Itse pidän tuosta saban ulkonäöstä. Menee XF:n kanssa sinne komeimpien kastiin. XF:n ongelma on, että se tarvitsee alleen mielestäni vähintään 18" kiekot. Jotkut muut näyttävät jo 17" vanteilla ihan hyviltä. Bemari ei enää varsinaisesti ole ruma, mutta se ei näytä oikein miltään. E:ssä on sellaisia elementtejä joista en yksinkertaisesti pidä, eikä suht tavallinen S80:kaan ole yhtä kivan näköinen.
Jos nyt kaikkein komeinta sedania pitää etsiä, niin Maserati Quattroporte on kyllä niin tavattoman komeasti ja ajattomasti muotoiltu, etten voi kuin ihmetellä. Todella komea.
Heinzmanilla on faktat pielessä monessa asiassa. Akseliväli on Volvo S80:ssa sama 284, Audi A6:ssa 286, MB E-sarjassa 287, edellinen BMW 5-sarja 289 ja uusi BMW 5-sarja peräti 297.
Niin A-utoilija, kenellä on faktat pielessä, muut osui kohdilleen mutta A6 on myös 284 cm. PS: Uudessa BMW 5-sarjassa on poikkeuksellisen pitkä akseliväli.
Asiasta on ristiriitaista tietoa. TM:n testin mukaan A6:n akseliväli on 286, kuten myöskin tuon automerkit-sivun mukaan.
No ihan sama, jos vertaa auton pituutta ja akseliväliä niin Saab 9-5 on hyvin lyhytakselivälinen, minkä huomaa älyttömästä perän ylityksestä. Ja tästä johtuen auto on ainakin mun mielestä oudon ja ruman näköinen. Joku muu voi ja saa tykätä, ei siinä mitään.
Saabissa ylitys on pitkähkö keulassa. Saabin peräylitys ei ole kuin 5 senttiä 5-sarjalaista pidempi. E-klassessa on muutama milli saabia pidempi takaylitys, vaikka E on kokonaispituudeltaan 14 senttiä Saabia lyhempi. S-klasse on Saabia lähempänä kokonaispituudeltaan ja siinä on pari senttiä pidempi takaylitys.
Saabin etuylitys on sitten melkein 20 senttia pidempi kuin vaikka 5-sarjassa ja E-klassessa.
Minun makuuni lyhyet etuylitykset ovat vähemmän tyylikkäitä perheautoissa, ja tyylikkäämpiä ovat esim Audin, Saabin ja Peugeot 508:n keulat/etuylitykset.
Miksi TM ei valittanut kojelaudasta? No tietenkin siksi, että se valitus ei olisi perustunut mihinkään faktaan vaan puhtaasti mielipiteeseen. Jos ei tykkää tuosta niin ei ole tykännyt sitten mistään Saabin kojelaudasta.
Käykää ajamassa jollain audin värivalosekamelskahirvityksellä ja uudella Saabilla 500km syksyn pimeällä niin tiedätte miksi se kojalauta on sellainen ja valaistus väreiltään "tylsä".
Täällä huomaa kyllä heti miten jotkut vain inhoaa Saabeja ja Saab kuskeja (kateellisia ihan selkeästi ) kun joka asiasta jurnutetaan ja käännetään esim takaylitys Saabin huonoksi puoleksi. Ylitykset, lyhyet ja pitkät vaikuttaa aina ajettavuuteen eikä ole kovin yksiselitteistä mihin suuntaan se muuttuu. Riippuu painojakaumasta ja muusta alustageometriasta.
Pitkä ja leveä = vakaa, muttei näppärä ja sama toisinpäin. Siitä valmistajat tekee omat valintansa.
A-utoilija: mitä puutteita Saabin kojelaudassa mielestäsi on?
Täällä huomaa kyllä heti miten jotkut vain inhoaa Saabeja ja Saab kuskeja (kateellisia ihan selkeästi ) kun joka asiasta jurnutetaan ja käännetään esim takaylitys Saabin huonoksi puoleksi.
Aika lapsellista kääntää kaikki kritiikki kateellisuudeksi. Varsinkin kun puhutaan asioista, jotka on havaittu aika yleisesti. Katselin hiljattain Saabin kojelautaa. Suuri osa saumoista irvisteli, materiaalit olivat hyvin ankean oloisia, jotku kohdat joustivat aivan liikaa, ilmansuuttimien säätö takelteli ja nitisi ja muotoilu oli kuin 80-luvulta. Kovin tarkkaan en edes jaksanut katsella, koska ensivilkaisukin kertoi jo tarpeeksi.
Kai sekin jo on aika yksiselitteinen todiste, kun auto ei mene kaupauksi ja Saab päivittää kojelaudan jo ensimmäisen tuotantovuoden jälkeen. Tuollainen on äärimmäisen harvinaista alalla. Tietenkin riittävän kova fani pistää tuonkin mahdollisten ostajien ja Saabin itsensä kateuden piikkii ja ei missään nimessä tunnusta sitä mahdollisuutta, että jotain todella oli tehty huonosti.
Haloo A-utoilija... Todellakin kummmastakohan kannattaa tarkistaa faktat, lehdistä/ajovalolamppunetistä vai Audin virallisista lähteistä ?? Eli kenellä todellakin oli faktat pielessä ??
Akselivälit näissä etuvetoisissa, Audi, Saab, Volvo näyttää kaikissa olevan tuo 284. Takavetoisissa pitkittäiskoneisissa , varsinkin Bemarissa, on etuakseli todella edessä, akseliväli on poikkeuksellisen pitkä 297, sisätiloihin tällä tosin ei ole vaikutusta. Perinteisesti Bemarissa on ollut pieni etuylitys.
Haloo itsellesi. Itse väitit, että vain S-klassessa ja vastaavissa on Saabia pidempi akseliväli. Nyt kun huomaat arvanneesi väärin, yrität takertua johonkin pikkuseikkaan, joka ei muuta asiaa mihinkään suuntaan. Tuskinpa tämä kuitenkaan yllättää ketään, koska trollaamassahan sinä täälä vain olet etkä koskaan mitään fiksua tai edes asiallista tekstiä palstalle kirjoita.
A-utoilija: mitä puutteita Saabin kojelaudassa mielestäsi on?
Ensinnäkin haluan korostaa, ettei minulla ole mitään Saabia vastaan ja uusi Saab 9-5 on ensimmäinen Saab ikinä, joka on minussa herättänyt jonkinlaista mielenkiintoa ja kiinnostusta. Ulkonäkö on vaikuttava ja nykyautoista ihan sieltä tyylikkäimmästä päästä. Ulkonäön perusteella voisin tuommoisen Saabin vaikka omistaakin, jos kaikki muutkin ominaisuudet olisi kohdallaan ja huippua verrattuna muihin isoihin premiumeihin. Tai ehkä tuo on jo hieman liian pitkä, mutta muuta valittamista itselläni ei ole ulkomuodosta.
Mutta kojelauta ei ole nykyaikaa ulkoasultaan, vaan lähes kopio jostain 80-luvun Saabista eli se on tietoisesti tehty retroiluhengessä. Asia olisi ok, jos Saabin kojelaudat olisi joskus olleet tyylikkäita, mutta kun ne eivät ole sitä koskaan olleet. 9-5:n kojelauta menettelisi jossain puolet halvemmassa autossa, mutta ei autossa, jonka pitäisi kilpailla saksalaisia premiumeja, Volvoa, Jaguaria, Lexusta ym. vastaan.
Kojelauta on halvan oloista mustaa muovia ja kauttaaltaan musta ilman mitään värisävyjä ja mustat tuuletusritilät on erityisen epäonnistuneen näköiset ja suorat kopiot Saabin kojelaudoista jo vuosikymmenien ajan. Mittaristo on ihan toimiva, tosin karu ja pelkistetty sekin. Yövalaistus ja Night Panel -toiminto varmasti ovat Saabissa kohdallaan ja niitä en kritisoi ollenkaan.
Kun noista mainitsemistani asioista on tullut aikamoista kritiikkiä ulkomaisissa julkaisuissa, niin en ole mielipiteeni kanssa yksin. Esim. What Car antoi laadusta Saabille arvosanaksi 2 tähteä ja kommenttina oli, ettei matkustamo ole sitä laatutasoa mitä odottaisi tämän luokan autolta ja materiaalit ei ole niin tukevia kuin pitäisi. Lisäksi kun kerran autoon on jo luvattu päivitystä matkustamoon, niin ei sitä tulisi jos kaikki olisi niin kuin pitää. Tuon luokan auton laatuvaatimukset on korkealla ja silloin ei riitä se, että tehdään matkustamo joka ei pärjää edes entisen omistajan pykälää pienemmälle tekeleelle eli Opel Insignialle. Mielenkiinnolla odotan mitä päivitystä matkustamoon tehdään, mutta minusta kojelauta vaatisi perusteellisen remontin ollakseen vertailukelpoinen kilpailijoihinsa.
No joo, joka tapauksessa A-utoilijan motiivi on ihan sama tässäkin tapauksessa kuin aiemmin Volvojen sisustojen vastaavien puutteiden kiistäminen. Näköjään 9-5 on A-utoilijasta sen verran hyvä auto että pitää hyökkäyksellä puolustaa Volvoa. Ihan mukavaa että on ollut pitkä tauko Volvo-kampanjassasi tähän asti.
9-5 on kokonaisuutena aika hyvää 'keskivertokamaa' mutta hyvässä paketissa. En tiedä milloin esim. Volvolla olisi ollut mitään läheskään noin hyvännäköistä ja noin hiottua ilman suuria puutteita. Volvo on aina joutunut tekemään suuria kompromisseja ja siten ollut pahasti puutteellinen erittäin oleellisissa piirteissä. Saabissa sentään ajettavuuskin ok ja kautta linjan saatavissa haluttaessa hyvällä nelivetosysteemillä eli paketista saa aika hyvän.
Paha tikki Volvolle ja Audille, vielä pahempi olisi jos Saab esitelisi vastaavantasoisen auton hieman alempaan (suositumpaan) luokkaan, koska tuon kokoisia autoja ei hirveästi ihmiset oikeasti tarvitse eli eivät maksa siitä koosta ekstraa. Farkkuversio kiireesti myyntiin, sellaisella on varmasti reippaampaa kysyntää tuossakin kokoluokassa. Tai siis olisi näille kahdelle paha juttu jos edes jonkinlainen osa näiden ostajista tekisivät muuta kuin ostaisivat joko sen seuraavan mitä merkiltä ulos tulee tai 'sitä samaa mitä muutkin'. Harvassa on varmasti jatkossakin Saabin ostajat, mutta tarkoitankin että suhteessa niihin jotka uskaltavat ostaa jotain yksilollistä ja muuta kuin mitä naapurilla on niin on hyvät mahdollisuudet nyt myydä ihan ok noin pieneksi merkiksi.
Sisusta on askeettinen ainakin tuolla täysmustalla ilman metalli- tai puupaneeleja, eli aika samaa sarjaa kuin Volvo. Joidenkin osien materiaalin laatu on Saabissa aika huonoa, se on totta, jopa huonompaa joiltain osin kuin Volvossa ja Skodassa. Se tuskin monia haittaa hirveästi, muutoin kun sisusta on sentään aika hyvä ergonomialtaan (toisin kuin Volvoissa, edes uusimmassa eli S60:ssä ) ja on ajamisen kannalta hyvä.
Varusteitakin 9-5:een saa hyvin, mm. HUD-näytönkin ja tietenkin 'kaikki mitä muillakin' tuossa ali-premiumluokassa. Insignia johon tuo pohjautuu on todettu jo hyväksi ajaa ja nelivetoinen OPC-versio erittäin suorituskykyiseksi etenkin lumella, joten ihan hyvä perusta tuollaiseen autoon.
Sisustan ulkonäkö/tyyliseikkojen lisäksi vaihteistot ovat pientä miinusta. Kokonaisuutena erittäin houkutteleva auto Superb/S80/S60/A6/A4 -ostajien luokkaan, ainoa tyylikäs se noista ainakin on!
Downsizing oli järkevää sen jälkeen ahtimet heräsivät riittävän alhaisilla kierroksilla ja puristuksia ei tarvinnut laskea kohtuuttoman alhaisiksi.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että nyt puhutaan moottoritekniikasta kokonaisuutena. Siihen liittyy aika paljon muutakin kuin ahdin. Mun mielestä valmistajaa, joka ei ole tehnyt oikeastaan yhtään moottoria, ei voi oikein missään suhteessa pitää moottoritekniikan huippuosaajana.
9-5:n antoi maksimiväännön 1800rpm. Eikä kukaan ole väittänyt Saabia moottoritekniikan huippuosaajaksi. ECU oli kuitenkin Saabin omaa tuotantoa eikä ostettu Boschilta tai Siemensiltä kuten saksalaisissa kilpailijoissa tai Volvossa.
Ei kuitenkaan tarvi vähätellä osaamista, kun 60-luvulta juuret omaavasta moottorista on saatu puristettua kilpailijoita parempi suorituskyky ja alhaisempi kulutus. Eikä siihen tarvittu kevytmetallista lohkoa, muuttuvaa venttiilinajoitusta ym.
Saab oli ehkä 'edelläkävijänä' tiettyjen asioiden SOVELTAMISESSA. Ehkä jossain määrin myös kehityksen katalyyttinä mutta aika vähissä määrin taisi tuon pienen valmistajan vaikutus olla.
Opelixi voisi vähän rajoittaa väitteitään mistään 'päihittämisistä'. Ja siitä että kenellä oli turbo-osaamista ja kenellä ei. Nimittäin esim. 523i:n koneeseen verrattuna jos yhdessä testissä sai suorituskyvyn ja kulutuksen vähän paremmaksi ei tarkoita että näin olisi yleisesti, ja etenkään se ei tarkoita etteikö olisi paljon muutakin mitä pitää tarkastella moottoreissa.
Turbo-osaamisen suhteen on AIVAN väärässä osoitteessa jos haukkuu Bemua, ja siinäkin olet täysin väärässä että Bemu ei olisi ihan itsessäänkin (ilman alihankkijoita myös) edelläkävijänä moottorinohjauksen suhten myös.
Minä näkisin asian niin että Saab teki aika hyvin sen mitä sen oli pakko siinä tilanteessa missä oli, erittäin rajallisin resurssein ja strategisin mahdollisuuksin. Aika heikoilla oli Saabin mahdollisuudet tehdäkään muuta kuin ruuvailla sitä yhtä lohkoa. Turbokoneet olivat aiemmin hyvin pahasti sen ajan teknologian tason rajoittamat. Bemu taas on ottanut oikeastaan kaikilla osa-alueilla hyvin johdonmukaisesti käyttöön sen teknologian mikä on kypsää, unohtamatta että se on ollut uranuurtajana monella tapaa. Bemu otti jälleen käyttöön bensaturbot kun se oli kannattavaa heidän mielestään, eli kun pahimmat turbojen oikut ja huonot puolet oli ratkaistavissa.
Nytkin se tekee samaa koko ajan: uusi kuutosturbo ei ole enää kahdella ahtimella turhaan kun ei ole pakko, teknologia kun mahdollistaa saman ominaisuustason yhdellä twin-scrollilla. Minusta hyvä esimerkki samanlaisesta suhtautumiesta on avoautojen katoissa: Bemu ei rynnännyt muodin mukana käyttämään kovakattoja vaan katsoi että kangaskatot olivat parempi ratkaisu alkuvaiheessa, ja edelleenkin tietyissä autotyypeissä. Sitten kun hyödyt olivat suuremmat kuin haitat niin se otti 3-sarjassa käyttöön coupé-cabrio -tyyppisen kovakaton.
Kaikki kunnia Saabin porukalle siitä mitä se on rajallisilla resursseillaan tehnyt, harmi että sen taipaleesta suurin osa on ollut muiden omistuksessa ja kaikki langat eivät todellakaan olleet heidän käsissään. Varmasti olisimme saaneet paljon parempia tuotteita ja eteenpäin kirittävää voimaa autoalalle toisissa olosuhteissa. Toisaalta on onni että on edes vielä olemassa, en usko että ilman muiden omistusta olisi nyt olemassa missään tapauksessa. Täytyy toivoa että nyt on mahdollisuus saada ihmisten nautittavaksi aitoja Saabia, sen aidossa teknologiapainotteisessa, ennakkoluulottomassa hengessä.
Ei, vaan BMW taitaa olla pääasiallinen suunnittelijaosapuoli, pitäen samalla myös itsellään tiettyjen teknologioiden hyödyntämisen oikeuden tuossa koneessa (tai ainakin vielä vähän aikaa sitten piti, en tiedä onko muutoksia tullut viime aikoina). PSA taas ollut pääasiallinen tuotannonsuunnittelijaosapuoli.
Eiköhän käytännössä tärkeintä auton kojelaudassa ole ergonomia ja mittariston selkeys ja informatiivisyys. Tietysti esitteiden tekijöitä ja myyntimiehiä miellyttää monenlaiset muoti-ilmiöt ja "jalomuovilistat", mutta kuinka moni autolla oikeasti ajava jää ihailemaan tuuletussuuttimien ja listojen muotoilun eleganssia. Toiminnallisuus on tärkeintä.
Satunnaiset käyttäjät - joihin lehtien koeajajatkin kuuluvat -tietysti koittavat osoittaa pätevyytensä kritisoimalla "vanhentunutta" kojelautaa, mutta ainoa joka käyttäjää kiinnostaa käytännön ajossa on se kuinka mittareiden lukeminen ja laitteiden käyttö onnistuu vaihtelevissa olosuhteissa, esim. kirkkaassa auringonvalossa tai talvipimeällä käsineet kädessä. Tällä alueella pohjoismaiset merkit ovat perinteisesti pärjänneet hyvin. Eivätkä useimmat saksalaisetkaan kovin huonoja ole olleet. Joidenkin merkkien nykyään suosimaa moottorin lämpömittarin unohtamista en vain jaksa ymmärtää. Ja ainakin yhdessä autossani latausmittari paljasti laturin diodivian, jota merkkivalot eivät kertoneet. Katoavaa kansanperinnettä sekin.
Eiköhän käytännössä tärkeintä auton kojelaudassa ole ergonomia ja mittariston selkeys ja informatiivisyys. Tietysti esitteiden tekijöitä ja myyntimiehiä miellyttää monenlaiset muoti-ilmiöt ja "jalomuovilistat", mutta kuinka moni autolla oikeasti ajava jää ihailemaan tuuletussuuttimien ja listojen muotoilun eleganssia. Toiminnallisuus on tärkeintä.
Satunnaiset käyttäjät - joihin lehtien koeajajatkin kuuluvat -tietysti koittavat osoittaa pätevyytensä kritisoimalla "vanhentunutta" kojelautaa, mutta ainoa joka käyttäjää kiinnostaa pidemmällä aikavälillä on se kuinka mittareiden lukeminen ja laitteiden käyttö onnistuu vaihtelevissa olosuhteissa, esim. kirkkaassa auringonvalossa tai talvipimeällä käsineet kädessä.
...etenkin kun ei taida Suomessa montaa 9-5 löytyä millään muulla kuin perusmustalla kojelaudalla ilman 'koristepintoja'. Onko kukaan nähnyt Suomessa muita? Kuviakaan metalli- tai puusomisteilla ei tahdo löytyä. Joten ihan hyvä eräiden haukkua jotain mistä eivät ole edes nähneet kuin yhden vaihtoehdon.
A-utoilijan tapauksessa tiedämme että kyseessä on yksi asia johon tarttua ja paisutella kuten hän on tehnyt muidenkin merkkien kohdalla. Ikäänkuin Volvolla olisi kehumista tuossa suhteessa... Ja vanhentunutta? Kaikki tietää että aiemmat Saabit olivat viime aikoina turhan vanhoja malli-iältään johtuen firman poikkeuksellisen huonosta tilanteesta/asemasta, mutta mikä tekosyy Volvolla on kamalan XC90:n myynnissäololle? Tai uuden S60:n sisustan kamaluuden (ulkonäöllisesti JA toiminnallisesti!) syyksi?
Opelixi voisi vähän rajoittaa väitteitään mistään 'päihittämisistä'.
Väitteeni perustui TM:n tekemään testiin. Saabilla oli käytössään 4-vaihteinen automaatti vs BMW:n 5-vaihteinen.
Putput:
Ja siitä että kenellä oli turbo-osaamista ja kenellä ei. Nimittäin esim. 523i:n koneeseen verrattuna jos yhdessä testissä sai suorituskyvyn ja kulutuksen vähän paremmaksi ei tarkoita että näin olisi yleisesti, ja etenkään se ei tarkoita etteikö olisi paljon muutakin mitä pitää tarkastella moottoreissa.
Älä nyt viitsi alkaa väittämään, että BMW:llä olisi tuohon aikaan ollut "turbo-osaamista". Jos sitä oli, niin erikoista, että eivät sitä hyödyntäneet malleissaan?
Putput:
Turbo-osaamisen suhteen on AIVAN väärässä osoitteessa jos haukkuu Bemua, ja siinäkin olet täysin väärässä että Bemu ei olisi ihan itsessäänkin (ilman alihankkijoita myös) edelläkävijänä moottorinohjauksen suhten myös.
Missä mallissa BMW:llä on omaa tuotantoa oleva moottorinohjaus? Itse olen törmännyt Boschin ja Siemesin tekeleisiin.
Putput:
Bemu taas on ottanut oikeastaan kaikilla osa-alueilla hyvin johdonmukaisesti käyttöön sen teknologian mikä on kypsää, unohtamatta että se on ollut uranuurtajana monella tapaa. Bemu otti jälleen käyttöön bensaturbot kun se oli kannattavaa heidän mielestään, eli kun pahimmat turbojen oikut ja huonot puolet oli ratkaistavissa.
Putput:
Varmasti olisimme saaneet paljon parempia tuotteita ja eteenpäin kirittävää voimaa autoalalle toisissa olosuhteissa.
Epäilen tätä vahvasti, koska omat siivet eivät olleet kantaneet, kun GM osti Saban. GM:ltä Saab sai hyvän pohjalevyn ja Saab 9-5 ilmestyessään menestyi ainakin kotimaisissa testeissä todella hyvin ja useamman vuoden. Jossain vaiheessa ilmeisesti rahahanat laitettiin kuitenkin kiinni, kun malli jätettiin vanhenemaan.
Putput menee nyt jo aika huvittaviksi nämä hyökkäilyt Volvoa vastaan jopa Saab ketjussa. Mikset pysy asiassa ja kirjoita Saabista? Toinen kumma asia on nämä jatkuvat henkilökohtaisuuteen menemiset eli toistamiseen mikset pysy asiassa eli Saabissa? Ja jos tällä palstalla on joskus vedetty jotain kampanjaa, niin se on Mr Putputin Bemari-kampanja, joka nytkin koko ajan tuolta rivien välistä putputtelee esiin.
Kun se Volvon ergonomia ja kojelauta on kerran niin kamala ja surkeuden huippu, niin mitä sitten onkaan uuden Bemarin kojelauta. Tuossa nappulat Volvosta ja Bemarista ja kummassa niitä onkaan enemmän ja kummassa ne on selkeämmin ryhmitelty? Tuossa kuvassa olevia Volvon numeronäppäimiä käytetään vain integroidussa puhelimessa, joita on harvassa autossa ja vaihdekepin takana näkyy säädettävän alustan napit, joita myöskin on harvassa autossa.
Väitteeni perustui TM:n tekemään testiin. Saabilla oli käytössään 4-vaihteinen automaatti vs BMW:n 5-vaihteinen.
Väitteesi ovat siis järkkymättömällä pohjalla...
Opelixi:
Älä nyt viitsi alkaa väittämään, että BMW:llä olisi tuohon aikaan ollut "turbo-osaamista". Jos sitä oli, niin erikoista, että eivät sitä hyödyntäneet malleissaan?
Ei muutoin kuin vain ensimmäisestä turboahdetun F1:sen maailmanmestaruuden ajoista lähtien (henkilöauton lohkoa käyttäen), 1998 voittivat 320d:llä Nürburgring 24h:n, Alpinan kautta heillä oli kokemuksia niiden B10 Biturbosta ja muista ahdetuista, varmasti käytettävissään huipputeknologia jos olisivat katsoneen sen sopivan henkilöautoihin siihen aikaan!! Olet naurettava!!! Aiemminhan sillä olikin turbomalleja myynnissä, mm. 745i, mutta koska olet näköjään oikeasti näistä asioista tietämätön nettihuutelija niin et tiedä miksi BMW on halunnut tarjota vähän erilaisia koneita, erityisesti rivi-6:sia ja miksi ihmiset ovat niitä ostaneet kuin hullut puuroa.
Opelixi:
Missä mallissa BMW:llä on omaa tuotantoa oleva moottorinohjaus? Itse olen törmännyt Boschin ja Siemesin tekeleisiin.
Motronicien sun muiden ajoista lähtien BMW on ollut mukana kehittämässä niitä ja ensimmäisenä ottamassa käyttöön uusimpia teknologioita. Ottaisit vähän edes selvää ennen väittämiä, vähän noloa kun et ole oikein kartalla...
Opelixi:
Ihme päänaukoja joka menee täysin lukkoon kun pitäisi alkaa puhumaan asioista. Kerro mitä ahtamisteknologioita Bemu olisi voinut ottaa käyttöön nopeammin ja mitä se ei ollut tuomassa tuotantoon pioneerina? Enemmän on niitä asioita missä se on ollut eturintamassa, ja harvassa on ne teknologiat mitä se ei käyttänyt joista olisi ollut hyötyä myymissään autoissa. Ehkä jotain VTG:tä se ei ole tarjonnut mutta sekin johtuu hintasyistä eli ei ole kannattanut myymiensä autojen hintaluokassa.
BMW toi myyntiin ellei ensimmäistä niin ainakin yhden ensimmäisistä turboahdetuista autoista, ensimmäinen Saksalainen 2002 turbo ainakin oli. Ahdetuissa dieseleissä se on ollut AIVAN kärjessä, nyt vasta muut alkaa ottaa kiinni sitä etumatkaa mitä sillä oli kun se toi uuden sekventiallisesti ahdettujen dieselien sukupolven. Niissä on paljon muutakin erinomaista kuin paperiarvot, sitä moni ei vieläkään osaa arvostaa siinä määrin läheskään kuin pitäisi. Nyt, kuten bensakoneisissakin, aletaan päästä riittäviin ominaisuuksiin yhdellä ahtimella joten alkaa sekventiaalisen ahtamisen merkitys ehkä vähentyä?
Ok, N54 on ollut aika susi kun BMW mokasi näköjään bensapumpputoimittajan suhteen täysin. Mutta teknologialtaan sekä Minissä käytetyt 4-syl ahdetut että bemuissa käytetyt 6-syl ja V8:t sekä Bemuissa ja Rollseissa käytettävät V12 koneet ovat aivan huippua. Heti kun mm. suorasuihkutuksen (ja dieselien aikaansaaman ahtimien hinnan tippumisen) myötä ahtaminen tuli kannattavaksi käyttää henkilöautoissa niin BMW toi heti tarjolle hyvin todennäköisesti markkinoiden parhaat ahdetut koneet, kautta linjan. Eiköhän se kerro tasan sen että osaamista on nyt ja on ollut koko ajan? Ja että ei pelleillä toimimattoman teknologian kanssa markkinoilla jos se ei tarjoa tarpeeksi hyvä ominaisuuksia. Vai onko Saab tai joku muu selvästi edellä ja BMW ei tajua mitä tekee?
Opelixi:
Epäilen tätä vahvasti, koska omat siivet eivät olleet kantaneet, kun GM osti Saban. GM:ltä Saab sai hyvän pohjalevyn ja Saab 9-5 ilmestyessään menestyi ainakin kotimaisissa testeissä todella hyvin ja useamman vuoden. Jossain vaiheessa ilmeisesti rahahanat laitettiin kuitenkin kiinni, kun malli jätettiin vanhenemaan.
Tuosta en ainakaan minä saanut mitään selvää. Jos tuon takana oli joku looginen ajatus (ja jollain tapaa liittyy siihen minun kirjoitukseen mitä siteerasit) niin selitä vielä kerran, kiitos!
Putput menee nyt jo aika huvittaviksi nämä hyökkäilyt Volvoa vastaan jopa Saab ketjussa. Mikset pysy asiassa ja kirjoita Saabista? Toinen kumma asia on nämä jatkuvat henkilökohtaisuuteen menemiset eli toistamiseen mikset pysy asiassa eli Saabissa? Ja jos tällä palstalla on joskus vedetty jotain kampanjaa, niin se on Mr Putputin Bemari-kampanja, joka nytkin koko ajan tuolta rivien välistä putputtelee esiin.
Voivoi, harmittaako kun sinusta näkee kilometrien päähän todelliset motiivit? Pitkään olet jaksanut haukkua Saabia tässäkin aloittamassasi ketjussa, jossain vaiheessa jopa kävit haukkumassasi autossa ihan ISTUMASSA (väitteesei mukaan), jossain vaiheessa sinulle selvitettiin sisustuksen värivaihtoehdot netissä kun et muuten niitä tiennyt, ja ehkä jossain vaiheessa jopa näet kuvia muista sisustan eri vaihtoehdoista! Siitä en uskalla unelmoida että luonnossa niitä näkisit, saati että ajaisit sitä autoa. Eikä paljon väliäkään, kun Volvoahan täällä olet puffaamassa, ja pääasia TAAS VAIHTEEKSI on se että olet valikoinut jonkun piirteen jota paisutella ja sen perusteella haukkua koko auton.
Kun se Volvon ergonomia ja kojelauta on kerran niin kamala ja surkeuden huippu, niin mitä sitten onkaan uuden Bemarin kojelauta.
Ergonominen, tyylikäs ja monta pykälää korkealuokkaisempi. Vaikka onkin täysin eri ajoneuvoluokasta jossa aivan eri tasolla ominaisuuksia.
Tuossa nappulat Volvosta ja Bemarista ja kummassa niitä onkaan enemmän ja kummassa ne on selkeämmin ryhmitelty?
Bemussa on selkeämmin ryhmitelty ja on myös helpompi käyttää. Selvästi. Vaikka toimintoja ja ominaisuuksia on aivan eri tavalla.
Tuossa kuvassa olevia Volvon numeronäppäimiä käytetään vain integroidussa puhelimessa, joita on harvassa autossa ja vaihdekepin takana näkyy säädettävän alustan napit, joita myöskin on harvassa autossa.
Huomaatko ettei Bemussa ole ollenkaan nappeja vaihdekepin takana? Ja että ne on ryhmitelty loogisesti toimintojen mukaan eikä kuten Volvossa ikea-tyyliä (ja laatua) muistuttavan lankun päälle ja ryhmitelty epäloogisiin paneeleihin jotta muistuttaisi jotain Bang&Olufsenin grammarin muotoilua?
Ja tuo ei perustu pelkkään nettikuvien maallikkoarviointiin.
Miten sanoisit muuten että Volvon kilpailija asettuu 9-5:sta vastaan? Ilmeisesti olet sitä mieltä että V70 on se kilpailija Volvolta? No, S60 se ei ainakaan ole sillä se on SELVÄSTI pikkuautomaisempi sekä kooltaan että olemukseltaan/suunnittelultaan. Ja S60:n sisustusta on aika vaikea perustella erottuvaksi tuosta ellei katso että 70-luvun sohvan väri penkkeihin ja yksi alumiinia hiukan muistuttava muovilätkä kojelaudassa tekevät radikaalin eron...
Siis oikeasti palasit pitkän tauon jälkeen tänne vaan alkaaksesi riidellä ja heitellä henkilökohtaisuuksia muita kirjoittajia kohtaan? Mitähän Volvon puffausta taas olet unissasi nähnyt minun tehneen tässä ketjussa?
Vai että olen oikein haukkunut Saabia, kun olen kertonut mitä ajattelen sen kojelaudasta eli puutteesta joka on ollut esillä lähes jokaisessa koeajossa ja johon jo Saabkin on reagoinut pikaisella päivityksellä. Voi voi, sinuahan se varmaan liikuttaakin kovasti mitä joku täällä tai autolehtien koeajoissa Saabista kirjoittaa.
Miksi ihmeessä minun pitäisi koeajaa Saab? Vilkaisu liikkeessä on ihan kaikki mitä olen Saabista kiinnostunut. Olen sen nähnyt myöskin liikenteessä ja olen moneen kertaan jo kehunut sen ulkonäköä. Mutta ei minua Saab kiinnosta omistukseen asti. Miksi pitäisi kiinnostaa, vaikka siitä ketjun avasinkin? Eikö tällä palstalla saa kirjoittaa ihan niistä autoasioista, joista kukin haluaa, ilman että siihen liittyy yhtään mitään motiivia. Siis nimenomaan kirjoittaa autoista ja vaihtaa niistä ajatuksia ilman henkilökohtaisuuksia muita palstalla olevia kohtaan.
Aika älyttömiä päätelmiä kyllä teet olemattomilla faktoilla. Sorry vaan, mutta taas kerran keskustelumme sai olla tässä eli en lähde tämän tyyliseen keskusteluun tämän enempää mukaan.
Siis oikeasti palasit pitkän tauon jälkeen tänne vaan alkaaksesi riidellä ja heitellä henkilökohtaisuuksia muita kirjoittajia kohtaan? Mitähän Volvon puffausta taas olet unissasi nähnyt minun tehneen tässä ketjussa?
Vai että olen oikein haukkunut Saabia, kun olen kertonut mitä ajattelen sen kojelaudasta eli puutteesta joka on ollut esillä lähes jokaisessa koeajossa ja johon jo Saabkin on reagoinut pikaisella päivityksellä. Voi voi, sinuahan se varmaan liikuttaakin kovasti mitä joku täällä tai autolehtien koeajoissa Saabista kirjoittaa.
Miksi ihmeessä minun pitäisi koeajaa Saab? Vilkaisu liikkeessä on ihan kaikki mitä olen Saabista kiinnostunut. Olen sen nähnyt myöskin liikenteessä ja olen moneen kertaan jo kehunut sen ulkonäköä. Mutta ei minua Saab kiinnosta omistukseen asti. Miksi pitäisi kiinnostaa, vaikka siitä ketjun avasinkin? Eikö tällä palstalla saa kirjoittaa ihan niistä autoasioista, joista kukin haluaa, ilman että siihen liittyy yhtään mitään motiivia. Siis nimenomaan kirjoittaa autoista ja vaihtaa niistä ajatuksia ilman henkilökohtaisuuksia muita palstalla olevia kohtaan.
Aika älyttömiä päätelmiä kyllä teet olemattomilla faktoilla. Sorry vaan, mutta taas kerran keskustelumme sai olla tässä eli en lähde tämän tyyliseen keskusteluun tämän enempää mukaan.
Ok, Volvon huonompilaatuiset sisustukset eivät edes ole huonompilaatuisia kuin esim. Saksalaisissa oikeissa premiumeissa. Mutta Saabista ei tarvitse muuta tietääkään kuin että sisustus on laaduton, vaikka et edes tiedä mitä vaihtoehtoja siihen saa etkä ole ikinä nähnytkään kojelaudan eri vaihtoehtoja. Eli millään muulla ei sitten olekaan väliä, eikä tarvitse edes ajaa, riittää että voi eri testejä lukemalla 'todeta' että huono on! Tiedätkö edes mitä eri vaihoehtoja 9-5:ssä on alustan suhteen, eli mitkä eri asiat vaikuttavat ajettavuuteen?
Siis Saabiin saa istuimiin valkoisen verhoilun kangas- ja nahkaverhoiluna ja verhoilun väri muuttuu valkoiseksi myös ovissa. Ainoastaan keskimmäisellä Vector-varustetasolla valkoinen penkkien verhoilu vaikuttaa myös matkustamon matkustajan puoleisen osan ja hansikaslokeron väriin. Myös ainoastaan Vector-varusteluun saa nahkaverhoilujen yhteydessä yhden tyyppisen "puuvaikutteisen" somisteen, joka on kiiltävää tummaa puujäljitelmää. Muita sävyjä tai alumiininväriä ei näyttäisi olevan valikoimissa. Ja itse kojelautaan nuo nyt ei vaikuta yhtään mitään.
Onhan nuo Saabin valikoimat lisäkoristeluun aika vähissä ollakseen kilpailija premium-luokan isoille sedaneille. Hyvä, että sentään saa sen valkoisenkin verhoilun. Valkoinen verhoilu toki tuo lisää valoisuutta, mutta aika harva sellaista varmaan ottaa, kun se likaantuu ja esim. ruskean sävyt verhoilujen väreistä puuttuu kokonaan, kuten myös mahdollisuus yksilöllisiin koristepaneeleihin. Ehkä noita tulee sitten sen lähiaikoina luvatun päivityksen mukana tai ainakin aihetta olisi, jos meininki on oikeasti kilpailla premium-luokassa.
Enkä muuten ole väittänyt Saabia huonoksi autoksi kertaakaan ja siihenkin saa sen tavanomaisen urheilullisen alustan muihin varustetasoihin ja tosiaikaisen iskunvaimennuksen Aero-malliin. Saabille toki löytyy ostajia, mutta myyntihän on ollut pettymys tähän asti. Itse toki toivon Saabille hyvää menestystä, mutta sen omistamisesta en ole kiinnostunut itse. En ole myöskään erityisemmin kiinnostunut Saabia koeajamaan, mutta siitä vaan Putput itse koeajamaan, jos kiinnostusta riittää. Epäilen vaan, ettei taida kiinnostusta koeajoon riittää itselläsikään, vaikka minulle vaahtoat, etten ole autoa koeajanut.
Kun täällä suu vaahdossa vauhkotaan niistä kojelaudan puutteista verrattuna kilpailijoihin ja puutteeksi esitetään värien, parempien muovien jne puute sekä teidän silmää miellyttävän designin puute niin mulla pääsee kyllä nauru.
Itse väitän, että Audilta puuttuu toimivuus, BMW:ltä tyyli ja Mersulta kaikki em:t.
Huonolaatuinen työnäjälki.. haistakaa jo mitä ehditte. Joku jurpo on ilmeisesti lukenut ulkomaan lehtien juttuja. Käykääpä itse tutustumassa autoon ja laittakaa tänne yksikin kuva irvistävästä saumasta. Eikä linkkejä mihinkään esisarjan autoihin. Vaan asiakkaille myytävistä uusista autoista.
Pahempaa pskn jauhantaa ei olekkaan vähään aikaan täällä nähty. Ja sanokaa mitä haluatte, mutta kateus se on joka paistaa läpi. On se sitten kateutta itse autoja kohtaan, tai Saabisteja yhteisönä, en tiedä. Mutta eipä ole montaa toista porukkaa joka yhtä paljon autoistaan pitää.
mutta koska olet näköjään oikeasti näistä asioista tietämätön nettihuutelija niin et tiedä miksi BMW on halunnut tarjota vähän erilaisia koneita, erityisesti rivi-6:sia ja miksi ihmiset ovat niitä ostaneet kuin hullut puuroa.
Perun kaikki puheeni. BMW on ehdottomasti ollut ja tulee aina olemaan bensakoneiden ahtamisen edelläkävijä.
Ok, Volvon huonompilaatuiset sisustukset eivät edes ole huonompilaatuisia kuin esim. Saksalaisissa oikeissa premiumeissa. Mutta Saabista ei tarvitse muuta tietääkään kuin että sisustus on laaduton, vaikka et edes tiedä mitä vaihtoehtoja siihen saa etkä ole ikinä nähnytkään kojelaudan eri vaihtoehtoja. Eli millään muulla ei sitten olekaan väliä, eikä tarvitse edes ajaa, riittää että voi eri testejä lukemalla 'todeta' että huono on! Tiedätkö edes mitä eri vaihtoehtoja 9-5:ssä on alustan suhteen, eli mitkä eri asiat vaikuttavat ajettavuuteen?
Juuri näin, A-utoilija alunperin mm. valitti miten 9-5:ssä sisustuksessa kaikki on väriltään tummaa/mustaa ämpärimuovia ja vaihtoehtoja ei ole. Kun hieman viitsii tutkia niin tällainenkin löytyy:
http://images.saabsunited.com/Saab9-5interiorCocoa.jpg
Toki tietysti Vlovon malli on saabia vanhempi, eli tyyli on toisenlainen. Ja tyylipisteet on sitten makuasioita...
Ja samahan se on niin sakuissa kuin hurreissakin : mattamusta sisustus ilman tilpehööriä ja sitten siihen rinnalle vaalea, vaikka beesi susustus, niin autot ovat kuin eri maailmasta.
Siis Saabiin saa istuimiin valkoisen verhoilun kangas- ja nahkaverhoiluna ja verhoilun väri muuttuu valkoiseksi myös ovissa. Ainoastaan keskimmäisellä Vector-varustetasolla valkoinen penkkien verhoilu vaikuttaa myös matkustamon matkustajan puoleisen osan ja hansikaslokeron väriin. Myös ainoastaan Vector-varusteluun saa nahkaverhoilujen yhteydessä yhden tyyppisen "puuvaikutteisen" somisteen, joka on kiiltävää tummaa puujäljitelmää. Muita sävyjä tai alumiininväriä ei näyttäisi olevan valikoimissa. Ja itse kojelautaan nuo nyt ei vaikuta yhtään mitään.
Onhan nuo Saabin valikoimat lisäkoristeluun aika vähissä ollakseen kilpailija premium-luokan isoille sedaneille. Hyvä, että sentään saa sen valkoisenkin verhoilun. Valkoinen verhoilu toki tuo lisää valoisuutta, mutta aika harva sellaista varmaan ottaa, kun se likaantuu ja esim. ruskean sävyt verhoilujen väreistä puuttuu kokonaan, kuten myös mahdollisuus yksilöllisiin koristepaneeleihin. Ehkä noita tulee sitten sen lähiaikoina luvatun päivityksen mukana tai ainakin aihetta olisi, jos meininki on oikeasti kilpailla premium-luokassa.
Vielä vähän aikaa sitten kiistit KAIKEN täsmälleen samanlaisen kritiikin Volvoa kohtaan, eroa kun oli ja on edelleen kunnon premiumeihin juuri esimerkiksi tuolla osa-alueella!!! Kuten minä ja muut ovat lukemattomat kerrat jo ennenkin huomanneet: väität Volvon eroja premiumeihin olemattaomaksi mutta sitten täsmälleen kiistämiesi erojen perusteella sitten vedätkin eroa Volvon ja muiden ei-premiumien välille!
Enkä muuten ole väittänyt Saabia huonoksi autoksi kertaakaan ja siihenkin saa sen tavanomaisen urheilullisen alustan muihin varustetasoihin ja tosiaikaisen iskunvaimennuksen Aero-malliin.
Ei tuokaan mennyt ihan oikein ja näkyy ettet siis tiedä hyvinkin suurista eroista eri 9-5:sten alustoissa.
Saabille toki löytyy ostajia, mutta myyntihän on ollut pettymys tähän asti. Itse toki toivon Saabille hyvää menestystä, mutta sen omistamisesta en ole kiinnostunut itse. En ole myöskään erityisemmin kiinnostunut Saabia koeajamaan, mutta siitä vaan Putput itse koeajamaan, jos kiinnostusta riittää. Epäilen vaan, ettei taida kiinnostusta koeajoon riittää itselläsikään, vaikka minulle vaahtoat, etten ole autoa koeajanut.
Et tietenkään ole kiinnostunut koeajamaan, vain avaamaan ketjun 'siitä keskustellaksesi'...
mutta koska olet näköjään oikeasti näistä asioista tietämätön nettihuutelija niin et tiedä miksi BMW on halunnut tarjota vähän erilaisia koneita, erityisesti rivi-6:sia ja miksi ihmiset ovat niitä ostaneet kuin hullut puuroa.
Perun kaikki puheeni. BMW on ehdottomasti ollut ja tulee aina olemaan bensakoneiden ahtamisen edelläkävijä.
Kärjistäen, vähättelemättä muita ahtamisen edelläkävijöitä, näin vaan on.
Itse pidän tuosta saban ulkonäöstä. Menee XF:n kanssa sinne komeimpien kastiin. XF:n ongelma on, että se tarvitsee alleen mielestäni vähintään 18" kiekot. Jotkut muut näyttävät jo 17" vanteilla ihan hyviltä. Bemari ei enää varsinaisesti ole ruma, mutta se ei näytä oikein miltään. E:ssä on sellaisia elementtejä joista en yksinkertaisesti pidä, eikä suht tavallinen S80:kaan ole yhtä kivan näköinen.
Jos nyt kaikkein komeinta sedania pitää etsiä, niin Maserati Quattroporte on kyllä niin tavattoman komeasti ja ajattomasti muotoiltu, etten voi kuin ihmetellä. Todella komea.
simppa:
Saab ei kyllä kuulu näihin. Eikä 5-sarja. Luulen että juuri 17" vanteet oli yksi syy miksi 9-5 näytti Tuulilasin kuvissa niin kamalalta.
Heinzman:
Asiasta on ristiriitaista tietoa. TM:n testin mukaan A6:n akseliväli on 286, kuten myöskin tuon automerkit-sivun mukaan.
http://www.automerkit.fi/nc/uudet-autot/autoesittely/mallitiedot/tekniset-tiedot/haku/2010/audi/a6/sedan-s-line-business-20-tfsi4372300.html
Sen sijaan minulla olevassa Audin esitteessä akseliväli on 284, kuten myös Audin nettisivuilla.
http://www.audi.fi/VV-Auto/Audi3.nsf/0/6C158D6D068B8392C22573F300257B32?OpenDocument
Toki luotettavampi lähde luulisi olevan Audin omat esitteet ja nettisivut. Ei tuo nyt sinänsä ole tärkeä asia, mutta outo ristiriita vaan ihmetyttää.
235+255:
Saabissa ylitys on pitkähkö keulassa. Saabin peräylitys ei ole kuin 5 senttiä 5-sarjalaista pidempi. E-klassessa on muutama milli saabia pidempi takaylitys, vaikka E on kokonaispituudeltaan 14 senttiä Saabia lyhempi. S-klasse on Saabia lähempänä kokonaispituudeltaan ja siinä on pari senttiä pidempi takaylitys.
Saabin etuylitys on sitten melkein 20 senttia pidempi kuin vaikka 5-sarjassa ja E-klassessa.
Minun makuuni lyhyet etuylitykset ovat vähemmän tyylikkäitä perheautoissa, ja tyylikkäämpiä ovat esim Audin, Saabin ja Peugeot 508:n keulat/etuylitykset.
Juupas - eipäs -juupas- eipäs.
Miksi TM ei valittanut kojelaudasta? No tietenkin siksi, että se valitus ei olisi perustunut mihinkään faktaan vaan puhtaasti mielipiteeseen. Jos ei tykkää tuosta niin ei ole tykännyt sitten mistään Saabin kojelaudasta.
Käykää ajamassa jollain audin värivalosekamelskahirvityksellä ja uudella Saabilla 500km syksyn pimeällä niin tiedätte miksi se kojalauta on sellainen ja valaistus väreiltään "tylsä".
Täällä huomaa kyllä heti miten jotkut vain inhoaa Saabeja ja Saab kuskeja (kateellisia ihan selkeästi ) kun joka asiasta jurnutetaan ja käännetään esim takaylitys Saabin huonoksi puoleksi. Ylitykset, lyhyet ja pitkät vaikuttaa aina ajettavuuteen eikä ole kovin yksiselitteistä mihin suuntaan se muuttuu. Riippuu painojakaumasta ja muusta alustageometriasta.
Pitkä ja leveä = vakaa, muttei näppärä ja sama toisinpäin. Siitä valmistajat tekee omat valintansa.
A-utoilija: mitä puutteita Saabin kojelaudassa mielestäsi on?
Aeronautti:
Aika lapsellista kääntää kaikki kritiikki kateellisuudeksi. Varsinkin kun puhutaan asioista, jotka on havaittu aika yleisesti. Katselin hiljattain Saabin kojelautaa. Suuri osa saumoista irvisteli, materiaalit olivat hyvin ankean oloisia, jotku kohdat joustivat aivan liikaa, ilmansuuttimien säätö takelteli ja nitisi ja muotoilu oli kuin 80-luvulta. Kovin tarkkaan en edes jaksanut katsella, koska ensivilkaisukin kertoi jo tarpeeksi.
Kai sekin jo on aika yksiselitteinen todiste, kun auto ei mene kaupauksi ja Saab päivittää kojelaudan jo ensimmäisen tuotantovuoden jälkeen. Tuollainen on äärimmäisen harvinaista alalla. Tietenkin riittävän kova fani pistää tuonkin mahdollisten ostajien ja Saabin itsensä kateuden piikkii ja ei missään nimessä tunnusta sitä mahdollisuutta, että jotain todella oli tehty huonosti.
Heinzman:
Haloo itsellesi. Itse väitit, että vain S-klassessa ja vastaavissa on Saabia pidempi akseliväli. Nyt kun huomaat arvanneesi väärin, yrität takertua johonkin pikkuseikkaan, joka ei muuta asiaa mihinkään suuntaan. Tuskinpa tämä kuitenkaan yllättää ketään, koska trollaamassahan sinä täälä vain olet etkä koskaan mitään fiksua tai edes asiallista tekstiä palstalle kirjoita.
Aeronautti:
Ensinnäkin haluan korostaa, ettei minulla ole mitään Saabia vastaan ja uusi Saab 9-5 on ensimmäinen Saab ikinä, joka on minussa herättänyt jonkinlaista mielenkiintoa ja kiinnostusta. Ulkonäkö on vaikuttava ja nykyautoista ihan sieltä tyylikkäimmästä päästä. Ulkonäön perusteella voisin tuommoisen Saabin vaikka omistaakin, jos kaikki muutkin ominaisuudet olisi kohdallaan ja huippua verrattuna muihin isoihin premiumeihin. Tai ehkä tuo on jo hieman liian pitkä, mutta muuta valittamista itselläni ei ole ulkomuodosta.
Mutta kojelauta ei ole nykyaikaa ulkoasultaan, vaan lähes kopio jostain 80-luvun Saabista eli se on tietoisesti tehty retroiluhengessä. Asia olisi ok, jos Saabin kojelaudat olisi joskus olleet tyylikkäita, mutta kun ne eivät ole sitä koskaan olleet. 9-5:n kojelauta menettelisi jossain puolet halvemmassa autossa, mutta ei autossa, jonka pitäisi kilpailla saksalaisia premiumeja, Volvoa, Jaguaria, Lexusta ym. vastaan.
Kojelauta on halvan oloista mustaa muovia ja kauttaaltaan musta ilman mitään värisävyjä ja mustat tuuletusritilät on erityisen epäonnistuneen näköiset ja suorat kopiot Saabin kojelaudoista jo vuosikymmenien ajan. Mittaristo on ihan toimiva, tosin karu ja pelkistetty sekin. Yövalaistus ja Night Panel -toiminto varmasti ovat Saabissa kohdallaan ja niitä en kritisoi ollenkaan.
Kun noista mainitsemistani asioista on tullut aikamoista kritiikkiä ulkomaisissa julkaisuissa, niin en ole mielipiteeni kanssa yksin. Esim. What Car antoi laadusta Saabille arvosanaksi 2 tähteä ja kommenttina oli, ettei matkustamo ole sitä laatutasoa mitä odottaisi tämän luokan autolta ja materiaalit ei ole niin tukevia kuin pitäisi. Lisäksi kun kerran autoon on jo luvattu päivitystä matkustamoon, niin ei sitä tulisi jos kaikki olisi niin kuin pitää. Tuon luokan auton laatuvaatimukset on korkealla ja silloin ei riitä se, että tehdään matkustamo joka ei pärjää edes entisen omistajan pykälää pienemmälle tekeleelle eli Opel Insignialle. Mielenkiinnolla odotan mitä päivitystä matkustamoon tehdään, mutta minusta kojelauta vaatisi perusteellisen remontin ollakseen vertailukelpoinen kilpailijoihinsa.
Tuossa on hyvä kuva Saabin kojelaudasta.
http://www.km77.com/fotos/Saab/9-5_2010/Saab-9-5_2010-2.8T_300_CV_XWD_Aut.-Aero-Turismo-Interior-Salpicadero-4_puertas-201009240027.html?modelId=1201&finishId=2273&photoType=2&order=2&division=acabado&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
Nuo tuuletusritilät ovat edelleen tosi rumat. Omasta mielestäni edeltäjässäkin oli parempi kojelauta, vaikka ei hirveästi nykyisestä poikkea:
http://static.cargurus.com/images/site/2008/08/27/18/23/2009_saab_9-5_sportcombi-pic-54282.jpeg
ps. Makuni on tosin lievästi konservatiivinen.
No joo, joka tapauksessa A-utoilijan motiivi on ihan sama tässäkin tapauksessa kuin aiemmin Volvojen sisustojen vastaavien puutteiden kiistäminen. Näköjään 9-5 on A-utoilijasta sen verran hyvä auto että pitää hyökkäyksellä puolustaa Volvoa. Ihan mukavaa että on ollut pitkä tauko Volvo-kampanjassasi tähän asti.
9-5 on kokonaisuutena aika hyvää 'keskivertokamaa' mutta hyvässä paketissa. En tiedä milloin esim. Volvolla olisi ollut mitään läheskään noin hyvännäköistä ja noin hiottua ilman suuria puutteita. Volvo on aina joutunut tekemään suuria kompromisseja ja siten ollut pahasti puutteellinen erittäin oleellisissa piirteissä. Saabissa sentään ajettavuuskin ok ja kautta linjan saatavissa haluttaessa hyvällä nelivetosysteemillä eli paketista saa aika hyvän.
Paha tikki Volvolle ja Audille, vielä pahempi olisi jos Saab esitelisi vastaavantasoisen auton hieman alempaan (suositumpaan) luokkaan, koska tuon kokoisia autoja ei hirveästi ihmiset oikeasti tarvitse eli eivät maksa siitä koosta ekstraa. Farkkuversio kiireesti myyntiin, sellaisella on varmasti reippaampaa kysyntää tuossakin kokoluokassa. Tai siis olisi näille kahdelle paha juttu jos edes jonkinlainen osa näiden ostajista tekisivät muuta kuin ostaisivat joko sen seuraavan mitä merkiltä ulos tulee tai 'sitä samaa mitä muutkin'. Harvassa on varmasti jatkossakin Saabin ostajat, mutta tarkoitankin että suhteessa niihin jotka uskaltavat ostaa jotain yksilollistä ja muuta kuin mitä naapurilla on niin on hyvät mahdollisuudet nyt myydä ihan ok noin pieneksi merkiksi.
Sisusta on askeettinen ainakin tuolla täysmustalla ilman metalli- tai puupaneeleja, eli aika samaa sarjaa kuin Volvo. Joidenkin osien materiaalin laatu on Saabissa aika huonoa, se on totta, jopa huonompaa joiltain osin kuin Volvossa ja Skodassa. Se tuskin monia haittaa hirveästi, muutoin kun sisusta on sentään aika hyvä ergonomialtaan (toisin kuin Volvoissa, edes uusimmassa eli S60:ssä ) ja on ajamisen kannalta hyvä.
Varusteitakin 9-5:een saa hyvin, mm. HUD-näytönkin ja tietenkin 'kaikki mitä muillakin' tuossa ali-premiumluokassa. Insignia johon tuo pohjautuu on todettu jo hyväksi ajaa ja nelivetoinen OPC-versio erittäin suorituskykyiseksi etenkin lumella, joten ihan hyvä perusta tuollaiseen autoon.
Sisustan ulkonäkö/tyyliseikkojen lisäksi vaihteistot ovat pientä miinusta. Kokonaisuutena erittäin houkutteleva auto Superb/S80/S60/A6/A4 -ostajien luokkaan, ainoa tyylikäs se noista ainakin on!
Opelixi:
Saab oli ehkä 'edelläkävijänä' tiettyjen asioiden SOVELTAMISESSA. Ehkä jossain määrin myös kehityksen katalyyttinä mutta aika vähissä määrin taisi tuon pienen valmistajan vaikutus olla.
Opelixi voisi vähän rajoittaa väitteitään mistään 'päihittämisistä'. Ja siitä että kenellä oli turbo-osaamista ja kenellä ei. Nimittäin esim. 523i:n koneeseen verrattuna jos yhdessä testissä sai suorituskyvyn ja kulutuksen vähän paremmaksi ei tarkoita että näin olisi yleisesti, ja etenkään se ei tarkoita etteikö olisi paljon muutakin mitä pitää tarkastella moottoreissa.
Turbo-osaamisen suhteen on AIVAN väärässä osoitteessa jos haukkuu Bemua, ja siinäkin olet täysin väärässä että Bemu ei olisi ihan itsessäänkin (ilman alihankkijoita myös) edelläkävijänä moottorinohjauksen suhten myös.
Minä näkisin asian niin että Saab teki aika hyvin sen mitä sen oli pakko siinä tilanteessa missä oli, erittäin rajallisin resurssein ja strategisin mahdollisuuksin. Aika heikoilla oli Saabin mahdollisuudet tehdäkään muuta kuin ruuvailla sitä yhtä lohkoa. Turbokoneet olivat aiemmin hyvin pahasti sen ajan teknologian tason rajoittamat. Bemu taas on ottanut oikeastaan kaikilla osa-alueilla hyvin johdonmukaisesti käyttöön sen teknologian mikä on kypsää, unohtamatta että se on ollut uranuurtajana monella tapaa. Bemu otti jälleen käyttöön bensaturbot kun se oli kannattavaa heidän mielestään, eli kun pahimmat turbojen oikut ja huonot puolet oli ratkaistavissa.
Nytkin se tekee samaa koko ajan: uusi kuutosturbo ei ole enää kahdella ahtimella turhaan kun ei ole pakko, teknologia kun mahdollistaa saman ominaisuustason yhdellä twin-scrollilla. Minusta hyvä esimerkki samanlaisesta suhtautumiesta on avoautojen katoissa: Bemu ei rynnännyt muodin mukana käyttämään kovakattoja vaan katsoi että kangaskatot olivat parempi ratkaisu alkuvaiheessa, ja edelleenkin tietyissä autotyypeissä. Sitten kun hyödyt olivat suuremmat kuin haitat niin se otti 3-sarjassa käyttöön coupé-cabrio -tyyppisen kovakaton.
Kaikki kunnia Saabin porukalle siitä mitä se on rajallisilla resursseillaan tehnyt, harmi että sen taipaleesta suurin osa on ollut muiden omistuksessa ja kaikki langat eivät todellakaan olleet heidän käsissään. Varmasti olisimme saaneet paljon parempia tuotteita ja eteenpäin kirittävää voimaa autoalalle toisissa olosuhteissa. Toisaalta on onni että on edes vielä olemassa, en usko että ilman muiden omistusta olisi nyt olemassa missään tapauksessa. Täytyy toivoa että nyt on mahdollisuus saada ihmisten nautittavaksi aitoja Saabia, sen aidossa teknologiapainotteisessa, ennakkoluulottomassa hengessä.
simppa:
Ei, vaan BMW taitaa olla pääasiallinen suunnittelijaosapuoli, pitäen samalla myös itsellään tiettyjen teknologioiden hyödyntämisen oikeuden tuossa koneessa (tai ainakin vielä vähän aikaa sitten piti, en tiedä onko muutoksia tullut viime aikoina). PSA taas ollut pääasiallinen tuotannonsuunnittelijaosapuoli.
Eiköhän käytännössä tärkeintä auton kojelaudassa ole ergonomia ja mittariston selkeys ja informatiivisyys. Tietysti esitteiden tekijöitä ja myyntimiehiä miellyttää monenlaiset muoti-ilmiöt ja "jalomuovilistat", mutta kuinka moni autolla oikeasti ajava jää ihailemaan tuuletussuuttimien ja listojen muotoilun eleganssia. Toiminnallisuus on tärkeintä.
Satunnaiset käyttäjät - joihin lehtien koeajajatkin kuuluvat -tietysti koittavat osoittaa pätevyytensä kritisoimalla "vanhentunutta" kojelautaa, mutta ainoa joka käyttäjää kiinnostaa käytännön ajossa on se kuinka mittareiden lukeminen ja laitteiden käyttö onnistuu vaihtelevissa olosuhteissa, esim. kirkkaassa auringonvalossa tai talvipimeällä käsineet kädessä. Tällä alueella pohjoismaiset merkit ovat perinteisesti pärjänneet hyvin. Eivätkä useimmat saksalaisetkaan kovin huonoja ole olleet. Joidenkin merkkien nykyään suosimaa moottorin lämpömittarin unohtamista en vain jaksa ymmärtää. Ja ainakin yhdessä autossani latausmittari paljasti laturin diodivian, jota merkkivalot eivät kertoneet. Katoavaa kansanperinnettä sekin.
FARwd:
...etenkin kun ei taida Suomessa montaa 9-5 löytyä millään muulla kuin perusmustalla kojelaudalla ilman 'koristepintoja'. Onko kukaan nähnyt Suomessa muita? Kuviakaan metalli- tai puusomisteilla ei tahdo löytyä. Joten ihan hyvä eräiden haukkua jotain mistä eivät ole edes nähneet kuin yhden vaihtoehdon.
A-utoilijan tapauksessa tiedämme että kyseessä on yksi asia johon tarttua ja paisutella kuten hän on tehnyt muidenkin merkkien kohdalla. Ikäänkuin Volvolla olisi kehumista tuossa suhteessa... Ja vanhentunutta? Kaikki tietää että aiemmat Saabit olivat viime aikoina turhan vanhoja malli-iältään johtuen firman poikkeuksellisen huonosta tilanteesta/asemasta, mutta mikä tekosyy Volvolla on kamalan XC90:n myynnissäololle? Tai uuden S60:n sisustan kamaluuden (ulkonäöllisesti JA toiminnallisesti!) syyksi?
Putput:
Väitteeni perustui TM:n tekemään testiin. Saabilla oli käytössään 4-vaihteinen automaatti vs BMW:n 5-vaihteinen.
Putput:
Älä nyt viitsi alkaa väittämään, että BMW:llä olisi tuohon aikaan ollut "turbo-osaamista". Jos sitä oli, niin erikoista, että eivät sitä hyödyntäneet malleissaan?
Putput:
Missä mallissa BMW:llä on omaa tuotantoa oleva moottorinohjaus? Itse olen törmännyt Boschin ja Siemesin tekeleisiin.
Putput:
Putput:
Epäilen tätä vahvasti, koska omat siivet eivät olleet kantaneet, kun GM osti Saban. GM:ltä Saab sai hyvän pohjalevyn ja Saab 9-5 ilmestyessään menestyi ainakin kotimaisissa testeissä todella hyvin ja useamman vuoden. Jossain vaiheessa ilmeisesti rahahanat laitettiin kuitenkin kiinni, kun malli jätettiin vanhenemaan.
Putput:
Putput menee nyt jo aika huvittaviksi nämä hyökkäilyt Volvoa vastaan jopa Saab ketjussa. Mikset pysy asiassa ja kirjoita Saabista? Toinen kumma asia on nämä jatkuvat henkilökohtaisuuteen menemiset eli toistamiseen mikset pysy asiassa eli Saabissa? Ja jos tällä palstalla on joskus vedetty jotain kampanjaa, niin se on Mr Putputin Bemari-kampanja, joka nytkin koko ajan tuolta rivien välistä putputtelee esiin.
Kun se Volvon ergonomia ja kojelauta on kerran niin kamala ja surkeuden huippu, niin mitä sitten onkaan uuden Bemarin kojelauta. Tuossa nappulat Volvosta ja Bemarista ja kummassa niitä onkaan enemmän ja kummassa ne on selkeämmin ryhmitelty? Tuossa kuvassa olevia Volvon numeronäppäimiä käytetään vain integroidussa puhelimessa, joita on harvassa autossa ja vaihdekepin takana näkyy säädettävän alustan napit, joita myöskin on harvassa autossa.
http://www.km77.com/00/volvo/v70/gra/33.asp
http://www.km77.com/fotos/BMW/Serie_5_2010/BMW-Serie_5_2010-535i-Gama_Serie_5-Turismo-Interior-Navegador-4_puertas-201005190061.html?modelId=1271&numDoors=4&modelVersionId=1712&photoType=2&order=2&division=version&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
Koska ollaan Saab-ketjussa, niin loppuun vielä vertailun vuoksi Saabin nappulaviidakko:
http://www.km77.com/fotos/Saab/9-5_2010/Saab-9-5_2010-2.8T_300_CV_XWD_Aut.-Aero-Turismo-Interior-Cuadro_de_instrumentos-4_puertas-201009240028.html?modelId=1201&finishId=2273&photoType=2&order=2&division=acabado&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
Opelixi:
Väitteesi ovat siis järkkymättömällä pohjalla...
Opelixi:
Ei muutoin kuin vain ensimmäisestä turboahdetun F1:sen maailmanmestaruuden ajoista lähtien (henkilöauton lohkoa käyttäen), 1998 voittivat 320d:llä Nürburgring 24h:n, Alpinan kautta heillä oli kokemuksia niiden B10 Biturbosta ja muista ahdetuista, varmasti käytettävissään huipputeknologia jos olisivat katsoneen sen sopivan henkilöautoihin siihen aikaan!! Olet naurettava!!! Aiemminhan sillä olikin turbomalleja myynnissä, mm. 745i, mutta koska olet näköjään oikeasti näistä asioista tietämätön nettihuutelija niin et tiedä miksi BMW on halunnut tarjota vähän erilaisia koneita, erityisesti rivi-6:sia ja miksi ihmiset ovat niitä ostaneet kuin hullut puuroa.
Opelixi:
Motronicien sun muiden ajoista lähtien BMW on ollut mukana kehittämässä niitä ja ensimmäisenä ottamassa käyttöön uusimpia teknologioita. Ottaisit vähän edes selvää ennen väittämiä, vähän noloa kun et ole oikein kartalla...
Opelixi:
Ihme päänaukoja joka menee täysin lukkoon kun pitäisi alkaa puhumaan asioista. Kerro mitä ahtamisteknologioita Bemu olisi voinut ottaa käyttöön nopeammin ja mitä se ei ollut tuomassa tuotantoon pioneerina? Enemmän on niitä asioita missä se on ollut eturintamassa, ja harvassa on ne teknologiat mitä se ei käyttänyt joista olisi ollut hyötyä myymissään autoissa. Ehkä jotain VTG:tä se ei ole tarjonnut mutta sekin johtuu hintasyistä eli ei ole kannattanut myymiensä autojen hintaluokassa.
BMW toi myyntiin ellei ensimmäistä niin ainakin yhden ensimmäisistä turboahdetuista autoista, ensimmäinen Saksalainen 2002 turbo ainakin oli. Ahdetuissa dieseleissä se on ollut AIVAN kärjessä, nyt vasta muut alkaa ottaa kiinni sitä etumatkaa mitä sillä oli kun se toi uuden sekventiallisesti ahdettujen dieselien sukupolven. Niissä on paljon muutakin erinomaista kuin paperiarvot, sitä moni ei vieläkään osaa arvostaa siinä määrin läheskään kuin pitäisi. Nyt, kuten bensakoneisissakin, aletaan päästä riittäviin ominaisuuksiin yhdellä ahtimella joten alkaa sekventiaalisen ahtamisen merkitys ehkä vähentyä?
Ok, N54 on ollut aika susi kun BMW mokasi näköjään bensapumpputoimittajan suhteen täysin. Mutta teknologialtaan sekä Minissä käytetyt 4-syl ahdetut että bemuissa käytetyt 6-syl ja V8:t sekä Bemuissa ja Rollseissa käytettävät V12 koneet ovat aivan huippua. Heti kun mm. suorasuihkutuksen (ja dieselien aikaansaaman ahtimien hinnan tippumisen) myötä ahtaminen tuli kannattavaksi käyttää henkilöautoissa niin BMW toi heti tarjolle hyvin todennäköisesti markkinoiden parhaat ahdetut koneet, kautta linjan. Eiköhän se kerro tasan sen että osaamista on nyt ja on ollut koko ajan? Ja että ei pelleillä toimimattoman teknologian kanssa markkinoilla jos se ei tarjoa tarpeeksi hyvä ominaisuuksia. Vai onko Saab tai joku muu selvästi edellä ja BMW ei tajua mitä tekee?
Opelixi:
Tuosta en ainakaan minä saanut mitään selvää. Jos tuon takana oli joku looginen ajatus (ja jollain tapaa liittyy siihen minun kirjoitukseen mitä siteerasit) niin selitä vielä kerran, kiitos!
A-utoilija:
Voivoi, harmittaako kun sinusta näkee kilometrien päähän todelliset motiivit? Pitkään olet jaksanut haukkua Saabia tässäkin aloittamassasi ketjussa, jossain vaiheessa jopa kävit haukkumassasi autossa ihan ISTUMASSA (väitteesei mukaan), jossain vaiheessa sinulle selvitettiin sisustuksen värivaihtoehdot netissä kun et muuten niitä tiennyt, ja ehkä jossain vaiheessa jopa näet kuvia muista sisustan eri vaihtoehdoista! Siitä en uskalla unelmoida että luonnossa niitä näkisit, saati että ajaisit sitä autoa. Eikä paljon väliäkään, kun Volvoahan täällä olet puffaamassa, ja pääasia TAAS VAIHTEEKSI on se että olet valikoinut jonkun piirteen jota paisutella ja sen perusteella haukkua koko auton.
Ergonominen, tyylikäs ja monta pykälää korkealuokkaisempi. Vaikka onkin täysin eri ajoneuvoluokasta jossa aivan eri tasolla ominaisuuksia.
Bemussa on selkeämmin ryhmitelty ja on myös helpompi käyttää. Selvästi. Vaikka toimintoja ja ominaisuuksia on aivan eri tavalla.
Huomaatko ettei Bemussa ole ollenkaan nappeja vaihdekepin takana? Ja että ne on ryhmitelty loogisesti toimintojen mukaan eikä kuten Volvossa ikea-tyyliä (ja laatua) muistuttavan lankun päälle ja ryhmitelty epäloogisiin paneeleihin jotta muistuttaisi jotain Bang&Olufsenin grammarin muotoilua?
Ja tuo ei perustu pelkkään nettikuvien maallikkoarviointiin.
Miten sanoisit muuten että Volvon kilpailija asettuu 9-5:sta vastaan? Ilmeisesti olet sitä mieltä että V70 on se kilpailija Volvolta? No, S60 se ei ainakaan ole sillä se on SELVÄSTI pikkuautomaisempi sekä kooltaan että olemukseltaan/suunnittelultaan. Ja S60:n sisustusta on aika vaikea perustella erottuvaksi tuosta ellei katso että 70-luvun sohvan väri penkkeihin ja yksi alumiinia hiukan muistuttava muovilätkä kojelaudassa tekevät radikaalin eron...
Siis oikeasti palasit pitkän tauon jälkeen tänne vaan alkaaksesi riidellä ja heitellä henkilökohtaisuuksia muita kirjoittajia kohtaan? Mitähän Volvon puffausta taas olet unissasi nähnyt minun tehneen tässä ketjussa?
Vai että olen oikein haukkunut Saabia, kun olen kertonut mitä ajattelen sen kojelaudasta eli puutteesta joka on ollut esillä lähes jokaisessa koeajossa ja johon jo Saabkin on reagoinut pikaisella päivityksellä. Voi voi, sinuahan se varmaan liikuttaakin kovasti mitä joku täällä tai autolehtien koeajoissa Saabista kirjoittaa.
Miksi ihmeessä minun pitäisi koeajaa Saab? Vilkaisu liikkeessä on ihan kaikki mitä olen Saabista kiinnostunut. Olen sen nähnyt myöskin liikenteessä ja olen moneen kertaan jo kehunut sen ulkonäköä. Mutta ei minua Saab kiinnosta omistukseen asti. Miksi pitäisi kiinnostaa, vaikka siitä ketjun avasinkin? Eikö tällä palstalla saa kirjoittaa ihan niistä autoasioista, joista kukin haluaa, ilman että siihen liittyy yhtään mitään motiivia. Siis nimenomaan kirjoittaa autoista ja vaihtaa niistä ajatuksia ilman henkilökohtaisuuksia muita palstalla olevia kohtaan.
Aika älyttömiä päätelmiä kyllä teet olemattomilla faktoilla. Sorry vaan, mutta taas kerran keskustelumme sai olla tässä eli en lähde tämän tyyliseen keskusteluun tämän enempää mukaan.
A-utoilija:
Ok, Volvon huonompilaatuiset sisustukset eivät edes ole huonompilaatuisia kuin esim. Saksalaisissa oikeissa premiumeissa. Mutta Saabista ei tarvitse muuta tietääkään kuin että sisustus on laaduton, vaikka et edes tiedä mitä vaihtoehtoja siihen saa etkä ole ikinä nähnytkään kojelaudan eri vaihtoehtoja. Eli millään muulla ei sitten olekaan väliä, eikä tarvitse edes ajaa, riittää että voi eri testejä lukemalla 'todeta' että huono on! Tiedätkö edes mitä eri vaihoehtoja 9-5:ssä on alustan suhteen, eli mitkä eri asiat vaikuttavat ajettavuuteen?
Siis Saabiin saa istuimiin valkoisen verhoilun kangas- ja nahkaverhoiluna ja verhoilun väri muuttuu valkoiseksi myös ovissa. Ainoastaan keskimmäisellä Vector-varustetasolla valkoinen penkkien verhoilu vaikuttaa myös matkustamon matkustajan puoleisen osan ja hansikaslokeron väriin. Myös ainoastaan Vector-varusteluun saa nahkaverhoilujen yhteydessä yhden tyyppisen "puuvaikutteisen" somisteen, joka on kiiltävää tummaa puujäljitelmää. Muita sävyjä tai alumiininväriä ei näyttäisi olevan valikoimissa. Ja itse kojelautaan nuo nyt ei vaikuta yhtään mitään.
Onhan nuo Saabin valikoimat lisäkoristeluun aika vähissä ollakseen kilpailija premium-luokan isoille sedaneille. Hyvä, että sentään saa sen valkoisenkin verhoilun. Valkoinen verhoilu toki tuo lisää valoisuutta, mutta aika harva sellaista varmaan ottaa, kun se likaantuu ja esim. ruskean sävyt verhoilujen väreistä puuttuu kokonaan, kuten myös mahdollisuus yksilöllisiin koristepaneeleihin. Ehkä noita tulee sitten sen lähiaikoina luvatun päivityksen mukana tai ainakin aihetta olisi, jos meininki on oikeasti kilpailla premium-luokassa.
Enkä muuten ole väittänyt Saabia huonoksi autoksi kertaakaan ja siihenkin saa sen tavanomaisen urheilullisen alustan muihin varustetasoihin ja tosiaikaisen iskunvaimennuksen Aero-malliin. Saabille toki löytyy ostajia, mutta myyntihän on ollut pettymys tähän asti. Itse toki toivon Saabille hyvää menestystä, mutta sen omistamisesta en ole kiinnostunut itse. En ole myöskään erityisemmin kiinnostunut Saabia koeajamaan, mutta siitä vaan Putput itse koeajamaan, jos kiinnostusta riittää. Epäilen vaan, ettei taida kiinnostusta koeajoon riittää itselläsikään, vaikka minulle vaahtoat, etten ole autoa koeajanut.
Kun täällä suu vaahdossa vauhkotaan niistä kojelaudan puutteista verrattuna kilpailijoihin ja puutteeksi esitetään värien, parempien muovien jne puute sekä teidän silmää miellyttävän designin puute niin mulla pääsee kyllä nauru.
Itse väitän, että Audilta puuttuu toimivuus, BMW:ltä tyyli ja Mersulta kaikki em:t.
Huonolaatuinen työnäjälki.. haistakaa jo mitä ehditte. Joku jurpo on ilmeisesti lukenut ulkomaan lehtien juttuja. Käykääpä itse tutustumassa autoon ja laittakaa tänne yksikin kuva irvistävästä saumasta. Eikä linkkejä mihinkään esisarjan autoihin. Vaan asiakkaille myytävistä uusista autoista.
Pahempaa pskn jauhantaa ei olekkaan vähään aikaan täällä nähty. Ja sanokaa mitä haluatte, mutta kateus se on joka paistaa läpi. On se sitten kateutta itse autoja kohtaan, tai Saabisteja yhteisönä, en tiedä. Mutta eipä ole montaa toista porukkaa joka yhtä paljon autoistaan pitää.
Ensi keväällää uusi combi tilaukseen. Neliveto + diesel kone.
Putput:
Perun kaikki puheeni. BMW on ehdottomasti ollut ja tulee aina olemaan bensakoneiden ahtamisen edelläkävijä.
Palataanpa itse asiaan. Tässä yksi näkemys uudesta Saabista:
http://www.ruutu.fi/video?vt=video&vid=108140
Heinzman:
Toki tietysti Vlovon malli on saabia vanhempi, eli tyyli on toisenlainen. Ja tyylipisteet on sitten makuasioita...
Ja samahan se on niin sakuissa kuin hurreissakin : mattamusta sisustus ilman tilpehööriä ja sitten siihen rinnalle vaalea, vaikka beesi susustus, niin autot ovat kuin eri maailmasta.
A-utoilija:
Vielä vähän aikaa sitten kiistit KAIKEN täsmälleen samanlaisen kritiikin Volvoa kohtaan, eroa kun oli ja on edelleen kunnon premiumeihin juuri esimerkiksi tuolla osa-alueella!!! Kuten minä ja muut ovat lukemattomat kerrat jo ennenkin huomanneet: väität Volvon eroja premiumeihin olemattaomaksi mutta sitten täsmälleen kiistämiesi erojen perusteella sitten vedätkin eroa Volvon ja muiden ei-premiumien välille!
Ei tuokaan mennyt ihan oikein ja näkyy ettet siis tiedä hyvinkin suurista eroista eri 9-5:sten alustoissa.
Et tietenkään ole kiinnostunut koeajamaan, vain avaamaan ketjun 'siitä keskustellaksesi'...
Opelixi:
Kärjistäen, vähättelemättä muita ahtamisen edelläkävijöitä, näin vaan on.
Aeronautti:
No, ehkä joku päivä pystyt maksamaan sen parin sadan vuosittaisen 'huiman lisähinnan' ja voit ostaa kunnon bensakoneisen...