– Olisin yllättänyt, jos emme tarjoaisi markkinoille pelkästään täyssähköautoja vuodesta 2030 eteenpäin, muotoili Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson visiotaan autoalan taloutta käsittelevässä konferenssissa keskiviikkona.
Toisin sanottuna, täyssähköautoihin siirtyminen tarkoittaisi Volvon bensiini- ja dieselautojen valmistuksen loppumista kokonaan.
Aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä kun puhutaan tässä vaiheessa 2030 vuoden tekemisistä. Öljy ei lopu 2030 joten hieman ennenaikaisia päätelmiä.
Samuelssonin mukaan ilmoitus määräajasta, jolloin polttomoottoriautojen myynti loppuu, kannustaa ostajia sähköautojen ostajiksi paremminkin kuin mitkään ostotuet.
– Tarvitsemme selvät määräykset siitä, milloin polttomoottoriautojen valmistuksen pitää loppua, sanoi Samuelsson Automotive Newsin mukaan.
Hieman lapsellista rinnastaa turvavyöt ja polttomoottoriautojen valmistus.
Samuelssonin mukaan Volvo ei kuitenkaan aio jäädä odottelemaan lakeja ja määräyksiä. Mutta määräyksiä tarvitaan. Hän muistuttaa, että tiukkojen määräyksien ansiosta autoihin saatiin aikoinaan nopeasti turvavyöt, turvatyynyt ja lukkiutumattomat jarrut.
Ne autovalmistajat jotka eivät hätiköi näillä lopettamispäätös puheilla vetävät pitemmän korren. Nämä päätökset eivät ole mitään päähänpistoja. Näissä on kyseessä iso teollisuus niin öljynjalostamoiden kuin autonvalmistajienkin osalta.
@tracktest kirjoitti:
Aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä kun puhutaan tässä vaiheessa 2030 vuoden tekemisistä. Öljy ei lopu 2030 joten hieman ennenaikaisia päätelmiä.
Öljyn riittäminen ei liity asiaan mitenkään. Muutos tulee kahdesta asiasta:
1) Saastuttaminen kallistuu
2) Sähköautoilu halpenee
Ne autovalmistajat jotka eivät hätiköi näillä lopettamispäätös puheilla vetävät pitemmän korren. Nämä päätökset eivät ole mitään päähänpistoja. Näissä on kyseessä iso teollisuus niin öljynjalostamoiden kuin autonvalmistajienkin osalta.
Korjaus: ne valmistajat, jotka eivät lähde tosissaan sähköistämiseen, kaatuvat. 2030 kukaan ei enää osta uutta polttomoottoriautoa, pl. jotkut mahdolliset erikoisajoneuvot.
Maailman 8 arvokkaimman autovalmistajan joukossa on jo nyt 3 pelkästään täyssähkäreitä tekevää firmaa.
Sähköauton valmistuksenaikaiset hiilidioksidipäästöt ovat lähes kaksinkertaiset polttomoottoriautoon verrattuna. Pelkkä sähköauton ostaminen ei ole ekoteko.
Autovalmistajat eivät aina ole kertoneet kuluttajille selvästi tuotteidensa ympäristövaikutuksista, Polestarin johtaja Thomas Ingelath sanoo.
Olisi houkuttelevaa olettaa, että saamme päästöttömän tulevaisuuden, kunhan kaikki vain ostavat sähköauton, mutta totuus ei ole niin yksinkertainen, Ingelath sanoo.
Polestarin mukaan sen oman sähköautomallin valmistaminen tuottaa 24 hiilidioksiditonnia, kun taas vastaavanlaisen bensiinikäyttöisen Volvo XC40:n valmistaminen tuottaa vain 14 hiilidioksiditonnia. Sähköauton valmistuksen huomattavasti suurempi päästömäärä johtuu pitkälti akuista. Akuissa käytettävien mineraalien louhimiseen liittyy lisäksi merkittäviä ympäristö- ja ihmisoikeusriskejä.
Vähemmän keskusteluissa mietitään sitä miten sähköauton akkuihin ladattava sähkö on tuotettu.
@tracktest kirjoitti:
Akkujen valmistuksen aiheuttamien päästöjen vaikutus ei ole aivan ongelmaton, jos mietitään puhtaasti sähköautojen ilmastoystävällisyyttä.
Akkuja ei valmisteta taajamien ja kaupunkien keskustoissa, missä autojen päästöt ovat ongelma.
@tracktest kirjoitti:
Akkujen valmistuksen aiheuttamien päästöjen vaikutus ei ole aivan ongelmaton, jos mietitään puhtaasti sähköautojen ilmastoystävällisyyttä.
Käsittääkseni esim. BMW i3 ja VW ID.3 valmistetaan kokonaan tai pääosin uusiutuvan energian voimin. Erittäin hämmentävää, ettei tracktest ole tästä ollut tietoinen. Koko ajan autojen valmistuksessa mennään energian suhteen kestävämmän kehityksen suuntaan ja painopiste on nimenomaan sähköautojen puolella, mikäli olen oikein ymmärtänyt. Ei pidä jäädä menneisyyden vangiksi.
@tracktest kirjoitti:
Akkujen valmistuksen aiheuttamien päästöjen vaikutus ei ole aivan ongelmaton, jos mietitään puhtaasti sähköautojen ilmastoystävällisyyttä.
Käsittääkseni esim. BMW i3 ja VW ID.3 valmistetaan kokonaan tai pääosin uusiutuvan energian voimin. Erittäin hämmentävää, ettei tracktest ole tästä ollut tietoinen. Koko ajan autojen valmistuksessa mennään energian suhteen kestävämmän kehityksen suuntaan ja painopiste on nimenomaan sähköautojen puolella, mikäli olen oikein ymmärtänyt. Ei pidä jäädä menneisyyden vangiksi.
Tämä on tiedossa. Tarkastelen asioita hieman laajemmin enkä keskity pelkästään BMW:n tekemisiin. Onhan se hienoa että BMW näyttää hyvää esimerkkiä tälläkin tuotantoalalla.
Akkuteknologian kestävä kehitys ja raaka-aineiden saatavuus ovat merkittävimpiä tekijöitä sähköisen liikkumisen kehityksessä. Koko hankintaketju on jatkuvan tarkastelun alla, jotta hankintojen kestävyys ja eettisyys voidaan taata. Tulevaisuudessa BMW hankkii materiaalinsa suoraan tuottajilta, jolloin hankintaketjun vastuullisuus on entistäkin paremmin hallittavissa.
Poliittisten päätösten (eli tässä tapauksessa pääasiassa veropäätösten) on oltava käyttövoimariippumattomia, niiden on pohjauduttava vain autojen valmistuksen- ja käytönaikaisiin päästöihin. Juuri olemme saaneet uutisen joka tekee tulevaisuudessa sähköautot ja hybridit kömpelyydessään vanhanaikaisiksi (KSML 4.12.) : "Vuosikymmenen merkittävin keksintö? – Siemens ja Porsche alkavat tuottaa hiilineutraalia polttoainetta, joka sopii nykyisiin bensiiniautoihin" "...Vuonna 2022 valmistuu 130 000 litraa, vuonna 2024 jo 55 miljoonaa litraa ja siitä kaksi vuotta myöhemmin 550 miljoonaa litraa ihmepolttoainetta. Valmistajiensa mukaan uusi polttoaine on hiilineutraaliuden lisäksi käytännössä myös rikitön ja bentseenitön."
@Coherent kirjoitti:
Poliittisten päätösten (eli tässä tapauksessa pääasiassa veropäätösten) on oltava käyttövoimariippumattomia, niiden on pohjauduttava vain autojen valmistuksen- ja käytönaikaisiin päästöihin. Juuri olemme saaneet uutisen joka tekee tulevaisuudessa sähköautot ja hybridit kömpelyydessään vanhanaikaisiksi (KSML 4.12.) :
Eivät nämä ole mitään mullistavia visioita. Lopputuloksena tulee huonolla hyötusuhteella erittäin kallista polttoainetta. Ympäristöystävällisyydestä näiden kanssa voi puhua vain silloin, kun uusiutuvista energianlähteistä on ylitarjontaa. Jos synteettisiä tehdään suuripäästöisellä sähköllä tai rajallista vähäpäästöisten sähkönnkapasiteettia tuhlataan synteettisen polttoaineen prosessiin, niin todelliset päästöt ovat suuret.
@Coherent kirjoitti:
Poliittisten päätösten (eli tässä tapauksessa pääasiassa veropäätösten) on oltava käyttövoimariippumattomia, niiden on pohjauduttava vain autojen valmistuksen- ja käytönaikaisiin päästöihin. Juuri olemme saaneet uutisen joka tekee tulevaisuudessa sähköautot ja hybridit kömpelyydessään vanhanaikaisiksi (KSML 4.12.) : "Vuosikymmenen merkittävin keksintö? – Siemens ja Porsche alkavat tuottaa hiilineutraalia polttoainetta, joka sopii nykyisiin bensiiniautoihin" "...Vuonna 2022 valmistuu 130 000 litraa, vuonna 2024 jo 55 miljoonaa litraa ja siitä kaksi vuotta myöhemmin 550 miljoonaa litraa ihmepolttoainetta. Valmistajiensa mukaan uusi polttoaine on hiilineutraaliuden lisäksi käytännössä myös rikitön ja bentseenitön."
Miksi kukaan haluaisi säilyttää polttomoottorin autoissa? Se on mutkikas tekninen laite, joka on autojen kehityksen alkuvaiheessa voittanut asemansa sähkömoottorilta, koska sähkön varastoimista (akkuihin) ja jakelua ei silloin vielä pystytty tekemään riittävän hyvin autojen tarpeisiin.
Olisi nurinkurista yrittää keinotekoisesti ylläpitää tekniikkaa, joka on nyt vuorostaan häviämässä sähkövoimalle.
@Coherent kirjoitti:
Poliittisten päätösten (eli tässä tapauksessa pääasiassa veropäätösten) on oltava käyttövoimariippumattomia, niiden on pohjauduttava vain autojen valmistuksen- ja käytönaikaisiin päästöihin. Juuri olemme saaneet uutisen joka tekee tulevaisuudessa sähköautot ja hybridit kömpelyydessään vanhanaikaisiksi (KSML 4.12.) : "Vuosikymmenen merkittävin keksintö? – Siemens ja Porsche alkavat tuottaa hiilineutraalia polttoainetta, joka sopii nykyisiin bensiiniautoihin" "...Vuonna 2022 valmistuu 130 000 litraa, vuonna 2024 jo 55 miljoonaa litraa ja siitä kaksi vuotta myöhemmin 550 miljoonaa litraa ihmepolttoainetta. Valmistajiensa mukaan uusi polttoaine on hiilineutraaliuden lisäksi käytännössä myös rikitön ja bentseenitön."
Miksi kukaan haluaisi säilyttää polttomoottorin autoissa? Se on mutkikas tekninen laite, joka on autojen kehityksen alkuvaiheessa voittanut asemansa sähkömoottorilta, koska sähkön varastoimista (akkuihin) ja jakelua ei silloin vielä pystytty tekemään riittävän hyvin autojen tarpeisiin.
Olisi nurinkurista yrittää keinotekoisesti ylläpitää tekniikkaa, joka on nyt vuorostaan häviämässä sähkövoimalle.
Käytettyjä dieselautoja tuodaan maahan kiihtyvään tahtiin. Hankintatuki ei houkuta, koska sähköautot ovat kalliita. Latausverkosto on harva ja alueelliset erot isoja. Pikalatauspisteitä pitäisi olla huomattavasti enemmän. Täyssähköauton toimintakyky putoaa kovassa pakkasessa useita kymmeniä prosentteja. Ongelmia tulee, jos auto joutuu seisomaan kovassa pakkasessa pitkään, eikä sitä saa lataukseen.
Innostuksissa tehtyjä kauppoja pitää välttää tämähän tarkoittaa sitä että autokuumeinen henkilö ei ajattele kaikkea mitä pitäisi. Automyyjien pitäisi kertoa avoimesti ladattavien autojen ominaisuuksista ja niiden käyttöön liittyvistä rajoitteista. Sähkö- ja hybridiautot sisältävät paljon uutta teknologiaa ja ominaisuuksia, jotka eivät vielä ole yleisesti tiedossa. Hybridiautoissa myös bensan kulutuksesta on annettava mahdollisimman todenmukainen kuva.
Lapissa täyssähköllä toimivia autoja on vasta 52. Osittain tai kokonaan sähköllä toimivia sähkö- ja hybridiautoja on Suomessa nyt noin 30 000 kappaletta. Kymmenen vuoden päästä joka neljännen auton pitäisi olla sähköauto. Innokkaimmat ovat kaupat tehneet ja osa katuu jo sitä että intoa oli enemmän kuin järkeä. Vähäpäästöinen diesel on monelle edelleen hyvä vaihtoehto.
Taloyhtiöt eivät innostu rakentamaan sähköautoille latauspisteitä – monille autoilijoille on yhä epäselvää, miksei tavallista sähkötolppaa voi käyttää. Perinteiset taloyhtiöiden sähkötolpat on tarkoitettu lyhytaikaiseen lataukseen ja niiden sulakkeet ovat usein 8 ampeeria, eikä siten kestä pitkäaikaista latausta. Normaali pistorasia ei missään nimessä sovellu pitkäaikaiseen lataukseen. Se on rakenteeltaan sellainen, että se ei kestä pitkään suurta ampeerimäärä. Pahimmassa tapauksessa pistorasia voi sulaa.
@Coherent kirjoitti:
Poliittisten päätösten (eli tässä tapauksessa pääasiassa veropäätösten) on oltava käyttövoimariippumattomia, niiden on pohjauduttava vain autojen valmistuksen- ja käytönaikaisiin päästöihin. Juuri olemme saaneet uutisen joka tekee tulevaisuudessa sähköautot ja hybridit kömpelyydessään vanhanaikaisiksi (KSML 4.12.) : "Vuosikymmenen merkittävin keksintö? – Siemens ja Porsche alkavat tuottaa hiilineutraalia polttoainetta, joka sopii nykyisiin bensiiniautoihin" "...Vuonna 2022 valmistuu 130 000 litraa, vuonna 2024 jo 55 miljoonaa litraa ja siitä kaksi vuotta myöhemmin 550 miljoonaa litraa ihmepolttoainetta. Valmistajiensa mukaan uusi polttoaine on hiilineutraaliuden lisäksi käytännössä myös rikitön ja bentseenitön."
Miksi kukaan haluaisi säilyttää polttomoottorin autoissa? Se on mutkikas tekninen laite, joka on autojen kehityksen alkuvaiheessa voittanut asemansa sähkömoottorilta, koska sähkön varastoimista (akkuihin) ja jakelua ei silloin vielä pystytty tekemään riittävän hyvin autojen tarpeisiin.
Olisi nurinkurista yrittää keinotekoisesti ylläpitää tekniikkaa, joka on nyt vuorostaan häviämässä sähkövoimalle.
Käytettyjä dieselautoja tuodaan maahan kiihtyvään tahtiin. Hankintatuki ei houkuta, koska sähköautot ovat kalliita. Latausverkosto on harva ja alueelliset erot isoja. Pikalatauspisteitä pitäisi olla huomattavasti enemmän. Täyssähköauton toimintakyky putoaa kovassa pakkasessa useita kymmeniä prosentteja. Ongelmia tulee, jos auto joutuu seisomaan kovassa pakkasessa pitkään, eikä sitä saa lataukseen.
Innostuksissa tehtyjä kauppoja pitää välttää tämähän tarkoittaa sitä että autokuumeinen henkilö ei ajattele kaikkea mitä pitäisi. Automyyjien pitäisi kertoa avoimesti ladattavien autojen ominaisuuksista ja niiden käyttöön liittyvistä rajoitteista. Sähkö- ja hybridiautot sisältävät paljon uutta teknologiaa ja ominaisuuksia, jotka eivät vielä ole yleisesti tiedossa. Hybridiautoissa myös bensan kulutuksesta on annettava mahdollisimman todenmukainen kuva.
Lapissa täyssähköllä toimivia autoja on vasta 52. Osittain tai kokonaan sähköllä toimivia sähkö- ja hybridiautoja on Suomessa nyt noin 30 000 kappaletta. Kymmenen vuoden päästä joka neljännen auton pitäisi olla sähköauto. Innokkaimmat ovat kaupat tehneet ja osa katuu jo sitä että intoa oli enemmän kuin järkeä. Vähäpäästöinen diesel on monelle edelleen hyvä vaihtoehto.
Taloyhtiöt eivät innostu rakentamaan sähköautoille latauspisteitä – monille autoilijoille on yhä epäselvää, miksei tavallista sähkötolppaa voi käyttää. Perinteiset taloyhtiöiden sähkötolpat on tarkoitettu lyhytaikaiseen lataukseen ja niiden sulakkeet ovat usein 8 ampeeria, eikä siten kestä pitkäaikaista latausta. Normaali pistorasia ei missään nimessä sovellu pitkäaikaiseen lataukseen. Se on rakenteeltaan sellainen, että se ei kestä pitkään suurta ampeerimäärä. Pahimmassa tapauksessa pistorasia voi sulaa.
Ihan ok huomioita. Silti tarmo pitäisi suunnata sähköautojen käytön ja käytettävyyden tukemiseen eikä keinotekoisten polttoaineiden kehittämiseen ainakaan henkilöautojen polttomoottorille.
Täyssähköauton toimintakyky putoaa kovassa pakkasessa useita kymmeniä prosentteja.
Eikä tipu. Tai siis jos oikein yrittää, niin kaikki on toki mahdollista.
Automyyjien pitäisi kertoa avoimesti ladattavien autojen ominaisuuksista ja niiden käyttöön liittyvistä rajoitteista. Sähkö- ja hybridiautot sisältävät paljon uutta teknologiaa ja ominaisuuksia, jotka eivät vielä ole yleisesti tiedossa. Hybridiautoissa myös bensan kulutuksesta on annettava mahdollisimman todenmukainen kuva.
Hyvä toive, mutta valitettavasti keskimääräinen autokauppias tuntee tuotteensa huonommin, kuin kotiläksynsä tehnyt ostaja. Nykyään "kaikki" tieto on saatavilla netistä, joten asioista voi ottaa itse selvää.
Innokkaimmat ovat kaupat tehneet ja osa katuu jo sitä että intoa oli enemmän kuin järkeä.
Normaali pistorasia ei missään nimessä sovellu pitkäaikaiseen lataukseen. Se on rakenteeltaan sellainen, että se ei kestä pitkään suurta ampeerimäärä. Pahimmassa tapauksessa pistorasia voi sulaa.
Normaali pistorasia, eli "suko" soveltuu ihan hyvin pitkäaikaiseen lataukseen, kunhan virta rajataan 8A, sekä rasia ja sen kaapeloinnit on kunnossa. Vanhemmissa kohteissa voi pyytää sähkäriä tsekkaamaan noiden kunnon.
Sesko ry:n ryhmäpäällikkö (ent lehtori opettaen muun muassa ajoneuvoelektroniikkaa ja kiinteistöjen sähköasennustekniikkaa) Vesa Linja-aho:
"Riskien olemassaolosta on aina hyvä muistuttaa. On aivan totta, että tavallista sukopistorasiaa ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa 16 ampeerin kuormaa. Tämän takia standardinmukaiset sukolatauslaitteet rajoittavat latausvirran 8 ampeeriin. Sähköauton lataaminen 8 ampeerilla on riittävän turvallista jos latausvirta rajoitetaan 8 ampeeriin ja Seskon lataussuosituksen ohjeita noudatetaan."
Muutamalla kympillä saa jatkuvaa 16A virtaa kestävän rasian.
Jos polttomoottorien päästöt saadaan kuriin, sähköautoissa ei ole enää mitään mieltä. Ympäristömielessä ne ovat valmistuksenaikaisten päästöjen ja suuren painonsa takia suuri rasite, talvella niiden käyttö on yhtä tuskaa, niiden kohtuullinenkin toimintasäde yhdellä latauksella on vaikea saavuttaa ilman hirvittävää painonlisäystä, niiden akuston lataaminen on hidasta, hankintahintakin hirvittää. Sähköautoista ja ladattavista hybrideistä on päästävä mahdollisimman pian eroon! Polttomoottoreissa on tulevaisuus.
@Coherent kirjoitti:
Jos polttomoottorien päästöt saadaan kuriin, sähköautoissa ei ole enää mitään mieltä. Ympäristömielessä ne ovat valmistuksenaikaisten päästöjen ja suuren painonsa takia suuri rasite, talvella niiden käyttö on yhtä tuskaa, niiden kohtuullinenkin toimintasäde yhdellä latauksella on vaikea saavuttaa ilman hirvittävää painonlisäystä, niiden akuston lataaminen on hidasta, hankintahintakin hirvittää. Sähköautoista ja ladattavista hybrideistä on päästävä mahdollisimman pian eroon! Polttomoottoreissa on tulevaisuus.
Polttomoottoreista pitää päästä eroon jo siksi, että ne ovat mutkikas heikkotehoinen pakkoratkaisu, joka oli paras mahdollinen vaihtoehto sata vuotta sitten tunnetulla tekniikalla. Onhan ihan naurettavaa räjäytellä mäntää lineaariliikkeeseen ja sitten hassulla kampijärjestelyllä muodostaa siitä pyörivä liike. Surkealla hyötysuhteella.
Vertaa kehityskulku: höyryveturi - dieselveturi - sähköveturi. Luuletko, että raideliikenteessä ollaan palaamassa höyryyn, koska se sattui olemaan paras tekniikkaa, joka oli mahdollinen yli sata vuotta sitten? Tai dieselveturiin, jossa myös edestakainen liike muunnettiin kampien avulla pyöriväksi, mutta tehokkaammin kuin höyryn avulla? Loogisinta on muodostaa pyörivä liike suoraan eli käyttää sähkövoimaa.
@Coherent kirjoitti:
Jos polttomoottorien päästöt saadaan kuriin, sähköautoissa ei ole enää mitään mieltä. Ympäristömielessä ne ovat valmistuksenaikaisten päästöjen ja suuren painonsa takia suuri rasite, talvella niiden käyttö on yhtä tuskaa, niiden kohtuullinenkin toimintasäde yhdellä latauksella on vaikea saavuttaa ilman hirvittävää painonlisäystä, niiden akuston lataaminen on hidasta, hankintahintakin hirvittää. Sähköautoista ja ladattavista hybrideistä on päästävä mahdollisimman pian eroon! Polttomoottoreissa on tulevaisuus.
Toki. Jos.
Onko ajatuksia miten? JOS saadaan päästöntä nestemäistä energiaa säilöttyä tankkiin ja poltettua sitä päästöttömästi polttomoottorissa, niin hyvähän se on.
Jos suklaa laihduttaisi ja tekisi hyvää hampaille, niin lehtikaalissa ei ole enää mitään mieltä.
@Coherent kirjoitti:
Jos polttomoottorien päästöt saadaan kuriin, sähköautoissa ei ole enää mitään mieltä. Ympäristömielessä ne ovat valmistuksenaikaisten päästöjen ja suuren painonsa takia suuri rasite, talvella niiden käyttö on yhtä tuskaa, niiden kohtuullinenkin toimintasäde yhdellä latauksella on vaikea saavuttaa ilman hirvittävää painonlisäystä, niiden akuston lataaminen on hidasta, hankintahintakin hirvittää. Sähköautoista ja ladattavista hybrideistä on päästävä mahdollisimman pian eroon! Polttomoottoreissa on tulevaisuus.
Toki. Jos.
Onko ajatuksia miten? JOS saadaan päästöntä nestemäistä energiaa säilöttyä tankkiin ja poltettua sitä päästöttömästi polttomoottorissa, niin hyvähän se on.
Jos suklaa laihduttaisi ja tekisi hyvää hampaille, niin lehtikaalissa ei ole enää mitään mieltä.
Akkujen kehittyminen on nopeaa ja se tulee romahduttamaan sähköautojen painon ja valmistuksen päästöt kuluvan vuosikymmenen aikana. Samalla sähköautojen hinta tippuu polttomoottorisia alhaisemmaksi ja huoltokulut tippuvat myös. Sähköautojen ranget ja latausnopeuden kasvavat sille tasolle, että pitkälläkin matkalla kuskia tarvitsee ladata/tyhjentää enemmän kuin autoa.
Päästötöntö ja kohtuuhintaista keinoa tuottaa synteettisiä polttoaineita ei ole edes näköpiirissä.
@Coherent kirjoitti:
Jos polttomoottorien päästöt saadaan kuriin, sähköautoissa ei ole enää mitään mieltä. Ympäristömielessä ne ovat valmistuksenaikaisten päästöjen ja suuren painonsa takia suuri rasite, talvella niiden käyttö on yhtä tuskaa, niiden kohtuullinenkin toimintasäde yhdellä latauksella on vaikea saavuttaa ilman hirvittävää painonlisäystä, niiden akuston lataaminen on hidasta, hankintahintakin hirvittää. Sähköautoista ja ladattavista hybrideistä on päästävä mahdollisimman pian eroon! Polttomoottoreissa on tulevaisuus.
Toki. Jos.
Onko ajatuksia miten? JOS saadaan päästöntä nestemäistä energiaa säilöttyä tankkiin ja poltettua sitä päästöttömästi polttomoottorissa, niin hyvähän se on.
Jos suklaa laihduttaisi ja tekisi hyvää hampaille, niin lehtikaalissa ei ole enää mitään mieltä.
Akkujen kehittyminen on nopeaa ja se tulee romahduttamaan sähköautojen painon ja valmistuksen päästöt kuluvan vuosikymmenen aikana. Samalla sähköautojen hinta tippuu polttomoottorisia alhaisemmaksi ja huoltokulut tippuvat myös. Sähköautojen ranget ja latausnopeuden kasvavat sille tasolle, että pitkälläkin matkalla kuskia tarvitsee ladata/tyhjentää enemmän kuin autoa.
Päästötöntö ja kohtuuhintaista keinoa tuottaa synteettisiä polttoaineita ei ole edes näköpiirissä.
Harvoin kirjoitan tällä palstalla, enkä läheskään aina allekirjoita NHB:n näkemyksiä. Tässä suhteessa olen kuitenkin täysin samoilla linjoilla, että akkuteknologian ja sen myötä sähköautojen kehitys tulee olemaan ennennäkemättömän nopeaa. Onko se 10 vai 20 vuotta (tai jotain muuta), kun sähköautoista tulee kansanautoja ja polttomoottoriset tulevat jäämään harvojen eksklusiivisten autojen voimanlähteiksi. Selvä esimerkki on jo nyt, että esim. dieselmoottoreita ei vähäpäästöisyyteen tähtäävän teknologisen monimutkaisuuden takia kannata enää pikkuautoihin valmistaa.
– Olisin yllättänyt, jos emme tarjoaisi markkinoille pelkästään täyssähköautoja vuodesta 2030 eteenpäin, muotoili Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson visiotaan autoalan taloutta käsittelevässä konferenssissa keskiviikkona.
Toisin sanottuna, täyssähköautoihin siirtyminen tarkoittaisi Volvon bensiini- ja dieselautojen valmistuksen loppumista kokonaan.
Aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä kun puhutaan tässä vaiheessa 2030 vuoden tekemisistä. Öljy ei lopu 2030 joten hieman ennenaikaisia päätelmiä.
Samuelssonin mukaan ilmoitus määräajasta, jolloin polttomoottoriautojen myynti loppuu, kannustaa ostajia sähköautojen ostajiksi paremminkin kuin mitkään ostotuet.
– Tarvitsemme selvät määräykset siitä, milloin polttomoottoriautojen valmistuksen pitää loppua, sanoi Samuelsson Automotive Newsin mukaan.
Hieman lapsellista rinnastaa turvavyöt ja polttomoottoriautojen valmistus.
Samuelssonin mukaan Volvo ei kuitenkaan aio jäädä odottelemaan lakeja ja määräyksiä. Mutta määräyksiä tarvitaan. Hän muistuttaa, että tiukkojen määräyksien ansiosta autoihin saatiin aikoinaan nopeasti turvavyöt, turvatyynyt ja lukkiutumattomat jarrut.
Ne autovalmistajat jotka eivät hätiköi näillä lopettamispäätös puheilla vetävät pitemmän korren. Nämä päätökset eivät ole mitään päähänpistoja. Näissä on kyseessä iso teollisuus niin öljynjalostamoiden kuin autonvalmistajienkin osalta.
Miten se on lapsellista?
Öljyn riittäminen ei liity asiaan mitenkään. Muutos tulee kahdesta asiasta:
1) Saastuttaminen kallistuu
2) Sähköautoilu halpenee
Korjaus: ne valmistajat, jotka eivät lähde tosissaan sähköistämiseen, kaatuvat. 2030 kukaan ei enää osta uutta polttomoottoriautoa, pl. jotkut mahdolliset erikoisajoneuvot.
Maailman 8 arvokkaimman autovalmistajan joukossa on jo nyt 3 pelkästään täyssähkäreitä tekevää firmaa.
https://companiesmarketcap.com/automakers/largest-automakers-by-market-cap/
Sähköauton valmistuksenaikaiset hiilidioksidipäästöt ovat lähes kaksinkertaiset polttomoottoriautoon verrattuna. Pelkkä sähköauton ostaminen ei ole ekoteko.
Autovalmistajat eivät aina ole kertoneet kuluttajille selvästi tuotteidensa ympäristövaikutuksista, Polestarin johtaja Thomas Ingelath sanoo.
Olisi houkuttelevaa olettaa, että saamme päästöttömän tulevaisuuden, kunhan kaikki vain ostavat sähköauton, mutta totuus ei ole niin yksinkertainen, Ingelath sanoo.
Polestarin mukaan sen oman sähköautomallin valmistaminen tuottaa 24 hiilidioksiditonnia, kun taas vastaavanlaisen bensiinikäyttöisen Volvo XC40:n valmistaminen tuottaa vain 14 hiilidioksiditonnia. Sähköauton valmistuksen huomattavasti suurempi päästömäärä johtuu pitkälti akuista. Akuissa käytettävien mineraalien louhimiseen liittyy lisäksi merkittäviä ympäristö- ja ihmisoikeusriskejä.
Vähemmän keskusteluissa mietitään sitä miten sähköauton akkuihin ladattava sähkö on tuotettu.
Akkujen valmistuksen aiheuttamien päästöjen vaikutus ei ole aivan ongelmaton, jos mietitään puhtaasti sähköautojen ilmastoystävällisyyttä.
Akkuja ei valmisteta taajamien ja kaupunkien keskustoissa, missä autojen päästöt ovat ongelma.
Käsittääkseni esim. BMW i3 ja VW ID.3 valmistetaan kokonaan tai pääosin uusiutuvan energian voimin. Erittäin hämmentävää, ettei tracktest ole tästä ollut tietoinen. Koko ajan autojen valmistuksessa mennään energian suhteen kestävämmän kehityksen suuntaan ja painopiste on nimenomaan sähköautojen puolella, mikäli olen oikein ymmärtänyt. Ei pidä jäädä menneisyyden vangiksi.
Tämä on tiedossa. Tarkastelen asioita hieman laajemmin enkä keskity pelkästään BMW:n tekemisiin. Onhan se hienoa että BMW näyttää hyvää esimerkkiä tälläkin tuotantoalalla.
Akkuteknologian kestävä kehitys ja raaka-aineiden saatavuus ovat merkittävimpiä tekijöitä sähköisen liikkumisen kehityksessä. Koko hankintaketju on jatkuvan tarkastelun alla, jotta hankintojen kestävyys ja eettisyys voidaan taata. Tulevaisuudessa BMW hankkii materiaalinsa suoraan tuottajilta, jolloin hankintaketjun vastuullisuus on entistäkin paremmin hallittavissa.
https://www.mynewsdesk.com/fi/bmw_group/pressreleases/bmw-groupin-uusi-akkukennojen-kehityskeskus-luo-tulevaisuuden-akkuteknologiaa-2944291
Poliittisten päätösten (eli tässä tapauksessa pääasiassa veropäätösten) on oltava käyttövoimariippumattomia, niiden on pohjauduttava vain autojen valmistuksen- ja käytönaikaisiin päästöihin. Juuri olemme saaneet uutisen joka tekee tulevaisuudessa sähköautot ja hybridit kömpelyydessään vanhanaikaisiksi (KSML 4.12.) : "Vuosikymmenen merkittävin keksintö? – Siemens ja Porsche alkavat tuottaa hiilineutraalia polttoainetta, joka sopii nykyisiin bensiiniautoihin" "...Vuonna 2022 valmistuu 130 000 litraa, vuonna 2024 jo 55 miljoonaa litraa ja siitä kaksi vuotta myöhemmin 550 miljoonaa litraa ihmepolttoainetta. Valmistajiensa mukaan uusi polttoaine on hiilineutraaliuden lisäksi käytännössä myös rikitön ja bentseenitön."
Eivät nämä ole mitään mullistavia visioita. Lopputuloksena tulee huonolla hyötusuhteella erittäin kallista polttoainetta. Ympäristöystävällisyydestä näiden kanssa voi puhua vain silloin, kun uusiutuvista energianlähteistä on ylitarjontaa. Jos synteettisiä tehdään suuripäästöisellä sähköllä tai rajallista vähäpäästöisten sähkönnkapasiteettia tuhlataan synteettisen polttoaineen prosessiin, niin todelliset päästöt ovat suuret.
Miksi kukaan haluaisi säilyttää polttomoottorin autoissa? Se on mutkikas tekninen laite, joka on autojen kehityksen alkuvaiheessa voittanut asemansa sähkömoottorilta, koska sähkön varastoimista (akkuihin) ja jakelua ei silloin vielä pystytty tekemään riittävän hyvin autojen tarpeisiin.
Olisi nurinkurista yrittää keinotekoisesti ylläpitää tekniikkaa, joka on nyt vuorostaan häviämässä sähkövoimalle.
Käytettyjä dieselautoja tuodaan maahan kiihtyvään tahtiin. Hankintatuki ei houkuta, koska sähköautot ovat kalliita. Latausverkosto on harva ja alueelliset erot isoja. Pikalatauspisteitä pitäisi olla huomattavasti enemmän. Täyssähköauton toimintakyky putoaa kovassa pakkasessa useita kymmeniä prosentteja. Ongelmia tulee, jos auto joutuu seisomaan kovassa pakkasessa pitkään, eikä sitä saa lataukseen.
Innostuksissa tehtyjä kauppoja pitää välttää tämähän tarkoittaa sitä että autokuumeinen henkilö ei ajattele kaikkea mitä pitäisi. Automyyjien pitäisi kertoa avoimesti ladattavien autojen ominaisuuksista ja niiden käyttöön liittyvistä rajoitteista. Sähkö- ja hybridiautot sisältävät paljon uutta teknologiaa ja ominaisuuksia, jotka eivät vielä ole yleisesti tiedossa. Hybridiautoissa myös bensan kulutuksesta on annettava mahdollisimman todenmukainen kuva.
Lapissa täyssähköllä toimivia autoja on vasta 52. Osittain tai kokonaan sähköllä toimivia sähkö- ja hybridiautoja on Suomessa nyt noin 30 000 kappaletta. Kymmenen vuoden päästä joka neljännen auton pitäisi olla sähköauto. Innokkaimmat ovat kaupat tehneet ja osa katuu jo sitä että intoa oli enemmän kuin järkeä. Vähäpäästöinen diesel on monelle edelleen hyvä vaihtoehto.
Taloyhtiöt eivät innostu rakentamaan sähköautoille latauspisteitä – monille autoilijoille on yhä epäselvää, miksei tavallista sähkötolppaa voi käyttää. Perinteiset taloyhtiöiden sähkötolpat on tarkoitettu lyhytaikaiseen lataukseen ja niiden sulakkeet ovat usein 8 ampeeria, eikä siten kestä pitkäaikaista latausta. Normaali pistorasia ei missään nimessä sovellu pitkäaikaiseen lataukseen. Se on rakenteeltaan sellainen, että se ei kestä pitkään suurta ampeerimäärä. Pahimmassa tapauksessa pistorasia voi sulaa.
Ihan ok huomioita. Silti tarmo pitäisi suunnata sähköautojen käytön ja käytettävyyden tukemiseen eikä keinotekoisten polttoaineiden kehittämiseen ainakaan henkilöautojen polttomoottorille.
En ehkä käyttäisi sanaa harva: https://latauskartta.fi/
Eikä tipu. Tai siis jos oikein yrittää, niin kaikki on toki mahdollista.
Hyvä toive, mutta valitettavasti keskimääräinen autokauppias tuntee tuotteensa huonommin, kuin kotiläksynsä tehnyt ostaja. Nykyään "kaikki" tieto on saatavilla netistä, joten asioista voi ottaa itse selvää.
Sama pätee minkä tahansa tuotteen osalta. Onko sinulla dataa, että katumapuoli olisi näissä poikkeuksellisen korkea? Päinvastaisia todisteita toki löytyy, mm 98% Model 3:n ostaneista ostaisi sen uudelleen. https://www.businessinsider.com/tesla-model-3-customers-say-they-would-buy-it-again-2019-11?r=US&IR=T
Normaali pistorasia, eli "suko" soveltuu ihan hyvin pitkäaikaiseen lataukseen, kunhan virta rajataan 8A, sekä rasia ja sen kaapeloinnit on kunnossa. Vanhemmissa kohteissa voi pyytää sähkäriä tsekkaamaan noiden kunnon.
Sesko ry:n ryhmäpäällikkö (ent lehtori opettaen muun muassa ajoneuvoelektroniikkaa ja kiinteistöjen sähköasennustekniikkaa) Vesa Linja-aho:
"Riskien olemassaolosta on aina hyvä muistuttaa. On aivan totta, että tavallista sukopistorasiaa ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa 16 ampeerin kuormaa. Tämän takia standardinmukaiset sukolatauslaitteet rajoittavat latausvirran 8 ampeeriin. Sähköauton lataaminen 8 ampeerilla on riittävän turvallista jos latausvirta rajoitetaan 8 ampeeriin ja Seskon lataussuosituksen ohjeita noudatetaan."
Muutamalla kympillä saa jatkuvaa 16A virtaa kestävän rasian.
Jos polttomoottorien päästöt saadaan kuriin, sähköautoissa ei ole enää mitään mieltä. Ympäristömielessä ne ovat valmistuksenaikaisten päästöjen ja suuren painonsa takia suuri rasite, talvella niiden käyttö on yhtä tuskaa, niiden kohtuullinenkin toimintasäde yhdellä latauksella on vaikea saavuttaa ilman hirvittävää painonlisäystä, niiden akuston lataaminen on hidasta, hankintahintakin hirvittää. Sähköautoista ja ladattavista hybrideistä on päästävä mahdollisimman pian eroon! Polttomoottoreissa on tulevaisuus.
Polttomoottoreista pitää päästä eroon jo siksi, että ne ovat mutkikas heikkotehoinen pakkoratkaisu, joka oli paras mahdollinen vaihtoehto sata vuotta sitten tunnetulla tekniikalla. Onhan ihan naurettavaa räjäytellä mäntää lineaariliikkeeseen ja sitten hassulla kampijärjestelyllä muodostaa siitä pyörivä liike. Surkealla hyötysuhteella.
Vertaa kehityskulku: höyryveturi - dieselveturi - sähköveturi. Luuletko, että raideliikenteessä ollaan palaamassa höyryyn, koska se sattui olemaan paras tekniikkaa, joka oli mahdollinen yli sata vuotta sitten? Tai dieselveturiin, jossa myös edestakainen liike muunnettiin kampien avulla pyöriväksi, mutta tehokkaammin kuin höyryn avulla? Loogisinta on muodostaa pyörivä liike suoraan eli käyttää sähkövoimaa.
Toki. Jos.
Onko ajatuksia miten? JOS saadaan päästöntä nestemäistä energiaa säilöttyä tankkiin ja poltettua sitä päästöttömästi polttomoottorissa, niin hyvähän se on.
Jos suklaa laihduttaisi ja tekisi hyvää hampaille, niin lehtikaalissa ei ole enää mitään mieltä.
Akkujen kehittyminen on nopeaa ja se tulee romahduttamaan sähköautojen painon ja valmistuksen päästöt kuluvan vuosikymmenen aikana. Samalla sähköautojen hinta tippuu polttomoottorisia alhaisemmaksi ja huoltokulut tippuvat myös. Sähköautojen ranget ja latausnopeuden kasvavat sille tasolle, että pitkälläkin matkalla kuskia tarvitsee ladata/tyhjentää enemmän kuin autoa.
Päästötöntö ja kohtuuhintaista keinoa tuottaa synteettisiä polttoaineita ei ole edes näköpiirissä.
Harvoin kirjoitan tällä palstalla, enkä läheskään aina allekirjoita NHB:n näkemyksiä. Tässä suhteessa olen kuitenkin täysin samoilla linjoilla, että akkuteknologian ja sen myötä sähköautojen kehitys tulee olemaan ennennäkemättömän nopeaa. Onko se 10 vai 20 vuotta (tai jotain muuta), kun sähköautoista tulee kansanautoja ja polttomoottoriset tulevat jäämään harvojen eksklusiivisten autojen voimanlähteiksi. Selvä esimerkki on jo nyt, että esim. dieselmoottoreita ei vähäpäästöisyyteen tähtäävän teknologisen monimutkaisuuden takia kannata enää pikkuautoihin valmistaa.