Manuaali- vai automaattivaihteisto

150 kommenttia
«1345

Esim. autot Chevrolet Camaro Z28 '87 (5 litran V8 ja automaattiaski) ja BMW 323i '84 (2,3 litran rivi 6 manuaali). Autot suurinpiirtein saman tehoisia (150hv).

Mielestäni automaatti antaa väärän tunteen kiihtyvyydestä, kun moottorin voima on niin helposti käytössä (vähän niinkuin diesel). Manuaali BMW joutuu huudattamaan konetta niin että pahaa tekee.
Kuka nyt alkaisi manuaalia huudataa ykkösellä täysillä ja kakkosta ja niin edelleen...

Kysymys on yksinkertaisesti: Kumpi kiihtyy 1/4 mailin nopeammin?

PS. Älkää hyvät ihmiset alkako puhumaan "väännöstä".

[Tapsa III muokkasi tätä viestiä 06.04.2007 klo 18:48]
  
  • Camaro painaa n. 1600kg+litkut ja jätkät. BMW voittanee varttimailin.
    Mitä sitten? Toi vertailu ei kerro mitään jos punnitaan eroja vaihdelaatokoiden välillä...Hieman hankala tehdä eroa. Käytännössä identtiset autot mutta toisessa manuaali ja toisessa tomaatti -skaba yleensä päättyy manuaalin voittoon koska tehohäviö automaatissa isompi. Jos taas manuaaliauton puikoissa istuu joku nörtti joka ei osaa ajaa, eli ei tiedä sopivia vaihtokohtia ja ei osaa vaihtaa nopeasti, automaatti voittaa. Mutta rattijätkä samanlaisissa autoissa saa paremman ajan manuaalilla. Nyt joku voi taas alkaa sotkemaan asiaan jotain sellasta että viritetyssä turbokoneessa on automaatista etua koska paineet ei putoa vaihdon aikana ja blaa blaa...Tiedetään, mutta toi vertaus koski tälläsiä ns. tavallisia autoja.

      
  • Lainaus:
    06.04.2007 klo 22:12 J100 kirjoitti
    Camaro painaa n. 1600kg+litkut ja jätkät. BMW voittanee varttimailin.
    Mitä sitten? Toi vertailu ei kerro mitään jos punnitaan eroja vaihdelaatokoiden välillä...Hieman hankala tehdä eroa. Käytännössä identtiset autot mutta toisessa manuaali ja toisessa tomaatti -skaba yleensä päättyy manuaalin voittoon koska tehohäviö automaatissa isompi. Jos taas manuaaliauton puikoissa istuu joku nörtti joka ei osaa ajaa, eli ei tiedä sopivia vaihtokohtia ja ei osaa vaihtaa nopeasti, automaatti voittaa. Mutta rattijätkä samanlaisissa autoissa saa paremman ajan manuaalilla. Nyt joku voi taas alkaa sotkemaan asiaan jotain sellasta että viritetyssä turbokoneessa on automaatista etua koska paineet ei putoa vaihdon aikana ja blaa blaa...Tiedetään, mutta toi vertaus koski tälläsiä ns. tavallisia autoja.


    Näinähän se menee suorituskykymielessä.

    Kyllä tomaatti on miellyttävämpi normaalikäytössä ja kun alkaa olla näitä 6-vaihteisia manuaaleja->melkoista vemputtamista. Pidän itseäni rattimiehenä, mutta pitäisin manuaalia oikeana valintana kilparadoille. Automaatilla jää tahattomatkin nykimiset pois ja normaaliajossa kiihtyvyyskin on reippaampaa verrattuna siihen, kun "käsikuskit" ajaa 5:lla tai 6:lla ohitukset. Ei sitä viitsi enää käsin tiskatakkaan ;o) Jos tomaatti ja manuaali olisivat saman hintaisia, niin tomaatteja myytäisiin varmaankin enemmän kuin manuaaleja. Toki tomaateista saisi tehdä nykyistä taloudellisempia.

      
  • Miksiköhän kaikki itseään "rattimiehinä" pitävät itsepäisesti jauhavat sontaa??Tai ehkä juuri siksi.
    Tosi ammattilaisten ei tulisi mieleenkään söherrellä manuaalisten vaihteiden kanssa ,ei kerta kaikkiaan kerkiä.Vai löytyykö joku joka tosisssaan luulee olevansa nopeampi vaihtaja kuin F1 vaihteisto tai tietävänsä vaihtokohdat aina ja joka tilanteessa paremmin kuin automaatti??
    Onhan automaateissa yleensä se paha puoli ettei moottoria tai kytkintä saa edes "rattimieskään" rikottua yhtä helposti kuin manuaalissa.
    Ja hyvän vääntömomentti automaatin kanssa on parasta mahdollista
    mitä autosta voi löytyä.
    Haiskaa Vappuna!!

    [salo-m muokkasi tätä viestiä 30.04.2007 klo 19:24]
      
  • Tosiautoilijat vain haluavat itse ajaa ja päättää millä vaihteella! :sunglasses:
    Sorkki, unohdin liikuntarajoitteiset ja heille automaatti on tietenkin OK! :ashamed:

    [JOXA muokkasi tätä viestiä 30.04.2007 klo 21:19]
      
  • On taas pojat päässeet hiekkalaatikolle! Tosiasiahan on, että hinta ratkaisee, millä laatikolla ajat! Ihan sama millä hämmenttää jos kokonaisuus tyydyttää! Urheilullisuuden kanssa vaihteistolla ei mitään tekemistä! Mielestäni automaatilla ajamisessa on urheilullisuus siinä kun painat pedaalia, niin aina on oikea pykälä kohdallaan! Mutta kun ei ole pojat päässet edes kärkeä kostuttamaan, niin mielipiteet ovat pelkästään asenteiden mukaiset! Se siitä hiekkalaatikosta!!!!

      
  • Itse ottaisin automaatin jos niitä olisi tarjolla kohtuuhintaan. Käytettyjen autojen ystävänä en siis tule ajamaan automaatilla koskaan tässä #&%£$!* verojen paskamaassa.

      
  • Hei vaan JOXA, päätäs nyt sitten ihan piruuttas ajaa vaikka sataakuuttakymppiä ykkösellä niin varmaan tulee urheilulliset äänet ja kustannukset tosi rattimiehelle.
    Olen aina ollut sitä mieltä että on turhaa ja turhauttavaa näpertelyä autonkuljettajalta asetella jotain pirun hammasrattaita paikasta toiseen kun senkin ajan voi keskittyä ajamiseen ja ympäristön seuraamiseen.
    Minimaalinen ja enempi asenteellinen kulutuksen lisäys on pieni hinta mukavuudesta,kokeilkoon ken uskaltaa.

      
  • Mielipideasioista on turha kiistellä. Oma arkiautoni on manuaali ja harrasteautoni on automaatti. Pidän enemmän manuaalista enkä usko ikinä automaattia arkikäyttöön hankkivani. Harrasteauto taas on automaatti siitä syysttä, että kyseistä mallia ei saa manuaalina.

      
  • Molemmilla on tullut ajettua.
    Kummatkin kiihtyy tasavertaisesti,jos puhutaan tavallisesta
    ajosta ja normaalista autosta.
    Jos aletaan puhumaan varttimaileista.ja 0-100 kiihtyvyyksistä
    se ei mielestäni enää kuulu tavallisen ajon piiriin.

    Kyllä automaatti on paljon mukavampi.ja helpompi ajaa
    esimerkiksi raskaan peräkärryn kanssa.Peruuttaa tarkassa
    paikassa vastamäkeen,tai muuten on ahtaita paikkoja.

    Kyllä vähempikin urheilullisuus yleisillä teillä riittää,siinä voi kaatua
    muukin kuin citymaasturi. :sunglasses: :innocent:

      
  • Mulla on automatisoitu manuaalilaatikko. Vaihtojen mukavuus ei ole yhtä hyvä kuin hyvässä automaatissa, siitäkin huolimatta auto on koko ajan automaattiasennossa.

    Muistaakseni viimeksi käytin manuaalivaihtoehtoa mukavalla mutkaisella tiellä noin puoli vuotta sitten.

    Ajan 95% ajasta ruuhkassa joko kaupungissa tai moottoritiellä, kummassakin tilanteessa kytkimettömyys pelastaa mielenterveyden. Nykyisten automaattien/automatisoiduitujen lootien käsinvalintamahdollisuudet on niin hyviä että sen prosentin ajasta kun voisit hyötyä itse vaihtamisesta sen voi ihan hyvin tehdä +:aa tai -:sta näpäyttämällä.

      
  • Kyllähän automaatti tosiaan on paras ruuhka- ja taajama-ajossa.
    Maantiellä ei merkitystä koska vaihtamistarvetta ei ole.
    Vaunun vedossa taas riippuu paljon autosta, vaunusta ja maastosta.
    Aikaisempi oli vain "heitto" jotta näkis porukan reagoinnin! :innocent:
    Minä pidän manuaalista ja joku toinen automaatista, molemmat hyviä jos on sellainen josta pitää?
    Tuo automatisoitu manuaali tai manualisoitu automaatti on kyllä oikeastaan hieno juttu kun voi olosuhteiden mukaan valita itselle sopivan. :sunglasses:

      
  • Miksiköhän kaikki itseään "rattimiehinä" pitävät itsepäisesti jauhavat sontaa??Tai ehkä juuri siksi.
    Tosi ammattilaisten ei tulisi mieleenkään söherrellä manuaalisten vaihteiden kanssa ,ei kerta kaikkiaan kerkiä.Vai löytyykö joku joka tosisssaan luulee olevansa nopeampi vaihtaja kuin F1 vaihteisto tai tietävänsä vaihtokohdat aina ja joka tilanteessa paremmin kuin automaatti??
    Onhan automaateissa yleensä se paha puoli ettei moottoria tai kytkintä saa edes "rattimieskään" rikottua yhtä helposti kuin manuaalissa


    Siis mitä toi oli...???
    Suomenkieltä oli mut mitä hel***iä....Okei, hänellä F1 vaihteisto vissiin omassa kiesissä, liekö jostain Ferrarin ruttutukusta haettu ja parilla sovitteella kiinni omaan...okei, hyvä. Tosi ammattilaiset ei söherrä manuaaleilla kun ei kerkiä? Mitä,ei kerkiä vaihtaa vai ei kerkiä manuaaleilla paikasta A paikkaan B...Eli päätoimisesti rekat myöhästyy autolautoilta nyt sitten kun manuaaleilla joutuvat reppanat söheltämään. Vaiko ovat siellä kopissa niin pirun kiireisiä naputellessaan navigaattoria etteivät kerrassaan kerkiä vaihtamaan. No siinä todella rupee kerkiämiset loppumaan jos kolmonen tuvassa Vaasasta joutuu laskemaan Länsi-satamaan.
    Ja paha puoli automaatissa vielä sekin ettei kytkintä saa edes rattimies rikottua yhtä helposti kuin manuaalissa. No jumalation...se on vissii todella paha puoli noin yleensä kun oikeen käy ajattelee...

    Oli mitä oli. Itellä ollu tomaatteja sekä manuaaleja, molempien kanssa tulee toimeen. Turbo Hydramatic vaan enemmän mieleen. Ja mitäs sitten, haettiin vastausta kumpi voittaa varttimailin, Camaro vai Bemu. Olen vahvasti sitä mieltä että siitä kaksikosta Bemu voittaa, JOS verrataan autoja. JOS verrataan kuskeja, se on sitten ihan eri asia.

      
  • Mites uppoaa teesi: Olkoon vaihteisto joko a) suorahampainen ja synkronoimaton tai sitten b) automaatti, muut ovat säälittäviä kompromissejä.
    A-vaihtoehdolla saisivat tyydyttää tekemisen tarpeen ne, jotka haluavat järjestellä hammasrattaita ajonaikana ja b-vaihtoehto niille, jotka luottavat että kone osaa järjestää välityssuhteen oikeaksi. A-vaihtoehto karsisi myös puhtaat henkselinpaukuttajat ja mutu-ihmiset muualle.

      
  • Kait ois paras suorahampainen synkronoimaton automaatti ilman öljyjä, siis pääsis "tosimiehetkin" naatiskeleen? :sunglasses:

      
  • Manuaalilootassa on ainakin se, etu automaattiin, että auton hallinta liukkaalla kelillä on huomattavasti helpompaa kuin "veto" päällä jatkuvasti olevalla automaatilla. Toki Esp:n myötä tälläkään ei ole suurta merkitystä, mutta jos ei ajonvakautusta ole niin manuaali on kyllä turvallisempi, jos vain osaa ajaa.

      
  • Toisin kuin jotkut kirjoittivat niin automaatissa on se huono puoli ettei se valitse aina sopivinta vaihdetta, ja moottorijarrutuskaan ei ole kuskin hallinnassa. On myös hyvin suuri ero automaateissa, useimmat ovat vähänkin ajettavuutta arvostaville täysin poissuljettuja. Harvoissa automaateissa edes manuaaliasennossa boksi suostuu toimimaan kuskin ohjeiden mukaisesti vaan se onkin ennemmin vanhanaikainen 'vuoristoasetus' eikä sitä pitäisi edes kutsua manualliasennoksi.

    Ymmärrän hyvin että monet vähemmän aktiiviset kuskit pitävät rennommista automaateista. Hyvää on se että muutamissa markkinoilla olevissa automaateissa on nykyään momentinmuuntimen lukitus aina kuin mahdollista sekä vaihteenvaihto toteutetaan kuskin käskyjen mukaan. Ikävä kyllä nämä automaatit ovat harvassa ja useimmiten vain kalleimmissa vehkeissä. Itseasiassa pitää vielä lisätä että nykyisin on alkanut tulla nopeampitoimisiakin automaatteja kuten Bemun (ZF:n valmistama)uusi laatikko joka on ainakin jo 3-sarjassa.

    Olen usein ollut siinä tilanteessa että pihassa on yksi automaatti ja yksi manuaali. Täytyy sanoa että olen ajan mittaan alkanut jättää automaatit pois vaikka yhä useammin automalleissa ainoa vaihtoehto on automaatti ja niiden tekniikka on alkanut hieman kehittyä. Olen yksinkertaisesti nauttinut manuaalilla ajosta selvästi enemmän. Ehkä sitten kun olen oikein vanha ja vaivainen niin alan kaivata 'ajoapuja', nyt olen terve joten jaksan ajaa sataprosenttisella AUTOLLA!

      
  • Miten niin ei valitse oikeaa vaihdetta? :neutral:
    Luulisin että yli puolet autoilioista suoritta vaihtamis-
    tapahtuman manuaalilla hitaammin kuin vanhempikin
    automaatti.

      
  • Yleensä kaikki "aktiiviset" kuskit ovat manuaalin kannattajia. Manuaalista ei ole todellista hyötyä kuin radalla, ja sielläkin puoliautomaatti on parempi.

      
  • Lainaus:
    30.04.2007 klo 19:20 salo-m kirjoitti
    Miksiköhän kaikki itseään "rattimiehinä" pitävät itsepäisesti jauhavat sontaa??Tai ehkä juuri siksi.
    Tosi ammattilaisten ei tulisi mieleenkään söherrellä manuaalisten vaihteiden kanssa ,ei kerta kaikkiaan kerkiä.Vai löytyykö joku joka tosisssaan luulee olevansa nopeampi vaihtaja kuin F1 vaihteisto tai tietävänsä vaihtokohdat aina ja joka tilanteessa paremmin kuin automaatti??
    Onhan automaateissa yleensä se paha puoli ettei moottoria tai kytkintä saa edes "rattimieskään" rikottua yhtä helposti kuin manuaalissa.
    Ja hyvän vääntömomentti automaatin kanssa on parasta mahdollista
    mitä autosta voi löytyä.
    Haiskaa Vappuna!!


    Kiitos Salo, olipas erikoisen kommentti ;o)

    Aiheena kai oli normaalit autot ja lähinnä D-asento (yleensäkin jos automaattia ajetaan kuin manuaali, niin niin onko se "automaatilla" ajamista). Toiseksi F1-vaihteisto ei ole käsittääkseni automaatti vaan lähellä puoliautomaattia? Eli ei käytetä "kytkintä" kuin lähdössä, mutta vaihteet laitetaan napista eikä laatikko itsekseen vaihtele niitä.
    Enkä tietenkään väitä olevani F1-laatikkoa/vastaavia nopeampi vaihtamaan.

    Tuohon tietämiseen vaihtamisen oikeasta ajankohdasta olen hieman eri mieltä. Esim. kun ajetaan radalla laakeassa kurvissa, niin silloin ei ole hyvä vaihtaa isommalle ja kun poistutaan kurvista, niin ei pidä vaihtaa pienemmälle. Kurvit siis ajetaan läpi oikealla vaihteella ja taas tarkoitan ajamista D-asennolla. OK, no saattaapi olla, että tuo tomaatteihin tullut elektroniikka on niin hyvää, että em. tilannekin hoituu hienosti. Onko jollain kokemusta?

    Meillä on pari tomaattia (käsivalintamahdollisuudella ja ei DSG) ja olen varmasti niitä nopeampi vaihtamaan + tehohäviön huomioiden, ajaisin vastaavalla autolla nopeamman kierroksen manuaalilla.
    OK, todelliset ratamiehet ajaisivat paremman ajan vaikka 100 heppaa vähemmällä.

      
  • [quote title="08.05.2007 klo 11:08 -Cisse- kirjoitti"]

    Toiseksi F1-vaihteisto ei ole käsittääkseni automaatti vaan lähellä puoliautomaattia? Eli ei käytetä "kytkintä" kuin lähdössä, mutta vaihteet laitetaan napista eikä laatikko itsekseen vaihtele niitä.

    Enempi automatiikka on kielletty, joten emme tiedä mitä olisi jos saisi automaatilla ajaa. Starttijärjestelmätkin kiellettiin.

    OK, no saattaapi olla, että tuo tomaatteihin tullut elektroniikka on niin hyvää, että em. tilannekin hoituu hienosti. Onko jollain kokemusta?

    Kyllä automaatilla saattaa tulla vastaan joitakin tilanteita, joissa se ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Mutta ei kannata takertua liikaa niihin, koska koko käytön huomioiden automaatti toimii useimmilla optimaalisemmin kuin käsivalinta. Moni aina manuaalilla ajaneista ei tosin osaa ajaa automaatilla, mutta se on eri juttu.

    Meillä on pari tomaattia (käsivalintamahdollisuudella ja ei DSG) ja olen varmasti niitä nopeampi vaihtamaan

    Näin varmaan monen laatikon kohdalla on, mutta olennainen kysymys ei minulle ole se olenko 0,2 sekuntia nopeampi kuin automaatti on. Itse olen karsastanut automaatteja lähinnä vanhempien laatikoiden toiminnan ja niiden kulutuslisän takia, mutta nykylaatikoilla tuo kulutuslisäkin alkaa kääntyä toisinpäin eikä toiminnassa ole valittamista.

    Olen mös omalla kohdalla laittanut merkille että tuota omaa vaihtoaikaansa ei tajua samalla tavalla kuin automaatin aikaa. Kun itse touhuat kykimen ja vaihteen kanssa, et aina huomaa kauanko siihen menee aikaa. Automaatin vaihtoa sen sijaan tulee helposti seurattua erikseen, kun ei itse tarvitse tehdä mitään.

    Kun ajaa esim. MB:n 7-gtronicilla ja Priuksella, niin sitä alkaa epäillä onko tuossa manuaalissa enää kenellekään mitään järkeä?

      
  • Itse en automaattilaatikoista oikein innostu, ihan siitä yksinkertaisesta syystä, ettei tietokone tiedä (tietenkään) läheskään niin hyvin mitä minä haluan tehdä tai millä vaihteella kannattaisi tietyssä tilanteessa ajaa, kuin minä itse.

    Automaatti vaihtaa usein hyvinkin pehmeästi, mutta joissain tilanteissa sen vaihtaminen on aivan luokatonta. Ruuhkassa ajaessani valitsisin kyllä mieluummin automaatin, ihan vaan helppouden ja vaivattomuuden takia. Mutta kun päästään pois ruuhkasta, haluan itse päättää millon ja miten vaihdan - tällöin luonnollinen valinta on manuaali.

      
  • Lainaus:
    11.05.2007 klo 20:27 Turbolag kirjoitti
    Itse en automaattilaatikoista oikein innostu, ihan siitä yksinkertaisesta syystä, ettei tietokone tiedä (tietenkään) läheskään niin hyvin mitä minä haluan tehdä tai millä vaihteella kannattaisi tietyssä tilanteessa ajaa, kuin minä itse.

    Automaatti vaihtaa usein hyvinkin pehmeästi, mutta joissain tilanteissa sen vaihtaminen on aivan luokatonta. Ruuhkassa ajaessani valitsisin kyllä mieluummin automaatin, ihan vaan helppouden ja vaivattomuuden takia. Mutta kun päästään pois ruuhkasta, haluan itse päättää millon ja _miten_ vaihdan - tällöin luonnollinen valinta on manuaali.


    Paras on tietenkin, jos voi valita molemmat. Volkswagenin DSG on ehdottomasti paras vaihteisto. Sitä voi käyttää kaupungin ruuhkassa aivan normaalin automaatin tapaan ja sitten mutkatiellä puoliautomaattina.

    Ratin takaa vaihteen voi vaihtaa suuremmalle tai pienemmälle juuri silloin kun haluaa aivan kuten manuaalilla, mutta paljon nopeammin ja helpommin ilman kytkimen pumppaamista ja kepin vatkaamista.

      
  • Eiköhän tuo TipTronic-toiminto ole likimain kaikissa uusissa automaateissa.

      
  • Lainaus:
    11.05.2007 klo 21:18 Simppa- kirjoitti
    Eiköhän tuo TipTronic-toiminto ole likimain kaikissa uusissa automaateissa.


    On kyllä, mutta tavallisessa automaatissa on iso vaihtoviive. Sellaistahan manuaalien ystävät eivät halua. DSG:n vaihtoviive on aivan olematon.

      
  • Lainaus:
    11.05.2007 klo 21:00 Knight Rider kirjoitti
    Paras on tietenkin, jos voi valita molemmat. Volkswagenin DSG on ehdottomasti paras vaihteisto. Sitä voi käyttää kaupungin ruuhkassa aivan normaalin automaatin tapaan ja sitten mutkatiellä puoliautomaattina.

    Ratin takaa vaihteen voi vaihtaa suuremmalle tai pienemmälle juuri silloin kun haluaa aivan kuten manuaalilla, mutta paljon nopeammin ja helpommin ilman kytkimen pumppaamista ja kepin vatkaamista.


    Niin, tuo DSG on ihan toimiva systeemi kyllä. Siltikin ajan mieluummin manuaalilla, sillä en pidä vaihteiden vaihtamista käsin mitenkään raskaana tai vaikeana. Lisäksi haluan mahdollisimman paljon voida vaikuttaa auton liikkumiseen itse - minulle automaatti voi tuskin koskaan korvata manuaalilaatikkoa.

    Ymmärrän toki että monen mielestä automaatti on paljon parempi, etenkin DSG-mallisena, enkä viitsi alkaa aiheesta kinaamaan. :smile: Jokainen vaihtaa tavallaan ja tarpeidensa mukaan.

      
  • Ei automaattivaihteiston manuaaliasento (tiptronic) ole ollenkaan sama asia kuin manuaalivaihteisto. Joskus saattaa päästä suht lähelle harvoissa tapauksissa kuten Bemun uudessa 100millisekunnin vaihtoajan automaatissa sekä niissä HARVOISSA muissa missä manuaalimoodi todella tarkoittaa sitä että KUSKI PÄÄTTÄÄ mikä vaihde on silmässä. En näe mitä järkeä on USEIMPIEN automaattien manuaaliasennossa kun kuskin vaihdevalintoja ei boksi noudata vaan vaihtelee siitä huolimatta vaihteita oman päänsä mukaan.

    Kuten sanoin aiemmassa viestissä niin myös momentinmuuntimen lukitus on vain harvoissa automaateissa riittävän aktiivinen.

    Useinhan automaatin manuaaliasento on vain 'toivomuksen esittämisasento' jota joskus laatikko noudattaa ja useimmiten ei. Ja silloinkin viiveellä. Sama koskaa DSG:tä eli ainakin niillä DSG-vaihteistoilal joilla olen ajanut ei manuaaliasento ole oikea manualliasento vaan vaihteisto arpoo vaihteet kuskin valinnoista välittämättä.

    Ainoa todellinen ajajan valinta joka antaa oikeasti kuskille kontrollin on manuaali tai puoliautomaatti. Puoliautomaattkin hieman vähentää kontrollia ja on useimmiten vähän huono liikkeellelähdöissä ja mukavuudeltaan nykimisen takia. Automaattivaihteisto on mukava rentoon ajamiseen kaupungissa mutta en näe että manuaali olisi siinäkään mitenkään hankala normaaliterveelle ihmiselle.

    Jännää muuten kuinka monet haluavat omaa 'urheilullisuuttaan' ja 'aktiivisuuttaan' korostavan 'urheilullisen' auton ja sitten ollaan niin laiskoja että yksinkertainen vaihteen vaihtaminen on liian vaivalloista...

      
  • Lainaus:
    12.05.2007 klo 14:23 Putput kirjoitti
    Ei automaattivaihteiston manuaaliasento (tiptronic) ole ollenkaan sama asia kuin manuaalivaihteisto. Joskus saattaa päästä suht lähelle harvoissa tapauksissa kuten Bemun uudessa 100millisekunnin vaihtoajan automaatissa sekä niissä HARVOISSA muissa missä manuaalimoodi todella tarkoittaa sitä että KUSKI PÄÄTTÄÄ mikä vaihde on silmässä. En näe mitä järkeä on USEIMPIEN automaattien manuaaliasennossa kun kuskin vaihdevalintoja ei boksi noudata vaan vaihtelee siitä huolimatta vaihteita oman päänsä mukaan.

    Useinhan automaatin manuaaliasento on vain 'toivomuksen esittämisasento' jota joskus laatikko noudattaa ja useimmiten ei. Ja silloinkin viiveellä. Sama koskaa DSG:tä eli ainakin niillä DSG-vaihteistoilal joilla olen ajanut ei manuaaliasento ole oikea manualliasento vaan vaihteisto arpoo vaihteet kuskin valinnoista välittämättä.



    Voihan nyt sentään, täällähän puhutaan taas aivan puutaheinää. VW:n DSG-vaihteistolle ei taatusti pärjää täällä nopeudessa kukaan, kun ei meinaa F1-vaihteetkaan pärjätä. DSG vaihtaa (ainakin ylöspäin) vaihdetta n. 8 millisekunnissa (aika, jolloin auton moottori on täysin irti voimansiirrosta. Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox ).

    DSG:n märät kytkimet tosin tarkoittavat (ilmeisesti häviävän) pientä tehohäviöä, ja seuraavan sukupolven DSG:ssä tuleekin olemaan kuivat kytkimet.

    DSG manuaaliasennossa kyllä tottelee uskollisesti kuskin määräämiä vaihteita, paitsi jos kierrokset laskevat liian alas tai nousevat liian ylös, jolloin automaatti vaihtaa väkisin vaihdetta että auto ei sammu tai kone huuda punaisena. :smile: Jokainen voi käydä tämän itse toteamassa lähimmässä VW-liikkeessä, pyytäkää vaikka DSG-Passat alle ja lähtekää koeajolle.


    [haukkari muokkasi tätä viestiä 12.05.2007 klo 18:32]
      
  • Lainaus:
    12.05.2007 klo 18:32 haukkari kirjoitti


    Voihan nyt sentään, täällähän puhutaan taas aivan puutaheinää. VW:n DSG-vaihteistolle ei taatusti pärjää täällä nopeudessa kukaan, kun ei meinaa F1-vaihteetkaan pärjätä. DSG vaihtaa (ainakin ylöspäin) vaihdetta n. 8 millisekunnissa (aika, jolloin auton moottori on täysin irti voimansiirrosta. Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox ).
    En usko että kukaan täällä on puhunut mitään vaihtonopeuksista. Sillä ei mielestäni ole muutenkaan mitään väliä koska manuaalin, muutaman hyvän automaatin, puoliautomaatin kuten Bemun SMG:n sekä DSG:n välisellä erolla ei käytännössä ole mitään väliä.

    DSG manuaaliasennossa kyllä tottelee uskollisesti kuskin määräämiä vaihteita, paitsi jos kierrokset laskevat liian alas tai nousevat liian ylös, jolloin automaatti vaihtaa väkisin vaihdetta että auto ei sammu tai kone huuda punaisena. :smile: Jokainen voi käydä tämän itse toteamassa lähimmässä VW-liikkeessä, pyytäkää vaikka DSG-Passat alle ja lähtekää koeajolle.
    No sitten on tullut uudenlainen DSG, koska ne joilla olen ajanut ovat aina vaihtaneet manuaaliasennossa jopa muutamankin vaihteen verran kuin kaasua painaa vähänkin. Ehkä Passatissa on erilainen DSG kuin niissä joilla olen ajanut?

    Tuntuikin AIVAN älyttömältä mm. Golf GTI:ssä että DSG:n etu kyetä yhdistämään puoliautomaattisen manuaalilaatikon sekä nykimättömän automaattimoodin yhdistelmän PILATTIIN tekemällä manuaalimoodi sellaiseksi joka vaihtaa kaikesta huolimatta oman pään mukaan. Silloin arvelin että kyseessä on vajaa kestävyys eli laatikon piti suojata itseään vaihtamalla alaspäin jottei täyskaasua joutuisi alhaisilla kierroksilla kestämään. Ehkä ovat saaneet uudet kestävämmät versiot myyntiin jolloin manuaaliasennossa vaihtaa vain kuskin käskyjen mukaan? Onko siis nykyään OIKEA manuaalimoodi?

      
  • Ainakin -06 DSG:n manuaalimoodissa pysyy kyllä valittu vaihde päällä tiettyjen rajojen sisällä, eli niinkuin joku tuolla sanoi ettei auto sammu/ kone huuda punaisena. Eli jos valuttaa vaikka manuaali-4 silmässä punaisiin valoihin niin vaihde menee ykköselle kun vauhti hiljenee tarpeeksi.

    Minusta tuo on suht. järkevää toimintaa laatikolta. Turha kai sitä on hajottaa "urheilullisuuden" nimissä?

    [Ilwagen muokkasi tätä viestiä 14.05.2007 klo 20:36]
      
  • Lainaus:
    14.05.2007 klo 20:35 Ilwagen kirjoitti
    Minusta tuo on suht. järkevää toimintaa laatikolta. Turha kai sitä on hajottaa "urheilullisuuden" nimissä?


    ei ole järkevää toimintaa. saat tähän vielä monta perustelua siitä, miten autojen paremmuus määritellään sillä perusteella, mikä auto on radalla nopein, ja muutenkin "dynaamisin".

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit