Latauspisteet ja sähköautoilu

3 kommenttia

Hallitus suunnitelee lakia jolla taloyhtiöt pakotetaan rakentamaan latauspisteitä, tarvitaanko niitä tai ei. Suomessa nyt vajaa 5000 kpl (täys)sähköautoja versus 2 500 000 kpl polttomoottoriautoja. Kaiken lisäksi teknologia kehitysvaiheessa. Äly hoi, missä olet !

Hieman palautetta TM:lle. TM on tutkitun tiedon puolestapuhuja. Artikkelissa TM 02/2020 todetaan täyssähköauton lataamiseen tarvitaan sähköä 130-790 eur vuodessa. Jos laskee sähkön hinnaksi 20 snt per kWh niin tämä tekee 650 - 3950 kWh energiana. Kulutuksella 30 kWh / 100 km niin ajomäärät olisivat 2000 - 13000 km vuodessa. Kannattaisi varmaan mennä taksilla ?

Vastaavasti jos ajaa 30 tkm vuodessa niin sähköä kuluu 9000 kWh ja rahassa 1800 eur. Jos diesel kuluttaa 5 l/100 km ja hinta 1,4 eur/litra niin dieseliä menee 2100 eur edestä vuodessa. Vaikea perustella investointia sähköautoon. Tämä muuten todellinen BMW G31 kulutus maantieajossa ja 35 tkm vuodessa.

Nyt eletään vaihetta jossa sähköautoilu ”lähes ilmaista” ja WLTP kulutuksen tarkkuus kuten dieseleillä 10 v sitten eli kritiikitöntä. Sähköautot tulevat ja se on hyvä asia. Järkeä saa käyttää ja miettiä omaa ajotapaa. Latauspisteiden pakkorakentaminen olisi silti silkkaa typeryyttä.

  
  • Taloyhtiön tuki voi olla jopa 50 prosenttia.
    "
    Jos vähintään puolet latauspisteistä on teholtaan 11 kilowattia tai yli, voi saada korostettua avustusrahaa. Silloin avustus voi olla jopa 50 prosenttia toteutuneista kustannuksista, kuitenkin enintään 90 000 euroa."

      
  • @Lukija98351 kirjoitti:
    Hallitus suunnitelee lakia jolla taloyhtiöt pakotetaan rakentamaan latauspisteitä, tarvitaanko niitä tai ei. Suomessa nyt vajaa 5000 kpl (täys)sähköautoja versus 2 500 000 kpl polttomoottoriautoja. Kaiken lisäksi teknologia kehitysvaiheessa. Äly hoi, missä olet !

    Hieman palautetta TM:lle. TM on tutkitun tiedon puolestapuhuja. Artikkelissa TM 02/2020 todetaan täyssähköauton lataamiseen tarvitaan sähköä 130-790 eur vuodessa. Jos laskee sähkön hinnaksi 20 snt per kWh niin tämä tekee 650 - 3950 kWh energiana. Kulutuksella 30 kWh / 100 km niin ajomäärät olisivat 2000 - 13000 km vuodessa. Kannattaisi varmaan mennä taksilla ?

    Vastaavasti jos ajaa 30 tkm vuodessa niin sähköä kuluu 9000 kWh ja rahassa 1800 eur. Jos diesel kuluttaa 5 l/100 km ja hinta 1,4 eur/litra niin dieseliä menee 2100 eur edestä vuodessa. Vaikea perustella investointia sähköautoon. Tämä muuten todellinen BMW G31 kulutus maantieajossa ja 35 tkm vuodessa.

    Nyt eletään vaihetta jossa sähköautoilu ”lähes ilmaista” ja WLTP kulutuksen tarkkuus kuten dieseleillä 10 v sitten eli kritiikitöntä. Sähköautot tulevat ja se on hyvä asia. Järkeä saa käyttää ja miettiä omaa ajotapaa. Latauspisteiden pakkorakentaminen olisi silti silkkaa typeryyttä.

    Ehdottaisin lakia jolla määrätään kaivamaan lämmitystolppien ja pistorasioiden kaikki kaapeloinnit pois, voihan nuo moottorit lämmittää kaatamalla peltiastioihin jäteöljyä palamaan ja laittaa moottorin ja vaihdelaatikon alle pakkasaamuisin ennen töihin lähtöä -70 luvun työmaakokemuksella toimii ihan hyvin. On muuten yllättävän vaikea pakkasessa saada jäteöljy palamaan vaikka oli vähän trasselia dieselissä kostuttanut.

      
  • @Lukija98351 kirjoitti:
    Hallitus suunnitelee lakia jolla taloyhtiöt pakotetaan rakentamaan latauspisteitä, tarvitaanko niitä tai ei. Suomessa nyt vajaa 5000 kpl (täys)sähköautoja versus 2 500 000 kpl polttomoottoriautoja. Kaiken lisäksi teknologia kehitysvaiheessa. Äly hoi, missä olet !

    Hieman palautetta TM:lle. TM on tutkitun tiedon puolestapuhuja. Artikkelissa TM 02/2020 todetaan täyssähköauton lataamiseen tarvitaan sähköä 130-790 eur vuodessa. Jos laskee sähkön hinnaksi 20 snt per kWh niin tämä tekee 650 - 3950 kWh energiana. Kulutuksella 30 kWh / 100 km niin ajomäärät olisivat 2000 - 13000 km vuodessa. Kannattaisi varmaan mennä taksilla ?

    Vastaavasti jos ajaa 30 tkm vuodessa niin sähköä kuluu 9000 kWh ja rahassa 1800 eur. Jos diesel kuluttaa 5 l/100 km ja hinta 1,4 eur/litra niin dieseliä menee 2100 eur edestä vuodessa. Vaikea perustella investointia sähköautoon. Tämä muuten todellinen BMW G31 kulutus maantieajossa ja 35 tkm vuodessa.

    Sulla on nyt aika pahasti kallellaan laskujesi perusta. 30 kWh/100 km on lukema, joka osuu vain isoimpien sähköautojen talvikulutukseksi. Esimerkiksi tuoreessa AM&S:n talvitestissä vain Jaguar i-Pace nuosi tuolle tasolle. Tesla Model X kulutti 27 kWh/100 km ja kansanomaisemmat Bemarin kulutukseesi vertailukelpoiset autot kuluttivat pakkasilla 20 kWh/100 km. TM mittasi kansanautoille vertailussaan kesällä 11 kWh/100 km. Tuosta tulee virhetta heti noin 100 prosenttia. Sen lisäksi sähkön hinta on kova, sillä se on pikalatauksen hinta. Itse maksan esim. kaupallisten toimijoiden sähköstä 12-15 snt/l ja tuokaan ei ole mitenkään ertyisen edullista sähköä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit