Uusi Saab 9-5

379 kommenttia
1235713
  • NHB:

    finman:

    voisihan joku tuon vaikka lukea niin että bemulla menee huonosti kun joutuvat moottoreita myymään....


    Millä logiikalla tuollaista päättelet? Eikö tuotteidensa myyminen ole jokaisen valmistajan tärkein tavoite?




    unohtui laittaa sarkasmia/huonoa huumoria vastaheittona tuohon ketsuppimiehen textiin joka oli kuten normaalia provoilupohjalta tehty...



    totuushan on se että pienempien merkkien on ostettava/tehtävä yhteistyötä moottoreissa kun niiden kehittämiskustannukset ovat niin kovat ja tuollaisen tuloshan tuo bmw/psa konekkin on myös



    emmehän voi edes sanoa onko tuo kuinka hyvä/sopiva moottori tuohon saabin kuin ei ole muita tietoja koko autosta.

      
  • Ammattilainen:


    Olet tismalleen oikeassa siinä ettei kuutoskonetta mihinkään tarvita, mutta sehän ei ole se pointti laisinkaan. Jos kilpaillaan samoista ostajista kuin sakemannit, niin isompi diesel tarvitaan kuin nelosdiesel, olipa tarvista tahi ei.




    Ei Saabin kannata edes yrittää apinoida kaikessa saksalaisia. Jo pelkät myyntimäärät sanelevat sen. Kutosdieseleiden merkitys vähenee koko ajan. Saabin keulalla sellaisen myynti olisi arvatenkin kovin vähäistä. Voi käydä helposti niin, että homma ei kannata. Tämä pätee varsinkin mainitsemissasi Bemarin suorissa kutosissa. Sellaisen ahtaminen Saabin keulalle olisi hyvin hankalaa.

      
  • tätä voisi pitää paljonkin tärkeämpänä uutisena saabille kuin tuota bwm moottori ostosta

    http://green.autoblog.com/2010/09/24/saab-enters-joint-venture-e-aam-to-get-innovative-electric-awd/

      
  • Derrick:

    Surullinen tuo BMW:n asema Suomessa, auto on varmaankin ihan hyvä, mutta kun merkillä on tämmöinen "oudon linnun" maine takavetoineen ja ihmeellisine muotoiluineen, niin en oikein usko siihen, että BMW koskaan saavuttaa oikein kunnon jalansijaa Suomessa. Outous, takaveto ja ihmeellinen muotoilu ovat varmaan sellaisia seikkoja, hinnan ohella, minkä vuoksi BMW ei oikein jaksa kiinnostaa tavallista tallaajaa Suomessa, auto on varmaan monelle semmoinen vähän "Saksan ihme".




    Päinvastoin! Erinomaista. Mieluummin myynti saisi laskea vaikka 30%. Eipähän ole niin yleinen auto kaikkialla.



    Hiukan ihmetyttää asiakasmoottorit. Nythän pösölle jaetaan 1.6l turboa, joka tuossa kokoluokassa voittaa ominaisuuksiltaan esim. 120i moottorin. Mielestäni bemarin yksi hienous on kilpailijoita paremmat moottorit ja jos noita laajemmin aletaan jakaa kilpailijoille, niin kyllä haluttavuus kärsii.

      
  • No ihmeen paljon BMW myy kuitenkin, vaikka Saksastakin tuodaan niitä.



    "Autokaupan kasvuvauhdista kertoo hyvin se, että syyskuussa 30 suosituimman mallisarjan joukossa on useita suuria autoja: BMW:n 5-sarja, Mercwedeksen E-sarja ja C-sarja sekä Volvon S60 kuuluvat samaan joukkoon."





      
  • Miten niin jaetaan pösölle? Ennemminkin voisi sanoa, että pösö jakaa moottorin bemarille.



    http://en.m.wikipedia.org/wiki/Prince_engine



      
  • Ihan kelvollisen arvion sai peikkolaakson uutukainen TM:n herrojen kynsissä. Jos jotain hassua niin S60:n takatiloista ei juurikaan inisty (jos ei kohta kehuttukaan) kun taas aika pitkäselkäinen 180-senttinen pitää olla jos 9-5:ssä pää ottaa kattoon. Samoin jos katsoo suorituskyky/kulutuskomboa ja vertaa siitä kirjoitettuun niin joku Volvo-bias tuntuu.



    No - valot, taloudellisuus, ajettavuus ja toimivuus vaikutti olevan objektiivisestikin arvioituna kunnossa. Laatuvaikutelmaan ei puututtu lainkaan eli siitä ei varmaan sitten ollut kirjoitettavaakaan. Loppukaneetti oli ihan hauskasti muotoiltu - sen perusteella jäi sellainen käsitys ettei auto kilpailijoiksi ajatelluille häviä, hyvä niin.

      
  • Ilmeisesti malliin jo nyt tulossa merkittävä päivitys vaikka myynti on hädin tuskin vielä kerennyt alkamaankaan. Sääli niitä jotka ovat jo autonsa kerenneet tilaamaan, mutta eiköhän tuo kuitenkin ole hyvä päivitys koska niitä eniten kritisoituja kohtia kuten alustaa ja sisustaa parannetaan.



    http://www.worldcarfans.com/110102029090/2012-saab-9-5-to-get-significant-updates---report

      
  • TM:n koeajoa en ole lukenut, joten mielellään siitä kuulisi lisääkin. 9-5:n takatilat ei ole tosiaan hääppöiset pääntilan osalta, mutta polvitilasta ei ole pulaa.



    Hieno autohan tuo 9-5 on muuten, mutta matkustamo on liian ankea kojelaudan osalta tuon luokan autoksi, joten hyvä että Saabin tuotanto bossit viimeinkin tajuaa asian ja ovat päättäneet tehdä sille heti jotain. Kumma että tuonkin asian tajuamiseen meni bosseilta näin pitkään, kun asian pystyy jokainen toteamaan vaikka pers'silmällä autoon istuessaan.

      
  • http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2010/10/28/saabin-myynti-pettymys/201015066/12

    Myynti on lähtenyt käyntiin nihkeästi. Tuo ei kyllä yllätä. Auto kun ei ole vakuuttanut oikein missään suhteessa. Tässä tilanteessa vaadittaisiin huippuluokan tuote.

      
  • Tänään vasta luin Tuulilasin 9-5 koeajon ja hämmästyin siitä miten paljon enemmän kritiikkiä varsinkin sisustuksen laatuvaikutelma sai Tuulilasissa kuin TM:ssä. Vai enkä vain lukenut TM:n testiä kunnolla?

      
  • Huomaahan sen tälläkin palstalla, ettei uusi Saab oikein kiinnosta.



    Myös kun kävin liikkeessä uutta 9-5:ttä katsomassa, niin eihän se sielläkään kiinnostanut ketään ja ihmiset pyöri ihan muiden merkkien kuin Saabin ympärillä, vaikka se oli liikkeessä "kunniapaikalla".



    TM:n koeajo oli tosiaan yllättävä siinä suhteessa, ettei sisustuksesta ja kojelaudasta kirjoitettu oikeastaan mitään.



    Melun todettiin olevan Audi A6:n tasolla ja vuoden takaisessa kokoluokan testissä olleet muut autot on hiljaisempia. Tarkoittaa 5-sarjaa, E-sarjaa, S80 ja C6.



    Mielenkiintoinen kommentti oli, että tuulilasi aiheuttaa jonkinlaisen vääristymän näkökenttään, maisema näyttää autoon istuutuessa parin sekunnin ajan vinoutuneelta ja autojen valoista syntyy haamukuvia. Tuostakaan ei kuitenkaan ole ongelmaksi asti.



    Takapenkin jalkatila riittää hienosti parimetriselle, mutta pääntila loppuu kesken 180 senttiseltä.



    Mielenkiintoinen loppukommentti oli, että Saab pesee yksilöllisyydessä muut. Tuosta tietenkin voi olla montaa mieltä, että onko Saabin yksilöllisyys hyvä vai huono asia.



    Tuulilasin koeajoa en ole lukenut, mutta toivottavasti siinä on enemmän asiaa kuin tuossa vähän tasapaksussa TM:n koeajossa.

      
  • Tuulilasin juttu oli naurettava amatööri-zurnalistin tekele. TM:n jutussa puolestaan ei sanallakaan mainittu "puutteellisesta" laatuvaikutelmasta vaan ainakin minä tulkitsin loppukaneetin "...jos kilpailijat ovat premium-hintansa väärtejä, niin tämän tutustumisen perusteella näyttäosi Saab myös sitä olevan." siten, että auto vastaa tavoiteltua seuraa ja siltä edellytettyjä ominaisuuksia (ml. laatuvaikutelma).



    Katsoin huvikseen sen isot dieselit -vertailun ja pääntila takan mahtui kaikilla autoilla kolmen sentin sisään. Itseni mittaiselle ja malliselle 185-senttiselle riitti ainakin komeasti.



    Toivotttavasti tulevat parannukset nostavat jo valmiiksi hienon auton entistä ehommaksi - viimeistään farkku nostanee myyntiluvut ihan eri tasolle.

      
  • KonstaKoo:

    Tuulilasin juttu oli naurettava amatööri-zurnalistin tekele. TM:n jutussa puolestaan ei sanallakaan mainittu "puutteellisesta" laatuvaikutelmasta vaan ainakin minä tulkitsin loppukaneetin "...jos kilpailijat ovat premium-hintansa väärtejä, niin tämän tutustumisen perusteella näyttäosi Saab myös sitä olevan." siten, että auto vastaa tavoiteltua seuraa ja siltä edellytettyjä ominaisuuksia (ml. laatuvaikutelma).




    Sen verran moni muukin testaaja on havainnut saman laatuvaikutelman heikkouden, että siitä kirjoittaminen ei liene aivan tuulesta temmattua.

      
  • Itse kun en ole uutta 9-5:sta vielä luonnossa nähnyt niin oli hauskaa myös huomata miten erilaiselta se näyttää eri kuvakulmissa. TM:n vähissä ulkokuvissa se näytti vielä siedettävältä, ainakin Saabin mittapuulla, mutta Tuulilasin loppuyhteenvedon sivukuva paljasti jotain sellaista rumuutta mitä en edes uskonut näkeväni missään modernissa "premium"-autossa. Lyhyt akseliväli ja pitkä peränylistys todella tökkäävät mun silmään pahasti. Saabin omien sivujen sivukuvassa tilanne ei ole ollenkaan näin paha.



    Kun vielä ottaa huomioon sen, että uudet Volvot on jo melko mukavan näköisiä autoja jopa mun mielestä, niin ei kyllä Saabilla hyvin mene jos pitää tuon näköistä autoa kaupata kalliilla hinnalla.

      
  • Auton ulkonäköä on kehuttu harvinaisen paljon. Vai että lyhyt akseliväli :lol:

      
  • Itse liityn myös ulkonäön kehujiin. Varsinkin luonnossa nähtynä uusi Saab on hieno ja takavalot on erityisen tyylikkäät.



    Sisusta on sitten kuin jostain yli puolet halvemmasta autosta. Käsittämätöntä retroilua ovat harrastaneet, kun kojelauta on kuin hieman päivitetty versio jostain 80-luvun Saabista.



    No ehkä vannoutuneet Saabistit ei koe asiaa samalla tavoin tuon sisustan suhteen, mutta uusia asiakkaita voi olla vaikeampi saada vakuutettua retromuotoilun hyvistä puolista.

      
  • Ulkoa parhaimman näköinen Saab koskaan ehdottomasti. Mittaristo ja ohjauspyörä suoraan Opel/Chevrolet-valikoimista, ei hyvä.

      
  • viltteri valjami:

    Vai että lyhyt akseliväli :lol:




    Laita sivuprofiilikuvia näytille. Nauretaan vasta sitten jos nauretaan.

      
  • Ei se TL:n koeajo tosiaan ollut tuulesta temmattu, koska aika harvoin nykyään tapahtuu niin, että tämän koko- ja hintaluokan auto tuodaan markkinoille, ja jo vuoden päästä siihen tehdään laadullisia muutoksia. No, hyvä toisaalta että reagoivat asiaan noinkin nopeasti.

      
  • Ammattilainen:

    Ei se TL:n koeajo tosiaan ollut tuulesta temmattu, koska aika harvoin nykyään tapahtuu niin, että tämän koko- ja hintaluokan auto tuodaan markkinoille, ja jo vuoden päästä siihen tehdään laadullisia muutoksia. No, hyvä toisaalta että reagoivat asiaan noinkin nopeasti.




    Olisi kannattanut tehdä niitä muutoksia väyrys-mersuunkin jo vuoden sisällä, ruosteongelmiin etupäässä, ja vähän muuhunkin.Samoin BMW:n dieseleiden "läppä"ongelmiin ja VW-dieseleiden talviongelmiin.

      
  • Hah :lol: Onhan tuo mummo-ankan auton näköinen tosiaan sivuprofiililtaan!



    Wanhatkin 6-syl. BMW:N dieselit kyllä pelaa ihan ok. Oletko ollut uutispimennossa? :smile:

      
  • Vackraste:

    Hah :lol: Onhan tuo mummo-ankan auton näköinen tosiaan sivuprofiililtaan!

    Wanhatkin 6-syl. BMW:N dieselit kyllä pelaa ihan ok. Oletko ollut uutispimennossa? :smile:






    Niin, onhan molemmissa 4 pyörää.

    :smirk:

      
  • Heinzman:


    235+235:lle: TM:n mukaan tuon akseliväli on 284. Pitemmät välit löytyy sitten vasta S-sarjan mersuista etc.




    Esimerkiksi 5-sarjan bemarissa akseliväli on 297 sm.

      
  • NHB:

    Heinzman:

    235+235:lle: TM:n mukaan tuon akseliväli on 284. Pitemmät välit löytyy sitten vasta S-sarjan mersuista etc.


    Esimerkiksi 5-sarjan bemarissa akseliväli on 297 sm.




    Pitkittäiskoneen takia noin pitkä.



      
  • Heinzman:

    235+235:lle: TM:n mukaan tuon akseliväli on 284. Pitemmät välit löytyy sitten vasta S-sarjan mersuista etc.


    Jos tuo mainitsemasi akseliväli on oikein, niin en ihmettele että näyttä lyhyeltä. Esim. uuden 5-sarjan (F10) on 297. Tuota Saabin luokkaa 5-bemarin akseliväli oli 15 vuotta sitten esitellyssä E39-sarjassa.

      
  • Heinzman:

    Ulkonäkö alkaa olla lähes saksalaisten luokassa tyylikkyydessä, itse asiassa onhan tuo aika rohkea. Mutta ei saksalaiselle pärjätä tällaisilla sisutuksilla. Sama koskee Volvoa, jonka kojelaudat ovat kuin menneeltä vuosisadalta.

    Tuohon Saabbiin kun heittäisi uuden 5-sarjan tasoisen sisustuksen & kojaelaudan niin kokonaistyylissä lähenneltäisiin sakemanneja. Muut ominaisuudet on sitten asia erikseen.

    235+235:lle: TM:n mukaan tuon akseliväli on 284. Pitemmät välit löytyy sitten vasta S-sarjan mersuista etc.




    Heinzmanilla on faktat pielessä monessa asiassa. Huomaa, ettei oikein ole tämän luokan autoihin tutustunut. Akseliväli on Volvo S80:ssa sama 284, Audi A6:ssa 286, MB E-sarjassa 287, edellinen BMW 5-sarja 289 ja uusi BMW 5-sarja peräti 297.



    Toinen jopa huvittava kommentti on tuo Volvon kojelaudan kommentointi, kun kojelaudat on Volvoissa nykyään ihan sieltä tyylikkäimmästä päästä. Tuossakin huomaa, ettei oikein ole tullut uusissa Volvoissa istuttua ilmeisesti edes taksin takapenkillä.



    Saab sensijaan kaipaa kojelautaansa parannusta pikimmiten ja se ilmeisesti on myös kohta tulossa. Ja onhan nuo Saabin kojelaudan puutteet huomanneet lähes kaikki autolehdet, vaikka TM jätti asian kokonaan vaille kommenttia.

      
  • viltteri valjami:

    Pitkittäiskoneen takia noin pitkä.


    No ihan sama, jos vertaa auton pituutta ja akseliväliä niin Saab 9-5 on hyvin lyhytakselivälinen, minkä huomaa älyttömästä perän ylityksestä. Ja tästä johtuen auto on ainakin mun mielestä oudon ja ruman näköinen. Joku muu voi ja saa tykätä, ei siinä mitään.

      
  • A-utoilija:

    ... kojelaudat on Volvoissa nykyään ihan sieltä tyylikkäimmästä päästä.


    Tähän on pakko yhtyä, vaikka bemarilasit päässä usein asioita katsonkin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit