Nopeuden rajoitus, kattonopeus jne. on esiintynyt liikennekeskustelussa tasaisin väliajoin.
Pääsyitä on kaksi. Energian säästö ja liikenneturvallisuus.
Hajatelma.
Jos maanteillä olisi 80km/h nopeusrajoitus ja moottoritiellä 100km/h nopeusrajoitus.
Mitä hyötyä ja haittaa siitä olisi?
Lisätään vielä, että ohituskaistoilla pitäisi olla 100km/h rajoitus, koska eihän se muuten olisi ohituskaista...
Ongelmallisin tieosuus olisi varmaan nelikaistatie keskikaiteella. Olisi aika turhauttavaa ajaa rekan vierellä tyhjällä kaistalla, mutta ei saa ohittaa, kun ohitus vaatisi ylinopeutta ajamisen ja ylinopeutta ei saa ajaa edes ohitustilanteessa.
Motarilla sitä ongelmaa ei olisi, koska rekan voi ohittaa nopeusrajoituksia noudattamalla.
Nyt katsotaan tulevaan ja mitä olen kuullut, niin sähköautokuljettajat ei kuulemma kovinta kiirettä pidä.
Kuka kieltää noita nopeuksia noudattamasta, jos alueelle ei ole laitettu alempia rajoituksia.
Ruotsiin 0- visiossa oli ainakin keskustelua keskikaiteettomien maanteiden rajoituksesta 70km/h. En tiedä onko siellä nyt niin?
Esittämäsi olisi perusteltua ja järkevää, mutta paljon pitkiä matkoja ajaville järkyttävää.
Eli järki vs. tunteet.
Itse koen liikenteessä haitalliseksi, jos nopeusvaihteluita on liikaa.
Oli se sitten ylinpeutta tai alle nopeusrajoituksen ajamista.
Ennakointi vaikeutuu, jos tienkäyttäjien nopeus ei ole tasainen.
Ohitukset, jonon pumppaus, turvavälit jne kaikki nämä korostuu, jos nopeusero on 0-20km/h.
Ei ainakaan Pohjois-Ruotsissa vielä. "100kmh taulut" oli tienpenkalla keskikaiteettomalla tielläkin (esim. tie 99, Övertorneålta etelään päin) parisen viikkoa sitten kun viimeksi siellä poikkesin. Hiukan hirvitti, kun tiet ei juurikaan sen kummemmassa kunnossa kuin Suomen puolella ja täällä tottunut talvisin siihen 80kmh. - Ei sillä että olisin ajanut suurinta sallittua, vaikka paikalliset ajoivatkin.
Haitallista 80 km/h rajoituksessa olisi se että rajoituksen ylittämisestä rangaistaan ankarasti sillä perusteella että siitä syntyy aina hengenvaara jollekulle toiselle.
Vapaaehtoisuus on parempi, mutta kun liikennettä seuraa niin herää ajatus että moniko oikeastaan tietää että "nössö ajotapa" palkitaan pienemmillä kustannuksilla?
Ei ole tullut koskaan mieleen että "nössöilen" ajellessani nopeusrajoitusten mukaan. Terveen järjen käytöstä on kyse, kun noudatetaan liikennesääntöjä. Voimaa on ollut perseen alla aina, mutta ei se ole addiktoinut minua lennokkaisiin lähtöihin eikä järjettömiin ylinopeuksiin.
Et varmaan tarkoita että ajat rekkojen tai bussin perässä moottoritiellä kun rajoitus on 120 km/h? Sellaista näkee ajoittain, ja minäkin ajan niin jollei minulla ole mitään kiirettä.
Vastakohta on ajan säästäminen nopealla ajolla myös silloin kun ei ole mitään aikataulua, vaan haluaa vain olla tehokas kulkemisen osalta miettimättä miten se vaikuttaa kulutukseen yms.
Toinen voi rentoutua ajaessaan siten että maisemat lipuvat rauhallisesti ohi, kun toisille sellainen autossa istuminen on kiduttavan pitkäveteistä.
Nautin ajamisesta, olen aina nauttinut. Aloin ajamaan autolla jo 12 vuotiaana. Varaan matkoihini riittävästi aikaa, koskaan ei tarvitse kiirehtiä. Elämäni nainen on niin hyvää seuraa, että matkanteko ei ole koskaan pitkäveteistä. Päinvastoin erittäin nautittavaa, maisemat kuuluvat elävään matkailuun.
Sama huomio. Ja paikalliset ajaa usein vieläpä aika reippaasti enemmän mitä taulussa lukee. Ja onhan Suomessakin talvellakin pitkiä matkoja 100km/h nopeusrajotuksia kaksikaistaislla teillä (esim Iisalmen aja Oulun välillä)
Mitä aiheeseen tulee, niin tuollaset 80km/h yleisrajoitukset olisi melkoista kidutusta, turhauttavaa junnaamista ajaa tommonen 800km päiväsiirtymä ko. nopeudella. Varsinkin kun ajelee itä- tai pohjois-osissa Suomea muutamia 'ruuhkatunteja' lukuu ottamatta liikennettä on erittäin vähän. Perusteet nopeuseroista yms muista on täydellistä puppua perusteluna. Liikennettä on niin vähän, että ohituksetkin sujuu usein vakionopeussäätimeen asetukseen koskematta.
Onko tähän syynä pelko siitä että akku on tyhjä ennen kuin on päässyt perille saakka? Vaiko jonkinlainen sähköautomittariston tuoma pelitunnelma missä kisataan "pisaralla pisimmälle" leikkiä?
Myös polttomoottorilla ajavaa kuljettajaa voidaan sekä palkita matkan edetessä pitenevällä tai rangaista nopeammin lyhenevällä rangella (toimintamatka), sen sijaan että range lyhenisi tasan samaa tahtia kuin mitä matka etenee. Jotta tämän huomaa, niin ajotietokoneen valikosta pitää tietysti valita joko range tai melko äskettäin nollattu keskikulutuslukema (jotta muutokset siinä näkyisivät nopeasti).
Navigaattorihan lyhentää jäljellä olevaa matkaa juuri sitä tahtia kuin matka etenee, mutta kulutettavaan aikaan voi tietty vaikuttaa. Eli voi olla tehokas ja ajaa navigaattoria nopeammin, tai huomata että tauko siirsi perilletuloa yllättävän paljon.
Polttomoottorilla ajavalle on juuri nyt erityisen palkitsevaa ajaa hitaammin kun polttoaine on kallista. Jos 120 vs. 100 säästää aikaa 60 sekuntia per 10 kilometriä tarkoittaa se 10 minuuttia eli 1/6 osa tuntia. Jos säästää 1,5 litraa 100/km tarkoittaa se 16 euroa netto, eli 8 tunnin työpäivillä 2800 nettotuloa/kuukaudessa. Ihan hyvä korvaustaso siitä että ajaa taloudellisemmin.
Kulutusvertailu pitää tehdä itse. Joissakin autoissa säästöpotentiaali on isompi, toisissa pienempi.
Jos vaihtoehtona on ajaa vähän hitaammin ja tökätä töpseli mökillä pistorasiaan ja mennä lämmittämään saunaa tai ajaa nopeammin ja mennä huoltarille odottelemaan että laturi vapautuu niin kumman valitset?
Nopeus pitkällä matkalla on ihan mielenkiintoinen asia.
Keskinopeus on aivan eri juttu, kuin hetkellinen nopeus.
800km 80km/h keskinopeudella vie aikaa 10 tuntia.
800km 90km/h keskinopeudella vie aikaa 8h 53m
800km 100km/h keskinopeudella vie aikaa 8h
Kun muun liikenteen seassa keskinopeutta nostetaan 10km/h, niin se vaatii melkoista nopeuskuria.
Jos sitä nostetaan 20km/h, niin se vaatii jo kaahaamista.
Kuten mainittu, niin liikennemäärillä on merkitystä.
Lieksasta Kajaaniin pääsee helposti sopivaan aikaan 100km/h keskinopeuteen, eikä tarvii edes ajaa kunnolla ylinopeutta.
Mutta pääseekö Vaasasta Parkanoon 100km/h keskinopeuteen...
Sitten on nänä arjen sankarin, jotka ajaa 60 000km työajoa vuodessa ja en tarkoita nopeusrajoitettujen ajoneuvojen kuljettajia.
Jos ajaa 65km/h keskinopeudella, mikä on aika kova vauhti tuolle matkalle
Aikaa menee 923h (tekee muuten 123 kappaletta 7,5h työpäiviä)
Jos taas on vetomies ja nostaa nopeuden 70km/h, niin aikaa menee 857h (114 työpäivää)
Mutta melkoinen vetomeis pitää olla, kuka vetää 60 000km työajoa yleisessä liikenteessä 70km/h keskinopeudella.
Siinä ei paljoa liikennevaloissa notkuta tai taajamassa pyöritä 30km/h nopeudella.
Mikä työ digitaaliaikana vaatii autolla ajamista 123 työpäivää vuodessa? ? ? ? ymmärrä.
Esim. sellainen fyysinen työ, missä sinulla on 4-7 avustajaa.
Laskelma missä ajetaan pysähtymättä 800 km ei ainakaan osu minun arkeeni koskaan. 400 km osuisi varmaan useamman ihmisen kohdalle.
Mutta joskus aikataulu voi olla tiukka, ja silloin säästää väärässä paikassa jos myöhästyy jostakin tärkeästä.
Miten laskit nuo työpäivät, ovatko nopeasti ajaessa säästetyt päivät ansaittuja vapaapäiviä, vai pitääkö olla toinen kuski ajamassa jos ei pidä vauhtia tarpeeksi?
Laskin työpäivät jakolaskulla.
923h jaettuna 7,5h=n.123
Kun nyt kysyt, niin minun keinoin on ollut jo pitkään 20% pidemmälle kuin 20% nopeammin.
Tästä saunaesimerkistä voi tulkita että pelko matkan keskeytymisestä tyhjän akun vuoksi on syy ajaa hitaasti. Tai laskelmoivalle kuljettajalle ajonopeuden optimointi varikkopysähdyksiä välttämällä.
Omalla kohdallani tyhjä lompakko toimi alkuun tehokkaana motivaattorina, mutta tarkemmin aiheeseen tutustuttuani huomasin että ei hitaampi nopeus huono juttu ole ympäristön tai ajomukavuuden kannalta.
Ajansäästö on ollut suhteellisen harvoin esiintyvä tekijä (tauot pilaavat keskinopeuden ajonopeutta enemmän), useimmiten oli vain kiva ajaa nopeasti, sen sijaan että vain ohjailee ajoneuvoa.
Kireä polttoaineen verotus toimii hyvin motivaattorina, mutta onhan se hankalaa enää vähentää kustannuksia kun on jo valmiiksi ajanut taloudellisesti. Onneksi ei sentään enää 9,5 euron hintaisia tupakka-askeja ole tarvinnut ostaa, siinäkin tuotteen hinnan perusteella voisi olla pakettiin leimattuna avainlippu (askin hinnasta on veroa 89%).
Muista tämä, kun määrävälein mariset veroista:
https://ituprojekti.net/fi/yhteiskunnan-tuet-lapsiperheille/
Koko verokertymäkö käytetään pienten lasten hyväksi? Ja verokertymän lisäksi joudutaan ottamaan velkaa joka vuosi, joten väitän että et kovin tarkkaan ole katsonut budjetin joka momenttia. Koko autoveron tuotto menee kehitysapuun, eikä autoverokertymä edes riitä siihen.
Kehitysapu on hieno juttu, mutta sitäkin pitäisi tutkia enemmän mitä se käytännössä on. Onko se hätäapua, vai eurooppalaisen kulttuurin ja elintavan tyrkyttämistä "alkuasukkaille"? Eli onko se tavallaan rasismia, sitä intersektionalismia missä tumma on huonompi, ei vain erilainen.
Jotai meni pieleen...
Höpö höpö, ja miksi sitä kehitysapua annetaan, niissä maissa ei ole autoveroa eikä lapsia pystytä kouluttamaan.
Tässä pelissä kehitysapu 1,245 mrd on pikku juttu ja pitää meidät sivistysmaana. Parhaimmillaan kehitysapu on (erityisesti naisten) koulunkäynnin mahdollistamista, eli tien avaamista kohti demokratiaa, joka aikanaan hyödyttää meitä kaikkia maapallon asukkaita.
Mutta, on asioita joita edes Presidenttimme ei voi joidenkin mielestä sanoa.
Eli taustalla on kuitenkin se että halutaan demokratiaa maihin missä sitä ei luonnostaan ole? Toisaalta, maailma on muuttunut, ja ainakin pääkaupunkiseudulla näkee päivitettäin usein sen näköisiä ihmisiä joita ei 1980-luvulla nähnyt kuin televisiossa.
https://um.fi/suomen-kehitysyhteistyon-maararahat#Maittain
Vaikea aihe mikä vaatii perehtymistä, mutta velan tarkoitus lienee että sitä myös joskus maksetaan takaisin, eikä oteta lisää velkaa korkojen maksuun.
Ainakin omassa taloudessani pyrin siihen että luottotiedot pysyvät kunnossa, ja se edellyttää säästämistä, varsinkin kun kustannukset nousevat ja kuukausipalkka pysyy samana.
Jos Suomi olisi rikas maa, niin sitten voitaisiin lahjoittaa paljon enemmän. Jokainen yksilökin voi lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, mutta tiedä sitten kannattaako sitä varten ottaa pankkilainaa? Nyt "lahjoitusvarat" peritään ulosoton uhalla, tarvittaessa aseistetut virkamiehet tukemassa.
No, onneksi minulla on asiat hyvin henkilökohtaisella tasolla. Ainoa harmi on ihmetellä Suomen kireää verotusta - ja samalla velkaantumista.
Pitää olla niin paljon tulolähteitä, että jää vielä verojen jälkeen hymy naamalle, ja hyvä mieli kun, on jakanut omasta "ylijäämästä"
Osa kehitysavusta on tullut takaisin kaupankäynnillä kyseisen maan kohdalla, osa on mennyt tunnetusti aseisiin ja jopa diktaattorien taskuun.
17 vuotiaana oli päätettävä meneekö inttiin vai vuodeksi vankilaan kuten paras ystäväni. Intin jälkeen meitä nuorukaisia, joilla ei ollut vanhemmilta tukea, taisi olla lähes puolet porukasta. Työpaikkoja oli vähänlaisesti, mutta löysimme töitä.
Emme saaneet ilmaiseksi vaatteita, huonekaluja, asuntoa ym. Kuten nykyään eturyhmille ojennetaan.
Ostimme nuo vähitellen käytettyinä pienestä palkastamme ja olihan pahvilaatikoistakin ainakin pöydäksi.
Sosiaaliturvamme takaa nykyisin (muistaakseni 60%) keskimääräisen suomalaisen elintason.
Eiköhän ole menty liian pitkälle. Tässä voi inhimillistä kärsimystä tuottamatta säästää 10 mrd.
Nyt vaatii tarkennusta, ketä siihen eturyhmään kuuluu?
Sellaiset jotka tulevat toisista maista ja joille mm. kuuluvat tulkkipalvelut kymmenenkin vuoden kuluttua, joiden terveyskäynnit on kaupungissamme budjetoitu 30% arvokkaammaksi jne.
Saako se tulkki ajaa kovempaa kuin 80km/h, jos on kiire...
Korkeakoulujen kautta käynyt aito tulkki ei saa ylittää sallittua nopeutta, mutta ns. keittiöoven kautta tulleet saavat, tai siis sakon maksaa joku muu 🤔. Heidät tuntee siitä kun osaavat oman kielensä ja hieman paikallista, ovat myös ehdolla kunnallisvaaleissa korkean tittelinsä vuoksi 🙄.
Ei heilläkään ole kuin yksi ääni, sillä ei pääse ehdokkuutta pidemmälle, tehän sen äänestäjänä päätätte ketä valitaan.
Meressä pisaraa ei erota. Pisaran voi myös esittää erilaiseksi kuin se veden pintaan koskettaessaan on. (=lue mitä sinulle esitetään, usko lukutaidottomana kaikki ja etenkin iltapäivälehtien sanomat,).
Kutsun lukutaidottomiksi kaikkia, jotka eivät ymmärrä lukemaansa ja sen vivahteita. En siis ole ainakaan persu. Ai niin, näyttelin kolme vuotta bussin kuljettajaa, Jakk:n piti saada sinne muutama suomalainenkin. Aitoja hienoja ihmisiä, vaikka ei niinkään osanneet ajaa edes henkilöautoa. Olinpa (aina kännissä) helppoa oli olla paras ja voittaa myös kouluttajat.
Tekniikassa ei ole mielipiteitä, se on tai se ei ole. Kaikki sen jälkeen ovat johdannaisia, pahimmillaan epämääräisiä todennettomia mielipiteitä.