Mikä meissä mättää liikenteessä?

24 kommenttia

Otsikko hiukan provokatiivinen, mutta sanoisin, että en pääkaupunkiseudulla pysty ajamaan yli 20 km matkaa kohtaamatta normaalista poikkeavaa ajokäyttäytymistä....no ehkä yöllä kuitenkin 😊

Perässäroikkujat, puikkelehtijat, hiturit, kaaharit, oikealta ohittajat, äkkinäiset kääntymiset ja kaistanvaihdot, vilkut unohtuu, liikennevaloissa kuhnaavat... Näitä riittää joka lähtöön 😎 No kaikki me ollaan erilaisia, mutta liikennesäännöt on kaikilla samat.

  
  • Miksi liikenne olisi muusta poikkeavaa? Eihän siellä ole mitään normaalia käytöstä.

      
  • Autoilu ja liikenne on yksilölaji.
    Älkää tulko minulle kertomaan miten ajetaan, koska osaan sen jo.

      
  • Sellainen ainakin mättää teissä, että oletatte aina omaa ajoanne vähänkään haittaavan olevan tahallista tai toisen kuskin typeryydestä/osaamattomuudesta johtuvaa.

    Nopeatempoinen liikenne ei ole helppo ympäristö kuskille, joka ei tunne reittiä etukäteen. Kaistanvaihtoja ei osaa tehdä ajoissa, huomaa liian myöhään, että se ruuhkainen kaista olikin juuri se, missä pitäisi olla, mutta on melko turha odottaa, että saisi tilaa, jollei puoliväkisin tunge sinne. Liikennevaloissa on hetki aikaa selvittää itselleen, mitä seuraavaksi. Navigaattori auttaa paitsi, että kun se alkaa vängätä reitille, joka on tietyön takia poikki, on vitsit vähissä. Mihin nyt kun ei tunne seutua?

    Tulee mieleen esim. Pitkältäsillalta Unioninkadulle. Siinä ympyrän tapaisessa liikenteenjakajassa on liemessä, jos ei ole valmiiksi oikein sijoittunut kaistalle.

    Minä lähtisin oletuksesta, että kukaan ei tupeksi tahallaan. Mieluummin suhtautuisin auttavaisesti, tukea antavasti ja pitkäpinnaisesti. Antaisin tilaa, kun näen jonkun haluavan vaihtaa kaistaa ja odottaisin kärsivällisesti, jos joku ei syystä tai toisesta etene määrätietoisesti vaan on epävarma. Turha hermostuttaa lisää jo painetta kokevaa.

    Se teissä mättää liikenteessä, että teillä monella on haasteita kyvyssä toimia yhteistyössä ja toiset huomioivasti.

      4
  • muokattu 28.06.2023 23:56

    Töpeksinnän tahallisuus riippuu ehkä näkökulmasta. Jos toinen haluaisi ajaa lujempaa ja siksi painostaa puskurissa roikkuen, tämän mielestä edessä ajava on se, joka töpeksii. Onhan alla uusi suorituskykyinen sähköauto, ratisa taitava kuski ja rajoitukset liian alhaiset. Hitaamman pitäisi väistää nopeampaa. Edessä ajava näkee taas roikkujan töpeksivän, ajaahan tämä suurinta sallittua tai tilanteeseen sopivaa nopeutta.

    Kumpi pitää itseään tahallaan töpeksivänä?

      1
  • Aloittajalla ei liene kovin pitkää kokemusta pääkaupunkiseudun liikenteestä, koska nuo mainitut "ongelmat" nimenomaan kuuluvat pks:n normaaliin ajokäyttäytymiseen. Kaikilla ei vaan havaintokyky ja liikenteen lukemisen taito hektisemmässä ympäristössä ole kehittynyt riittävästi.
    @HybridRules: juuri näin -> peukku
    @Herbert: totta ovat nuo "taitava kuski ja liian alhaiset rajoitukset", mutta sähköautoilijoiden en ole huomannut painostavan takapuskurissa. -> silti peukku

      
  • @XWD kirjoitti:

    Otsikko hiukan provokatiivinen, mutta sanoisin, että en pääkaupunkiseudulla pysty ajamaan yli 20 km matkaa kohtaamatta normaalista poikkeavaa ajokäyttäytymistä

    Asun pk-seudulla ja olen eri mieltä.

      
  • Hyvinhän Suomessa liikenne yleisellä tasolla sujuu, vielä kun ajan kanssa päästään eroon Suomalaisesta jääräpäisestä minä minä asenteesta.

      
  • muokattu 29.06.2023 17:26

    Onko se muka niin "suomalaista" edes? Onko se jopa populistista liioittelua? Yksilöitä löytyy joka lähtöön.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Onko se muka niin "suomalaista" edes? Onko se jopa populistista liioittelua? Yksilöitä löytyy joka lähtöön.

    Sinä ainakin olet satavarma Suomalainen.

      
  • Tarkennatko? Ihan varmuuden vuoksi...

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Tarkennatko? Ihan varmuuden vuoksi...

    Itsehän sen parhaiten tiedät, tarjoan savolainen

      
  • Sinä taidat olla kun kiertelet.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Sinä taidat olla kun kiertelet.

    Ei, Minä olen ylpeä hämäläisyydestäni.

      
  • @XWD kirjoitti:
    Otsikko hiukan provokatiivinen, mutta sanoisin, että en pääkaupunkiseudulla pysty ajamaan yli 20 km matkaa kohtaamatta normaalista poikkeavaa ajokäyttäytymistä....no ehkä yöllä kuitenkin 😊

    Perässäroikkujat, puikkelehtijat, hiturit, kaaharit, oikealta ohittajat, äkkinäiset kääntymiset ja kaistanvaihdot, vilkut unohtuu, liikennevaloissa kuhnaavat... Näitä riittää joka lähtöön 😎 No kaikki me ollaan erilaisia, mutta liikennesäännöt on kaikilla samat.

    Aivan. Mutta oikealta ohittaminen pääkaupunkiseudulla, mikä siinä on vikana?

    Nopeusrajoitukset ovat moottoriteilläkin max. 100 km/h, jolloin nopeuserot ovat pienet.

    Sääntöjä on muutettu, toki niitä joutuu hetken miettimään että mitä niillä tarkoitetaan. Onko keskimmäisellä kaistalla alle rajoituksen ajaminen haitallista, tai vaaratonta? Riippuu keneltä kysyy.

    "Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa."

    "Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."

    Joka tapauksessa, sen jälkeen kun ajokortin on saanut opiskeltua, niin ainakin 17-vuotiaille se on vain lupa ajaa. Varmasti monelle aikuisellekin, vain lupaa ajaa.

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poikkeusluvalla-ajokortin-saanut-17-vuotias-kaahasi-yli-200-km-h-jaanyt-aiemminkin-kiinni-huikeista-ylinopeuksista/8699476#gs.2l3yzo

      
  • @Quu kirjoitti:

    Minä olen ylpeä hämäläisyydestäni.

    No niin, mutta palataan asiaan. Mitä olit tarkoittavinasi?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Quu kirjoitti:

    Minä olen ylpeä hämäläisyydestäni.

    No niin, mutta palataan asiaan. Mitä olit tarkoittavinasi?

    Sitä mitä kirjoitin 29.06.2023 16:11

      
  • @Quu kirjoitti:

    Sitä mitä kirjoitin 29.06.2023 16:11

    Älä nyt kakistele! Sano suoraan jos sinulla jo jotakin kerrottavaa ja sitten perustelet perään. Odotan mielenkiinnolla.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Quu kirjoitti:

    Sitä mitä kirjoitin 29.06.2023 16:11

    Älä nyt kakistele! Sano suoraan jos sinulla jo jotakin kerrottavaa ja sitten perustelet perään. Odotan mielenkiinnolla.

    Se on minun mielipide useiden ajokertojen jälkeen Euroopassa.
    Kuittaa kuulustelupöytäkirja, tämä tuskin kiinnostaa lukijoita, piste!

      3
  • @Quu kirjoitti:

    Se on minun mielipide useiden ajokertojen jälkeen Euroopassa.

    Olkoot

    Kuittaa kuulustelupöytäkirja, tämä tuskin kiinnostaa lukijoita

    Tämä palsta kiinnostaa ylipäätään vain kourallista lukijoita, joten se siitä. Mutta ei ensimmäistä ilman 30.06.2023 09:13. Älä siis kakistele, vaan kerro.

      
  • No, mutta tämä keskusteluhan on mennyt ihan some-perinteiden mukaan. Kaikki on keskenään jokseenkin eri mieltä, ja jotkut pari keskustelijaa taitaa seuraavaksi tavata pihan perällä tms. :smiley:

    Olen ajellut pk-seudulla sen noin 30-vuotta, ja mielestäni varsinkin arkiliikenteeseen on tullut paljon normaalista poikkeavaa ajamista. Tässä pari esimerkkiä:

    • ajetaan tappituntumalla edellä ajavaan nähden ns. 'heti kaikki mulle nyt' mentaliteetilla, edellä ajava olisi kyllä väistämässä tai on juuri ohittamassa toista autoa, eikä ehdi aina alta pois, kun vedetään jo oikealta ohi.
    • jostakin syystä taustapeilin näkymä on usein joko pakettiauton keula tai ne kuuluisat munuaiset - jokseenkin kaikki muut kyllä jaksaa sen pari sekuntia odottaa, että edellä ajava pääsee alta pois.

    Ja edellä mainitussa ei ole kyse, että edellä ajava ajaisi mitenkään alinopeutta vaan yksinkertaisesti siitä, että 'alta pois, täältä tullaan' :neutral:

      1
  • @XWD kirjoitti:

    jostakin syystä taustapeilin näkymä on usein joko pakettiauton keula tai ne kuuluisat munuaiset - jokseenkin kaikki muut kyllä jaksaa sen pari sekuntia odottaa, että edellä ajava pääsee alta pois.

    Täällä on vissiin paha "munuais-" ja pakettiautotihentymä sitten?

      
  • @XWD kirjoitti:
    Olen ajellut pk-seudulla sen noin 30-vuotta, ja mielestäni varsinkin arkiliikenteeseen on tullut paljon normaalista poikkeavaa ajamista. Tässä pari esimerkkiä:

    • ajetaan tappituntumalla edellä ajavaan nähden ns. 'heti kaikki mulle nyt' mentaliteetilla, edellä ajava olisi kyllä väistämässä tai on juuri ohittamassa toista autoa, eikä ehdi aina alta pois, kun vedetään jo oikealta ohi.
    • jostakin syystä taustapeilin näkymä on usein joko pakettiauton keula tai ne kuuluisat munuaiset - jokseenkin kaikki muut kyllä jaksaa sen pari sekuntia odottaa, että edellä ajava pääsee alta pois.

    Ja edellä mainitussa ei ole kyse, että edellä ajava ajaisi mitenkään alinopeutta vaan yksinkertaisesti siitä, että 'alta pois, täältä tullaan' :neutral:

    Minusta pk-seudun liikenteeseen ei tuollaisia ilmiöitä ole tullut. Minun ajokorttiurani aikana, joka on myös n. 30 vuotta, tuollaista on siellä aina ollut.

      1
  • muokattu 03.07.2023 17:05

    @Herbert kirjoitti:

    @XWD kirjoitti:
    Olen ajellut pk-seudulla sen noin 30-vuotta, ja mielestäni varsinkin arkiliikenteeseen on tullut paljon normaalista poikkeavaa ajamista. Tässä pari esimerkkiä:

    • ajetaan tappituntumalla edellä ajavaan nähden ns. 'heti kaikki mulle nyt' mentaliteetilla, edellä ajava olisi kyllä väistämässä tai on juuri ohittamassa toista autoa, eikä ehdi aina alta pois, kun vedetään jo oikealta ohi.
    • jostakin syystä taustapeilin näkymä on usein joko pakettiauton keula tai ne kuuluisat munuaiset - jokseenkin kaikki muut kyllä jaksaa sen pari sekuntia odottaa, että edellä ajava pääsee alta pois.

    Ja edellä mainitussa ei ole kyse, että edellä ajava ajaisi mitenkään alinopeutta vaan yksinkertaisesti siitä, että 'alta pois, täältä tullaan' :neutral:

    Minusta pk-seudun liikenteeseen ei tuollaisia ilmiöitä ole tullut. Minun ajokorttiurani aikana, joka on myös n. 30 vuotta, tuollaista on siellä aina ollut.

    Minä puolestani näen tuota lähes joka päivä.

    Hyvä tarkennus, mitä tuolla oikealta ohituksella tarkoitettiin. Ylinopeuksia valvovia kameratolppia on, mutta peräänajon tapahtuessa tuhannet ihmiset jumittavat ruuhkassa. Tai riittää sekin ruuhkauttamaan että estetään kaistanvaihdot.

    Kaistanvaihdoista ei kannata hermostua, siinä ei ole mitään henkilökohtaista. Tyhjähkölläkin moottoritiellä kun vaihdetaan kaistaa toisen eteen melkein kuin maantiellä missä vastaantulevan liikenteen väistäminen voisi joskus toimia perusteena äkkinäisyydelle.

    Perässäroikkujastakaan ei yleensä kannata hermostua. Yllättävän usein se kiire loppuu siihen että painostettu vaihtaa kaistaa, eli kiireinen ei katoakaan nopeasti horisonttiin. Eli käsitys siitä mikä on asiallinen etäisyys toisiin on monella hukassa. Siitä kun ei tarvitse pelätä sakkoa, ja silloin kun toisen liikenneturvallisuus on todistetusti vaarannettu voi pahimmillaan sakottajalta saada ohjeen hoitaa asia vakuutusyhtiöiden kanssa.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @XWD kirjoitti:
    Olen ajellut pk-seudulla sen noin 30-vuotta, ja mielestäni varsinkin arkiliikenteeseen on tullut paljon normaalista poikkeavaa ajamista. Tässä pari esimerkkiä:

    • ajetaan tappituntumalla edellä ajavaan nähden ns. 'heti kaikki mulle nyt' mentaliteetilla, edellä ajava olisi kyllä väistämässä tai on juuri ohittamassa toista autoa, eikä ehdi aina alta pois, kun vedetään jo oikealta ohi.
    • jostakin syystä taustapeilin näkymä on usein joko pakettiauton keula tai ne kuuluisat munuaiset - jokseenkin kaikki muut kyllä jaksaa sen pari sekuntia odottaa, että edellä ajava pääsee alta pois.

    Ja edellä mainitussa ei ole kyse, että edellä ajava ajaisi mitenkään alinopeutta vaan yksinkertaisesti siitä, että 'alta pois, täältä tullaan' :neutral:

    Minusta pk-seudun liikenteeseen ei tuollaisia ilmiöitä ole tullut. Minun ajokorttiurani aikana, joka on myös n. 30 vuotta, tuollaista on siellä aina ollut.

    Minä puolestani näen tuota lähes joka päivä.

    Sanoinkin, että tuollaista siellä on aina ollut. Ei tarvitse sanoa, että nykyään tilanne olisi jotenkin huonompi.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit