BMWn surkeat jarrut

56 kommenttia
2»
  • @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    On se hirveetä, kun TM troolaa Teslaa ja Bemaria!

    Minusta mittaustulosten suhteen TM:n testit ovat olleet ok, mutta toimittajien omina mielipiteinään esittämät arviot ovat vain heidän omina mielipiteinään esittämiä arvioita. Niissä toimittaja voi tulkita mitä vain miten vain. Fakta on faktaa ja mutu mutua. Minä en ole kritisoinut yhtään sellaista Tesla-arvoita (yksityiskohtaa testeissä), jotka on tuotu esiin ilman toimittajan subjektiivisia kommentteja.

    Oliko bemarin jarrutusmatkassa myös joku toimittajan tulkinta kyseessä tyylin vaikka, että "minusta ihan näytti kuin jarrutusmatka olisi ollut pitkä"? Vai oliko kyseessä mittaustulos?

    Se onkin aika mielenkiintoista, jos kävi kuten Late taisi sanoa, että mitattu jarrutusmatka oli ensin pidempi, mutta testi sitten uusittiin, jotta saataisiin lyhyempi mittaustulos. Jos noin tehtiin, niin sehän oli käänteinen "tesla-testi".

    Pelkkää mittaustulosta on. Muistaakseni ennen autoilla harjoiteltiin jarrutusta, kun autoissa oli omat oikkunsa, ja sitten paras mutta toistettava tulos kerrottiin. Nykyisin ei ole vastaavaa tarvetta harjoitteluun, jarrut toimivat niin hyvin. Mutta nyt BMWn jarrut eivät priimaantuneet ilman todella kovia jarrutuksia. Aika suuri muutos, kun joskus BMWssä oli jarrujen puhdistustoiminto sateella.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Niin. Ja Mesen käsijarruun oli sitten vielä omat kuviot.

    En edes muista ajaneeni Mersua, jossa olisi KÄSIjarru, mutta tuo jalalla poljettava tosiaan pysyy paremmin kunnossa kun sitä käytetään säännöllisesti.

    Entäs vapauttaminen?

    Sitä varten on hälytys. Työmaan Vitolla on ajettu alle 5000 km. Jostakin johtuen kukaan ei saa polkaistua käsijarrua niin, ettei autolla pääsisi liikkeelle. Onneksi se hälyttää jarrun päälläolosta. Voimistelutossun voisi saada niin, että toimii, työkenkää ei. Napista painettava parkkiasento on sen verran olematon, että kaikki kuitenkin yrittävät kässäriä päälle.

    Nykyäänhän jarru vapautuu automaattisesti. Ennen Vitossa, ja muissakin, piti nykiä sormin. Talvella takavajakilla manuaalilla ylämäkeen lähteminen oli haasteellista kun ei käsijarrukahvalla voinut pitää paikallaan.

      
  • muokattu 28.08.2023 19:51

    @740 GLE kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Niin. Ja Mesen käsijarruun oli sitten vielä omat kuviot.

    En edes muista ajaneeni Mersua, jossa olisi KÄSIjarru.

    Ainakin Vitossa seisontajarruna on kädellä kojelaudan vetimestä vapautettava jalkajarru. Mitenkä lie muissa Mersuissa? IS:n "käsijarruna" taasen on jalkajarru, joka vapautetaan uudelleen painamalla.

      1
  • BMW:n jarrujen kuivaustoiminto aktivoituu, kun pyyhkimet ja vakionopeudensäädin ovat päällä. Olettaisin että sähköautossa on sama toiminto.

      
  • BMW laahaa jarruja nuo toiminnot päällä, ja kyllä siinä ruosteet saavat kyytiä. En vieläkään ymmärrä mikä tekee TM:n jarrutestistä niin ongelmallisen.

      
  • muokattu 28.08.2023 23:47

    @Yosemite J kirjoitti:
    Entäs vapauttaminen?

    Takkuili jo autoa ostaessani vuonna 2014, mutta ei enää vuosiin. Vaijeri ja irrotusmekanismi ovat samat kuin ennenkin, joten päivittäinen käyttö pitää ne toiminnassa tuolta osin. Valitettavasti navan sisällä on sitä useammin huomiota vaativia huoltokohteita.

    Tuo Laten kertoma heikko ja epäsymmetrinen jarruteho johtuu vanhassa vaijerikäyttöisessä rakenteessa usein navan sisällä jumittavasta levittimestä, mutta ei sen ihan noin huono pitäisi olla, että jumii uudessakin autossa.

    En tunne pakettiautoja, mutta olen yllättynyt ettei uudessa pakussa ole vieläkään jo viime vuosikymmenellä henkilöautoissa käyttöön otettuja sähköisiä pysäköintijarruja?

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Oliko bemarin jarrutusmatkassa myös joku toimittajan tulkinta kyseessä tyylin vaikka, että "minusta ihan näytti kuin jarrutusmatka olisi ollut pitkä"?

    Näitkö TM:n otsikkoa BMW XM:sta?

    https://tekniikanmaailma.fi/lehti/15a-2023/tm-ajettua-bmw-xm-menestystarinan-symboli-on-hienoista-osista-kasattu-epaonnistuminen-katso-lisakuvat-tm-fi-bmwxm2/

      
  • @Yosemite J kirjoitti:
    Talvella takavajakilla manuaalilla ylämäkeen lähteminen oli haasteellista kun ei käsijarrukahvalla voinut pitää paikallaan.

    Saahan siihen varsin helposti ensin vedon päälle ja sitten vasta vetää kahvasta?

    Toinen vaihtoehto on polkaista jarrut ensin HOLDiin. Siis toisella polkimella oikealta laskettuna eikä vasemmanpuoleisella. Vai puuttuuko tuo henkilöautoissa jo yli 20 vuotta ollut HOLD ominaisuus pakuista?

    Vanhan Mersukuskin tosiaan tunnistaa hänen tavastaan raapia vasemmalla kädellään kojetaulun alareunaa ajamaan lähtiessään 😂

      
  • @tracktest kirjoitti:
    BMW laahaa jarruja nuo toiminnot päällä, ja kyllä siinä ruosteet saavat kyytiä. En vieläkään ymmärrä mikä tekee TM:n jarrutestistä niin ongelmallisen.

    Jos lukisit TM:n tekstin ennen kuin ilmaiset mielipiteesi siitä.

      2
  • muokattu 29.08.2023 08:18

    @740 GLE kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Talvella takavajakilla manuaalilla ylämäkeen lähteminen oli haasteellista kun ei käsijarrukahvalla voinut pitää paikallaan.

    Saahan siihen varsin helposti ensin vedon päälle ja sitten vasta vetää kahvasta?

    Toinen vaihtoehto on polkaista jarrut ensin HOLDiin. Siis toisella polkimella oikealta laskettuna eikä vasemmanpuoleisella. Vai puuttuuko tuo henkilöautoissa jo yli 20 vuotta ollut HOLD ominaisuus pakuista?

    Vanhan Mersukuskin tosiaan tunnistaa hänen tavastaan raapia vasemmalla kädellään kojetaulun alareunaa ajamaan lähtiessään 😂

    Oletko Vitolla koskaan ajanut? Esim. jollain 2012...2015 mallin manuaalivajakilla.

      1
  • @Yosemite J kirjoitti:
    Oletko Vitolla koskaan ajanut? Esim. jollain 2012...2015 mallin manuaalivajakilla.

    En ole. Siksi kysyinkin puuttuuko tuo jo yli 10 vuotta mainitsemaasi ajanjaksoa vanhempi ominaisuus pakuista?

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Oletko Vitolla koskaan ajanut? Esim. jollain 2012...2015 mallin manuaalivajakilla.

    En ole. Siksi kysyinkin puuttuuko tuo jo yli 10 vuotta mainitsemaasi ajanjaksoa vanhempi ominaisuus pakuista?

    Turha noiden polkimien paikoilla on viisastella, kun todellakaan mitään holderia ei ollut. Vanhassa Eemelissäni toki oli.

      2
  • muokattu 29.08.2023 12:04

    @Late1969 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    BMW laahaa jarruja nuo toiminnot päällä, ja kyllä siinä ruosteet saavat kyytiä. En vieläkään ymmärrä mikä tekee TM:n jarrutestistä niin ongelmallisen.

    Jos lukisit TM:n tekstin ennen kuin ilmaiset mielipiteesi siitä.

    Löysitkö itse vastauksen, kun teit päätelmän paskoista jarruista? TM ei tätä päätelmää tehnyt, kertoi vain erot jarrutusten välillä. 740 GLE linkitti vapaasti luettavan linkin, jossa näkökulmatekstiä kirjoittava toimittaja kertoi mielipiteensä BMW XM:stä. Tämähän oli linjassa toimittajan aikaisempiin teksteihin BMW:stä.

    Sisusta on ainakin kunnossa!

    https://www.netcarshow.com/bmw/2023-xm_za-version/1280x960/wallpaper_1e.htm

    https://www.netcarshow.com/bmw/2023-xm_za-version/1280x960/wallpaper_1a.htm

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Entäs vapauttaminen?

    Takkuili jo autoa ostaessani vuonna 2014, mutta ei enää vuosiin. Vaijeri ja irrotusmekanismi ovat samat kuin ennenkin, joten päivittäinen käyttö pitää ne toiminnassa tuolta osin. Valitettavasti navan sisällä on sitä useammin huomiota vaativia huoltokohteita.

    Tuo Laten kertoma heikko ja epäsymmetrinen jarruteho johtuu vanhassa vaijerikäyttöisessä rakenteessa usein navan sisällä jumittavasta levittimestä, mutta ei sen ihan noin huono pitäisi olla, että jumii uudessakin autossa.

    En tunne pakettiautoja, mutta olen yllättynyt ettei uudessa pakussa ole vieläkään jo viime vuosikymmenellä henkilöautoissa käyttöön otettuja sähköisiä pysäköintijarruja?

    Varmaankin poljin on ongelma, ei sille normikenkä sovi. Vito taitaa olla iäkäs mallina, vaikka uusia yksilöitä tehtäisiinkin. Vastaavasti vaikka Ducatoa sisarineen on tehty vuodesta 2006 nykyperusmallilla, uudistukset tulevat hitaasti.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Entäs vapauttaminen?

    Takkuili jo autoa ostaessani vuonna 2014, mutta ei enää vuosiin. Vaijeri ja irrotusmekanismi ovat samat kuin ennenkin, joten päivittäinen käyttö pitää ne toiminnassa tuolta osin. Valitettavasti navan sisällä on sitä useammin huomiota vaativia huoltokohteita.

    Tuo Laten kertoma heikko ja epäsymmetrinen jarruteho johtuu vanhassa vaijerikäyttöisessä rakenteessa usein navan sisällä jumittavasta levittimestä, mutta ei sen ihan noin huono pitäisi olla, että jumii uudessakin autossa.

    En tunne pakettiautoja, mutta olen yllättynyt ettei uudessa pakussa ole vieläkään jo viime vuosikymmenellä henkilöautoissa käyttöön otettuja sähköisiä pysäköintijarruja?

    Varmaankin poljin on ongelma, ei sille normikenkä sovi. Vito taitaa olla iäkäs mallina, vaikka uusia yksilöitä tehtäisiinkin. Vastaavasti vaikka Ducatoa sisarineen on tehty vuodesta 2006 nykyperusmallilla, uudistukset tulevat hitaasti.

    Tuota merkkiä ja mallia kannattaa vältellä viimeiseen asti. Ruoste on raiskannut kaikki hyvätkin yksilöt. Etuveto on ollut mallin ikuinen ongelma.

      1
  • muokattu 30.08.2023 09:00

    @Late1969 kirjoitti:
    Varmaankin poljin on ongelma, ei sille normikenkä sovi.

    Minä oletin ongelman olevan vapaalle vaihtamisessa ennen kuin polkaisee pysäköintijarrun kiinni, mutta voihan asia olla kuten sinä arvelet?

    Arvoitukseksihan tuo taitaa jäädä kun ei saatu ymmärrettävää vastausta aiempaan kysymykseeni?

    Liikkeelle lähtemisessä en osaa kuvitella ongelmaa kun vapautuskahvasta vedetään vasta sitten kun kytkin on tarttumassa ja voimalinja vie autoa eteenpäin heti kun jarrun vapauttaa. Edellinen autoni oli juuri tuollainen neljän polkimen systeemi, joten tämä on tuttua hommaa.

      
  • muokattu 30.08.2023 08:57

    @tracktest kirjoitti:

    Tuota merkkiä ja mallia (Fiat Ducato) kannattaa vältellä viimeiseen asti. Ruoste on raiskannut kaikki hyvätkin yksilöt.

    Onko tuo samanlainen legenda kuin "rapeat ranskalaiset"?

    Etuveto on ollut mallin ikuinen ongelma

    Onko sinulle ongelma että autossa on etuveto, vai onko Fiatin toteutuksessa jotakin pielessä, josta on aiheutunut tyyppivikaa tms?

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    Tuota merkkiä ja mallia (Fiat Ducato) kannattaa vältellä viimeiseen asti. Ruoste on raiskannut kaikki hyvätkin yksilöt.

    Onko tuo samanlainen legenda kuin "rapeat ranskalaiset"?

    Etuveto on ollut mallin ikuinen ongelma

    Onko sinulle ongelma että autossa on etuveto, vai onko Fiatin toteutuksessa jotakin pielessä, josta on aiheutunut tyyppivikaa tms?

    Käyttäjiltä saatua tietoa, omakohtaista kokemusta ei ole. Työkseen ajavat ovat parhaiten perillä auton tarpeista ja vioista.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Varmaankin poljin on ongelma, ei sille normikenkä sovi.

    Minä oletin ongelman olevan vapaalle vaihtamisessa ennen kuin polkaisee pysäköintijarrun kiinni, mutta voihan asia olla kuten sinä arvelet?

    Arvoitukseksihan tuo taitaa jäädä kun ei saatu ymmärrettävää vastausta aiempaan kysymykseeni?

    Liikkeelle lähtemisessä en osaa kuvitella ongelmaa kun vapautuskahvasta vedetään vasta sitten kun kytkin on tarttumassa ja voimalinja vie autoa eteenpäin heti kun jarrun vapauttaa. Edellinen autoni oli juuri tuollainen neljän polkimen systeemi, joten tämä on tuttua hommaa.

    Työmaalla on automaatti, joka ei kai liity pysäköintijarruun mitenkään. Jalkajarruun on lukitus, että pedaalia pitää painaa vaihteen päällesaamista varten. Mutta kun se poljin on sivussa siinä oven vieressä, huolimaton polkaisu ei vie polkimen kuin puoliväliin.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Entäs vapauttaminen?

    Takkuili jo autoa ostaessani vuonna 2014, mutta ei enää vuosiin. Vaijeri ja irrotusmekanismi ovat samat kuin ennenkin, joten päivittäinen käyttö pitää ne toiminnassa tuolta osin. Valitettavasti navan sisällä on sitä useammin huomiota vaativia huoltokohteita.

    Tuo Laten kertoma heikko ja epäsymmetrinen jarruteho johtuu vanhassa vaijerikäyttöisessä rakenteessa usein navan sisällä jumittavasta levittimestä, mutta ei sen ihan noin huono pitäisi olla, että jumii uudessakin autossa.

    En tunne pakettiautoja, mutta olen yllättynyt ettei uudessa pakussa ole vieläkään jo viime vuosikymmenellä henkilöautoissa käyttöön otettuja sähköisiä pysäköintijarruja?

    Varmaankin poljin on ongelma, ei sille normikenkä sovi. Vito taitaa olla iäkäs mallina, vaikka uusia yksilöitä tehtäisiinkin. Vastaavasti vaikka Ducatoa sisarineen on tehty vuodesta 2006 nykyperusmallilla, uudistukset tulevat hitaasti.

    Tuota merkkiä ja mallia kannattaa vältellä viimeiseen asti. Ruoste on raiskannut kaikki hyvätkin yksilöt. Etuveto on ollut mallin ikuinen ongelma.

    Ducaton pintamaalaus on kuin Ruukin kattopelleissä, mutta ei ne ruostuneilta näytä kuten Mersut, joissa maali pysyy mukana mutta pelti ei. Kytkimen työsylinteri hajoaa helposti. Varmaan toisen autoa ajavat runnovat polkimia ihan tosissaan, niin etuveto ei kestä kuten takaveto. Nopeusmittari näyttää aivan liikaa, mutta sitä ei onneksi näy ratin kehän takaa, gepsi toimii.

      
  • muokattu 30.08.2023 09:39

    @Late1969 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Entäs vapauttaminen?

    Takkuili jo autoa ostaessani vuonna 2014, mutta ei enää vuosiin. Vaijeri ja irrotusmekanismi ovat samat kuin ennenkin, joten päivittäinen käyttö pitää ne toiminnassa tuolta osin. Valitettavasti navan sisällä on sitä useammin huomiota vaativia huoltokohteita.

    Tuo Laten kertoma heikko ja epäsymmetrinen jarruteho johtuu vanhassa vaijerikäyttöisessä rakenteessa usein navan sisällä jumittavasta levittimestä, mutta ei sen ihan noin huono pitäisi olla, että jumii uudessakin autossa.

    En tunne pakettiautoja, mutta olen yllättynyt ettei uudessa pakussa ole vieläkään jo viime vuosikymmenellä henkilöautoissa käyttöön otettuja sähköisiä pysäköintijarruja?

    Varmaankin poljin on ongelma, ei sille normikenkä sovi. Vito taitaa olla iäkäs mallina, vaikka uusia yksilöitä tehtäisiinkin. Vastaavasti vaikka Ducatoa sisarineen on tehty vuodesta 2006 nykyperusmallilla, uudistukset tulevat hitaasti.

    Tuota merkkiä ja mallia kannattaa vältellä viimeiseen asti. Ruoste on raiskannut kaikki hyvätkin yksilöt. Etuveto on ollut mallin ikuinen ongelma.

    Ducaton pintamaalaus on kuin Ruukin kattopelleissä, mutta ei ne ruostuneilta näytä kuten Mersut, joissa maali pysyy mukana mutta pelti ei. Kytkimen työsylinteri hajoaa helposti. Varmaan toisen autoa ajavat runnovat polkimia ihan tosissaan, niin etuveto ei kestä kuten takaveto. Nopeusmittari näyttää aivan liikaa, mutta sitä ei onneksi näy ratin kehän takaa, gepsi toimii.

    Viton ongelmat taitavat olla tuttuja kaikille, ruoste vaivasi merkin kaikkia mallistoja vuosikymmeniä. Samat ongelmat vaivaavat etuvetoisia pakettiautoja merkistä riippumatta. Tyyppivikoja tutkailemalla pääsee kiinni omistajien arkeen. Korin saumojen ruosteviat olivat Vitojen näkyvin ongelma.

      
  • 740 GLE kaikissa merkeissä on aika-ajoin jotain ongelmia, ei sellaista merkkiä ole olemassa missä ei ole jotain tyyppivikoja. Ongelmat selätetään yleensä vikojen ilmaannuttua elinkaaren loppua kohden. MB:n ruosteongelma vei vain hieman enemmän aikaa, tämä ongelma tiedostettiin autonvalmistajaa myöten ja ovia meni vaihtoon takuuna useita vuosia. Muistan yhden maalaamossa ollen S-sarjalaisen jossa kaikki ovet olivat mätiä ja takuuseen nekin vaihdettiin.

      1
  • Tunnen BMW 5-sarjan, joten siinä elinkaaren lopun mallit ovat selätyksen kokeneet ja ne mallit ovat tyyppivioista vapaita.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Liikkeelle lähtemisessä en osaa kuvitella ongelmaa kun vapautuskahvasta vedetään vasta sitten kun kytkin on tarttumassa ja voimalinja vie autoa eteenpäin heti kun jarrun vapauttaa. Edellinen autoni oli juuri tuollainen neljän polkimen systeemi, joten tämä on tuttua hommaa.

    Vapautuskahvan sijoitus yhdistettynä Viton olemattomaan vääntöön tyhjäkäynnin tienoilla oli se ongelma. Sen verran harvoin ajoin ja jouduin mäkilähtöjä tekemään, ettei rutiinia syntynyt. Ford ja VW olivat tässä suhteessa kertaluokkaa parempia.

      1
  • @tracktest kirjoitti:
    740 GLE kaikissa merkeissä on aika-ajoin jotain ongelmia, ei sellaista merkkiä ole olemassa missä ei ole jotain tyyppivikoja. Ongelmat selätetään yleensä vikojen ilmaannuttua elinkaaren loppua kohden. MB:n ruosteongelma vei vain hieman enemmän aikaa, tämä ongelma tiedostettiin autonvalmistajaa myöten ja ovia meni vaihtoon takuuna useita vuosia. Muistan yhden maalaamossa ollen S-sarjalaisen jossa kaikki ovet olivat mätiä ja takuuseen nekin vaihdettiin.

    Menihän siinä samalla vaihtoon aika monta asiakasta ja yksi pääjohtajakin. Ja ihan syystäkin.

      2
  • @740 GLE kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    740 GLE kaikissa merkeissä on aika-ajoin jotain ongelmia, ei sellaista merkkiä ole olemassa missä ei ole jotain tyyppivikoja. Ongelmat selätetään yleensä vikojen ilmaannuttua elinkaaren loppua kohden. MB:n ruosteongelma vei vain hieman enemmän aikaa, tämä ongelma tiedostettiin autonvalmistajaa myöten ja ovia meni vaihtoon takuuna useita vuosia. Muistan yhden maalaamossa ollen S-sarjalaisen jossa kaikki ovet olivat mätiä ja takuuseen nekin vaihdettiin.

    Menihän siinä samalla vaihtoon aika monta asiakasta ja yksi pääjohtajakin. Ja ihan syystäkin.

    Juuri näin! Minulla on pari sukulaista jotka eivät tuosta piitanneet, on käyty asiasta muutamaan otteeseen keskustelua. Nyt asiat ovat taas paremmalla mallilla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit