Joo! Ilman muuta esim. Seat on parempi kuin Audi tai VW.
Miksi valita Passat kun Skodalla on Superb? Itse ainakin Superbin noista ottaisin. Skoda tekee pirun hyviä autoja kohtuullisemmalla hintalapulla kuin VW. Ei se mikään ihme ole, että ihmiset ovat tyytyväisiä.
Joo! Ilman muuta esim. Seat on parempi kuin Audi tai VW.
Miksi valita Passat kun Skodalla on Superb? Itse ainakin Superbin noista ottaisin. Skoda tekee pirun hyviä autoja kohtuullisemmalla hintalapulla kuin VW. Ei se mikään ihme ole, että ihmiset ovat tyytyväisiä.
Skodan suosiota ei tarvitse ihmetellä, ei ihme, että volkkarilla ollaan huolissaan. Seatit sisustaltaan Exeota lukuunottamatta selvästi Skodia karumpi.Suberbissa hinta/laatusuhde erittäin hyvä.
Skodan suosiota ei tarvitse ihmetellä, ei ihme, että volkkarilla ollaan huolissaan. Seatit sisustaltaan Exeota lukuunottamatta selvästi Skodia karumpi.Suberbissa hinta/laatusuhde erittäin hyvä.
No onhan Seatilla kohtuudella hinnoiteltuja sporttisia autoja. Esimerkiksi Seat Leonia löytyy useampaakin mallia. Seatin ja VW:n välisellä hintaerolla en ihmettele yhtään, miksi joku päätyy Leoniin vaikka Golf arvokkaamman oloinen auto onkin. Esimerkiksi Leon 2.0T FR 211 hv 29 000. Golf GTI on ihan huikeasti kalliimpi. Golf GTI:tä halvemmalla taitaa lähteä jopa 265 hv Cupra R, joka kustantaa 36 819 (GTI 37 000). Mielestäni sen verta kilpailukykyisiä hintoja volkkariin verrattuna, etten ihmettele Seat-kuskien suurempaa tyytyväisyyttä.
Veikkaisin, että briteissäkin Seat on huomattavasti maltillisemmin hinnoiteltu kuin VW.
En ihmettele, että Ezeo ei myy. Se selviää muillekkin kun uskaltautuu istumaan penkille. Kytkimen liike todella pitkä ja hyvää ajoasentoa saa etsiä todella paljon ja interiööri on ahtaan tuntuinen. Muutenhan kärry on ihan mukava.
Skodan suosiota ei tarvitse ihmetellä, ei ihme, että volkkarilla ollaan huolissaan. Seatit sisustaltaan Exeota lukuunottamatta selvästi Skodia karumpi.Suberbissa hinta/laatusuhde erittäin hyvä.
No onhan Seatilla kohtuudella hinnoiteltuja sporttisia autoja. Esimerkiksi Seat Leonia löytyy useampaakin mallia. Seatin ja VW:n välisellä hintaerolla en ihmettele yhtään, miksi joku päätyy Leoniin vaikka Golf arvokkaamman oloinen auto onkin. Esimerkiksi Leon 2.0T FR 211 hv 29 000. Golf GTI on ihan huikeasti kalliimpi. Golf GTI:tä halvemmalla taitaa lähteä jopa 265 hv Cupra R, joka kustantaa 36 819 (GTI 37 000). Mielestäni sen verta kilpailukykyisiä hintoja volkkariin verrattuna, etten ihmettele Seat-kuskien suurempaa tyytyväisyyttä.
Veikkaisin, että briteissäkin Seat on huomattavasti maltillisemmin hinnoiteltu kuin VW.
Näin on, ja jos noiden pienempien Seatien sisustamuovit nostettaisiin Skodan tasolle, voisi Seatien kysyntä lisääntyä aikalailla, ja tehtaan kannattavuus kääntyä parempaan suuntaan. VW:lle aiheutuisi hinnanalennuspaineita. Arvostelivatko tuossa What Car-gallupissa auton omistajat vain omia autojaan ,vai muitakin merkkejä?
Näin on, ja jos noiden pienempien Seatien sisustamuovit nostettaisiin Skodan tasolle, voisi Seatien kysyntä lisääntyä aikalailla, ja tehtaan kannattavuus kääntyä parempaan suuntaan. VW:lle aiheutuisi hinnanalennuspaineita. Arvostelivatko tuossa What Car-gallupissa auton omistajat vain omia autojaan ,vai muitakin merkkejä?
Samalla myös Seatin hinta voisi nousta VW:n tasolle. Seat kilpailee kuitenkin lähinnä hinnallaan.
Näin on, ja jos noiden pienempien Seatien sisustamuovit nostettaisiin Skodan tasolle, voisi Seatien kysyntä lisääntyä aikalailla, ja tehtaan kannattavuus kääntyä parempaan suuntaan. VW:lle aiheutuisi hinnanalennuspaineita. Arvostelivatko tuossa What Car-gallupissa auton omistajat vain omia autojaan ,vai muitakin merkkejä?
Samalla myös Seatin hinta voisi nousta VW:n tasolle. Seat kilpailee kuitenkin lähinnä hinnallaan.
What Car ei tehnyt mitään gallupia.
Tuskin sisustan muovien vaihtaminen Skodan tasoiseksi, nostaisi paljonkaan hintaa. Mikä tuo sitten on?:
Tänään on julkaistu uusia törmäystestituloksia ja Jaguar ZF onnistui saamaan ainoastaan 4 tähteä. Näinkö käy kun autoja aletaan valmistaa/ suunnitella Intiassa/ Kiinassa ???
Tässä vertailutaulukko uudella arvostelulla Executive-luokan autoista:
BMW 5-sarja 2010 -------------95% 83% 78% 100%
Jaguar XF 2010 ----------------78% 65% 43% 71%
Mercedes-Benz E-sarja 2010--86% 77% 59% 86%
Saab 9-5 2009 -----------------94% 80% 44% 86%
Prosentit järjestyksessä Etumatkustajat, Lapsi, Jalankulkija, Turvajärjestelmät. BMW näyttäisi pärjäävän selvästi parhaiten.
Tänään on julkaistu uusia törmäystestituloksia ja Jaguar ZF onnistui saamaan ainoastaan 4 tähteä. Näinkö käy kun autoja aletaan valmistaa/ suunnitella Intiassa/ Kiinassa ???
Mitä tekemistä Kiinalla tai Intialla on XF:n kolariturvallisuuden kanssa?
Hyvähän se on, että Euro-NCAP on uudistettu siten, ettei kaikki enää saa automaattisesti 5 tähteä. Silti toki olisi odottanut Jaguariltakin 5 tähteä, kun kyse on kuitenkin luksusautosta. Mutta tuskin tuolla on mitään vaikutusta Jaguarin myyntiin, eikä se muutenkaan juuri testejä ole voittanut, paitsi Englannissa ja esim. What Car pitää tietenkin Jaguaria parhaana autona. Tuon luokan autoja ostetaan paljon tyyliseikkojen takia ja siinä Jaguar on joka tapauksessa vahvoilla.
Ihmettelen, että mikä tarve Heinzmanilla on provoilla kaikista autoista, jotka ei ole tehty Saksassa. Nyt on näköjään myös Jaguar päässyt kampanjalistoille omistussuhteidensa takia. Mitäs sitten, jos joku nykyisistä saksalais-premiumeistakin kaupataan joskus Saksan ulkopuolelle, niin muuttuisiko se saman tien huonoksi autoksi?
Jos katsoo pelkästään etu-ja takapenkkiläisten turvallisuutta, niin pieni on ero BMW:n ja Saabin välillä.Melko hyvä tulos Saabilta, jonka olemassaolo oli vielä vähänaikaa sitten hiuskarvan varassa.
Tänään on julkaistu uusia törmäystestituloksia ja Jaguar ZF onnistui saamaan ainoastaan 4 tähteä. Näinkö käy kun autoja aletaan valmistaa/ suunnitella Intiassa/ Kiinassa ???
Jaa, minkäs sorttinen malli se Jaguarin ZF oikein on ?
XF on kyllä suunniteltu ja valmistettu Englannissa. "Unohti" muuten Heinzman-xwd-mikälie mainita, että tuossa What Carin tutkimuksessa Jaguar oli saksalaiskilpakumppaneitaan edellä.
Mitä itse XF:n törmäystestitulokseen tulee, niin pettymyshän se on.
En ymmärrä miksi tämä Heinzman on joka paikkaan tunkemassa Volvoa, kun kukaan ei ole puhunut Volvosta mitään, eikä tuossa Hesarin koeajossakaan mainittu Volvoa sanallakaan.
Saab on selvästi premiumluokan kilpailijoitaan perässä sisätilojen laatuvaikutelmassa ja taitaa olla selvästi myös jousitusmukavuudessa ja melu on samaa tasoa kuin Audi A6:ssa eli muut ovat hiljaisempia. Bemari on hiljaisin ja Volvo ja Mersu suunnilleen tasoissa. Tuon meluasian voi todeta TM:n vertailutestistä, vaikka siinä olikin vielä Bemarista vanha versio ja TM:n Saabin koeajossa taas todettiin sen melun olevan A6:n tasoa.
Saabissa on vain 2 mm pitempi akseliväli kuin Volvossa, mutta Saab peräti on 15,7 cm pitempi ja ei tuo pituusero kyllä tiloissa tunnu ja Saabin takapenkin pääntilakin on ahtaampi. Eli ainakin 15 senttiä lyhemmälläkin saa aikaan samat tilat eli aika lähellä ollaan tuota Hesarin koeajon kommenttia paristakymmenestä sentistä. Tuo Saabin yli 5 metrin pituus liittyy selvästi vain muotoilullisiin asioihin.
Löytyy se Volvonkin koeajo Hesarista, vaikka pisteytys onkin kadonnut jonnekin. Vertaillaan nyt sitten pisteitä tähän, vaikka Volvossa onkin vanha moottori ja on jo tullut facelift:kin.
Ei nuo Hesarin koeajot ole mitään vertailutestejä, joista voi suoraan päätellä mikä auto on paras ja ei niissä ole edes koeajettu keskenään vertailukelpoisia moottoreita. Uudesta BMW:stä ei ole pisteytettyä koeajoa, mutta vanha sai 8,8 p. Uusi MB E-sarjan farmari sai myös 8,8 p
EDIT: Olihan siitä uudesta 5-sarjan farmaristakin jo pisteytetty koeajo ja se sai 8,7 p. Todettiin kömpelöksi ahtaissa paikoissa eli ei ne takavetoisetkaan aina ole niin ketteriä ja urat ja kallistukset tempoilee ohjausta.
Eikös uudenkin 500 BMWn ajettavuutta ole moitittu. Ainakin näissä kotimaisissa lehdissä morkattu sen suuntavakautta.
Edellinen korisarja ainakin on senkaltainen vaeltelija ettei sille kummoista ajettavuusarvosanaa voi antaa.
En ole kyllä uutta 500sta ajanut mutta kaippa se pitää kokeilla kun seuraava vaihtoaika eteen tulee.
Aika harmillista kun BMW on hiljainen ja muutenkin hyvän oloinen auto mutta se ajettavuus
Aika rajuakin kritiikkiä on uusi Bemari saanut ajettavuudestaan. TM:n koeajossa oli 245/45 R18 runflatit ja lehti kommentoi ajettavuutta näin:
"Uraherkkyys on poikkeuksellisen monivivahteista ja agressiivista... ohjauspyörään välittyvät voimat vaihtavat jatkuvasti suuntaansa ja voimaansa... Ensimmäiset sadat kilometrit kuluvat rattia puristaen ja asiaa päivitellen, kunnes hakemiseen alkaa tottua ja matka-ajossa alkaa hakeutua tukevaan kyynärpäät lukitsevaan ajoasentoon. Autokaupan puolen tunnin koeajo voi viedä monen potentiaalisen ostajan kiinnostuksen... uraisten teiden vetelyyn ei sileiden teiden maassa sijaitseva valmistaja edes arvaa etsiä ratkaisua. Se on turhauttavaa."
Lisäksi moittivat, että auto tuntuu ajaessa metrin vanhaa mallia pidemmältä ja puoli metriä leveämmältä eli sama asia toisin sanottuna, kun Hesari moitti Bemaria kömpelöksi kääntymään.
Onhan tuo harmi, että auto varustellaan Suomen oloihin lähes kelvottomilla runflateilla, jotka pitäisi ensi töiksi vaihtaa tavallisiin renkaisiin. Muutenhan uusi Bemari olisi erinomainen ja tyylikäskin auto, kun se toinen aiempi akilleen kantapää eli turvallisuuskin on nyt huipputasoa.
Liekö koko totuus kuitenkaan niissä renkaissa. Kyllä Bemarien suuntavakautta on moitittu ennen pelkkiin run flatteihin siirtymistäkin. Melkein yhtä kauan kuin Audien suuntavakautta o kehuttu. Mutta se Audien epämukavuus BMW verrattuna tekee noiden kahden välillä vaikeaksi.
En ymmärrä mitä järkeä on tänne pohjolan oloihin tuoda autoja tuollaisilla renkailla. Seuraukset ovat selvät, uraherkkyys, melu kasvaa ja runflatit jäykkinä renkaina korostavat vielä näitä ominaisuuksia. Kun eri vanne/rengasyhdistelmiä voi valita varustelistalta, on se kumma kun ei siellä voisi olla yhtenä vaihtoehtona myös Suomea, Ruotsia, Venäjää, ym. varten 225/55-17 ei-runflat.
Liekö koko totuus kuitenkaan niissä renkaissa. Kyllä Bemarien suuntavakautta on moitittu ennen pelkkiin run flatteihin siirtymistäkin. Melkein yhtä kauan kuin Audien suuntavakautta o kehuttu. Mutta se Audien epämukavuus BMW verrattuna tekee noiden kahden välillä vaikeaksi.
Alustan viritys on kompromissi suuntavakavuuden ja "urheilullisuuden" välillä. Mitä herkempi kääntymään mutkiin sitä epävakaampi suorilla ja toisinpäin. Vaikeus on siis tehdä molemmista ominaisuuksista yhtäaikaa hyviä.
Alustan viritys on kompromissi suuntavakavuuden ja "urheilullisuuden" välillä.
Ei välttämättä. Esimerkkinä käyköön Fordin alustat. Ne on yleensäottaen erittäin toimivia ja tunnokkaita sekä yhtä aikaa suuntavakaita. Toki varmaan monia parempia löytyy, mutta tuo tuli ekana mieleen. Ero useisiin etuvetoisiin on huomattava.
Samaten jäykkä sporttialusta voi silti olla mukava eikä liian "koliseva".
Moniko muuten täällä Saab 9-5 mallia kehuvista tai morkkaavista on jo käynyt koeajamassa sen? Jos on käynyt niin mikä versio?
Onko hyvä vai huono, jos Saabin omistaa kohta venäläinen rahanpesusta ja järjestäyneestä rikollisuudesta syytetty pankkiiri? Muutkin vaihtoehdot taitaa olla vähissä. Ainakin Venäjän mafia voisi tuoda lisää katu-uskottavuutta: "Osta Saab ja sinulle ei pottuilla."
ei hyvältä vaikuta Saabin tilanne....pari lisävuotta ja kaput..
Saattaa olla jopa päinvastoin. Ja kuka tietää,kuinka likaista rahaa on kiinni muissa autotehtaissa. Kuinka paljon saastaisempaa on Saksan teollisuus, jos vähän historiaa katsotaan, juutalaiset ovat olleet edullista työvoimaa, palkaksi kuula kalloon, tai uuniin.
Hyvä, että pystyvät kuitenkin reagoimaan kritiikkiin noin nopeasti. Joka ikisessä koeajossa minkä olen lukenut, on moitittu nypyttävää jousitusta ja sellainen ei kuulu tuon luokan autoon. Se vähän kummaksuttaa, että vaihtavat myös vakiorengastusta 18 " kokoon agressiivisemman ulkonäön takia. Tuommoiset renkaat ei ole kaikkien toivelistalla.
Sisustuksesta ei mainita muuta kuin, että nahkasisustusta tulee vakioksi ja sitäkään ei kaikki halua. Olisi se ruma kojelautakin jotain päivitystä kaivannut.
Onhan tuo harmi, että auto varustellaan Suomen oloihin lähes kelvottomilla runflateilla, jotka pitäisi ensi töiksi vaihtaa tavallisiin renkaisiin. Muutenhan uusi Bemari olisi erinomainen ja tyylikäskin auto, kun se toinen aiempi akilleen kantapää eli turvallisuuskin on nyt huipputasoa.
Ajoin kaverin uutta 550:stä 19" kitkoilla, jotka eivät olleet runflatit. En kiinnittänyt mitään huomiota suuntavakavuuteen, joka kertoo varmaan että se on minusta riittävän hyvällä tasolla. Enemmänkin ihailin yleisesti loistavaa ajettavuutta. Lisäksi tuo moottori on fantastinen. Muistaakseni rengastus oli tuossa 245/35/19 ja Nokian normaali kitkarengas.
En ymmärrä, miksi te jaksatte tuosta itkeä, kun se todelliselle ostajalle ei ole mikään ongelma. Harvoin autosta pystyy itse korjaamaan puutteen, käytännössä usein jopa lähes ilmaiseksi. Yritäppä muuttaa vaikka A6 hiljaiseksi tai valot hyviksi, E-sarjan vakioohjaus hyväksi, S80 hyväksi ajaa tai kääntymään normaalissa tilassa, 9-5:n jousitus inhimilliseksi tai sisusta edes 30 te auton laatuvaikutelmaa vastaavaksi. Nuo ei onnistukkaan melkeimpä millään rahalla.
Kaverillekin tarjottiin ilmaiseksi rengasliikeessä samankokoisia ei-runflatteja tilalle. Ainoa todellinen ongelma on siinä, että täytyy autotarvikeliikkeestä ostaa pieni kompura ja rengaspaikkausaine pullo, koska vararengasta ei ole. Eipä ole esim minulla Mersussakaan, vaan noilla on pärjättävä.
Ainoat todelliset ongelmat 5-sarjassa on varusteiden kalliit hinnat ja isoihin ulkomittoihin nähden ei kovin kummoiset sisätilat. Silti tuo on luokassaan ylivoimaisesti paras auto, niin kuin on ollut pitkään. Enkä ole tuon mielipiteeni kanssa yksin. Ja en aja Bemarilla.
viltteri valjami:
Miksi valita Passat kun Skodalla on Superb? Itse ainakin Superbin noista ottaisin. Skoda tekee pirun hyviä autoja kohtuullisemmalla hintalapulla kuin VW. Ei se mikään ihme ole, että ihmiset ovat tyytyväisiä.
simppa:
Skodan suosiota ei tarvitse ihmetellä, ei ihme, että volkkarilla ollaan huolissaan. Seatit sisustaltaan Exeota lukuunottamatta selvästi Skodia karumpi.Suberbissa hinta/laatusuhde erittäin hyvä.
viltteri valjami:
No onhan Seatilla kohtuudella hinnoiteltuja sporttisia autoja. Esimerkiksi Seat Leonia löytyy useampaakin mallia. Seatin ja VW:n välisellä hintaerolla en ihmettele yhtään, miksi joku päätyy Leoniin vaikka Golf arvokkaamman oloinen auto onkin. Esimerkiksi Leon 2.0T FR 211 hv 29 000. Golf GTI on ihan huikeasti kalliimpi. Golf GTI:tä halvemmalla taitaa lähteä jopa 265 hv Cupra R, joka kustantaa 36 819 (GTI 37 000). Mielestäni sen verta kilpailukykyisiä hintoja volkkariin verrattuna, etten ihmettele Seat-kuskien suurempaa tyytyväisyyttä.
Veikkaisin, että briteissäkin Seat on huomattavasti maltillisemmin hinnoiteltu kuin VW.
En ihmettele, että Ezeo ei myy. Se selviää muillekkin kun uskaltautuu istumaan penkille. Kytkimen liike todella pitkä ja hyvää ajoasentoa saa etsiä todella paljon ja interiööri on ahtaan tuntuinen. Muutenhan kärry on ihan mukava.
simppa:
Näin on, ja jos noiden pienempien Seatien sisustamuovit nostettaisiin Skodan tasolle, voisi Seatien kysyntä lisääntyä aikalailla, ja tehtaan kannattavuus kääntyä parempaan suuntaan. VW:lle aiheutuisi hinnanalennuspaineita. Arvostelivatko tuossa What Car-gallupissa auton omistajat vain omia autojaan ,vai muitakin merkkejä?
viltteri valjami:
Samalla myös Seatin hinta voisi nousta VW:n tasolle. Seat kilpailee kuitenkin lähinnä hinnallaan.
What Car ei tehnyt mitään gallupia.
NHB:
Tuskin sisustan muovien vaihtaminen Skodan tasoiseksi, nostaisi paljonkaan hintaa. Mikä tuo sitten on?:
http://www.ksml.fi/teemat/autot/autotalli/brittilehti-saab-on-huonoin-valmistaja/620268
Tänään on julkaistu uusia törmäystestituloksia ja Jaguar ZF onnistui saamaan ainoastaan 4 tähteä. Näinkö käy kun autoja aletaan valmistaa/ suunnitella Intiassa/ Kiinassa ???
Tässä vertailutaulukko uudella arvostelulla Executive-luokan autoista:
BMW 5-sarja 2010 -------------95% 83% 78% 100%
Jaguar XF 2010 ----------------78% 65% 43% 71%
Mercedes-Benz E-sarja 2010--86% 77% 59% 86%
Saab 9-5 2009 -----------------94% 80% 44% 86%
Prosentit järjestyksessä Etumatkustajat, Lapsi, Jalankulkija, Turvajärjestelmät. BMW näyttäisi pärjäävän selvästi parhaiten.
Heinzman:
Mitä tekemistä Kiinalla tai Intialla on XF:n kolariturvallisuuden kanssa?
Hyvähän se on, että Euro-NCAP on uudistettu siten, ettei kaikki enää saa automaattisesti 5 tähteä. Silti toki olisi odottanut Jaguariltakin 5 tähteä, kun kyse on kuitenkin luksusautosta. Mutta tuskin tuolla on mitään vaikutusta Jaguarin myyntiin, eikä se muutenkaan juuri testejä ole voittanut, paitsi Englannissa ja esim. What Car pitää tietenkin Jaguaria parhaana autona. Tuon luokan autoja ostetaan paljon tyyliseikkojen takia ja siinä Jaguar on joka tapauksessa vahvoilla.
Ihmettelen, että mikä tarve Heinzmanilla on provoilla kaikista autoista, jotka ei ole tehty Saksassa. Nyt on näköjään myös Jaguar päässyt kampanjalistoille omistussuhteidensa takia. Mitäs sitten, jos joku nykyisistä saksalais-premiumeistakin kaupataan joskus Saksan ulkopuolelle, niin muuttuisiko se saman tien huonoksi autoksi?
Ohessa linkki uusista törmäystesteistä på finska.
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/kolaritestit/?x1544657=Select&kokoluokkaIn=executive
Jos katsoo pelkästään etu-ja takapenkkiläisten turvallisuutta, niin pieni on ero BMW:n ja Saabin välillä.Melko hyvä tulos Saabilta, jonka olemassaolo oli vielä vähänaikaa sitten hiuskarvan varassa.
Heinzman:
Jaa, minkäs sorttinen malli se Jaguarin ZF oikein on ?
Eiku Porche ZF.
XF on kyllä suunniteltu ja valmistettu Englannissa. "Unohti" muuten Heinzman-xwd-mikälie mainita, että tuossa What Carin tutkimuksessa Jaguar oli saksalaiskilpakumppaneitaan edellä.
Mitä itse XF:n törmäystestitulokseen tulee, niin pettymyshän se on.
Hesari koeajoi 9-5:n. Huomioita koeajosta:
- ylipitkä ja samat tilat saisi parikymmentä senttiä lyhempään autoon
- mainio matkavaunu hyvän suuntavakavuuden takia ja ohjaus keskittää hyvin
- mukavuuspuutteita jousituksessa ja renkaat rallattaa karkeilla teillä
- sisustus ei yllä valioluokan tasolle
- kiitettävä kulutus ja hyvä suorituskykys 2 litran dieselillä
- hinta on kova, kun otetaan huomioon, että jousitusmukavuus ja viimeistely eivät ihan yllä luokan parhaiden tasolle.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Saab+9-5+on+leppoisa+matkavaunu/1135262128331
En ymmärrä miksi tämä Heinzman on joka paikkaan tunkemassa Volvoa, kun kukaan ei ole puhunut Volvosta mitään, eikä tuossa Hesarin koeajossakaan mainittu Volvoa sanallakaan.
Saab on selvästi premiumluokan kilpailijoitaan perässä sisätilojen laatuvaikutelmassa ja taitaa olla selvästi myös jousitusmukavuudessa ja melu on samaa tasoa kuin Audi A6:ssa eli muut ovat hiljaisempia. Bemari on hiljaisin ja Volvo ja Mersu suunnilleen tasoissa. Tuon meluasian voi todeta TM:n vertailutestistä, vaikka siinä olikin vielä Bemarista vanha versio ja TM:n Saabin koeajossa taas todettiin sen melun olevan A6:n tasoa.
Saabissa on vain 2 mm pitempi akseliväli kuin Volvossa, mutta Saab peräti on 15,7 cm pitempi ja ei tuo pituusero kyllä tiloissa tunnu ja Saabin takapenkin pääntilakin on ahtaampi. Eli ainakin 15 senttiä lyhemmälläkin saa aikaan samat tilat eli aika lähellä ollaan tuota Hesarin koeajon kommenttia paristakymmenestä sentistä. Tuo Saabin yli 5 metrin pituus liittyy selvästi vain muotoilullisiin asioihin.
Löytyy se Volvonkin koeajo Hesarista, vaikka pisteytys onkin kadonnut jonnekin. Vertaillaan nyt sitten pisteitä tähän, vaikka Volvossa onkin vanha moottori ja on jo tullut facelift:kin.
Volvo / Saab
Ajettavuus 9 / 9
Mukavuus 9 / 7,5
Turvallisuus 9 / 9,5
Laatu 9 / 8
Näkyvyys 8 / 8
Sisätilat 8,5 / 8,5
Tavaratilat 8 / 8,5
Suorituskyky 9 / 8,5
Kulutus 8 / 9,5
Hinta 7,5 / 6
Arvosana 8,5 / 8,3
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Pitkien+matkojen+menij%C3%A4/1135246639552
Ei nuo Hesarin koeajot ole mitään vertailutestejä, joista voi suoraan päätellä mikä auto on paras ja ei niissä ole edes koeajettu keskenään vertailukelpoisia moottoreita. Uudesta BMW:stä ei ole pisteytettyä koeajoa, mutta vanha sai 8,8 p. Uusi MB E-sarjan farmari sai myös 8,8 p
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Mercedes-Benzin+E-farmarissa+on+kuljetuskyky%C3%A4+ja+tyyli%C3%A4/1135253078415?merkki=Mercedes-Benz
Jos Hesarin pisteytys olisi paremmuuden mittari, niin Skoda Suberb olisi kaikista autoista paras, koska se sai 9,1 p.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/%C5%A0koda+Superb+Combi+on+tilava+ja+tyylik%C3%A4s+matkavaunu/1135254832242
EDIT: Olihan siitä uudesta 5-sarjan farmaristakin jo pisteytetty koeajo ja se sai 8,7 p. Todettiin kömpelöksi ahtaissa paikoissa eli ei ne takavetoisetkaan aina ole niin ketteriä ja urat ja kallistukset tempoilee ohjausta.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/BMW+520D+on+tyylik%C3%A4s+ja+tilava+farmari/1135261777007
Eikös uudenkin 500 BMWn ajettavuutta ole moitittu. Ainakin näissä kotimaisissa lehdissä morkattu sen suuntavakautta.
Edellinen korisarja ainakin on senkaltainen vaeltelija ettei sille kummoista ajettavuusarvosanaa voi antaa.
En ole kyllä uutta 500sta ajanut mutta kaippa se pitää kokeilla kun seuraava vaihtoaika eteen tulee.
Aika harmillista kun BMW on hiljainen ja muutenkin hyvän oloinen auto mutta se ajettavuus
Yksi nainen piti BMW:tä todella tylsänä automerkkinä.
kello68:
Aika rajuakin kritiikkiä on uusi Bemari saanut ajettavuudestaan. TM:n koeajossa oli 245/45 R18 runflatit ja lehti kommentoi ajettavuutta näin:
"Uraherkkyys on poikkeuksellisen monivivahteista ja agressiivista... ohjauspyörään välittyvät voimat vaihtavat jatkuvasti suuntaansa ja voimaansa... Ensimmäiset sadat kilometrit kuluvat rattia puristaen ja asiaa päivitellen, kunnes hakemiseen alkaa tottua ja matka-ajossa alkaa hakeutua tukevaan kyynärpäät lukitsevaan ajoasentoon. Autokaupan puolen tunnin koeajo voi viedä monen potentiaalisen ostajan kiinnostuksen... uraisten teiden vetelyyn ei sileiden teiden maassa sijaitseva valmistaja edes arvaa etsiä ratkaisua. Se on turhauttavaa."
Lisäksi moittivat, että auto tuntuu ajaessa metrin vanhaa mallia pidemmältä ja puoli metriä leveämmältä eli sama asia toisin sanottuna, kun Hesari moitti Bemaria kömpelöksi kääntymään.
Onhan tuo harmi, että auto varustellaan Suomen oloihin lähes kelvottomilla runflateilla, jotka pitäisi ensi töiksi vaihtaa tavallisiin renkaisiin. Muutenhan uusi Bemari olisi erinomainen ja tyylikäskin auto, kun se toinen aiempi akilleen kantapää eli turvallisuuskin on nyt huipputasoa.
Liekö koko totuus kuitenkaan niissä renkaissa. Kyllä Bemarien suuntavakautta on moitittu ennen pelkkiin run flatteihin siirtymistäkin. Melkein yhtä kauan kuin Audien suuntavakautta o kehuttu. Mutta se Audien epämukavuus BMW verrattuna tekee noiden kahden välillä vaikeaksi.
Rengasvalinta ja alustan säädöt korjaavat uraherkkyyden.
Heinzman:
Tuon koon iso ongelma on suppea tarjonta.
kello68:
Alustan viritys on kompromissi suuntavakavuuden ja "urheilullisuuden" välillä. Mitä herkempi kääntymään mutkiin sitä epävakaampi suorilla ja toisinpäin. Vaikeus on siis tehdä molemmista ominaisuuksista yhtäaikaa hyviä.
Ei välttämättä. Esimerkkinä käyköön Fordin alustat. Ne on yleensäottaen erittäin toimivia ja tunnokkaita sekä yhtä aikaa suuntavakaita. Toki varmaan monia parempia löytyy, mutta tuo tuli ekana mieleen. Ero useisiin etuvetoisiin on huomattava.
Samaten jäykkä sporttialusta voi silti olla mukava eikä liian "koliseva".
Moniko muuten täällä Saab 9-5 mallia kehuvista tai morkkaavista on jo käynyt koeajamassa sen? Jos on käynyt niin mikä versio?
Onko hyvä vai huono, jos Saabin omistaa kohta venäläinen rahanpesusta ja järjestäyneestä rikollisuudesta syytetty pankkiiri? Muutkin vaihtoehdot taitaa olla vähissä. Ainakin Venäjän mafia voisi tuoda lisää katu-uskottavuutta: "Osta Saab ja sinulle ei pottuilla."
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20101251069
Nyt pistetään Saabissa jo alustaakin uusiksi:
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/254554/
ei hyvältä vaikuta Saabin tilanne....pari lisävuotta ja kaput..
GTAm:
Saattaa olla jopa päinvastoin. Ja kuka tietää,kuinka likaista rahaa on kiinni muissa autotehtaissa. Kuinka paljon saastaisempaa on Saksan teollisuus, jos vähän historiaa katsotaan, juutalaiset ovat olleet edullista työvoimaa, palkaksi kuula kalloon, tai uuniin.
simppa:
Hyvä, että pystyvät kuitenkin reagoimaan kritiikkiin noin nopeasti. Joka ikisessä koeajossa minkä olen lukenut, on moitittu nypyttävää jousitusta ja sellainen ei kuulu tuon luokan autoon. Se vähän kummaksuttaa, että vaihtavat myös vakiorengastusta 18 " kokoon agressiivisemman ulkonäön takia. Tuommoiset renkaat ei ole kaikkien toivelistalla.
Sisustuksesta ei mainita muuta kuin, että nahkasisustusta tulee vakioksi ja sitäkään ei kaikki halua. Olisi se ruma kojelautakin jotain päivitystä kaivannut.
A-utoilija:
Ajoin kaverin uutta 550:stä 19" kitkoilla, jotka eivät olleet runflatit. En kiinnittänyt mitään huomiota suuntavakavuuteen, joka kertoo varmaan että se on minusta riittävän hyvällä tasolla. Enemmänkin ihailin yleisesti loistavaa ajettavuutta. Lisäksi tuo moottori on fantastinen. Muistaakseni rengastus oli tuossa 245/35/19 ja Nokian normaali kitkarengas.
En ymmärrä, miksi te jaksatte tuosta itkeä, kun se todelliselle ostajalle ei ole mikään ongelma. Harvoin autosta pystyy itse korjaamaan puutteen, käytännössä usein jopa lähes ilmaiseksi. Yritäppä muuttaa vaikka A6 hiljaiseksi tai valot hyviksi, E-sarjan vakioohjaus hyväksi, S80 hyväksi ajaa tai kääntymään normaalissa tilassa, 9-5:n jousitus inhimilliseksi tai sisusta edes 30 te auton laatuvaikutelmaa vastaavaksi. Nuo ei onnistukkaan melkeimpä millään rahalla.
Kaverillekin tarjottiin ilmaiseksi rengasliikeessä samankokoisia ei-runflatteja tilalle. Ainoa todellinen ongelma on siinä, että täytyy autotarvikeliikkeestä ostaa pieni kompura ja rengaspaikkausaine pullo, koska vararengasta ei ole. Eipä ole esim minulla Mersussakaan, vaan noilla on pärjättävä.
Ainoat todelliset ongelmat 5-sarjassa on varusteiden kalliit hinnat ja isoihin ulkomittoihin nähden ei kovin kummoiset sisätilat. Silti tuo on luokassaan ylivoimaisesti paras auto, niin kuin on ollut pitkään. Enkä ole tuon mielipiteeni kanssa yksin. Ja en aja Bemarilla.