Valvonnan haasteista oli juttua että nastarengaskieltoa Helsingissä ei ole resursseja valvoa. Vaan jos 1 liikennevirhemaksu per 6 minuuttia, niin se tekisi jo 1000 euroa. 10 tuntia valvontaa vuorokaudessa 10 000 euroa, ja 180 päivää vuodessa antaisi 1 miljoona 800 000 euroa. Ei jokaisen tarvitse saada liikennevirhemaksua, mutta ikävää jos tasapäistämisen vuoksi asia jää kokonaan hoitamatta.
Ja kyllä. Maailmallakin ajetaan ketjukolareita.
Tuollaiset laskelmat on aivan turhia, asiat ei ole läheskään noin yksinkertaisia.
Kaikki paitsi veronmaksu on turhaa, vai miten se meni.
Odotin että selittäisit asian tuntevana että miksi kannattavuuslaskelmat ovat turhia? Moni yrittäjä tekee elämäntyötään paljon huonommilla bisnesedellytyksillä, eikä liikennevirhemaksuista tarvitse edes maksaa arvonlisäveroa. Lisäksi ne ovat ulosottokelpoisia, eli rahat peritään tarvittaessa aseella uhaten.
Tällaisilla liikevaihdoilla missä otetaan videokuvaa tai valokuvaa, ja sen perusteella kirjoitetaan lasku ei tosin alv-vähennettävää kulua edes syntyisi satojatuhansia euroja (kuten tavaran ostosta ja myynnistä), ei vaikka olisi mittatilauspuvut ja Rolexit henkilökunnalla.
Sitten tietty tulee eteen se kysymys että voidaanko luottaa siihen että samat asiakkaat tekisivät uusintaostoja säännöllisesti? Ylinopeuksien osalta 3 kpl ostoksia vuoden tai 4 kpl ostoa 2 vuodessa johti ajokieltoon, jolloin kanta-asiakkuus voi johtaa ostokieltoon, eli ajo-oikeuden menetykseen.
Ja jos kerrotaan kaverille, niin väheneekö asiakkaiden määrä vaikka ei olisi omaa ostokokemusta? Itse en ole koskaan ostanut ylinopeussakkoa kameratolpasta, minulle riitti tieto siitä että joltakulta toiselta on viety päiväpalkka väärän ajonopeuden vuoksi. Toisaalta, enpä ole myöskään aiheuttanut koskaan törmäysvahinkoa ajellessani, tai ollut sellaisen uhrina kun joku toinen on ajanut liian kovaa tilannenopeutta. Onko se sitten tolppien ansiosta, vaiko ei, niin sitä ei voi tietää.
Muutoin olen sitä mieltä että kuivana helmikuisena aurinkoisena päivänä on runsaasti nastojen irrottamaa asfalttipölyä ilmassa teillä joita ei hiekoiteta, vaan joita suolataan (suolaa käytetään myös pölynsidontaan). Ja autot joissa on nastat alla, ne tuottavat todella ikävää melusaastetta taajamaan.
Muutoin olen sitä mieltä että kuivana helmikuisena aurinkoisena päivänä on runsaasti nastojen irrottamaa asfalttipölyä ilmassa teillä joita ei hiekoiteta, vaan joita suolataan (suolaa käytetään myös pölynsidontaan). Ja autot joissa on nastat alla, ne tuottavat todella ikävää melusaastetta taajamaan.
Aika vaikea oli kaupunkilaisen (ei omaa latoa missä vaihtaa kelin mukaan itse) renkaita vaihdattaessa rengashotellilla tietää, millainen keli on helmikuussa.
@Quu kirjoitti:
Nopeus vaikka vain 80 jono ajaa tyypillisillä normiväleillä ja ensimmäinen tinttaa jarrut pohjaan, siitä ensimmäisen takanajavan reaktioaika n.22m edellyttää että kyttää herkeämättä ojanpohjia ja edellä menevän jarruvaloja, kuinka se kertaantuu taaksepäin, kun jokainen vähä myöhästyy reaktioajassa.
Edellä ajavan takavaloja lähietäisyydellä kyttäävä kaivaa verta sekä omasta nenästään että edellä ajavan niskasta. Tällainen törmäys ei ole vahinko vaan väärän ajotavan niin todennäköinen seuraus, että voidaan keskustella oliko päälleajo tahallinen.
Puheena olevassa eläinonnettomuudessa oli yksi auto. Jos sen takana olisi tuossa tilanteessa ollut toinen ja jos sitä taaempaa autoa olisi ajanut penaalin terävin kynä, hän olisi seurannut kohteliaalla etäisyydellä lähivalojen kantaman päässä (80 -100 m) seuraten edessään olevaa tietä pusikosta pusikkoon edellään ajavan kaukovaloissa, siis edellään ajavan auton edellä eikä sen takana. Näin ollen taaemman kuskin jarrutus olisi täysin realistisesti voinut alkaa jo edellä ajavaa aiemmin vaikka edellä olisi automaattijarrutuskin. Hänelle tilanne olisi tullut paljon helpompana pienemmässä kulmassa sivulle päin ja lähempänä tarkan näön aluetta.
Samaan kannattaa pyrkiä myös päivänvalossa. Nopeuden hidastamiseen vaativan syyn edellään tunnistettuaan kannattaa napsauttaa cruise pois ja vilauttaa pari kertaa jarruvaloa takana ajavan herättämiseksi ja sitten voi jäädä turvallisesti odottelemaan koska edellä ajava huomaa saman esteen. Tästä ei tietenkään tule yhtään mitään, jos itse tuhoaa oman näkemänsä ajamalla liian lähelle edellä ajavaa. Kyse aivan konkrettisesti Lebensraumista.
Muutoin olen sitä mieltä että kuivana helmikuisena aurinkoisena päivänä on runsaasti nastojen irrottamaa asfalttipölyä ilmassa teillä joita ei hiekoiteta, vaan joita suolataan (suolaa käytetään myös pölynsidontaan). Ja autot joissa on nastat alla, ne tuottavat todella ikävää melusaastetta taajamaan.
Aika vaikea oli kaupunkilaisen (ei omaa latoa missä vaihtaa kelin mukaan itse) renkaita vaihdattaessa rengashotellilla tietää, millainen keli on helmikuussa.
Minulla on mahdollisuus valita milloin vaihdan renkaat itse, mutta mukavuussyistä teen sen aina ulkona, poutasäällä valoisaan aikaan. Ennen lumisateita syksyllä, ja keväällä kun sääennusteet näyttävät että talvi on ohi.
Jos minulla olisi käytössä rengashotelli, niin sitä suuremmalla syyllä, eli paremmalla motivaatiolla käyttäisin nastattomia renkaita. Saisin syksyllä talvirenkaat alle ilman jonoja, eikä tarvitsisi keväälläkään miettiä niin tarkaan vaihtoaikaa.
Toki on ihmisiä joilla ei ole mitään käsitystä talvirenkaista, muuta kuin että ne liittyvät auton huoltoon jotenkin. Naapurilla on autossaan Hakkapeliitta 4-renkaat (julkaistiin 2003, seuraajamalli Hakkapeliitta 5 julkaistiin vuonna 2006), joten hän ei tunne ohjetta että renkaiden käyttöikä olisi suositusten mukaan korkeintaan 10 vuotta kumin ominaisuuksien vanhetessa, samalla periaatteella kuin jakohihnatkin vanhevat. Mutta hän käyttää nastarenkaita, ilmeisesti turvallisuussyistä.
@Quu kirjoitti:
Aika vaikea oli kaupunkilaisen (ei omaa latoa missä vaihtaa kelin mukaan itse) renkaita vaihdattaessa rengashotellilla tietää, millainen keli on helmikuussa.
Kyllä tässä on kyse puhtaasti viitsimisestä. Ei minua ainakaan mikään estänyt kaupungissa asuessani noutamasta keliin sopivia renkaita varastosta ja vaihtamasta niitä valitsemanani ajankohtana.
Kaupungissa asuva tuttavani tekee edelleen samoin kotinsa alla olevassa parkkihallissa. Taajaman ulkopuolella asuvista tuttavistani jotkut taas kilpailevat rengashotellille sopivista vaihtoajoista.
Ei täsdä ole kyse maaseudusta eikä kaupungista vaan siitä kokeeko helpommaksi vaihtoehdoksi renkaanvaihdon vai vaihtoajan tilaamisen ja auton viemisen jonnekin työstettäväksi. Otetaan nyt vain vastuu omista valinnoista eikä selitellä.
Ei nykyisissä autoissa ole edes vaihtovälineitä.
Minä kysyin renkaidenvaihdossa syksyllä siltä varalta että vaihdan autoa, kuin paljon aikaisemmin pitää renkaat tila että ne saa mukaan, vastaus kaksi viikkoa.
Jo ajatuksentasolla järjetön juttu, vaihtaa renkaita päivittäin kelin mukaan.
@Quu kirjoitti:
Ei nykyisissä autoissa ole edes vaihtovälineitä.
Minä kysyin renkaidenvaihdossa syksyllä siltä varalta että vaihdan autoa, kuin paljon aikaisemmin pitää renkaat tila että ne saa mukaan, vastaus kaksi viikkoa.
Siis, haluat omat renkaasi auton takakoppaan, 2 viikkoa etukäteen pitää varata noutoaika?
Palvelua on monenlaista. Ehkä on joustavampiakin firmoja?
@Quu kirjoitti:
Ei nykyisissä autoissa ole edes vaihtovälineitä.
Minä kysyin renkaidenvaihdossa syksyllä siltä varalta että vaihdan autoa, kuin paljon aikaisemmin pitää renkaat tila että ne saa mukaan, vastaus kaksi viikkoa.
Siis, haluat omat renkaasi auton takakoppaan, 2 viikkoa etukäteen pitää varata noutoaika?
Palvelua on monenlaista. Ehkä on joustavampiakin firmoja?
Toyota huollosta renkaat viedään suurempaan keskusvarastoon.
Muutoin olen sitä mieltä että kuivana helmikuisena aurinkoisena päivänä on runsaasti nastojen irrottamaa asfalttipölyä ilmassa teillä joita ei hiekoiteta, vaan joita suolataan (suolaa käytetään myös pölynsidontaan). Ja autot joissa on nastat alla, ne tuottavat todella ikävää melusaastetta taajamaan.
Aika vaikea oli kaupunkilaisen (ei omaa latoa missä vaihtaa kelin mukaan itse) renkaita vaihdattaessa rengashotellilla tietää, millainen keli on helmikuussa.
Minulla on mahdollisuus valita milloin vaihdan renkaat itse, mutta mukavuussyistä teen sen aina ulkona, poutasäällä valoisaan aikaan. Ennen lumisateita syksyllä, ja keväällä kun sääennusteet näyttävät että talvi on ohi.
Jos minulla olisi käytössä rengashotelli, niin sitä suuremmalla syyllä, eli paremmalla motivaatiolla käyttäisin nastattomia renkaita. Saisin syksyllä talvirenkaat alle ilman jonoja, eikä tarvitsisi keväälläkään miettiä niin tarkaan vaihtoaikaa.
Toki on ihmisiä joilla ei ole mitään käsitystä talvirenkaista, muuta kuin että ne liittyvät auton huoltoon jotenkin. Naapurilla on autossaan Hakkapeliitta 4-renkaat (julkaistiin 2003, seuraajamalli Hakkapeliitta 5 julkaistiin vuonna 2006), joten hän ei tunne ohjetta että renkaiden käyttöikä olisi suositusten mukaan korkeintaan 10 vuotta kumin ominaisuuksien vanhetessa, samalla periaatteella kuin jakohihnatkin vanhevat. Mutta hän käyttää nastarenkaita, ilmeisesti turvallisuussyistä.
Renkaiden ikä ei ole ihan niin kriittinen ongelma kuin markkinamiehet puhuvat. Kumin kovettumisen kyllä huomaa renkaita käsitellessä ja ajossa.
Käyttöhenkilöautossa oli ensin edellisestä autosta jääneet Hakkapeliitat, joilla ajoi 15 vuotiaiksi asti. Ongelmaksi tuli nastojen katkeaminen ja vetopito, mutta jarrutukset ja tiellä pysyminen onnistuivat. Nyt siinä on taas kymmenvuotiaat renkaat ja taas ongelmana alkaa olla osittain katkenneet nastat ja kiillotetuista risteyksistä lähteminen.
Matkailuautossa on 08-leimatut nastarenkaat. Taka-akselilta vähenivät nastat viime talvena, kun raideleveys ei sovi uriin, edessä on nastat jäljellä. Ja siinäkin on paikka paikoin hidas lähtökyky ongelmana, muutoin pysyy hallinnassa hyvin.
Avokkaassa on vanhat kitkat ympärivuotisessa käytössä. Parina viime kevättalvena on tullut talviajoa ja hyvin nuokin ovat pitäneet.
Joskus oli kyllä sellaiset kovettuneetkin renkaat parissa autossa. Ei sellaisilla oikein päässyt liikkeelle, meni aina suoraan eikä oikein pysähtynytkään. Ja kun yleensä rengas kuin rengas pitää kunnon pakkasella, marmoroitunut kumi ei pitänyt silloinkaan.
Kuten sanottu, meidän autossa on kitkat.
Mutta:
5.11.2021
Kitkarenkaita käyttävien määrä Suomessa kasvaa. Eurooppalaisten rengasvalmistajien liiton ETRMAn tilastojen mukaan viime vuonna Suomeen toimitetuista henkilö- ja pakettiautojen talvirenkaista kitkoja oli 24,4 prosenttia.
Valvonnan haasteista oli juttua että nastarengaskieltoa Helsingissä ei ole resursseja valvoa. Vaan jos 1 liikennevirhemaksu per 6 minuuttia, niin se tekisi jo 1000 euroa. 10 tuntia valvontaa vuorokaudessa 10 000 euroa, ja 180 päivää vuodessa antaisi 1 miljoona 800 000 euroa. Ei jokaisen tarvitse saada liikennevirhemaksua, mutta ikävää jos tasapäistämisen vuoksi asia jää kokonaan hoitamatta.
Selvyyden vuoksi täytyy muistuttaa, että puhut nyt yhdestä lyhyestä kadunpätkästä, jossa tuota nastarengaskieltoa testaillaan. Yritäpä sitten laittaa tuo koskemaan vaikka "puoli kaupunkia" kun testiä laajennetaan.
Sen jälkeen laajennat valvontaa koskemaan turvavälejä edes ns. pääteillä, niin ehkä saat mittakaavaa sille määrälle valvojia, joiden tulot pitäisi kattaa. Moneenko uuteen poliisiin mahdat päätyä?
Kuten Quu kertoi jo, niin asiat ei ole kuin populistien laskelmissa tuon näköisiä yksinkertaistuksia ja puusilmäisyyksiä kuin esität.
Teiden kunnon takia Etelässä voitaisiin kieltää nastarenkailla ajaminen. Pohjois- Pohjanmaalta tuleva 740 GLE saa ajaa luvan kanssa Etelässä nastarenkailla.
@tracktest kirjoitti:
Teiden kunnon takia Etelässä voitaisiin kieltää nastarenkailla ajaminen. Pohjois- Pohjanmaalta tuleva 740 GLE saa ajaa luvan kanssa Etelässä nastarenkailla.
Millaiselle aikajaksolle laittaisit siirtymän kieltoon, ettei nastoilla saisi enää ajaa?
@tracktest kirjoitti:
Teiden kunnon takia Etelässä voitaisiin kieltää nastarenkailla ajaminen. Pohjois- Pohjanmaalta tuleva 740 GLE saa ajaa luvan kanssa Etelässä nastarenkailla.
Millaiselle aikajaksolle laittaisit siirtymän kieltoon, ettei nastoilla saisi enää ajaa?
En ymmärrä mitä tarkoitat? Kitkarenkailla ajo sallittu mutta nastoilla ei.
@tracktest kirjoitti:
Teiden kunnon takia Etelässä voitaisiin kieltää nastarenkailla ajaminen. Pohjois- Pohjanmaalta tuleva 740 GLE saa ajaa luvan kanssa Etelässä nastarenkailla.
Millaiselle aikajaksolle laittaisit siirtymän kieltoon, ettei nastoilla saisi enää ajaa?
En ymmärrä mitä tarkoitat? Kitkarenkailla ajo sallittu mutta nastoilla ei.
Niin, koska se kielto tulisi voimaa, huomenna vai viidenvuodenpäästä.
@tracktest kirjoitti:
Teiden kunnon takia Etelässä voitaisiin kieltää nastarenkailla ajaminen. Pohjois- Pohjanmaalta tuleva 740 GLE saa ajaa luvan kanssa Etelässä nastarenkailla.
Millaiselle aikajaksolle laittaisit siirtymän kieltoon, ettei nastoilla saisi enää ajaa?
En ymmärrä mitä tarkoitat? Kitkarenkailla ajo sallittu mutta nastoilla ei.
Niin, koska se kielto tulisi voimaa, huomenna vai viidenvuodenpäästä.
2024 lähtien, se voisi olla sopiva aika sopeutumiseen. Ensi talvi menisi vielä näillä asetuksilla.
@tracktest kirjoitti:
Teiden kunnon takia Etelässä voitaisiin kieltää nastarenkailla ajaminen. Pohjois- Pohjanmaalta tuleva 740 GLE saa ajaa luvan kanssa Etelässä nastarenkailla.
Millaiselle aikajaksolle laittaisit siirtymän kieltoon, ettei nastoilla saisi enää ajaa?
En ymmärrä mitä tarkoitat? Kitkarenkailla ajo sallittu mutta nastoilla ei.
Niin, koska se kielto tulisi voimaa, huomenna vai viidenvuodenpäästä.
2024 lähtien, se voisi olla sopiva aika sopeutumiseen. Ensi talvi menisi vielä näillä asetuksilla.
Ei se kuule onnistu, lakialoitetta ei tietääkseni ole vielä edes tehty.
@tracktest kirjoitti:
Teiden kunnon takia Etelässä voitaisiin kieltää nastarenkailla ajaminen. Pohjois- Pohjanmaalta tuleva 740 GLE saa ajaa luvan kanssa Etelässä nastarenkailla.
Millaiselle aikajaksolle laittaisit siirtymän kieltoon, ettei nastoilla saisi enää ajaa?
En ymmärrä mitä tarkoitat? Kitkarenkailla ajo sallittu mutta nastoilla ei.
Niin, koska se kielto tulisi voimaa, huomenna vai viidenvuodenpäästä.
2024 lähtien, se voisi olla sopiva aika sopeutumiseen. Ensi talvi menisi vielä näillä asetuksilla.
Ei se kuule onnistu, lakialoitetta ei tietääkseni ole vielä edes tehty.
Helsinki ottaa ensimmäisenä kuntana Suomessa käyttöön nastarenkailla ajamisen kieltävän liikennemerkin. Helsingin kaupunkiympäristö tiedotti sosiaalisessa mediassa, että kokeilu käynnistyy ensi syksynä ja kestää vuoteen 2025. Norjassa nastarenkaiden käytöstä on määrätty erillinen maksu, josta on saatu hyviä kokemuksia. Kunnat saavat periä maksua tienpidollisiin sekä ilmanlaadullisiin seikkoihin nojaten. Kokemukset ovat olleet lupaavia myös Ruotsissa, jossa nastarenkailla ajamista on rajoitettu alueellisin kielloin.
Katupölyn pääasiallisia aiheuttajia ovat nastarenkaat ja niiden aiheuttama katujen kuluma sekä hiekoitusmateriaalista peräisin oleva aines. Talven aikana irronnut aines nousee keväisin ilmaan katupölynä.
@tracktest kirjoitti:
Katupölyn pääasiallisia aiheuttajia ovat nastarenkaat ja niiden aiheuttama katujen kuluma sekä hiekoitusmateriaalista peräisin oleva aines. Talven aikana irronnut aines nousee keväisin ilmaan katupölynä.
Näin on, mutta onko suola kadulla, ja sepeli mitä jalkakäytäville kylvetään syytön pölyongelmaan.
@Yosemite kirjoitti:
Kaverini sai sakot nastarenkailla ajosta jo 70-luvulla. Tosin se oli juhannusviikolla...
Toissakesänä, elokuussa, sattui Kuopiossa Puijonkadulla kohdalle nastarenkailla kulkeva Scenic. Onhan näitä.
Viime kesinä on huomannut nastarenkaita käyttäviä useamman kerran viikossa. Mutuna voisi sanoa, että nastarenkaiden käyttö kaikkina kesäkuukausina on kasvanut. Ennen juhannusta ei ole ehtinyt vaihtaa, juhannuksen jälkeen ei enää kannata vaihtaa.
@Topi27 kirjoitti:
Tekniika tullut avuksi. Ainakin EQ latauseemeli alkaa ravistelee voimapoljinta voimakkaasti ja tinttaa jarrut pohjaan jos kuski ei reakoi esim. pieneen metsäkauriiseen pusikossa ojan pohjalla.
No se tule yllätyksenä kuin salma kirkkaalta taivaalta, mahdolliselle takana olevalle jonolle.
No ei tuu autolle kun se perässä tuleva mersu saa car to X palvelusta tiedon reaaliaikaisesti ja osaa jarrutta itsekseen jos pölja kuski ratin ja penkin välissä.
Se osaa jopa säätää jousituksen tulevan kuopan takia.
Mercedes-Benzin lähettämät ja vastaanottamat Car-to-X-varoitukset lähikuvassa
Tapahtuma Varoituksen välitön laukaisija lähettävässä ajoneuvossa
Rikkoutunut ajoneuvo Rikkoutuneen ajoneuvon infotainment-järjestelmän välittämä informaatio
Onnettomuuspaikka Onnettomuusajoneuvon infotainment-järjestelmän välittämä informaatio
Hätävilkut toiminnassa Hätävilkut aktivoitu muun syyn kuin ajoneuvorikon tai onnettomuuden takia
Sivuluisun tai tien jäätymisen riski ESP-järjestelmän tunnistama riski
Rankkasade Tuulilasinpyyhkijät toimivat suurimmalla tehollaan
Sumu Takasumuvalo toiminnassa
Väliaikainen tietyö Tieviranomaisen välittämä tieto
Täysjarrutus Auton sensorit havaitsevat voimakkaan jarrutuksen
Muu vaara Kuljettaja lähettää varoituksen manuaalisesti infotainment-järjestelmän kautta
Sivutuuli ESP-järjestelmän lisätoiminto
Kuoppa Uuden sukupolven C- ja S-sarjan sekä EQS:n alustavaimennuksen ohjausyksikkö
Töyssy Uuden sukupolven C- ja S-sarjan sekä EQS:n alustavaimennuksen ohjausyksikkö
Mercedes-Benzin Car-to-X-ratkaisuja jo pian 10 vuotta
Mercedes-Benz esitteli verkottuneet ajoneuvot jo vuonna 2013 ja otti käyttöön teknologian, joka mahdollisti hälytysten lähettämisen ja vastaanottamisen. Vuodesta 2016 lähtien Car-to-X-tiedonsiirto on kuulunut navigaatiojärjestelmän sisältämiin vakiovarusteisiin – aluksi E-sarjassa ja nyt kaikissa Mercedes-Benz-malleissa.
Mikä on aikaviive tässä palvelussa? Eli auto lähettää viestin verkon yli mersun tietokantaan ja siellä pureskellaan sijainti ja lähetetään varoitus takana ajavaan mersuun. Jotain valikoivaa viestin kohdetta on pakko soveltaa, ei jokaiseen mersuun voi kaikista autoista saatavia tietoja lähettää. Voiko viesti saavuttaa takana ajavan alle 0,5 sec? Alle 1 sec? Siis vaikka mainos sanoo reaaliajassa, ei kyse ole millisekunneista.
@Quu kirjoitti:
Ei nykyisissä autoissa ole edes vaihtovälineitä.
Ei tietenkään, mutta autotallissa on ja saan ne käyttööni ilman ennakkovarausta. Kunnollisella hallitunkilla, pulttipyssyllä, momenttivarrella tai momentinrajoituksella ja lopuksi momenttiavaimella ja rengaspaineet kompressorista homma hoituu varsin rivakasti vaikka samalla tarkistaisi alustan nivelet ja herkistelisi jarrut. Ei auton vakiovarusteilla viitsi renkaita vaihtaa ellei ole aivan pakko.
Minä kysyin renkaidenvaihdossa syksyllä siltä varalta että vaihdan autoa, kuin paljon aikaisemmin pitää renkaat tila että ne saa mukaan, vastaus kaksi viikkoa.
Vaimoni on aika usein iltauutisten säätiedotuksen jälkeen pyytänyt talvirenkaat seuraavaksi aamuksi. Kelloa vastaan kisaten ja ilman jarrujen ja alustan hiplaamista kuluu aikaa hieman reilut 10 minuuttia. Puoli tuntia riittää aivan rauhassa radiota kuunnellen ja maleksien tehtynäkin. Välivaihtojakin on joskus tehty, kun on kuultu talonmieheltä ettei jo alle vaihdetuilla kesärenkailla ole mitään asiaa sivuteille mökillä.
Oikeasti tässä on kyse siitä, kokeeko helpommaksi varata ajan joko ennalta valmiiksi tai ruuhkassa odotellen vai vaihtaako renkaat itse silloin kun kokee sen tarpeelliseksi. En halveksu millään tavoin tämän pikku askareen delegointia muille enkä koe oloani korostetun miehekkääksi pulttipyssyn pärinässä. Mutta minulla ei vaan riitä kärsivällisyyttä odotella vuoroani saadakseni ajaa puoli tuntia jonnekin muualle missä puolessa tunnissa tehdään asia, jonka voin tehdä itse puolessa tunnissa kotonani silloin kun se on tarpeen. Minulle tämä on niitä asioita jotka on HELPOMPI tehdä itse kuin delegoida, mutta en käy väittelemään asiasta jos joku priorisoi toisin päin.
@740 GLE kirjoitti: Minulle tämä on niitä asioita jotka on HELPOMPI tehdä itse kuin delegoida, mutta en käy väittelemään asiasta jos joku priorisoi toisin päin.
Jos on tilat ja työkalut niin eihän siinä sitten mitään. Jos ei ole, niin on se vähän nihkeää lastata niitä renkaita auton kyytiin ja mennä hallitunkin kanssa jonnekin Prisman parkkipaikan taaimmaiseen nurkkaan piiloon tekemään renkaanvaihtoa.
Pihaoperaatio se on minullakin, vaikka omassa pihassa onnistuukin. Minulla se raja menee siinä, että jos on rengashotelli, käyn mieluummin vaihdattamassa, jos taas ne renkaat pitää roudata sinne vaihtopaikkaan, vaihdan mieluummin itse.
Minulla on yleensä osunut määräaikaishuolto sen verran kivasti että voi teettää syksyn kausivaihdon samalla.
@tracktest kirjoitti:
Teiden kunnon takia Etelässä voitaisiin kieltää nastarenkailla ajaminen. Pohjois- Pohjanmaalta tuleva 740 GLE saa ajaa luvan kanssa Etelässä nastarenkailla.
Olen mieluummin koko maan kattavan lainsäädännön kannalla vaikka se aiheuttaisi myös minuakin koskevan nastarengaskiellon. Lain toteutumisen, tasapuolisuuden ja valvonnan kannalta tämä on parasta.
Renkaiden käyttökielto ei ole kovin olennainen, kunhan niiden myynti ja maahantuonti kielletään vaikkapa 1.5.2024 alkaen. Sitä uudemmilla paistoleimoilla olevia nastarenkaita ei sen jälkeen voisi Suomessa olla laillisesti. Kun vielä seuraavien viiden vuoden aikana suolaus puolitetaan joka vuosi, niin hyvä tästä tulee.
Minä olen omaa pöljyyttäni päätynyt huonon valintani seurauksena ajamaan väärin luistavaa nastarengasta. Kolme vuotta sitten uusilla Nokian nastarenkailla hyvin toiminut ja mukavan tasapainoinen autoni on nyt rikki, ja tarjoaa hitaissa nopeuksissa jatkuvasti aliohjaavaa nokkaluisua jäisissä paikoissa. Tämä ei ole vain minun MuTu, vaan saman tyylisistä autoista kokemusta omaavat kuljettajat ovat alkaneet hyljeksiä minun autoani, jonka tietävät omaansa hankalammaksi ajettavaksi. Toisaalta minä huomaan uudempaa tai vanhempaa takavetoista tai nelivetoista Mersua lainatessani, että pari talvea ajetuilla Michelineillä tai Continentaleilla perheen autot käyttäytyvät kuten pitääkin. Vain omastani on tullut etuvetoisen tapainen luisupulkka joka ei käänny enää ratista. Autolle pitää kommunikoida käännös nostamalla kaasu ja napsauttamalla pakkovaihto alas samalla kun kääntää ratista. Tämä on suuri muutos parin talven takaiseen tilanteeseen, jossa silloin vielä etuvetoista ajanut vaimoni varoitti minun lainatessani hänen autoaan, että "muista nyt, ettei S80 käänny kuten omasi".
Lumikelissä minunkin autoni käyttäytyy edelleen aivan normaalisti. Nokialaisen nastoitus ei siis toimi enää ja seuraava talvirengas on tämän kulutustestin perusteella eri merkkinen. Taidan katsoa vielä yhden talvirengastestin ja valita sen perusteella, kun kahdeksan vuoden autolleni näyttää olevan tulossa toinenkin lisävuosi? Juuri nyt ajaisin mieluummin yhtä hyvin lumella pitävällä ja yhtä huonosti jäällä toimivalla kitkarenkaalla, joka olisi hiljaisempi ja tarjoaisi paremman ohjausvasteen silloin kun pito riittää.
@Yosemite kirjoitti:
Kaverini sai sakot nastarenkailla ajosta jo 70-luvulla. Tosin se oli juhannusviikolla...
Toissakesänä, elokuussa, sattui Kuopiossa Puijonkadulla kohdalle nastarenkailla kulkeva Scenic. Onhan näitä.
Viime kesinä on huomannut nastarenkaita käyttäviä useamman kerran viikossa. Mutuna voisi sanoa, että nastarenkaiden käyttö kaikkina kesäkuukausina on kasvanut. Ennen juhannusta ei ole ehtinyt vaihtaa, juhannuksen jälkeen ei enää kannata vaihtaa.
OK. Jos näin on, sitten nastarenkaiden "lyhyellä ajalla" toteutuvaa myynti- ja maahantuontikieltoa pitää tehostaa myös "pitkällä ajalla" voimaan astuvalla käyttökiellolla.
Kaikki paitsi veronmaksu on turhaa, vai miten se meni.
Odotin että selittäisit asian tuntevana että miksi kannattavuuslaskelmat ovat turhia? Moni yrittäjä tekee elämäntyötään paljon huonommilla bisnesedellytyksillä, eikä liikennevirhemaksuista tarvitse edes maksaa arvonlisäveroa. Lisäksi ne ovat ulosottokelpoisia, eli rahat peritään tarvittaessa aseella uhaten.
Tällaisilla liikevaihdoilla missä otetaan videokuvaa tai valokuvaa, ja sen perusteella kirjoitetaan lasku ei tosin alv-vähennettävää kulua edes syntyisi satojatuhansia euroja (kuten tavaran ostosta ja myynnistä), ei vaikka olisi mittatilauspuvut ja Rolexit henkilökunnalla.
Sitten tietty tulee eteen se kysymys että voidaanko luottaa siihen että samat asiakkaat tekisivät uusintaostoja säännöllisesti? Ylinopeuksien osalta 3 kpl ostoksia vuoden tai 4 kpl ostoa 2 vuodessa johti ajokieltoon, jolloin kanta-asiakkuus voi johtaa ostokieltoon, eli ajo-oikeuden menetykseen.
Ja jos kerrotaan kaverille, niin väheneekö asiakkaiden määrä vaikka ei olisi omaa ostokokemusta? Itse en ole koskaan ostanut ylinopeussakkoa kameratolpasta, minulle riitti tieto siitä että joltakulta toiselta on viety päiväpalkka väärän ajonopeuden vuoksi. Toisaalta, enpä ole myöskään aiheuttanut koskaan törmäysvahinkoa ajellessani, tai ollut sellaisen uhrina kun joku toinen on ajanut liian kovaa tilannenopeutta. Onko se sitten tolppien ansiosta, vaiko ei, niin sitä ei voi tietää.
Muutoin olen sitä mieltä että kuivana helmikuisena aurinkoisena päivänä on runsaasti nastojen irrottamaa asfalttipölyä ilmassa teillä joita ei hiekoiteta, vaan joita suolataan (suolaa käytetään myös pölynsidontaan). Ja autot joissa on nastat alla, ne tuottavat todella ikävää melusaastetta taajamaan.
Tuollaiset sakkotulo laskelmat on aivan turhia
Aika vaikea oli kaupunkilaisen (ei omaa latoa missä vaihtaa kelin mukaan itse) renkaita vaihdattaessa rengashotellilla tietää, millainen keli on helmikuussa.
Edellä ajavan takavaloja lähietäisyydellä kyttäävä kaivaa verta sekä omasta nenästään että edellä ajavan niskasta. Tällainen törmäys ei ole vahinko vaan väärän ajotavan niin todennäköinen seuraus, että voidaan keskustella oliko päälleajo tahallinen.
Puheena olevassa eläinonnettomuudessa oli yksi auto. Jos sen takana olisi tuossa tilanteessa ollut toinen ja jos sitä taaempaa autoa olisi ajanut penaalin terävin kynä, hän olisi seurannut kohteliaalla etäisyydellä lähivalojen kantaman päässä (80 -100 m) seuraten edessään olevaa tietä pusikosta pusikkoon edellään ajavan kaukovaloissa, siis edellään ajavan auton edellä eikä sen takana. Näin ollen taaemman kuskin jarrutus olisi täysin realistisesti voinut alkaa jo edellä ajavaa aiemmin vaikka edellä olisi automaattijarrutuskin. Hänelle tilanne olisi tullut paljon helpompana pienemmässä kulmassa sivulle päin ja lähempänä tarkan näön aluetta.
Samaan kannattaa pyrkiä myös päivänvalossa. Nopeuden hidastamiseen vaativan syyn edellään tunnistettuaan kannattaa napsauttaa cruise pois ja vilauttaa pari kertaa jarruvaloa takana ajavan herättämiseksi ja sitten voi jäädä turvallisesti odottelemaan koska edellä ajava huomaa saman esteen. Tästä ei tietenkään tule yhtään mitään, jos itse tuhoaa oman näkemänsä ajamalla liian lähelle edellä ajavaa. Kyse aivan konkrettisesti Lebensraumista.
Minulla on mahdollisuus valita milloin vaihdan renkaat itse, mutta mukavuussyistä teen sen aina ulkona, poutasäällä valoisaan aikaan. Ennen lumisateita syksyllä, ja keväällä kun sääennusteet näyttävät että talvi on ohi.
Jos minulla olisi käytössä rengashotelli, niin sitä suuremmalla syyllä, eli paremmalla motivaatiolla käyttäisin nastattomia renkaita. Saisin syksyllä talvirenkaat alle ilman jonoja, eikä tarvitsisi keväälläkään miettiä niin tarkaan vaihtoaikaa.
Toki on ihmisiä joilla ei ole mitään käsitystä talvirenkaista, muuta kuin että ne liittyvät auton huoltoon jotenkin. Naapurilla on autossaan Hakkapeliitta 4-renkaat (julkaistiin 2003, seuraajamalli Hakkapeliitta 5 julkaistiin vuonna 2006), joten hän ei tunne ohjetta että renkaiden käyttöikä olisi suositusten mukaan korkeintaan 10 vuotta kumin ominaisuuksien vanhetessa, samalla periaatteella kuin jakohihnatkin vanhevat. Mutta hän käyttää nastarenkaita, ilmeisesti turvallisuussyistä.
Kyllä tässä on kyse puhtaasti viitsimisestä. Ei minua ainakaan mikään estänyt kaupungissa asuessani noutamasta keliin sopivia renkaita varastosta ja vaihtamasta niitä valitsemanani ajankohtana.
Kaupungissa asuva tuttavani tekee edelleen samoin kotinsa alla olevassa parkkihallissa. Taajaman ulkopuolella asuvista tuttavistani jotkut taas kilpailevat rengashotellille sopivista vaihtoajoista.
Ei täsdä ole kyse maaseudusta eikä kaupungista vaan siitä kokeeko helpommaksi vaihtoehdoksi renkaanvaihdon vai vaihtoajan tilaamisen ja auton viemisen jonnekin työstettäväksi. Otetaan nyt vain vastuu omista valinnoista eikä selitellä.
Ei nykyisissä autoissa ole edes vaihtovälineitä.
Minä kysyin renkaidenvaihdossa syksyllä siltä varalta että vaihdan autoa, kuin paljon aikaisemmin pitää renkaat tila että ne saa mukaan, vastaus kaksi viikkoa.
Jo ajatuksentasolla järjetön juttu, vaihtaa renkaita päivittäin kelin mukaan.
Siis, haluat omat renkaasi auton takakoppaan, 2 viikkoa etukäteen pitää varata noutoaika?
Palvelua on monenlaista. Ehkä on joustavampiakin firmoja?
Toyota huollosta renkaat viedään suurempaan keskusvarastoon.
Renkaiden ikä ei ole ihan niin kriittinen ongelma kuin markkinamiehet puhuvat. Kumin kovettumisen kyllä huomaa renkaita käsitellessä ja ajossa.
Käyttöhenkilöautossa oli ensin edellisestä autosta jääneet Hakkapeliitat, joilla ajoi 15 vuotiaiksi asti. Ongelmaksi tuli nastojen katkeaminen ja vetopito, mutta jarrutukset ja tiellä pysyminen onnistuivat. Nyt siinä on taas kymmenvuotiaat renkaat ja taas ongelmana alkaa olla osittain katkenneet nastat ja kiillotetuista risteyksistä lähteminen.
Matkailuautossa on 08-leimatut nastarenkaat. Taka-akselilta vähenivät nastat viime talvena, kun raideleveys ei sovi uriin, edessä on nastat jäljellä. Ja siinäkin on paikka paikoin hidas lähtökyky ongelmana, muutoin pysyy hallinnassa hyvin.
Avokkaassa on vanhat kitkat ympärivuotisessa käytössä. Parina viime kevättalvena on tullut talviajoa ja hyvin nuokin ovat pitäneet.
Joskus oli kyllä sellaiset kovettuneetkin renkaat parissa autossa. Ei sellaisilla oikein päässyt liikkeelle, meni aina suoraan eikä oikein pysähtynytkään. Ja kun yleensä rengas kuin rengas pitää kunnon pakkasella, marmoroitunut kumi ei pitänyt silloinkaan.
Kuten sanottu, meidän autossa on kitkat.
Mutta:
5.11.2021
Kitkarenkaita käyttävien määrä Suomessa kasvaa. Eurooppalaisten rengasvalmistajien liiton ETRMAn tilastojen mukaan viime vuonna Suomeen toimitetuista henkilö- ja pakettiautojen talvirenkaista kitkoja oli 24,4 prosenttia.
@Karrette kirjoitti:
Selvyyden vuoksi täytyy muistuttaa, että puhut nyt yhdestä lyhyestä kadunpätkästä, jossa tuota nastarengaskieltoa testaillaan. Yritäpä sitten laittaa tuo koskemaan vaikka "puoli kaupunkia" kun testiä laajennetaan.
Sen jälkeen laajennat valvontaa koskemaan turvavälejä edes ns. pääteillä, niin ehkä saat mittakaavaa sille määrälle valvojia, joiden tulot pitäisi kattaa. Moneenko uuteen poliisiin mahdat päätyä?
Kuten Quu kertoi jo, niin asiat ei ole kuin populistien laskelmissa tuon näköisiä yksinkertaistuksia ja puusilmäisyyksiä kuin esität.
Teiden kunnon takia Etelässä voitaisiin kieltää nastarenkailla ajaminen. Pohjois- Pohjanmaalta tuleva 740 GLE saa ajaa luvan kanssa Etelässä nastarenkailla.
Millaiselle aikajaksolle laittaisit siirtymän kieltoon, ettei nastoilla saisi enää ajaa?
En ymmärrä mitä tarkoitat? Kitkarenkailla ajo sallittu mutta nastoilla ei.
Niin, koska se kielto tulisi voimaa, huomenna vai viidenvuodenpäästä.
2024 lähtien, se voisi olla sopiva aika sopeutumiseen. Ensi talvi menisi vielä näillä asetuksilla.
Ei se kuule onnistu, lakialoitetta ei tietääkseni ole vielä edes tehty.
Helsinki ottaa ensimmäisenä kuntana Suomessa käyttöön nastarenkailla ajamisen kieltävän liikennemerkin. Helsingin kaupunkiympäristö tiedotti sosiaalisessa mediassa, että kokeilu käynnistyy ensi syksynä ja kestää vuoteen 2025. Norjassa nastarenkaiden käytöstä on määrätty erillinen maksu, josta on saatu hyviä kokemuksia. Kunnat saavat periä maksua tienpidollisiin sekä ilmanlaadullisiin seikkoihin nojaten. Kokemukset ovat olleet lupaavia myös Ruotsissa, jossa nastarenkailla ajamista on rajoitettu alueellisin kielloin.
Nastarenkaiden väheneminen auttaisi hillitsemään teiden kulumista, ja parantaisi myös ilmanlaatua.
Katupölyn pääasiallisia aiheuttajia ovat nastarenkaat ja niiden aiheuttama katujen kuluma sekä hiekoitusmateriaalista peräisin oleva aines. Talven aikana irronnut aines nousee keväisin ilmaan katupölynä.
Näin on, mutta onko suola kadulla, ja sepeli mitä jalkakäytäville kylvetään syytön pölyongelmaan.
Kaverini sai sakot nastarenkailla ajosta jo 70-luvulla. Tosin se oli juhannusviikolla...
Toissakesänä, elokuussa, sattui Kuopiossa Puijonkadulla kohdalle nastarenkailla kulkeva Scenic. Onhan näitä.
Viime kesinä on huomannut nastarenkaita käyttäviä useamman kerran viikossa. Mutuna voisi sanoa, että nastarenkaiden käyttö kaikkina kesäkuukausina on kasvanut. Ennen juhannusta ei ole ehtinyt vaihtaa, juhannuksen jälkeen ei enää kannata vaihtaa.
Mikä on aikaviive tässä palvelussa? Eli auto lähettää viestin verkon yli mersun tietokantaan ja siellä pureskellaan sijainti ja lähetetään varoitus takana ajavaan mersuun. Jotain valikoivaa viestin kohdetta on pakko soveltaa, ei jokaiseen mersuun voi kaikista autoista saatavia tietoja lähettää. Voiko viesti saavuttaa takana ajavan alle 0,5 sec? Alle 1 sec? Siis vaikka mainos sanoo reaaliajassa, ei kyse ole millisekunneista.
Tuo on minulle uutta. Liikumme kai eri suunnilla.
Aika harvoin nastoja etelä-Suomessa kesällä näkee mutta usein autot on vanhoja joten voisi arvailla ettei omistajalla ole kuin yhdet renkaat.
Ei tietenkään, mutta autotallissa on ja saan ne käyttööni ilman ennakkovarausta. Kunnollisella hallitunkilla, pulttipyssyllä, momenttivarrella tai momentinrajoituksella ja lopuksi momenttiavaimella ja rengaspaineet kompressorista homma hoituu varsin rivakasti vaikka samalla tarkistaisi alustan nivelet ja herkistelisi jarrut. Ei auton vakiovarusteilla viitsi renkaita vaihtaa ellei ole aivan pakko.
Vaimoni on aika usein iltauutisten säätiedotuksen jälkeen pyytänyt talvirenkaat seuraavaksi aamuksi. Kelloa vastaan kisaten ja ilman jarrujen ja alustan hiplaamista kuluu aikaa hieman reilut 10 minuuttia. Puoli tuntia riittää aivan rauhassa radiota kuunnellen ja maleksien tehtynäkin. Välivaihtojakin on joskus tehty, kun on kuultu talonmieheltä ettei jo alle vaihdetuilla kesärenkailla ole mitään asiaa sivuteille mökillä.
Oikeasti tässä on kyse siitä, kokeeko helpommaksi varata ajan joko ennalta valmiiksi tai ruuhkassa odotellen vai vaihtaako renkaat itse silloin kun kokee sen tarpeelliseksi. En halveksu millään tavoin tämän pikku askareen delegointia muille enkä koe oloani korostetun miehekkääksi pulttipyssyn pärinässä. Mutta minulla ei vaan riitä kärsivällisyyttä odotella vuoroani saadakseni ajaa puoli tuntia jonnekin muualle missä puolessa tunnissa tehdään asia, jonka voin tehdä itse puolessa tunnissa kotonani silloin kun se on tarpeen. Minulle tämä on niitä asioita jotka on HELPOMPI tehdä itse kuin delegoida, mutta en käy väittelemään asiasta jos joku priorisoi toisin päin.
Jos on tilat ja työkalut niin eihän siinä sitten mitään. Jos ei ole, niin on se vähän nihkeää lastata niitä renkaita auton kyytiin ja mennä hallitunkin kanssa jonnekin Prisman parkkipaikan taaimmaiseen nurkkaan piiloon tekemään renkaanvaihtoa.
Pihaoperaatio se on minullakin, vaikka omassa pihassa onnistuukin. Minulla se raja menee siinä, että jos on rengashotelli, käyn mieluummin vaihdattamassa, jos taas ne renkaat pitää roudata sinne vaihtopaikkaan, vaihdan mieluummin itse.
Minulla on yleensä osunut määräaikaishuolto sen verran kivasti että voi teettää syksyn kausivaihdon samalla.
Olen mieluummin koko maan kattavan lainsäädännön kannalla vaikka se aiheuttaisi myös minuakin koskevan nastarengaskiellon. Lain toteutumisen, tasapuolisuuden ja valvonnan kannalta tämä on parasta.
Renkaiden käyttökielto ei ole kovin olennainen, kunhan niiden myynti ja maahantuonti kielletään vaikkapa 1.5.2024 alkaen. Sitä uudemmilla paistoleimoilla olevia nastarenkaita ei sen jälkeen voisi Suomessa olla laillisesti. Kun vielä seuraavien viiden vuoden aikana suolaus puolitetaan joka vuosi, niin hyvä tästä tulee.
Minä olen omaa pöljyyttäni päätynyt huonon valintani seurauksena ajamaan väärin luistavaa nastarengasta. Kolme vuotta sitten uusilla Nokian nastarenkailla hyvin toiminut ja mukavan tasapainoinen autoni on nyt rikki, ja tarjoaa hitaissa nopeuksissa jatkuvasti aliohjaavaa nokkaluisua jäisissä paikoissa. Tämä ei ole vain minun MuTu, vaan saman tyylisistä autoista kokemusta omaavat kuljettajat ovat alkaneet hyljeksiä minun autoani, jonka tietävät omaansa hankalammaksi ajettavaksi. Toisaalta minä huomaan uudempaa tai vanhempaa takavetoista tai nelivetoista Mersua lainatessani, että pari talvea ajetuilla Michelineillä tai Continentaleilla perheen autot käyttäytyvät kuten pitääkin. Vain omastani on tullut etuvetoisen tapainen luisupulkka joka ei käänny enää ratista. Autolle pitää kommunikoida käännös nostamalla kaasu ja napsauttamalla pakkovaihto alas samalla kun kääntää ratista. Tämä on suuri muutos parin talven takaiseen tilanteeseen, jossa silloin vielä etuvetoista ajanut vaimoni varoitti minun lainatessani hänen autoaan, että "muista nyt, ettei S80 käänny kuten omasi".
Lumikelissä minunkin autoni käyttäytyy edelleen aivan normaalisti. Nokialaisen nastoitus ei siis toimi enää ja seuraava talvirengas on tämän kulutustestin perusteella eri merkkinen. Taidan katsoa vielä yhden talvirengastestin ja valita sen perusteella, kun kahdeksan vuoden autolleni näyttää olevan tulossa toinenkin lisävuosi? Juuri nyt ajaisin mieluummin yhtä hyvin lumella pitävällä ja yhtä huonosti jäällä toimivalla kitkarenkaalla, joka olisi hiljaisempi ja tarjoaisi paremman ohjausvasteen silloin kun pito riittää.
OK. Jos näin on, sitten nastarenkaiden "lyhyellä ajalla" toteutuvaa myynti- ja maahantuontikieltoa pitää tehostaa myös "pitkällä ajalla" voimaan astuvalla käyttökiellolla.
Koska saan allekirjoittaa kansalaisaloitteen?