@Karrette kirjoitti:
The retail price for electricity in the United States stood at an average of 10.66 U.S. cents per kilowatt hour in 2020.
In June 2020, the gasoline price per liter in the United States stood at 0.55 U.S. dollars
Ei noilla hinnoilla oikein Amerikan markkinoilla saa säästöä aikaan sähköautolla jos sen hankintahinta on kalliimpi. Eli jos myyntiä riittää tarpeeksi muilla markkinoilla, niin sitten jättää EU:n markkinat väliin.
Eli 6 litraa x 0.55 = $3.30 bensaan
16 kWh x 0.1066 = $1.70 sähköön.
Tälläkin hintaerolla eurooppalaisella mitalla kuluttavan sähköauton käyttökulut lähes puolittavat bensakrematorion vastaavat. Ero sähkön eduksi vain kasvaa, jos verrataan amerikkalaisella mitalla kuluttavia.
@Topi27 kirjoitti:
Toyotassa raivostuttaa nykyisessä maapallon tilassa ja nyky tiedoilla tahallinen ympäristöystävällisen tekniikan käyttöön oton jarruttaminen rahan takia.
Puhut paljon asiaa, mutta suosittelisin vihanhallinnan harjoittelua. Vihaaminen ei pidemmällä tähtäimellä muuta maailmaa paremmaksi edes vihaajalle itselleen.
Jos uskot sähköauton olevan hyvä idea, silloin voit luottaa sen väistämättömään voittokulkuun puhtaasti rationaalisin perustein ilman kiihkoilua ja vihaamista.
Toyotahan juuri ilmoitti tehneensä parhaan tuloksensa 6 vuoteen.
Ja sitäkö tuottoa tavoittelemaan perustetun yrityksen pitäisi mukamas hävetä? Nyt voisi olla vihanhallinnan lisäksi hyvä hetki perehtyä talouden pääperiaatteisiin.
Jos uskot sähköauton ylivoimaan, kannattaa myydä Toyotan osakkeesi ja Toyotaan sijoittavat rahasto-osuutesi. Voit sitten naureskella tyytyväisenä kaukonäköisyydellesi kun Toyota antaa negatiivisen tulosvaroituksen Atkinson-MG mysteerioiden markkinan kadottua.
Toyotaa voisi nyky tilanteessa verrata imeliin jenkkilänkkärien valkohattuisiin ritalillisiin pelastajiin tai mustahattuisiin konniin. Kuluttaja joutuu tällä hetkellä valitsemaan tukeeko natseja vai liittoutuneita.
Nyt kannattaa googlata myös Godwinin laki.
Kyseessä on myös näkökulmakysymys, koska historiankirjoituksessa oikeus on aina voittajan puolella. Paikalla olleena isoisäni kertoi nähneensä Karjalan Lennoston Mersujen tueksi saapuneen lento-osasto Kuhlmeyn Focke-Wulffit hyvin positiivisessa mielessä turvanaan vihollismieliseltä hyökkääjältä (oman kiväärinsä lisäksi).
Kuluttajan valinnat koskevat tietysti kaikkea kulutusta ympäristön eduksi. Poliitikoilla ei tällä hetkellä ole sisua tarvittaviin muutoksiin ja toimet lähinnä teatteria äänestäjille.
Poliitikkojen vaikeus on siinä, että heidän tärkein tehtävänsä on varmistaa oma etunsa uudelleenvalintansa kautta ja toiseksi tärkein asia on puolueen etu. Suomen ja maailman asiat eivät saa kovin paljon skeduloitua suoritusaikaa näiden tärkeimpien kohtien jälkeen.
Eli poliitikon pitää nyt sanoa tukevansa sähköautoilua koska on muodikasta sanoa niin ja hän kokee sen parantavan mahdollisuuksia uudelleenvalintaansa. Sen lisäksi hän haluaa verottaa liikennettä saadakseen rahaa jaettavaksi itse tärkeiksi katsomiinsa kohteisiin.
Näiden välinen tasapainoilu estää poliitikkoa tekemästä tai edes esittämästä päätöstä, joka oikeasti muuttaisi mitään. Tällä hetkellä bensa- ja dieselautoilijoita on enemmän kuin sähköautoilijoita, joten jos jotain pitää muuttaa nopeasti, silloin poliitikko ei voi siinä asiassa auttaa (ennen kuin hän arvelee sähköautoilijoita olevan enemmistö kannattajistaan)
Kaikki jotka ostavat tällä hetkellä yli 40 000 euron autoja on tilaisuus vaikuttaa enemmän tulevaisuuteen kuin koskaan ennen ostamalla sähköauton mikäli nyt auton välttämättä tarvitsee.
Jotkut meistä eivät osta autoa tietyn voimalinja perusteella, vaan jotkut boomerit kuulemma vielä sovittavat perheensä ja tyypilliset matkatavaransakin saatavillaan olevan hintaluokan autoihin löytääkseen omaan käyttöönsä sopivimman.
Jos haluat oikeasti vaikuttaa asioihin, tuo markkinoille perhekäyttöön sopivia kohtuuhintaisia perhefarkkuja ja crossovereita joita ihmiset mielellään ostavat niin saat aikaan enemmän kuin muita vihaamalla.
Ollaan vielä kovasti suunnitelma-puolella. Ja ollaan kovasti pitämässä polttomoottorit mukana kuvassa. Suunnitelmissa on Solid State-akku. Odotetaan varmaankin sopivasti ajoittuvia Olympialaisia ennen kuin julkistetaan.
Toistaiseksi Toyota joutuu kilpailemaan markkinoilla tarjoamalla tulevaisuuden visioita ja puheita, kun taas monet muut autonvalmistajat myyvät ihan konkreettisia tuotteita. Mutta sitä Toyota perässä, mitä muut edellä.
Autojen lanseeraamista voi tehdä monella tavalla. Nikolahan esitteli rekka-autonsa tekniikkaa laskemalla alas mäkeä komealla Semillä, jossa ei ollut moottoria ollenkaan. Raaseporin suunnalla tehdään komeita urheiluatoja, katsokaa vaikka https://www.toroidion.com/media/press
Toroidion ei kyllä ole markkinoille tulon ajankohdan suhteen yhtä täsmällinen kuin Toyota, joka sanoo, että n. 15 vuoden päästä suattaapi olla solid state akku tai suattaapi olla olematta.
Toytota yrittää heräillä, saas nähdä, kuinka nopsaan se käy.
Minä kyllä olen paljon kiinnostuneempi siitä, mitä markkinoilla on, kuin siitä, mitä joku kaavailee tuovansa markkinoille. Yksi vaivainen sähköautomalli, jonka ehkä voi ostaa ensi kesänä ja iso kasa kaavailuja.
@Kumppani kirjoitti:
Niin, mikäs se olikaan HR tilanne niiden muiden japanilaisten merkkien kanssa?
En ole perehtynyt eri automerkkeihin kovin hyvin. Enimmältään seuraan sellaisten autojen juttuja, jollaisen voisin itse kuvitella hankkivani. Siihen taitaa perustua sekin, että minua kiinnostaa olemassa olevat autot ylivoimaisesti enemmän kuin erilaiset suunnitelmat ja tavoitteet. Toyota ansaitsee huomion, koska se on niin suuri valmistaja ja ainakin suomalaisten erityissuosiossa.
Sähköautokontektissa Toyota kiinnostaa myös siksi, että Toyota on jo pitkään käyttänyt sähkömoottoria auton pyörien osittaisena voimanlähteenä, mutta sitten pudonnut kelkasta, kun varsinaisia sähköautoja alettiin valmistaa.
Kun toiset tuovat uusia malleja kauppoihin, Toyota vain huutelee, että kyllä mekin vielä joskus. Epäilemättä Toyota vielä tuo sähköautoja myyntiin muitakin kuin sen ensimmäisen bZzzzetan, joka ei edes ole kokonaan Toyotan suunnittelema eikä toisekseen ole vielä edes haettavissa kaupasta. Onkohan se mallinimi uneliaisuutta kuvaamaan tarkoitettu?
Eli vastaus kysymykseen: en tiedä, mikä on tilanne niiden muiden japanilaisten merkkien kanssa.
@HybridRules kirjoitti:
Ollaan vielä kovasti suunnitelma-puolella. Ja ollaan kovasti pitämässä polttomoottorit mukana kuvassa. Suunnitelmissa on Solid State-akku. Odotetaan varmaankin sopivasti ajoittuvia Olympialaisia ennen kuin julkistetaan.
Toistaiseksi Toyota joutuu kilpailemaan markkinoilla tarjoamalla tulevaisuuden visioita ja puheita, kun taas monet muut autonvalmistajat myyvät ihan konkreettisia tuotteita. Mutta sitä Toyota perässä, mitä muut edellä.
Autojen lanseeraamista voi tehdä monella tavalla. Nikolahan esitteli rekka-autonsa tekniikkaa laskemalla alas mäkeä komealla Semillä, jossa ei ollut moottoria ollenkaan. Raaseporin suunnalla tehdään komeita urheiluatoja, katsokaa vaikka https://www.toroidion.com/media/press
Toroidion ei kyllä ole markkinoille tulon ajankohdan suhteen yhtä täsmällinen kuin Toyota, joka sanoo, että n. 15 vuoden päästä suattaapi olla solid state akku tai suattaapi olla olematta.
Toytota yrittää heräillä, saas nähdä, kuinka nopsaan se käy.
Minä kyllä olen paljon kiinnostuneempi siitä, mitä markkinoilla on, kuin siitä, mitä joku kaavailee tuovansa markkinoille. Yksi vaivainen sähköautomalli, jonka ehkä voi ostaa ensi kesänä ja iso kasa kaavailuja.
Miten Nikolan esittely poikkeaa Teslan valheellisesta väärennetystä autonomisesta ajosta, josta työntekijät ovat kertoneet.
Paremminkin Toyota piti yleisölle tarkoitetun markkinointitapahtuman, jossa kerrottiin yhtiön aikeista sähköautojen valmistuksen suhteen. Vähän kuten Toroidion on esitellyt omansa. Joillekin auto tuntuu olevan olemassa, kun joku on väittänyt alkavansa valmistaa niitä tuonnempana. Minä pidän olemassa olevina autoina sellaisia, joita valmistaja oikeasti toimittaa markkinoille myyntiin ja suunnitelmiin suhtaudun suunnitelmina, kunnes ne on toteutettu. Toyota on kiistatta jälkijunassa, mutta ehkä se sieltä tulee. Ainakin viralliset visiot vaikuttavat olevan niin.
@HybridRules kirjoitti:
Ollaan vielä kovasti suunnitelma-puolella. Ja ollaan kovasti pitämässä polttomoottorit mukana kuvassa. Suunnitelmissa on Solid State-akku. Odotetaan varmaankin sopivasti ajoittuvia Olympialaisia ennen kuin julkistetaan.
Toistaiseksi Toyota joutuu kilpailemaan markkinoilla tarjoamalla tulevaisuuden visioita ja puheita, kun taas monet muut autonvalmistajat myyvät ihan konkreettisia tuotteita. Mutta sitä Toyota perässä, mitä muut edellä.
Autojen lanseeraamista voi tehdä monella tavalla. Nikolahan esitteli rekka-autonsa tekniikkaa laskemalla alas mäkeä komealla Semillä, jossa ei ollut moottoria ollenkaan. Raaseporin suunnalla tehdään komeita urheiluatoja, katsokaa vaikka https://www.toroidion.com/media/press
Toroidion ei kyllä ole markkinoille tulon ajankohdan suhteen yhtä täsmällinen kuin Toyota, joka sanoo, että n. 15 vuoden päästä suattaapi olla solid state akku tai suattaapi olla olematta.
Toytota yrittää heräillä, saas nähdä, kuinka nopsaan se käy.
Minä kyllä olen paljon kiinnostuneempi siitä, mitä markkinoilla on, kuin siitä, mitä joku kaavailee tuovansa markkinoille. Yksi vaivainen sähköautomalli, jonka ehkä voi ostaa ensi kesänä ja iso kasa kaavailuja.
Miten Nikolan esittely poikkeaa Teslan valheellisesta väärennetystä autonomisesta ajosta, josta työntekijät ovat kertoneet.
Jotkut ihmiset väittävät jotain tapahtuneen vuonna 2016. Minä en tiedä tapahtuiko vai ei enkä tiedä, onko juttu todistettu vai ei. Tulee vähän mieleen Nokian markkinointivideo puhelimen kameran ominaisuuksista, kun puhelimella kuvatuksi väitetyssä videossa näkyi peilikuvana, kun videota kuvattiinkin oikealla videokameralla. Puhelimen kamera oli silti oikeasti hyvä.
Nikola huijasi sijoittajia luulemaan auton kehityksen olevan viittä vailla valmis. Tarkoituksena saada pörssin avulla rahaa. Nikolan toimitusjohtajahan sai huijauksesta tuomion lakituvassa.
Mikään noista kolmesta teosta ei oikeuta toisiaan. Ja Teslan tapaus on toistaiseksi vain todistamaton väite. Jos kehityksen alkumetreillä on tapahtunut joku kolari, niin on kai se ymmärrettävää, että sitä ei käytetä markkinoinnissa vaan puhutaan niistä osioista, joissa homma on toiminut tarkoitetulla avalla. Kehitys etenee vaiheittain. Kuuhunkaan ei ihminen mennyt ennen monia epäonnistuneita ja onnistuneita testivaiheita avaruuslentojen saralla. Siis miehittämättömissä kokeissa.
En tiedä, mikä on tilanne niiden muiden japanilaisten merkkien kanssa.
Miksi siis käydä mielikuvakamppailua aiheesta kirjoittamalla näin?
Kun toiset tuovat uusia malleja kauppoihin, Toyota vain huutelee, että kyllä mekin vielä joskus
Jotkut tuo. Todellisuudessa siis aika monella merkillä on homma vasta aluillaan monessa mielessä, vaikka ovatkin jonkun sähkärin tuoneetkin . Moni merkki julkistaa uusia polttismalleja silti rinnalla. Onko yksikään polttiksia koskaan valmistanut vaihtanut täyssähköautoihin pelkästään.
Ei sen kummempaa ajatusta kuin että saadaan mittakaavaa tähän. Vaiheittain mennään edelleen eri tavoin, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Teslan tyyppisiä nollasta suoraan vain sähkäreitä valmistavia on lopulta todella vähän. Kiina taitaa tulla sillä rintamalla parhaiten markkinoille?
Samansuuntaista keskustelua täällä käytiin Volvon taannoisen ilmoituksen johdosta. Onko kukaan seurannut, missä määrin Volvon ilmoitukset ovat toteutuneet, parin vuoden takaa suunnilleen?
@HybridRules kirjoitti:
Paremminkin Toyota piti yleisölle tarkoitetun markkinointitapahtuman, jossa kerrottiin yhtiön aikeista...
Ei mitään uutta auringon alla. Jos kilpailijalla on jo kysytyn segmentin tuote myynnissä ja itsellä ei ole, sitten rauhoitetaan sijoittajia ja yritetään rakentaa disruptiota hyppäämällä muilla jo tuotannossa olevan sukupolven yli esittelemällä sitä seuraavan tekniikkasukupolven animoitu video ja PowerPoint slidet.
Valmiiseen tuotteeseen vastataan siis ensin powerpointilla, koska sen voi tehdä nopeasti. Seuraavaksi voi vastata yksittäisellä prototyypillä. Nämä askeleet on nyt otettu.
Markkinoilla kilpailevat silti ne tuotteet, joiden tilauslista on auki.
@Kumppani kirjoitti:
Onko yksikään polttiksia koskaan valmistanut vaihtanut täyssähköautoihin pelkästään.
Uuden tekniikan markkinoille tuonti ja vanhan tuotannon lopettaminen ovat kaksi eri päätöstä. Niillä päätöksillä on eri kriteerit ja siksi vanhan tekniikan ramp-down saattaa tapahtua vasta vuosia uuden markkinoilletulon jälkeen. Sijoittajat ovat perustaneet yrityksen tavoittelemaan voittoa omistajilleen, eikä sillä tavoitteella ole hyväksyttävää tehdä tappiota jokaisessa tekniikkasukupolven vaihdoksessa.
Polttiksen tehtävänä on nyt tienata ne rahat, joilla investoidaan tulevaisuuteen ensi vuoden osinkoa vaarantamatta. Tulevista numeroista näemme, kuinka hyvin Toyota onnistui ajoittamaan kaikkien selkeästi näkemän muutoksen omalta osaltaan.
Uuden tekniikan markkinoille tuonti ja vanhan tuotannon lopettaminen ovat kaksi eri päätöstä. Niillä päätöksillä on eri kriteerit ja siksi vanhan tekniikan ramp-down saattaa tapahtua vasta vuosia uuden markkinoilletulon jälkeen.
Ei mielikuvamarkkinoilla välttämättä (näköjään). Todellisuudessa: juuri noin.
Sijoittajat ovat perustaneet yrityksen tavoittelemaan voittoa omistajilleen, eikä sillä tavoitteella ole hyväksyttävää tehdä tappiota jokaisessa tekniikkasukupolven vaihdoksessa.
Tässä tavoitteessa/strategiassa voi tietenkin vaihtoehtoisesti a) onnistua b) epäonnistua (eri asteisesti sitäkin)
Polttiksen tehtävänä on nyt tienata ne rahat, joilla investoidaan tulevaisuuteen ensi vuoden osinkoa vaarantamatta.
Näin tietysti lukuisilla, jollei kaikilla automerkeillä. Ei muuten ole kauan kun HS:ssa kirjoitettiin miten käy "saksalaisten autojen" kisassa, kun polttiksia vielä pitäisi myydä (ja kehittääkin).
Tulevista numeroista näemme, kuinka hyvin Toyota onnistui ajoittamaan kaikkien selkeästi näkemän muutoksen omalta osaltaan
Juuri noin. Mitä täällä mahdetaankaan nyt tulkita niistä etukäteisviisauksista Volvon onnistumisen suhteen? Vai ollaanko nyt vain jälkiviisaita?
Nopeassa autojen sähköistämisessä on myös vaaratekijät. Carlos Tavares sanoo, että niin sanottu keskiluokka ei pysty välttämättä maksamaan lisääntyneitä sähköautojen tuotantokuluja, jonka lisäyksen määräksi on katsottu 50 %.
Ja jos ajatellaan Suomea, niin keskimäärin käytetty auto maksaa 7.000 - 10.000 euroa (oma arvio). Missä on ne käytetyt sähköautot jotka maksavat tuon summan ?
"”Autoteollisuudelle päätetty sähköistäminen lisää kustannuksia 50 prosenttia verrattuna perinteisiin autoihin”, Tavarea sanoi.
”Emme mitenkään pysty viemään 50 prosentin lisäkustannuksia kuluttajille, koska suurin osa keskiluokasta ei pysty maksamaan niin paljon.”"
@HybridRules kirjoitti:
Olen ihmetellyt, ettei Toyota ole aloittanut sähköautojen valmistamista vieläkään. Onko sillä sama problematiikka kuin Nokialla, että ei uskalla muuttaa nykyistä suuntaa, kun myynti vetää vielä hyvin? Olisi luullut, että ID.4:en edellä myyntitilastoissa kurvailisi sähköcorolla, mutta ei. Pelkkiä bensa-autoja edelleen mallistossa Toyotalla.
Historian lehdethän havisee jo kovasti, kun Tesla M3 oli syyskuussa euroopan myydyin auto eli ekaa kertaa sähköauto peittosi polttikset. Ja Tesla MY oli toiseksi myydyin sähköauto heti Tesla M3 jälkeen. Nokiakin joutui vaikeuksiin jenkkivalmistajan kanssa ja kuinkas kävi.
Tuulilasin toimitus
Toyota on kertonut valmistavansa tammikuun aikana maailmanlaajuisesti peräti 800 000 autoa, mikä tarkoittaa > 25806 autoa päivässä eli 1075 autoa joka ikinen tunti.
Toyota
Julkaistu: 15.12.2021
Tämä olisi Toyotan tuotantoennätys.
”Kirimme nyt umpeen komponenttipulan aiheuttamaa tuotantovajetta. Tulemme jatkamaan tuotantoa samalla <tasolla saavuttaaksemme yhdeksän miljoonan auton vuositavoitteemme maaliskuun loppuun mennessä”, Toyotan lehdistötiedote kertoo.
Toyota ei ole vieläkään varsinaisesti raketoinut sähköautoalalla. Kovasti antaa odottaa itseään ja matalalla rohviililla menee. Ei mene juhlavasti kotikentälläänkään, kertoo Teslarati oheisen linkin takana.
Eli 6 litraa x 0.55 = $3.30 bensaan
16 kWh x 0.1066 = $1.70 sähköön.
Tälläkin hintaerolla eurooppalaisella mitalla kuluttavan sähköauton käyttökulut lähes puolittavat bensakrematorion vastaavat. Ero sähkön eduksi vain kasvaa, jos verrataan amerikkalaisella mitalla kuluttavia.
Puhut paljon asiaa, mutta suosittelisin vihanhallinnan harjoittelua. Vihaaminen ei pidemmällä tähtäimellä muuta maailmaa paremmaksi edes vihaajalle itselleen.
Jos uskot sähköauton olevan hyvä idea, silloin voit luottaa sen väistämättömään voittokulkuun puhtaasti rationaalisin perustein ilman kiihkoilua ja vihaamista.
Ja sitäkö tuottoa tavoittelemaan perustetun yrityksen pitäisi mukamas hävetä? Nyt voisi olla vihanhallinnan lisäksi hyvä hetki perehtyä talouden pääperiaatteisiin.
Jos uskot sähköauton ylivoimaan, kannattaa myydä Toyotan osakkeesi ja Toyotaan sijoittavat rahasto-osuutesi. Voit sitten naureskella tyytyväisenä kaukonäköisyydellesi kun Toyota antaa negatiivisen tulosvaroituksen Atkinson-MG mysteerioiden markkinan kadottua.
Nyt kannattaa googlata myös Godwinin laki.
Kyseessä on myös näkökulmakysymys, koska historiankirjoituksessa oikeus on aina voittajan puolella. Paikalla olleena isoisäni kertoi nähneensä Karjalan Lennoston Mersujen tueksi saapuneen lento-osasto Kuhlmeyn Focke-Wulffit hyvin positiivisessa mielessä turvanaan vihollismieliseltä hyökkääjältä (oman kiväärinsä lisäksi).
Poliitikkojen vaikeus on siinä, että heidän tärkein tehtävänsä on varmistaa oma etunsa uudelleenvalintansa kautta ja toiseksi tärkein asia on puolueen etu. Suomen ja maailman asiat eivät saa kovin paljon skeduloitua suoritusaikaa näiden tärkeimpien kohtien jälkeen.
Eli poliitikon pitää nyt sanoa tukevansa sähköautoilua koska on muodikasta sanoa niin ja hän kokee sen parantavan mahdollisuuksia uudelleenvalintaansa. Sen lisäksi hän haluaa verottaa liikennettä saadakseen rahaa jaettavaksi itse tärkeiksi katsomiinsa kohteisiin.
Näiden välinen tasapainoilu estää poliitikkoa tekemästä tai edes esittämästä päätöstä, joka oikeasti muuttaisi mitään. Tällä hetkellä bensa- ja dieselautoilijoita on enemmän kuin sähköautoilijoita, joten jos jotain pitää muuttaa nopeasti, silloin poliitikko ei voi siinä asiassa auttaa (ennen kuin hän arvelee sähköautoilijoita olevan enemmistö kannattajistaan)
Jotkut meistä eivät osta autoa tietyn voimalinja perusteella, vaan jotkut boomerit kuulemma vielä sovittavat perheensä ja tyypilliset matkatavaransakin saatavillaan olevan hintaluokan autoihin löytääkseen omaan käyttöönsä sopivimman.
Jos haluat oikeasti vaikuttaa asioihin, tuo markkinoille perhekäyttöön sopivia kohtuuhintaisia perhefarkkuja ja crossovereita joita ihmiset mielellään ostavat niin saat aikaan enemmän kuin muita vihaamalla.
@740 GLE kirjoitti:
Mazda jäi muuten mainitsematta!
Niin kuin aiemmin totesin Toyotan resussit ja autohistorian nopeimpiin kuuluva tuotantolinjojen vaihto räjäyttää nyt 30 uutta sähköautoa.
Mallisto on vieläpä hyvän näköinen.
Se odotettu Solid State Batterykin tulee mallistoon.
https://tekniikanmaailma.fi/toyota-paivitti-sahkoautostrategiansa-tulossa-30-uutta-sahkomallia-vuoteen-2030-mennessa-lexuksesta-tulee-tayssahkoinen-merkki/
Ollaan vielä kovasti suunnitelma-puolella. Ja ollaan kovasti pitämässä polttomoottorit mukana kuvassa. Suunnitelmissa on Solid State-akku. Odotetaan varmaankin sopivasti ajoittuvia Olympialaisia ennen kuin julkistetaan.
Toistaiseksi Toyota joutuu kilpailemaan markkinoilla tarjoamalla tulevaisuuden visioita ja puheita, kun taas monet muut autonvalmistajat myyvät ihan konkreettisia tuotteita. Mutta sitä Toyota perässä, mitä muut edellä.
Autojen lanseeraamista voi tehdä monella tavalla. Nikolahan esitteli rekka-autonsa tekniikkaa laskemalla alas mäkeä komealla Semillä, jossa ei ollut moottoria ollenkaan. Raaseporin suunnalla tehdään komeita urheiluatoja, katsokaa vaikka https://www.toroidion.com/media/press
Toroidion ei kyllä ole markkinoille tulon ajankohdan suhteen yhtä täsmällinen kuin Toyota, joka sanoo, että n. 15 vuoden päästä suattaapi olla solid state akku tai suattaapi olla olematta.
Toytota yrittää heräillä, saas nähdä, kuinka nopsaan se käy.
Minä kyllä olen paljon kiinnostuneempi siitä, mitä markkinoilla on, kuin siitä, mitä joku kaavailee tuovansa markkinoille. Yksi vaivainen sähköautomalli, jonka ehkä voi ostaa ensi kesänä ja iso kasa kaavailuja.
Niin, mikäs se olikaan HR tilanne niiden muiden japanilaisten merkkien kanssa?
En ole perehtynyt eri automerkkeihin kovin hyvin. Enimmältään seuraan sellaisten autojen juttuja, jollaisen voisin itse kuvitella hankkivani. Siihen taitaa perustua sekin, että minua kiinnostaa olemassa olevat autot ylivoimaisesti enemmän kuin erilaiset suunnitelmat ja tavoitteet. Toyota ansaitsee huomion, koska se on niin suuri valmistaja ja ainakin suomalaisten erityissuosiossa.
Sähköautokontektissa Toyota kiinnostaa myös siksi, että Toyota on jo pitkään käyttänyt sähkömoottoria auton pyörien osittaisena voimanlähteenä, mutta sitten pudonnut kelkasta, kun varsinaisia sähköautoja alettiin valmistaa.
Kun toiset tuovat uusia malleja kauppoihin, Toyota vain huutelee, että kyllä mekin vielä joskus. Epäilemättä Toyota vielä tuo sähköautoja myyntiin muitakin kuin sen ensimmäisen bZzzzetan, joka ei edes ole kokonaan Toyotan suunnittelema eikä toisekseen ole vielä edes haettavissa kaupasta. Onkohan se mallinimi uneliaisuutta kuvaamaan tarkoitettu?
Eli vastaus kysymykseen: en tiedä, mikä on tilanne niiden muiden japanilaisten merkkien kanssa.
Miten Nikolan esittely poikkeaa Teslan valheellisesta väärennetystä autonomisesta ajosta, josta työntekijät ovat kertoneet.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/8ac4ff5f-dc9c-4267-adc0-593b6ae9cec5?ref=ampparit:9147
Toyota esitteli yhdellä kertaa 15 uutta sähköautoa.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/toyota-och-lexus-presenterar-15-elbilar/
Paremminkin Toyota piti yleisölle tarkoitetun markkinointitapahtuman, jossa kerrottiin yhtiön aikeista sähköautojen valmistuksen suhteen. Vähän kuten Toroidion on esitellyt omansa. Joillekin auto tuntuu olevan olemassa, kun joku on väittänyt alkavansa valmistaa niitä tuonnempana. Minä pidän olemassa olevina autoina sellaisia, joita valmistaja oikeasti toimittaa markkinoille myyntiin ja suunnitelmiin suhtaudun suunnitelmina, kunnes ne on toteutettu. Toyota on kiistatta jälkijunassa, mutta ehkä se sieltä tulee. Ainakin viralliset visiot vaikuttavat olevan niin.
Jotkut ihmiset väittävät jotain tapahtuneen vuonna 2016. Minä en tiedä tapahtuiko vai ei enkä tiedä, onko juttu todistettu vai ei. Tulee vähän mieleen Nokian markkinointivideo puhelimen kameran ominaisuuksista, kun puhelimella kuvatuksi väitetyssä videossa näkyi peilikuvana, kun videota kuvattiinkin oikealla videokameralla. Puhelimen kamera oli silti oikeasti hyvä.
Nikola huijasi sijoittajia luulemaan auton kehityksen olevan viittä vailla valmis. Tarkoituksena saada pörssin avulla rahaa. Nikolan toimitusjohtajahan sai huijauksesta tuomion lakituvassa.
Mikään noista kolmesta teosta ei oikeuta toisiaan. Ja Teslan tapaus on toistaiseksi vain todistamaton väite. Jos kehityksen alkumetreillä on tapahtunut joku kolari, niin on kai se ymmärrettävää, että sitä ei käytetä markkinoinnissa vaan puhutaan niistä osioista, joissa homma on toiminut tarkoitetulla avalla. Kehitys etenee vaiheittain. Kuuhunkaan ei ihminen mennyt ennen monia epäonnistuneita ja onnistuneita testivaiheita avaruuslentojen saralla. Siis miehittämättömissä kokeissa.
@HybridRules kirjoitti:
Miksi siis käydä mielikuvakamppailua aiheesta kirjoittamalla näin?
Jotkut tuo. Todellisuudessa siis aika monella merkillä on homma vasta aluillaan monessa mielessä, vaikka ovatkin jonkun sähkärin tuoneetkin . Moni merkki julkistaa uusia polttismalleja silti rinnalla. Onko yksikään polttiksia koskaan valmistanut vaihtanut täyssähköautoihin pelkästään.
Ei sen kummempaa ajatusta kuin että saadaan mittakaavaa tähän. Vaiheittain mennään edelleen eri tavoin, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Teslan tyyppisiä nollasta suoraan vain sähkäreitä valmistavia on lopulta todella vähän. Kiina taitaa tulla sillä rintamalla parhaiten markkinoille?
Samansuuntaista keskustelua täällä käytiin Volvon taannoisen ilmoituksen johdosta. Onko kukaan seurannut, missä määrin Volvon ilmoitukset ovat toteutuneet, parin vuoden takaa suunnilleen?
Aiheesta mm. https://www.is.fi/autot/art-2000007689125.html, en saanut osumia hakusanoillani siitä keskustelusta taannoin.
Ei mitään uutta auringon alla. Jos kilpailijalla on jo kysytyn segmentin tuote myynnissä ja itsellä ei ole, sitten rauhoitetaan sijoittajia ja yritetään rakentaa disruptiota hyppäämällä muilla jo tuotannossa olevan sukupolven yli esittelemällä sitä seuraavan tekniikkasukupolven animoitu video ja PowerPoint slidet.
Valmiiseen tuotteeseen vastataan siis ensin powerpointilla, koska sen voi tehdä nopeasti. Seuraavaksi voi vastata yksittäisellä prototyypillä. Nämä askeleet on nyt otettu.
Markkinoilla kilpailevat silti ne tuotteet, joiden tilauslista on auki.
Uuden tekniikan markkinoille tuonti ja vanhan tuotannon lopettaminen ovat kaksi eri päätöstä. Niillä päätöksillä on eri kriteerit ja siksi vanhan tekniikan ramp-down saattaa tapahtua vasta vuosia uuden markkinoilletulon jälkeen. Sijoittajat ovat perustaneet yrityksen tavoittelemaan voittoa omistajilleen, eikä sillä tavoitteella ole hyväksyttävää tehdä tappiota jokaisessa tekniikkasukupolven vaihdoksessa.
Polttiksen tehtävänä on nyt tienata ne rahat, joilla investoidaan tulevaisuuteen ensi vuoden osinkoa vaarantamatta. Tulevista numeroista näemme, kuinka hyvin Toyota onnistui ajoittamaan kaikkien selkeästi näkemän muutoksen omalta osaltaan.
@740 GLE kirjoitti:
Ei mielikuvamarkkinoilla välttämättä (näköjään). Todellisuudessa: juuri noin.
Tässä tavoitteessa/strategiassa voi tietenkin vaihtoehtoisesti a) onnistua b) epäonnistua (eri asteisesti sitäkin)
Näin tietysti lukuisilla, jollei kaikilla automerkeillä. Ei muuten ole kauan kun HS:ssa kirjoitettiin miten käy "saksalaisten autojen" kisassa, kun polttiksia vielä pitäisi myydä (ja kehittääkin).
Juuri noin. Mitä täällä mahdetaankaan nyt tulkita niistä etukäteisviisauksista Volvon onnistumisen suhteen? Vai ollaanko nyt vain jälkiviisaita?
Nopeassa autojen sähköistämisessä on myös vaaratekijät. Carlos Tavares sanoo, että niin sanottu keskiluokka ei pysty välttämättä maksamaan lisääntyneitä sähköautojen tuotantokuluja, jonka lisäyksen määräksi on katsottu 50 %.
Ja jos ajatellaan Suomea, niin keskimäärin käytetty auto maksaa 7.000 - 10.000 euroa (oma arvio). Missä on ne käytetyt sähköautot jotka maksavat tuon summan ?
"”Autoteollisuudelle päätetty sähköistäminen lisää kustannuksia 50 prosenttia verrattuna perinteisiin autoihin”, Tavarea sanoi.
”Emme mitenkään pysty viemään 50 prosentin lisäkustannuksia kuluttajille, koska suurin osa keskiluokasta ei pysty maksamaan niin paljon.”"
https://tekniikanmaailma.fi/suurin-osa-keskiluokasta-ei-pysty-maksamaan-autojatti-stellantiksen-paajohtaja-varoittaa-liian-nopeasta-siirtymasta-sahkoautoihin/
Toyota on siis tulossa, kuten tiedetään.
Mielenkiintoista, että Toyotalla on ollut virityksiä Teslan kanssa (muitakin tuo uusin):
https://www.teslarati.com/toyota-adopts-teslas-camera-only-approach-to-self-driving-development/
Rav4E 2011-2014? 41kwh akku jopa muistaakseni?
Toyotalla ei ole mitään kiirettä marginaalimarkkinoille.
https://www.teslarati.com/toyota-drivers-sign-petition-urging-company-to-commit-to-evs-put-our-future-before-your-profits/
Toyota ei ole vieläkään varsinaisesti raketoinut sähköautoalalla. Kovasti antaa odottaa itseään ja matalalla rohviililla menee. Ei mene juhlavasti kotikentälläänkään, kertoo Teslarati oheisen linkin takana.
https://www.teslarati.com/toyota-bz4x-discount-japan/