Toyota ja "hirvitesti"

57 kommenttia
«1

RAV4 näyttää kuitenkin täysin toisen puolen. Käyttäytyminen välttämistesteissä on niin vaarallinen, että suosittelemme, ettei Toyotaa uskalla ostaa, ennen kuin Toyota on korjannut virheen.

Näin kirjoittaa ruotsin TM

  
  • @juntra kirjoitti:
    RAV4 näyttää kuitenkin täysin toisen puolen. Käyttäytyminen välttämistesteissä on niin vaarallinen, että suosittelemme, ettei Toyotaa uskalla ostaa, ennen kuin Toyota on korjannut virheen.

    Näin kirjoittaa ruotsin TM

      
  • RAV4:n ja Sorenton puolustukseksi pitää mainita, että jos pito riittää, ne sentään jarruttavat vauhdin pois nopeasti.

    Kuskien puolustukseksi pitää mainita, että hyvä kun eivät kaataneet useampaa autoa.

      
  • Mercedeksen A-sarja tuli vuonna 1997 markkinoille. Ruotsalainen autolehti kaatoi upouuden mallin nurin niin sanotussa hirvitestissä.

      
  • Kyllähän tuossa aikamoista body rollia on. Kokonaan toinen juttu on se että jos kapealla kylätiellä tuollaisia väistöliikkeitä tekee niin on aika pian metsikön puolella.

      
  • muokattu 04.01.2020 07:39

    Volkkarin suosimisesta täällä yleensä puhutaan. Lava-autojen testissa TM ei löytänyt Hiluxin ajettavuudesta ongelmaa, mutta TV päätyi samantyyppiseen lopputulokseen kuin nyt Ravin kohdalla. Suosiiko TM Toyotaa, syrjiikö TV sitä, onko kyse testimenetelmien eroista tai sensaatiohakuisuudesta, en osaa sanoa.

    Ostajan kannattaa silti muistaa, että tie jossa väistö tehdään, ei ole tasainen lentokenttä tai moottorirata, vaan sivuille kallistava, kenties urautunut maantie, ehkä renkaatkin kuluneet ja kuljettaja yllätetty housut kintuissa. Tämä kaikki vaikuttaa lopputulokseen eli huonon auton ominaisuudet luultavasti korostuu. Onneksi kyse on erittäin harvinaisesta tilanteesta. Itse tai lähipiirissäni tietääkseni ei kukaan ole koskaan tuollaiseen tilanteeseen joutunut. Mutta toki testi kertoo jotain siitä ongelmasta, minkä kanssa katumaasturin rakentaja joutuu painimaan. Painopisteen korotus ei tule ilmaiseksi. Myyntitilastojen mukaan asia ei ole prioritettilistalla kovinkaan korkealla. Outdoor-henkinen olemus taitaa olla tärkeämpi.

      
  • A-sarjan kaataminen oli äärimmäisen harvinainen tapahtuma. Ruotsalaistestaajat tekivät hirvitestissä nopean ohjausliikkeen ensin vasemmalle, minkä jälkeen pienen suoraan ajon jälkeen tehtiin nopea paluu takaisin omalle kaistalle. Yleensä autot lähtevä pidon menetettyään luistamaan, mutta yksikään muu automalli ei ollut koskaan aikaisemmin hirvitestissä kaatunut. Vuoden 1997 A-sarjassa painopiste oli vain hiukan muita tuollaisia autoja korkeammalla. Asiantuntijat totesivat lopulta, että onnettomuus oli useiden sattumien summa. Edes ammattilainen ei olisi välttämättä onnistunut kaatamaan autoa samalla tavalla toistamiseen.

    A-sarjan kaataminen nopeutti merkittävästi ajonvakausjärjestelmien tuloa perheluokan autoihin. Mercedes varusti turvallisuuden lisäämiseksi A-sarjan ESP –järjestelmällä. Ajonvakautusjärjestelmä säästää vuosittain tuhansien ihmisten hengen.

    Ajonvakautusjärjestelmä (virallinen lyhenne ESC, käytetään myös mm. ESP, DSC, DSTC, PSM, VSA, VDC, VSC,).

      
  • Ruotsalaistestaajien kohdalla sensaatiohakuisuus on varmasti harkittu ja tuota videota on varmasti purkitettu usealla otolla että kyseinen harvinainen tapahtuma on saatu jakeluun. Toyotan mallin myynti on saatu tällä videolla loppumaan kuin seinään. Ruotsalaistestaajille tämänkaltainen tapahtuma ja videointi näyttää muodostuneen perinteeksi ja ruotsalainen hirvitesti saanee taas kerran näkyvyyttä ympäri maailmaa.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Ruotsalaistestaajien kohdalla sensaatiohakuisuus on varmasti harkittu ja tuota videota on varmasti purkitettu usealla otolla että kyseinen harvinainen tapahtuma on saatu jakeluun. Toyotan mallin myynti on saatu tällä videolla loppumaan kuin seinään. Ruotsalaistestaajille tämänkaltainen tapahtuma ja videointi näyttää muodostuneen perinteeksi ja ruotsalainen hirvitesti saanee taas kerran näkyvyyttä ympäri maailmaa.

    Joskus olen katsellut netistä Nurburgringiltä kuvattuja videoita, joissa mm. näkyy, kun tavalliset perheautot ajavat ulkokaarteessa ulos radalta ilman näkyvää syytä. Kaipa autoilla on liian suuri nopeus alustan ominaisuuksiin nähden. Onko tuo hirvitestikään kovin merkityksellinen, koska kuten aikaisemmissa kommenteissakin on todettu, ei tuollaisia moveja useimmiten edes mahtuisi tavallisella maantiellä tekemään eikä se onnistuisi tavalliselta kuskilta ainakaan ilman kunnollista etukäteisharjoittelua. Että onko edes tarpeen, että auto suoriutuisi tuollaisesta ääritilanteesta? Normikuski varmaan iskee jarrut pohjaan ja korkeintaan yrittää väistää sivulle (ojan puolelle varmaan yleensä). Itsellä on kerran hirvi mennyt nenän edestä metsäisellä maantiellä parikymmentä vuotta sitten, enkä ehtinyt sillon reagoida mitenkään muuten kuin jarrupolkimella ja myöhässä oli sekin. Hirvi vaan ehti juuri ja juuri edestä pois.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Ruotsalaistestaajien kohdalla sensaatiohakuisuus on varmasti harkittu ja tuota videota on varmasti purkitettu usealla otolla että kyseinen harvinainen tapahtuma on saatu jakeluun. Toyotan mallin myynti on saatu tällä videolla loppumaan kuin seinään. Ruotsalaistestaajille tämänkaltainen tapahtuma ja videointi näyttää muodostuneen perinteeksi ja ruotsalainen hirvitesti saanee taas kerran näkyvyyttä ympäri maailmaa.

    Joskus olen katsellut netistä Nurburgringiltä kuvattuja videoita, joissa mm. näkyy, kun tavalliset perheautot ajavat ulkokaarteessa ulos radalta ilman näkyvää syytä. Kaipa autoilla on liian suuri nopeus alustan ominaisuuksiin nähden. Onko tuo hirvitestikään kovin merkityksellinen, koska kuten aikaisemmissa kommenteissakin on todettu, ei tuollaisia moveja useimmiten edes mahtuisi tavallisella maantiellä tekemään eikä se onnistuisi tavalliselta kuskilta ainakaan ilman kunnollista etukäteisharjoittelua. Että onko edes tarpeen, että auto suoriutuisi tuollaisesta ääritilanteesta? Normikuski varmaan iskee jarrut pohjaan ja korkeintaan yrittää väistää sivulle (ojan puolelle varmaan yleensä).

    Miksei sopisi? TV:n keilakuja on 7 metriä leveä. Sellaisia teitä, jolle se ei sovi, on vain vähän. Jos väistö ei onnistu kuskilta, niin silloin on hyvä mennä harjoittelemaan ajoa. Mitä paremmin auto selviytyy väistöstä, sitä helpompi se on hallita erityisesti osaamattomissa kässiä. TV:n väistöjä työkseen tekevät pitävät kyllä tuollaisen RAV4:n kaltaisen pomppulaudankin hallinnassaan, mutta monella saattaa olla vähän liikkeet hukassa tuollaisessa menossa.

    Siinä, että Tojossa on vähän epämääräinen ohjaus ja pintakova alusta, joka ei kuitenkaan kanna ääritilanteissa, on kyllä jotain tuttua.

      
  • Tässä taas onnistutaan hyvin!

      
  • 5 ihmistä palstalla ja BMW:tä pitää mainostaa joka käänteessä.

      1
  • muokattu 04.01.2020 22:04

    Missä on ongelma jos mainitsee hyvän suorituksen? Tässä se nyt sattuu olemaan BMW. Laitetaan vielä kerta kiellon päälle.

      
  • BMW syttyi tuleen kesken ajon Lahden moottoritiellä ja kaveri soittelee voisiko joku tuoda makkaraa :smiley:

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b6b77c5-0820-45d7-b5e9-a0a7cc5e1598

      
  • millä autoilla kolaroidaan eniten. Kärjessä on BMW, kun taas Toyota-kuskit ovat kolaritilaston peränpitäjiä.

    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001841444.html

      
  • BMW EI TODISTETUSTI TIELLÄ PYSY !

      
  • Ennakkoluuloiset näkee tilanteet miten haluavat! Videolla vastaan tuleva auto on tullut BMW:n kyljestä sisään, kolarin aiheuttaja taisi löytyä tuosta toisesta autosta.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Ennakkoluuloiset näkee tilanteet miten haluavat! Videolla vastaan tuleva auto on tullut BMW:n kyljestä sisään, kolarin aiheuttaja taisi löytyä tuosta toisesta autosta.

    Miten ajatellen saat toisesta autosta syyllisen? Eihän tuollaisessa paikassa pitäisi kenekään kylkeään tarjota missään tapauksessa.

      
  • Tuossa videolla todettiin suoralta kädeltä BMW:n kuljettaja syylliseksi. Tuollaisessa paikassa ei pitäisi osumia tulla ei keulaan eikä kylkeen. Tilanne on hyvin poikkeuksellinen ja saattaa olla kyseessä sairaskohtaus joka selittää kyseisen tilanteen ketään erityisesti syyttelemättä.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Tuossa videolla todettiin suoralta kädeltä BMW:n kuljettaja syylliseksi. Tuollaisessa paikassa ei pitäisi osumia tulla ei keulaan eikä kylkeen. Tilanne on hyvin poikkeuksellinen ja saattaa olla kyseessä sairaskohtaus joka selittää kyseisen tilanteen ketään erityisesti syyttelemättä.

    Niin mutta jotenkin aloit epäilemään kylkeen ajaneen auton olleen syyllinen. Oliko sinulla epäilyllesi mitään muuta perustetta kuin väärä merkki auton keulalla?

      
  • Tapahtuma on poikkeuksellinen, totesin vain ei tuollaisessa paikassa pitäisi tulla osumia kylkeen eikä keulaan. En edes tunnistanut toisen auton merkkiä. Muotoilusta päätellen kyseessä saattaa olla japanilainen auto. Syyllistä on turha hakea kun emme kumpikaan tiedä mikä on yhteentörmäyksen todellinen syy. Sairaskohtaus voisi olla pääteltävissä oleva syy sillä niin poikkeuksellinen paikka on kyseessä, tästä olemme luullakseni samaa mieltä.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Tapahtuma on poikkeuksellinen, totesin vain ei tuollaisessa paikassa pitäisi tulla osumia kylkeen eikä keulaan. En edes tunnistanut toisen auton merkkiä.

    Nyt muuttelet totuutta. Totesit nimittäin, että kolarin aiheuttaja taisi löytyä tuosta toisesta autosta.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Sairaskohtaus voisi olla pääteltävissä oleva syy sillä niin poikkeuksellinen paikka on kyseessä, tästä olemme luullakseni samaa mieltä.

    Emme ole tästä samaa mieltä. Jotta tuollainen raju kylkikolari oli mahdollinen, Bemarin on oletettavasti pitänyt mennä poikittain niin nopeasti, etteivät muut ole ehtineet reagoida siihen. Olisiko joku kädetön saanut auto perän karkaamaan tai sitten tehnyt jotain hasardiliikkeitä kuten U-käännöksen.

      
  • En muuttele mitään, meistä kumpikaan ei tiedä mikä on törmäyksen syy. Mielipiteeni on edelleen sama, sairaskohtaus on todennäköinen syy sillä paikka jossa törmäys tapahtui on hyvin poikkeuksellinen. Tästä on turha vääntää tämän enempää.

      
  • muokattu 05.01.2020 15:04

    @Topi27 kirjoitti:
    tracktest kerro vielä miten tiekaide hyökkäsi BMW:n kimppuun.

    https://www.jokamies.fi/miten-tama-on-mahdollista-tiekaide-lavisti-bmwn-kuin-vaahtokarkin/

    Topi, lakkaa leijumasta, vaikka löysitkin uskonvahvistuksesi netistä. Minulla on ikävä muisto nuoruudestani, kun tuttavani kuoli liikenneonnettomuudessa, jossa kaide lävisti Toyotan kuin vaahtokarkin. Keulasta sisään, takaikkunasta ulos ja kaiteen kohdalle osuneelta henki pois :-(

    Jätän alaikäiset etsimään netistä autovideoita, ja pohdin omalta kannaltani vakavampaa ongelmaa, joka on harjoittelun puute nelipyöräisellä. Luotan siihen, että hirvenväistökoetta reilusti rajumpi kaistan levyinen väistö menee varmasti ja tarkasti myös yllätettynä - kunhan alla on kaksipyöräinen, jolla olen vetänyt tuhansia toistoja harjoitusta vuosien aikana. Olen myös kertaalleen joutunut tilanteeseen, jossa jouduin tuohon varautumaan "tuntemattomasta syystä vastaantulevan kaistalle" suistuvan kotilokuskin vuoksi, mutta poissaolokohtauksen saanut heräsi kaukovalovilkulla ja alppitorvilla ennen kuin jouduin toteuttamaan väistön siltä puolelta, jonne tilaa jää. Vaistomainen ajatukseni vastaantulijan valuessa minun kaistalleni oli aika huvittava: "yrittää voit, mutta et tule osumaan, koska olen liikkeellä moottoripyörällä!"

    Mutta en tiedä miten kävisi, jos joutuisin samaan tilanteeseen kömpelöllä autolla, jolla en ole väistämistä harjoitellut? Selkeä parantamisen paikka. Voisi osallistua ratapäiville vaihteeksi vakioautolla ensi kesänä?

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    tracktest kerro vielä miten tiekaide hyökkäsi BMW:n kimppuun.

    Miksi yhden BMW kuljettajan pitäisi vastata muiden BMW kuljettajien ajamisesta?

    Mikä on sinun vastuusi siihen, että 20 vuoden kokemukseni mukaan lähes aina kun vasemmalle ryhmittynyt ja vasemmalle vilkuttava kotilokuski yrittää teilata motoristin tempaisemalla viime hetkellä käännöksen oikealle kahden kaistan ylitse tai tekee silmät kiinni jotain muuta täysin absurdia, niin lähes joka kerta asialla on japanilaisen auton kuski?

    Ei ole olemassa mitään tojotaukkojen tai Bemarikuskien yhteisvastuuta, vaan jokainen vastaa ajamisistaan ihan itse.

    Myöskin automerkkien onnettomuustiheyden keskiarvo kertoo ainoastaan koko otannasta yhtenä joukkona, eikä se kuvaa yhtään ainoaa otannan yksilöä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit