Nyt ainakin yhdellä on varma ehdokas? Vai mitä autoja niillä toisilla on?
Sen verran heikko tietämys oli Lin käsitys autosta, etten ole ihan vakuuttunut syöppöbemarin syöppöydestä. Tuskin on 740d kuitenkaan. 20 vuotta vanhat dieselbemarit kuluttaa 5 L satasella - onko syöppö vai syöppö siksi, että kuluttaa dieseliä.
Nyt ainakin yhdellä on varma ehdokas? Vai mitä autoja niillä toisilla on?
Sen verran heikko tietämys oli Lin käsitys autosta, etten ole ihan vakuuttunut syöppöbemarin syöppöydestä. Tuskin on 740d kuitenkaan. 20 vuotta vanhat dieselbemarit kuluttaa 5 L satasella - onko syöppö vai syöppö siksi, että kuluttaa dieseliä.
5-sarjan BMW menee alle viiden litran ja hybridit vie noin 2l/100 km:llä.
Nyt ainakin yhdellä on varma ehdokas? Vai mitä autoja niillä toisilla on?
Sen verran heikko tietämys oli Lin käsitys autosta, etten ole ihan vakuuttunut syöppöbemarin syöppöydestä. Tuskin on 740d kuitenkaan. 20 vuotta vanhat dieselbemarit kuluttaa 5 L satasella - onko syöppö vai syöppö siksi, että kuluttaa dieseliä.
5-sarjan BMW menee alle viiden litran ja hybridit vie noin 2l/100 km:llä.
Ihan oikeasti? Tavallisella ajelee siis Hesassa taksina alle 5 litran kulutuksella ja Saariselälle pääsee 2 litran keskikulutuksella?
5-sarjan BMW menee alle viiden litran ja hybridit vie noin 2l/100 km:llä.
Hybridin kulutuksen pitkällä aikavälillä allekirjoitan (kokemusta on), mutta mulla täytyy sitten olla varmaan joku vika tuossa 5-sarjan farkku dieselissä (2014 530xD), kun kesällä menee 5.5-6l/100km matka-ajossakin ja nyt talvella reilusti enemmän (toki en yleensä hissuttele tai ole se jonon vetäjä). Juuri dieselin tankkasin ja tapanani on nollata tuo trippi tankkauksen yhteysdessä. 63litraa meni ja 793km oli tullut matkaa puolentoista viikon aikana (josta puolet matka-ajoa, eikä yhtään perävaunun vetoa). Toki pakkastakin on nyt ollut reiluhkosti (-20...-35), mutta pätkä-ajoon ja nurkkapyöritykseen tuo lähtee yleensä lämpimästä tallista.
Varmaan neloskoneella voi päästä jopa nelosella alkavaan lukemaan kesällä matka-ajossa, mutta ei kaikilla 5-sarjalaisilla.
Nyt ainakin yhdellä on varma ehdokas? Vai mitä autoja niillä toisilla on?
Sen verran heikko tietämys oli Lin käsitys autosta, etten ole ihan vakuuttunut syöppöbemarin syöppöydestä. Tuskin on 740d kuitenkaan. 20 vuotta vanhat dieselbemarit kuluttaa 5 L satasella - onko syöppö vai syöppö siksi, että kuluttaa dieseliä.
5-sarjan BMW menee alle viiden litran ja hybridit vie noin 2l/100 km:llä.
Aikanaan ajelin 540 bemarilla, eikä taatusti mennyt alle viidellä litralla sataa kilsaa. Matka-ajossa kesäisin kuitenkin alle kympin.
Nyt ainakin yhdellä on varma ehdokas? Vai mitä autoja niillä toisilla on?
Sen verran heikko tietämys oli Lin käsitys autosta, etten ole ihan vakuuttunut syöppöbemarin syöppöydestä. Tuskin on 740d kuitenkaan. 20 vuotta vanhat dieselbemarit kuluttaa 5 L satasella - onko syöppö vai syöppö siksi, että kuluttaa dieseliä.
5-sarjan BMW menee alle viiden litran ja hybridit vie noin 2l/100 km:llä.
Aikanaan ajelin 540 bemarilla, eikä taatusti mennyt alle viidellä litralla sataa kilsaa. Matka-ajossa kesäisin kuitenkin alle kympin.
Tarkoitin 5-sarjan dieseliä joka menee alle 5 litran 100 km:iä.
Nyt ainakin yhdellä on varma ehdokas? Vai mitä autoja niillä toisilla on?
Sen verran heikko tietämys oli Lin käsitys autosta, etten ole ihan vakuuttunut syöppöbemarin syöppöydestä. Tuskin on 740d kuitenkaan. 20 vuotta vanhat dieselbemarit kuluttaa 5 L satasella - onko syöppö vai syöppö siksi, että kuluttaa dieseliä.
5-sarjan BMW menee alle viiden litran ja hybridit vie noin 2l/100 km:llä.
Aikanaan ajelin 540 bemarilla, eikä taatusti mennyt alle viidellä litralla sataa kilsaa. Matka-ajossa kesäisin kuitenkin alle kympin.
Tarkoitin 5-sarjan dieseliä joka menee alle 5 litran 100 km:iä.
Meillä on 520d F11 jonka saa menemään alle 5 L matka-ajossa, mutta vähän paikallispyöritystä mukaan niin on 5-5,5.
Sata kiloa kevyempi Euro 3 Volvo menee samalla - säästää vähän kun loukkua ei tarvitse poltella.
Hybridit on sitten ihan toinen juttu, jos kuski tähyää lakkaamatta latauspaikkaa ja kehtaa pyytää kaveriltakin sähköä kun poikkeaa kahvilla, kulutus voi olla vähän nollasta ylöspäin
Mitäs sanookaan statistiikka: https://www.spritmonitor.de/en ja hakuun 5-er ja max. 2004-vuosimallia ("20 vuotta vanha vie..." -kokemuksille vastineeksi)
Keskikulutus 7,87l/100km. Oli joku zägällä päässyt 3,14l/100km.
@Kumppani kirjoitti:
Mitäs sanookaan statistiikka: https://www.spritmonitor.de/en ja hakuun 5-er ja max. 2004-vuosimallia ("20 vuotta vanha vie..." -kokemuksille vastineeksi)
Keskikulutus 7,87l/100km. Oli joku zägällä päässyt 3,14l/100km.
Saa tehdä haun paremminkin?
Oliko nuo dieseleitä? M5 ja / 750i / 740d ei mukana eikä autot aikojen alusta vuoteen 2004? Ei bemarit enempää kuluta kuin muutkaan aikalaisensa autot kunhan otetaan moottorin koko huomioon ja jonkun verran käyttötarkoitus.
Minulla oli 2.0 6-cyl BMW 320 '80 opiskeluaikoina ja kyllä se vei 10L satasella, sama oli Saab 900 2.0.
Sitten jo 1990-luvun lopulla MB 250 dsl (W124) vei alle 5 L matka-ajossa, lähelle ja alle pääsi kaikki pienet dieselit, Corolla, Peugeot 205 jne.
Nykyautot painaa vaan paljon enemmän ettei tekninen kehitys näy niinkään dieseleissä vaan bensamalleissa. Volvo S40 1.8 (ford) '06 jolla lapset ajeli viime vuosikymmenellä, kulutti reilua 7 L. Naapurin Insignia 1.5 bensa joka on iso auto, menee kuudella. Kymmentä litraa bensaa ei kuluta enää mikään normiautoista.
Käypäs kuule ihan itse katsomassa. Käytä samoja kriteereitä, mitä tuossa edellä kerroin ja ihan vapaasti sitten. Ei se ole vaikeaa edes sinullekaan, jos osaat jotakin kielistä, joita tarjotaan liittymäksi. Tuo oli englanniksi, jos et huomannut.
Mainittakoon vielä (F11 535d) nelivetoinen diesel Webasto käytössä keskikulutus noin 6.5l/100 km. Alle viiden litran menee nelivetoinen 520d, joten ihan kelpo kyytiä saa näilläkin. Kaikki riippuu ajosta, ajotavasta ja tietenkin hyvästä huollosta. Toimiva moottori vaatii puhtaat suodattimet ja uudet öljyt valmistajan ohjeiden mukaan. Näitä saa kenkiä ihan reippaasti eikä kulutus nouse kovin paljon.
Joo, en tunne tuota palvelua mutta voisikohan aloitusvuodenkin määritellä? Välttyisi autoilta jotka oli vanhoja jo vuonna 2004
Hyvä huomio! Ajattelin rajauksen niin, että 20 vuotta ja siitä vanhemmat oli huomioitava. Teinpä siis tasan 20 vuotta vanhoihin saman haun:
Vehicle type Automobile
Make BMW
Model 5er
Fuel type Diesel
Fuel sort All
Year of manufacture 2004 to 2004
Mitäs mitäs: keskiarvo pomppasi 8,59l/100km!
Minäkin kävin sitten siellä. Joo, aika sekalaista seurakuntaa löytyy. Siellä oli joku saanut 2004 mallisella 520d kulumaan jopa 14,48 L/100km.
Saksalainen kun pystyy ajamaan pitkiäkin matkoja nostamatta kaasupoljinta pohjasta.
Joo, en tunne tuota palvelua mutta voisikohan aloitusvuodenkin määritellä? Välttyisi autoilta jotka oli vanhoja jo vuonna 2004
Hyvä huomio! Ajattelin rajauksen niin, että 20 vuotta ja siitä vanhemmat oli huomioitava. Teinpä siis tasan 20 vuotta vanhoihin saman haun:
Vehicle type Automobile
Make BMW
Model 5er
Fuel type Diesel
Fuel sort All
Year of manufacture 2004 to 2004
Mitäs mitäs: keskiarvo pomppasi 8,59l/100km!
Minäkin kävin sitten siellä. Joo, aika sekalaista seurakuntaa löytyy. Siellä oli joku saanut 2004 mallisella 520d kulumaan jopa 14,48 L/100km.
Saksalainen kun pystyy ajamaan pitkiäkin matkoja nostamatta kaasupoljinta pohjasta.
Jees, ajotavalla saa melkeinpä ihmeitä aikaiseksi. Ihmettelin aikoinani BMW M5:en kulutusta pintakaasulla, auto meni yllättävän vähällä pelkän väännön turvin.
@tracktest kirjoitti:
Tämäkin tarkoittaa vanhaa BMW 5-sarja (F10/11) 2010–2017. Li Andersson ei tiennyt vuosilukua, näin ollen auton malli voi olla mikä vaan diesel BMW.
Nämä dieselit meni alle 5l/100 km ja se on kyllä vähän kuluttava auton kokoon nähden.
Spritmonitor on eri mieltä:
count 217: Dieselin ka 7,43
count 134: Diesel with AdBlue ka 6,78
Vehicle type Automobile Make BMW Model 5er Fuel type Diesel Fuel sort All Year of manufacture 2017 to 2017
Väli 2010 to 2017 kokonaisuudessaan:
Count 2989: Dieselin ka 7,43
Count: 353 Diesel with AdBlue ka 7,63
@tracktest kirjoitti:
Tämäkin tarkoittaa vanhaa BMW 5-sarja (F10/11) 2010–2017. Li Andersson ei tiennyt vuosilukua, näin ollen auton malli voi olla mikä vaan diesel BMW.
Nämä dieselit meni alle 5l/100 km ja se on kyllä vähän kuluttava auton kokoon nähden.
Spritmonitor on eri mieltä:
count 217: Dieselin ka 7,43
count 134: Diesel with AdBlue ka 6,78
Vehicle type Automobile Make BMW Model 5er Fuel type Diesel Fuel sort All Year of manufacture 2017 to 2017
Väli 2010 to 2017 kokonaisuudessaan:
Count 2989: Dieselin ka 7,43
Count: 353 Diesel with AdBlue ka 7,63
Minulla on ollut tuollainen F11 520d nyt 7 vuotta. Kulutusmittaus on kalibroitu siten, että tankatessa taskulaskin näyttää 0,1L sisällä auton omaa keskikulutusta. Satasta moottoritiellä kilometrien matkan, kulutus on 4.5 - 4.8. Sitten 80 km/h kulutusnäyttö on jo alle 4 L/100km.
Spritmonitor keskiarvo ei kuvaa todellisuutta Suomessa, osa on tankatessa saanut kymmeniä tuloksia 520d:llä noin vitosen kulutusta, sitten osa ajaa aina nilkka suorana 8-12 L kulutuksia. Pitäisi huomioida maa missä luvut on ajettu.
@tracktest kirjoitti:
Tämäkin tarkoittaa vanhaa BMW 5-sarja (F10/11) 2010–2017. Li Andersson ei tiennyt vuosilukua, näin ollen auton malli voi olla mikä vaan diesel BMW.
Nämä dieselit meni alle 5l/100 km ja se on kyllä vähän kuluttava auton kokoon nähden.
Spritmonitor on eri mieltä:
count 217: Dieselin ka 7,43
count 134: Diesel with AdBlue ka 6,78
Vehicle type Automobile Make BMW Model 5er Fuel type Diesel Fuel sort All Year of manufacture 2017 to 2017
Väli 2010 to 2017 kokonaisuudessaan:
Count 2989: Dieselin ka 7,43
Count: 353 Diesel with AdBlue ka 7,63
Minulla on ollut tuollainen F11 520d nyt 7 vuotta. Kulutusmittaus on kalibroitu siten, että tankatessa taskulaskin näyttää 0,1L sisällä auton omaa keskikulutusta. Satasta moottoritiellä kilometrien matkan, kulutus on 4.5 - 4.8. Sitten 80 km/h kulutusnäyttö on jo alle 4 L/100km.
Spritmonitor keskiarvo ei kuvaa todellisuutta Suomessa, osa on tankatessa saanut kymmeniä tuloksia 520d:llä noin vitosen kulutusta, sitten osa ajaa aina nilkka suorana 8-12 L kulutuksia. Pitäisi huomioida maa missä luvut on ajettu.
Kylläpä kannattaa ajaa BMW:llä verrattuna VW konsernin dieseleihin. Eipä ole minulla tuollaisia lukemia kun käyn tankkaamassa.
Sekalaisessa ajossa kulutus on kuitenkin isompi, noin 5.5 kesällä, lähempänä 6 talvella kun webastoa käyttää. Jonkun verran kulutukseen tietysti vaikuttaa se nilkka joka on yhdistettynä siihen kuskiin ratin takana
@tracktest kirjoitti:
Tämäkin tarkoittaa vanhaa BMW 5-sarja (F10/11) 2010–2017. Li Andersson ei tiennyt vuosilukua, näin ollen auton malli voi olla mikä vaan diesel BMW.
Nämä dieselit meni alle 5l/100 km ja se on kyllä vähän kuluttava auton kokoon nähden.
Spritmonitor on eri mieltä:
count 217: Dieselin ka 7,43
count 134: Diesel with AdBlue ka 6,78
Vehicle type Automobile Make BMW Model 5er Fuel type Diesel Fuel sort All Year of manufacture 2017 to 2017
Väli 2010 to 2017 kokonaisuudessaan:
Count 2989: Dieselin ka 7,43
Count: 353 Diesel with AdBlue ka 7,63
5-sarjalainen diesel on Saksassa Audi A6 ja Mersun E:n tavoin liikemiestenajoneuvo, jolle baana-ajo maistuu. Monet ajaa mieluumin kuin esim lentävät Saksan sisäiset matkat. Eli pitkää matkaa ja reippasti, mikä näkynee Saksan tilastoissa. Itsekin monta kertaa kyydissä olleena voin sanoa että 130km/h ohjenopeus on vain 'suositus'. Kun tie on vapaa matkavauhti ylittää 180km/h vaivatta.
Kyllähän Spiritmonitor mukava sovellus on. Kävin katsomassa oman bemarin (X5 45e) luvut monitorista.
Anzahl Kraftstoff min Ø max
56 Plug-in-Hybrid Benzin 1,05 5,59 14,26
Itsellä on keskikulutus tehtaalta lähtien 6,2l/100km (80tkm). Oma vaihteluväli mitattuna useamman tuhannen kilometrin matkalle on 2,5....13,6l/100km, mikä on tyypillistä ladatatvaalle hyridille. Lataamalla paljon kulutus tipahtaa ja toisessa ääripäässä vauhdikasta matka-ajoa (Saksan kesälomareissu) ilman latauksia. (Ilman em. reissua oma lifetime-keskikulutus alkaisi viitosella).
Katsoin tracktestille M5:n (2005->) kulutukset (filtteri matkat >1500km), ja kuten hän kertoi, M5 kulkee yllätävän taloudellisesti haluttaessa. Mutta kyllähän tilastosta toisaalta näkee, että ne, joilla 'ämmä' on, myös nauttivat sen suorituskyvystä.
Anzahl Kraftstoff min Ø max
42 Benzin 7,95 14,69 27,03
Tässä uusin 5-sarjan diesel kulutustestissä, ei ihme saksalainen tykkää dieselillä ajaa. Jos/kun ette jaksa videota katsoa, niin nopeus ja kulutus on mitattu ~300km testireitiltä:
119km/h keskinopeudella 5,4 l/100km,
85km/h 3.8l/100km ja
141km/h 10,2l/100km
(lukemat löytyy kohdasta 19:12).
Näistä matalin on lähimpänä suomalaisia rajoituksia, jossa tankki riittää 1600km matkalle. Erittäin taloudellinen auto siis - siinä saa laskinta käyttää, jos Suomessa uuden 5-sarjalaisen ostaa, kumpi lähtee mukaan takavetoinen sähköauto vai nelivetoinen diesel, jolla on 10k€ hintaetu puolellaan. 3,8l/100km kulutuksella dieselit ostaisi 263tkm matkalle, tosin dieselvero nappaa kilometeristä aimo siivun pois, sillä auto on iso ja painava.
Autoni neuvoo vaihtamaan kuutosvaihteelle jo n. 80 nopeudessa. Vaihdan vasta satasessa. Ei varmaan paranna kulutusta, mutta rasittaa autoa vähemmän. En siis kadehdi niitä, jota äärimmäisen pieniä lukuja saa. Itselläni 2-litran diesel (ei Bmw) vie hitaammilla teillä hiukan yli 4 l ja tavallisessa 80/100 maantieajossa vähän alle 5. Lyhyemmillä matkoilla menee herkästi yli 5, mutta yli 6 vaatii pakkasta ja hyvin lyhyen matkan tai peräkärryn.
Sen verran heikko tietämys oli Lin käsitys autosta, etten ole ihan vakuuttunut syöppöbemarin syöppöydestä. Tuskin on 740d kuitenkaan. 20 vuotta vanhat dieselbemarit kuluttaa 5 L satasella - onko syöppö vai syöppö siksi, että kuluttaa dieseliä.
5-sarjan BMW menee alle viiden litran ja hybridit vie noin 2l/100 km:llä.
Ihan oikeasti? Tavallisella ajelee siis Hesassa taksina alle 5 litran kulutuksella ja Saariselälle pääsee 2 litran keskikulutuksella?
Hybridin kulutuksen pitkällä aikavälillä allekirjoitan (kokemusta on), mutta mulla täytyy sitten olla varmaan joku vika tuossa 5-sarjan farkku dieselissä (2014 530xD), kun kesällä menee 5.5-6l/100km matka-ajossakin ja nyt talvella reilusti enemmän (toki en yleensä hissuttele tai ole se jonon vetäjä). Juuri dieselin tankkasin ja tapanani on nollata tuo trippi tankkauksen yhteysdessä. 63litraa meni ja 793km oli tullut matkaa puolentoista viikon aikana (josta puolet matka-ajoa, eikä yhtään perävaunun vetoa). Toki pakkastakin on nyt ollut reiluhkosti (-20...-35), mutta pätkä-ajoon ja nurkkapyöritykseen tuo lähtee yleensä lämpimästä tallista.
Varmaan neloskoneella voi päästä jopa nelosella alkavaan lukemaan kesällä matka-ajossa, mutta ei kaikilla 5-sarjalaisilla.
Aikanaan ajelin 540 bemarilla, eikä taatusti mennyt alle viidellä litralla sataa kilsaa. Matka-ajossa kesäisin kuitenkin alle kympin.
Ajelin useita vuosia BMW M5:lla eikä sekään mennyt alle viiden litran.
Tarkoitin 5-sarjan dieseliä joka menee alle 5 litran 100 km:iä.
Meillä on 520d F11 jonka saa menemään alle 5 L matka-ajossa, mutta vähän paikallispyöritystä mukaan niin on 5-5,5.
Sata kiloa kevyempi Euro 3 Volvo menee samalla - säästää vähän kun loukkua ei tarvitse poltella.
Hybridit on sitten ihan toinen juttu, jos kuski tähyää lakkaamatta latauspaikkaa ja kehtaa pyytää kaveriltakin sähköä kun poikkeaa kahvilla, kulutus voi olla vähän nollasta ylöspäin
Mikä dieselauto on kyseessä?
– Se on käytetty bemari, mutta en tiedä vuosimallia.
Joku vanha syöppö?
– Kyllä.
Eiköhän tuossa ole duunareille suunnattua vaatimattomuutta mukana. Ja onhan diesel-bemari syöppö, kun sähköautoon vertaa.
Mitäs sanookaan statistiikka: https://www.spritmonitor.de/en ja hakuun 5-er ja max. 2004-vuosimallia ("20 vuotta vanha vie..." -kokemuksille vastineeksi)
Keskikulutus 7,87l/100km. Oli joku zägällä päässyt 3,14l/100km.
Saa tehdä haun paremminkin?
Oliko nuo dieseleitä? M5 ja / 750i / 740d ei mukana eikä autot aikojen alusta vuoteen 2004? Ei bemarit enempää kuluta kuin muutkaan aikalaisensa autot kunhan otetaan moottorin koko huomioon ja jonkun verran käyttötarkoitus.
Minulla oli 2.0 6-cyl BMW 320 '80 opiskeluaikoina ja kyllä se vei 10L satasella, sama oli Saab 900 2.0.
Sitten jo 1990-luvun lopulla MB 250 dsl (W124) vei alle 5 L matka-ajossa, lähelle ja alle pääsi kaikki pienet dieselit, Corolla, Peugeot 205 jne.
Nykyautot painaa vaan paljon enemmän ettei tekninen kehitys näy niinkään dieseleissä vaan bensamalleissa. Volvo S40 1.8 (ford) '06 jolla lapset ajeli viime vuosikymmenellä, kulutti reilua 7 L. Naapurin Insignia 1.5 bensa joka on iso auto, menee kuudella. Kymmentä litraa bensaa ei kuluta enää mikään normiautoista.
@Jorma L2 kirjoitti:
Vehicle type Automobile
Make BMW
Model 5er
Fuel type Diesel
Fuel sort All
Year of manufacture to 2004
Joo, en tunne tuota palvelua mutta voisikohan aloitusvuodenkin määritellä? Välttyisi autoilta jotka oli vanhoja jo vuonna 2004.
Voi. Spritmonitor on hyvä simulointityökalu, koska kirjautumattakin voi rajata haun itseä kiinnostavaan tekniikkaan.
@Jorma L2 kirjoitti:
Hyvä huomio! Ajattelin rajauksen niin, että 20 vuotta ja siitä vanhemmat oli huomioitava. Teinpä siis tasan 20 vuotta vanhoihin saman haun:
Vehicle type Automobile
Make BMW
Model 5er
Fuel type Diesel
Fuel sort All
Year of manufacture 2004 to 2004
Mitäs mitäs: keskiarvo pomppasi 8,59l/100km!
Montako osumaa ja km? Keskinopeus 150? Mutta tunnetusti kulutus riippuu ennenkaikkea kaasujalasta henkilöautoissa.
Käypäs kuule ihan itse katsomassa. Käytä samoja kriteereitä, mitä tuossa edellä kerroin ja ihan vapaasti sitten. Ei se ole vaikeaa edes sinullekaan, jos osaat jotakin kielistä, joita tarjotaan liittymäksi. Tuo oli englanniksi, jos et huomannut.
https://www.spritmonitor.de/
Tämäkin tarkoittaa vanhaa BMW 5-sarja (F10/11) 2010–2017. Li Andersson ei tiennyt vuosilukua, näin ollen auton malli voi olla mikä vaan diesel BMW.
Nämä dieselit meni alle 5l/100 km ja se on kyllä vähän kuluttava auton kokoon nähden.
Mainittakoon vielä (F11 535d) nelivetoinen diesel Webasto käytössä keskikulutus noin 6.5l/100 km. Alle viiden litran menee nelivetoinen 520d, joten ihan kelpo kyytiä saa näilläkin. Kaikki riippuu ajosta, ajotavasta ja tietenkin hyvästä huollosta. Toimiva moottori vaatii puhtaat suodattimet ja uudet öljyt valmistajan ohjeiden mukaan. Näitä saa kenkiä ihan reippaasti eikä kulutus nouse kovin paljon.
Minäkin kävin sitten siellä. Joo, aika sekalaista seurakuntaa löytyy. Siellä oli joku saanut 2004 mallisella 520d kulumaan jopa 14,48 L/100km.
Saksalainen kun pystyy ajamaan pitkiäkin matkoja nostamatta kaasupoljinta pohjasta.
Jees, ajotavalla saa melkeinpä ihmeitä aikaiseksi. Ihmettelin aikoinani BMW M5:en kulutusta pintakaasulla, auto meni yllättävän vähällä pelkän väännön turvin.
Spritmonitor on eri mieltä:
count 217: Dieselin ka 7,43
count 134: Diesel with AdBlue ka 6,78
Vehicle type Automobile Make BMW Model 5er Fuel type Diesel Fuel sort All Year of manufacture 2017 to 2017
Väli 2010 to 2017 kokonaisuudessaan:
Count 2989: Dieselin ka 7,43
Count: 353 Diesel with AdBlue ka 7,63
Minulla on ollut tuollainen F11 520d nyt 7 vuotta. Kulutusmittaus on kalibroitu siten, että tankatessa taskulaskin näyttää 0,1L sisällä auton omaa keskikulutusta. Satasta moottoritiellä kilometrien matkan, kulutus on 4.5 - 4.8. Sitten 80 km/h kulutusnäyttö on jo alle 4 L/100km.
Spritmonitor keskiarvo ei kuvaa todellisuutta Suomessa, osa on tankatessa saanut kymmeniä tuloksia 520d:llä noin vitosen kulutusta, sitten osa ajaa aina nilkka suorana 8-12 L kulutuksia. Pitäisi huomioida maa missä luvut on ajettu.
Kylläpä kannattaa ajaa BMW:llä verrattuna VW konsernin dieseleihin. Eipä ole minulla tuollaisia lukemia kun käyn tankkaamassa.
Sekalaisessa ajossa kulutus on kuitenkin isompi, noin 5.5 kesällä, lähempänä 6 talvella kun webastoa käyttää. Jonkun verran kulutukseen tietysti vaikuttaa se nilkka joka on yhdistettynä siihen kuskiin ratin takana
5-sarjalainen diesel on Saksassa Audi A6 ja Mersun E:n tavoin liikemiestenajoneuvo, jolle baana-ajo maistuu. Monet ajaa mieluumin kuin esim lentävät Saksan sisäiset matkat. Eli pitkää matkaa ja reippasti, mikä näkynee Saksan tilastoissa. Itsekin monta kertaa kyydissä olleena voin sanoa että 130km/h ohjenopeus on vain 'suositus'. Kun tie on vapaa matkavauhti ylittää 180km/h vaivatta.
Kyllähän Spiritmonitor mukava sovellus on. Kävin katsomassa oman bemarin (X5 45e) luvut monitorista.
Anzahl Kraftstoff min Ø max
56 Plug-in-Hybrid Benzin 1,05 5,59 14,26
Itsellä on keskikulutus tehtaalta lähtien 6,2l/100km (80tkm). Oma vaihteluväli mitattuna useamman tuhannen kilometrin matkalle on 2,5....13,6l/100km, mikä on tyypillistä ladatatvaalle hyridille. Lataamalla paljon kulutus tipahtaa ja toisessa ääripäässä vauhdikasta matka-ajoa (Saksan kesälomareissu) ilman latauksia. (Ilman em. reissua oma lifetime-keskikulutus alkaisi viitosella).
Katsoin tracktestille M5:n (2005->) kulutukset (filtteri matkat >1500km), ja kuten hän kertoi, M5 kulkee yllätävän taloudellisesti haluttaessa. Mutta kyllähän tilastosta toisaalta näkee, että ne, joilla 'ämmä' on, myös nauttivat sen suorituskyvystä.
Anzahl Kraftstoff min Ø max
42 Benzin 7,95 14,69 27,03
Johtuvatko siis Suomen säälittävän alhaiset kulutuslukemat säälittävän alhaisista (toisen otsikon alainen ketju) nopeusrajoituksista?
Paremminkin Suomen säädyttömän ylhäiset kulutuslukemat johtuvat säälittävän alhaisista lämpötiloista.
Tässä uusin 5-sarjan diesel kulutustestissä, ei ihme saksalainen tykkää dieselillä ajaa. Jos/kun ette jaksa videota katsoa, niin nopeus ja kulutus on mitattu ~300km testireitiltä:
119km/h keskinopeudella 5,4 l/100km,
85km/h 3.8l/100km ja
141km/h 10,2l/100km
(lukemat löytyy kohdasta 19:12).
Näistä matalin on lähimpänä suomalaisia rajoituksia, jossa tankki riittää 1600km matkalle. Erittäin taloudellinen auto siis - siinä saa laskinta käyttää, jos Suomessa uuden 5-sarjalaisen ostaa, kumpi lähtee mukaan takavetoinen sähköauto vai nelivetoinen diesel, jolla on 10k€ hintaetu puolellaan. 3,8l/100km kulutuksella dieselit ostaisi 263tkm matkalle, tosin dieselvero nappaa kilometeristä aimo siivun pois, sillä auto on iso ja painava.
Autoni neuvoo vaihtamaan kuutosvaihteelle jo n. 80 nopeudessa. Vaihdan vasta satasessa. Ei varmaan paranna kulutusta, mutta rasittaa autoa vähemmän. En siis kadehdi niitä, jota äärimmäisen pieniä lukuja saa. Itselläni 2-litran diesel (ei Bmw) vie hitaammilla teillä hiukan yli 4 l ja tavallisessa 80/100 maantieajossa vähän alle 5. Lyhyemmillä matkoilla menee herkästi yli 5, mutta yli 6 vaatii pakkasta ja hyvin lyhyen matkan tai peräkärryn.