Veikkaa vuosi milloin sähköautoista on operatiiviseen käyttöön

13 kommenttia

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ison-britannian-poliisi-on-pulassa-sahkoautojensa-kanssa-nyt-hankitaan-taas-dieseleita/7677640#gs.rp1jgh

Minä vuonna sähkö korvaa dieselin hälytysajoneuvoissa? Valistuneita veikkauksia ja perusteluja olisi mielenkiintoista kuulla.

  
  • Vuonna 2030 euroopan unionissa tulee polttomoottoriautojen täysvalmistuskielto. Jolloin kaikki autot ja myös muut tieliikenteeseen tarkoitetut ajoneuvot ovat sähkökäyttöisiä.
    Polttomoottoreiden polttonesteiden myynnin voi arvioida päättyvän 10-25 vuodessa vuodesta 2030. Eli vuosina 2040-2055 euroopan unionin maissa loppuu moottoripolttoaineiden valmistus ja myynti.
    Lisäaineistettu grafeeniakku on jo nyt toimiva akkutekniikka.

      1
  • @jyrppä kirjoitti:
    Vuonna 2030 euroopan unionissa tulee polttomoottoriautojen täysvalmistuskielto. Jolloin kaikki autot ja myös muut tieliikenteeseen tarkoitetut ajoneuvot ovat sähkökäyttöisiä.
    Polttomoottoreiden polttonesteiden myynnin voi arvioida päättyvän 10-25 vuodessa vuodesta 2030. Eli vuosina 2040-2055 euroopan unionin maissa loppuu moottoripolttoaineiden valmistus ja myynti.
    Lisäaineistettu grafeeniakku on jo nyt toimiva akkutekniikka.

    Pikkuhiljaa kannattanee myydä metsäteollisuuden osakkeet pois. :wink:

      
  • Paljon riippuu siitä, millaisesta operatiivisesta käytöstä puhutaan. Moneen käyttöön sähköauto sopii varmasti jo nytkin, mutta ei kaikkeen käyttöön.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Paljon riippuu siitä, millaisesta operatiivisesta käytöstä puhutaan. Moneen käyttöön sähköauto sopii varmasti jo nytkin, mutta ei kaikkeen käyttöön.

    Esimerkiksi poliisin hälytys- ja valvontayksikön käytöstä.

      
  • Ison-Britannian poliisivoimien käyttöön on hankittu satoja sähköautoja. Kentältä saatujen kokemusten mukaan ne eivät kuitenkaan palvele tarkoituksessaan siihen malliin kuin etukäteen arvioitiin.

    Saarivaltion 46 poliisilaitoksesta 30 on hankkinut sähköautoja. Yhteensä autoja on joko ostettu tai liisattu poliisin käyttöön ainakin 448 kappaletta.

    Auto lataukseen kesken vuoron!

    Autot eivät kuitenkaan ole vastanneet poliisin toiveita, ja niitä käytetäänkin monin paikoin enää kiireettömiin tehtäviin.

    Isoimmat ongelmat ovat liittyneet autojen toimintamatkaan sekä hitaaseen lataamiseen. Poliisityön suorittamisen kannalta ei ymmärrettävästi ole ideaalia, mikäli partioauto on kesken vuoron pitkiä aikoja latauksessa.

    – Markkinoilla ei toistaiseksi ole vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntäviä ajoneuvoja, jotka vastaisivat poliisin tarpeita takaa-ajokäytössä, Suur-Lontoon poliisista kerrottiin.

    Useat poliisilaitokset ovatkin päätyneet hankkimaan lisää dieselkäyttöisiä partioautoja, jotka soveltuvat sähköautoja paremmin myös takaa-ajoihin.

    Onneksi Suomessa ei ole lähdetty mukaan näihin kokeiluihin. Vihreät ministerit voivat saada päähänsä jotain vastaavaa mutta siinä vaiheessa nämä ajatukset pitää saada jäämään ajatuksen tasolle. Olisihan se näky jos puolustusvoimat pysähtyisivät latailemaan kalustoaan kun vihollinen liikkuu tehokkaasti eteenpäin perinteisin menetelmin. Täydellisessä maailmassa mikä vain onnistuu ainakin ajatuksen tasolla mutta kun emme elä sellaisessa emmekä tule koskaan elämään. Tuntuu että tämä sähköhössötys on mennyt pahasti yli hilseen.

    Tämä näkyy siinä että olemme eläneet rauhan aikaa pitkään mutta kun tilanne muuttuu pahimpaan mahdolliseen on oltava valmiudet puolustaa tätä maata kaikin mahdollisin keinoin. Puolustusvoimien uskottavuus on kaiken tärkein olemassaolon turvaamiseksi, miettikääpä tätä ennen kuin vedätte askelta seuraavalle tasolle.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Ison-Britannian poliisivoimien käyttöön on hankittu satoja sähköautoja. Kentältä saatujen kokemusten mukaan ne eivät kuitenkaan palvele tarkoituksessaan siihen malliin kuin etukäteen arvioitiin.

    Saarivaltion 46 poliisilaitoksesta 30 on hankkinut sähköautoja. Yhteensä autoja on joko ostettu tai liisattu poliisin käyttöön ainakin 448 kappaletta.

    Auto lataukseen kesken vuoron!

    Autot eivät kuitenkaan ole vastanneet poliisin toiveita, ja niitä käytetäänkin monin paikoin enää kiireettömiin tehtäviin.

    Isoimmat ongelmat ovat liittyneet autojen toimintamatkaan sekä hitaaseen lataamiseen. Poliisityön suorittamisen kannalta ei ymmärrettävästi ole ideaalia, mikäli partioauto on kesken vuoron pitkiä aikoja latauksessa.

    – Markkinoilla ei toistaiseksi ole vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntäviä ajoneuvoja, jotka vastaisivat poliisin tarpeita takaa-ajokäytössä, Suur-Lontoon poliisista kerrottiin.

    Useat poliisilaitokset ovatkin päätyneet hankkimaan lisää dieselkäyttöisiä partioautoja, jotka soveltuvat sähköautoja paremmin myös takaa-ajoihin.

    Onneksi Suomessa ei ole lähdetty mukaan näihin kokeiluihin. Vihreät ministerit voivat saada päähänsä jotain vastaavaa mutta siinä vaiheessa nämä ajatukset pitää saada jäämään ajatuksen tasolle. Olisihan se näky jos puolustusvoimat pysähtyisivät latailemaan kalustoaan kun vihollinen liikkuu tehokkaasti eteenpäin perinteisin menetelmin. Täydellisessä maailmassa mikä vain onnistuu ainakin ajatuksen tasolla mutta kun emme elä sellaisessa emmekä tule koskaan elämään. Tuntuu että tämä sähköhössötys on mennyt pahasti yli hilseen.

    Tämä näkyy siinä että olemme eläneet rauhan aikaa pitkään mutta kun tilanne muuttuu pahimpaan mahdolliseen on oltava valmiudet puolustaa tätä maata kaikin mahdollisin keinoin. Puolustusvoimien uskottavuus on kaiken tärkein olemassaolon turvaamiseksi, miettikääpä tätä ennen kuin vedätte askelta seuraavalle tasolle.

    Oon miettinytkin, että missäköhän vaiheessa Puolustusvoimilla on päästötalkoot :D Sähköistetty Pasi voisi olla melko mielenkiintoinen ratkaisu.

      
  • Milloin näemme ensimmäisen sähkökäyttöisen metsäkoneen...

      
  • @Josef kirjoitti:
    Milloin näemme ensimmäisen sähkökäyttöisen metsäkoneen...

    Ja siihen viereen laskeutuvan latausaseman.

      
  • Ei haittaa vaikka poliisilla on sähköauto sitten, kun rosmoillakin on. Pitää vain sopia, että latauspaikat ovat suoja-aluetta voroille, että saavat ladata välillä ja sitten taas takaa-ajo jatkuu. Ettei takaa-ajot lopu kesken kaiken tylsästi.

      
  • Ensihoitaja ajaa Lapissa jopa 1  500 kilometriä vuoron aikana: "Palkitsee, kun ehtii nähdä potilaan tilan kohenevan matkan aikana"

    https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000007266717.html

    Hyvä puoli autokannan sähköistymisessä on kenties se, että operatiivisten yksiköiden määrää lisätään, jotta tehtävät saadaan hoidettua nykyiseen malliin...

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    @jyrppä kirjoitti:
    . Eli vuosina 2040-2055 euroopan unionin maissa loppuu moottoripolttoaineiden valmistus ja myynti.
    Lisäaineistettu grafeeniakku on jo nyt toimiva akkutekniikka.

    Pikkuhiljaa kannattanee myydä metsäteollisuuden osakkeet pois. :wink:

    @Josef kirjoitti:
    Milloin näemme ensimmäisen sähkökäyttöisen metsäkoneen...

    @tracktest kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Milloin näemme ensimmäisen sähkökäyttöisen metsäkoneen...

    Ja siihen viereen laskeutuvan latausaseman.

    Niimpäniin, nyt metsien miehet kuskaavat löpöä työautoillaan työmaille ns.farmarisäiliöillä.

      
  • Metsien miehet saattavat kuskata biodieseliä vielä pitkään koneisiinsa, koska käyttökohteena metsätalouden, rakentamisen ja vaikkapa kiinteistöhuollon työkoneet olisi yksi järkevimmistä biodieselille. Löytyisi ensin se järki, että sitä alettaisiin myymään verottomana moottoripolttoöljynä edellä mainittuihin tarkoituksiin. Asiaa on jo tutkittu mm. dieselkäyttöisten henkilönostimien päästöjen osalta, kun käytössä on ollut Nesteen verollinen biodiesel (ei ole tosiaan ollut verotonta saatavilla- käytössä Neste MY!). Päästöt putosi varsin alkeellisilla moottoreilla varustetuista koneista joiltain osin murto-osiin. Moottorityökoneita koskevat EU-päästömääräykset ei ole olleet kovin kummoiset ennen 2019 (VTTn raportti VTT-R-04745-16). Päästöihin saataisiin reilu alentuminen panostamalla tällekin sektorille henkilöautoilijoiden ylimitoitettujen toiveiden (lue kiusaamisten) sijasta. Työkoneet kuluttaa vajaa 20 % tieliikenteen polttoaineista ja ottaen huomioon näiden runsaan kannan sekä melko pitkän elinkaaren ja hyvin hitaasti etenevän uusien sähkökäyttöisten kehittymisen, asia kannattaisi poliitikkojenkin huomioida.

    "Minä vuonna sähkö korvaa dieselin hälytysajoneuvoissa? Valistuneita veikkauksia ja perusteluja olisi mielenkiintoista kuulla."
    Kasvukeskuksiin tulee luultavasti kokeiluun lähivuosien aikana, mutta menee kyllä pitkään, ennen kuin syrjäseuduilla voidaan ajaa esimerkiksi henkilöautoja paljon painavammalla ja paikallaan ollessaankin virtaa runsaasti syövällä sähkökäyttöisellä ambulanssilla. Olisikohan 2030 - luvulla jossain vaiheessa?

      
  • Tarpeita on monenlaisia. Jenkkilässä ovat olleet tyytyväisiä Teslan käyttöön poliisitehtävissä. Päivittäiset ajomatkat näyttävät olevan tuollaista sadan kilometrin luokkaa, niin ei paljon tarvitse rangen suhteen jännittää. Luotettavuuskin oli aivan eri tasolla, kuin pörinämalleissa.

    https://www.teslarati.com/tesla-model-s-cruiser-aces-pilot-program-report/

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit