Moottoritiellä E4 ajellessa tuntuu, että keskinopeus on jo laskenut, kun siellä kohtaa 80 km/t köröttäviä henkilöautoja, jotka joko ovat hädässä sähkön käydessä vähiin tai säästävät kallista bensaa. Myöskin sellaisia 140 - 150 km/t ajelevia on ollut tavallista vähemmän. Olisi kiva saada mittaustuloksia siitä kuinka paljon nopeudet ovat oikeasti laskeneet.
Ylinopeutta ajavien määrän väheneminen on aina positiivinen asia.
Tänään Tanskan läpi E20 ja Etelä-Ruotsin läpi E4:sta Viiikarin satamaan +800km keskinopeus 107kmh. Sekä Tanskassa että Ruotsissa näytti olevan maantapa että vasemalla kaistalla ajetaan +20-30 kmh rajoituksen päälle. Sähköautoja oli varsinkin Ruotsissa paljon, ajoivat hitaasti oikealla rekkojen seassa. Poikkeuksena yksi GTX4, joka kuljetti polkupyörää katolla 140kmh matkavauhtia vasemman kaistan letkassa
Sähköautot ajaa usein maltillista nopeutta, samoin hybridit. Noiden kuskit varmaan kiinnittävät huomiota kulutukseen. Ehkä autovalinta on kannustanut siihen, toisaalta myös uusien autojen tarjoama tieto pitää aiheen mielessä.
Juuri tuli uutinen, että bensan myynti on pudonnut 10%. Osa on varmaan karsinut turhia ajoja, mutta ehkä osa tulee myös taloudellisesta ajotavasta. Noussut hinta kannustaa siihen. Itsekään en enää aja aina motarilla 120 km/h. 100-110 riittää.
Moni työtoveri on kertonut, että litra on lähtenyt työmatkakulutuksesta ihan sillä, että keskittyy ajamiseen hieman enemmän ja lähtee kotoa muutamaa minuuttia aiemmin.
Joten polttoaineen hinta on ohjannut osaa polttoaineen käyttäjiä vähentämään kulutusta.
Ajotapaan keskittymällä saa säästöä aikaiseksi ja pitkässä juoksussa siitä kiittää kaikki.
Pikagallupin mukaan polttoainetta kuluu enemmän töihin mennessä kuin töistä tullessa.
Autoilijoiden keskinopeudet moottoriteillä ovat tänä kesänä laskeneet jopa kolme kilometriä tunnissa verrattuna edellisiin vuosiin.
Ilmiö nousee esiin liikenteen automaattimittausasemien keräämästä datasta.
Kun aikaisempina vuosina Etelä-Suomessa keskinopeus 120 nopeusrajoitusalueilla on ollut 117–118 kilometriä tunnissa, nyt moottoriteillä ajetaan nopeutta 114–115 kilometriä tunnissa.
Ero on merkittävä, sanoo Varsinais-Suomen ely-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang.
https://yle.fi/uutiset/3-12555925
– Tämä saattaa maallikon korvaan kuulostaa pieneltä, mutta teorian tasolla puhutaan jopa 10–20 prosentin vähennyksestä henkilövahingoissa, Klang sanoo.
Mutta koskee moottoriteitä, jotka ovat kai suhteellisen turvallisia eli 10-20% on lukumääränä aika vähän.
Pitäisi olla kpl luvut mistä % vähentää
Oho, muutin ajotapaani ja näköjään heti kävi käry?
Pudotin ajonopeutta hämärässä ja pimeässä ihan puhtaasti sen perusteella, että tässä iässä se on minulle hyväksi.
Tallä viikolla tuli ajaettua Suomea poikkittain ees taas (n. 300km suunta) Lahden korkeudella keskellä päivää. Ja kyllä totta se on, nopeudet ovat laskeneet, merkittävästi. Matkalla oli todella useita 5-6 auton letkoja jotka ajelivat reilusti (15-20kmh) alle rajoitusten. Se mitä en tässä ymmärrä on, että jos tarkoitus on säästää polttoainetta, miksi letkoissa ajetaan aivan tappi-tuntumalla, luulisi olevan raskasta keskittymistä vaativaa hommoo vai onko niin että tuollaisessa matelussa ei vaan muuten pysy hereillä. Jonoajosta tulee väkisin pumppaava ko väleillä, mikä nostaa kulutusta tarpeettomasti. Ohittavalle ko letkat ovat haastavampia tapauksia kuin pisimmät rekat, koska letkan on pituus helposti pari kolme rekan mittaa ja lyhyistä väleistä johtuen ohi olisi hyvä ajaa kuten rekasta eli kerralla. Toki letkan nopeus on usein 10-15kmh vähemmän, mikä helpottaa suoritusta. Onneksi 'lorvivat lomalaiset' häviävät tienpäältä piakkoin ja tiet on normaalin autiot jälleen.
Varmaankin sillä ensimmäisellä on tarkoitus ajaa rauhallisesti, toiset ovat vain ohituskyvyttömiä. Jonon ensimmäinen saattaa mielestään tehdä ohittamisen helpoksi, ohittaja voi pitää 20 km/h nopeuseroa rikkomatta rajoitusta ja vielä vähän sallitusti päälle. Mutta ns. nopeammat ulosmittaavat tuon idean ajamalla puskuriin kiinni ja ihmettelemään kuinka pääsisi ohi. No, ohi pääsee seuraavalla ohituskaistalla. Kilometrin tyhjä suora ei ole turvallinen ohituspaikka.
Tai sitten kameravalvotulla tiellä ei uskalleta ohittaa, vaikka tilaa olisikin. Ei nopeus kuitenkaan pysy sallitussa.
Kilometrin tyhjä suora ei ole turvallinen ohituspaikka.
Miksi ei???
Katsos kun Late1969 viiltävässä analyysissään kertoi ensimmäisessä lauseessaan, että "toiset ovat ohituskyvyttömiä". Ugh tai jotain...
Rohkeus puuttuu oli suora miten pitkä hyvänsä. Ulosmitataan turvallinen ohituspaikka, kun rohkeus puuttuu ja tilalle tulee loputon päättämättömyys.
Ehkä liikenteeseen joku tuollainenkin mahtuu. Sitten on muitakin syitä. Emme vaan pääse pääkoppiin kurkkimaan ajatuksia, mutta spekulointi on kivaa - ei ole vaan oikeita vastauksia toisaalta, tai lopullisia.
Minä olen joskus jättänyt ohittamatta hitaasti ajavan ihan sen takia että on pitänyt olla tiettyyn aikaan jossain ja hitaammin ajamalla olen ollut perillä tarkemmin kyseisenä aikana. (Ilman edessä ajavaa ei tietenkään voi ajaa rajoitusta hitaammin ellei keli sitä vaadi.)
Markkinatalouden lait määrittävät bensan ja sähkön hinnat. Jos jostakin tuotteesta on pulaa , niin hintahan nusee.Nyt kun maailmanmarkkinnoilla on öljyn kulutus jo vähentynyt , niin hintakin on tippunut . Tätä trendiä kannattaisi tehostaa vielä enemmänkin , se kaikki olisi pois Putinin sotakassasta. Varsinkin Saksassa tulisi toteuttaa jonkinlainen nopeusrajoitus , paljonkohan möhkälemäisten katumaastureiden kulutus putoaisi jos nopeus tiputetaa 180 -120km/t
Yksi selitys on seuraava:
Ajat 90 km/h ajavan rekan perässä, suurin sallittu on 100 km/h, perään alkaa kertyä jonoa ja mielestäsi rekan ohi voisi ajaa jolloin näkisit paremmin edessä olevia liikennetapahtumia vrt rekan perä.
Et halua ajaa ylinopeutta. Jotta näet rekan edessä olevan tien paremmin, jätät turvaväliä 50m. Rekan perässä on kyltti "pitkä" joka voi tarkoittaa yli 30m pitkää rekkaa. Et halua epäkohteliaasti siirtyä omalle kaistalle ohituksen jälkeen aivan rekan eteen joten aiot palata vasta noin 30m rekan edessä oikealle kaistalle. Ohitusmatka on noin 100-110m.
10 km/h nopeuserolla (2,78 m/s) 100m siirtymä kestää 36s jona aikana etenet 100km/h nopeudella 1000m. Kilometrin suora on liian lyhyt ohitukseen jos pääset palaamaan omalle kaistalle vasta suoran lopussa etkä voi ennakoida lainkaan mahdollisia vastaantulijoita.
Ei. Kyllä ne on pelkureita ja päättämättömiä ja lisäksi varmaan osaamattomia nysveröitä.
Vastaus ei juuri lainkaan muutu käytännössä, näpertelyä kokonaisuutena.
Ajelin heinäkuussa vajaat 5000km Saksassa, Tanskassa ja Suomessa juurikin kuvaamallasi autolla. Kulutus oli muutaman desilitran sisään sama tankkausväleille (n.600km). Toki Suomessa vertailukulutus on pätkälle joka on pääosin moottoritietä ja ajettu 140kmh tasanopeudella. Tankkausvälien alhaisin keskinopeus tuli Saksassa ja korkein Suomessa, Tanska ja Ruotsi sitten tuosta välistä keskinopeuden puolesta. Vaikka Saksassa voikin ajaa hetkellisesti vauhdilla (itse ajoin +200kmh kun mahdollista, ja tällöin kulutus oli yli 20l/100km), niin kyse on lyhyestä ajasta ja matkasta, että se ei pitkällä matkalla juurikaan vaikuta kulutukseen. Aika yleinen nopeus on 120-140kmh ikkunassa liikennemäärien ja rajoitusen vuoksi, lisäksi Saksassa on aina moottoriteillä pitkiä tietöitä, joilla nopeus tippuu alle 80kmh tai jopa kävelyvauhteihin, kun liikennettä on paljon.
Jos kulutuspuolta halutaan oikeasti vähentää nopeusrajoituksilla, se tarkoittaisi yleistä 90km/h kattonopeutta kaikkialla euroopassa ja sitten että sitä myös valvotaan. Tähän on vaikea uskoa, sillä nopeusrajoitusten noudattaminen on Suomeen verrattuna muualla aika paljon löysempää. Nopeusrajoitusten kiristäminen johtaisi vain entistä suurempaa välinpitämättömyyteen.
Katumaastureista en tiedä, mutta oikean maasturin vauhtiversio Mercedes G63 AMG kulutti Auto Bildin suuren nopeuden kulutustestisdä lähes 70 litraa sadalle yli 200 km/h huippunopeudellaan.
Tällä ei tosin ole merkitystä koko kansakunnan polttoaineen kulutukselle.
Hitaasti ajaminen on suhteellinen käsite. Ajelen mieluiten nopeusrajoitusten mukaan ilman kiirettä mihinkään, varaamalla matkaan riittävästi aikaa tämä onnistuu melko helposti. Nämä hitaammin ajavat keräävät taakseen jonon joka vaikeuttaa nopeusrajoitustenkin mukaan ajavien matkantekoa. Jonon hänniltä lähtee autoja ohitukseen ja tuon jonon purkaminen voi olla joskus työn takana. Turvallisessa paikassa ohitus tehdään helposti, mutta aina näin ei ole. Ruuhkissa on parasta tyytyä vallitsevaan nopeuteen koska ohituksilla ei säästetä aikaa eikä hermoja. Turvaväleillä on tässäkin suuri merkitys. Muutama perässä roikkuja saa aikaan turhia vaaratilanteita ja sydämentykytyksiä, ei kai vain tuohon väliin koita tunkea yms.
Silti se on sallittua, usein hyödyllistä ja joskus suorastaan välttämätöntäkin.
Tämä onkin sitten eri asia. Muita hitaampi ajonopeus voi olla hyvä ja joissain tilanteissa se on jopa ainoa laillinen valinta, joka vastuullisen kuljettajan pitääkin tehdä.
Jonon kerääminen sen sijaan ei ole tämän joskus tarpeellisen valinnan väistämätön seuraus vaan se on muita hitaammin ajavan kuljettajan oma valinta. Muita hitaammin voi ajaa satojen kilometrien matkoja kesäisen loma-Suomen valtateillä keräämättä jonoja lainkaan. Valitettavasti suurin osa muita hitaammin ajavista ei halua tai ei osaa tehdä niin.
Ja taidettiin unohtaa, että "muita hitaammin ajavaksi" on palstalla tulkittu pelkästään jo se, että ajaa rajoitusnopeutta. Hui hirveetä!
Jonoksi keräytyminen sellaisen taakse on myös sitä nopeammin ajavien kuljettajien oma valinta! Jos viisaampi antaa periksi, niin tulkitaanko niin ettei se voi koskea heitä, heheh. No, ehkä siitäkin sakista löytyy sellaisia, jotka tyytyvät lopulta rajoitusnopeuteen jota se kiinni ajettukin ajaa.
Paitsi hitaasti ajaminen, niin myös nopeasti ajaminen on sekin suhteellinen käsite. Ylinopeus ei ole sallittua, siitä on harvoin hyötyä ja enimmäkseen se ei ole mitenkään välttämätöntä.
Ja mikä nyt tulkitaan jonoksi? Onko se vain sitä, että "joutuu" ajamaan jonkun perässä, vaikka itsellä on "kiire", tai "pysyy paremmin hereillä kun ajaa ylinopeutta".
Montako autoa on jono? Ja ohiko ei sitten pääse?
Ettei siis nämä mitä erilaisemmat variaatiot, joita aiheesta voi kehitellä, unohtuisi puusilmäisyyksien takia.
Tämä keskustelu lähti liikkelle jonosta, joka eteenee kesäisellä maatiellä keskellä ei mitään 15-20km/h alle rajoituksen ja vieläpä niin että jonoon liittyneet ajavat toisensa perässä hyvin lähekkäin (1-2 autonmittaa). Kyseisellä tyylillä jo 4-5 autosta muodostuu letka, jonka ohittaminen on haastavaa ja ymmärrettävästi jono kasvaa helpostikin lisää. Jono liikkuu keskimääräistä hitaaminen, mikä kerää autoja, ja moni luopuu ohittamista koska ohitusmatka on pitkä. Esim vaimoni ei ohita koskaan kaksikaistaisella tiellä rekkaa, isoa pakettiautoa tai asuntovaunua, koska ohittaminen on hänen mielestään 'vaikeaa/vaarallista'. Ylinopeudesta ei ole kukaan puhunut mitään. Käytännössä edellä mainitun jonon ohittaminen kerralla vaatii turvallisen paikan lisäksi hetkellisen ylinopeuden käyttöä, koska ohitusmatka on erittäin pitkä - paljon pidempi kuin yksittäisen rekan ollessa kyseessä.
Toinen juttu on sitten tilanne, jonka Tracktest jo kuvasi. Autoja on paljon, jonoja muodostuu, jos ei nyt yhtä pitkää, niin useita, joiden välissä on sitten tyhjää. Tälläisessä tilanteessa on juurikin tyydyttävä valitsevaan nopeuteen ja seurattava letkaa, mikä onnistuu adaptiivisella vakionopeusäätimellä hyvinkin vaivattomasti ja turvallisesti riittävän pitkällä välillä. Ohittamisesta ei todellakaan ole mitään hyötyä.
En tiedä mitä haet tuolla ylinopeudella. Arvaisin, että jos tyhjällä tiellä takaa tuleva ajaa (reipasta) ylinopeutta ja saavuttaa rajoituksen mukaan ajavan, tuskin ko. kuski sinne taakse pitkäksi aikaa jää vaan ensimmäisen tilausuuden tullen menee ohi ja häipyy horisonttiin. Jos itse näen että takaa tulee auto joka saavuttaa nopeasti, teen hänen ohituksensa mahdollimman helpoksi (ajan reunassa ja anna vilkulla merkin jos/kun tie on vapaa), koska ei nuo kiireiset jakoihin jää pyörimään vaan jatkava siitä edelleen reipaasti.
Uudessa tieliikennelaissa kaistanvaihtoja halutaan helpottaa säädöksellä, jossa kaistanvaihdon estäminen kielletään.
Laki puuttuu myös ohituksiin. Normaalia liikennettä hitaammin ajavan pitää antaa tietä takana tuleville.
Tien antaminen helpottuu, koska nyt ohitettava saa ylittää tien reunaviivan tietä antaessaan.
@Tiko kirjoitti:
No ei ainakaan aloittaja lähtenyt tuosta. Ja minä jatkoin siitä, mihin tracktest ja 740GLE jäivät. Hitaasti ajamisen suhteellisuudesta (myös nopeasti ajaminen on) ja jonoajamisesta hyvin yleisellä tasolla ja kenen voidaan olettaa olevan ns. järkevä kulloinkin. Minusta jousto on venyvä käsite, heh.
Varmaan sitten.
Se olikin vain toinen esimerkki tai vaihtoehto siitä, miten jonoja muodostuu ja siitä, ettei pidä takertua johonkin yksittäiseen tilanteeseen, saati nopeuteen. Liikennekeskustelussa on parempi pysytellä yleistason keskustelussa kuin kuvitella parantavansa maailmaa jollakin triviaalitapauksella ja yksitysikohtaisella esimerkillä.
Varmaan sitten.
Tuollaisia tilanteita syntyy, mutta ei se koske todellakaan vain tilanteita "15-20km/h alle rajoituksen". Muistelen vain aiempia keskusteluita palstalla, jossa "+15km/h" pitäisi olla jollekulle tavoitenopeus, joten äkkiäkös niin ajavat saavuttaa autoja, jotka ajavat ihan rajoitusten mukaan ja tuntuvat silti tientukkeilta samassa kohtaa sitä tietä, josta sinä kerrot.
Sitä, ettei takerruta tuohon "15-20km/h alle rajoitukseen" aiheuttamassa näitä yleisellä tasolla käsiteltäviä tilanteita. Vastaava tilanne voi syntyä rajoitusnopeutta ajavalla jonolla ja "+15-20km/h yli rajoituksen" ajavistakin. Yleisimmin kait 2-kaistaisella tiellä. Tällaisilla mielipidepalstoilla ollaan mielellään osoittelemassa: "tollasten vika". Joskus voisi katsoa sinne omaan peiliinkin, kuka tilanteita synnyttää ja kenen olisi hyvä joustaa.
Nyt sitten tie muuttui tyhjäksi. Äsken siellä oli autoja letkassa eri välein ja vai haastavia ohitusmahdollisuuksia ja moni luopuisi ajatuksesta.
Ihan kuin maalin paikka olisi muuttunut? Minähän vain siirsin käsiteltävän nopeuden skaalaa isommille nopeuksille.
Ihanaa. Monentenako sinä olet silloin tuossa esimerkkisi jonossa, kyseisen tapaisella tieosuudella, samalla liikennemäärällä?