Ja säästäähän se luonnonvaroja kun tehdään uusia autoja jolloin Suomenkin autokanta uudistuu. Vai oliko se niin että uusi auto vähentää globaalia ilmastonmuutosta?
Uuden auton valmistus syö raskaasti luonnonvaroja, joten älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan ostakaa käytettyjä, niitä mätänee ostajaa odottaessa.
Ja säästäähän se luonnonvaroja kun tehdään uusia autoja jolloin Suomenkin autokanta uudistuu. Vai oliko se niin että uusi auto vähentää globaalia ilmastonmuutosta?
Uuden auton valmistus syö raskaasti luonnonvaroja, joten älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan ostakaa käytettyjä, niitä mätänee ostajaa odottaessa.
Moni noudattaa neuvoasi, ja hakee käytettyjä Ruotsista.
Riippuu tietysti autosta, mutta ei se huono juttu ole jos vuotta 2003 vanhempia autoja laitettaisiin kierrätykseen.
Aiempiin verrattuna paljon puhtaampi Euro 4 pakokaasunormi tuli vuonna 2004, ja dieselin osalta hiukkassuodatin tuli syyskuussa 2009.
Suomessa autovero vaikuttaa siihen minkälaisia autoja on varaa ostaa. Edullisempi, mutta silti puhdas tekniikka on verotettu kalliiksi, ja kallis tekniikka on kevyemmälläkin autoverolla kallis euromääräisesti (arvonlisäveroa menee sen sijaan paljon, eli veron määrä on aina suuri).
Joskus tulee mietittyä minkälaisella rotiskolla sitä tulisi ajeltua jos eivät korot olisi nyt niin edulliset. Olisiko se nyt se vm. 2010 mallin auto, eli kymmenvuotias mihin nuorempana oli jotenkin varaa.
Suomessa autovero vaikuttaa siihen minkälaisia autoja on varaa ostaa.Autovero otettiin
Autovero otettiin Suomessa käyttöön 1. tammikuuta 1958 voimaan tulleella lailla.
Sen jälkeen on ollut useita vaaleja ja hallituksia, itse olemme enemmistön päätöksellä autoveron budjetissa pitäneet. Nyt se sulaa päästöjen mukana. Se on taas erijuttu mitä veroja tulee tilalle.
Valitse siis sieltä uusien tai käytettyjenhinnastosta budjettisi sopiva kärry, ja unohda se autoveronosuuden erottelu hinnassa.
Tai muuta sinne ihanne valtioon missä autoveroa ei tunneta, ainakaan samassa muodossa.
Suomessa autovero vaikuttaa siihen minkälaisia autoja on varaa ostaa.Autovero otettiin
Suomessa käyttöön 1. tammikuuta 1958 voimaan tulleella lailla.
Sen jälkeen on ollut useita vaaleja ja hallituksia, itse olemme enemmistön päätöksellä autoveron budjetissa pitäneet. Nyt se sulaa päästöjen mukana. Se on taas erijuttu mitä veroja tulee tilalle.
Valitse siis sieltä uusien tai käytettyjenhinnastosta budjettisi sopiva kärry, ja unohda se autoveronosuuden erottelu hinnassa.
Tai muuta sinne ihanne valtioon missä autoveroa ei tunneta, ainakaan samalla nimellä.
Tämän päivän Kauppalehdessä oli juttu että Suomessa taisi olla viidenneksi kirein verotus EU:ssa. Emme päässeet mitalisijoille, mutta TOP 5 on hieno sijoitus.
Autovero tuottaa inflaatiota joka puolelle, jopa kilometrikorvaus on työnantajalle 232 % korkeampi kuin Ruotsissa.
"Arbetsgivaren kan ersätta dig med 18:50 kronor per körd tjänstemil skattefritt. " Eli 0,185 euroa/km versus Suomen 0,43 €/km. Ruotsissa kyseessä on verovapaa korvaus, eli enemmänkin saa maksaa. Suomessa lienee yleinen käytäntö maksaa täysi verovapaa korvaus.
@_Quu kirjoitti:
Minä en nyt enempää vatuloi tätä aihetta, sanon vaan että maassa maan tavalla.
Niin, kyllä ne poliitikot tietävät paremmin . Itse odotan innolla seuraavia vaaleja, vaikka ei se yksi ääni kovin isosti kannatuslukemiin eli päätöksentekijöiden valintaan vaikuta.
Viro on kätevän lähellä, ja siellä olisi tarkoitus vaihdattaa auton jakohihna merkkiliikkeessä. Edellisen kerran säästyi useita satoja euroja, ja sitten vielä matkatuomisina olutta puoleen hintaan. Hinnoittelulla voi ohjata sitä mitä palkansaajan kannattaa ostaa - Suomessa kun moni asia on erikoisessa tarjouksessa; "osta yksi, maksa kaksi".
Se olikin Suomella OECD-maiden 5. sija verotuksen kireydessä, ei EU:n.
@_Quu kirjoitti:
Sanonpahan vielä, että mitä tänne tulette (palkkatasoa polkemaan) kun täällä on niin kallista
Se on se klopaali (kansainvälinen kauppa) markkina mikä sen aiheuttaa. Ylipainoiset (velkaantuneet) eivät aina pärjää juoksukilpailussa, vaikka nuorempana olisivat olleet kuinka atleettisia, mutta nykyisin ovat vain kotleettisia.
Mieti nyt vaikka Kiinaa, sielläkin kansa kärsi nälänhädästä vielä v. 1961. Mutta nyt kiinalaiset omistavat Volvon ja Huawein, sekä Alibaban. Maailman suurin pankki on Industrial and Commercial Bank Of China Ltd.
Kiina Väkiluku (2019) 1 420 000 000 Mitä sinä tiedät niiden nälänhädässä olevien määrästä.
Geely osti ruotsalaisen Volvo-henkilöautot yhdysvaltalaiselta Fordilta. Kauppa varmistui maaliskuussa 2010
Nälänhädässä kuoli 36 miljoonaa ihmistä. Tai 45 miljoonaa. Tai 15 miljoonaa. Riippuu siitä kuka teki arvion. En minä siitä kovinkaan paljoa tiedä, netistä tulee luettua monenlaista.
Nälänhädässä kuoli 36 miljoonaa ihmistä. Tai 45 miljoonaa. Tai 15 miljoonaa. Riippuu siitä kuka teki arvion. En minä siitä kovinkaan paljoa tiedä, netistä tulee luettua monenlaista.
Mutta nyt kiinalaiset omistavat Volvon ja Huawein, sekä Alibaban.
Tekniikan Maailma lahjoitti poliisille Mercedes-Benz CLS 350 CDI Shooting Brake -farmarin vuonna 2013.
TM-60 on viides Tekniikan Maailman poliisille lahjoittama auto, sillä ensimmäinen TM-poliisiauto hankittiin jo vuonna 1978
Lahjoittaakohan enää yhtään, autot lahjoitettiin LP:lle liikennevalvontaan.
@Karrette kirjoitti:
Riippuu tietysti autosta, mutta ei se huono juttu ole jos vuotta 2003 vanhempia autoja laitettaisiin kierrätykseen
Ei viitsitä taas mitata päästöjä kalenterilla.
Aiempiin verrattuna paljon puhtaampi Euro 4 pakokaasunormi tuli vuonna 2004, ja dieselin osalta hiukkassuodatin tuli syyskuussa 2009.
Lähes vuosikymmen aiemmin. Olet tuossa yllä vuoden 2003 rajalla romuttamassa myös hiukkassuotimella varustettuja dieseleitä.
Joskus tulee mietittyä minkälaisella rotiskolla sitä tulisi ajeltua jos eivät korot olisi nyt niin edulliset. Olisiko se nyt se vm. 2010 mallin auto, eli kymmenvuotias mihin nuorempana oli jotenkin varaa.
Paras kun ei mieti, vaan ostaa sellaisen kuin haluaa, ettei tarvi vaihtaa vähän väliä sitä oikeaa etsimässä.
@Karrette kirjoitti:
Riippuu tietysti autosta, mutta ei se huono juttu ole jos vuotta 2003 vanhempia autoja laitettaisiin kierrätykseen
Ei viitsitä taas mitata päästöjä kalenterilla.
Ei ole tarvetta tarttua poikkeuksiin - vaikka hyvähän se on mainita että "Maailma tarvitsee esikuvia", mutta ero Euro3:n ja Euro:4n välillä on taulukon mukaan sellainen että se on selvästi suurempi kuin Euro4:n ja 5:n välillä, eikä Euro 6 ole mitenkään superpuhdas siihen verrattuna - siis taulukon mukaan.
Poislukien dieselit, joihin tuli hiukkassuodatin pakolliseksi Euro5:n myötä. Ne eivät olleet pakollisia vuosikymmentä aiemmin, vaikka jokin malli olisi vapaaehtoisesti varustettu FAPilla tai DPF:llä.
Uuden auton valmistus syö raskaasti luonnonvaroja, joten älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan ostakaa käytettyjä, niitä mätänee ostajaa odottaessa.
Moni noudattaa neuvoasi, ja hakee käytettyjä Ruotsista.
Riippuu tietysti autosta, mutta ei se huono juttu ole jos vuotta 2003 vanhempia autoja laitettaisiin kierrätykseen.
Aiempiin verrattuna paljon puhtaampi Euro 4 pakokaasunormi tuli vuonna 2004, ja dieselin osalta hiukkassuodatin tuli syyskuussa 2009.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Euro-päästöluokitukset
Suomessa autovero vaikuttaa siihen minkälaisia autoja on varaa ostaa. Edullisempi, mutta silti puhdas tekniikka on verotettu kalliiksi, ja kallis tekniikka on kevyemmälläkin autoverolla kallis euromääräisesti (arvonlisäveroa menee sen sijaan paljon, eli veron määrä on aina suuri).
Joskus tulee mietittyä minkälaisella rotiskolla sitä tulisi ajeltua jos eivät korot olisi nyt niin edulliset. Olisiko se nyt se vm. 2010 mallin auto, eli kymmenvuotias mihin nuorempana oli jotenkin varaa.
Autovero otettiin Suomessa käyttöön 1. tammikuuta 1958 voimaan tulleella lailla.
Sen jälkeen on ollut useita vaaleja ja hallituksia, itse olemme enemmistön päätöksellä autoveron budjetissa pitäneet. Nyt se sulaa päästöjen mukana. Se on taas erijuttu mitä veroja tulee tilalle.
Valitse siis sieltä uusien tai käytettyjenhinnastosta budjettisi sopiva kärry, ja unohda se autoveronosuuden erottelu hinnassa.
Tai muuta sinne ihanne valtioon missä autoveroa ei tunneta, ainakaan samassa muodossa.
Tämän päivän Kauppalehdessä oli juttu että Suomessa taisi olla viidenneksi kirein verotus EU:ssa. Emme päässeet mitalisijoille, mutta TOP 5 on hieno sijoitus.
Autovero tuottaa inflaatiota joka puolelle, jopa kilometrikorvaus on työnantajalle 232 % korkeampi kuin Ruotsissa.
"Arbetsgivaren kan ersätta dig med 18:50 kronor per körd tjänstemil skattefritt. " Eli 0,185 euroa/km versus Suomen 0,43 €/km. Ruotsissa kyseessä on verovapaa korvaus, eli enemmänkin saa maksaa. Suomessa lienee yleinen käytäntö maksaa täysi verovapaa korvaus.
www.unionen.se/rad-och-stod/ersattning-nar-du-anvander-egen-bil-i-tjansten
Minä en nyt enempää vatuloi tätä aihetta, sanon vaan että maassa maan tavalla.
Niin, kyllä ne poliitikot tietävät paremmin . Itse odotan innolla seuraavia vaaleja, vaikka ei se yksi ääni kovin isosti kannatuslukemiin eli päätöksentekijöiden valintaan vaikuta.
Viro on kätevän lähellä, ja siellä olisi tarkoitus vaihdattaa auton jakohihna merkkiliikkeessä. Edellisen kerran säästyi useita satoja euroja, ja sitten vielä matkatuomisina olutta puoleen hintaan. Hinnoittelulla voi ohjata sitä mitä palkansaajan kannattaa ostaa - Suomessa kun moni asia on erikoisessa tarjouksessa; "osta yksi, maksa kaksi".
Sanonpahan vielä, että mitä tänne tulette (palkkatasoa polkemaan) kun täällä on niin kallista
Se on se klopaali (kansainvälinen kauppa) markkina mikä sen aiheuttaa. Ylipainoiset (velkaantuneet) eivät aina pärjää juoksukilpailussa, vaikka nuorempana olisivat olleet kuinka atleettisia, mutta nykyisin ovat vain kotleettisia.
Mieti nyt vaikka Kiinaa, sielläkin kansa kärsi nälänhädästä vielä v. 1961. Mutta nyt kiinalaiset omistavat Volvon ja Huawein, sekä Alibaban. Maailman suurin pankki on Industrial and Commercial Bank Of China Ltd.
Kiina Väkiluku (2019) 1 420 000 000 Mitä sinä tiedät niiden nälänhädässä olevien määrästä.
Geely osti ruotsalaisen Volvo-henkilöautot yhdysvaltalaiselta Fordilta. Kauppa varmistui maaliskuussa 2010
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suuri_Kiinan_nälänhätä
Nälänhädässä kuoli 36 miljoonaa ihmistä. Tai 45 miljoonaa. Tai 15 miljoonaa. Riippuu siitä kuka teki arvion. En minä siitä kovinkaan paljoa tiedä, netistä tulee luettua monenlaista.
Että enään ei ole nälänhätää, vai kuinka.
Tekniikan Maailma lahjoitti poliisille Mercedes-Benz CLS 350 CDI Shooting Brake -farmarin vuonna 2013.
TM-60 on viides Tekniikan Maailman poliisille lahjoittama auto, sillä ensimmäinen TM-poliisiauto hankittiin jo vuonna 1978
Lahjoittaakohan enää yhtään, autot lahjoitettiin LP:lle liikennevalvontaan.
Ei viitsitä taas mitata päästöjä kalenterilla.
Lähes vuosikymmen aiemmin. Olet tuossa yllä vuoden 2003 rajalla romuttamassa myös hiukkassuotimella varustettuja dieseleitä.
Paras kun ei mieti, vaan ostaa sellaisen kuin haluaa, ettei tarvi vaihtaa vähän väliä sitä oikeaa etsimässä.
Ei ole tarvetta tarttua poikkeuksiin - vaikka hyvähän se on mainita että "Maailma tarvitsee esikuvia", mutta ero Euro3:n ja Euro:4n välillä on taulukon mukaan sellainen että se on selvästi suurempi kuin Euro4:n ja 5:n välillä, eikä Euro 6 ole mitenkään superpuhdas siihen verrattuna - siis taulukon mukaan.
Poislukien dieselit, joihin tuli hiukkassuodatin pakolliseksi Euro5:n myötä. Ne eivät olleet pakollisia vuosikymmentä aiemmin, vaikka jokin malli olisi vapaaehtoisesti varustettu FAPilla tai DPF:llä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Euro-päästöluokitukset
Harkitut päätökset tai suunnittelu, eli miettiminen on minun mielestäni aliarvostettu tapa toimia.