Minua ihmetyttää miksi latauspaikat eivät ole läpiajettavia kun tankkauspaikat ovat sellaisia olleet maailman sivu? Olin taannoin liikkeellä kevytperäkärry perässä ja lataaminen oli aikamoinen operaatio kun ensin piti pysäköidä kärry, ajaa latausasemalle ja sen jälkeen taas noutaa kärry perään. Ja kuten tiedämme, monet kuljettajat ovat aika huonoja peruuttamaan.
Latauspaikat on useimmiten lisätty olemassa oleville parkkipaikoille, johtuisiko siitä? Teslan asemia on läpiajettaviakin, esim. Akaa (Toijala), Hartola, Pyhtää ja Jyväskylä, niistä, joissa minä olen käynyt. Kärryn kanssa joutuu valitsemaan paikan niin, että kärry jää "ulkopuolelle", koska muuten kärry blokkaisi yhden paikan. Usein joutuu peruuttamaan pois lähtiessä, mutta ei tarvitse kärryä irrottaa.
Parkkiruutuun sijoitetut lataustolpat taitavat olla kompaktimpi ratkaisu ja helppo sijoittaa olemassa oleville pysäköintialueille.
Uutisissa oli pari kuukautta sitten, että oliko se Kempeleeseen rakennetaan läpiajettavaa asemaa. Mutkia oli siinäkin.
Kuten HR kirjoittaa, yhdistelmä vie paljon tilaa ja jonkun pitää maksaa. Jos 5-10% tarvitsee kärrypaikkaa, kuinka se toteutetaan käytännössä? Jos kärrypaikkoja yksi-kaksi, pitäisikö se olla vain kärryisteille? Jos paikka on varattu, saa odotella tavallista latausta pidempään. Jos kaikki paikat on kärrypaikkoja, paikkamäärä romahtaa.
Ei taida muuten bensamittaritkaan olla helppoja paikkoja ison vaunun kanssa. Jo matkailuauton kanssa keskipaikat on kapeita.
Taukopaikoilla on ruutuja busseillekin, voisi olla peräkärryn kanssa ajavillekin muutama. Jos merkinnät olisivat hyvät, voisi ilman kärryäkin latailla samassa paikassa muttei ilman kärryä saisi ottaa viimeistä paikkaa. Epäilen tosin, että latauspaikat ovat tulevaisuudessa ruuhkaisia ja kilpailu paikoista käy kovana.
Joissain kauppakeskuksien ulkoparkkipaikoilla jo pelkän p-ruudun löytäminen on välillä vaikeaa. Niitä kun joutuu jäädä odottamaan niin huonolla tuurilla seuraava vapautuva ei olekaan ensimmäiseksi tulleen saatavilla. Kerran yksi keski-ikäinen nainen päätti, että vapautuva ruutu kuuluu hänelle ja ajoi ruutujen välissä kaasu pohjassa 60-70 km/h jotta ehti ennen toista joka oli peruuttamassa samaan ruutuun.
Paras on kun pystyy lataamaan kotona ja pääsee perille ilman kahvitaukoja jos matka on max 2-3 h ja perillä voi taas ladata.
Joillakin polttoaineasemilla keskipaikat ovat henkilöautoillekin ahtaita. Oman arvioni mukaan kärrynvetäjiä on vähemmän kuin 5% ja läpiajettavat latauspaikat poistaisivat tarpeen erillisille yhdistelmäpaikoille.
No on teillä, sanonko mitä, minulla ei ole useista autoista kuin sitikalla tankkaus vaikeuksia, bensamittari valehteli uutuuttaan ja jouduin tankkaamaan tonkasta ilman rattia tai suppiloa, miten se nyt missäkin sanotaan.
Peräkärry ei ollut varsinainen pointtini vaan ylipäätään se, miksi hyvin harvat latauspaikat ovat läpiajettavia kun tankkauspaikat ovat kaikki sellaisia. Perusteluja eroon on varmaan monia, lähtien latauksen ja tankkauksen kestosta. Silti ihmetyttää miksi lataus kaikkine sovellusöhläyksineen nähdään niin erilaisena tankkaukseen verrattuna. Toivottavasti tulevat EU-suositukset tuovat asiaan selkeyttä.
Minä latasin äskettäin Fortum Charge&Drive-tolpalla ja taas ihmetteli, miksi latauksien maksusysteemeistä valitetaan. Pidän autossa mukana Virran, Fortumin ja K-latauksen tägejä, joilla maksaminen on nopea ja yksinkertainen tapahtuma. Teslalla vielä helpompaa, koska laturi tunnistaa auton eikä maksutapahtuma vaadi kuskilta yhtään mitään toimenpidettä.
Satunnaiselle lainasähköautoilijalle homma on varnaan vähän hankalampaa, mutta pitäisikö noiden sattumalataajien takia rakentaa joku vaivalloinen korttimaksusysteemi?
ABC-lataus toimii puolestaan vaivattomasti heidän appillaan.
Sellaista ilmiötä on ilmassa, että paikoitellen latauspaikat ruuhkautuvat. Ajettiin kollegan sähköautolla etelästä kohti Vaasaa ja poikettiin ABC Pirkkalassa aikomuksena ladata autoa loppumatkaan tarvitulla energialla. Hetken aikaa näytti siltä, että menee odotteluksi, kaikki paikat oli varattu. Onneksi pienen odottelun jälkeen yksi lataaja lähti mutta sitten pullonkaulaksi muodostui, että laturin yhteisteho on vain 150kW ja kolme autoa sai kukin vain 50kW. Auto olisi syönyt max 150kW. No, puoli tuntia siellä ja akussa riittävästi.
Paluumatkalla tänään samainen asema jäi väliin, koska kaikki laturit varattuja ja yksi odotteli paikalla vapautuvaa letkua. Seuraava pysähdys Toijalassa, Teslan asemilla oli vapaata, mutta niin vain, luultavasti S-bonusten takia kaksi Teslaa latasi ABC tolpasta ja taas siitä yhdestä vapaasta sai vain 50kW. Katseltiin latureita kohti Helsinkiä. Hyvinkään ABC kaikki varattuja, mutta yllätys yllätys, Riihimäki - uusi laturi ja vapaana useampi letku. Vartissa 25-60% ja matka jatkui, lataus max 132kW - auto oli pullonkaula. Omistaja kertoi, että suurin lataus vastaavissa olosuhteissa on ollut 155kW.
ABC appi näyttää vapaat/varatut latauspisteet, mutta ei niiden katselu esim. tunnin matkan päässä ihan tilannetta ennusta kun paikalle saapuu.
Ruuhka-aikoina voi olla ruuhkaa. Mimä en vielä ole joutunut jonottamaan laturille, kerran olin Lrannassa jo peruuttamassa Fortumin laturille, kun yksi Teslalaturi vapautui ja pääsinkin siihen.
ABC on hieno lisä latausinfraan, mutta latauspisteitä ei ole montaa per asema ja kokonaisteho aika rajallinen. Latailen silloin tällöin paikallisen S-Marketin pihalla ABC-laturilla, mutta tosi harvoin 1-4 kertaa vuodessa.
Joo, ABC valikoitui lataukseen luultavasti siksi, että kollegalla työsuhdeauto eikä halunne kovin laajaa latausverkostoa käyttää. ABC:n vapaat asemat löytyy helposti appin kautta ja koska auto ei ole Tesla, niitä ei tarvitse tähystää. Se Pirkkalan laturi oli tukkeessa maanantaina noin klo 17 ja keskiviikkona klo 20. Esim. ABC Hyvinkään kaikki latauspaikat oli käytössä vielä klo 21 illalla. ABC Riihimäki lienee vähän syrjässä, tälläkin hetkellä kaikki laturit on vapaana, 6 letkua jotka jakaa 400kW max tehoa, yhdestä letkusta 200kW max.
Onko muita selityksiä kuin S-bonus miksi Teslaa kannattaa mieluimmin ladata ABC tolpassa jos Teslan latureita on useita vapaana vieressä?
Plug&charge-standardi tuo teslamaista lataamisen helppoutta muunkin merkkisille sähköautoille, mutta toistaiseksi sitä tukevat Suomessa vain Ionityn kalliinpuoleiset pömpelit. Olin aikanaan liittynyt Fordin tyrkyttämään BlueOval-latausverkostoon, minkä olin todella satunnaisena pikalataajana jo unohtanut. Pientä sähkötäydennystä ja pikaisia ruokaostostäydennyksiä kaivatessani valitsin latauspaikaksi ABC:n sijasta Tiiriön Cittarin Ionityn, tyrkkäsin kaapelin Mach E:n kylkeen ja otin kännyn käteen käynnistääkseni latauksen. Ionityn appi väitti, että kyseinen laturi on varattu ja hetken ihmeteltyäni totesin auton jo lataavan ilman erillisiä rituaaleja. Ihanan helppoa.
Sähläys...
"ABC:n vapaat asemat löytyy helposti appin kautta ja koska auto ei ole Tesla, niitä ei tarvitse tähystää."
Mitä mahdat tarkoittaa tuolla lausumalla?
Sorry, kirjoitin epäselvästi. Siis koska auto ei ole Tesla, Teslan latureita ei etsitä. En nyt aivan varma ole, mutta Teslan laturit lataa vain Tesloja?
En ole vieläkään aivan ymmärtänyt miksi ne kaksi Teslaa latasi Toijalan ABC tolpista kun vieressä oli useampi tyhjä Tesla-laturi. ABC sähkö maksaa 35c/kWh, onko Teslan sähkö kalliimpaa? S-bonus on vajaa 2c/kWh, ei luulis paljoa vaikuttavan.
Hinta varmaankin ratkaisee. Jos ei ole ilmaisia latauksia, Teslan Superchargerilla kWh maksaa 0,62 € klo 6-22 ja 0,53 € klo 22-6.
Ennen 15.1.2017 tilatuissa S- ja X-malleissa on Superchargereilla elinikäinen ilmainen lataus, sen jälkeen vain ensimmäiselle omistajalle. 3- ja Y-malleissa ei ole ilmaisia latauksia Superchargereilla.
Osalla Supercharger-asemista voi ladata muitakin merkkejä. Suomessa kaiketi yhdeksällä asemalla.
https://www.is.fi/autot/art-2000008974674.html
Minä ainakin oletan, että ABC-tolpista on saanut sähköä halvemmalla eikä tosiaan pelkästään S-bonuksen verran halvempaa. Olen nähnyt muuallakin Tesloja lataamassa Teslan aseman vieressä. Luonnollistahan se on, että kuski valitsee halvemman sähkön. Varsinkin vanhemmissa superchargereissa kuten Toijalassa. Uusimmissa latausteho on 250kW eli 120kW enemmän kuin Toijalan tolpissa. Silloin ehkä maksaa mieluummin vähän korkeamman hinnan, kun lataaminen onnistuu huomattavasti lyhyemmässä ajassa, jos sen verran uusi Tesla, että se tukee 250kW lataamista.
Teslakuskeilla on se etu, että voi käyttää käyttää mitä tahansa CCS-latausasemaa. Muiden merkkien kuskeilla osa Teslan latureista on käytettävissä, osa ei. Toijala on muistaakseni vain Tesloille..
Vanhemmissa Tesloissa (esim. minun edellisessä) ei ole CCS-liitäntää, mutta niihin on adapteri. Uusissa Tesloissa on CCS-liitäntä.
Uusiinkaan S/X-Tesloihin ei enää saa ilmaista latausta ensimmäinenkään omistaja. Minulla on tässä uudessakin Teslassa ilmainen lataus, koska Teslalla oli kesäkuussa sellainen tarjous, että sen sai kolmeksi vuodeksi.
Jonkun täytyy maksaa Teslojen ilmaiset sähköt - 0,62€/kWh on keskimäärin aika suolainen hinta. Sisäänostohinta tuskin on pörssisähköä enempää
Teslan käyttäjillä on vapaus valita, missä lataavat. Superchargereiden hinnat vaihtelevat kuormitustilanteen mukaan ja sijainninkin mukaan. Juuri tällä hetkellä (klo 21) esim. Vierumäellä, joka on paljon käytetty asema, on 0.4 euroa per kWh. Jyväskylässä 0.39. Liekö tuo 0.62 keskimääräinen hinta vai joku hintapiikki?
Vapaus valita on hyvä juttu. Näkeekö hinnat etukäteen jostain vai selviää kun ajaa paikalle tyhjällä akulla?
62 senttiä kilowattitunnilta ja esim. niukat 15 kWh/100km. Jotkut palstalaiset ajavat dieselillä pienemmillä energiakustannuksilla.
Näkee appista. En muista näkeekö myös auton navista, enkä viitsi lähteä tarkistamaan. Kerron, kun olen ollut autossa ja tarkistanut. Katsoin äsken appista. Vierumäen ja Jyväskylän hinnat samat kuin eilen illalla eli 0.4 ja 0.39,- per kwh. Hartolassa 0.36,-/kWh juuri tällä hetkellä.
Tosin hinnat saattavat olla kalliimmat ei-Tesloille.
Auton käyttökustannusten kannalta on oleellista, että pikalatureilla ladataan vain pitkillä matkoilla eli monien kohdalla hyvin minimaalisesti. Pääasiassa ladataan kotona/työpaikoilla tai muuten AC-latauksella. (Pikalaturit ovat siis DC-latureita toim.huom.)
Kyllä myös Teslan navigaattorista näköjään näkee lataushinnat sekä myös asemien kuormitusennusteen pylväsdiagrammina. Näkee siis millainen kuormitus asemalla on ollut mihinkin aikaan päivästä. Näytti olevan Akaan Toijalan asemat kaikki varattuna juuri äsken ja ennustettu odotusaika alle 5min. Hinta oli 0.4,-/kWh. Kun asettaa määränpääksi latausaseman, mikä kannattaa tehdä, jotta auto älyää lämmittää akkua jo matkalla, ja sitten tökkää poijua kartalla, niin aseman tiedot aukeavat pieneen ikkunaan näytölle.
Kuormitustilanne saattaa muuttua hyvin nopeasti. Joskus olen mennyt Toijalaan lataamaan lounasaikaan ja saanut viimeisen vapaan paikan ja kun olen lähtenyt pois puolen tunnin päästä minun auto on ollut ainoa lataamassa.
Niin se aika kuluu. Kahdeksan vuotta jo Toijalassa on ollut Supercharger.
https://autobild.fi/uutinen/tesla-avasi-ensimmaiset-kaksi-superchargerlatausasemaa-toijalassa-ja-paimiossa-6.182.116579.3772ecd249
PS. Jos joku ihmettelee, miksi en samantien tiennyt, että hinnat näkyy navissa, niin minun edellisessä ja nykyisessä autossa ne eivät näy, koska minulla tai siis minun autossa on ilmainen lataus. Piti tutkia asia vaimon Model Y:n navista.
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, luin juuri että Puuilon myymälöiden pihalle tulee Helenin latausasemia, jotka ovat läpiajettavia.
Ovatko ne pikalatureita tai edes vähintään 50kW DC-latureita?
Yleensä markettien yms. sellaisten pihoilla on ns. asiointilatureita, jotka ovat suunnilleen yhtä tyhjän kanssa tavanomaisille asioijille. Yleisin AC-latausteho autoissa on 11kW. Tunnissa saat vajaan 11kWh energiaa akkuun. Siis n. 50-75km matkan verran. Ja tunnin asiointiaika on jo pitkä, toteutuu ehkä jossain valtion virastossa, jos ei ole sopinut aikaa etukäteen.
AC-latureiden perustaminen kaupan yhteyteen on halpa, mutta typerä ratkaisu. Ehkä jonkinlainen hätävara, jos on sattunut akku pääsemään melkein tyhjäksi. Tai no, joissain paikoissa latauspitsteet on asennettu parhaiten sijaitseviin parkkiruutuihin. Silloin kannattaa auto viedä sellaiseen ruutuun ja kiinnittää näön vuoksi kaapeli, jotta kukaan ei pääse narisemaan, että varaa latauspaikan turhaan.
11kw laturi on ihan riittävä hotelleissa ja muissa paikoissa joissa vietetään enemmän aikaa. Alkuviikosta käytiin lasten kanssa trampoliinipuistossa, sielläkin meni 4-5 tuntia. Ja kyllä "isot ruokaostokset" vie lähes tunnin, kauppakeskuskäynti mahdollisine ruokailuineen useamman.
On niille 11kW latureille ihan järkeviä käyttökohteita. Puuilossa tai Motonetissä ei toki mene tuntia
Aiheeseen jotenkuten liittyen, kun tuli mieleen: juttelin taannoin floridalaisen tuttavani kanssa siitä miten sähköautoja ostetaan Jenkeissä. Hän kertoi ettei infra olisi kovin hyvällä tolalla, mutta ei siltikään aio ostaa sähkistä.
Syynä on se, että hän haluaa päästä tarvittaessa autollaan karkuun alueen hurrikaaneja. Kuulosti aika hyvältä syyltä ja järkeilyltä, siellä päin asuvien näkökulmasta.
Tottakai on hyviä paikkoja 11kW lataukselle, kuten hotellit yön yli, niin kuin sanot. Kotona ja työpaikoilla myös. Mutta ei kauppojen pihoilla, koska lyhyestä lataamisesta on marginaalinen hyöty. Esim. cittarien parkkipaikoilla onkin ainakin uusimmat laturit pikalatureita. Niin myös Lidlillä. Paikallisen S-Marketin pihalla on myös max 150kW laturi. Mutta lähimmässä Prismassa vain 11kW, ei hyötyä.
Teslan navissa on muuten ""POI"-listan "Lataus" alla myös Recharge, K-Lataus ja Virta -asemat, mutta niille ei kerrota hintatietoa eikä sitä, onko vapaita letkuja. Mutta max teho kerrotaan ja letkujen määrä. Listalle voi valita filtterin yksi, kaksi tai kolme salamaa ja siten saa näkymään hidaslaturit, pikalaturit tai pelkästään Teslan laturit.
Ainakin osa ABC-latureista ovat Recharge-ryhmään kuuluvia. Navigaattorista saa tietenkin reitin myös hakemalla ABC-Lataus ja paikka, esim. ABC Lataus Joutsa , mutta se ei sitten ole POI-listan kautta haettu.