Nissan/Mazda hybriidit

41 kommenttia
2»
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Jotta ei menisi liian helpoksi mulla on vielä Start-Stop napin alapuolella saman napin yhteydessä namiska jossa lukee "Off" jolla saa start-stop toiminnallisuuden pois käytöstä. Siitä huolimatta Startilla saa moottorin käymään ja Stoplla moottori sammuu vaikka Off olisikin aktivoituna :-)

    Ethän sinä siis saa Start-Stop -toimintoa Off-asentoon, kun kerran pystyt ajamaan autolla. Saat Stop-Start -järjestelmän pois päältä, mutta Start-Stop toimii kuten ennenkin. Eikö?

    No voihan! Näemmä tässä autossa, jossa juuri istun, start/stop napun rilalla onkin nappi jossa lukee power.

    No, se onkin hyvä merkintä. Start-Stop -nappihan on juuri käynnistämistä ja pysäyttämistä varten eli poweri päälle/pois. Muistelen, mutta en ole varma, että minun ekassa Discossa oli myös Start/Stop -merkitty painike käynnistämistä ja pysäyttämistä varten, mutta siinä autossa ei ollut Stop-Start -järjestelmää. Kakkos-Discossa sitten oli Stop/Start. Minulla on ollut Stop/Start vain yhdessä autossa.

      
  • "Joutokäynnin sammutusautomatiikka" lienee yleisesti käytössä oleva suomenkielinen termi viimeksi keskustelussa olleelle ominaisuudelle. Päästäänkö nyt vihdoin ongelmasta ohi ja jatkamaan otsikon aiheesta?

      
  • @koreileva kirjoitti:
    "Joutokäynnin sammutusautomatiikka" lienee yleisesti käytössä oleva suomenkielinen termi viimeksi keskustelussa olleelle ominaisuudelle. Päästäänkö nyt vihdoin ongelmasta ohi ja jatkamaan otsikon aiheesta?

    Kuinka monta kommenttia mielestäsi tässä ketjussa on otsikon aiheesta ja varsinkin kuinka monta joltain muulta kuin aloittajalta?

    Sinä varmaan jatkat nyt otsikon aiheesta? Ole hyvä!

      
  • @koreileva kirjoitti:
    "Joutokäynnin sammutusautomatiikka" lienee yleisesti käytössä oleva suomenkielinen termi viimeksi keskustelussa olleelle ominaisuudelle. Päästäänkö nyt vihdoin ongelmasta ohi ja jatkamaan otsikon aiheesta?

    En tiedä, onko tässä ongelmaa. Mielenkiintoista, että monen mielestä sammutusautomatiikka kuuluu sanoa Start-Stop. Jotenkin tuntuisi luontevammalta kääntää se Stop-Start. Tai pelkkä Stop.

    Onko arvon palstalaisten mielestä muuten oikein puhua kompressorista, kun tarkoitetaan alipainetta kehittävää laitetta ja alipainepumpusta, kun tarkoitetaan laitetta, joka tuottaa paineilmaa. Että onko joku päinvastoin-kieli vallannut alaa?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:
    "Joutokäynnin sammutusautomatiikka" lienee yleisesti käytössä oleva suomenkielinen termi viimeksi keskustelussa olleelle ominaisuudelle. Päästäänkö nyt vihdoin ongelmasta ohi ja jatkamaan otsikon aiheesta?

    En tiedä, onko tässä ongelmaa. Mielenkiintoista, että monen mielestä sammutusautomatiikka kuuluu sanoa Start-Stop. Jotenkin tuntuisi luontevammalta kääntää se Stop-Start. Tai pelkkä Stop.

    Onko arvon palstalaisten mielestä muuten oikein puhua kompressorista, kun tarkoitetaan alipainetta kehittävää laitetta ja alipainepumpusta, kun tarkoitetaan laitetta, joka tuottaa paineilmaa. Että onko joku päinvastoin-kieli vallannut alaa?

    Taitaa Suomessa ja suomessa olla aika hyvä tilanne, kun SS on ainoa väärä termi tai ainakin siltä tuo kompressorivertaus saa asian näyttämään. Väärät termit voivat olla mieltä rassaavia, mutta enemmän olisin huolissani yleistiedon heikkenemisestä. Toimittajat saavat nykyisin kirjoittaa ihan mitä tahansa, vaikka väärinkirjoitukset olisi helppo korjata netin avulla ennen julkaisua. Nykyisin ne korjataan lukijakommenteilla, mikä on liian myöhäistä kun ihmiset oppivat vääriä tietoja tunteja ennen korjausta. Vaikka sähkökeskustelu on rikkonut niin paljon perusfysiikkaa, että ihmetyttää onko toimittajat edes olleet koulussa, ja kansa huutaa uusia ihmeellisyyksiä asioita ymmärtämättä.

      2
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:
    "Joutokäynnin sammutusautomatiikka" lienee yleisesti käytössä oleva suomenkielinen termi viimeksi keskustelussa olleelle ominaisuudelle. Päästäänkö nyt vihdoin ongelmasta ohi ja jatkamaan otsikon aiheesta?

    En tiedä, onko tässä ongelmaa. Mielenkiintoista, että monen mielestä sammutusautomatiikka kuuluu sanoa Start-Stop. Jotenkin tuntuisi luontevammalta kääntää se Stop-Start. Tai pelkkä Stop.

    Onko arvon palstalaisten mielestä muuten oikein puhua kompressorista, kun tarkoitetaan alipainetta kehittävää laitetta ja alipainepumpusta, kun tarkoitetaan laitetta, joka tuottaa paineilmaa. Että onko joku päinvastoin-kieli vallannut alaa?

    Taitaa Suomessa ja suomessa olla aika hyvä tilanne, kun SS on ainoa väärä termi tai ainakin siltä tuo kompressorivertaus saa asian näyttämään. Väärät termit voivat olla mieltä rassaavia, mutta enemmän olisin huolissani yleistiedon heikkenemisestä. Toimittajat saavat nykyisin kirjoittaa ihan mitä tahansa, vaikka väärinkirjoitukset olisi helppo korjata netin avulla ennen julkaisua. Nykyisin ne korjataan lukijakommenteilla, mikä on liian myöhäistä kun ihmiset oppivat vääriä tietoja tunteja ennen korjausta. Vaikka sähkökeskustelu on rikkonut niin paljon perusfysiikkaa, että ihmetyttää onko toimittajat edes olleet koulussa, ja kansa huutaa uusia ihmeellisyyksiä asioita ymmärtämättä.

    Ei se ole tärkeää, tämä SS-nimitys. Minua vain aina vaivaa, kun ihmiset puhuvat, mitä sattuu. Turha kuitenkin potkia tutkainta vastaan jne.. Jos jonkun mielestä joutokäynnin sammutusautomatiikka, johon siis sisältyy sammuttamisen lisäksi myös automaattinen käynnistys, on Start-Stop, niin olkoon vaan vaikka se onkin hassua päinvastoin-kieltä.

      
  • muokattu 28.02.2023 12:19

    @HybridRules kirjoitti:
    Onko arvon palstalaisten mielestä muuten oikein puhua kompressorista, kun tarkoitetaan alipainetta kehittävää laitetta ja alipainepumpusta, kun tarkoitetaan laitetta, joka tuottaa paineilmaa.

    Ei tässä ole ongelmaa kun erotetaan tekniikka käyttötarkoituksesta. Myös vakuumipumpussa tapahtuu kompressiota, vaikka ulkoilman paine pumpun ulkopuolella ei nousekaan. Tuleeko kompressorista imuri, jos painepuolen letku on halki tai poistettu?

    Samaan tapaan potkuri on potkuri riippumatta siitä käyttääkö voimansiirtoakselia mäntämoottori vai suihkuturbiini. Myös moottoriveneessä on potkuri vaikka se olisikin vesijetin potkuritunnelissa.

    Tuleeko veneen potkurista veturi kun laittaa pakin päälle?

    SS meni pois muodista ja siksi SS ei ole enää ShützStaffel vaan Jaguar.

      1
  • Minun uudessa manuaalissa lukee Start-stop-järjestelmä sammuttaa moottori automaattisesti pysähdyksen ajaksi. Tarvittaessa moottori käynnistyy automaattisesti.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Minun uudessa manuaalissa lukee Start-stop-järjestelmä sammuttaa moottori automaattisesti pysähdyksen ajaksi. Tarvittaessa moottori käynnistyy automaattisesti.

    Juu, en epäile. Sinulla siis sammuttaa automaattisesti (eli Start?) ja tarvittaessa käynnistää (eli stop?).

    Se ei varmaankaan käynnistä tarvittaessa vaan käynnistää, ellet erikseen sammuta autoa painamalla (Start?) napista.

    Aika hämäävää, että sanat on vaihdettu päinvastoin, mutta minkäs teet?

      
  • muokattu 28.02.2023 17:44

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Onko arvon palstalaisten mielestä muuten oikein puhua kompressorista, kun tarkoitetaan alipainetta kehittävää laitetta ja alipainepumpusta, kun tarkoitetaan laitetta, joka tuottaa paineilmaa.

    Ei tässä ole ongelmaa kun erotetaan tekniikka käyttötarkoituksesta. Myös vakuumipumpussa tapahtuu kompressiota, vaikka ulkoilman paine pumpun ulkopuolella ei nousekaan. Tuleeko kompressorista imuri, jos painepuolen letku on halki tai poistettu?

    Samaan tapaan potkuri on potkuri riippumatta siitä käyttääkö voimansiirtoakselia mäntämoottori vai suihkuturbiini. Myös moottoriveneessä on potkuri vaikka se olisikin vesijetin potkuritunnelissa.

    Tuleeko veneen potkurista veturi kun laittaa pakin päälle?

    SS meni pois muodista ja siksi SS ei ole enää ShützStaffel vaan Jaguar.

    Nythän on niin, kuten kaikki tietävät ja mikä on sanomattakin selvää, että autossa on aina ollut jonkinlainen Start-toiminto. Auto ja sen järjestelmät on siis aina pitänyt käynnistää ennen käyttöä. Autoissa on myös aina ollut joku Stop-toiminto, jolla auto on ns. sammutettu. Käynnistyksen ja sammutuksen välissä auton järjestelmät ovat käytössä ja käytettävissä. Ilmastouskovaiset ovat sitten pakottaneet autonvalmistajat minimoimaan CO2-päästöt ja yhtenä keinona on polttomoottoriautoihin lisätty toiminto, joka sammuttaa moottorin sen sijaan, että se jäisi tyhjäkäynnille ja käynnistää sen uudelleen, kun kuski ilmaisee aikovansa jatkaa matkaa nostamalla kytkimen tai jarrun riippuen onko automaatti- vai manuaalivehje. Koreilevan postaama suomenkielinen nimitys "joutokäynnin sammutusautomatiikka" on oikein kuvaava termi vaikka se voisi kuulua tarkennettuna "joutokäynnin sammutus ja uudelleen käynnistys automatiikka". Joka tapauksessa em. toiminto on käytössä auton käynnistys- ja sammutustapahtumien luoman kehyksen sisällä. Toiminto siis sammuttaa ja käynnistää moottorin. Muutenhan auto pysyy niin sanotusti käynnissä. Kun auto pysäköidään matkan päätteeksi, joutokäynnin sammutusautomatiikka sammuttaa moottorin, mutta koska auto ei tiedä, ettei kuski enää aiokaan jatkaa matkaa, automatiikka käynnistää moottorin uudelleen, kun kuski kuski nostaa jalan pois kytkimeltä/jarrulta, ellei kuski erikseen sammuta autoa. Tämä joutokäynnin sammutusautomatiikka siis ilmiselvästi pysäyttää ja käynnistää moottorin matkan aikana, kun auto pysäytetään tilapäisesti jonossa tai liikennevaloissa tms. Toiminto suorittaa kiistattomasti Stop-Start -toiminnon. Minä en ymmärrä, minkä tähden sitä halutaan kutsua päinvastaiseksi toiminnoksi eli sanotaan, että toiminto käynnistää auton pysähdyksen ajaksi ja sitten sammuttaa sen uudelleen, kun halutaan lähteä liikkeelle. Minusta se vain on aivan naurettavan nurinkurista.

      
  • Hybrideissä, joilla voi ajaa osan aikaa/matkaa sähköllä, polttomoottorin ajoittainen sammuttaminen toimii järkevästi. Puhtaasti polttiksissa Stop-Start -toiminto on ärsyttävä kaupunkiliikenteessä varsinkin ruuhka-aikana. Moottorin tiheä sammuttaminen/starttaaminen on selkeä epämukavuustekijä. Sikäli ristiriitaista, että juuri ruuhkassa ja liikennevaloissa yms. polttiksen sammutteleminen on varmaan Stop-Start -järjestelmän kehittämisen peruste.

    Täyssähkö on paras, plugari tulee hyvänä kakkosena ja itselataavakin on hyvä kaupunkiauto. Ikävin on polttis, jossa on pakotetusti Stop-Start -järjestelmä. Siis käyttömukavuuden kannalta ja minun mielestäni.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit