Tämä keskustelu lähti liikkelle jonosta, joka eteenee kesäisellä maatiellä keskellä ei mitään 15-20km/h alle rajoituksen ja vieläpä niin että jonoon liittyneet ajavat toisensa perässä hyvin lähekkäin (1-2 autonmittaa).
No ei ainakaan aloittaja lähtenyt tuosta. Ja minä jatkoin siitä, mihin tracktest ja 740GLE jäivät. Hitaasti ajamisen suhteellisuudesta (myös nopeasti ajaminen on) ja jonoajamisesta hyvin yleisellä tasolla ja kenen voidaan olettaa olevan ns. järkevä kulloinkin. Minusta jousto on venyvä käsite, heh.
Kyseisellä tyylillä jo 4-5 autosta muodostuu letka, jonka ohittaminen on haastavaa ja ymmärrettävästi jono kasvaa helpostikin lisää. Jono liikkuu keskimääräistä hitaaminen, mikä kerää autoja, ja moni luopuu ohittamista koska ohitusmatka on pitkä.
Varmaan sitten.
Ylinopeudesta ei ole kukaan puhunut mitään.
Se olikin vain toinen esimerkki tai vaihtoehto siitä, miten jonoja muodostuu ja siitä, ettei pidä takertua johonkin yksittäiseen tilanteeseen, saati nopeuteen. Liikennekeskustelussa on parempi pysytellä yleistason keskustelussa kuin kuvitella parantavansa maailmaa jollakin triviaalitapauksella ja yksitysikohtaisella esimerkillä.
Käytännössä edellä mainitun jonon ohittaminen kerralla vaatii turvallisen paikan lisäksi hetkellisen ylinopeuden käyttöä, koska ohitusmatka on erittäin pitkä - paljon pidempi kuin yksittäisen rekan ollessa kyseessä.
Varmaan sitten.
Tracktest kuvasi: Autoja on paljon, jonoja muodostuu, jos ei nyt yhtä pitkää, niin useita, joiden välissä on sitten tyhjää. Tälläisessä tilanteessa on juurikin tyydyttävä valitsevaan nopeuteen ja seurattava letkaa. Ohittamisesta ei todellakaan ole mitään hyötyä.
Tuollaisia tilanteita syntyy, mutta ei se koske todellakaan vain tilanteita "15-20km/h alle rajoituksen". Muistelen vain aiempia keskusteluita palstalla, jossa "+15km/h" pitäisi olla jollekulle tavoitenopeus, joten äkkiäkös niin ajavat saavuttaa autoja, jotka ajavat ihan rajoitusten mukaan ja tuntuvat silti tientukkeilta samassa kohtaa sitä tietä, josta sinä kerrot.
En tiedä mitä haet tuolla ylinopeudella.
Sitä, ettei takerruta tuohon "15-20km/h alle rajoitukseen" aiheuttamassa näitä yleisellä tasolla käsiteltäviä tilanteita. Vastaava tilanne voi syntyä rajoitusnopeutta ajavalla jonolla ja "+15-20km/h yli rajoituksen" ajavistakin. Yleisimmin kait 2-kaistaisella tiellä. Tällaisilla mielipidepalstoilla ollaan mielellään osoittelemassa: "tollasten vika". Joskus voisi katsoa sinne omaan peiliinkin, kuka tilanteita synnyttää ja kenen olisi hyvä joustaa.
Arvaisin, että jos tyhjällä tiellä takaa tuleva ajaa (reipasta) ylinopeutta ja saavuttaa rajoituksen mukaan ajavan, tuskin ko. kuski sinne taakse pitkäksi aikaa jää vaan ensimmäisen tilausuuden tullen menee ohi ja häipyy horisonttiin.
Nyt sitten tie muuttui tyhjäksi. Äsken siellä oli autoja letkassa eri välein ja vai haastavia ohitusmahdollisuuksia ja moni luopuisi ajatuksesta.
Ihan kuin maalin paikka olisi muuttunut? Minähän vain siirsin käsiteltävän nopeuden skaalaa isommille nopeuksille.
Jos itse näen että takaa tulee auto joka saavuttaa nopeasti, teen hänen ohituksensa mahdollimman helpoksi, ajan reunassa ja anna vilkulla merkin jos/kun tie on vapaa, koska ei nuo kiireiset jakoihin jää pyörimään vaan jatkava siitä edelleen reipaasti.
Ihanaa. Monentenako sinä olet silloin tuossa esimerkkisi jonossa, kyseisen tapaisella tieosuudella, samalla liikennemäärällä?
Tiedätkö mitä, ensin kirjoitin aika pitkänkin vastauksen, mutta jätin lähettämättä. Arvion sen täysin turhaksi...
Avaa uusi topikki, jossa pohdit ylinopeuden vaikutusta jonoihin yleisesti tai esimerkein, valinta on vapaa. Tässä aihe oli liikenteen keskinopeuden lasku (polttoaineen säästämiseksi), joka näkyy näinä hitaasti etenevinä henkilöautojonoina ilman näkyvää syytä, kuten jonon kärjessä ajava rekka, karavaanari jne tai siksi että liikennettä on vaan niin paljon että se jounoutuu.
Kumppanin elämä on sekoitus haavemaailmaa ja rinnakkaistodellisuutta, siksi kaikki keskustelut hänen toimestaan tuppaavat menemään totaaliseen umpikujaan.
Avaa uusi topikki, jossa pohdit ylinopeuden vaikutusta jonoihin yleisesti tai esimerkein, valinta on vapaa. Tässä aihe oli liikenteen keskinopeuden lasku (polttoaineen säästämiseksi), joka näkyy näinä hitaasti etenevinä henkilöautojonoina ilman näkyvää syytä, kuten jonon kärjessä ajava rekka, karavaanari jne tai siksi että liikennettä on vaan niin paljon että se jounoutuu
Voi että sentään. Mutta hei, kun ei se jonoutuminen, sen käyttäytyminen oireineen syntyneet minkään "energiakriisin" seurauksena. Eikä mitään uutta tarvitse kehittää ratkaisuksikaan. Jonot syntyy sen takia, että monta autoa ajaa peräkkäin, välillä isommilla ja sitten pienemmillä väleillä ja erilaisilla teillä ja mukana on huom. nopeusvaihtelutkin jne. jne.
Niin tapahtui jo ennen energiakriisiä, syitä on vaikka mitä milloinkin. Lilliukanvarsia esittää mitään nopeuslukuja nyt, ikäänkuin se sitten justiinsa aiheuttaisi ns. tilanteita.
@tracktest: haavemaailman liittymisestä mihinkään en osaa sanoa mitä kummaa taas yrität kertoa. Paitsi ehkä antaa sellaisia ympäripyöreitä ohjeistuksia kuten "ajamalle paremmin liikenne parantuu".
Mutta jos yrität sinäkin esittää että "nyt on kuulkaas jotakin uutta liikenteessä", niin sinä se elät rinnakkaistodellisuudessa. Laput silmiltä, hei, ihan perinteisistä variaatioista liikenteessä on taas kyse, ei ne ns. lainalaisuudet ole miksikään muuttuneet. Yleistason juttuja pitäisi olla ja näitä "kerron esimerkin" -juttuja on kuultu tällä palstalla iät ajat.
Kumppani hyvä, keskustelu elää ja sitä se parhaimmillaan juuri on. Takertumalla lillukanvarsiin, johdattelemalla tai keksimällä asioita toisen kirjoituksiin homma menee väkisin totaalisen sekaisin. Toivoisin sinulta hieman toisenlaista suhtautumista näihin keskusteluihin ja arvostusta toisten tietämykseen ja kokemukseen eri asioista.
keskustelu elää ja sitä se parhaimmillaan juuri on. Takertumalla lillukanvarsiin...
Minusta koko aiheen aloitus on lillukanvarteen tarttumista. Ei jonoutuminen, syyt ja seuraukset, ole tänä keväänä alkaneet, enkä ole itse huomannut mitään lisääntymistä sen suhteen.
johdattelemalla tai keksimällä asioita toisen kirjoituksiin homma menee väkisin totaalisen sekaisin.
En minä keksinyt ole keksinyt jonoutumista, sitä on ollut ennen tätä kevättäkin alkaen. Aivan samoista syistä ne aina syntyvät ja ovat syntyneet. Ja ohitustarpeita on niin rajoitusnopeutta ajavilla, kuin varsinkin ylinopeutta ajavilla ollut silloin tällöin aina.
Alkuperäinen ihmettelyhän koski vain keskinopeuden mahdollista alentumista. Sitten lähti mopo ja alettiin ihmetellä, miten päästään jonosta eroon ohittamalla.
keskustelu elää ja sitä se parhaimmillaan juuri on. Takertumalla lillukanvarsiin...
Minusta koko aiheen aloitus on lillukanvarteen tarttumista. Ei jonoutuminen, syyt ja seuraukset, ole tänä keväänä alkaneet, enkä ole itse huomannut mitään lisääntymistä sen suhteen.
johdattelemalla tai keksimällä asioita toisen kirjoituksiin homma menee väkisin totaalisen sekaisin.
En minä keksinyt ole keksinyt jonoutumista, sitä on ollut ennen tätä kevättäkin alkaen. Aivan samoista syistä ne aina syntyvät ja ovat syntyneet. Ja ohitustarpeita on niin rajoitusnopeutta ajavilla, kuin varsinkin ylinopeutta ajavilla ollut silloin tällöin aina.
Alkuperäinen ihmettelyhän koski vain keskinopeuden mahdollista alentumista. Sitten lähti mopo ja alettiin ihmetellä, miten päästään jonosta eroon ohittamalla.
Huomaatko keskityt taas itseesi etkä huomaa keskustelun normaalia jalostumista. Onhan tänä keväänä polttoaineiden hintojen noustessa nopeudet laskeneet ja hitaammin ajavia on entistä enemmän. Jonoutuminen lisääntyy kun edellä menee letka autoja, jotka ajavat rajoitusnopeutta hitaammin. Tästähän tässä on kyse. On hieman kummalista, että et huomaa näiden asioiden yhteyttä.
Huomaatko keskityt taas itseesi etkä huomaa keskustelun normaalia jalostumista.
Hehehh.....
Onhan tänä keväänä polttoaineiden hintojen noustessa nopeudet laskeneet ja hitaammin ajavia on entistä enemmän.
Enpä ole oikeastaan havainnut. Liikun ihan riittävästi niin motareita kuin muitakin maantietyyppejä. Motareilla näkyy kyllä sähkäreitä ajamassa hitaammin kuin 120km/h, mutta mikäs ongelma sekään on.
Vahvaa liioittelua ja tikusta asian tekemistä jonoutumis- tai ohittelutarvemielessä varsinkin.
Jonoutuminen lisääntyy kun edellä menee letka autoja, jotka ajavat rajoitusnopeutta hitaammin. Tästähän tässä on kyse.
Ja tuota ilmiötä ei mukamas ollut ennen "energiakriisiä"? Höpöhöpö. Tällä palstalla siitä jaarittelua on käyty vuositolkulla. On hieman kummalista, että et huomaa näiden asioiden yhteyttä.
En ole ainoa joka on sinua huomauttanut tästä ärsyttävästä tavastasi sekoittaa koko keskustelu, näillä typerillä nostoilla ja alati lisääntyvillä kysymyksillä.
@tracktest kirjoitti:
En ole ainoa joka on sinua huomauttanut tästä ärsyttävästä tavastasi sekoittaa koko keskustelu, näillä typerillä nostoilla ja alati lisääntyvillä kysymyksillä.
Silloin nostetaan kun on nostettavaa ja kysytään kun on kysyttävää. Mitäs kummaa siinä on keskutelupalstalla. Kuvitteletko että täällä muuten luettaisiin sinun "viisauksiasi" pureksimatta. Mediakritiikkiin kuuluu myös kyseenalaistaminen, ettei tule vain yksiä "totuuksia". Vaikka joku sellaisen kuvittelee heittävänsäkin...
Tiedätkö mitä, ensin kirjoitin aika pitkänkin vastauksen, mutta jätin lähettämättä. Arvion sen täysin turhaksi...
Avaa uusi topikki, jossa pohdit ylinopeuden vaikutusta jonoihin yleisesti tai esimerkein, valinta on vapaa. Tässä aihe oli liikenteen keskinopeuden lasku (polttoaineen säästämiseksi), joka näkyy näinä hitaasti etenevinä henkilöautojonoina ilman näkyvää syytä, kuten jonon kärjessä ajava rekka, karavaanari jne tai siksi että liikennettä on vaan niin paljon että se jounoutuu.
Kumppanin elämä on sekoitus haavemaailmaa ja rinnakkaistodellisuutta, siksi kaikki keskustelut hänen toimestaan tuppaavat menemään totaaliseen umpikujaan.
@Tiko kirjoitti:
Voi että sentään. Mutta hei, kun ei se jonoutuminen, sen käyttäytyminen oireineen syntyneet minkään "energiakriisin" seurauksena. Eikä mitään uutta tarvitse kehittää ratkaisuksikaan. Jonot syntyy sen takia, että monta autoa ajaa peräkkäin, välillä isommilla ja sitten pienemmillä väleillä ja erilaisilla teillä ja mukana on huom. nopeusvaihtelutkin jne. jne.
Niin tapahtui jo ennen energiakriisiä, syitä on vaikka mitä milloinkin. Lilliukanvarsia esittää mitään nopeuslukuja nyt, ikäänkuin se sitten justiinsa aiheuttaisi ns. tilanteita.
@tracktest: haavemaailman liittymisestä mihinkään en osaa sanoa mitä kummaa taas yrität kertoa. Paitsi ehkä antaa sellaisia ympäripyöreitä ohjeistuksia kuten "ajamalle paremmin liikenne parantuu".
Mutta jos yrität sinäkin esittää että "nyt on kuulkaas jotakin uutta liikenteessä", niin sinä se elät rinnakkaistodellisuudessa. Laput silmiltä, hei, ihan perinteisistä variaatioista liikenteessä on taas kyse, ei ne ns. lainalaisuudet ole miksikään muuttuneet. Yleistason juttuja pitäisi olla ja näitä "kerron esimerkin" -juttuja on kuultu tällä palstalla iät ajat.
Kumppani hyvä, keskustelu elää ja sitä se parhaimmillaan juuri on. Takertumalla lillukanvarsiin, johdattelemalla tai keksimällä asioita toisen kirjoituksiin homma menee väkisin totaalisen sekaisin. Toivoisin sinulta hieman toisenlaista suhtautumista näihin keskusteluihin ja arvostusta toisten tietämykseen ja kokemukseen eri asioista.
Jos ei sopeudu porukan seuraan, niin kannattaa hakeutua muualle...
Muistatko aiemman öljykriisin ankarat rajoitukset
Kattonopeus 80 km/h, ei valoja moottoriteillä, autourheilu kielletty...
@tracktest kirjoitti:
Minusta koko aiheen aloitus on lillukanvarteen tarttumista. Ei jonoutuminen, syyt ja seuraukset, ole tänä keväänä alkaneet, enkä ole itse huomannut mitään lisääntymistä sen suhteen.
En minä keksinyt ole keksinyt jonoutumista, sitä on ollut ennen tätä kevättäkin alkaen. Aivan samoista syistä ne aina syntyvät ja ovat syntyneet. Ja ohitustarpeita on niin rajoitusnopeutta ajavilla, kuin varsinkin ylinopeutta ajavilla ollut silloin tällöin aina.
Alkuperäinen ihmettelyhän koski vain keskinopeuden mahdollista alentumista. Sitten lähti mopo ja alettiin ihmetellä, miten päästään jonosta eroon ohittamalla.
Huomaatko keskityt taas itseesi etkä huomaa keskustelun normaalia jalostumista. Onhan tänä keväänä polttoaineiden hintojen noustessa nopeudet laskeneet ja hitaammin ajavia on entistä enemmän. Jonoutuminen lisääntyy kun edellä menee letka autoja, jotka ajavat rajoitusnopeutta hitaammin. Tästähän tässä on kyse. On hieman kummalista, että et huomaa näiden asioiden yhteyttä.
@tracktest kirjoitti:
Hehehh.....
Enpä ole oikeastaan havainnut. Liikun ihan riittävästi niin motareita kuin muitakin maantietyyppejä. Motareilla näkyy kyllä sähkäreitä ajamassa hitaammin kuin 120km/h, mutta mikäs ongelma sekään on.
Vahvaa liioittelua ja tikusta asian tekemistä jonoutumis- tai ohittelutarvemielessä varsinkin.
Ja tuota ilmiötä ei mukamas ollut ennen "energiakriisiä"? Höpöhöpö. Tällä palstalla siitä jaarittelua on käyty vuositolkulla. On hieman kummalista, että et huomaa näiden asioiden yhteyttä.
Keräsit taas näköisesi tilkkutäkin, ei mitään uutta.
@tracktest:
23.07.2022 18:16
Sinähän tuon ylinopeusasian itse asiassa nostit esille...
25.07.2022 09:59
Miten tuo liittyy keskinopeuden alenemiseen?
08.08.2022 08:34
Sinähän tuon ohitus"pulman" itse asiassa nostit esille...
11.08.2022 16:46
Tähän minäkin lähdin mukaan. Tällä palstalla "+15km/h" ajavien mielestä jopa norminopeus on pahasta ja aiheuttaa jonoutumista.
Mitä uutta tuossa olikaan yleisellä tasolla?
En ole ainoa joka on sinua huomauttanut tästä ärsyttävästä tavastasi sekoittaa koko keskustelu, näillä typerillä nostoilla ja alati lisääntyvillä kysymyksillä.
HehhehhehheHHEEEEEEE!
Minä voitin. Game over.
Silloin nostetaan kun on nostettavaa ja kysytään kun on kysyttävää. Mitäs kummaa siinä on keskutelupalstalla. Kuvitteletko että täällä muuten luettaisiin sinun "viisauksiasi" pureksimatta. Mediakritiikkiin kuuluu myös kyseenalaistaminen, ettei tule vain yksiä "totuuksia". Vaikka joku sellaisen kuvittelee heittävänsäkin...