Japanin autoteollisuuden alennustila

95 kommenttia
«134

Älkää ymmärtäkö otsikkoa väärin: minusta japanilaisautot ovat kilpailukykyisiä ja ostoksina hyvin perusteltavissa. Suren kuitenkin sitä, että nykyisin japanilaiset valmistajat eivät enää tee seuraajia takavuosien kiinnostaville ja persoonallisille malleille, vaan suoltavat tylsää arkiautoa liukuhihnalta. Eikä niistäkään aina ole enää seuraajaa aikaisemmalle, esimerkkinä vaikkapa Nissan Primera. Seuraavassa joitakin "puuttuvia" automalleja Japanista:



Daihatsu:



Missä on Daihatsu Rocky? Sehän oli pieni, neliskanttinen maasturi 80-luvulla. Nykyisellä maasturibuumin aikakaudella pieni, rohkea neliveto kävisi hyvin kaupaksi vaikkapa Nissan Juken alapuolella.



Valitettavasti myös Copen-nimisen pienen roadsterin tuotanto on lopetettu. Eikä Suomeen tuoda myöskään Materia'a, hauskannäköistä pientä tila-autoa.



Honda:



Accordista puuttuu menevä ja varusteltu Aerodeck, eli hatchback versio Audi A3:n tapaan. Myös tehokasta siviiliralliautoa, Integraa kaivataan. Ja missä ovat Hondan tila-autot? Missä uusi Stream? Miksei Odyssey'ta tuoda maahan? Miksei S2000 ole saanut uutta versiota? Ja entäpä maineikas ja haluttu Prelude? Hondan imago jo yksin vaatisi sitä! Erityisesti kaipaan Legendiä, lähinnä sen hienoja coupe-versioita. Viimeinen Legend oli tylsä neliovinen sedan ilman coupe-versiota. Miksi? Ja ennenkaikkea puuttuu NSX, tuo Ferrarin kilpailija yli kahden vuosikymmenen takaa.



Lexus:



Miksi Lexus on luopunut upeista SC-coupeista, joita se teki kaksi sukupolvea? Nykyisin Lexukset ovat melkein kaikki neliovisia sedaneita. Ei farmareita, ei coupeja, paitsi LF-A, jota ei varmaan saada Suomeen ainuttakaan johtuen hinnasta, joka on useimmille lottovoittajillekin liikaa.



Mazda:



Mazdan historia tuntee monia upeita autoja, jotka eivät ole saaneet seuraajaa tänne saakka. Mazdalla on 2, 3 ja 6-sarja. Mutta missä on puuttuva 9-sarja? Aikanaan 929:t olivat komeita autoja, varsinkin 80-luvun LTD-versio, joka käänsi päitäkin. Kuolleet ovat myös erittäin kauniit Xedos 9 ja Xedos 6 - autot. Sääli, niissä oli eleganssia. Pikkusportti MX-3 jäi yhteen sukupolveen, samoin sen isoveli MX-6. Legendaarinen RX-7 on myös jäänyt historiaan. Tila-autoillakaan ei juhlita. Pois on jäänyt MPV. Sekä perheautoluokasta radikaali 323F sekä sen seuraaja, Italiassakin kauneimmaksi autoksi valittu Forte. Lisäksi 3-sarjasta puuttuu farmari.



Mitsubishi:



Tämän valmistajan nykytila on erityisen surullinen, kun katsoo menneitä loiston päiviä, joina urheiluautojakin oli koko liuta: Celeste, GTO, Eclipse ja 3000GT, jota myytiin myös Dodge Stealth-nimellä. Erittäin hieno Grandis on jäänyt pois ja tehnyt tilaa muiden merkkien rumemmille tila-autoille. Menneiden vuosien suuri suosikki Galant on niinikään jäänyt vain muistoihin, samoin sen pöyhkeämpi ja tehokkaampi versio Sapporo. Eikä ole upea Sigma'kaan saanut seuraajaa. Lohtuna on se, että Mitsu on tekemässä uutta Evo XI:tä, mutta pettymyksenä on se, että se on diesel-hybridi! Mitsun syntilistalla on myös japanilaisten perisynti, farmarin puute: Lanceria saa vain sedanina ja hatchbackinä.



Nissan:



Ennen Nissanilla oli sporttien sarja: 100NX, 200SX ja 300ZX. Näistä on selvinnyt vain viimeinen, nimellä 370Z. Sunny'stahan oli aikanaan myös coupeversio ja Suomessakin 80-luvulla esiintyi kaunis sportti Silvia. Onneksi sentään legendaarinen Skyline on saanut jatkajan nimellä GT-R. Isot sedanitkin myydään nykyisin Aasiaan, Venäjälle ja USA:han: Maxima, Cedric ja Laurel elävät vain muistoissamme. Myös vankka maastoauto Patrol on jäänyt dinosaurusten ulottuvuuteen. Mutta ehkä kaikkein pahin virhe on ollut jättää Primera pois. Kaikki eivät halua Qashqaita, vaikka se kelpo peli onkin. Viimeisen Primeran 5-ovinen versio oli poikkeuksellisen kaunis perheauto. Suuri häpeätahra on myös se, ettei virallinen maahantuoja älyä myydä kulttiauto Cube'a täällä laisinkaan.



Subaru:



Subarulla oli ennen persoonallisia sportteja, ensin avaruusautomainen XT ja sitten sen seuraaja SVX, molemmat huikeanhienoja autoja. Mutta myös pikkuauto Justy'a jäämme kaipaamaan, varsinkin nelivetoversiota. Lisämiinuksena moitittakoon, että Subaru on luopunut seksikkäistä, kehyksettömistä ikkunoista ovissaan.



Toyota:



Myös Japanin suurin valmistaja on kääntänyt selkänsä urheiluautoille. Vai missä sitten ovat MR2, Celica, Supra, 2000GT ja Soarer? Kadonnut on myös iso sedan Camry, täysikokoinen tila-auto Previa eikä Suomeen valitettavasti tuoda muhkeaa retromaasturi FJ Cruiser'iakaan. Lisäksi Corollasta puuttuu farmari. Ja erityishaukut saa Toyotan muotoilu, joka koko 2000-luvun on ollut anteeksipyytelevää.



Yleistäen voi sanoa, että vaikka japanilaisten tarjonta oli persoonallista ja runsasta 70-, 80- ja vielä osin 90-luvullakin, on 2000-luku sitten ollutkin konservatiivista ja tylsää aikaa japanilaisten autojen ystäville. Mutta toivoa on: valmistajat alkavat heräillä vähitellen..



Toyotalta tulee pian Celican seuraaja, josta myös Subaru tekee version nimellä BRZ. Mitsulta saadaan seuraajat Evolle ja ehkä Eclipselle. Honda on vahvistanut tekevänsä uuden NSX:n superautojen luokkaan ja Mazda tulee esittelemään seuraajat RX-8:lle ja kenties RX-7:lle.



Ja kun japanilaisista autoista puhutaan, ei sovi unohtaa Infiniti'ä. Sen mallistohan uhkuu tyyliä ja voimaa vähän kalliimmassa hintaluokassa.



Toivottavasti jatkossa saamme nähdä persoonallisia ja mielenkiintoisia autoja myös näiltä massavalmistajilta. Kansa on valmis, autot vain puuttuvat!

  
  • Osut kyllä osittain naulankantaan. Monet hyvät ja laadukkaat mallit on jätetty joko maahantuonnista tai valmistuksesta pois.

    Ehkä syynä meillä "eurooppalaisuus". EU vaatii käytännössä, että täällä on mallit tuotettava ja siksi kilpailua on käytävä ns. euroajattelun mukaan (=tympeä muotoilu ja heikompi laatu). Tosiasiassa ne kunnon japskin olivat oikeita autoja - ei mitään saksan tai ranskan rihveleitä.

    Onhan toki esim. Avensis tai Yaris yhä laadukas kun vertaa ns. euroihin Passat, Mondeo, Polo, Punto sun muut rihvelit, mutta tylsälle ne näyttää ja aitoon hyvin tehtyyn japskiin ei käy vertaaminen laadussakaan tehtaan vakuutteluista huolimatta.

      
  • Olipa hupaisaa luettavaa :grin:

      
  • Ja millä tavalla hupaisaa??? Kyllähän tuo ihan paikkansa pitää. Vai oletko jotenkin eri mieltä? Ja jos olet niin perustelut mukaan kiitos!

      
  • ainakin tojo camryn osalta vastaus on selkeä: se on tehty jenkkeihin. full size car-kokoluokka tarkoittaa ettei mahdu parkkiruutuihin, jenkkijousitus ja 80-luvun tekniikkaan perustuvat moottorit, halpoja valmistaa, vähän tehoa, suuri kulutus. esim pikkumoottori, 2,5 litraa, 178 sae-heppaa, eli ehkä luokkaa 150-160 din, mpg 28 eli 8,5 l/satku jenkkisyklillä. saksan moottoritiellä tulis merisairaaksi, kaikki ohittais kiihdytyksissä ja kulutus ihan hurja. syheröisillä pikkuteillä lulla olisi ihan kaamea. mutta jenkkimaantiellä, tudum, saumoissa, tudum, menee hyvin, suoralla tiellä ei ole mutkia, rauhallista ajoa, kulutus kohtuullinen, bensa halpaa, mukavasti tilaa, mahtuu parkkiin, alkaen $21000... eurooppaan on sitten oma mallisto.



    itse tullut ajettua nissan altimalla jenkeissä, suht samanlainen. ekassa kadunkulmassa tuntui siltä että autosta olisi jotain rikki tai renkaat tyhjinä. kiihtyvyys olematon, liekö vanhan tekniikan vaihteisto vienyt voiman...



    nissanin urheiluauto 370Z, jenkkimoottori, 240hp, 10,5 l/100km, co2 245g/km. samantehoinen bemu 528iA 6,5 l/100km, co2 152g/km, jonka vuoksi suomessa se on vielä tuhansia euroja halvempikin... kumman ottaisit, kaksipaikkaisen urheiluauton vai luksussedanin, joka päihittää "urheiluauton" suorituskyvyssä ja ajettavuudessa, kuluttaa reilusti vähemmän polttoainetta, maksaa vähemmän...



    euroalueelle jos tuo autoja, niin tullitkin pitää maksaa, osat pitää olla ce-hyväksyttyjä. jousituksen pitäis olla "urheilullinen", jolloin se olisi vain hiukan löysempi kuin ranskiksissa... paljon muutoksia. dieseleitä ei ole muualla henkilöautoissa kuin euroopassa.

      
  • Ehkä japanilaiset ovat vain keskittyneet siihen minkä osaavat parhaiten. Miksi siitä pitäisi tuntea alemmuutta? Itse arvostan Corollan ja Golfin monien erikoismallien edelle siksi, koska niissä insinöörityö on viety paljon pidemmälle. Noiden pohjalta rakennut erikoismallit, joiden tärkein ero ominaisuuksissa on hieman epäkäytännöllisempi muotoilu, ovat mielestäni kokolailla turhia.





    Toyotalla on Prius, joka on virkistävä poikkeus japanilaisten erikoismallien joukossa. Se menestyy erinomaisen hyvin. Tätä ei voi sanoa kovinkaan monesta takavuosien erikoisemmista japsiautoista. Samoin Nissan GT-R on onnistunut sporttiauto.

      
  • Minusta japsien suurin ongelma tällä hetkellä on se, että ihan tavallista Corolla-luokan perusfarkkua ei löydy yhdeltäkään valmistajalta. Ennen oli sentään Corolla, Sunny, 323, Lancer välillä jopa Civic ja ehkä joku muukin. Kuitenkin eurooppalaiset myyvät hyvin Focusta, Golfia yms. erinomaisen käyttökelpoisia autoja. Tällainen tasoituksen antaminen on kummallista varsinkin, kun aasialaista olemusta kaipaava löytää Kian/Hyundain mallistosta vakavasti otettava kilpailijan.



    Lisäksi kun autojen koot on sukupolvien myötä kasvanut, pikkuautoluokasta ei ole tullut mitään tilalle. Onhan esim. Fabia farkkuna (4,27 m) aivan riittävä tiloiltaan hyvin moneen käyttöön. Neljän hengen kuormalla ei ahdista yhtään ja tavaratilaakin on saman verran kuin useimmissa ylemmän keskiluokan autoissa. Mutta ei, edes tähän rakoon japsit eivät ole kiilanneet. Mallistoa on kehitetty katumaasturien tai lyhytperäisten pikkuautojen suuntaan, joissa molemmissa hyötysuhde on huono. Katumaastureissa on vähän (tavara)tilaa suhteessa ulkomittoihin ja pikkuautoista puuttuu käyttökelpoinen tavaratila kokonaan. Vain tila-autoja löytyy, mutta farkkua kaipaava ei välttämättä sellaista huoli.

      
  • Anders-Simo:

    Suuri häpeätahra on myös se, ettei virallinen maahantuoja älyä myydä kulttiauto Cube'a täällä laisinkaan.




    Cube ei nyt ole vain menestynyt erityisen hyvin missään. Eurooppaan sitä tuotiin vain parina vuotena. Myynti oli todella heikkoa. Päätös mallin vetämisestä pois Euroopasta on tehty Japanissa.

      
  • Et voi puhua japanin autoteollisuuden alennustilasta. Sinun pitää puhua Suomen maahantuonnin alennustilasta. Tervetuloa tänne Japaniin. Täältä löytyy suurin osa edellä kaipaamistasi autoista.



    Miksi niitä ei tuoda Eurooppaan/Suomeen? En osaa sanoa.

      
  • Niitä ei tuoda Eurostoliiton protektionismin takia.



    Ja jos tuotaisiin, kiitos tullien, hinta nousisi eurooppalaiselle köyhälistölle liian korkeaksi.



    Joka tapauksessa Luigi ostaa Fiatin, vaikka kaikki tietävät sen "laadun", Hans-Grüber Volkkarin ja Jean-Pierré Pösön.



    Venäjällä esim. uudet Camryt ja Infinitit ovat vahvasti suurkaupunkien katukuvassa.



    Herbertille... Muu maailma kuin Suomi ei kaipaa pökäleenmuotoisia farmariautoja ja vetokoukkuja.

      
  • Samaa koskee monia muitakin Japanin teollisuuden aloja. Ajattele vaikka Sonya joka otti turpaan ensin Applelta kun menetti keksimänsä Walkman bisneksen sitten samsungilta. Japanin talous ja pörssi on polkenut paikallaan 20 vuotta. Syitäkin on pohdittu, kuten ikääntyminen ja jäykät rakenteet.

    Esim. 1980 luvulla Mazda 626 oli suosittu ja haluttu työsuhdeauto, Teiden Charme. Nykyisin ne on saksalaisia. Japsit on täysin out.

    Brittien tavoin japanilaiset on liian eristäytyneet sille saarelleen.

    Mietin oikein japanilaisia tuotteita kotona niin tuli mieleen vain ilmalämpöpumput ja kamerat.

      
  • Besserwisseri:



    Joka tapauksessa Luigi ostaa Fiatin, vaikka kaikki tietävät sen "laadun", Hans-Grüber Volkkarin ja Jean-Pierré Pösön.




    ihmetyttää kyllä miten Hans-Grüber ostaa sen Volkkarin ja Jean-Pierré Pösön kun kaikki tietävät niiden "laadun".

      
  • Anders-Simo:



    Lexus:

    Miksi Lexus on luopunut upeista SC-coupeista, joita se teki kaksi sukupolvea?




    varmaan sen takia että olivat naurettavan näköisiä ja suuretkin koneet aika tehottomia, kruunattuna vielä muilla "hyvillä" ominaisuuksilla.



      
  • surffari:

    ainakin tojo camryn osalta vastaus on selkeä: se on tehty jenkkeihin. full size car-kokoluokka tarkoittaa ettei mahdu parkkiruutuihin, jenkkijousitus ja 80-luvun tekniikkaan perustuvat moottorit, halpoja valmistaa, vähän tehoa, suuri kulutus. esim pikkumoottori, 2,5 litraa, 178 sae-heppaa, eli ehkä luokkaa 150-160 din, mpg 28 eli 8,5 l/satku jenkkisyklillä. saksan moottoritiellä tulis merisairaaksi, kaikki ohittais kiihdytyksissä ja kulutus ihan hurja. syheröisillä pikkuteillä lulla olisi ihan kaamea. mutta jenkkimaantiellä, tudum, saumoissa, tudum, menee hyvin, suoralla tiellä ei ole mutkia, rauhallista ajoa, kulutus kohtuullinen, bensa halpaa, mukavasti tilaa, mahtuu parkkiin, alkaen $21000... eurooppaan on sitten oma mallisto.

    itse tullut ajettua nissan altimalla jenkeissä, suht samanlainen. ekassa kadunkulmassa tuntui siltä että autosta olisi jotain rikki tai renkaat tyhjinä. kiihtyvyys olematon, liekö vanhan tekniikan vaihteisto vienyt voiman...

    nissanin urheiluauto 370Z, jenkkimoottori, 240hp, 10,5 l/100km, co2 245g/km. samantehoinen bemu 528iA 6,5 l/100km, co2 152g/km, jonka vuoksi suomessa se on vielä tuhansia euroja halvempikin... kumman ottaisit, kaksipaikkaisen urheiluauton vai luksussedanin, joka päihittää "urheiluauton" suorituskyvyssä ja ajettavuudessa, kuluttaa reilusti vähemmän polttoainetta, maksaa vähemmän...

    euroalueelle jos tuo autoja, niin tullitkin pitää maksaa, osat pitää olla ce-hyväksyttyjä. jousituksen pitäis olla "urheilullinen", jolloin se olisi vain hiukan löysempi kuin ranskiksissa... paljon muutoksia. dieseleitä ei ole muualla henkilöautoissa kuin euroopassa.




    Jospa surffailisit todellisuuteen sieltä mielikuvitusmaailmastasi.



    1. Nissan 370Z on tosiaan myynnissä Suomessakin. Tuo sinun väitteesi Nissanin koneesta on kuitenkin ihan silkkaa paskaa. Nissanin kutosessa on 328 hv. Se on pirusti enemmän kuin tuossa bemarissa. Tuo sinun väitteesi ajettavuudestakin on ihan sitä itseään. Jos nyt kuitenkin kävisit ensin sillä Nissanilla ajamassa. Nissan on erittäin pätevä ajettava, sen on pirun moni autolehtikin testannut ja hyväksi todennut. Lisäksi BMW on uusimmissa mallisukupolvissa ottanut aika paljon takapakkia ajettavuuden suhteen M-malleja lukuunottamatta. Nissan on ihan reippaasti parempi ratatyökalu tuo bemarin taksi tai edes bemari oma coupe Z4. Senkin nissan peittoaa jos ihan puhtaasti ajettavuudesta puhutaan:



    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/231897/nissan_370z.html



    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/251020/bmw_530d_review.html



    Suorituskyvystä nyt ei varmaan kannata edes lähteä vääntämään, sen verran rumasti bemari ottaa pataan niinkuin kuuluukin. Väitteesi on täysin naurettava, väittää nyt 240 hv isoa sedania nopeammaksi kuin 300 hv+ coupea. Herää nyt todellisuuteen, jooko.



    2. Jenkki Camryyn tarjolla kaksi eri konetta. 2.5/178hv ja 3.5/268 hv. Lisäksi tarjolla on 200 hv hybridi. Nuoko mielestäsi vähätehoisia? Äärimmäisen huvittavaa kaverilta, joka itse ajaa 116d:llä ja pitää sitä voimakkaana. Itse panisin lanttini likoon, että jokaikinen noista Camryista on selvästi säästöbemariasi vikkelämpi vehje. Eli se siitä, että kaikki menisivät moottoritiellä ohi. Jos et muuten usko, tässä sinulle muutama mittaus:



    Vanhan mallin pienitehoisempi hybridi:



    http://consumerguideauto.howstuffworks.com/2011-toyota-camry-1.htm



    0-96 km/h mitattu 8,3s. Nopeampi kuin yksikään Avensis tai oma bemarisi. Uuden mallin hybridi on tehokkaampi, ja sille luvataan 7,6s aika.



    V6 mallin mitattu suorituskyky 0-96 km/h 6,2s. Poskettoman paljon nopeampi kuin oma bemarisi taikka yksikään Avensis. Kyllä tuo euroopan mittapuulla on poikkeuksellisen kovakulkuinen auto.



    Perusmallin 2.5 litraiselle on mitattu 8,4s 0-96 km/h. Jälleen kerran kyllä tuo perus euroauton kiihtyvyyden voittaa. Ja oman bemarisi.



    3.
    Nykyiset SAE-hevosvoimat ovat erittäin lähellä DIN-arvoja. Kerroin on 0,9861. Mitään käytännön eroja et siis saa.



    4.Jenkkien kulutusnormi antaa huomattavasti suuremmat luvut kuin euronormi. Camryn kulutusluvut ovat hyvin kilpailukykyiset. Enkä noita moottoreita lähtisi yksinkertaiseksi haukkumaan, etenkin hybridi on kyllä lähes hienointa voimansiirtotekniikkaa, mitä on tarjolla. Verrataan vaikka siihen 528i:hin, jossa on jenkeissäkin sama 2-litrainen turbo kuin euroopassakin:



    Camry V6:



    21/30 mpg (kaupunki/maantie)



    528i:



    22/32 mpg (kaupunki/maantie)



    Eli ero on todella pieni. Camry on noista vähän tehokkaampikin. Lähtökohtaisesti ainakin itse olettaisin sen olevan paljon suurempi, kun verrataan 2 litraista turboa 3,5 litraiseen kutoskoneeseen. Bemari lupaa 528i:lle saman suorituskyvyn kuin tuolle Camrylle ovat monet lehdet mitanneet. Mikä sitten lie mitattu tuolle bemarille? Eli alas ammuttu tuokin provosi.



    Pointti on, että miten moottori voi olla yksinkertainen 80-luvun tekniikkaa edustava jos suorituskyky ja kulutus ovat hyvinkin kilpailukykyiset kun verrataan parhaimpiin eurooppalaisiin valmistajiin? Etenkin, kun verrataan 3,5 litraista parilitraiseen.



    5. Uusimman Nissan Altiman 175 hv perusmallille on mitattu 8,6s 0-96 km/h aika ja V6 mallille 6,0s. Enpä menisi kumpaakaan laiskaksi haukkumaan, liikkuvat paremmin kuin valtaosa euroopassa myytävistä Bluemotion Golfeista ym. Etenkin tuo V6 on jo todella äkäinen.



    Nissan Altiman automaatti on portaaton CVT, samantyyppinen kuin esimerkiksi Audin Multitronic.



    Ensi kerralla parempi provo, jooko?

      
  • Aika turhanaikaista jupinaa "miksi ei sitä ja tätä". Vastaus on aivan selvä. Tänä päivänä myydään keskiluokan erikoisautoja erittäin vähän. Vain kalliita erikoisautoja myydään edes jossain määrin riittävä määrä kannattavaan liiketoimintaan.



    Olen varma siitä, että Suomeen tuotaisiin erikoisiakin autoja jos niitä joku haluasi ostaa. Jos myynti ei vedä niin ei niitä kannata pistää tyrkylle. Pelkkä myynnissä oleminen maksaa helposti milllin vuodessa puhumattakaan huoltoporukan koulutuksesta ympäri maata.

    Aikas monta kiulua pitää myydä kulujen kattamiseksi.



    Eurooppassa on kuten varmaan kaikki ovat huomanneet menossa voimakas co2 trendi. Se rajaa kannattavuutta entisestään. Asia voi muuttua kun tehtaat saavat myyntiin hybridejä. Niissä hyvä suorituskyky ja pienet päästöt tekee mahdolliseksi järkevätn liiketoiminnan.



    Eräs asia on lisäksi se, että tämän päivän autoissa halvan perusauton ja vaikka nelinkertaisesti maksavan auton ero on pienempi kuin mitä 30 vuotta sitten. TUolloin halvat ja ei ns. "merkki" autot oli ihan oikeasti rimpuloita parempiin verrattuna. Tänä päivänä näin ei ole. Niinpä kiinnostus on siirtynyt perusautojen sporttimalleihin. Tekniikkakin on sama kuin sprottivehkeissä mutta hinta puolet kun autotehtaat käyttävät samat komponentit kaikissa tuotteissaan.

    Jotenkin itse en olisi valmis maksamaan 80ke autosta jonka tekniikka on sama kuin 35ke autossa mutta kuoret ja sisusta erilailla muotoiltu. Uskon, että moni näkee asian samalla lailla ja niinpä se näennäisesti erikoisempi auto jää kauppaan.



      
  • Itse en myöskään ymmärrä, että mitä hävettävää on järkevässä toiminnassa. Jos markkinat eivät vedä, niin miksi pitäisi hakata päätä seinään? Esimerkiksi Toyota on epäonnistunut iQ:n kanssa Suomessa. Alkuvuonna sitä myytiin muistaakseni 10 kappaletta. Kuinka paljon luulisitte jonkin Daihatsu Copenin myyvän? Saataisiinko jopa yksi auto vuodessa kaupaksi? Siinäpä sitä olisi ylpeyden aihetta kerrakseen.



      
  • Daihatsun maahantuonti loppuu vuoden sisällä koko EU-alueella. Monella japanilaismerkillä tulee olemaan vaikeuksia löytää "kansanauto", jonka CO2-päästöt olisivat jossain 110 g/km paikkeilla. Sehän tulee Suomen autovero"uudistuksessa" olemaan nykyveron ja uuden leikkauspiste. Esimerkiksi vapaastihengittävillä 1,6- ja 1,8-litraisilla bensakoneilla varustetut keskiluokan mallit tulevat kallistumaan huomattavasti.

    Myös dieselpuolella kaivataan tehokasta alle 2-litraista moottoria.

      
  • taisi mennä hv:t ja kW:t sekaisin 370Z/bemu 528iA tapauksessa, eri lähteistä arvoin. sori. kumman ostaisit siviiliin noista samanhintaisista? rata-ajoon tuskin kovin moni ostaa, niin että kannattaisi sen takia maahantuoda...



    simppa:



    2. Jenkki Camryyn tarjolla kaksi eri konetta. 2.5/178hv ja 3.5/268 hv. Lisäksi tarjolla on 200 hv hybridi. Nuoko mielestäsi vähätehoisia? Äärimmäisen huvittavaa kaverilta, joka itse ajaa 116d:llä ja pitää sitä voimakkaana. Itse panisin lanttini likoon, että jokaikinen noista Camryista on selvästi säästöbemariasi vikkelämpi vehje. Eli se siitä, että kaikki menisivät moottoritiellä ohi.


    no, 116d 270nm, 2,5 l camry 230nm... eli voimakkaampi, ei tehokkaampi...



    euromotarilla, joka ei ole suora, jenkkijousituksisista lullista kyllä mennään ohi... ja jenkkilässä joku eurojousitettu golffi, tudum, ai, tudum, ai, tudum... tuskaa. viivasuoraa motaria (55 tai 65 mailia/h) ajaa jollain isolla pick-upilla (luokiteltaisiin kuorma-autoksi tääll&#228:wink: oikein mukavasti V8:n ääniä kuunnellen, mutta mutkaisella pikkutiellä, joiksi täällä olevat motarit luokiteltaisiin...



    simppa:


    Verrataan vaikka siihen 528i:hin, jossa on jenkeissäkin sama 2-litrainen turbo kuin euroopassakin:

    Camry V6:
    21/30 mpg (kaupunki/maantie)

    528i:
    22/32 mpg (kaupunki/maantie)

    Eli ero on todella pieni.




    tohon vielä perusmallisen 2,5 litrasen mpg:t, yhdistetty 28

    25/35



    epäilisin kyllä, vastoin parempaa tietoa, että bemun moottorin säädöt on aika eri kuin euroopassa, kun siellä on aika paljon tiukemmat typenoksidirajat. luultavasti pitävät turbon pyörimässä ja palolämpötilan alhaisena suihkuttelemalla polttoainetta hieman myöhässä, kun kulutuksella ei ole oikein väliä. vai luuletko, että 3.5 litrainen kulkisi noin 160 co2 päästöllä eurosyklissä? tai tuo 2,5 litranen jollain viitosella alkavalla kulutuslukemalla? syklit on aika eri, jenkkisyklit taitavat olla aika paljon... totuudenmukaisempia. ainakin paikallisiin oloihin. täällä kiihdytellään hyvin hitaasti, jotta kaikki ehtii.



    simppa:



    5. Uusimman Nissan Altiman 175 hv perusmallille on mitattu 8,6s 0-96 km/h aika

    Nissan Altiman automaatti on portaaton CVT, samantyyppinen kuin esimerkiksi Audin Multitronic.




    olisiko vanhemman, ehkä pari vuotta vanhan, tietoja? siinä oli muistaakseni kyllä 5 tai 6-vaihdetta, tomaattina? ja uusin kori, alkaen -07... ei kai isoilla vuokraamoilla (hertsi) ole jotain omaa mallistoa ollut?



    niin, nuo euro co2 systeemit, lienee suurin syy... malliston pitäisi päästä alle 130g/km 2012 kohdilla... euro syklillä siis. valmistajathan lupasivat 2008 alle 140g/km vapaaehtoisesti, ei oikein onnistunut. tuolla on eurostoliitto saanut varmaan tiputettua kilpailua alas. jenkeillä on nuo tiukat päästörajat, joita varten tarvitaan isot (bensa)moottorit, kiinassa "rehellisesti" tullit...

      
  • En tiedä kumman ottaisin, ovat sen verran eri luokan autot. Nissan olisi kyllä ihan varteenotettava vaihtoehto, mikäli olisin uutta sporttiautoa vailla. Bemaria tuskin ostaisin omalla rahalla, vaan valinta kääntyisi Jaguar XF:ään. Hyviä autoja kumpikin. Ja kuten sanottu, toisin kuin väitit, on Nissan hyvinkin kehuttu ajettavuudestaan.



    Pidätkö edelleenkin kiinni siitä, että nuo Camryn luokkaiset ovat "vähätehoisia". Muistuttaisin, että ne ovat järjestään nopeampia laitteita kiihtymään kuin oma bemarisi. Puhutaan sitten tehosta. Automaattivaihteisena se Camry kulkee kun kaasua painaa. Ja kun sitä kaasua painaa, kulkee se "alitehoinen jenkkilulla" kovemmin kuin esimerkiksi 116d.



    Verrattain suoria euroopan motaritkin ovat. Etenkin Suomessa.



    EPA-normi antaa huomattavan paljon totuudenmukaisempia lukemia kuin euronormi. Se on fakta. Todellisuudessa varmaan bemari on noista taloudellisempi, mutta mielestäni on ihan silkkaa roskaa haukkua Toyotan moottoreita 80-lukulaisiksi. Oli miten oli, samassa testissä on noille tuollaiset arvot saatu.



    Jenkkilullat voisit jo unohtaa. Toki siellä niitäkin on, mutta esimerkiksi Nurburgringillä on ajettu todella kovia aikoja jennkiautoilla. Taitaa Cadillac CTS-V pitää edelleenkin hallussaa nopeimman sedanin rata-aikaa ja Corvetelta löytyy Z06 ja ZR1. Edes Ford Mustang ei nykykuosissaan ole mikään posketon lulla, pisti Motortrendin testissä kunnolla kampoihin M3:lle. CTS-V on joka ainoassa lukemassani testissä ollut nopeampi laite kuin M5, eli mistään silmänlumeesta ei ole kyse. Uusi M5 varmaan vie tuolta Caddylta nopeimman kruunun, mutta tämä V10 koneinen on hitaampi.



    Uusimman korin Altiman vaihteisto on aina CVT mallivuodesta riippumatta. Mitattu suorituskykykin on perusmallilekin ihan hyvä, en lähtisi sitä moittimaan. Voittaa nämä euroopan ekodieselit. Ja kuten sanoin, V6 malli on jo todella kulkevaa sorttia.



    Edelliskorisessa perusmallissa oli vanha 4-portainen automaatti. Sitä ei ole myyty 2006 jälkeen. Tehoa samat 175 hv kuin nytkin. Veikkaan, ettei tuo nyt mitenkään poskettoman laiska vehje ole jos nyt aletaan mitattuja faktoja katsomaan.



    edit:



    Löysinpä vanhakorisellekin Altimalle mitatun luvun:



    http://consumerguideauto.howstuffworks.com/2005-nissan-altima-1.htm



    Sama 8,6s. Enpä menisi tuotakaan laiskaksi haukkumaan, päinvastoin peruskoneiset euroautot ovat laiskempia, mukaanlukien oma bemarisi. Ja tuo siis nimenomaan sillä 4 portaisella museomaatilla.



    En sitten tiedä, kuinka vanhalla Altimalla olet ajellut.

      
  • simppa:

    Uusimman korin Altiman vaihteisto on aina CVT mallivuodesta riippumatta. Mitattu suorituskykykin on perusmallilekin ihan hyvä, en lähtisi sitä moittimaan. Voittaa nämä euroopan ekodieselit.


    320d EDE liikkuu myös ihan kohtuullisesti. Turkinpa tuo Altima nyt ainakaan kovin paljon paremmin kulkee.



      
  • A Tapio:



    Ehkä syynä meillä "eurooppalaisuus". EU vaatii käytännössä, että täällä on mallit tuotettava ja siksi kilpailua on käytävä ns. euroajattelun mukaan




    Ja missähän EU niin vaatii? Tuntuu että EU on nykyään syypää kaikkeen mahdolliseen, jopa siihen ettei japsit enää tuota japsifaneille sopivia autoja...Eiköhän se nyt kuitenkin ole niin, että tuotteita tehdään kuluttajia varten ja mallit ja maahantuonnit suunnataan sitä ajatellen. Joskus suuntaus osuu oikeaan ja joskus ei, mutta yleensä takana on kuitenkin pelkästään myynti. Avausviestissä haaveiltuja autoja ei koskaan ole myyty meillä kovin paljoa.



    Toyota on tässä mielenkiintoinen; mallistosta on nimenomaan poistettu Euroopan myynnin kannalta olennaisia malleja, esimerkiksi Corollan farmarimalli. Samoin on Lexuksen laita, valmistuksessa ei ole edes ollut monia kovin hyvin eurooppalaisiin vetoavia malleja.



    Vaikuttaa kuitenkin siltä, että automaku maailmalla on enemmän eurooppalaistumassa kuin päinvastoin. Eurooppalaiset tai eurooppalaistaustaiset automallit myyvät kehittyvillä markkinoilla hyvin ja myös USA:ssa on näin käynyt.

      
  • NHB:

    simppa:
    Uusimman korin Altiman vaihteisto on aina CVT mallivuodesta riippumatta. Mitattu suorituskykykin on perusmallilekin ihan hyvä, en lähtisi sitä moittimaan. Voittaa nämä euroopan ekodieselit.

    320d EDE liikkuu myös ihan kohtuullisesti. Turkinpa tuo Altima nyt ainakaan kovin paljon paremmin kulkee.




    Tottapa tuo, ihan unohtui nuo bemarit. Itselläni oli mielessä lähinnä nuo malliston aloituskoneet, 1.6 TDI:t 316d jne. Sellaiset siis, jotka nyt tuntuisivat olevan huudossa.



    n. 9s satkuun menevä auto ei kuitenkaan mielestäni mitenkään poskettoman laiska vehje ole.

      
  • Hieman särähti korvaan tuo NHB:n kommentti siitä, että japanilaiset ovat keskittyneet siihen minkä hallitsevat. Kyllähän japanilaisilla automerkeillä on jonkin verran ihan urheiluautoklassikkoja niin vanhemmassa (70 luvun celica, datsun 240Z) kuin uudemmissakin autoissa (MX-5, supra, nissan skyline). En missään nimessä sanoisi etteivät japanilaiset hallitsisi urheiluautojen tekoa. Kyllähän niitäkin siellä osataan valmistaa. Ei ehkä mitään maailman parhaita urheiluautoja, mutta ehdottomasti vakavasti otettavia. Mielestäni myös maalimasta löytyy huomattavasti lexuksen SC-malleja mauttomampia coupe-malleja. Varsinkin viimeisin SC oli suorastaan tyylikäs! Koneista tosin on pakko olla samaa mieltä.

      
  • Kyllä mä sanoisin, että Nissan GT-R menee sinne maailman hienoimpien luokkaan, vaikkei se lempiautoni olekaan. Ihan huikea vehje jos vähänkin suhteuttaa hintaan. Eikä edes ole mikään äänieristyksetön paukkulauta, kuten äkkiseltään voisi luulla. Saman merkin 370Z ei sekään ole huono.

      
  • surffari:

    euromotarilla, joka ei ole suora, jenkkijousituksisista lullista kyllä mennään ohi... ja jenkkilässä joku eurojousitettu golffi, tudum, ai, tudum, ai, tudum... tuskaa. viivasuoraa motaria (55 tai 65 mailia/h) ajaa jollain isolla pick-upilla (luokiteltaisiin kuorma-autoksi tääll&#228:wink: oikein mukavasti V8:n ääniä kuunnellen, mutta mutkaisella pikkutiellä, joiksi täällä olevat motarit luokiteltaisiin...




    Kyllä sitä siinä valtakunnassa on ihan riittävästi kapeaa ja mutkaista tietä, niin motarina kuin ilmankin. Kaupunkien lähellä voi olla sellaisia kaksikaistaisia betoniränniin rakennettuja ajoratoja, joissa tulee ikävä Kehä I:n pitkiä suoria, loivia kaarteita, tasaista asvalttia, hiljaista liikennettä, hitaita ajonopeuksia ja pitkiä turvavälejä. Erityisesti itärannikon tiheiden alueiden liepeillä on tällaisia.



    Ja kieltämättä noissa paikoissa kyllä sitten tuntuukin aika ikävältä, jos alle on sattunut jokin oikea amerikanrauta. Tai vielä onnellisemmin jokin hauska minivan, jossa on neljän litran moottori, 240 hevosta ja kuorma-auton massa.



    Mutta oikeastaan piti kommentoimani vielä tuota Camryä, koska itse asiassa sen uusi hybridimalli nimenomaan näyttää sen, että japanilaisilla on joissakin asioissa aika hyvät kortit käsissään teknologiansa kanssa.



    Amerikkalaisittain ilmaistuna auton kulutuslukema on 41 mpg, se on isomman keskiluokan bensiinikäyttöinen sedan, automaattivaihteinen, kiihtyy 0-60 mph aikaan 7,6 sekuntia. Euroopaksi käännettynä päästölukema voisi olla noin 110 g/km (Priuksen 50 mpg/89 g/km:stä laskettuna tulisi 108 g/km, mutta ei tästä kyllä niin tieteellistä saa) ja kiihtyvyys 0-100 km/h ehkä 8,3 s. Tätä yhdistelmää on vähän hankala lyödä eurooppalaisilla tai amerikkalaisilla autoilla.



    Japanilaisilla on siis hybriditekniikka hallussa varsin hyvin. Ja sähköautopuolellakin Nissan Leaf on toistaiseksi aika yksin omassa luokassaan. Erilaisissa plug-in -virityksissä amerikkalaisten Volt on ykkösenä. Eikä Fordin hybriditeknologia sekään ole kovin huonoa. Koko sektorissa eurooppalaisista vain PSA:lla on jotain vähän kunnianhimoisempaa kohta laajemmin myynnissä.



    Se on sitten toinen juttu, että eipä noita hybridejä täällä Euroopassa näy. Camryäkin taitaa saada Venäjältä muttei muualta. Eurooppa on diesel-valtakuntaa, ja se täällä osataan varmasti paremmin kuin missään.

      
  • No kai nyt on täysin selvää, etteivät japanilaisten erikoisautot ole antaneet aihetta menestystarinoille. GT-R on sekin hyvin pienen mittakaavan tuote. Jo pelkkä japanilaisten merkkien luotettavan perusauton imago on iso rasite erikoisuutta tavoittelevien silmissä. Joo onhan nopea ja kaikkea, mutta jos merkki on Toyota, Nissan tai vaikkapa Skoda, niin haasteita tulee olemaan.



    Japanilaiset ovat olleet perinteisesti hyviä tekemään tarkoituksenmukaisia luotettavia perusautoja tehokkaasti. Noilla ansioilla ei vielä pitkälle niiden maailmassa, jotka pistävät isoja summia rahaa kiinni turhaakin turhempiin leluihin.



      
  • Hiilipäästö:


    Mutta oikeastaan piti kommentoimani vielä tuota Camryä, koska itse asiassa sen uusi hybridimalli nimenomaan näyttää sen, että japanilaisilla on joissakin asioissa aika hyvät kortit käsissään teknologiansa kanssa.

    Amerikkalaisittain ilmaistuna auton kulutuslukema on 41 mpg, se on isomman keskiluokan bensiinikäyttöinen sedan, automaattivaihteinen, kiihtyy 0-60 mph aikaan 7,6 sekuntia. Euroopaksi käännettynä päästölukema voisi olla noin 110 g/km (Priuksen 50 mpg/89 g/km:stä laskettuna tulisi 108 g/km, mutta ei tästä kyllä niin tieteellistä saa) ja kiihtyvyys 0-100 km/h ehkä 8,3 s. Tätä yhdistelmää on vähän hankala lyödä eurooppalaisilla tai amerikkalaisilla autoilla.

    Japanilaisilla on siis hybriditekniikka hallussa varsin hyvin. Ja sähköautopuolellakin Nissan Leaf on toistaiseksi aika yksin omassa luokassaan. Erilaisissa plug-in -virityksissä amerikkalaisten Volt on ykkösenä. Eikä Fordin hybriditeknologia sekään ole kovin huonoa. Koko sektorissa eurooppalaisista vain PSA:lla on jotain vähän kunnianhimoisempaa kohta laajemmin myynnissä.




    Noiden hybridien rinnalla coupecorollat kalpevat niin totaalisesti, etten näe pienintäkään syytä haikailla menneiden vuosikymmenten perään.

      
  • Hiilipäästö:



    Amerikkalaisittain ilmaistuna auton kulutuslukema on 41 mpg, se on isomman keskiluokan bensiinikäyttöinen sedan, automaattivaihteinen, kiihtyy 0-60 mph aikaan 7,6 sekuntia. Euroopaksi käännettynä päästölukema voisi olla noin 110 g/km (Priuksen 50 mpg/89 g/km:stä laskettuna tulisi 108 g/km, mutta ei tästä kyllä niin tieteellistä saa) ja kiihtyvyys 0-100 km/h ehkä 8,3 s. Tätä yhdistelmää on vähän hankala lyödä eurooppalaisilla tai amerikkalaisilla autoilla.




    Ford Fusion Hybrid ei kauaksi jää. Toyota on nyt uudella Camryllaan napannut pihistelykingin kruunun takaisin itselleen, mutta edellinen malli oli vertailutesteissäkin Fordia janoisampi, joskaan ei niin paljoa kuin normiluvuista voisi luulla.



    Ensivuodeksi Ford kuulemma uudistaa hybriditekniikkaansa, ja seuraa kokonaan uusi Fusion. Voi silloin olla, että Camry jää toiseksi kunnes Toyota taas esittelee uudet parannuksensa.



    Fordin yhdistetty kulutus on 39 mpg (vs. Toyota 41 mpg), joka sekin on huikea luku. Erikoismainintana kummallakin pienempi kaupunki- kuin maantiekulutus.



    Mielestäni on ihmeellistä, miksei Fusionin tekniikkaa saisi istutettua Mondeoon. Tuloksena olisi iso, hyvin pihi, suht tehokas ja vieläpä automaattivaihteinen ekoauto. Voisin kuvitella, että kauppa kävisi mikäli hinta olisi oikea.



      
  • simppa:



    Fordin yhdistetty kulutus on 39 mpg (vs. Toyota 41 mpg), joka sekin on huikea luku. Erikoismainintana kummallakin pienempi kaupunki- kuin maantiekulutus.




    No jos hybridillä kaupunkikulutus olisi isompi kuin maantiekulutus niin silloin olisi ryssitty jo pahasti jarrutusenergian talteenoton kanssa ja koko hybridin idean voisi kyseenalaistaa tälläisessä tapauksessa.

      
  • Jos en väärin muista, niin Ford osti aikanaan hybriditekniikkansa Toyotalta - olikohan virhe myydä, kun Fusion menestyy niin hyvin ja on onnistunut jatkokehittelyissä hienosti?



    AkiK: Ja missähän EU niin vaatii?

    Tuontitullit ohjaavat valmistamaan autoja EU:n sisällä. Etuna on toki työllistäminen EU:n alueella, sillä esim. Avensis tai Yaris on 80% eurooppalaisista osista tehty. Siellä on sitten boschia, valeoa jne. alihankkijoina ja tämä tarkoittaa usein sitä, että entinen laatuetumatka euroalueella mitätöityy kilpailijoihin verrattuna. Paremmaksi jää ehkä enää tehokkaammat valmistusprosessit, yleinen laadunvalvonta, takuut ja huoltopalvelut - mutta osat ovat samaa tavaraa kuin vaikka Volkkarissa tai Pösössä. No hyötyyhän tästä onneksemme sentään suomalainen Pilkington, joka toimittaa Toyotalla alkuperäiset tuulilasit moneen malliin. Haittana tässä "eurooppalaisuudessa" on se, että ennen esim. japanilaisen Carinan apulaitteet ja alustaosat kestivät jopa 500tkm ongelmitta. Eurooppassa tehdyssä vastaavassa saattoi laturi pamahtaa jo ennen 200tkm ja saksalaisissa koiranluissa oli muovia metallin sijasta, mikä tarkoittaa merkittävästi pienempää kestoikää. Carinat yms.90-luvun mallit olivat vielä siitä kivoja, että niihin sai japanilaisia osia tarvikkeena, mutta taitaapa olla hankalampi rasti esim. uudemmissa Avensiksissa. Onneksi kuitenkin vikatilastot näyttävät edelleen Toyotan olevan kärkipäässä, mutta se laatu etumatka on pienentynyt.

    Onneksi Japanista tulee vielä joitakin malleja esim. Verso-S, RAV4 ja Cruiserit taitaa tulla sieltä. Harmiksemme ikiliikkujan eli Hiacen tarina päättyy pian - ainakin hetkeksi. Huhut kertovat jo uudesta mallista - ja jopa tietysti on aikakin päivittää tuo 17v malli, joka on toki kestävyyden ikoni, mutta toki edustaa suunnittelultaan jo antiikkia.

      
  • simppa:

    Ford Fusion Hybrid ei kauaksi jää. Toyota on nyt uudella Camryllaan napannut pihistelykingin kruunun takaisin itselleen, mutta edellinen malli oli vertailutesteissäkin Fordia janoisampi, joskaan ei niin paljoa kuin normiluvuista voisi luulla.




    Juuri tuota varten mainitsin, ettei Ford asiassa kovin paljon huonompi ole. Sillähän on raskaampiakin vehkeitä hybridisoituna. Näistä ei tietysti näy oikein mitään tänne Eurooppaan, ja meillä on helposti käsitys, jonka mukaan amerikkalaisten teknologia olisi vanhanaikaista. On siellä sitäkin, mutta kehitys viime vuosina on ollut hurjaa. (Ja toisaalta täytyy kyllä sanoa, että jos Japani-Yhdysvallat-akselilla ei olisi hyvää hybriditeknologiaa, teknologiavaltikka olisikin sitten kokonaan Euroopassa.)



    Itse odotan Fordilta hybridipuolella avausta Fusionin alapuolella. Olisi kovin mukavaa saada se "priuksentappaja" jostain. Nykyinen Prius täyttää keväällä kolme, eikä sillä oikein vieläkään ole kilpailijoita. Toyota kuitenkin otti ainakin viisi vuotta etumatkaa, joten takaa-ajo on tiukka.



    Mielestäni on ihmeellistä, miksei Fusionin tekniikkaa saisi istutettua Mondeoon. Tuloksena olisi iso, hyvin pihi, suht tehokas ja vieläpä automaattivaihteinen ekoauto. Voisin kuvitella, että kauppa kävisi mikäli hinta olisi oikea.




    Hyvä kysymys! Ja ihan saman kysymyksen voisi esittää Toyotan teknologiasta. Missä on Avensis HSD tehtynä Camryn teknologialla. Ilmeisesti Eurooppa on niin dieselöityä, että valmistajat eivät usko riittäviin myyntimääriin. Mutta on jotenkin masentavaa, että Fusionia tai Camryä ei saa Euroopasta edes jenkkiversiona.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit