisi määräämään hinnan erilliselle autosähkölle.
    Ja se on satavarma ettei latauspaikkojen ylläpitäjät loputtomiin ilmaista sähköä jaa
    No eiköhän tuossa ole jo syöty sähköauton mahdolliset taloudellisuusedut.

    Etäluettava sähkömittari (myös älymittari) on digitaalinen sähkömittari, jonka avulla kaikki tieto sähkönkulutuksesta ja jännitetasoista välittyy digitaalisesti sähkönkäyttöpaikan ja sähköverkkoyhtiön välillä.
    Etäluettavien mittareiden asennukset kotitalouksiin aloitettiin kuitenkin jo vuonna 2006 ja voimakkaasti niihin investoitiin 2008–2013, jolloin vaihtourakka saatiin päätökseen ja mittareita oli otettu käyttöön kolme miljoonaa kappaletta. Mittareiden uusimiseen käytettiin noin 800 miljoonaa euroa. Etäluettavat mittarit tulivat ensimmäisinä käyttöön Suomen lisäksi vain Italiassa ja Ruotsissa. Etäluettavat mittarit ovat kuitenkin uutta tekniikkaa, ja niiden käyttöikä vain 15 vuotta, joten vanhempia mittareita on alettava välittömästi uusia.

    Trafi osaa laskuttaa nykyisetkin käyttömaksut, osanneet tehdä sen myös sähkönkulutuksen mukaan jos autoihin asennetaan mittarit.

    Ja taas kerran Quu, mikset voi lisätä lähdettä ja ylipäänsä tuoda ilmi että postaat jostain lainatun tekstin?

      
  • muokattu 01.07.2019 18:12

    Trafilla ei ole ainakaan minun autoissa mitään kulutukseen perustuvaa mittaria.
    Sähkössä millä auto ladataan on sähkövero, ei siihen erillistä mittaria tarvita.

      
  • muokattu 01.07.2019 18:39

    @_Quu kirjoitti:
    Trafilla ei ole ainakaan minun autoissa mitään kulutukseen perustuvaa mittaria.
    Sähkössä millä auto ladataan on sähkövero, ei siihen erillistä mittaria tarvita.

    https://www.elenia.fi/sahko/sahkovero
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19961260

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Trafilla ei ole ainakaan minun autoissa mitään kulutukseen perustuvaa mittaria.
    Sähkössä millä auto ladataan on sähkövero, ei siihen erillistä mittaria tarvita.

    Sinulta meni nyt ohi että tässä pohdittiin valtion mahdollisuuksia verottaa autoilua tulevaisuudessa kun polttoainevero jää sähköautoilun myötä pois?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit