Toyota tipahtamassa kyydistä - automaailman nokia?

141 kommenttia
124
  • @tracktest kirjoitti:
    HR, jos tuosta Tesla mainostamisesta saat oikeasti palkkaa ymmärrän tuon ylenpalttisen hypetyksen ja kehumisen, muuten en. Miten TM suhtautuu siihen jos täällä keskusteluissa toimitaan jonkun automerkin mainostajana ja saadaan siitä ansiotuloja tai palkkioita?

    Ahaa, kommentoit samalla tekstillä tähänkin ketjuun. En saa oikeasti palkkaa Teslan kehumisesta. Ks. myös sen toisen ketjun kommentti....

      
  • muokattu 06.11.2021 11:59

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    HR, jos tuosta Tesla mainostamisesta saat oikeasti palkkaa ymmärrän tuon ylenpalttisen hypetyksen ja kehumisen, muuten en. Miten TM suhtautuu siihen jos täällä keskusteluissa toimitaan jonkun automerkin mainostajana ja saadaan siitä ansiotuloja tai palkkioita?

    Ahaa, kommentoit samalla tekstillä tähänkin ketjuun. En saa oikeasti palkkaa Teslan kehumisesta. Ks. myös sen toisen ketjun kommentti....

    Alunperin piti laittaa tähän, meni aluksi väärään keskusteluun. Luin vastauksesi, kiitos siitä!

      
  • muokattu 06.11.2021 12:06

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Minullakin on ollut mietinnässä sähköauton osto ja neljää eri vaihtoehtoa on koeajettu ja kahdesta on saatu tarjouskin.

    Nyt jäitä hattuun, boomer! Tutki myös Model Y, vaikka sinulla onkin ennakkoluuloja sen keskinäytön suhteen. Lopulta auton ominaisuudet ja käytettävyys ovat tärkeämpi kuin perinneratkaisut mittaristossa. Vertaa auton tilat, niin etu- kuin takakontti. Takaistuimien säädöt ja selkänojien taitto, jokainen erikseen vai ei? Takaselkänojan kaltevuuden säätö. Energianäytöt ja range-estimaatiot keskinäytössä. Latausportin käytettävyys ja sisäisen laturin teho. Käytettävissä oleva max pikalatausteho. Kiihtyvyys. Tilat kaiken kaikkiaan. Dog- ja Camp-mode ilmastoinnissa. Asetusten säätö ratin kahdesta peukalopyörästä: sähköinen ratin säätö, peilien säätö yms. Puhumattakaan automaattiajon tasosta. Navigointi pitkillä matkoilla automaattiajolla toimii mainiosti ja on oikea mukavuus- ja turvallisuustekijä.

    Paperilla katsottuna Ioniq 5 on hyvä vaihtoehto Y:lle, jos kokee Y:n liian kalliiksi. ID.4 on pienempi tiloiltaan eikä siinä ole esim. etukonttia ollenkaan.

    Keskinäytön toimivuus on Tesloissa huippuluokkaa, mutta internetin käyttö jostain syystä hidasta. Esim Ilta-Sanomien verkkoversio latautuu tosi hitaasti, vaikka olen käyttänyt 5G-puhelinta mobiilitukisasemana. Autossa on vakiona LTE-yhteys ja auto voi myös toimia tukiasemana sillä yhteydellä. WiFi voi olla ajaessakin päällä, kun puhelin on tukiasemana. Ohjelmistopäivitykset lataantuvat nopeammin puhelimen kautta. Jotkut päivitykset eivät lataannu ollenkaan, ennenkuin nettiyhteys on hyvä. Mutta kaikki auton toiminnot toimivat sujuvasti ja käyttölogiikka on erittäin hyvä keskinäytöllä.

    Onnensa ohi kulkee hän, joka ostaa perinteisen merkin sähkärin, mutta onhan se ymmärrettävää, että vanha suola vanhaa brändiä kohtaan hämärtää arvostelukykyä. Vai miten se sanonta menikään,,,,

    Älähän sekoile.
    ID 5:n myötä ensi keväänä VW:lle tulee parviälyn lisäksi erittäin oleellinen sähkön kaksisuuntainen käyttö, jolloin auton voi kytkeä kotiverkkoon ja ottaa aurinkopaneeleista kaikki hyöty irti.
    Päivitys ohjelmiin tulee varmaan ID perheen kaikkiin autoihin.

    Skoda ja ID:T on mukavampia ja parempia ajaa. Inhoamasi Audi vie myös voiton ajomukavuudessa ja valmius kaksisuuntaiseen sähkön käyttöön.

    Muskhan ei ole luvannut kaksisuuntaista sähkönkäyttöä autoihinsa ollenkaan vaan on sen nimenomaan kieltänyt asiakkaiden sitä pyydettyä.

      
  • muokattu 06.11.2021 12:01

    @Kumppani kirjoitti:
    Ei mitään hajua minullakaan miten tuo HR:in Tesla-mainos liittyi Lukija31722:n kommenttiin, jokin arvostelukykynsä hämärtymiseen liittyvä vissiin....

    No, se liittyi siihen, kun Lukija31722 tässä taannoin sanoi, että Model Y:n keskinäyttö on väärässä paikassa ja nyt hän sanoi olevansa hankkimassa sähkäriä. Halusin vain todeta, että auton tärkeitä ominaisuuksia on muitakin kuin mittariston ratkaisut. Oikeastihan autojen mittaristoissa ei ole mitään muita oleellisia näyttöjä kuin nopeusnäyttö ja se on Model Y:ssä hyvin näkyvissä keskinäytön kuljettajan puoleisella alueella. Ja auto ajaa automaattisesti nopeusrajoitusten mukaan, jos pitää auto steering-ominaisuuden päällä.....

      
  • Kyllä noita Teslojakin on tullut joskus katseltua autoliikkeissä ja koeistuttua ja Model 3-taksin kyydissä olin joskus. Y on kylläkin näkemättä. Ainut ennakkoluulo Teslaa kohtaan on se että USA:sta tulevat perinteiset autot ovat yleensä niitä automaailman huonoiten kestäviä/toimivia autoja. Mikä on Teslan pitkän aikavälin toimintavarmuus? Ruostuuko pohja puhki 15 vuodessa, paljonko se makaa vuosien mittaan korjaamolla jne? Liian kalliitahan nuo kaikki sähköautot on niin kuin muutkin uudet autot.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Kyllä noita Teslojakin on tullut joskus katseltua autoliikkeissä ja koeistuttua ja Model 3-taksin kyydissä olin joskus. Y on kylläkin näkemättä. Ainut ennakkoluulo Teslaa kohtaan on se että USA:sta tulevat perinteiset autot ovat yleensä niitä automaailman huonoiten kestäviä/toimivia autoja. Mikä on Teslan pitkän aikavälin toimintavarmuus? Ruostuuko pohja puhki 15 vuodessa, paljonko se makaa vuosien mittaan korjaamolla jne? Liian kalliitahan nuo kaikki sähköautot on niin kuin muutkin uudet autot.

    Jos Teslan myyntipiste ei ole liian kaukana, niin eihän koeajo mitään maksa. Netistä voi varata ajan tunnin koeajolle ja sillä tavalla voi tutustua ajamiseen ja esittelytilassa muuten autoon, jos tunnissa ei kaikkea ehdi.

    Minäkään en tiedä, miten Teslan käy ajan kanssa. Ajattelin kuitenkin toimia kuin entiset gallialaiset pienessä kylässä, jotka uskalsivat mennä ulos vaikka pelkäsivätkin, että taivas voi pudota niskaan......

      
  • muokattu 06.11.2021 12:39

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Minullakin on ollut mietinnässä sähköauton osto ja neljää eri vaihtoehtoa on koeajettu ja kahdesta on saatu tarjouskin.

    Nyt jäitä hattuun, boomer! Tutki myös Model Y, vaikka sinulla onkin ennakkoluuloja sen keskinäytön suhteen. Lopulta auton ominaisuudet ja käytettävyys ovat tärkeämpi kuin perinneratkaisut mittaristossa. Vertaa auton tilat, niin etu- kuin takakontti. Takaistuimien säädöt ja selkänojien taitto, jokainen erikseen vai ei? Takaselkänojan kaltevuuden säätö. Energianäytöt ja range-estimaatiot keskinäytössä. Latausportin käytettävyys ja sisäisen laturin teho. Käytettävissä oleva max pikalatausteho. Kiihtyvyys. Tilat kaiken kaikkiaan. Dog- ja Camp-mode ilmastoinnissa. Asetusten säätö ratin kahdesta peukalopyörästä: sähköinen ratin säätö, peilien säätö yms. Puhumattakaan automaattiajon tasosta. Navigointi pitkillä matkoilla automaattiajolla toimii mainiosti ja on oikea mukavuus- ja turvallisuustekijä.

    Paperilla katsottuna Ioniq 5 on hyvä vaihtoehto Y:lle, jos kokee Y:n liian kalliiksi. ID.4 on pienempi tiloiltaan eikä siinä ole esim. etukonttia ollenkaan.

    Keskinäytön toimivuus on Tesloissa huippuluokkaa, mutta internetin käyttö jostain syystä hidasta. Esim Ilta-Sanomien verkkoversio latautuu tosi hitaasti, vaikka olen käyttänyt 5G-puhelinta mobiilitukisasemana. Autossa on vakiona LTE-yhteys ja auto voi myös toimia tukiasemana sillä yhteydellä. WiFi voi olla ajaessakin päällä, kun puhelin on tukiasemana. Ohjelmistopäivitykset lataantuvat nopeammin puhelimen kautta. Jotkut päivitykset eivät lataannu ollenkaan, ennenkuin nettiyhteys on hyvä. Mutta kaikki auton toiminnot toimivat sujuvasti ja käyttölogiikka on erittäin hyvä keskinäytöllä.

    Onnensa ohi kulkee hän, joka ostaa perinteisen merkin sähkärin, mutta onhan se ymmärrettävää, että vanha suola vanhaa brändiä kohtaan hämärtää arvostelukykyä. Vai miten se sanonta menikään,,,,

    Älähän sekoile.
    ID 5:n myötä ensi keväänä VW:lle tulee parviälyn lisäksi erittäin oleellinen sähkön kaksisuuntainen käyttö, jolloin auton voi kytkeä kotiverkkoon ja ottaa aurinkopaneeleista kaikki hyöty irti.
    Päivitys ohjelmiin tulee varmaan ID perheen kaikkiin autoihin.

    Skoda ja ID:T on mukavampia ja parempia ajaa. Inhoamasi Audi vie myös voiton ajomukavuudessa ja valmius kaksisuuntaiseen sähkön käyttöön.

    Muskhan ei ole luvannut kaksisuuntaista sähkönkäyttöä autoihinsa ollenkaan vaan on sen nimenomaan kieltänyt asiakkaiden sitä pyydettyä.

    Kaksisuuntainen sähkön käyttö on yksi omituisimpia juttuja, mitä olen kuullut. Ja on omituinen ristiriita, että pääasiassa ihmiset ovat huolissaan lataustarpeesta ja sitten jotkut haikailevat käyttävänsä auton akkua muuhun kuin auton energialähteenä. Ainakin se on hyvin marginaalinen porukka, jota sitä voisi hyödyntää.

    Sinulla on muuten usein teksteissä jotain, joka on tulossa. Minusta on oleellisempaa puhua siitä, mitä on, eikä siitä, mitä joku on suunnitellut tuovansa markkinoille. Perinnevalmistajat keskittyvät enemmän bling-blingiin kuin todellisiin käyttökelpoisiin ominaisuuksiin.

      1
  • muokattu 06.11.2021 13:06

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Minullakin on ollut mietinnässä sähköauton osto ja neljää eri vaihtoehtoa on koeajettu ja kahdesta on saatu tarjouskin.

    Nyt jäitä hattuun, boomer! Tutki myös Model Y, vaikka sinulla onkin ennakkoluuloja sen keskinäytön suhteen. Lopulta auton ominaisuudet ja käytettävyys ovat tärkeämpi kuin perinneratkaisut mittaristossa. Vertaa auton tilat, niin etu- kuin takakontti. Takaistuimien säädöt ja selkänojien taitto, jokainen erikseen vai ei? Takaselkänojan kaltevuuden säätö. Energianäytöt ja range-estimaatiot keskinäytössä. Latausportin käytettävyys ja sisäisen laturin teho. Käytettävissä oleva max pikalatausteho. Kiihtyvyys. Tilat kaiken kaikkiaan. Dog- ja Camp-mode ilmastoinnissa. Asetusten säätö ratin kahdesta peukalopyörästä: sähköinen ratin säätö, peilien säätö yms. Puhumattakaan automaattiajon tasosta. Navigointi pitkillä matkoilla automaattiajolla toimii mainiosti ja on oikea mukavuus- ja turvallisuustekijä.

    Paperilla katsottuna Ioniq 5 on hyvä vaihtoehto Y:lle, jos kokee Y:n liian kalliiksi. ID.4 on pienempi tiloiltaan eikä siinä ole esim. etukonttia ollenkaan.

    Keskinäytön toimivuus on Tesloissa huippuluokkaa, mutta internetin käyttö jostain syystä hidasta. Esim Ilta-Sanomien verkkoversio latautuu tosi hitaasti, vaikka olen käyttänyt 5G-puhelinta mobiilitukisasemana. Autossa on vakiona LTE-yhteys ja auto voi myös toimia tukiasemana sillä yhteydellä. WiFi voi olla ajaessakin päällä, kun puhelin on tukiasemana. Ohjelmistopäivitykset lataantuvat nopeammin puhelimen kautta. Jotkut päivitykset eivät lataannu ollenkaan, ennenkuin nettiyhteys on hyvä. Mutta kaikki auton toiminnot toimivat sujuvasti ja käyttölogiikka on erittäin hyvä keskinäytöllä.

    Onnensa ohi kulkee hän, joka ostaa perinteisen merkin sähkärin, mutta onhan se ymmärrettävää, että vanha suola vanhaa brändiä kohtaan hämärtää arvostelukykyä. Vai miten se sanonta menikään,,,,

    Älähän sekoile.
    ID 5:n myötä ensi keväänä VW:lle tulee parviälyn lisäksi erittäin oleellinen sähkön kaksisuuntainen käyttö, jolloin auton voi kytkeä kotiverkkoon ja ottaa aurinkopaneeleista kaikki hyöty irti.
    Päivitys ohjelmiin tulee varmaan ID perheen kaikkiin autoihin.

    Skoda ja ID:T on mukavampia ja parempia ajaa. Inhoamasi Audi vie myös voiton ajomukavuudessa ja valmius kaksisuuntaiseen sähkön käyttöön.

    Muskhan ei ole luvannut kaksisuuntaista sähkönkäyttöä autoihinsa ollenkaan vaan on sen nimenomaan kieltänyt asiakkaiden sitä pyydettyä.

    Kaksisuuntainen sähkön käyttö on yksi omituisimpia juttuja, mitä olen kuullut. Ja on omituinen ristiriita, että pääasiassa ihmiset ovat huolissaan lataustarpeesta ja sitten jotkut haikailevat käyttävänsä auton akkua muuhun kuin auton energialähteenä. Ainakin se on hyvin marginaalinen porukka, jota sitä voisi hyödyntää.

    Sinulla on muuten usein teksteissä jotain, joka on tulossa. Minusta on oleellisempaa puhua siitä, mitä on, eikä siitä, mitä joku on suunnitellut tuovansa markkinoille. Perinnevalmistajat keskittyvät enemmän bling-blingiin kuin todellisiin käyttökelpoisiin ominaisuuksiin.

    Nää sun markinaalinen porukka on ilmeisesti taas näitä sinun intuitioita.

    Yli puolet kiinnostunut aurinkoenergiasta
    Verkkoyhtiö Caruna teetti huhtikuussa nettipaneelin, jossa tuhannelta suomalaiselta kysyttiin heidän kiinnostuksestaan aurinkovoimaa kohtaan. Tulosten mukaan yli puolet vastaajista haluaisi hyödyntää aurinkoenergiaa kodin sähkönkulutuksessa. Erityisen innokkaita olivat 25–44-vuotiaat, heistä yli 60 prosenttia oli aurinkoenergiasta kiinnostuneita.

    Innostus käy yksiin globaalin kehityksen kanssa, aurinkoenergia on maailmalla vauhdikkaimmin kasvava sähköntuotantomuoto. Maailman energiajärjestö IEA mainitsee maailman energiakatsauksessaan viime vuodelta, että aurin- koenergiasta on tulossa energiatuotannon uusi ku­ningas.

    Sopivalla lainsäädännöllä voitaisiin edesauttaa kuluttajien niin sanottua prosumerismia: ihmiset tuottaisivat ja kuluttaisivat sähköä itse ja vaihtaisivat sitä keskenään, pyörittäisivät naapuruston kanssa aurinkosähkön tuotantoa ja myisivät ylijäämäsähköä toisilleen. Sillä tavalla voitaisiin saada järjestelmälle korkea käyttöaste ja tasata tehokkaammin sään aiheuttamaa vaihtelua tuotannossa.
    Ilmastopaneelin varapuheenjohtaja ja Aalto-yliopiston teknillisen fysiikan professori Peter Lund

    Tuolta voit lukea esimerkin energian hallinnasta talossa.

    https://www.apu.fi/artikkelit/aurinkosahko-ei-kiinnosta-valtiota-maailmalla-tuotanto-kasvaa

    Esim. viereisen mäen päällä vastaava systeemi 22 aurinkopaneelia ja 6 aurinkokeräintä ja kaikki valmiudet sähköautolle. Lisäksi henkilö käymässä kauppaa Kiinasta 5 mWh akkukontista.

    Siirry nyt hyvä ihminen tähän päivään ja lähitulevaisuuden maailmaan.

    Esim. 740 GLE oli juuri tällä suppealla kirjoittaja määrällä palstalla kiinnostunut aurinkopaneeleista ja kaksisuuntaisesta sähkön käytöstä autossa.

      
  • muokattu 06.11.2021 14:19

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Minullakin on ollut mietinnässä sähköauton osto ja neljää eri vaihtoehtoa on koeajettu ja kahdesta on saatu tarjouskin.

    Nyt jäitä hattuun, boomer! Tutki myös Model Y, vaikka sinulla onkin ennakkoluuloja sen keskinäytön suhteen. Lopulta auton ominaisuudet ja käytettävyys ovat tärkeämpi kuin perinneratkaisut mittaristossa. Vertaa auton tilat, niin etu- kuin takakontti. Takaistuimien säädöt ja selkänojien taitto, jokainen erikseen vai ei? Takaselkänojan kaltevuuden säätö. Energianäytöt ja range-estimaatiot keskinäytössä. Latausportin käytettävyys ja sisäisen laturin teho. Käytettävissä oleva max pikalatausteho. Kiihtyvyys. Tilat kaiken kaikkiaan. Dog- ja Camp-mode ilmastoinnissa. Asetusten säätö ratin kahdesta peukalopyörästä: sähköinen ratin säätö, peilien säätö yms. Puhumattakaan automaattiajon tasosta. Navigointi pitkillä matkoilla automaattiajolla toimii mainiosti ja on oikea mukavuus- ja turvallisuustekijä.

    Paperilla katsottuna Ioniq 5 on hyvä vaihtoehto Y:lle, jos kokee Y:n liian kalliiksi. ID.4 on pienempi tiloiltaan eikä siinä ole esim. etukonttia ollenkaan.

    Keskinäytön toimivuus on Tesloissa huippuluokkaa, mutta internetin käyttö jostain syystä hidasta. Esim Ilta-Sanomien verkkoversio latautuu tosi hitaasti, vaikka olen käyttänyt 5G-puhelinta mobiilitukisasemana. Autossa on vakiona LTE-yhteys ja auto voi myös toimia tukiasemana sillä yhteydellä. WiFi voi olla ajaessakin päällä, kun puhelin on tukiasemana. Ohjelmistopäivitykset lataantuvat nopeammin puhelimen kautta. Jotkut päivitykset eivät lataannu ollenkaan, ennenkuin nettiyhteys on hyvä. Mutta kaikki auton toiminnot toimivat sujuvasti ja käyttölogiikka on erittäin hyvä keskinäytöllä.

    Onnensa ohi kulkee hän, joka ostaa perinteisen merkin sähkärin, mutta onhan se ymmärrettävää, että vanha suola vanhaa brändiä kohtaan hämärtää arvostelukykyä. Vai miten se sanonta menikään,,,,

    Älähän sekoile.
    ID 5:n myötä ensi keväänä VW:lle tulee parviälyn lisäksi erittäin oleellinen sähkön kaksisuuntainen käyttö, jolloin auton voi kytkeä kotiverkkoon ja ottaa aurinkopaneeleista kaikki hyöty irti.
    Päivitys ohjelmiin tulee varmaan ID perheen kaikkiin autoihin.

    Skoda ja ID:T on mukavampia ja parempia ajaa. Inhoamasi Audi vie myös voiton ajomukavuudessa ja valmius kaksisuuntaiseen sähkön käyttöön.

    Muskhan ei ole luvannut kaksisuuntaista sähkönkäyttöä autoihinsa ollenkaan vaan on sen nimenomaan kieltänyt asiakkaiden sitä pyydettyä.

    Kaksisuuntainen sähkön käyttö on yksi omituisimpia juttuja, mitä olen kuullut. Ja on omituinen ristiriita, että pääasiassa ihmiset ovat huolissaan lataustarpeesta ja sitten jotkut haikailevat käyttävänsä auton akkua muuhun kuin auton energialähteenä. Ainakin se on hyvin marginaalinen porukka, jota sitä voisi hyödyntää.

    Sinulla on muuten usein teksteissä jotain, joka on tulossa. Minusta on oleellisempaa puhua siitä, mitä on, eikä siitä, mitä joku on suunnitellut tuovansa markkinoille. Perinnevalmistajat keskittyvät enemmän bling-blingiin kuin todellisiin käyttökelpoisiin ominaisuuksiin.

    Nää sun markinaalinen porukka on ilmeisesti taas näitä sinun intuitioita.

    Yli puolet kiinnostunut aurinkoenergiasta
    Verkkoyhtiö Caruna teetti huhtikuussa nettipaneelin, jossa tuhannelta suomalaiselta kysyttiin heidän kiinnostuksestaan aurinkovoimaa kohtaan. Tulosten mukaan yli puolet vastaajista haluaisi hyödyntää aurinkoenergiaa kodin sähkönkulutuksessa. Erityisen innokkaita olivat 25–44-vuotiaat, heistä yli 60 prosenttia oli aurinkoenergiasta kiinnostuneita.

    Innostus käy yksiin globaalin kehityksen kanssa, aurinkoenergia on maailmalla vauhdikkaimmin kasvava sähköntuotantomuoto. Maailman energiajärjestö IEA mainitsee maailman energiakatsauksessaan viime vuodelta, että aurin- koenergiasta on tulossa energiatuotannon uusi ku­ningas.

    Sopivalla lainsäädännöllä voitaisiin edesauttaa kuluttajien niin sanottua prosumerismia: ihmiset tuottaisivat ja kuluttaisivat sähköä itse ja vaihtaisivat sitä keskenään, pyörittäisivät naapuruston kanssa aurinkosähkön tuotantoa ja myisivät ylijäämäsähköä toisilleen. Sillä tavalla voitaisiin saada järjestelmälle korkea käyttöaste ja tasata tehokkaammin sään aiheuttamaa vaihtelua tuotannossa.
    Ilmastopaneelin varapuheenjohtaja ja Aalto-yliopiston teknillisen fysiikan professori Peter Lund

    Tuolta voit lukea esimerkin energian hallinnasta talossa.

    https://www.apu.fi/artikkelit/aurinkosahko-ei-kiinnosta-valtiota-maailmalla-tuotanto-kasvaa

    Esim. viereisen mäen päällä vastaava systeemi 22 aurinkopaneelia ja 6 aurinkokeräintä ja kaikki valmiudet sähköautolle. Lisäksi henkilö käymässä kauppaa Kiinasta 5 mWh akkukontista.

    Siirry nyt hyvä ihminen tähän päivään ja lähitulevaisuuden maailmaan.

    Esim. 740 GLE oli juuri tällä suppealla kirjoittaja määrällä palstalla kiinnostunut aurinkopaneeleista ja kaksisuuntaisesta sähkön käytöstä autossa.

    Sanoin, että sähköauton kaksisuuntaista liitäntää hyödyntävä porukka olisi varmaan marginaalinen.

    Aurinkosähkö on kyllä kiinnostanut. Mökillä on iso kattopinta-ala, johon voisi asentaa kennot. Toisaalta sähköä kuluu mökillä vähän ja sekin pääosin lämmitykseen. Sähköliittymästä pitää maksaa käytöstä riippumatta. Aurinkosähkön investointikustannus ei tulisi takaisin pitkiin aikoihin eikä pelkän aurinkosähkön varassa voisi olla vaan sähköliittymä pitäisi olla myös. Ainostaan käyttösähkössä voisi säästää.

    Myös auton lataaminen aurinkosähköllä olisi kiinnostava vaihtoehto. Mutta auton akun energian purkaminen muuhun kuin auton liikuttamiseen tuntuu ainakin tällä hetkellä idioottimaiselta ajatukselta. Onhan minulla ilmainen supercharging lataus, joten voisin hakea sähköä Teslan latausasemilta ja tuoda mökille. Yksi Teslan Destination-latauspiste olisikin n. 20km päässä mökiltä. Sinne vaan hakemaan ilmaista hidassähköä ja sitten mökille katsomaan telkkaria. Marginaalista, sanon minä.

    P.S. Siis voisin, jos Teslassa olisi kaksisuuntainen latausliitäntä. Siinä muuten on yksi pointti, joka voisi olla syynä, ettei Teslaan ole tehty kuin latausmahdollisuus. Alunperinhän kaikki Teslat saivat sähkön ilmaiseksi Supecharger-verkostosta. Sitä olisi voinut käyttää väärin, jos autoja olisi käyty lataamassa ilmaiseksi ja sähkö käytetty kotona hyödyksi. En tiedä, tuntuu tuokin kaukaa haetulta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Minusta on oleellisempaa puhua siitä, mitä on, eikä siitä, mitä joku on suunnitellut tuovansa markkinoille. Perinnevalmistajat keskittyvät enemmän bling-blingiin kuin todellisiin käyttökelpoisiin ominaisuuksiin.

    Tarkoittaa mitä?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Minusta on oleellisempaa puhua siitä, mitä on, eikä siitä, mitä joku on suunnitellut tuovansa markkinoille. Perinnevalmistajat keskittyvät enemmän bling-blingiin kuin todellisiin käyttökelpoisiin ominaisuuksiin.

    Tarkoittaa mitä?

    Siis kumpi tarkoittaa? Että puhutaan siitä, mitä on vai että mitä on bling-bling?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Siis kumpi tarkoittaa? Että puhutaan siitä, mitä on vai että mitä on bling-bling?

    Juu se bling-bling ja siihen joku keskittyminen.

      
  • muokattu 07.11.2021 11:59

    Autoihin tehdään grafiikkaa ja pyritään näyttävyyteen kojelautanäkymässä, mutta se on kuin kuninkaan uudet vaatteet vailla toiminnallisuutta.

    Koeajamistani autoista Audin etron oli varustettu kahdella kosketusnäytöllä. Ajattelin etukäteen, että sehän on hienoa, saa toimintoja järjesteltyä helppokäyttöiseksi. Mutta mitä ihmettä: toinen kosketusnäyttö oli pelkästään ilmapuhallusten valintoja varten. Ihan perinneautojen mukaisen sisäkierron, lasille/jalkatilaan valintojen tekemistä varten. Erillinen kosketusnäyttö noita varten? Mikä voisi olla enemmän bling-bling. Oli myös kehuttu, että kuski voi personalisoida mittarinäkymää. Oli valittavissa kolme erilaista taustaa. Ei olisi kannattanut erikseen mainita. Autossa ei ollut ollenkaan energianäyttöä, joka olisi sähköautossa oleellinen ja auton hinnan ollessa 120.000,- olisi luullut sellaisen löytyvän. Mutta ainoastaan jäljellä olevan varauksen näyttö oli mittarin alalaidassa. Saattoi siihen saada vaihdettua kilometrinäytönkin. Vertailuna Teslassa voi avata näytön, joka piirtää grafiikkaa energian kulutuksesta navigaattoriin asetettuun määränpäähän. Ikkunassa on akun varaustaso matkan alussa vasemmassa laidassa pystyasteikolla ja ennustettu varaustaso määränpäässä näytön oikean laidan pystyasteikolla. Näyttöön piirtyy ennustettu kulutuskäyrä vasemmalta oikealle. Matkan edetessä näytölle piirtyy toinen käppyrä toteutuneesta kulutuksesta ja sen perusteella korjattu estimaatio määränpäähän. Kuski voi siis matkan aikana säätää omaa ajoaan pyrkien pysymään ennusteessa tai sen yläpuolella ja vaikuttaa siihen miten lähtiessä tehty ennustus tulee toteutumaan. Erittäin käyttökelpoinen apuväline pitkää matkaa ajaessa. Se ei ole bling-blingiä vaan toiminnallisuutta.

    Koeajoin Mersun GLE:n dieselversion, koska hybridiä ei vielä ollut Suomessa. Kojelautanäkymä kuin joku tivolin peliteltan näkymä ja ilmanpuhalluskanavien kromatun näköiset suuttimet kuin piste i:n päällä. Liian hapokasta minulle. Olisin kuitenkin tilannut auton, jos sen toimitusaika olisi ollut järjellinen, koska olin niin turhautunut 40km sähkösäteeseen, joka autossani oli. Moneen kertaan olen kiitellyt onneani, ettei Mersu ollut silloin vielä saatavana. Niin, bling-blingiä siinä oli se, että on pyritty näyttävyyteen, mutta toiminallisuus puuttuu. Kuinka kauan kuski jaksaa olla innostunut näteistä kuvista ja turhan informaation tulvasta?

    Kävin katsomassa ohimennen uutta XC60 autoa äskettäin. Virrat päällä tuli näyttöön nätti aksonometrinen väritetty kuva autosta. Kivan näköinen, mutta se oli vain kuva. Model Y:n näytöllä on myös nätti aksonometrinen kuva autosta. Siitä voi näpäyttää peräluukkua avatakseen/sulkeakseen sen. Tai näpäyttää keulaa avatakseen sen. Etukontti pitää sulkea käsin.

    Perinneautoissa olen nähnyt mittaristossa auton kuvan ikään kuin kaistaviivojen välissä. Teslassa auton kuva näkyy kaistaviivojen välissä, mutta Teslan kuva on yhteydessä ympäröivään todellisuuteen. Siinä näkyy myös samaan suuntaan menevät/vastaantulevat autot, polkupyörät ja jalankuklijat. Ja esim. tietöiden yhteydessä käytettävät ohjauskartiot, liikennemerkit, roskikset. Näkymä on osa automaattisen ajon visualisointia.

    Teslassa näyttöjen kuvat sun muut eivät ole vain rekvisiittaa eli bling-blingiä vaan niissä on aina joku toiminnallinen pointti.

      1
  • Muutkin ovat huomanneet Toyotan edesottamukset kyseenalaisiksi:

    https://www.teslarati.com/toyota-worlds-3rd-worst-company-vs-climate-change/

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Muutkin ovat huomanneet Toyotan edesottamukset kyseenalaisiksi:

    https://www.teslarati.com/toyota-worlds-3rd-worst-company-vs-climate-change/

    Melko jännää että Hyundai on samalla listalla sijalla 25, kun käsittääkseni se on varmasti yksi edistyneimmistä sähköauton valmistajista? Toki Hyundai valmistaa polttomoottorikäyttöisiä autoja moninkertaisen määrän vuodessa, ja tekee niin varmasti vuosia.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Muutkin ovat huomanneet Toyotan edesottamukset kyseenalaisiksi

    Suomalaisittain lisätietoa tästä jutusta
    https://www.is.fi/autot/art-2000008351507.html

    Mutta ovat selvästi kuulleet HybridRulesin moitteet ja ottava onkeensa heti ensi vuonna!
    https://www.is.fi/autot/art-2000008388682.html

      
  • Ei kait noissa yhtiö vertailuissa ole kyse vain henkilöautoista.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Muutkin ovat huomanneet Toyotan edesottamukset kyseenalaisiksi

    Suomalaisittain lisätietoa tästä jutusta
    https://www.is.fi/autot/art-2000008351507.html

    Mutta ovat selvästi kuulleet HybridRulesin moitteet ja ottava onkeensa heti ensi vuonna!
    https://www.is.fi/autot/art-2000008388682.html

    Minulle säikeen otsikon aihe tuli mieleen, kun näin jonkun aikaisemman jutun Toyotan ekasta täyssähköstä. Silloin hämmästyin, että eikö Toyotalla todella ole ollut aikaisemmin täyssähköä, kun muut suuret nimet ovat tuoneet niitä roppakaupalla. Ja siitä sitten loogisesti tuli mieleen, että Toyotan juoksu raiteilla junan perästä saattaa vielä päättyä kuin Vesku Loirilla aikoinaan. Ja kuten Nokialle kävi. Muiden sähkäreiden takavalot häipyy mutkan taa, kun Toyotan engineerit vielä kolvailevat viimeisiä piuhoja kiinni akkuun.

    Miksei muuten tuossa ekassa täyssähkössä ole solid state akkua? Jäikö taas jotkut olympialaiset väliin, eikä voinut julkistaa?

      
  • HR oletko koskaan miettinyt sitä, että miten paljon hiilidioksidipäästöjä syntyy autojen valmistusprosessin aikana. Suurin ekoteko on ajaa vanha auto paaliin ja katsoa sitten mitä on tarjolla. Teknologia kehittyy tahdilla jota kukaan ei osannut kuvitella vielä kymmenen vuotta sitten. Voin kyllä kuvitella, että ahdistuneilla alkaa keittää, kun autokannan vaihtuvuus on hidasta, mutta ei tässä auta hermostua. Loppujen lopuksi aina on parempi katsoa kuin katua!

      
  • muokattu 09.11.2021 19:38

    @tracktest kirjoitti:
    HR oletko koskaan miettinyt sitä, että miten paljon hiilidioksidipäästöjä syntyy autojen valmistusprosessin aikana. Suurin ekoteko on ajaa vanha auto paaliin ja katsoa sitten mitä on tarjolla. Teknologia kehittyy tahdilla jota kukaan ei osannut kuvitella vielä kymmenen vuotta sitten. Voin kyllä kuvitella, että ahdistuneilla alkaa keittää, kun autokannan vaihtuvuus on hidasta, mutta ei tässä auta hermostua. Loppujen lopuksi aina on parempi katsoa kuin katua!

    Tuo vanhan ajaminen paaliin. Jos luit uutisia, niin ekoteko on se että työsuhdeautoilijat ostavat sähköautoja jotka vapautuvat 3 vuoden käytön jälkeen käytettyjen markkinoille. Silloin tavallisilla ihmisillä on varaa niihin, ja itsekin olen ostanut 3 vuoden ikäisiä autoja n. -50% hintaan.

    Autokannan vanhenemisessa tulisi ottaa huomioon ajokilometrit. Uusilla ajetaan enemmän kuin niillä kaikkein vanhemmilla, vaikka varmasti poikkeuksiakin on.
    Ikänsä puolesta vm. 2000 ovat kolariturvallisia (ESP puuttuu), ja niissä on polttoaineen suihkutus ja katalysaattorit. Eli romutusikäisetkin autot ovat melko nykyaikaisia, varsinkin kun tiedetään että NEDC antoi kovin optimistia kulutuslukemia. Melkeinpä eniten on kehittynyt automaattivaihteistot, enää ei ole nelivaihteisia laatikoita.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    HR oletko koskaan miettinyt sitä, että miten paljon hiilidioksidipäästöjä syntyy autojen valmistusprosessin aikana. Suurin ekoteko on ajaa vanha auto paaliin ja katsoa sitten mitä on tarjolla. Teknologia kehittyy tahdilla jota kukaan ei osannut kuvitella vielä kymmenen vuotta sitten. Voin kyllä kuvitella, että ahdistuneilla alkaa keittää, kun autokannan vaihtuvuus on hidasta, mutta ei tässä auta hermostua. Loppujen lopuksi aina on parempi katsoa kuin katua!

    Tuo vanhan ajaminen paaliin. Jos luit uutisia, niin ekoteko on se että työsuhdeautoilijat ostavat sähköautoja jotka vapautuvat 3 vuoden käytön jälkeen käytettyjen markkinoille. Silloin tavallisilla ihmisillä on varaa niihin, ja itsekin olen ostanut 3 vuoden ikäisiä autoja n. -50% hintaan.

    Autokannan vanhenemisessa tulisi ottaa huomioon ajokilometrit. Uusilla ajetaan enemmän kuin niillä kaikkein vanhemmilla, vaikka varmasti poikkeuksiakin on.
    Ikänsä puolesta vm. 2000 ovat kolariturvallisia (ESP puuttuu), ja niissä on polttoaineen suihkutus ja katalysaattorit. Eli romutusikäisetkin autot ovat melko nykyaikaisia, varsinkin kun tiedetään että NEDC antoi kovin optimistia kulutuslukemia. Melkeinpä eniten on kehittynyt automaattivaihteistot, enää ei ole nelivaihteisia laatikoita.

    Ei hyvää autoa ole tarkoitus ajaa paaliin, sehän se vasta hullua olisi. Miellän auton paalattavaksi silloin, kun se ei enää palvele käyttäjäänsä ja ylläpidosta muodostuu ongelmia. Jokaisen oma asia on se mihin vedetään rajat sille mikä on viisasta ajaa loppuun. Tämä on mielestäni aika vaikea määrittää ja se jääköön jokaisen punnittavaksi. Pakolla ei tunnetusti saada mitään hyvää aikaan. Verottamalla kansa kuoliaaksi on silläkin ikävät seuraukset.

      
  • Kauppalehti, päivitetty 17.6.2021

    Japanilainen autonvalmistaja Toyota pitää jatkossakin tehtaan ovia auki lukuisille erilaisille voimalinjavaihtoehdoille. Yhtiö välttää kaikkien munien sijoittamista samaan koriin, erityisesti sähköautokoriin.
    “On liian aikaista keskittyä yhteen ainoaan vaihtoehtoon”, varatoimitusjohtaja Shigeki Terashi linjasi yhtiön sijoittajatilaisuudessa, uutistoimisto Bloomberg kertoo.
    Tilaisuudessa viitattiin japanilaiseen autonvalmistajaan Hondaan, joka kertoo tähtäävänsä automallistonsa täydelliseen sähköistämiseen vuoteen 2040 mennessä. Toyotan päämajasta lähetetyssä videotilaisuudessa Terashi totesi, että erilaisia voimalinjavaihtoehtoja kilpailutetaan toisiaan vastaan ainakin vuoteen 2050 asti.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Kauppalehti, päivitetty 17.6.2021

    Japanilainen autonvalmistaja Toyota pitää jatkossakin tehtaan ovia auki lukuisille erilaisille voimalinjavaihtoehdoille. Yhtiö välttää kaikkien munien sijoittamista samaan koriin, erityisesti sähköautokoriin.
    “On liian aikaista keskittyä yhteen ainoaan vaihtoehtoon”, varatoimitusjohtaja Shigeki Terashi linjasi yhtiön sijoittajatilaisuudessa, uutistoimisto Bloomberg kertoo.
    Tilaisuudessa viitattiin japanilaiseen autonvalmistajaan Hondaan, joka kertoo tähtäävänsä automallistonsa täydelliseen sähköistämiseen vuoteen 2040 mennessä. Toyotan päämajasta lähetetyssä videotilaisuudessa Terashi totesi, että erilaisia voimalinjavaihtoehtoja kilpailutetaan toisiaan vastaan ainakin vuoteen 2050 asti.

    Täytyy sanoa tähän väliin yksi mielipide. Toyotan johdossa istuu henkilöitä joilla on kokemusta pitkän aikavälin strategioista huomattavasti enemmän, kuin tämän palstan puuhastelijoilla yhteensä!

      
  • @tracktest kirjoitti:
    HR oletko koskaan miettinyt sitä, että miten paljon hiilidioksidipäästöjä syntyy autojen valmistusprosessin aikana. Suurin ekoteko on ajaa vanha auto paaliin ja katsoa sitten mitä on tarjolla. Teknologia kehittyy tahdilla jota kukaan ei osannut kuvitella vielä kymmenen vuotta sitten. Voin kyllä kuvitella, että ahdistuneilla alkaa keittää, kun autokannan vaihtuvuus on hidasta, mutta ei tässä auta hermostua. Loppujen lopuksi aina on parempi katsoa kuin katua!

    Minusta M880 kirjoitti jossain säikeessä (jos ei tässä) hyvin, että auto kannattaa vaihtaa suunnilleen samoilla perusteilla kuin aikaisemminkin. Suotavaa olisi sitten zoomata sähköistyksen suuntaan, kun vaihtaa. Minulla on omat tapani miettiä autonvaihtoa eikä Excel-erkki sitä ymmärtäisi. Ei olisi mitään mieltä rynnätä kauppaan vaihtamaan perinneauto nykyaikaiseen ympäristösyistä, koska ei yhden ukon ympäristöteko maapalloa pelasta.

    Nyt mennään siirtymäkautta. Kuluttajat vaihtavat autojaan sähköisiin ja valmistajat bemari mukaan luettuna elävät siirtymäaikaa perinneautoista sähköisiin. Olisi hyvä, jos kuluttajat ja valmistajat siirtyvät samaan suuntaan ja suunnilleen samaan tahtiin.

    Toyota tulee mukana, jos kykenee. Jos ei kykene, se menettää merkittävästi markkinaosuuttaan. Tällä hetkellä se taitaa olla tuskissaan kuin Nokia konsanaan takavuosina ja yrittää pyristellä vastaan sähköistyksen edetessä. Ja kuinkas muutenkaan kuin yrittämällä vääntää mustaa valkoiseksi.

    Kommenttisi alussa esittämääsi kysymykseen vastaus, että en ole juurikaan miettinyt. Ilmaston muutoksen hidastamisyritysten ja maapallon saastumisen välttämisen tarkoituksena on pitää maapallo ihmiselle sopivana elinympäristönä ja säilyttää silti hyvä elintaso, johon kuuluu myös autoilu. Uusia autoja pitää valmistaa niin kuin ennenkin, koska jo käytössä olevat vanhenevat ja päätyvät paaliin ennemmin tai myöhemmin. Ei ole ympäristöteko jatkaa vanhalla pörinäautolla, mutta ei se ympäristörikoskaan ole. Uusia autoja pitää siis valmistaa ja ne on syytä tehdä sähkökäyttöisiksi. Jos maapallo olisi niin huonossa jamassa, että ilmasto ei kestä niin kauan, että viimeinenkin perinneauto on paalattu ja perinneauton kuski kuopattu, niin siiten voisi luovuttaa jo nyt ja jäädä kotiin odottamaan noutajaa.

    Luotan siihen, että aina niin viisaat maailman toivot, eli insinöörit, osaavat pienentää päästöjä merkittävästi niin sähköautojen kuin muidenkin tuotteiden valmistuksessa. Insinööri tekee, mitä humanisti ja taloushenkilö antavat tehtäväksi. Jos insinöörin tehtäväksi on annettu valmistaa halvalla, hän keksi siihen keinon. Jos insinööri valjastetaan poistamaan päästöt, hän tekee sen. Tarvitaan poliittinen päätös ja rahoitus. Sitten päästetään insinööri irti ja kohta alkaa tapahtua. Senhän muuan Mr. Musk esimerkiksi on osoittanut.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Kauppalehti, päivitetty 17.6.2021

    Japanilainen autonvalmistaja Toyota pitää jatkossakin tehtaan ovia auki lukuisille erilaisille voimalinjavaihtoehdoille. Yhtiö välttää kaikkien munien sijoittamista samaan koriin, erityisesti sähköautokoriin.
    “On liian aikaista keskittyä yhteen ainoaan vaihtoehtoon”, varatoimitusjohtaja Shigeki Terashi linjasi yhtiön sijoittajatilaisuudessa, uutistoimisto Bloomberg kertoo.
    Tilaisuudessa viitattiin japanilaiseen autonvalmistajaan Hondaan, joka kertoo tähtäävänsä automallistonsa täydelliseen sähköistämiseen vuoteen 2040 mennessä. Toyotan päämajasta lähetetyssä videotilaisuudessa Terashi totesi, että erilaisia voimalinjavaihtoehtoja kilpailutetaan toisiaan vastaan ainakin vuoteen 2050 asti.

    Täytyy sanoa tähän väliin yksi mielipide. Toyotan johdossa istuu henkilöitä joilla on kokemusta pitkän aikavälin strategioista huomattavasti enemmän, kuin tämän palstan puuhastelijoilla yhteensä!

    Tähän väliin täytyy sanoa toinenkin mielipide. Toyotan johdossa istuu henkilöitä, jotka eivät uskalla muuttaa yhtiön suuntaa. Siinä on samaa, mitä Nokiassakin oli, kun puhelinmarkkina alkoi muuttua. Toyota päätyi aikoinaan käyttämään bensiinimoottoreita ja alentamaan niiden bensan kulutusta sähköavusteisesti. Toyotan pomot ovat olleet niin rakasuneita siihen tekniikkaan, että eivät ole antaneet insinöörien kehittää sähköautomallistoa. Ei ole kannattanut muuttaa suuntaa, kun myynti on vetänyt hienosti pitkin maailmaa. Kuten Nokia puhelimiensa kanssa. Nyt Toyotan pomot ovat huomanneet, että markkina muuttuu sähköautojen suuntaan, mutta vielä pitää höpöttää jostain voimalinjojen välisestä kilpailusta.

    Maapallon tunnetut öljyvarat riittävät nykyisen laajuiseen käyttöön n. 50 vuoden ajaksi. Aikooko Toyota olla se, joka tiristää sen viimeisenkin pisaran hybridin tankkiin?

      
  • muokattu 10.11.2021 07:48

    @HybridRules kirjoitti:

    Suotavaa olisi sitten zoomata sähköistyksen suuntaan, kun vaihtaa. Minulla on omat tapani miettiä autonvaihtoa eikä Excel-erkki sitä ymmärtäisi.

    Ja se sinun syysi ei ollut maailman pelastaminen muistaakseni.

    Nyt mennään siirtymäkautta. Kuluttajat vaihtavat autojaan sähköisiin ja valmistajat bemari mukaan luettuna elävät siirtymäaikaa perinneautoista sähköisiin. Olisi hyvä, jos kuluttajat ja valmistajat siirtyvät samaan suuntaan ja suunnilleen samaan tahtiin.

    Kyllähän se sitä voisi olla, mutta kun et ole vielä käynyt noille valmistajille - Teslallekaan - sanomassa, että suomalaiset ekselerkit ei ymmärrä miksi pitää maksaa itsensä taloudellisesti kuralle, koska uusia sähkiksiä ei saa vielä kaikissa tarvittavissa koko- saati hintaluokissa.

    Toyota tulee mukana, jos kykenee. Jos ei kykene, se menettää merkittävästi markkinaosuuttaan. Tällä hetkellä se taitaa olla tuskissaan kuin Nokia konsanaan takavuosina ja yrittää pyristellä vastaan sähköistyksen edetessä. Ja kuinkas muutenkaan kuin yrittämällä vääntää mustaa valkoiseksi.

    Minusta sinä ajattelet hyvin mustavalkoisesti. Olitko muuten vastannut jossakin miten leveä se olikaan Nissanin, Hondan, Mitshubishin ja Subarun sähköistysrintama Toyotaan verrattuna?

    Uusia autoja pitää siis valmistaa ja ne on syytä tehdä sähkökäyttöisiksi

    ....joita pitää voida ostaa joka maapallon kolkassa, ei vain Suomessa. Miten Mumbaissa homma hoidettaisiin kuntoon kun täälläkään se ei ole vielä vuonna 2021 kaikille mahdollista, tai ylipäätään järkevää.

    Luotan siihen, että aina niin viisaat maailman toivot, eli insinöörit, osaavat pienentää päästöjä merkittävästi niin sähköautojen kuin muidenkin tuotteiden valmistuksessa. Insinööri tekee, mitä humanisti ja taloushenkilö antavat tehtäväksi. Jos insinöörin tehtäväksi on annettu valmistaa halvalla, hän keksi siihen keinon. Jos insinööri valjastetaan poistamaan päästöt, hän tekee sen. Tarvitaan poliittinen päätös ja rahoitus. Sitten päästetään insinööri irti ja kohta alkaa tapahtua.

    Paitsi Suomessa, jossa insinööri ei tajua kuluttajan tarpeista mitään joten siksi kävi nokiat. Eikös se niin mennyt?

    Yritän ymmärtää tuota vouhkaamista - josta muuten muissa yhteyksissä olisi kauan sitten jo alettua puhua uskovaisudesta - mutta kun sinulla menee noissa vetoomuksissa aina niin sujuvasti sekaisin Suomi ja maapallo, eli jonkinmoinen suhteellisuuden ylläpitäminen. Sinänsä ilmastoteot ovat tietysti aina kauniita ajatuksia.

    Toyotan pomot ovat olleet niin rakasuneita siihen tekniikkaan, että eivät ole antaneet insinöörien kehittää sähköautomallistoa.

    Tuo kuulostaa ihan kamalalta, mutta se spekulointia jota voi olla aika paha todistaa. Unohdat myös että vetyautoja on kehitetty (kuten MB ja BMW jos muistat)

    Ei ole kannattanut muuttaa suuntaa, kun myynti on vetänyt hienosti pitkin maailmaa. Kuten Nokia puhelimiensa kanssa. Nyt Toyotan pomot ovat huomanneet, että markkina muuttuu sähköautojen suuntaan, mutta vielä pitää höpöttää jostain voimalinjojen välisestä kilpailusta.

    Onko asiassa jotakin oletushöpötystä jos ajattelee pidemmälle kuin nenänsä? Onko tyhmää olla ajattelematta sitä, riittääkö autojen sähköistys ja mitä vaihtoehtoja on? Miksi sinäkin unohdat myös kaasuautot, joilla bioversiota käytettäessä olisi kaiken tarvittavan konstivalikoiman takia myös roolia päästövähennyksissä.

    Maapallon tunnetut öljyvarat riittävät nykyisen laajuiseen käyttöön n. 50 vuoden ajaksi. Aikooko Toyota olla se, joka tiristää sen viimeisenkin pisaran hybridin tankkiin?

    Jääpäs kuule odottelemaan, sittenhän me saamme vastauksen. Voihan se olla vaikka Ladakin ja homma tapahtuu jossakin Siperian perukoilla, jonne ei ole saatu Teslan teholatausasemaa niin millään aikaiseksi!

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Olen ihmetellyt, ettei Toyota ole aloittanut sähköautojen valmistamista vieläkään. Onko sillä sama problematiikka kuin Nokialla, että ei uskalla muuttaa nykyistä suuntaa, kun myynti vetää vielä hyvin? Olisi luullut, että ID.4:en edellä myyntitilastoissa kurvailisi sähköcorolla, mutta ei. Pelkkiä bensa-autoja edelleen mallistossa Toyotalla.

    Historian lehdethän havisee jo kovasti, kun Tesla M3 oli syyskuussa euroopan myydyin auto eli ekaa kertaa sähköauto peittosi polttikset. Ja Tesla MY oli toiseksi myydyin sähköauto heti Tesla M3 jälkeen. Nokiakin joutui vaikeuksiin jenkkivalmistajan kanssa ja kuinkas kävi.

    https://www.reuters.com/business/autos-transportation/toyota-exec-not-everyone-should-drive-battery-electric-vehicle-2021-10-21/

      
  • muokattu 17.11.2021 13:50

    @HybridRules kirjoitti:
    Olisihan akun Wh-arvot voitu ilmoittaa yhtä hyvin. Vai kuvastaako Ah paremmin akun kykyä pyörittää starttia, siis vertailuarvona akkujen kesken?

    Ei kuvasta, vaan se on yhdessä jännitteen kanssa pelkkä kapasiteettia kuvaava numero. Akun käynnistysvoimaa kuvaa paremmin sen maksimaalinen purkausvirta. Akun sisäisten vastusten vuoksi edes akun todellista ampeerituntimäärää ei saa akusta ulos "hetkessä". Startatessa ei ole merkitystä sillä energiamäärällä (Ah x V), jonka akusta saisi ulos jos aikaa olisi vaikka pari tuntia. Starttauksen ratkaisee maksimivirta, jonka akku pystyy tarjoamaan jännitettä kohtuuttomasti notkauttamatta.

    Vaikkapa ison dieselmoottorin kyljessä oleva kilowattiluokan starttimoottori ottaa nimellisesti ainakin 100 A ja käynnistyessään vieläkin isomman virtapiikin. Akun sisältämät 100 Ah eivät tuota tilannetta pelasta ellei niitä ampeereita saada houkutelluksi akusta ulos sekunnissa.

    Tässä on yksi peruste AGM akkujen käyttöön. Niiden purkausvirta on selvästi suurempi kuin perinteisten lyijyakkujen. Toinen katalampi syy on niiden parempi toleranssi alilataukselle, joka mahdollistaa latausalgoritmin optimoinnin polttoaineen kulutuksen suhteen äärimmilleen akun nälkiintymisrajalle saakka ja joskus vähän ylikin. Muutamat automallit tuhosivat akkunsa varsin lyhyessä ajassa pitämällä akun kroonisesti vajaassa latauksessa ennen kuin algoritmi opittiin rakentamaan hyväksi kompromissiksi akun toiminnan ja energiankulutuksen välillä.

    Vielä yksi osasyy on etenkin sähkövastuksilla lämpenevien dieseleiden järeän startin lisäksi lämmitykseen käytetyt kilowattiluokan sähkövastukset, joita syötetään kilowattiluokan laturilla. Vaikkapa oman autoni yli 2 kW laturin tehohäviötä ei voi piilottaa maantieajon 10 kW luokkaa olevaan tehonkulutukseen. Näin järeän laturin pyörittäminen nimellistehollaan näkyisi tankilla selvänä kulutuslisänä. Ja lisäksi se keittäisi akun pilalle hetkessä sen ensin ladattuaan, joten latausta on pakko säätää paljon raaemmalla algoritmilla kuin ennen vanhaan pelkän jännitteensäätimen ohjaamaa 35 A laturia. Mikrohybridi käyttää laturin regeneroinnin ensimmäisenä säätösteppinään kuskin nostaessa vauhtipedaalin. Parin tonnin järkälettä ei tosin parin kW tehoilla paljon hidasteta, joten kuski tuskin huomaa vaikutusta. Mutta akku huomaa kyllä.

      
  • muokattu 17.11.2021 13:57

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Minä luulen, että Toyota vain on sähkön kanssa vuosikaudet pelatessaan tullut siihen tulokseen ettei sähköautossa ole mitään järkeä. Nyt voimakkaasti tuettuna ja päästösäädöksin pakotettuna niissä onkin järkeä ja Toyotakin joutuu nyt vähän jälkijunassa hyppäämään mukaan.

    Minä ajan ilman tukia ostetulla sähkärillä ja siinä on paljon järkeä siltäkin pohjalta. Nokiakin varmaan aikoinaan ihmetteli, mitä kummaa kosketusnäytöllä puhelimessa tekisi? Tai kaikenmaailman hömpötyksillä niin kuin nettiyhteyden sujuva käyttö. Ei, puhelin on puhumista varten ja sillä hyvä.

    Jos sinun sähkärissäsi olisi saman verran veroa kuin valmistushinnaltaan vastaavassa polttomoottoriautossa ja sen käyttämässä sähkössä yhtä paljon veroa kuin vastaavan energiamäärän sisältävässä määrässä bensiiniä sekä yhtä suuri ajoneuvovero kuin vastaavan painoisessa polttomoottoriautossa suunnilleen, niin takuulla olisi jäänyt sinultakin ostamatta - auto olisi hirmuisen hirmuisen kallis. Nyt, hirmuisilla veronkevennyksillä, eli tuilla, polttomoottoriautoihin nähden on päästy autoilijan kustannuksissa lähes tasoihin, mutta yhteiskunnan autoiluverotulot jää saamatta. Valtio keksii sitten aikanaan, mistä puuttuvat verotulot ottaa.

    Jaahas, ehkä noinkin voi ajatella.

    Näin Suomessa on totuttu ajattelemaan. Periaate on, että kaikkien oletusveroprosentti on vähintään 100%. Kaikkea sen alittavaa verotusta kutsutaan leikisti valtion tueksi, vaikka tosiasiassa verovelvollinen maksaakin valtiolle eikä päinvastoin.

    Samaa periaatetta käytetään myös Suomen suurimmista veronmaksajista puhuttaessa. Myös teollisuuden "valtion tuista" suurin osa tarkoittaa sitä, että 100 miljoonaa veroja maksavan yrityksen kerrotaan saavan valtion tukea koska se ei maksa veroa 200 miljoonaa. Todellisuudessa silti yritys maksaa valtiolle eikä päinvastoin.

    Orwellilaista newspeakia.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Miten tulkitsette muuten Nissanin ja Mitsubishin tai Hondan ja Subarun tilanteen markkinoilla? Ei minusta kovin leveällä rintamalla mikään. Leaf ja Outlander, siinä se?

    Mitusn tulevaisuudesta ei arvausta, mutta olen Nissan Ariyan postituslistalla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit