Autovero pois!

224 kommenttia
124678
  • @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    Kyllä. Paitsi että miksi poistaisit autoveron vain käytetyiltä tuontiautoilta?

    Niin autovero koskee kaikkia suomeen rekisteröityjä autoja.

    Miksi ostaa ulkomailta käytetty kun kotimaasta saisi ihan uuden järkevään hintaan, ja jonkun vuoden päästä hyviä ei-niin-paljon ajettuja vaihtoautojakin olisi hyvin tarjolla? Silloin saisi myytyä oman autonsa samaan aikaan vaihtoautoksi, ja rahoituskin onnistuisi samalla (ilman muuta lainan vakuutta kuin ko. auto).


    Oletko katsonut käytettyjen tuontiautojen tilastoja, ohjaisiko tuontiautojen autoveronpoisto ostamaan suomesta autoverottoman uuden vastaavan.

    Mielenkiintoinen kysymys. Ruotsalainen henkilö on sellaisen päätynyt ostamaan uutena. Suomalainen haluaa sellaisen, mutta rahat riittävät vain käytettyyn. Käsitin että demarit olivat sitä mieltä että olisi kamalaa jos naapuri saisi ihan uuden Bemarin ärsyttävän edullisesti, joten SDP:läistä en vain kykene äänestämään.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    Kyllä. Paitsi että miksi poistaisit autoveron vain käytetyiltä tuontiautoilta?

    Niin autovero koskee kaikkia suomeen rekisteröityjä autoja.

    Miksi ostaa ulkomailta käytetty kun kotimaasta saisi ihan uuden järkevään hintaan, ja jonkun vuoden päästä hyviä ei-niin-paljon ajettuja vaihtoautojakin olisi hyvin tarjolla? Silloin saisi myytyä oman autonsa samaan aikaan vaihtoautoksi, ja rahoituskin onnistuisi samalla (ilman muuta lainan vakuutta kuin ko. auto).


    Oletko katsonut käytettyjen tuontiautojen tilastoja, ohjaisiko tuontiautojen autoveronpoisto ostamaan suomesta autoverottoman uuden vastaavan.

    Mielenkiintoinen kysymys. Ruotsalainen henkilö on sellaisen päätynyt ostamaan uutena. Suomalainen haluaa sellaisen, mutta rahat riittävät vain käytettyyn. Käsitin että demarit olivat sitä mieltä että olisi kamalaa jos naapuri saisi ihan uuden Bemarin ärsyttävän edullisesti, joten SDP:läistä en vain kykene äänestämään.

    Tulihan tuo lopullinen totuus esiin tässäkin asiassa nimimerkki Karretten viestissä. Suurin este autoveron poistolle tai muidenkin verojen kuten palkkaverotuksen alentamiselle on vasemmistolaisten kateus. Minusta taas on hienoa, jos naapuri saa edullisesti uuden Bemarin. Länsimainen yhteiskunta perustuu yksilönvapauteen ja vapauteen yrittää ja menestyä, kukin omien resurssien mukaan. Menestyvä yhteiskunta on asia, mitä kannattaa tavoitella. Onneksi suomalaisten äänestäjien enemmistö kannattaa oikeistoa tai keskustaa, joten yhteiskunnallamme on toivoa. Toivoa saada mm. autovero pois, alentaa tuloveroa ja hoitaa valtion asiat niin, että velkaantuminen lopetetaan ja eletään tulojen mukaan jatkossa.

      1
  • @EsaSairio kirjoitti:

    Miksi ihmeessä nimimerkki Quu haluaa säilyttää autoveron Suomessa?

    Samasta syystä kuin suomen hallitus, se ohjaa hankintaa vähäpäästöisiin.

    Eihän autoveroa ole ollenkaan esimerkiksi Ruotsissa eikä autoilun mahtivaltiossa Saksassakaan. Suomalaisia autonostajia tulee kohdella verotuksellisesti samalla tavoin kuin saksalaisia tai ruotsalaisia autonostajia!

    Kuinka heitä sillä kohdellaan auton verotuksessa.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Autovero hankaloittaa uuteen vaihtamista, ja ainakin minunlaiselle plug-in on edelleen vielä tarpeettoman kallis.
    Voin kertoa että korkea autovero on toiminut, eli se on vähentänyt ostovoimaani, joten se vähentää kulutustani (työllistämistä) samalla rahamäärällä.

    Olisi se plug-in teknisessä mielessä kiva laite ja alentaisi kilometrikohtaisia kustannuksia eli polttoaineverokertymää (joka on nyt suuri tulonlähde valtiolle), mutta mm. Thaimaan-lomalentoja (lentämisen päästö kahdelle on kuin ajaisi autolla saman matkan) sellaisen hankinta ei lopettaisi. Eli "yksisilmäisesti" ei pidä katsoa että vain auto tuottaa päästöjä ja heikentää vaihtotasetta.

    Tottakai autovero vähentää käytettävissä olevan rahan määrää. Niin tekee mikä tahansa vero. Jos veroja halutaan alentaa, miksi juuri autovero on se mistä pitäisi aloittaa? En ole kuullut vielä yhtään perustelua sille miksei se olisi esimerkiksi minun ehdottamani palveluiden alvin tai siis(pienituloisten) ansiotuloveron alentaminen, tai esimerkiksi kotitalousvähennyksen käytön laajentaminen. Miksi juuri autovero?

    Plugarit ovat kalliita juu, mutta normaalissa autossakaan sitä veroa ei ole kuin se pari-kolme tonnia. Paljon rahaa sekin tietysti on, mutta suhteutettuna koko auton hintaan ja käyttöaikaan ei se ihan mahdoton ole.

      
  • muokattu 05.03.2020 10:32

    @EsaSairio kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @EsaSairio kirjoitti:

    Ei autokannan tarvitsekaan kasvaa Suomessa, koska väkiluku junnaa paikallaan. Olennaista on se että vanhat saastuttavat autot korvaantuvat uusilla ja uudemmilla.

    Autokanta kasvaa 40 000 vuodessa

    Moni ostaa kalliimman auton. Esimerkiksi 53.000 maksavassa BMW 520iA:ssa autoveron osuus on noin 9.000 euroa ja noin 60.000 maksavassa 520dA:ssa jopa 11.000 euroa.

    BMW 5-sarja G30 Sedan 530e Autoveroton hinta 52 870,00 € Autovero 1 696,47 € Kokonaishinta 54 566,47 €

    Noin sen autoveron kuuluu ollakin, ohjaa vähäpäästöiseen hankintaan.

    Autovero pitää poistaa kokonaan. Ihmiset ovat järkeviä ja ostavat mielellään vähäpäästöisiä autoja, tehokkaitakin sellaisia. Ei autonostoa pidä ohjata autoveron määrällä.

    Miksi ihmeessä nimimerkki Quu haluaa säilyttää autoveron Suomessa? Eihän autoveroa ole ollenkaan esimerkiksi Ruotsissa eikä autoilun mahtivaltiossa Saksassakaan. Suomalaisia autonostajia tulee kohdella verotuksellisesti samalla tavoin kuin saksalaisia tai ruotsalaisia autonostajia!

    Mahtaisiko Ruotsin ja Saksan autoverottomuus johtua siitä että molemmissa maissa on merkittävää omaa autoteollisuutta jota halutaan tai on haluttu tukea?

    En menisi luottamaan ihmisten arvostelukykyyn tässä(kään) asiassa. Veroilla on hyvä ohjata ostokäyttäytymistä kun pyritään vähentämään haittoja. Itse asiassa haittaverotus on parhaita mahdollisia veroja.

    Paljon parempi olisi jättää esimerkiksi työnteko vähemmälle haittaverotukselle.

      1
  • @Karrette kirjoitti:

    Mielenkiintoinen kysymys. Ruotsalainen henkilö on sellaisen päätynyt ostamaan uutena. Suomalainen haluaa sellaisen, mutta rahat riittävät vain käytettyyn.

    Sellainen Suomalainen jonka rahat on riittänyt uuteen, saa siitä paremman hinnan myydessä kuin Ruotsalainen.
    Ruotsi on niin rikas maa että voisi jakaa köyhille, jos sillä sellaisia on, autoja ilmaiseksi.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @EsaSairio kirjoitti:

    Miksi ihmeessä nimimerkki Quu haluaa säilyttää autoveron Suomessa?

    Samasta syystä kuin suomen hallitus, se ohjaa hankintaa vähäpäästöisiin.

    Eihän autoveroa ole ollenkaan esimerkiksi Ruotsissa eikä autoilun mahtivaltiossa Saksassakaan. Suomalaisia autonostajia tulee kohdella verotuksellisesti samalla tavoin kuin saksalaisia tai ruotsalaisia autonostajia!

    Kuinka heitä sillä kohdellaan auton verotuksessa.

    Haluaisin tietää, kuka tai keitä piiloutuu nimimerkin Quu taakse?

    Onko kyseessä vasemmiston tai vihreiden trolli?

    Onko Quu palkattu joltain taholta kirjoittamaan autoilunvastaisia kommentteja?

    Nimimerkin kommentit täällä TM:n liikennekeskustelupalstoilla ovat valitettavasti yksitysautoilun vastaisia ja niiden sävy on vihervasemmistolainen. Vuosia sitten näillä palstoilla kirjoittivat nimimerkki Eki, jonka tekstit muistuttivat läheisesti nimimerkki Quun tekstejä kaikessa autonvastaisuudessaan. Oletan että näiden nimimerkkien takana on sama kuppikunta tai sama henkilö.

    Mitä tulee nimimerkkien käyttöön nettikeskusteluissa, en arvosta juuri lainkaan niiden ihmisten tai tahojen mielipiteitä, jotka piiloutuvat nimimerkkien taakse. Jos sinulla on sanottavaa, kerro se rehellisesti omalla nimelläsi.

    Ehdotankin että TM:n toimitus puuttuisi asiaan ja sallisi täällä vain omalla nimellä kirjoitetut kommentit. Tälalisia nettipalstoja on paljon, mm. pohjoismaiden suurin lentosimulaattorisivusto FSNordic.

    Keksustelun asiallisuus nousee aivan uudelle. luotettavammalle ja asiallisemmalle tasolle, kun vaaditaa kirjoittajan nimi esiin.

      
  • Autovero on aihe, joka on vuosikymmeniä herättänyt kiivasta keskustelua. Veron perusteet ja laskentatapa ovat ymmärtääkseni muuttuneet paljon vuosien varrella ja nykytilanteessa Suomessa tavanomaisimman autoluokan hintoihin sisältyvä vero ei kai ole kovin paljoa. Monen uuden auton hinnassa on varmaankin enemmän arvonlisäveroa kuin autoveroa. Autoveroa ja valmisteveroja voi kuitenkin tarkastella myös sellaisesta näkökulmasta, että niitä maksavat vain ne, jotka haluavat ostaa veron alaisia tavaroita. Auto ei ole kaikille välttämättömyys, alkoholi ja tupakka ovat sitä vielä vähemmän. Jos halutaan tarkastella uusien autojen hintoja, pitäisi ottaa huomioon kaikki niihin vaikuttavat komponentit, ei vain autoveroa.

      1
  • muokattu 05.03.2020 11:20

    @EsaSairio kirjoitti:

    Onko Quu palkattu joltain taholta kirjoittamaan autoilunvastaisia kommentteja?

    Juu minähän olenkin todellinen autonvastustaja kun olen koko ikäni siis kymmeniä vuosia vaihtanut auton kahden kolmen vuoden välein tehdas uuteen, joten rohkenen väittää maksaneeni autoveroa enemmän kuin tällä palstalla autoverosta räksyttävät. Enkä usko autoveronpoiston vaikuttavan välirahan määrään valintaa ohjaavasti, eikä autovero ole koskaan vaikuttanut, on vain kaksi hintaa uuden ja vaihtoon antamani.

      1
  • muokattu 05.03.2020 12:06

    @Lukija40792 kirjoitti:
    Jos halutaan tarkastella uusien autojen hintoja, pitäisi ottaa huomioon kaikki niihin vaikuttavat komponentit, ei vain autoveroa.

    CORSA ALKAEN € 15 390 Suomessa
    CORSA ALATES 12 990 € Virossa
    NUOVA CORSA Da 10.900€ con Scelta Opel Italiassa

    Eihän tuo ero ole kuin Tallinnaan kuin 2 400 euroa, ei varmaan kannata mennä risteilylle 80 km päähän ostamaan vain tuon verran halvempaa autoa. Sen maksaa vajaassa vuodessa osamaksulla. Säästää sitten jostakin muusta jos ei ole ymmärtänyt tienata enempää rahaa. (Tämä oli sarkasmia.)

    EU-Italiassa hintaero 4490 € uuteen autoon tarkoitaa että Suomessa tarvitaan 41 % nettotuloja enemmän että auton saa rekisteriin. Varuste-eroja voi toki olla, mutta varusteita saa lisättyä uuteen autoon, ei poistettua.

      
  • @EsaSairio kirjoitti:

    nykyinen hallitus tekee todella väärin ja ajattelemattomasti, kun hallitus paisuttaa valtion velkaa. Ei yksityinen liikeyrityskään voi toimia kovin pitkää aikaa sillä tavoin, että tulot jäävät menoja pienemmiksi. Jos tätä menoa jatketaan, on Suomi kohta konkurssissa!

    Tuokin on tuttua jargonia tämän vuosituhannen ajalta.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    CORSA ALKAEN € 15 390 Suomessa
    CORSA ALATES 12 990 € Virossa
    NUOVA CORSA Da 10.900€ con Scelta Opel Italiassa

    Ja tuon hintaesimerkin tarkoitus on mikä?
    Henkilöautojen keski-ikä EU:ssa on 10,8 vuotta
    Italia 11,3
    Suomi 12,2
    Viro 16,7

      
  • muokattu 05.03.2020 12:44

    @EsaSairio kirjoitti:

    Onko kyseessä vasemmiston tai vihreiden trolli? Onko joku palkattu joltain taholta kirjoittamaan autoilunvastaisia kommentteja?

    Oujeeee! Heitetään epäilyn siemen! Poliittiinen leima otsaan, niin päästään sivuraiteille tarvittaessa. Pilkkakirves käyttöön. Sissus....

    Oletko sinä sitten agitaattori?

    Tulihan tuo lopullinen totuus esiin tässäkin asiassa nimimerkki Karretten viestissä. Suurin este autoveron poistolle tai muidenkin verojen kuten palkkaverotuksen alentamiselle on vasemmistolaisten kateus

    Voi tätä jargonien ja kliseiden ilotulitusta!

    Mietipä tästä vinkkelistä: olivat ne hallituksessa tai ei, niin aina vetävät "paremmilta puolueiltakin" maton alta tässä asiassa - ja moisen takia! Vuosikymmenistä toiseen. Kovaa sakkia jos ajatellaan poliittisena voimana?

    Ehkä ei sittenkään. Olisiko joitakin muitakin tekijöitä otettava huomioon - vaikka kansantaloudellisesti, tai ihan vaan poliittisestikin?

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    CORSA ALKAEN € 15 390 Suomessa
    CORSA ALATES 12 990 € Virossa
    NUOVA CORSA Da 10.900€ con Scelta Opel Italiassa

    Ja tuon hintaesimerkin tarkoitus on mikä?
    Henkilöautojen keski-ikä EU:ssa on 10,8 vuotta
    Italia 11,3
    Suomi 12,2
    Viro 16,7

    Oikeastaan kyse on kilpailukyvystä, eli leikkasit pois sen kohdan missä kerroin että suomalaisen täytyy saada 41 % enemmän käteen kuin italialaisen että saa itselleen kohtuuhintaisen pikkuauton.

    Mikä on Viron valtionvelan osuus bruttokansantuotteesta (BKT)? Se on 8,4 %.
    Suomessa vastaava luku on 59 %.

    Poliiittisesti kysymys on monimutkainen, mutta Virossa valtio ei ole pumpannut inflaatiota hintatasoon velkarahalla. Suomessa asumistukea maksetaan yli 2,1 miljardia vuodessa (v.2018).

      
  • muokattu 05.03.2020 14:00

    @Karrette kirjoitti:

    Poliiittisesti kysymys on monimutkainen, mutta Virossa valtio ei ole pumpannut inflaatiota hintatasoon velkarahalla. Suomessa asumistukea maksetaan yli 2,1 miljardia vuodessa (v.2018).

    Miten autovero vaikuttaa velkarahan ottoon?, ja miten asumistuki liittyy autoveron poistoon?

    kerroin että suomalaisen täytyy saada 41 % enemmän käteen kuin italialaisen

    No saako Suomalainen 41 % enemmän?

      
  • Suomalaisten mediaaniansio oli vuonna 2014 3346€, Italiassa 2314 (Hesarin artikkeli kesäkuulta 2019). Toisin sanoen, suomalaisten mediaaniansio on 44% korkeampi kuin italialaisten.

      
  • muokattu 05.03.2020 14:57

    @M880 kirjoitti:
    Suomalaisten mediaaniansio oli vuonna 2014 3346€, Italiassa 2314 (Hesarin artikkeli kesäkuulta 2019). Toisin sanoen, suomalaisten mediaaniansio on 44% korkeampi kuin italialaisten.

    Löydätkö mediaania nettoansioista, eli työntekijälle maksettavasta rahasta?

    Minulle tuollaisella bruttoansiolla ei ole oikein käytännön merkitystä. Yksi Corsan hinta menee vuodessa veroihin tai muihin pakollisiin maksuihin. Jäljelle jäävästä pitää maksaa ajoneuvovero, autovero (käytettynä auto on veron vuoksi kallis / autovero lisätään EU:n sisäisessä tullissa), arvonlisäveroa, polttoaineveroa jne. Ja muu eläminen tietysti, kuten asuminen (kiinteistövero, sähkövero, jätevero..).

      
  • Kokonaisveroaste Suomessa oli aiemmin siteeraamani OECDn tilaston mukaan 42,2 ja Italiassa 42,1 eli sama. Se ei suoraan kerro nettopalkkaa, mutta sama kai se on millä nimellä ne verot maksetaan.

      
  • Kerro Karrette mistä tuon 41% tempasit, ja mitä tekemistä sillä on suomen autoveron kanssa, ei suomessa ole 41 % autoveroa.

      
  • muokattu 05.03.2020 15:21

    @_Quu kirjoitti:
    Kerro Karrette mistä tuon 41% tempasit, ja mitä tekemistä sillä on suomen autoveron kanssa, ei suomessa ole 41 % autoveroa.

    Suomessa alkaen hintainen -Corsa maksaa 41% enemmän kuin Italiassa. Opel.fi ja opel.it.
    Autoverolla on vekkuli sivuvaikutus kaupan esteenä, halvempaa versiota ei ole erityisen kätevää ostaa toisesta EU-maasta.

    Italiassa on alv 22%.
    Suomi kuuluu ryhmään jossa arvonlisävero on korkea, tosin ei sentään korkein ole (vielä).
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Arvonlisävero

      
  • muokattu 05.03.2020 15:27

    Suomalaisten mediaaniansio on 44% korkeampi kuin italialaisten
    Suomessa Opel Corsa 5-ov Comfort 75 Autovero 1 437,22 €

      
  • Autoverotuksen poistamisen osalta on ollut jo monta tilaisuutta kaikilla hallitusmuodostelmilla. Kun nyt sitten katsotaan laajemmin asiaa, niin eniten hämmästyttää kaikkien puolueiden ja politikkojen lyhytnäköisyys liikennepoliittisesti kokonaisuutena. Aina on riittänyt räksyttäjiä ja joka suunnalla, mutta eipä ole löytynyt osaamista sekä poliittista tahtoa pidemmän aikavälin (enemmän kuin 4-vuotta!) suunnitteluihin ja investointeihin, joihin voitaisiin myös ohjata rakkaan autoverotuksen sekä muunkin liikenneverotuksen rahoja. Näin saattaisimme joskus jopa ajaa paremmilla teillä. Näin samalla varmistettaisiin, että valtakunnan elinkeinoelämän rattaat pyörivät. Voisipa jopa verotus kokonaisuudessaan erityisesti palkka ja yrityspuolella joskus laskeakin.

      2
  • muokattu 05.03.2020 17:35

    Onhan nuo hallitusten kokoonpanot hyvin tiedossa mutta mitään ei ole tehty teiden kunnon parantamiseksi kuten pitäisi. Korvamerkittyä rahaa pitäisi löytyä joka vuodelle tuplasti se mitä nyt on kaavailtu. On ikävä kuulla että ihmisten töihin meneminen vaarantuu ja vaikeutuu päivittäin useilla teillä ympäri Suomea. Työtä verotetaan ja kaikki veronmaksajat tukevat yhteistä hyvää joten voisivat poliitikot vihdoin ymmärtää myös tätä puolta. Ennen vaaleja puheissa jaetaan ja luvataan kaikkea sitten kun ollaan vastuussa ei muistu mieleen enää mikään, ei näin arvostusta saada. Tekoja oikeita tekoja koskahan tulee pääministeri joka tekee eikä meinaa, vielä siitä ei ole merkkejä. Toivoisin sen olevan Sanna Marin joka näyttää tässä esimerkkiä myös seuraaville tuleville hallituksille.

      
  • muokattu 05.03.2020 18:20

    Loppukommentti, Suomen autovero on nyt hyvässä balanssissa päästöjen mukaan, huolenaiheeni kohdistuu käyttöön ja omistukseen liittyvien kustannusten lisäuhkaa, mikä nakertaisi kulutusvaroja jokaisella työmatkalla, mikä taas löisi jarrua markkinatalouteen. Käytettyjä autoja löytyy jokaisen pussille sopivia, mutta kenen persetasku kestää auton omistamisen ja käytön liittyvät kustannukset, mistä vakuutuskin on vuosittain usein iso menoerä.

      
  • Liikenteen osalta on toteutumassa yksi hyvä asia, nimittäin tiemäärärahojen 300 miljoonan euron vuosittainen lisäys. Tosin tämäkin asia on kaikkien puolueitten yhdessä sopima eikä ole siten yksin hallituksen ansiota.

    Huonona asiana pidän sitä, että Suomi velkaantuu tuntuvasti lisää, jos nykymeno jatkuu. Toiseksi pahinta on se, että erilaisia veroja nostetaan. Kohtuullisen polttoaineverotuksen noston ymmärrän, jos samalla autoverosta luovutaan. Tämä toimenpide olisi plussaa sekä liikenneturvallisuudelle että ympäristölle.

    Suomeen pitää saada uusi hallitus, jossa ovat Kokoomus, Perussuomalaiset ja Keskusta. Valtionvelkaa tulee pienentää eikä nostaa. Etenkin tuloveroa tulee pienentää kaikissa tuloluokissa tasapuolisesti. Tämä lisäisi suomalaisten ostovoimaa hurjasti enemmän kuin vain pienituloisten verokevennykset. Jos valtion menot ovat tuloja suuremmat pitää menoja karsia, jotta talous saadaan tasapainoon. Näin kaikki liikeyrityksetkin joutuvat tekemään.

      
  • @EsaSairio kirjoitti:
    Liikenteen osalta on toteutumassa yksi hyvä asia, nimittäin tiemäärärahojen 300 miljoonan euron vuosittainen lisäys. Tosin tämäkin asia on kaikkien puolueitten yhdessä sopima eikä ole siten yksin hallituksen ansiota.

    Huonona asiana pidän sitä, että Suomi velkaantuu tuntuvasti lisää, jos nykymeno jatkuu. Toiseksi pahinta on se, että erilaisia veroja nostetaan. Kohtuullisen polttoaineverotuksen noston ymmärrän, jos samalla autoverosta luovutaan. Tämä toimenpide olisi plussaa sekä liikenneturvallisuudelle että ympäristölle.

    Suomeen pitää saada uusi hallitus, jossa ovat Kokoomus, Perussuomalaiset ja Keskusta. Valtionvelkaa tulee pienentää eikä nostaa. Etenkin tuloveroa tulee pienentää kaikissa tuloluokissa tasapuolisesti. Tämä lisäisi suomalaisten ostovoimaa hurjasti enemmän kuin vain pienituloisten verokevennykset. Jos valtion menot ovat tuloja suuremmat pitää menoja karsia, jotta talous saadaan tasapainoon. Näin kaikki liikeyrityksetkin joutuvat tekemään.

    Sinä olet täällä huudellut autoveron poistamista (1 miljardi), tiemäärärahojen tuplaamista (+0,6 miljardia?). Samaan hengenvetoon vaadit budjetin tasapainottamista. Kerrotko vähän tarkemmin miten tämä dynamiikka toimii?

    Kerro myös miksi juuri tieliikenne pitää priorisoida, eikä esimerkiksi terveydenhuoltoa, tiedettä, koulutusta jne? Mikä tekee autoilusta niin tärkeää että siihen pitää panostaa lisää juuri nyt?

    Jos minulla olisi tuo puolitoista miljardia löysää, panaostaisin sen perusterveydenhuoltoon ja ennaltaehkäisyyn. Nyt sairauksia hoidetaan liikaa erikoissairaanhoidossa joka on kallista ja sinnekin on pitkät jonot. Hoidettuna työkykyisiä ihmisiä seisotetaan jonoissa saikulla kroonistumassa. Sinne minä laittaisin löysät rahat ennemmin kuin siihen että 150 000 ihmistä saa Corollansa 2 tonnia ja Audinsa kymppitonnin halvemmalla.

      2
  • Lopetan tällä erää kirjoittelun tälle palstalle, kuten tein myös vuosia sitten.

    Saatan joskus tänne kirjoittaakin jotain, mutta edellytyksenä on, että Tekniikan Maailma ensin määrää pakolliseksi omalla nimellä kirjoittamisen ja tiettyjen perusyhteystietojen antamisen, ennen kuin palstalle voi kirjoittaa.

    Omalla nimellä kirjoittaminen nostaa keskustelun yleensä tasokkaaksi ja omalla nimellään kirjoittavien mielipiteitä arvostetaan laajasti, toisin kuin nimimerkkien kirjoittelua.

    Esimerkiksi arvostetun Suomen suurimman lehden Helsingin Sanomien painetun version yleisönosastoon pitää kirjoittaa omalla nimellään, joskin ani harvoissa tapauksissa lehti sallii myös nimimerkin käytön.

    Minusta tämän palstan tietyt vakionimimerkit ovat asenteeltaan niin paljon autoilun ja sujuvan liikenteen ja liikkumisen vastaisia, jotten viitsi keskustella heidän kanssaan.

    Minusta myös tuntuu että useat autoilun vastaiset nimimerkit ovat "trolleja" eivätkä oikeita ihmisiä, koska eivät uskalla edes kirjoittaa nimellään. Jätän nimimerkeillä kirjoittavien tekstit ja mielipiteet tästedes omaan arvoonsa.

      
  • Harmi sinänsä, olisin mieluusti kuullut ne perustelut. Harmi että jäi pelkän julistamisen asteelle.

    Hyviä perusteluja vastaan olen ihan valmis muuttamaan mielipidettäni.

      1
  • M880 kirjoittaa asiaa.

    Esalla harhoja ei kaikki halua autoveroja pois. Itse kannattaisin fossiilisten polttoaineiden kanssa kulkevien autojen veron nousevan ainakin nelinkertaiseksi.
    Lentolippujen hinnat pitäisi vähintään kymmenkertaistaa vielä mielummin 20 kertaistaa ja syy maapallon hyvinvointi.
    Nyt itsekkäästi ihmiset lentelevät huvikseen lomalle supersaastuttaen ja samalla tuliaisina virukset tuo riesaksi kunhan vaan itsellä hauskaa niin paskat muista.

      
  • Kannattaa muistaa mitä veroilla saa eikä aina valittaa.
    Iltalehti:
    Suomessa palkkani oli 75 000 euroa vuodessa, mikä on normaali ja hyvä koodarin palkka. Piilaaksossa se nousi 200 000 euroon.

    Se ei perheelliselle riittänyt Suomea vastaavan elintason ylläpitämiseen, monta vuotta Yhdysvalloissa työskennellyt teknologia-alan ammattilainen kertoo. Hän haluaa puhua nimettömänä perhetilanteensa vuoksi.

    – Elämä on näillä palkkaluvuilla paljon parempaa ja helpompaa Suomessa. Rahat eivät riitä Kaliforniassa mihinkään.

    Palkka ei riittänyt asunnon hankkimiseen saati lasten tulevien yliopisto-opintojen säästöihin. Kaikki menee, koska kaikki hinnat ovat niin törkeän korkeita.

    – Ainoastaan bensa ja turha krääsä on Kaliforniassa halvempaa

    https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/c106f9a4-cfad-46fa-b05b-f1682f52e36f

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit