Todennäköisesti useimmissa sähköautoissa suurin sisään kuuluvan melun aiheuttaja on renkaiden aiheuttama melu.
Jos mitataan eri sähköautojen melua pitäisi niissä kaikissa olla samanlaiset renkaat jotta tulokset olisivat vertailukelpoiset.
TM on arvostellut rengastesteissä korvakuulon perusteella renkaiden melua ja useasti eroja nykyrenkaista ei juurikaan kuule.
Löytyykö sähköautoissa paremmin eroja kun ei ole polttomoottorin aiheuttamaa melua?
Samanhan se on polttomoottoriautoissa, rengasmelu ja tuulen suhinat mm peileistä ja ikkunoista suurin melun aiheuttaja sisälle. Kyllähän jokainen auto testaan juuri niillä omilla alkuasennusrenkailla jotka aidosti autossa on
Polttomoottorin ajoääni hukkuu rengasmelun alle yleensä n. 30-50 km/h nopeudesta alkaen.
(Tanskalainen tutkimus sähkö- ja polttomoottoriautojen melusta, Tuulilasi 9/2020)
Kannattaa koeajaa "uusi" BMW 5-sarja huomaat hyvin nopeasti, että äänieristykseen on paneuduttu huolella. Auto on todella hiljainen, rengasäänet ja moottoriäänet eivät kuulu matkustamoon. Ääänieristystä on lisätty moottoritilan ja matkustamon väliin. Auton lasitkin ovat äänieristävämpiä kuin aikaisemmin. Laatuluokitus lähentelee hyvinkin nykyistä BMW:n 7-sarjaa.
Sitä, mitä Tanskalaiset tutkivat rengasmelusta, ei ikivä kyllä voi yleistä nastasuomen karkeille teille.
Niinpä... Suomessa polttomoottorin ääni hukkuu rengasmelun alle 15-30 nopeudesta alkaen.
Miksi sitten usein sähköautoa ajavat kehuvat miten äänetön kyyti on, vai tarkoittavatko he että kyyti on hiljaista alle 30 km/h nopeudessa?
No ei! Autojen melua noissa mittauksissa mitataan ulkopuolelta.
Mistäs tracktest sitten kirjoitti tuossa edellä?
Kirjoitin matkustamon melutasosta, 5-sarja on tässä suhteessa hiljainen auto. Ohiajomelusta puhuttaessa, ääntä saadaan tehokkaimmin pienennettyä renkaiden ja alennetun nopeuden myötä. Luonnollisesti mitä kapeammat renkaat ja mitä pienempi nopeus sitä pienempi ohiajomelu siitä syntyy.
Kohtuullisen hiljainen auto, joka on keski-Euroopan sileillä asvalteilla miellyttävän hiljainen, muuttuu Suomen surkeakuntoisilla karkeakivisillä bitumeilla melutoosaksi. Sähköauto leveillä renkailla ja suurella painolla tuottaa isohkoa ohiajomelua. Tästähän on ollut puhetta useaan otteeseen. Sähköauto tuottaa yhtäläistä ohiajomelua suuren painonsa ja leveiden renkaidensa takia. Sähköautojen matkustamon meluun en ole tutustunut, mutta ei sekään taida kovin vakuuttava olla.
Juuri näin, ja se ohiajomelu on suurin melunlähde renkaista maateillä, kehäteiden varsilla jne.
Kaupungissa tietysti matalilla nopeuksilla sähköauto on myös ulkopuolelta hiljaisempi ilman polttomoottorin ääniä mutta rengasäänet kyllä huomaa esim Helsingin keskustassa kun isot läskirenkaat menevät ohi
@tracktest kirjoitti:
Miksi paino aiheuttaa itsearvoisesti melua, tai voidaanko osoittaa että juuri sähköautoissa olisi leveät renkaat (verrattuna polttiksiin kait pitää tulkita)?
Olisiko huomenna se päivä kun TM:n talvirengastesti ilmestyy. Innolla odotan mainitaanko ohiajomelua ollenkaan, ja saako yksikään kitkarengas sisämelun osalta arvosanaa 10 (vaikka ovat omin korvin kuultuna kesärenkaita hiljaisempia).
Ja oman autoni sähkömoottori ei ole äänetön, vaan se kuuluu yllättävän selkeästi pienehkön auton sisällä. Aihe on mielenkiintoinen koska siitä kun edellisen kerran koeajoin sähköauton koeajosta on kulunut jo aikaa, mutta muistan ettei sekään äänetön ollut.
Sähköautot tarvitsevat suuremman kantavuuden renkaat kuin saman kokoinen muu auto. Tyypillinen isohko farkku vaatii kantavuuden 94 (670kg) ja Model S renkaat on luokkaa 99-102 (775-850 kg) ja mahdollisesti ääriesimerkkinä X model renkaat on pienimmillään 265/50R19 kantavuus 110 (1060kg). Painon ja äänen suhdetta voitaneen verrata siten, että ohiajava sähköbussi on äänekkäämpi kuin Leaf ja ääni on aina suurempi kun nopeutta nostetaan - olisiko vain siitä kiinni kuinka lujaa renkaan pinta iskee alustaan?.
@Jorma L2 kirjoitti:
Aika lailla mutkat suoriksi, kuten tracktestilläkin.
En osta ajatustasi että bussin äänekkyys olisi vain rengasääniä verrattuna toiseen sähköllä kulkevaan, eli henkilöautoon (Leaf esimerkkinä). Ihan samoista syistä kuin jos olisivat molemmat polttiksia. Ja olisihan se kummallista jos äänimaailma ei kovenisi kun nopeutta nostetaan, myös sähköautoilla.
Ja kun tsekkasin Nissan Leafin renkaiden oletuskoon (205/55 R16), niin mitä tuossa on ainakaan ulkomitoiltaan isompaa verrattuna lähes mihin tahansa saman kokoluokan auton vakiorengastukseen polttiksena. Ja isommissa autoissa on joskus leveämpiä ja matalia vaikka imagosyistäkin, oli polttis tai sähkäri.
Vaihtuuko kuviot, jos kantavuus vaihtuu, tuskin. Ja se kuviohan vaikuttaa rullaavuuteen, pitoon, äänimaailmaan jne. Toki myös renkaiden ilmanpaine ja seoksen kovuuskin vaikuttaa tavoillaan, mutta liittyykö sekään autojen sähköistymiseen.