Itse väitän, että Audilta puuttuu toimivuus, BMW:ltä tyyli ja Mersulta kaikki em:t.
Samaa mieltä, paitsi että en ole niin hulluna Audin sekasortoiseen vähänkaikkeakaikkialle tyyliinkään, ja käytettävyys on IHAN nolla. Bemu taas on vissiin pakon edessä joutunut tekemään Audimaisempia ohjaamoja kun niistä niin paljon kohkataan, jolloin ovat lisänneet liikaa erilaisia koristelistoja, linjoja ym. jolloin selkeys on kärsinyt. Käytettävyys taas on Bemussa vain parantunut eräiltä osin, vaikka ominaisuuksia tulee yhä vaan lisää. Mersusta olen samaa mieltä, vaikka joissain malleissa ainakin selkeyttä on jonkun verran ja designkin oikeastaan ok (toteutus ei).
Huonolaatuinen työnäjälki.. haistakaa jo mitä ehditte. Joku jurpo on ilmeisesti lukenut ulkomaan lehtien juttuja. Käykääpä itse tutustumassa autoon ja laittakaa tänne yksikin kuva irvistävästä saumasta. Eikä linkkejä mihinkään esisarjan autoihin. Vaan asiakkaille myytävistä uusista autoista.
Itsekään en nähnyt mitään laatuongelmiin viittaavaa, vain sen että se on kyllä totta että käytetyt materiaalit ovat paikoin liian halvan oloisia. Ja ohjaamo kokonaisuutena ei ole hirveän korkealuokkaista vaikutelmaa uhkuva. Minusta tuo vain ei torpedoi koko autoa huonoksi, eikä tuota sisusta-asiaa ole syytä liioitella.
Plus, sisustojen tyylin ja tarkoituksen ei ole syytä olla kaikissa autoissa samanlainen. Saab on, kuten Bemut aiemmin, konservatiivisen asiallisia ja toiminnallisuutta korostavia. Ei kaikkien tarvitse olla katsokaamuakatsokaamua, kiiltää kiiltää, ritiläritilä -Audeja. Moni ei voi sietää vulgaareja merkonomi-Audi-piirteitä.
Mikahe laittoi toisen otsikon alla mielenkiintoisen linkin:
"Light pressure turbocharging is one of the most popular power boosting technology in recent years. Saab, the pioneer of turbo in saloons, is the first car maker put it into mass production. In 1992, it surprised many by introducing the Saab 9000 2.3 turbo Ecopower. The engine had only 170 hp, that is, just 20 hp more than the normally aspirated version and 30 hp below the standard 2.3 turbo. Basically, it was just the standard engine with a smaller turbo and lighter boost pressure.
While other car makers were still pursuing "on paper" peak power, Saab's clever engineers realised that less equals to more. Despite of lower peak power, light turbo engine remains to be strong in torque, thus aids acceleration. Most important, it has very much better drivability due to the inexistence of turbo lag. Throttle response is nearly instant. Besides, Saab proved that the better torque curve enables taller gearing, thus actually delivering better fuel economy that a normally aspirated engine of the same size ! "
Saab ei todellakaan ollut ensimmäinen turbolla varustettu sarjatuotantoauto. Ennen Saabia turboautoja teki viisi eri automerkkiä, ensimmäiset (Oldsmobile ja Chevrolet) 1960-luvulla. Ja eurooppalaisista ensimmäisiä olivat BMW ja Porsche.
Tuo Startin koeajo kertoi Saab 9-5:n pääkilpailijoiksi Volvo S80:n ja Audi A6:n. Varmaan ihan totta, että tuosta joukosta moni valitsee, kun kaikki on perustaltaan etuvetoisia. Hyvää Saabin kannalta ei ole se, että noissa 2 l dieseleissä totesivat Saabin kalleimmaksi ja kulutuksen suurimmaksi. Saabin eduiksi jää sitten mallin uutuudenviehätys ja jonkinmoinen erilaisuus ja yksilöllisyys. Tiloissa Saab ei pääse erottumaan kuin takapenkin jalkatilan suhteen, kun pääntila on uhrattu muotoilulle.
Tuon luokan auton yksilöintimahdollisuuskin on monille tärkeää ja Saabiin saa sisustuksen 3 perusvärissä kankaana ja nahkana ja yhden kiiltävän puujäljitelmäkoristeen eli tuo puoli on samaa luokkaa Toyota Avensiksen kanssa.
Volvoon saa 2 alumiinikoristetta ja 4 puukoristetta, joista osa on kiiltävällä ja osa himmeällä lakkauksella. Peruskankaita, perusnahkaa, soft-nahkaa, nahkaistuimet tuuletettuina ja hieronnalla, väreinä mustaa, beigeä, keltaruskeaa, mokkaruskeaa, vaaleansinistä ja noita saa myös 2 värisinä esim. mokkaruskea/beige tai keltaruskea/musta, vaaleansininen/musta. Ratin ja vaihdekepin saa puisina. Valintavaihtoehdot on siis ihan eri potenssissa kuin Saabissa.
Audiin saa varmaan vielä pykälän verran enemmän vaihtoehtoja, mutta värit ja kaksivärisyydet verhoilussa on suunnilleen samassa tasossa eli ei ne Audin vaihtoehdot juuri Volvoa kummempia ole.
Jotenkin minun on vaikea ymmärtää miten se Volvo on niin surkea ja huono ja saksalaiset niin ylivoimaisia laatuvaikutelmassa, kun noita faktoja kaivaa esiin. Monilla tuntuu olevan kuvitelma, että Volvoissa on joko kangasistuimet tai sitten ne Summumin mustat vähän heikkolaatuiset vakionahkat, jotka yleensä on koeajoautoissa. Volvo on siis ottanut ison harppauksen tuossa asiassa viime aikoina.
Tuommoinen sisustan yksilöitävyys ei ole auton tärkein asia ja eihän sitä juuri voi harrastaakaan vielä keskiluokan autoissa, vaan vasta kalliimman luokan kulkineissa. Eikä monilla ole siihen enää varaakaan, kun tuon luokan autot on muutenkin täällä Suomessa niin kalliita. Otinkin tämän esimerkin ihan vaan sen takia, että se kertoo ettei Saab ole tuossa uuden mallinsa kanssa ajantasalla verrattuna kilpailijoihinsa.
Sama virsi jatkuu. Noiden istuimien suhteen Saab taisi olla n. 10v ennen Volvoa tuuletettujen istuimien kanssa markkinoilla.
Et ole vielä vastannut Putputin kysymykseen 9-5:n alustavaihtoehdoista. Ehkä kerron sitten, että niitä on aika monta, eteen saa perus McPhersonit tai Hiper-Strut double wishbonet, taakse vastaavasti perus-4-varsituenta tai H-tuenta. Alustan voi valita perus/urheilullisena sekä lisäksi 4-vetona. Sitten on vielä säätyvä iskunvaimennus vaihtoehtona. Oliko Volvoon muuta kuin säätyvä alusta saatavissa? Saikos Volvoon Head-Up-Displaytä ?
Nimenomaan, se sama virsi on jatkunut sinun taholtasi eli väkisin pitää kääntää keskustelu Volvoon ja nimenomaan provoilu-tarkoituksessa. Tähänkään ketjuun en ole millään tavoin halunnut tuoda Volvoa mukaan ja tuo vertailuni saikin olla ainut tekemäni vertailu Volvoon. Tämä ketju on Saabista.
Onko muuten nyt hyvä mieli, kun pääsit pätemään kaivettuasi Saabista tietoja jostain Googlesta tai vastaavasta? Sinun kannattaisi kaivaa joskus tietoja myös Volvosta ihan itse.
Minusta on ennen kaikkea ilahduttavaa, että hyvien vaihtoehtojen joukossa on myös pari ruotsalaista. Totta, Saabissa yksilöintimahdollisuudet ovat merkittävästi saksalaiskilpailijoita rajallisemmat mutta ainakin minulle riittäisi tuo Parchment/cocoa -yhdistelmä oikein hyvin.
Toivottavasti jatkossa on mahdollsita tuotakin puolta laventaa - Victor Muller tuohon suuntaan jossain yhteydessä viittasikin.
Tuon luokan auton yksilöintimahdollisuuskin on monille tärkeää ja Saabiin saa sisustuksen 3 perusvärissä kankaana ja nahkana ja yhden kiiltävän puujäljitelmäkoristeen eli tuo puoli on samaa luokkaa Toyota Avensiksen kanssa.
Volvoon saa 2 alumiinikoristetta ja 4 puukoristetta, joista osa on kiiltävällä ja osa himmeällä lakkauksella. Peruskankaita, perusnahkaa, soft-nahkaa, nahkaistuimet tuuletettuina ja hieronnalla, väreinä mustaa, beigeä, keltaruskeaa, mokkaruskeaa, vaaleansinistä ja noita saa myös 2 värisinä esim. mokkaruskea/beige tai keltaruskea/musta, vaaleansininen/musta. Ratin ja vaihdekepin saa puisina. Valintavaihtoehdot on siis ihan eri potenssissa kuin Saabissa.
Audiin saa varmaan vielä pykälän verran enemmän vaihtoehtoja, mutta värit ja kaksivärisyydet verhoilussa on suunnilleen samassa tasossa eli ei ne Audin vaihtoehdot juuri Volvoa kummempia ole.
"Tuon luokan auton yksilöintimahdollisuuskin on monille tärkeää... tuo puoli on samaa luokkaa Toyota Avensiksen kanssa." / "Audiin saa varmaan vielä pykälän verran enemmän vaihtoehtoja, mutta... ei ne Audin vaihtoehdot juuri Volvoa kummempia ole. "
Sieltä se tuli ihan A-utoilijalta itseltään! TÄSMÄLLEEN kuten sanoin!
Vähättelet Saabin vaihtoehtoja verrattuna Volvoon ja sitten vähättelet Volvon eroa saksalaisiin. Tasan samanlaisissa tilanteissa osaat olla täysin eri mieltä riippuen mistä autosta on tai on ollut kyse.
Juttusi Volvon 'yksilöintimahdollisuuksista' ovat aivan naurettavia. En tiedä esitätkö vain tietämätöntä, ennemmin tosin epäilen että et tosiaan edes tiedä tilannetta minkään muiden autojen kohdalla kuin Volvon ja hehkutat siitä. Et tiedä pätkääkään muista autoista tai niiden varustelusta, etkä osaa suhteuttaa Volvoja ja niiden varustelua näköjään mitenkään muihin.
Katsoisin muuten että 9-5:lle on A6 kyllä kova kilpailija, samoin Superb, mutta onko S80 koskaan myynyt kovin hyvin edes uutena mallina, saati nyt? Kun kerran on paljon halvempi niin ehkä jotkut niitäkin ostaa, mutta eiköhän jopa V70 ole sitä uhkaavampi. Tilanne vain on taustojen ja merkin koon takia väistämättä se että 9-5 sedan tuskin saa kovaa myyntiä aikaan koskaan, farkku ehkä vähän enemmän.
Minusta on ennen kaikkea ilahduttavaa, että hyvien vaihtoehtojen joukossa on myös pari ruotsalaista. Totta, Saabissa yksilöintimahdollisuudet ovat merkittävästi saksalaiskilpailijoita rajallisemmat mutta ainakin minulle riittäisi tuo Parchment/cocoa -yhdistelmä oikein hyvin.
Toivottavasti jatkossa on mahdollsita tuotakin puolta laventaa - Victor Muller tuohon suuntaan jossain yhteydessä viittasikin.
Eiköhän nyt ole tarjolla se mitä hätäisesti on saatu kasaan jotta olisi jotain millä saada aikaan tuloa. Täydennystä tulee kaikilta osin myöhemmin.
Siinä hintaluokassa millä noita 9-5:sia tullaan myymään ja niillä markkina-alueilla missä niitä myydään tuskin edellämainittu haittaa pahasti tässä vaiheessa. Aika peruskamaa niihin pääosin tilataan, pääosin kuitenkin ihmiset miettivät etä kangas vai nahka ja vaalea vai tumma. Tottakai on hyvä olla enemmän vaihtoehtoja. Ennenkaikkea kuitenkin yksi henkilö voi valita vain yhden paketin kerrallaan, eli kysymys on enemmän menetetystä ansaintamahdollisuudesta lisävaihtoehdoilla rahastamisessa kuin siitä että ostaako asiakas autoa ollenkaan. Auton osto itsessään tuskin kaatuu kuin harvinaisimmassa poikkeustapauksessa siitä ettei saa exclusive-verhoiluja. Se on lisä.
Koetapa Putput taas rauhoittua tuossa Volvo-vihassasi ja riidan haastamisessasi. Taidat unohtaa senkin tosiasian, että selvittelin aikanaan A6:n vaihtoehtoja tarkkaan verrattuna S80:een. Siitä, kun itse Volvon vaihtoehtoja katselin on Volvoon tullut vielä paljon lisää vaihtoehtoja sisustukseen ja on tullut faceliftikin ja silloin eroa Audiin vielä olikin selvemmin, vaan ero on nyt huomattavasti kaventunut.
Tottakai V70 myy enemmän kuin S80. Miksi noin itsestäänselvyyksiä edes latelet. S80 on paljon takseina, mutta sekin on niin kallis auto, ettei se mikään yleinen ole yksityiskäytössä, kun sedan ei oikein käy perhekäyttöön.
9-5:n sisustusvaihtoehdot on tällä hetkellä aika suoraan verrannolliset Avensikseen, joten siinä ei ole mitään ihmeellistä, että otin sen kommentiksi. Eihän Avensis ole mikään huono auto tai vertailukohde ja tuo tosiasia vaan kertoo sen, että tuossa asiassa Saabin pitäisi parantaa.
Tämä keskustelu kanssasi saa taas kerran päättyä tähän, koska en ala vouhkaamistasi tämän enempää kommentoimaan.
DAB-radion saa pienempiinkin malleihin, Roll-over protectionin saa jonkinsortin HUD:in saa ja erilaisia alustavaoihtoehtoja on 2 tai 3. Liikennemerkkien tunnistuksesta en tiedä.
Yllättävän kauan olet nimimerkkisi pitänyt. Koska taas vaihdat sen? Kuinkas se 520d kulkee, jonka mainitsit ostaneesi, mutta äkkiä poistit senkin viestin?
Taitaa tämä sama Heinzman meuhkata noissa TM-palstan Volvo-aiheisten juttujen kommentoinnissakin. Ihan samanlaiset jutut ja samat Kiina-propagandat siellä meuhkataan kuin mitä tämä Heinzman harrastaa ja juuri sitä samaa Volvon uuden kiinalaisen nimen arvuuttelua siellä on ollut kuin mitä Heinzman täällä on esittänyt. Siellä voi vapaammin meuhkatakin, kun ei tunnisteta. Saman kuvankin tänne linkitti Volvon kojelaudasta kuin mistä siellä joku meuhkasi monessakin ketjussa.
Itse väitän, että Audilta puuttuu toimivuus, BMW:ltä tyyli ja Mersulta kaikki em:t.
Samaa mieltä, paitsi että en ole niin hulluna Audin sekasortoiseen vähänkaikkeakaikkialle tyyliinkään, ja käytettävyys on IHAN nolla. Bemu taas on vissiin pakon edessä joutunut tekemään Audimaisempia ohjaamoja kun niistä niin paljon kohkataan, jolloin ovat lisänneet liikaa erilaisia koristelistoja, linjoja ym. jolloin selkeys on kärsinyt. Käytettävyys taas on Bemussa vain parantunut eräiltä osin, vaikka ominaisuuksia tulee yhä vaan lisää. Mersusta olen samaa mieltä, vaikka joissain malleissa ainakin selkeyttä on jonkun verran ja designkin oikeastaan ok (toteutus ei).
Huonolaatuinen työnäjälki.. haistakaa jo mitä ehditte. Joku jurpo on ilmeisesti lukenut ulkomaan lehtien juttuja. Käykääpä itse tutustumassa autoon ja laittakaa tänne yksikin kuva irvistävästä saumasta. Eikä linkkejä mihinkään esisarjan autoihin. Vaan asiakkaille myytävistä uusista autoista.
Itsekään en nähnyt mitään laatuongelmiin viittaavaa, vain sen että se on kyllä totta että käytetyt materiaalit ovat paikoin liian halvan oloisia. Ja ohjaamo kokonaisuutena ei ole hirveän korkealuokkaista vaikutelmaa uhkuva. Minusta tuo vain ei torpedoi koko autoa huonoksi, eikä tuota sisusta-asiaa ole syytä liioitella.
Plus, sisustojen tyylin ja tarkoituksen ei ole syytä olla kaikissa autoissa samanlainen. Saab on, kuten Bemut aiemmin, konservatiivisen asiallisia ja toiminnallisuutta korostavia. Ei kaikkien tarvitse olla katsokaamuakatsokaamua, kiiltää kiiltää, ritiläritilä -Audeja. Moni ei voi sietää vulgaareja merkonomi-Audi-piirteitä.
Hah, hah! Jos joku sanoo 9-5:n olevan konservatiivinen ja A6:n kiiltelevän kauneuttaan niin sanon hänelle suoraan, että suksi suolle lakkoja noukkimaan...Ja sitä paitsi milläköhän autolla ne merkonomit ovat aina ajelleet...Kaikki saksalaisten "premium"-valmistajien tämän kokoluokan autot ovat todella vanhanaikaisen näköisiä ja yllätyksettömiä, sisusta ja kojelauta on kaukana toimivuudesta...BMW pursuaa ihmeellisiä lisävarusteita ja vaihdekeppi on niin hauraan näköinen ettei siihen uskalla edes koskea, Audi on ylileveä möhkäle, johon se yllätyksellisyys sitten jääkin. Mersu on jokin ihme jäänne jostain 80-luvun satalankun ajoilta niin muotoilun kuin teknologian osalta...Ja Volvo nyt on vaan aina se sama Volvo, joka on niin pyhän yllätyksetön ja "tuttu ja turvallinen valinta"
Tuo mittaristokuva oli hyvä vertailu, Saab näytti pelkistetymmältä ja selkeämmältä. Ja paitsi, että 9-5 näyttää urheilulliselta, sitä se myös on käytännössä. Moottoriteknologia turbojen saralla on Saabin erikoisalaa ollut aina, mutta nyt tuntuu moottorit olevan teholtaan suorastaan mielettömiä!
...Joten eiköhän jo jätetä se jankutus vanhanaikaisuudesta ja tylsästä muotoilusta, kun kaikki ei ole samaa mieltä "premiumin" perässä juoksijoiden ja bauhausmuotoilua arvostavien kanssa. Yhdyn Aeronautin mielipiteeseen
Ja paitsi, että 9-5 näyttää urheilulliselta, sitä se myös on käytännössä. Moottoriteknologia turbojen saralla on Saabin erikoisalaa ollut aina, mutta nyt tuntuu moottorit olevan teholtaan suorastaan mielettömiä!
Todellisuudessa 9-5:n tehoissa ja suorituskyvyssä ei ole hurraamista, kun sitä vertaa kilpailijoihinsa. Bensiinimoottorin osalta se pärjää juuri ja juuri Volvolle, mutta muille ei. Dieseleissä siitä ei ole vastusta kenellekään.
Jopa Opel Insigniaan on tarjolla tehokkaampia moottoreita.
Tuossahan noita kojelautoja on Saabista ja muutamista kilpailijoista aakkosjärjestyksessä. Omaan makuun tietty linjojen rauhallisuus on hyvä asia ja että materiaalit ja värit ja valaistus sointuvat toisiinsa eli valaistuskaan ei saa olla mikään joulukuusi. Tietenkin myös toiminnallisuuden pitää olla kunnossa ja mittariston helppolukuinen ja selkeä.
Saabista ei valitettavasti ole tuon parempaa ja edustavampaa kuvaa, mutta ei se vaalea sisustuskaan mitään muuttaisi ja ero muihin on aika karun selvä. Onhan sillä Saabin Night Panel -toiminnolla etunsa sitten pimeässä ajaessa ja voi Saabilla olla muitakin etuja käytettävyyden suhteen.
Mutta puhtaasti tyylikkyyden suhteen Jaguar XF on ykkönen, Audi A6 sitten ja BMW, Mersu ja Volvo ovat aika tasoissa. Audin käytettävyydessä on tosin minustakin puutteita, mutta tyylikkäitä ohjaamoja Audi tekee ja uusi A7 laittaa vielä pari pykälää tyylikkäämmäksi ja on noista kaikkein tyylikkäin ja ihan vaan vertailun vuoksi sekin on tuossa mukana, koska tuohan tulee sellaisenaa uuteen A6:een.
Saabista ei valitettavasti ole tuon parempaa ja edustavampaa kuvaa, mutta ei se vaalea sisustuskaan mitään muuttaisi ja ero muihin on aika karun selvä. Onhan sillä Saabin Night Panel -toiminnolla etunsa sitten pimeässä ajaessa ja voi Saabilla olla muitakin etuja käytettävyyden suhteen.
Tässä esitetään mitä night panel tekee käytännössä. Ainakin tuon kuvan perusteella vaikutus on lähinnä kosmeettinen.
Night Panel on hyvä toiminto. Toki himmennin ajaa lähes saman asian, mutta ei kuitenkaan. Vaaleampi sisusta on todella paljon paremman näköinen, tosin nuo mittariston yläpuolella olevat ritilät häiritsee edelleen.
Night Panel -toiminnosta saatava hyöty on yksilöllistä. Toisten silmät vaan on herkemmät kuin toisten ja jotkut häikäistyy hyvin helposti tai esim. silmälasitkin voi ilman heijastuksenpoistoa heijastella ikävästi valoja. Itse en tarvitse välttämättä mitään mittariston himmentämistä ja en koe että saisin siitä hyötyä, mutta silti pidän ideaa ihan hyvänä.
Saabiin saatava valkoinen sisustus tuo lisäkontrastia matkustamoon, mutta eihän se millään tavoin vaikuta itse kojelautaan, kun sitä kuskin penkiltä katselee. Lisäksi ihmettelen kuka ottaisi noin vaalean sisustuksen. Yleensähän vaalein sisustus on beige, eikä puhtaan valkoinen, kuten Saabissa.
Lexus unohtui laittaa noihin aiempiin kuviin mukaan, joten tuossa kuva siitä. Sanoisin, ettei ole kyllä tuossakaan paljon kehumista.
Niin no...eihän tuo Saabin vaalea sisustus valkoinen ole vaan beige. Jos sitten ollaan ihan tarkkoja edelleen, niin tuon vaalean sisustan yhteydessä koko kojelauta muuttuu mustasta kaakaonruskeaksi eli tapahtuu siinä(kin) muutosta.
Toiset tykkää äidistä ja toiset...minusta tuo uusi Saab on kyllä hirmu onnistunut ja eritoten sitä kun ajattelee millaisessa myrskyssä se on syntynyt.
Noiden kuvien perusteella ainakin Saabin kojelauta näyttäisi olevan selkeämpi ja vähemmän haitallisesti heijasteleva kuin Volvon:
Saabin mittaristo on myös informatiivisempi ja täydellisempi, kuin Volvon.
Makuasiat on makuasioita, mutta minusta tuo Volvon kojelauta on selkeästi tyylikkäämpi kuin tuo Saabin. Heijasteluista en ole isoissa Volvoissa juuri kuullut tai niitä itse autoa kokeillessani huomannut. Ei ole kummoinen laatuvaikutelma tuossa perusvarustellussa Saabissa jos ajattelee auton hintaa. Omintakeisuutta siinä kyllä on, tosin sen pilaa minusta tuo Opelin ufo-ratti joka ei minusta istu kokonaisuuteen lainkaan.
Mittariston informatiivisuus - minusta tuo Saabin mittaristo on Volvoon tai vaikkapa Bemariin verrattuna kovin levottoman oloinen. Vollessa ei muistaakseni ole moottorin lämpötilanäyttöä, mutta mittaristo on toisaalta äärimmäisen selkeä. Eikä tuolla lämpötilanäytölläkään suurta arvoa ole, sehän on aina enemmän suuntaa-antava kuin mitään muuta. Kone lämpeneee muutamassa minuutissa ja sen tietää ilman näyttöäkin. Ylikuumeneminen taas on harvinaista ja siitä kyllä varoitetaan kaikissa nykyautoissa jos niin pääsisi käymään.
Night Panel on hyvä toiminto. Toki himmennin ajaa lähes saman asian, mutta ei kuitenkaan.
Riippuu sen tarpeellisuus siitäkin miten paljon niitä valaistuja mittareita on. Jos nyt Volvoon vertaa, niin siinä niitä on jo valmiiksi vähemmän kun mittaristossa on vain nopeus- ja kierroslukumittarit. Ero night paneliin on käytännössä aika vähäinen.
HUD-näytön näkyminen ikkunalla pimeän aikaan suoraan näkökentässä on minusta jo paljon enemmän häiritsevää, mutta kait sen saa halutessaan pois päältä.
Yhtä lisävarustetta tuskin saa mihinkään muuhun autoon. Nimittäin Saabiin saa lentoasennonilmaisimen. Onko kenties myöhemmin lisävarustelistalle tulossa siivetkin.
Tuossahan se ilmaisin näkyy keskimmäisessä mittarissa:
Yhtä lisävarustetta tuskin saa mihinkään muuhun autoon. Nimittäin Saabiin saa lentoasennonilmaisimen. Onko kenties myöhemmin lisävarustelistalle tulossa siivetkin.
Tuossahan se ilmaisin näkyy keskimmäisessä mittarissa:
Tarkoitat ilmeisesti keinohorisonttia. Siipiä Saab tuskin enää tarvitsee, sillä sen verran pahassa syöksykierteessä se jo on muutenkin. Ne lentävät Saabit kun eivät yleensä taida lentää kauhean kauaa siipien avullakaan
Niin no...eihän tuo Saabin vaalea sisustus valkoinen ole vaan beige. Jos sitten ollaan ihan tarkkoja edelleen, niin tuon vaalean sisustan yhteydessä koko kojelauta muuttuu mustasta kaakaonruskeaksi eli tapahtuu siinä(kin) muutosta.
Vain Linearissa ja Vectorissa, Aerossa kojelauta ja muut muovipaneelit ovat aina mustat. Vain nahalla verhoillut osat ovat vaaleat.
Night Panel -toiminnosta saatava hyöty on yksilöllistä. Toisten silmät vaan on herkemmät kuin toisten ja jotkut häikäistyy hyvin helposti tai esim. silmälasitkin voi ilman heijastuksenpoistoa heijastella ikävästi valoja.
Noin se varmaan menee. minua ei haittaa myöskään muiden autojen etu- tai takasumuvalot juurikaan. Ja mittariston pidän aina kirkkaimmalla asetuksella. Liian unettavaa on ajella mittaristo pimeänä.
Ja tuosta Saabin vaaleasta sisustuksesta, ihan sievät penkit.
Saabin omistaneena pidin kyllä night visionia varsin pätevänä varusteena, ja käytin aina kun ajoin pitkää matkaa pimeällä. Vaimoni taas ei varusteesta pitänyt, koska vastaantulevien valot häikäisevät pimeään tottuneita silmiä entistä enemmän.
Sumarit edessä tai takana ei ole koskaan häikäisseet.
Siinä hintaluokassa millä noita 9-5:sia tullaan myymään ja niillä markkina-alueilla missä niitä myydään tuskin edellämainittu haittaa pahasti tässä vaiheessa. Aika peruskamaa niihin pääosin tilataan, pääosin kuitenkin ihmiset miettivät etä kangas vai nahka ja vaalea vai tumma.
Tämä on kyllä totta. Bemaritkin myydään USA:han valmiina paketteina, ei siellä asiakkaalla mitään yksilöintimahdollisuuksia sen kummemmin ole. Siellä mennään kauppaan ja ostetaan/liisataan auto, ei sitä viitsitä kuukausikaupalla jonkun pikkuhimmelin takia odotella.
Ja näinhän se on Suomessakin. Myydyin malli on business-varusteltu perusdiesel, ei mitään yksilöllisyyden juhlaa sinänsä.
Ja paljastuihan tuo saksalaisten "räätälöinti"hommakin osittaiseksi kuplaksi laman iskiessä. Miten oli mahdollista että kymmeniä tuhansia tilaamattomia autoja jäi varastoon, vaikka kaikki autot kuulemma "valmistetaan vain tilauksesta"?
Aeronautti:
Samaa mieltä, paitsi että en ole niin hulluna Audin sekasortoiseen vähänkaikkeakaikkialle tyyliinkään, ja käytettävyys on IHAN nolla. Bemu taas on vissiin pakon edessä joutunut tekemään Audimaisempia ohjaamoja kun niistä niin paljon kohkataan, jolloin ovat lisänneet liikaa erilaisia koristelistoja, linjoja ym. jolloin selkeys on kärsinyt. Käytettävyys taas on Bemussa vain parantunut eräiltä osin, vaikka ominaisuuksia tulee yhä vaan lisää. Mersusta olen samaa mieltä, vaikka joissain malleissa ainakin selkeyttä on jonkun verran ja designkin oikeastaan ok (toteutus ei).
Itsekään en nähnyt mitään laatuongelmiin viittaavaa, vain sen että se on kyllä totta että käytetyt materiaalit ovat paikoin liian halvan oloisia. Ja ohjaamo kokonaisuutena ei ole hirveän korkealuokkaista vaikutelmaa uhkuva. Minusta tuo vain ei torpedoi koko autoa huonoksi, eikä tuota sisusta-asiaa ole syytä liioitella.
Plus, sisustojen tyylin ja tarkoituksen ei ole syytä olla kaikissa autoissa samanlainen. Saab on, kuten Bemut aiemmin, konservatiivisen asiallisia ja toiminnallisuutta korostavia. Ei kaikkien tarvitse olla katsokaamuakatsokaamua, kiiltää kiiltää, ritiläritilä -Audeja. Moni ei voi sietää vulgaareja merkonomi-Audi-piirteitä.
Mikahe laittoi toisen otsikon alla mielenkiintoisen linkin:
"Light pressure turbocharging is one of the most popular power boosting technology in recent years. Saab, the pioneer of turbo in saloons, is the first car maker put it into mass production. In 1992, it surprised many by introducing the Saab 9000 2.3 turbo Ecopower. The engine had only 170 hp, that is, just 20 hp more than the normally aspirated version and 30 hp below the standard 2.3 turbo. Basically, it was just the standard engine with a smaller turbo and lighter boost pressure.
While other car makers were still pursuing "on paper" peak power, Saab's clever engineers realised that less equals to more. Despite of lower peak power, light turbo engine remains to be strong in torque, thus aids acceleration. Most important, it has very much better drivability due to the inexistence of turbo lag. Throttle response is nearly instant. Besides, Saab proved that the better torque curve enables taller gearing, thus actually delivering better fuel economy that a normally aspirated engine of the same size ! "
http://www.autozine.org/technical_school/engine/tech_engine_3.htm#Twin-turbo
Saab ei todellakaan ollut ensimmäinen turbolla varustettu sarjatuotantoauto. Ennen Saabia turboautoja teki viisi eri automerkkiä, ensimmäiset (Oldsmobile ja Chevrolet) 1960-luvulla. Ja eurooppalaisista ensimmäisiä olivat BMW ja Porsche.
FARwd:
Tuossa tarkoitettiin ns. matalapaineturboa.
Tuota:
Tuo Startin koeajo kertoi Saab 9-5:n pääkilpailijoiksi Volvo S80:n ja Audi A6:n. Varmaan ihan totta, että tuosta joukosta moni valitsee, kun kaikki on perustaltaan etuvetoisia. Hyvää Saabin kannalta ei ole se, että noissa 2 l dieseleissä totesivat Saabin kalleimmaksi ja kulutuksen suurimmaksi. Saabin eduiksi jää sitten mallin uutuudenviehätys ja jonkinmoinen erilaisuus ja yksilöllisyys. Tiloissa Saab ei pääse erottumaan kuin takapenkin jalkatilan suhteen, kun pääntila on uhrattu muotoilulle.
Tuon luokan auton yksilöintimahdollisuuskin on monille tärkeää ja Saabiin saa sisustuksen 3 perusvärissä kankaana ja nahkana ja yhden kiiltävän puujäljitelmäkoristeen eli tuo puoli on samaa luokkaa Toyota Avensiksen kanssa.
Volvoon saa 2 alumiinikoristetta ja 4 puukoristetta, joista osa on kiiltävällä ja osa himmeällä lakkauksella. Peruskankaita, perusnahkaa, soft-nahkaa, nahkaistuimet tuuletettuina ja hieronnalla, väreinä mustaa, beigeä, keltaruskeaa, mokkaruskeaa, vaaleansinistä ja noita saa myös 2 värisinä esim. mokkaruskea/beige tai keltaruskea/musta, vaaleansininen/musta. Ratin ja vaihdekepin saa puisina. Valintavaihtoehdot on siis ihan eri potenssissa kuin Saabissa.
Audiin saa varmaan vielä pykälän verran enemmän vaihtoehtoja, mutta värit ja kaksivärisyydet verhoilussa on suunnilleen samassa tasossa eli ei ne Audin vaihtoehdot juuri Volvoa kummempia ole.
Jotenkin minun on vaikea ymmärtää miten se Volvo on niin surkea ja huono ja saksalaiset niin ylivoimaisia laatuvaikutelmassa, kun noita faktoja kaivaa esiin. Monilla tuntuu olevan kuvitelma, että Volvoissa on joko kangasistuimet tai sitten ne Summumin mustat vähän heikkolaatuiset vakionahkat, jotka yleensä on koeajoautoissa. Volvo on siis ottanut ison harppauksen tuossa asiassa viime aikoina.
Tuommoinen sisustan yksilöitävyys ei ole auton tärkein asia ja eihän sitä juuri voi harrastaakaan vielä keskiluokan autoissa, vaan vasta kalliimman luokan kulkineissa. Eikä monilla ole siihen enää varaakaan, kun tuon luokan autot on muutenkin täällä Suomessa niin kalliita. Otinkin tämän esimerkin ihan vaan sen takia, että se kertoo ettei Saab ole tuossa uuden mallinsa kanssa ajantasalla verrattuna kilpailijoihinsa.
Heinzman:
Nimenomaan, se sama virsi on jatkunut sinun taholtasi eli väkisin pitää kääntää keskustelu Volvoon ja nimenomaan provoilu-tarkoituksessa. Tähänkään ketjuun en ole millään tavoin halunnut tuoda Volvoa mukaan ja tuo vertailuni saikin olla ainut tekemäni vertailu Volvoon. Tämä ketju on Saabista.
Onko muuten nyt hyvä mieli, kun pääsit pätemään kaivettuasi Saabista tietoja jostain Googlesta tai vastaavasta? Sinun kannattaisi kaivaa joskus tietoja myös Volvosta ihan itse.
Minusta on ennen kaikkea ilahduttavaa, että hyvien vaihtoehtojen joukossa on myös pari ruotsalaista. Totta, Saabissa yksilöintimahdollisuudet ovat merkittävästi saksalaiskilpailijoita rajallisemmat mutta ainakin minulle riittäisi tuo Parchment/cocoa -yhdistelmä oikein hyvin.
Toivottavasti jatkossa on mahdollsita tuotakin puolta laventaa - Victor Muller tuohon suuntaan jossain yhteydessä viittasikin.
A-utoilija:
"Tuon luokan auton yksilöintimahdollisuuskin on monille tärkeää... tuo puoli on samaa luokkaa Toyota Avensiksen kanssa." / "Audiin saa varmaan vielä pykälän verran enemmän vaihtoehtoja, mutta... ei ne Audin vaihtoehdot juuri Volvoa kummempia ole. "
Sieltä se tuli ihan A-utoilijalta itseltään! TÄSMÄLLEEN kuten sanoin!
Vähättelet Saabin vaihtoehtoja verrattuna Volvoon ja sitten vähättelet Volvon eroa saksalaisiin. Tasan samanlaisissa tilanteissa osaat olla täysin eri mieltä riippuen mistä autosta on tai on ollut kyse.
Juttusi Volvon 'yksilöintimahdollisuuksista' ovat aivan naurettavia. En tiedä esitätkö vain tietämätöntä, ennemmin tosin epäilen että et tosiaan edes tiedä tilannetta minkään muiden autojen kohdalla kuin Volvon ja hehkutat siitä. Et tiedä pätkääkään muista autoista tai niiden varustelusta, etkä osaa suhteuttaa Volvoja ja niiden varustelua näköjään mitenkään muihin.
Katsoisin muuten että 9-5:lle on A6 kyllä kova kilpailija, samoin Superb, mutta onko S80 koskaan myynyt kovin hyvin edes uutena mallina, saati nyt? Kun kerran on paljon halvempi niin ehkä jotkut niitäkin ostaa, mutta eiköhän jopa V70 ole sitä uhkaavampi. Tilanne vain on taustojen ja merkin koon takia väistämättä se että 9-5 sedan tuskin saa kovaa myyntiä aikaan koskaan, farkku ehkä vähän enemmän.
KonstaKoo:
Eiköhän nyt ole tarjolla se mitä hätäisesti on saatu kasaan jotta olisi jotain millä saada aikaan tuloa. Täydennystä tulee kaikilta osin myöhemmin.
Siinä hintaluokassa millä noita 9-5:sia tullaan myymään ja niillä markkina-alueilla missä niitä myydään tuskin edellämainittu haittaa pahasti tässä vaiheessa. Aika peruskamaa niihin pääosin tilataan, pääosin kuitenkin ihmiset miettivät etä kangas vai nahka ja vaalea vai tumma. Tottakai on hyvä olla enemmän vaihtoehtoja. Ennenkaikkea kuitenkin yksi henkilö voi valita vain yhden paketin kerrallaan, eli kysymys on enemmän menetetystä ansaintamahdollisuudesta lisävaihtoehdoilla rahastamisessa kuin siitä että ostaako asiakas autoa ollenkaan. Auton osto itsessään tuskin kaatuu kuin harvinaisimmassa poikkeustapauksessa siitä ettei saa exclusive-verhoiluja. Se on lisä.
Noiden kuvien perusteella ainakin Saabin kojelauta näyttäisi olevan selkeämpi ja vähemmän haitallisesti heijasteleva kuin Volvon:
http://www.volvocars.com/SiteCollectionImages/MY10/VolvoModels/S80/Gallery/Interior/S80_interior_10.jpg
http://www.km77.com/fotos/Saab/9-5_2010/Saab-9-5_2010-2.8T_300_CV_XWD_Aut.-Aero-Turismo-Interior-Salpicadero-4_puertas-201009240027.html?modelId=1201&finishId=2273&photoType=2&order=2&division=acabado&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
Saabin mittaristo on myös informatiivisempi ja täydellisempi, kuin Volvon.
Putput:
Koetapa Putput taas rauhoittua tuossa Volvo-vihassasi ja riidan haastamisessasi. Taidat unohtaa senkin tosiasian, että selvittelin aikanaan A6:n vaihtoehtoja tarkkaan verrattuna S80:een. Siitä, kun itse Volvon vaihtoehtoja katselin on Volvoon tullut vielä paljon lisää vaihtoehtoja sisustukseen ja on tullut faceliftikin ja silloin eroa Audiin vielä olikin selvemmin, vaan ero on nyt huomattavasti kaventunut.
Tottakai V70 myy enemmän kuin S80. Miksi noin itsestäänselvyyksiä edes latelet. S80 on paljon takseina, mutta sekin on niin kallis auto, ettei se mikään yleinen ole yksityiskäytössä, kun sedan ei oikein käy perhekäyttöön.
9-5:n sisustusvaihtoehdot on tällä hetkellä aika suoraan verrannolliset Avensikseen, joten siinä ei ole mitään ihmeellistä, että otin sen kommentiksi. Eihän Avensis ole mikään huono auto tai vertailukohde ja tuo tosiasia vaan kertoo sen, että tuossa asiassa Saabin pitäisi parantaa.
Tämä keskustelu kanssasi saa taas kerran päättyä tähän, koska en ala vouhkaamistasi tämän enempää kommentoimaan.
DAB-radion saa pienempiinkin malleihin, Roll-over protectionin saa jonkinsortin HUD:in saa ja erilaisia alustavaoihtoehtoja on 2 tai 3. Liikennemerkkien tunnistuksesta en tiedä.
Yllättävän kauan olet nimimerkkisi pitänyt. Koska taas vaihdat sen? Kuinkas se 520d kulkee, jonka mainitsit ostaneesi, mutta äkkiä poistit senkin viestin?
Taitaa tämä sama Heinzman meuhkata noissa TM-palstan Volvo-aiheisten juttujen kommentoinnissakin. Ihan samanlaiset jutut ja samat Kiina-propagandat siellä meuhkataan kuin mitä tämä Heinzman harrastaa ja juuri sitä samaa Volvon uuden kiinalaisen nimen arvuuttelua siellä on ollut kuin mitä Heinzman täällä on esittänyt. Siellä voi vapaammin meuhkatakin, kun ei tunnisteta. Saman kuvankin tänne linkitti Volvon kojelaudasta kuin mistä siellä joku meuhkasi monessakin ketjussa.
Putput:
Hah, hah! Jos joku sanoo 9-5:n olevan konservatiivinen ja A6:n kiiltelevän kauneuttaan niin sanon hänelle suoraan, että suksi suolle lakkoja noukkimaan...Ja sitä paitsi milläköhän autolla ne merkonomit ovat aina ajelleet...Kaikki saksalaisten "premium"-valmistajien tämän kokoluokan autot ovat todella vanhanaikaisen näköisiä ja yllätyksettömiä, sisusta ja kojelauta on kaukana toimivuudesta...BMW pursuaa ihmeellisiä lisävarusteita ja vaihdekeppi on niin hauraan näköinen ettei siihen uskalla edes koskea, Audi on ylileveä möhkäle, johon se yllätyksellisyys sitten jääkin. Mersu on jokin ihme jäänne jostain 80-luvun satalankun ajoilta niin muotoilun kuin teknologian osalta...Ja Volvo nyt on vaan aina se sama Volvo, joka on niin pyhän yllätyksetön ja "tuttu ja turvallinen valinta"
Tuo mittaristokuva oli hyvä vertailu, Saab näytti pelkistetymmältä ja selkeämmältä. Ja paitsi, että 9-5 näyttää urheilulliselta, sitä se myös on käytännössä. Moottoriteknologia turbojen saralla on Saabin erikoisalaa ollut aina, mutta nyt tuntuu moottorit olevan teholtaan suorastaan mielettömiä!
...Joten eiköhän jo jätetä se jankutus vanhanaikaisuudesta ja tylsästä muotoilusta, kun kaikki ei ole samaa mieltä "premiumin" perässä juoksijoiden ja bauhausmuotoilua arvostavien kanssa. Yhdyn Aeronautin mielipiteeseen
Henzkuh93:
Toki, Fiatilta ostettu diesel 160hv:n teholla, Opelilta ostetut 1.6T 180hv:n ja 2.0T 220hv:n tehoilla ja GM:n 2.8V6T 300hv:n tehoillaan todellisia benchmarkeja muille.
Todellisuudessa 9-5:n tehoissa ja suorituskyvyssä ei ole hurraamista, kun sitä vertaa kilpailijoihinsa. Bensiinimoottorin osalta se pärjää juuri ja juuri Volvolle, mutta muille ei. Dieseleissä siitä ei ole vastusta kenellekään.
Jopa Opel Insigniaan on tarjolla tehokkaampia moottoreita.
Tuossahan noita kojelautoja on Saabista ja muutamista kilpailijoista aakkosjärjestyksessä. Omaan makuun tietty linjojen rauhallisuus on hyvä asia ja että materiaalit ja värit ja valaistus sointuvat toisiinsa eli valaistuskaan ei saa olla mikään joulukuusi. Tietenkin myös toiminnallisuuden pitää olla kunnossa ja mittariston helppolukuinen ja selkeä.
Saabista ei valitettavasti ole tuon parempaa ja edustavampaa kuvaa, mutta ei se vaalea sisustuskaan mitään muuttaisi ja ero muihin on aika karun selvä. Onhan sillä Saabin Night Panel -toiminnolla etunsa sitten pimeässä ajaessa ja voi Saabilla olla muitakin etuja käytettävyyden suhteen.
Mutta puhtaasti tyylikkyyden suhteen Jaguar XF on ykkönen, Audi A6 sitten ja BMW, Mersu ja Volvo ovat aika tasoissa. Audin käytettävyydessä on tosin minustakin puutteita, mutta tyylikkäitä ohjaamoja Audi tekee ja uusi A7 laittaa vielä pari pykälää tyylikkäämmäksi ja on noista kaikkein tyylikkäin ja ihan vaan vertailun vuoksi sekin on tuossa mukana, koska tuohan tulee sellaisenaa uuteen A6:een.
A6:
http://www.km77.com/fotos/Audi/A6_2009/Audi-A6_2009-Gama_A6_Avant-Gama_A6_Avant-Turismo_familiar-Interior-Salpicadero-5_puertas-200905180403.html?modelId=1060&modelVersionId=484&carType=8&photoType=2&order=2&division=version&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
A7:
http://www.km77.com/fotos/Audi/A7_Sportback_2011/Audi-A7_Sportback_2011-Gama_A7_Sportback-Gama_A7_Sportback-Turismo-Interior-Salpicadero-5_puertas-201007260021.html?modelId=1822&photoType=2&order=2&division=tipo&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
BMW 5-sarja:
http://www.km77.com/fotos/BMW/Serie_5_2010/BMW-Serie_5_2010-Gama_Serie_5-Gama_Serie_5-Turismo-Interior-Salpicadero-4_puertas-200911230297.html?modelId=1271&numDoors=4&modelVersionId=1005&photoType=2&order=2&division=version&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
Jaguar XF:
http://www.km77.com/fotos/Jaguar/XF_2008/Jaguar-XF_2008-3.0_V6_Diesel-S_Portfolio-Turismo-Interior-Salpicadero-4_puertas-200907200001.html?modelId=964&modelVersionId=278&photoType=2&order=2&division=version&galleryLimit=8&galleryBackLimit=8
MB E-sarja:
http://www.km77.com/fotos/Mercedes-Benz/Clase_E_2009/Mercedes-Benz-Clase_E_2009-Gama_Clase_E-Gama_Clase_E-Turismo-Interior-Salpicadero-4_puertas-200907240040.html?modelId=1104&finishId=335&carType=1&photoType=2&order=2&division=acabado&galleryLimit=8&galleryBackLimit=8
Saab 9-5:
http://www.km77.com/fotos/Saab/9-5_2010/Saab-9-5_2010-2.8T_300_CV_XWD_Aut.-Aero-Turismo-Interior-Salpicadero-4_puertas-201009240027.html?modelId=1201&finishId=2273&photoType=2&order=2&division=acabado&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
Volvo S80:
http://www.km77.com/marcas/volvo/2006/s80/gama/gra/100.asp
A-utoilija:
Tässä esitetään mitä night panel tekee käytännössä. Ainakin tuon kuvan perusteella vaikutus on lähinnä kosmeettinen.
http://aeroild.blogspot.com/2010/10/night-panel.html
Aivan yhtä tarpeellinen keksintö kuin Fiatin lämmitettävä hanskalokero.
Te olette varmaan kokeilleet perusteellisesti tuota Night Panelia kun voitte noin jämäkästi mielipiteenne esittää
Minusta tuo on oikeasti tosi hyvä toiminto - paljon fiksumpi kuin vaikkapa istuinlämmittimien piilottaminen kolmannen tason valikoihin.
Tuossa kohtuullisen hyvä kuva vaaleasta sisustuksesta - minun silmään ihan passelin näköinen.
http://images.saabsunited.com/P1020437.jpg
Night Panel on hyvä toiminto. Toki himmennin ajaa lähes saman asian, mutta ei kuitenkaan. Vaaleampi sisusta on todella paljon paremman näköinen, tosin nuo mittariston yläpuolella olevat ritilät häiritsee edelleen.
http://www.saab.fi/fi/fi/start#/Cars/9-5sedan/overview/features-view/nightpanel/
Night Panel -toiminnosta saatava hyöty on yksilöllistä. Toisten silmät vaan on herkemmät kuin toisten ja jotkut häikäistyy hyvin helposti tai esim. silmälasitkin voi ilman heijastuksenpoistoa heijastella ikävästi valoja. Itse en tarvitse välttämättä mitään mittariston himmentämistä ja en koe että saisin siitä hyötyä, mutta silti pidän ideaa ihan hyvänä.
Saabiin saatava valkoinen sisustus tuo lisäkontrastia matkustamoon, mutta eihän se millään tavoin vaikuta itse kojelautaan, kun sitä kuskin penkiltä katselee. Lisäksi ihmettelen kuka ottaisi noin vaalean sisustuksen. Yleensähän vaalein sisustus on beige, eikä puhtaan valkoinen, kuten Saabissa.
Lexus unohtui laittaa noihin aiempiin kuviin mukaan, joten tuossa kuva siitä. Sanoisin, ettei ole kyllä tuossakaan paljon kehumista.
http://www.km77.com/00/lexus/gs/450h/gra/100.asp
Siinä sitten Opel Insignia ja tuo rattihan on ihan samanlainen kuin Saabissa. Onhan tuo Opel tyylikkäämpi kuin Lexus tai Saab.
http://www.km77.com/fotos/Opel/Insignia_2009/Opel-Insignia_2009-2.0_CDTI_130_CV-Cosmo-Turismo-Interior-Salpicadero-4_puertas-200909170049.html?modelId=1045&finishId=643&carType=1&photoType=2&order=2&division=acabado&galleryLimit=8&galleryBackLimit=8
Niin no...eihän tuo Saabin vaalea sisustus valkoinen ole vaan beige. Jos sitten ollaan ihan tarkkoja edelleen, niin tuon vaalean sisustan yhteydessä koko kojelauta muuttuu mustasta kaakaonruskeaksi eli tapahtuu siinä(kin) muutosta.
Toiset tykkää äidistä ja toiset...minusta tuo uusi Saab on kyllä hirmu onnistunut ja eritoten sitä kun ajattelee millaisessa myrskyssä se on syntynyt.
FARwd:
Makuasiat on makuasioita, mutta minusta tuo Volvon kojelauta on selkeästi tyylikkäämpi kuin tuo Saabin. Heijasteluista en ole isoissa Volvoissa juuri kuullut tai niitä itse autoa kokeillessani huomannut. Ei ole kummoinen laatuvaikutelma tuossa perusvarustellussa Saabissa jos ajattelee auton hintaa. Omintakeisuutta siinä kyllä on, tosin sen pilaa minusta tuo Opelin ufo-ratti joka ei minusta istu kokonaisuuteen lainkaan.
Mittariston informatiivisuus - minusta tuo Saabin mittaristo on Volvoon tai vaikkapa Bemariin verrattuna kovin levottoman oloinen. Vollessa ei muistaakseni ole moottorin lämpötilanäyttöä, mutta mittaristo on toisaalta äärimmäisen selkeä. Eikä tuolla lämpötilanäytölläkään suurta arvoa ole, sehän on aina enemmän suuntaa-antava kuin mitään muuta. Kone lämpeneee muutamassa minuutissa ja sen tietää ilman näyttöäkin. Ylikuumeneminen taas on harvinaista ja siitä kyllä varoitetaan kaikissa nykyautoissa jos niin pääsisi käymään.
Opelixi:
Riippuu sen tarpeellisuus siitäkin miten paljon niitä valaistuja mittareita on. Jos nyt Volvoon vertaa, niin siinä niitä on jo valmiiksi vähemmän kun mittaristossa on vain nopeus- ja kierroslukumittarit. Ero night paneliin on käytännössä aika vähäinen.
HUD-näytön näkyminen ikkunalla pimeän aikaan suoraan näkökentässä on minusta jo paljon enemmän häiritsevää, mutta kait sen saa halutessaan pois päältä.
Yhtä lisävarustetta tuskin saa mihinkään muuhun autoon. Nimittäin Saabiin saa lentoasennonilmaisimen. Onko kenties myöhemmin lisävarustelistalle tulossa siivetkin.
Tuossahan se ilmaisin näkyy keskimmäisessä mittarissa:
http://www.km77.com/fotos/Saab/9-5_2010/Saab-9-5_2010-2.8T_300_CV_XWD_Aut.-Aero-Turismo-Interior-Cuadro_de_instrumentos-4_puertas-201009240032.html?modelId=1201&finishId=2273&photoType=2&order=2&division=acabado&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
A-utoilija:
Tarkoitat ilmeisesti keinohorisonttia. Siipiä Saab tuskin enää tarvitsee, sillä sen verran pahassa syöksykierteessä se jo on muutenkin. Ne lentävät Saabit kun eivät yleensä taida lentää kauhean kauaa siipien avullakaan
KonstaKoo:
Vain Linearissa ja Vectorissa, Aerossa kojelauta ja muut muovipaneelit ovat aina mustat. Vain nahalla verhoillut osat ovat vaaleat.
A-utoilija:
Noin se varmaan menee. minua ei haittaa myöskään muiden autojen etu- tai takasumuvalot juurikaan. Ja mittariston pidän aina kirkkaimmalla asetuksella. Liian unettavaa on ajella mittaristo pimeänä.
Ja tuosta Saabin vaaleasta sisustuksesta, ihan sievät penkit.
Saabin omistaneena pidin kyllä night visionia varsin pätevänä varusteena, ja käytin aina kun ajoin pitkää matkaa pimeällä. Vaimoni taas ei varusteesta pitänyt, koska vastaantulevien valot häikäisevät pimeään tottuneita silmiä entistä enemmän.
Sumarit edessä tai takana ei ole koskaan häikäisseet.
Putput:
Tämä on kyllä totta. Bemaritkin myydään USA:han valmiina paketteina, ei siellä asiakkaalla mitään yksilöintimahdollisuuksia sen kummemmin ole. Siellä mennään kauppaan ja ostetaan/liisataan auto, ei sitä viitsitä kuukausikaupalla jonkun pikkuhimmelin takia odotella.
Ja näinhän se on Suomessakin. Myydyin malli on business-varusteltu perusdiesel, ei mitään yksilöllisyyden juhlaa sinänsä.
Ja paljastuihan tuo saksalaisten "räätälöinti"hommakin osittaiseksi kuplaksi laman iskiessä. Miten oli mahdollista että kymmeniä tuhansia tilaamattomia autoja jäi varastoon, vaikka kaikki autot kuulemma "valmistetaan vain tilauksesta"?