@Kumppani kirjoitti:
Kyllä. Ei ole mies oppinut ennakoivasta ajosta ja auton hallinnasta mitään, tuollaisella uralla edes.
Tämä oli omakin näkökulmani. Liikenteessä näkyy paljon sellaisia kuljettajia, joilla on paljon kokemusta kilometrien istumisesta ratin takana, mutta täysin olematon kokemus mistään erikoistilanteista. Ogier asettui vapaaehtoisesti päinvastaisen sokeuden mannekiiniksi, jolla ajoneuvon käsittelytaito on maailman parhaalla tasolla, mutta liikenteestä erikoiskokeen ulkopuolella on sangen puutteellinen käsitys.
Oikealle kuljettajallehan tällaista ei edes voi sattua, koska:
1) Kuljettaja on tietoinen ajoneuvon rakenteiden, kypärähupun ja kypärän rajaamasta näkemästään ja kompensoi rajatun näkyvyytensä muilla tavoin. Tämä pitää tietää ETENKIN syystä tai toisesta rajatulla näkemällä ajavan.
2) Kaistan vaihdossa ei muuteta nopeutta ainakaan kovin jyrkästi, vaan sovittaudutaan viereisen kaistan vapaaseen tilaan jo valmiiksi, ettei kaistan vaihdon aikana tarvita suurta säätöä nopeuteen. Tämä pitää tietää kaikkien.
3) Hyväkulkuisella ajoneuvolla on täysin mahdollista tehdä tyhjää tilaa viereiselle kaistalle kaistan vaihtoa varten. Siinä ei ole mitään ongelmaa. Mutta jos viereinen kaista on varattu vapaaksi kiihdyttämällä, silloin ennen kaistan vaihtoa ei nosteta, jarrusta puhumattakaan. Tämä pitää tietää jokaisen, joka tätä keinoa käyttää.
3b) ei näy videolla, mutta kiihdyttämällä vapautetulle viereisella kaistalle onnistuneen siirtymisen jälkeenkään ei hypätä jarrulle. Ellei mielikuvitus riitä selvittämään syytä tähän, suosittelen kokeilemaan moottoripyörällä. Kyllä se syy selviää ennen pitkää. Tämäkin pitää tietää jokaisen, joka raivaa kiihdyttämällä vapaata tilaa viereiselle kaistalle.
4) Etenkin kohdasta 1) johtuen omaa virheen mahdollisuutta ei pysty eliminoimaan. Siksi kaistaa ei vaihdeta ikinä ilman vilkkua. Ei ikinä. Pitää tietää aivan jokaisen.
5) Onnettomuuspaikalta pakeneminen ja poliisin yliajoyritys ovat jo selkeitä kortin poistoon riittäviä näyttöjä. Tässä tapauksessa oli aivan riittävät näytöt Toyotan kuljettajan vaihtamiseen saman tien paikan päällä. Korvien välisellä pururadalla on paha vika, jos pitää poistua aiheuttamansa kolarin tapahtumapaikalta poliisin päälle ajaen.
Surkea suoritus mestarilta. Tässä on liian monta kohtaa väärin ollakseen vahinko. Kohdassa 1) tulee kisavarusteissa helposti virheitä, mikä on ymmärrettävää. Se ei ole silti hyväksyttävää, että ammattilainen ajaa niistä piittaamatta, kuten kohtien 2 - 4 laiminlyönnit ja kohdan 5) sikailu osoittavat.
Ihan vaan ihminen hänkin on, eikä ole ollenkaan harvinaista moottoriurheilijoiden törttöily siviililiikenteessä.
Onhan noita vuosien varrella ollut, rallikuljettajat syyllistyvät useimmiten ylinopeuksiin kiiruhtaessaan seuraavalle erikoiskokeelle. Sebastien Ogier tekee joukon virheitä, ralliautosta ulos näkeminen on toki hieman haateellista. Huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta ei pitäisi unohtaa vaikka kiire olisi miten kova. Tällä kertaa rallimestari on unohtanut kiireessä kaikki autokoulussa opetetut asiat.
@_Quu kirjoitti:
Ihan vaan ihminen hänkin on, eikä ole ollenkaan harvinaista moottoriurheilijoiden törttöily siviililiikenteessä.
Onko sinusta tosiaan ihmisen erehtyväisyyttä, että poliisin selkeästi asettuessa auton eteen pysäyttämään ajon, kuljettaja työntää auton keulalla poliisin pois edestään ja poistuu paikalta? Näinkö sinä ilmaiset inhimillisyytesi puhallusratsiaan pysäyttävälle poliisille? Minusta tämä on kaikkea muuta kuin ihmisyyttä, mutta ehkä arvoni ovat tässä ryhmässä hieman poikkeavat?
Inhimillistyys selittää erehtyväisyytemme, mutta tässä ei tapahtunut inhimillistä erehdystä vaan sarja perusasioiden laiminlyöntejä.
Kommenttisi rattijulkkisten törttöilystä on tietenkin totta ja juuri siitähän tässäkin on kyse. Törttöilystä.
Onko sinusta tosiaan ihmisen erehtyväisyyttä, että poliisin selkeästi asettuessa auton eteen pysäyttämään ajon, kuljettaja työntää auton keulalla poliisin pois edestään ja poistuu paikalta?
Sattuiko poliisiin kuinka pahasti, Ogier varmaan ottaa siitä rangaistuksen vastaan.
Minä en osaa ymmärtää, mitä tuohon tapahtumaan kaikkiaan sisältyy. Ogier tupeksii, sen nyt tietenkin näkee. Mutta sehän näyttää kuin Ogier olisi aikeissa tulla tien laitaan bussipysäkille. Oliko hänen alun perin tarkoitus pysähtyä siihen, mutta törmäyksen tapahduttua jatkoikin matkaa?
Todella omituinen tuo Ogierin tekemä kiilaaminen toisen eteen ja poistuminen paikalta. Millaiset säännöt rallissa on siirtymätaipaleen suhteen? Voiko olla niin, että Ogier ajatteli hoitaa törmäyksen jälkipuinnin myöhemmin, kun on ehtinyt ensin sinne, minne siirtymätaipaleella piti. Eihän tuollaisella autolla liikkuva Ogier voi kuvitella itsekään, että ei häntä tunnistettaisi tilanteessa, että siinä mielessä turha paeta.
Keitä ne kaksi kaveria tien reunassa ovat? Ihan kuin ainakin se toinen kuvaisi kamerakännykällä lähestyvää autoa? Olivatko seuraamassa kisaa rallin siirtymätaipaleen varrella.
Ja missä kohtaa videota se poliisi on, joka joutui yliajoyrityksen kohteeksi?
Ja sinnehän jäi tallin edustaja selvittämään asiaa. MM pisteet on tallille niin arvokkaita, että voivat ostaa vaikka uuden auton, päälle ajajalle.
Jatkotilanne poliiseineen olikin siis toisella videolla. Ok, nyt ymmärrän poliisitapauksen.
En ole rallia tarkemmin seurannut koskaan, mutta sitä olen ihmetellyt, miksei niistä tavallisista koitoksista koskaan puhuta? Siirtymätaipaleet mainitaan ja erikoiskokeet. Mutta miksi tavalliset kokeet jätetään kertomatta? Eihän jääkiekko-otteluissakaan näytetä pelkkiä erikoistilanteita vaan koko peli?
Ogier vaihtaa kaistaa vähän turhan ennakoimattomasti ja takaa tulee vauhdilla paikallinen lippis, joka haluaa päteä ohittamalla ralliauton.
Totta kai juttu kiinnostaa, koska kyseessä rallitallin auto ja puikoissa moninkertainen maailmanmestari.
Ogier olisi pitänyt tunnistautumisen ja lyhyen kommentin jälkeen ohjata poliisisaattuessa seuraavan pätkän alkuun ja asia selvittää sitten tallin henkilökunnan kanssa. Ogierin asia sitten kisan jälkeen.
Poliisin on ihna turha tuossa kolaripaikalla alkaa pätemään ja olemaan iso herra.
Ralli on sirkus, joka tuo rahaa paikkakunnalle, joten sirkuseläimien kohdalla joustoa ja sujuvuutta.
En tarkoita sitä, että Ogierin pitää päästä pälkähästä, mutta tuossa tien poskessa asian vatvominen on aivan turhaa pätemistä.
Tapauksen jälkiselvittelyihin ei minun osaamiseni riitä, joten jätän sen kernaasti asiantuntijoille.
Se kohta jota osaan itsekin arvioida asiantuntijana on tapa, jolla Ogier käytännössä itse aiheutti törmäyksensä olipa oikeuden tuomio mikä tahansa. Siinä on aika monta EMPY-jäsenyytensä säilyttämään pyrkivän motoristin rutiinilla jokaisena päivänä jokaisella ajokerrallaan käyttämää suojamekanismia heitetty yli laidan. Kyse ei siis ole vain yhdestä havaintovirheestä, vaan virheiden sarjasta, joka johti tällä ajotavalla väistämättömään lopputulokseen.
"Lauantaina Ogier ei ollut pitänyt kypärän suojahupun kaulusta asiamukaisesti ajopuvun sisällä. Tuomaristo mätkäisi sääntöjen rikkomisesta ranskalaiselle 200 euron sakot."
"Tuomariston mukaan Ogier oli siirtomatkalla ohittanut edessä olleen auton oikealta puolelta ja jatkanut matkaa pysähtymättä ohi poliisin tarkastuspisteen.
MM-rallin tuomaristo kuuli Ogieria ennen omaa päätöstä. Ranskalainen myönsi ohittaneensa edellä ajaneen auton oikealta puolelta ja pahoitteli tapahtunutta. Ogier väitti, ettei hän ollut ymmärtänyt poliisin pysähtymismerkkejä, vaan luuli heidän ohjanneen ralliautoja ohi liikenneruuhkan.
Ranskalaiselle langetettiin tapahtuneesta 2 000 euron sakko, joten viikonlopun rallista tuli maksettavaa yhteensä 2200 euroa."
"Ogier sai erikseen poliisilta sakot molemmista rikkomuksista."
Erikoinen asenne mestarilla. Yleensä menestyneet kisakuskit ovat asenteiltaan turvallisuustietoisia, tai ainakin ymmärtävät antaa julkisuudessa sellaisen kuvan itsestään.
Ogier leikkaa jyrkästi kaistalle takaa tulevan eteen ja jarruttaa samalla. Ogieriltä kortti pois...
Kyllä. Ei ole mies oppinut ennakoivasta ajosta ja auton hallinnasta mitään, tuollaisella uralla edes.
Tämä oli omakin näkökulmani. Liikenteessä näkyy paljon sellaisia kuljettajia, joilla on paljon kokemusta kilometrien istumisesta ratin takana, mutta täysin olematon kokemus mistään erikoistilanteista. Ogier asettui vapaaehtoisesti päinvastaisen sokeuden mannekiiniksi, jolla ajoneuvon käsittelytaito on maailman parhaalla tasolla, mutta liikenteestä erikoiskokeen ulkopuolella on sangen puutteellinen käsitys.
Oikealle kuljettajallehan tällaista ei edes voi sattua, koska:
1) Kuljettaja on tietoinen ajoneuvon rakenteiden, kypärähupun ja kypärän rajaamasta näkemästään ja kompensoi rajatun näkyvyytensä muilla tavoin. Tämä pitää tietää ETENKIN syystä tai toisesta rajatulla näkemällä ajavan.
2) Kaistan vaihdossa ei muuteta nopeutta ainakaan kovin jyrkästi, vaan sovittaudutaan viereisen kaistan vapaaseen tilaan jo valmiiksi, ettei kaistan vaihdon aikana tarvita suurta säätöä nopeuteen. Tämä pitää tietää kaikkien.
3) Hyväkulkuisella ajoneuvolla on täysin mahdollista tehdä tyhjää tilaa viereiselle kaistalle kaistan vaihtoa varten. Siinä ei ole mitään ongelmaa. Mutta jos viereinen kaista on varattu vapaaksi kiihdyttämällä, silloin ennen kaistan vaihtoa ei nosteta, jarrusta puhumattakaan. Tämä pitää tietää jokaisen, joka tätä keinoa käyttää.
3b) ei näy videolla, mutta kiihdyttämällä vapautetulle viereisella kaistalle onnistuneen siirtymisen jälkeenkään ei hypätä jarrulle. Ellei mielikuvitus riitä selvittämään syytä tähän, suosittelen kokeilemaan moottoripyörällä. Kyllä se syy selviää ennen pitkää. Tämäkin pitää tietää jokaisen, joka raivaa kiihdyttämällä vapaata tilaa viereiselle kaistalle.
4) Etenkin kohdasta 1) johtuen omaa virheen mahdollisuutta ei pysty eliminoimaan. Siksi kaistaa ei vaihdeta ikinä ilman vilkkua. Ei ikinä. Pitää tietää aivan jokaisen.
5) Onnettomuuspaikalta pakeneminen ja poliisin yliajoyritys ovat jo selkeitä kortin poistoon riittäviä näyttöjä. Tässä tapauksessa oli aivan riittävät näytöt Toyotan kuljettajan vaihtamiseen saman tien paikan päällä. Korvien välisellä pururadalla on paha vika, jos pitää poistua aiheuttamansa kolarin tapahtumapaikalta poliisin päälle ajaen.
Surkea suoritus mestarilta. Tässä on liian monta kohtaa väärin ollakseen vahinko. Kohdassa 1) tulee kisavarusteissa helposti virheitä, mikä on ymmärrettävää. Se ei ole silti hyväksyttävää, että ammattilainen ajaa niistä piittaamatta, kuten kohtien 2 - 4 laiminlyönnit ja kohdan 5) sikailu osoittavat.
Ihan vaan ihminen hänkin on, eikä ole ollenkaan harvinaista moottoriurheilijoiden törttöily siviililiikenteessä.
Onhan noita vuosien varrella ollut, rallikuljettajat syyllistyvät useimmiten ylinopeuksiin kiiruhtaessaan seuraavalle erikoiskokeelle. Sebastien Ogier tekee joukon virheitä, ralliautosta ulos näkeminen on toki hieman haateellista. Huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta ei pitäisi unohtaa vaikka kiire olisi miten kova. Tällä kertaa rallimestari on unohtanut kiireessä kaikki autokoulussa opetetut asiat.
Onko sinusta tosiaan ihmisen erehtyväisyyttä, että poliisin selkeästi asettuessa auton eteen pysäyttämään ajon, kuljettaja työntää auton keulalla poliisin pois edestään ja poistuu paikalta? Näinkö sinä ilmaiset inhimillisyytesi puhallusratsiaan pysäyttävälle poliisille? Minusta tämä on kaikkea muuta kuin ihmisyyttä, mutta ehkä arvoni ovat tässä ryhmässä hieman poikkeavat?
Inhimillistyys selittää erehtyväisyytemme, mutta tässä ei tapahtunut inhimillistä erehdystä vaan sarja perusasioiden laiminlyöntejä.
Kommenttisi rattijulkkisten törttöilystä on tietenkin totta ja juuri siitähän tässäkin on kyse. Törttöilystä.
Sattuiko poliisiin kuinka pahasti, Ogier varmaan ottaa siitä rangaistuksen vastaan.
Minä en osaa ymmärtää, mitä tuohon tapahtumaan kaikkiaan sisältyy. Ogier tupeksii, sen nyt tietenkin näkee. Mutta sehän näyttää kuin Ogier olisi aikeissa tulla tien laitaan bussipysäkille. Oliko hänen alun perin tarkoitus pysähtyä siihen, mutta törmäyksen tapahduttua jatkoikin matkaa?
Todella omituinen tuo Ogierin tekemä kiilaaminen toisen eteen ja poistuminen paikalta. Millaiset säännöt rallissa on siirtymätaipaleen suhteen? Voiko olla niin, että Ogier ajatteli hoitaa törmäyksen jälkipuinnin myöhemmin, kun on ehtinyt ensin sinne, minne siirtymätaipaleella piti. Eihän tuollaisella autolla liikkuva Ogier voi kuvitella itsekään, että ei häntä tunnistettaisi tilanteessa, että siinä mielessä turha paeta.
Keitä ne kaksi kaveria tien reunassa ovat? Ihan kuin ainakin se toinen kuvaisi kamerakännykällä lähestyvää autoa? Olivatko seuraamassa kisaa rallin siirtymätaipaleen varrella.
Ja missä kohtaa videota se poliisi on, joka joutui yliajoyrityksen kohteeksi?
Ja sinnehän jäi tallin edustaja selvittämään asiaa. MM pisteet on tallille niin arvokkaita, että voivat ostaa vaikka uuden auton, päälle ajajalle.
Jatkotilanne poliiseineen olikin siis toisella videolla. Ok, nyt ymmärrän poliisitapauksen.
En ole rallia tarkemmin seurannut koskaan, mutta sitä olen ihmetellyt, miksei niistä tavallisista koitoksista koskaan puhuta? Siirtymätaipaleet mainitaan ja erikoiskokeet. Mutta miksi tavalliset kokeet jätetään kertomatta? Eihän jääkiekko-otteluissakaan näytetä pelkkiä erikoistilanteita vaan koko peli?
Ogier vaihtaa kaistaa vähän turhan ennakoimattomasti ja takaa tulee vauhdilla paikallinen lippis, joka haluaa päteä ohittamalla ralliauton.
Totta kai juttu kiinnostaa, koska kyseessä rallitallin auto ja puikoissa moninkertainen maailmanmestari.
Ogier olisi pitänyt tunnistautumisen ja lyhyen kommentin jälkeen ohjata poliisisaattuessa seuraavan pätkän alkuun ja asia selvittää sitten tallin henkilökunnan kanssa. Ogierin asia sitten kisan jälkeen.
Poliisin on ihna turha tuossa kolaripaikalla alkaa pätemään ja olemaan iso herra.
Ralli on sirkus, joka tuo rahaa paikkakunnalle, joten sirkuseläimien kohdalla joustoa ja sujuvuutta.
En tarkoita sitä, että Ogierin pitää päästä pälkähästä, mutta tuossa tien poskessa asian vatvominen on aivan turhaa pätemistä.
Toyota Gazoo Racing Kaj Lindström urheilutoimenjohtaja näkyy olevan paikalla
Tapauksen jälkiselvittelyihin ei minun osaamiseni riitä, joten jätän sen kernaasti asiantuntijoille.
Se kohta jota osaan itsekin arvioida asiantuntijana on tapa, jolla Ogier käytännössä itse aiheutti törmäyksensä olipa oikeuden tuomio mikä tahansa. Siinä on aika monta EMPY-jäsenyytensä säilyttämään pyrkivän motoristin rutiinilla jokaisena päivänä jokaisella ajokerrallaan käyttämää suojamekanismia heitetty yli laidan. Kyse ei siis ole vain yhdestä havaintovirheestä, vaan virheiden sarjasta, joka johti tällä ajotavalla väistämättömään lopputulokseen.
Sébastien Ogier töppäili taas liikenteessä – supertähdelle määrättiin mojovat sakot!
Sébastien Ogier rikkoi jälleen liikennesääntöjä.
https://www.is.fi/ralli/art-2000008339783.html
"Lauantaina Ogier ei ollut pitänyt kypärän suojahupun kaulusta asiamukaisesti ajopuvun sisällä. Tuomaristo mätkäisi sääntöjen rikkomisesta ranskalaiselle 200 euron sakot."
"Tuomariston mukaan Ogier oli siirtomatkalla ohittanut edessä olleen auton oikealta puolelta ja jatkanut matkaa pysähtymättä ohi poliisin tarkastuspisteen.
MM-rallin tuomaristo kuuli Ogieria ennen omaa päätöstä. Ranskalainen myönsi ohittaneensa edellä ajaneen auton oikealta puolelta ja pahoitteli tapahtunutta. Ogier väitti, ettei hän ollut ymmärtänyt poliisin pysähtymismerkkejä, vaan luuli heidän ohjanneen ralliautoja ohi liikenneruuhkan.
Ranskalaiselle langetettiin tapahtuneesta 2 000 euron sakko, joten viikonlopun rallista tuli maksettavaa yhteensä 2200 euroa."
"Ogier sai erikseen poliisilta sakot molemmista rikkomuksista."
Erikoinen asenne mestarilla. Yleensä menestyneet kisakuskit ovat asenteiltaan turvallisuustietoisia, tai ainakin ymmärtävät antaa julkisuudessa sellaisen kuvan itsestään.