Onko tosiaan autojen moottoriäänet niin merkittävä tekijä, että siitä annetaan autoarvosteluissa jopa pisteitä. Pystyykö asiantuntija äänestä tunnistamaan jotain niin tärkeää moottorin ominaisuuksista .että niitä on aiheellista jättää vaimentamatta , semminkin kun ääntä muokataan monin tavoin , jopa elektronisesti. Ymmärrän kilpakäytön , mutta liikennekäytössä turha meteli on pelkkää miinusta. Muuten taitaa olla kyse samasta , kun pikkupoika panee päreen pyörän pinnoihin räpättämään Äiti , tuu katsoon , mä ajan pyörällä
että tulee huomatuksi
Ehkä tietyntyyppisissä autoissa joillekin on. Mutta onneksi meidän ei tarvitse välittää TM:n antamista pisteistä ja voimme ihan itse päättää, mikä vastaa omia tarpeitamme.
Joku urheiluautovertailu nyt on joka suhteessa täysin turhaa täytetty lehteen.
Kyllä minä ainakin luen ihan mielelläni myös urheiluautojen vertailuita, ja urheiluautoissa äänen sävyllä todellakin on merkitystä. Itsekin kuuntelen radalla mielummin harrasteauton boxeri-kutosen murinaa, kuin käyttöauton neloskonetta, vaikka juuri viimeksi tulikin kokeiltua nelos-plugarin ominaisuuksia maamme uusimmalla ja hienoimmalla moottoriradalla - ensimmäistä kertaa Suomessa yli 200 km/h! Ja kyllä se tehokas bensa-nelonenkin ylärekisterissä kuulostaa paljon urheilullisemmalta, kuin edelliset diesel-koneiset käyttöautot.
Arkiliikenteessä toki mitä vähemmän ääntä, sen parempi. Siksi ajan nykyään kaikki kaupunkiajoni sähkön voimalla ja aina ilman nastojen aiheuttamaa ropinaa.
Mutta, mikäpä on optimimäärä sylintereitä hyvälle äänelle? Jostain syystä itseni korvaan nelisylinteriset kuulostavat yleensä kaikkein huonoimmilta niin autoissa kuin moottoripyörissäkin heti yksisylinteristen jälkeen.
Kun ääni ratkaisee, Rolls-Royce Merlin ja Griffon ovat vahvoilla.