Pyöränpulttien kiristys

22 kommenttia

Nyt keväällä renkaiden vaihto on ajankohtainen. Monissa rengasliikkeissä on apulaisia tekemässä renkaiden vaihtoja. Monesti näkee kun pultit vedetään pulttipyssyllä tiukalle ja sitten otetaan momenttiavain. Avaimeen on kyllä säädetty oikea momentti. Momenttiavainta käännetään vain kiristyssuuntaan. Avain naksahtaa heti eikä pultti käänny yhtään. Työntekijän mielestä pultit on oikeassa kireydessä. Kotona niitä ei kyllä saa helposti tarvittaessa auki. Tällainenkin olisi varmaan testauksen paikka.

  
  • @Momentti kirjoitti:
    Nyt keväällä renkaiden vaihto on ajankohtainen. Monissa rengasliikkeissä on apulaisia tekemässä renkaiden vaihtoja. Monesti näkee kun pultit vedetään pulttipyssyllä tiukalle ja sitten otetaan momenttiavain. Avaimeen on kyllä säädetty oikea momentti. Momenttiavainta käännetään vain kiristyssuuntaan. Avain naksahtaa heti eikä pultti käänny yhtään. Työntekijän mielestä pultit on oikeassa kireydessä. Kotona niitä ei kyllä saa helposti tarvittaessa auki. Tällainenkin olisi varmaan testauksen paikka.

    Mitäpä tuossa olisi testattavaa? Ehkä siinä työtä tilatessa pitää esittää vaatimus, että asiakas näkee työn tehtävän oikein. Ja sitten yrittää toisessa paikassa, jos siellä onnistuisi.

      
  • Epäilys se on tämäkin. Suomalainen ei usko ennen kuin omin silmin näkee. :smile:

      
  • muokattu 10.04.2023 18:59

    Minulle on muutamia vuosia sitten käynyt niin, että vaihdatin eräässä rengasliikkeessä autoon uudet talvirenkaat alle. Renkaat avattiin ja kiinnitettiin sellaisella kahdella renkaalla kulkevalla lattiaa pitkin työnnettävällä paineilmatyökalulla. Talvi meni hyvin, mutta seuraavana keväänä renkaita vaihtaessani heti kahdesta ensimmäisestä renkaasta, joiden pultteja avasin, molemmista meni kaksi pulttia viidestä suoraan poikki. (Kolmatta rengasta en enää yrittänytkään avata.) Onneksi autoon oli jo muutenkin tilattu määräaikaishuolto, johon auto meni sitten hinurin kyydissä ja huollossa vaihdettiin samalla kaikki pultit uusiin. Siinä rengasliikkeessä en ole sen jälkeen vieraillut.

      
  • Tähän asti on korjaamon newtonmetrit olleet aina ihan erikokoisia kuin oman momenttiavaimen. Jos jokin pyörä on ollut irti syystä tai toisesta, aina saa etsiä putkea jatkovarreksi tai joskus jopa itseä voimakkaampaa kaveria vääntämään, kun itse pitää hylsyä ja vartta kohdillaan. Aloittaja lienee oikeassa, pultit kiinni järjettömään kireyteen ja turha naksautus päälle.

      
  • @Momentti kirjoitti:
    Monesti näkee kun pultit vedetään pulttipyssyllä tiukalle ja sitten otetaan momenttiavain. Avaimeen on kyllä säädetty oikea momentti. Momenttiavainta käännetään vain kiristyssuuntaan.

    Tämähän menee periaatteena aivan oikein, paitsi että pulttipyssyssä on ihan liian suuri momentinrajoitus päällä. Joko 90 - 100 Nm momenttivarrella tai vastaavalla rajoituksella pyörät paikalleen ja loput momenttiavaimella, niin hyvä tulee. Momenttiavaimella saa tuolloin kiristää sen verran, että veto pysähtyy liikkeestä.

    Avain naksahtaa heti eikä pultti käänny yhtään.

    Eli pulttikoneen momentinrajoitus siis puuttui tai oli väärä.

    Vaihdetaanko siihen momenttiavaimeen automallikohtaista kiristysmomenttia?

      
  • muokattu 11.04.2023 17:36

    Niissä autoissa, joihin vaihdan puolivuosittain renkaita, ohjekirjojen ilmoittamat kiristysmomentit vaihtelevat välillä 104 - 200 Nm, mikä on oikeasti otettava huomioon.

      
  • Kaikki menee monimutkaiseksi.

      
  • Menee monimutkaiseksi...?

    Ei se ole sen monimutkaisempaa kuin ennenkään.
    Valmistaja ilmoittaa pyörän pulttimutterille momentin, jota käytetään kiristyksessä.
    Mikä siinä on monimutkaista?

      1
  • 100 Nm on ihan hyvä arvo momenttiavaimelle. Se ei poikkea suosituksista paljoakaan ja tavallisen mittaisella momenttiavaimella tuo alkaa olla toiminnan ylärajalla. Vaikka asteikkoa avaimessa piisaisi, vääntäminen menee huonoksi. Kiristyshän täytyy tehdä tasaisella väännöllä merkkiin asti eikä millään äkkiväännöllä voimien rajoilla.

    Teleskooppiavaimessa kiristyksen voi tehdä varsi lyhyenä ja aukaisun varsi pitkänä. Tuskin niinkään karkealla momenttikiristyksellä pultit löystyisivät ajaessa. Yleensäkin taitaa kiristyksen unohtaminen olla syy mahdolliseen pulttien löystymiseen.

    Kerran kävi kyllä niin, että rengasliikkeessä oli saatu pyörännapa kantamaan vannetta ja yli tuhannen kilometrin jälkeen vanne tippui yhtäkkiä paikalleen. Kaikki viisi pulttia olivat saman verran löysällä, useamman millin rako näkyi. Eipä sillä tullut mieleenkään jatkaa ajoa, mutta vian paikallistettuani riitti pulttien kiristys auton omalla lyhyellä avaimella. Vanteen keskireiät ovat joskus hyvin tiukkoja, mutta ihme onnistuminen tuo oli 3300 kg:n retkeilyautossa.

      
  • Minun momentti on aina ollut ristikkoavain ja oma hauis, hyvin skulannut.

      2
  • @Quu kirjoitti:
    Minun momentti on aina ollut ristikkoavain ja oma hauis, hyvin skulannut.

    Toimii, varsinkin jos joskus on testannut miten mitätön voima esim. 100 Nm on - ei tarvitse kiristää hampaat irvessä eikä edes keskivoimalla.

      
  • Hyvä nyrkkisääntö kiristysmomentiksi (Nm) on 10 x pultin paksuus (mm) eli
    10 mm pultti: 100 Nm
    12 mm pultti: 120 Nm
    14 mm pultti: 140 Nm jne.

    Autokohtaisia eroja voi toki jonkin verran olla.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Minun momentti on aina ollut ristikkoavain ja oma hauis, hyvin skulannut.

    Minulla renkaanvaihdon mahdollistaminen vaimolleni oli syy siirtyä systemaattisesti momenttiavaimen käyttöön. Hän osaa kyllä, kunhan pultit ovat tehtaan määräämässä momentissa, josta hennompikin renkaanvaihtaja saa ne auki auton mukana kulkevilla (ei auton vakiovarusteisilla) välineillä.

    En uskalla riskeerata sitä palautetta, jonka epäilemättä saan jos Rouva joutuu odottelemaan apuvoimia työhön jonka voisi tehdä itsekin. Odottelu vielä ehkä menisikin jotenkuten, mutta olisi sietämätöntä näyttää kädettömältä plondilta kun ei kerran sitä ole :smiley:

      
  • Meilläkin on nyt varastossa tilaa rengassarjalle, ei tarvittu huollon rengashotellia.
    On jo ennestään hallinosturi 2 tonnia ja ristikkoavain, kaikki on kuin silloin ennen.
    Nykyisessä autossa on jopa vararengas ja vaihtovälineet.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Minun momentti on aina ollut ristikkoavain ja oma hauis, hyvin skulannut.

    Minulla renkaanvaihdon mahdollistaminen vaimolleni oli syy siirtyä systemaattisesti momenttiavaimen käyttöön. Hän osaa kyllä, kunhan pultit ovat tehtaan määräämässä momentissa, josta hennompikin renkaanvaihtaja saa ne auki auton mukana kulkevilla (ei auton vakiovarusteisilla) välineillä.

    En uskalla riskeerata sitä palautetta, jonka epäilemättä saan jos Rouva joutuu odottelemaan apuvoimia työhön jonka voisi tehdä itsekin. Odottelu vielä ehkä menisikin jotenkuten, mutta olisi sietämätöntä näyttää kädettömältä plondilta kun ei kerran sitä ole :smiley:

    Omalta osaltani olen jo vuosia sitten todennut että rengasrikon sattuessa en rupea sitä itse vaihtamaan, saati turaamaan minkään paikkavaahtojen kanssa. Sitä varten on hinauspalvelu josta joku tulee vilkkuvalojen ja huomiovaatteiden kera joko paikkaamaan tai vaihtamaan renkaan, tai viemään auton pajalle. Kulut maksaa vakuutus tai automerkin tarjoama palvelu ilman omavastuuta.

      
  • muokattu 14.04.2023 09:07

    Olen todennut ristikkoavaimen vääntömomentiltaan, jopa ergonomialtaan aika surkeaksi. Minulla on ollut autotarvikekaupasta ostettu teleskooppivarsi jo yli 20 vuotta takakontissa.

    Se oli ostettava sen jälkeen kun en saanut kausivaihdossa yhdestä renkaasta (rengasliikkeen jäljiltä muuten!) pultteja auki ristikkoavaimella. Ei edes seisten omalla painolla sen kahvassa!

    Ajoin lähimmälle huoltoasemalle hakemaan apua. Kaveri haki varren hallista ja löysäsi pultin sekunneissa. Se oli sellainen ahaa-elämys. Myös rengasliikkeiden palvelutasosta asennuksissaan.

      1
  • muokattu 14.04.2023 15:02

    @M880 kirjoitti:
    Omalta osaltani olen jo vuosia sitten todennut että rengasrikon sattuessa en rupea sitä itse vaihtamaan, saati turaamaan minkään paikkavaahtojen kanssa. Sitä varten on hinauspalvelu josta joku tulee vilkkuvalojen ja huomiovaatteiden kera joko paikkaamaan tai vaihtamaan renkaan, tai viemään auton pajalle. Kulut maksaa vakuutus tai automerkin tarjoama palvelu ilman omavastuuta.

    Sama vakuutus tai automerkin tiepalvelu täälläkin. Mutta aina vaan tuntuu siltä, että pitää saada yrittää ensin itse.

    Paikkausvälineiden ja 12 voltin kompressorin vuoksi alkuperäinen syyni aloittaa momenttiavaimen käyttö tosiaan todennäköisesti poistunut jo. Todennäköisyys renkaan vaihtoon tien päällä on jo häviävän pieni. Ei vaan ole tullut enää luovutuksi siitä momenttiavaimesta kun sen käytön on kerran aloittanut. On aika luontevaa tempaista pultit kiinni pulttipyssyn momentinrajoitus päällä ja käydä lopuksi ilmakompressorin ja momenttiavaimen kanssa koko auto ympäri, niin koko homma on kerralla latingissa.

    Olen Kumppanin kanssa samaa mieltä ristikkoavaimesta. Pitkällä teleskooppivarrella varustettu avain mahdollistaa jaloilla nostamisen, mihin tuo aiempi hennon naisen renkaanvaihtokin perustui vaikka käsivoimat eivät riittäisikään pulttien avaamisen.

    Suurin ongelma on tällä kerralla se, että minun autoni juuri alle väännetty kesärengassarja on lähellä kulumisvaroittimia ja Rouvan auton nätimmillä poseerausvanteilla on kuluneet Keski-Euroopan suurnopeuskitkat. Kaksi rengassarjaa vaihtoon. Elämä on.

    Jos ottaisi vaikka yhden sarjan Michelinejä ja toisen Continentaleja, niin voi verrata itse?

      
  • Minulla on aina ollut kesärenkaina tehtaan ensiasennusrenkaat, nyt kun tuli puheeksi piti käydä katsomassa mitkä uudenauton mukana tuli, sillä lukee renkaankyljessä Goodyear.

      
  • Nykyään kehutaan uusia renkaita, joita autoissa on. Ennen ei ollut moiseen varaa ja kehuttiin kuinka huonoilla renkailla selviää.

    Vaihdoin matkailuautoon kesäkumit alle ja ihmettelin taas nastarenkaita. Ei niissä ole kuin puolet nastoista jäljellä, jos sitäkään, kun auto ei sovi uriin ja siksi tulee nastoille raskaita sivunyrjähdyksiä. Lisäksi renkaat ovat 15 vuotta vanhat, joskin pintaa riittää ja tuntuu kumille. Kuitenkin kolme Lapin reissua tuli taas tehtyä huonoissakin oloissa. Ainoat pito-ongelmat olivat riittävässä lumessa lähtö, kun rengas ei yltänyt mihinkään kiinteään. Siltikään ei juuttunut, rattia pyörittämällä löytyi sopiva suunta.

    Ja otsikkoon liittyen, Motonetin momenttiavain hajosi lopullisesti. On se joskus ennenkin antanut periksi, mutta nyt pito loppui kokonaan. Onkohan momenttiavain niin tyhmää tavaraa sisältä, että sen pystyisi korjaamaan ja silti arvot täsmäisivät.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Minun momentti on aina ollut ristikkoavain ja oma hauis, hyvin skulannut.

    Minulla renkaanvaihdon mahdollistaminen vaimolleni oli syy siirtyä systemaattisesti momenttiavaimen käyttöön. Hän osaa kyllä, kunhan pultit ovat tehtaan määräämässä momentissa, josta hennompikin renkaanvaihtaja saa ne auki auton mukana kulkevilla (ei auton vakiovarusteisilla) välineillä.

    En uskalla riskeerata sitä palautetta, jonka epäilemättä saan jos Rouva joutuu odottelemaan apuvoimia työhön jonka voisi tehdä itsekin. Odottelu vielä ehkä menisikin jotenkuten, mutta olisi sietämätöntä näyttää kädettömältä plondilta kun ei kerran sitä ole :smiley:

    Omalta osaltani olen jo vuosia sitten todennut että rengasrikon sattuessa en rupea sitä itse vaihtamaan, saati turaamaan minkään paikkavaahtojen kanssa. Sitä varten on hinauspalvelu josta joku tulee vilkkuvalojen ja huomiovaatteiden kera joko paikkaamaan tai vaihtamaan renkaan, tai viemään auton pajalle. Kulut maksaa vakuutus tai automerkin tarjoama palvelu ilman omavastuuta.

    Tähän vihjaan kaverilta kuultuna, että sen kerran kun hinuria tarvitsee, kannattaa tilata se oman vakuutuksen hätäapunumerosta. Tuttava tarvitsi hinuria ja soitti googlen tarjoamaan ensimmäiseen numeroon. Siellä oli kysytty vakuutusyhtiön nimeä ja sen kuultuaan hinurifirma ilmoitti, ettei tule. Vakuutusyhtiöillä on omat sopimustoimittajat eivätkä maksa muiden hinaajien laskuja.

      
  • Sen verran on hinaussavusta kokemuksia, (Toyotan heräteakku tyhjentynyt kolme kertaa) etten sen varaan jää pakkasessa tienpäälle odottelemaan renkaan tyhjenemisen takia, jos niin sattuu käymään.
    ps. yhtään Toyotaa ei enää meille tule.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Niissä autoissa, joihin vaihdan puolivuosittain renkaita, ohjekirjojen ilmoittamat kiristysmomentit vaihtelevat välillä 104 - 200 Nm, mikä on oikeasti otettava huomioon.

    Mielestäni on vain positiivinen asia jos ohjekirjassa ilmoitetaan se oikea momentti. Hämmästyttävän monesta kirjasta se puuttuu. Olen käyttänyt 120 Nm jonkinlaisena default arvona, joka voi olla oikein tai väärin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit