Myös Volvon toimitusjohtaja suhtautuvan aika varauksella S-klassen kanssa kilpailevan Volvon mahdollisuuksiin. Tuo on sitä realismia, jonka vuoksi täällä monesti leimataan merkin vihaajaksi.
Kuten nimimerkistäkin näkee, täällä puhuu Volvomies. Itse asiassa niin kova Volvomies, että jos ostan seuraavaksi tutuimmalta tuntuvan auton, niin merkki vaihtuu, koska Volvo on livennyt jo liian kauas Volvomaisuudesta minua miellyttääkseen.
Mutta sitähän mun piti sanomani, että Volvo on kautta aikojen onnistunut parhaiten kookkaiden ja käytännöllisten perheautojensa kanssa. Sen sijaan niiden eri suuntiin venytetyt eliittiversiot ovat joutuneet kilpailemaan eri segmentissä, jossa eivät ole olleet uskottavia.
Kuten nimimerkistäkin näkee, täällä puhuu Volvomies. Itse asiassa niin kova Volvomies, että jos ostan seuraavaksi tutuimmalta tuntuvan auton, niin merkki vaihtuu, koska Volvo on livennyt jo liian kauas Volvomaisuudesta minua miellyttääkseen.
Mutta sitähän mun piti sanomani, että Volvo on kautta aikojen onnistunut parhaiten kookkaiden ja käytännöllisten perheautojensa kanssa. Sen sijaan niiden eri suuntiin venytetyt eliittiversiot ovat joutuneet kilpailemaan eri segmentissä, jossa eivät ole olleet uskottavia.
Mitä tarkoitat Volvomaisuudella? Kenties muotoilua, joka on viime aikoina livennyt kauas laatikkomaisuudesta, jota Volvo edusti aiemmin?
Minusta Volvo on mennyt viime aikoina hyvään suuntaan kaikin puolin, kun muotoilussa on jätetty laatikkomuotoilu pois ja on siirrytty vihdoinkin nykyaikaan ja moottorit ja mallivalikoimakin ovat menneet hyvään suuntaan.
Uusi V60 on hyvä esimerkki siitä, että Volvo voi nykypäivänä jättää jo farmaristakin sen perinteisen pystyn laatikkoperän pois ja tehdä sen enemmän muotoilun ehdoilla. Tuosta ei tunnu moni vanhan koulukunnan Volvoilija pitävän, mutta samalla moni muu taas vastaavasti pitää ja saattaa vaihtaa Volvoon. Kuitenkin Volvoille tutut ominaisuudet ovat nykymalleissakin tallella eli turvallisuus, mukavuus, hyvät talviominaisuudet jne.
Siihen en osaa sanoa mitään, että kannattaako Volvon tehdä esim. uusi S100-malli kilpailemaan Ässä-Mersun kanssa ja se on minulle ihan sama tekevät sen tai eivät. Mielenkiinnolla toki seuraan miten käy, jos S100-malli tulee markkinoille. En myöskään osaa sanoa vielä onko seuraava auto Volvo vai joku muu, koska se riippuu täysin Volvon ja muiden tulevista malleista eli tarkoitus ei ole jämähtää mihinkään merkkiin, mutta ei myöskään sulkea mitään merkkiä jo ennakolta pois vaihtoehdoista.
Bemaria ja mersua vain rahtusen huonompi, mutta Audia parempi auto.
We liked the V60, probably more than the number of stars awarded suggests. We like its looks, terrific interior and D5 engine. Most of all, however, we like the fact that its a non-conformist. It makes no attempt to feel sporting yet is never less than pleasant to drive.
Its overall score, though, is held down by a few flaws none of them deal breakers, but they collectively hold the V60 back in this class. And for the same money it's up against the BMW 3-series and Mercedes C-class, both formidable competitors with just a little more charm and capability at their disposal.
But if you're after a compact executive alternative to such a tediously predictable choice between Stuttgart and Munich, go ahead and put a V60 in your life. Though it sounds like damning with faint praise to say it, it really is the next best thing.
Hra Collin Ruotsinmaalla iskee aika rajusti talviajo-ominaisuuksiin. Aftonbladetin netissä kirjoitti että ajo-ominaisuudet talvisella tiellä eivät ole ollenkaan hyvät. Hänen mukaansa autossa on niin paljon puutteita kylmässä ja liukkaalla että ihmetyttää kuinka kehitystyö onkaan sujunut.
On kyllä tosi ihme jos tuo on totta - luulisi Volvon oppineen ekan sukupolven S/V40:n kanssa etenkin kun nämä uudemmat ovat olleet kelpo talviautoja.
S60:n ensinäkemisestä kirjoitin: "en edes ovea avannut".
(Pitikin kirjoittaa.)
Asia uudestaan.
V60 näytti kuvista ihan hyvännäköiseltä.
Ja näytti ihan itsenähtynäkin. Kiinnostavalta.
Katsoin vasemmasta takaovesta sisään. Etupenkki oli lähes kiinni takaistuimessa. Avasin kuljettajan oven ja säädin etäisyyden sopivaksi. ("Mittatikku" 185cm.)
Avasin uudestaan takaoven ja koetin laittautua istumaan... jäi kesken, en ahtautunut väkisellä. Uskoin vähemmällä.
Ensihavainto päti. Ahtaus oli jo ulkopuolelta nähtävissä.
Takaluukku auki. On siellä pieni tila.
Täällä on varmastikin jo kirjoitettu lähes kaikkea mahdollista tästä autosta. En ole kahlannut läpi.
Lie hyvä auto, mutta ahtaudella pilalla.
Kaksi aikuista ja kaksi lasta matkustaa varmasti hyvin.
Vielä vähän: liian ison raharepun kanssa saa mennä ostamaan.
Ei taida monelta niin isoa löytyäkään ja jos löytyisikin, niin pitänee harkita.
Lie hyvä auto, mutta ahtaudella pilalla.
Kaksi aikuista ja kaksi lasta matkustaa varmasti hyvin.
Vielä vähän: liian ison raharepun kanssa saa mennä ostamaan.
Olet asian ytimessä. Auto on tarkoitettu kahdelle aikuiselle ja max. kahdelle lapselle. Ei enempää. V70 on niille jotka haluaa Volvon, muttei mahdu V60:n tarjoamiin tiloihin. Ja jos ei rahat riitä, niin sitten ei pidä mennä niitä Volvoja katsomaan.
Nuo kun ei tee autosta yhtään huonoa. Aivan samat pätee Mercedes C farkkuun, A4 farkkuun ja BMW 300srj farkkuun. Maksaa, eikä mahdu "isolla per(s)heellä".
Autotoimittajille takapenkin tilavuus on tärkeimpiä seikkoja, mutta monellako on autonkuljettaja ja itse istuu takana vai miksi sinne aikuisen pitää mahtua?
Kävin istumassa seuraavaksi S80:ssä.
Siihen mahtuu kuin sanot V70:stä.
Limusiini; pitkä ja leveä ja lie myös hankala peruskäytössä.
Iso pino seteleitä olisi tiskiin ladottava.
Ei minulle. Lähdin pois ja vilkaisin mennessä Subarujen suuntaan.
Ja taas aloin ymmärtää enempi "subarukansaa".
Olisiko se Suba myös minulle.
Ei tulleet vielä lähtiessä Subarun koeajajat vastaan. Lähtivät kun ajoin liikkeelle. Taisivatkin tehdä pitkän lenkin.
S80 on iso sedan ja limusiinikin, jos niin halutaan sanoa, mutta se ei ole hankala peruskäytössä. Kääntyvyys on kokoisekseen ketterä (mm. A6 on vähän kankeampi ja uusi 5-sarja on kankeampi ) Pituuskin on vielä ihan kohtuullinen, kun esim. uusi Saab 9-5 on 15 cm pitempi, mutta toki parkkipaikoilla saa olla S80:n kanssa tarkkana ja se ei mahdu ihan jokaiseen parkkitalon pysäköintirakoon.
Uusi S60 on muuten lähes yhtä leveä kuin S80, mutta pituudessa on reilusti eroa ja se tekee noiden välille tiloissa eron. Itse kävin myös kokeilemassa S60:n etu- ja takapenkkiä ja kun säädin etupenkin itselleni ja menin takapenkille, niin olisin voinut matkustaa siellä ihan kohtuullisesti vaikka pää ottikin kattoon. Etupenkkien selkänojissa on syvennykset polvitilan lisäämiseksi. Ja olen muuten 190 senttinen. Kokeilin myös vertailun vuoksi samaa temppua C-sarjan Mersussa ja siellä oli minusta vähemmän tilaa takana, vaikka sitä käytetään paljon jopa taksina.
Eihän nämä S60/V60 ja vastaavat kilpailijat ole mitään tilaihmeitä, kun vertailukohta sisätiloissa löytyy suunnilleen jostain Golfista, mutta perhekäyttöön on sitten eri mallit. V60 täyttää varmasti jo aika monen kuljetustarpeet, mutta kallishan se on, kuten kilpailijansakin. Eikä kannatakaan katsella liikaa kalliimpia autoja kuin mihin itsellä on varaa, koska siitähän tulee vaan vihaiseksi ja katkeraksi Suomen autojen ökyhintojen takia.
Uusimmassa TM:ssa on vertailutestissä A4, MB C, S60 ja Lexus IS. Volvo oli takatiloiltaan joukon väljin ja sai takapenkistä ainoana arvosanan 9, kun muut sai 8. Että se siitä Volvon takatilojen ahtaudesta saman kokoluokan kilpailijoihin nähden.
Sen sijaan S60:n tavaratila oli joukon pienin ja sai arvosanan 7. Myös Lexus sai 7 ja muut sai 8 tavaratilastaan.
Testin mukaan kärkikolmikko oli tasainen ja 0,2 p päässä toisistaan, kun testin viimeinen jäi jo 0,8 p voittajasta. Järjestys: Audi, Mersu, Volvo, Lexus.
E-sarjan Mersua ei kuulemma voi käyttää talvella, kun siinä on tyyppivikana se, että tuulilasia ei saa sulaksi talvella. Tuulilasissa on "threadi" tästä.
Heinzman on aiemmin kirjoitellut kovasti siitä miten Volvosta tulee nyt halpa-auto, kun sen omistaja on kiinalainen. Sitten kun niin ei olekaan käynyt ja Volvo on TM:n testin kallein, niin on pakko siirtyä ihan uuteen strategiaan ja alkaa kirjoitella Volvon kalleudesta.
Totuus kylläkin on edelleen se, että Volvo on käytännössä halvempi kuin Audi, Mersu tai Bemari, joten tuon testin pohjalta ei kannata paljon revitellä pisteen hintoja. Audi ja Mersu on testissä business-malleillaan ja Volvosta on otettu mukaan kallein Summum, vaikka olisi voitu ottaa vaikka 2.0T Kinetic Business A, joka maksaisi 41833 eli yli 5 tonnia testissä ollutta Summumia vähemmän. Mitään syytä Summum-mallin mukaanottamiseen ei ollut, paitsi se, että maahantuoja tarjosi sellaisen mallin testiin.
Ja ne pisteethän meni näin:
Audi 8,9
Mersu 8,8
Volvo 8,7
Lexus 8,1
Joten niillä saaduilla tähdilläkään ei kannata paljon revitellä, kun kärkikolmikon erot on noin pienet. Ja se Volvon pronssitila johtui pienimmästä tavaratilasta ja tuon Fordin moottorin kulutuksesta ja suorituskyvystä. Eikä Lexuskaan mitenkään huono ollut, vaikka jäi selvästi kärkikolmikolle ja se antoi tasoitusta muille V6-moottorinsa kulutuksen ja ylläpitokulujen takia.
E-sarjan Mersua ei kuulemma voi käyttää talvella, kun siinä on tyyppivikana se, että tuulilasia ei saa sulaksi talvella. Tuulilasissa on "threadi" tästä.
Aika kumma että nuo E-sarjan taksimersutkin vaan pörrää läpi kylmän talven, vaikka niillä ei voi ajaa....joku tässä yhtälössä ei mätsää....
Kyllä tuo uusi (212) E-sarja on huurtumisensa vuoksi todella raivostuttava kulkuneuvo talvella. Tuulilasi ei tosiaankaan pysy huurteettomana. Ilmaa ei tule lasille ilmastoinnin Auto-asennolla kuin tuulilasin keskeltä joku 10-20% ilmamäärästä, loput menee lattialle. Loputuloksena että jos autossa on yhdenkin hengen kuormalla yhtään kosteutta tai autossa on yli yksi henkilö kyydissä, on tuulilasi reunoiltaa pikkupakkasilta alkaen huurussa heti kun sisätilat ovat lämmenneet niin paljon että automaatti kääntää ilmansuuntauksen alas.
On oikeasti aivan käsittämätön moka valmistajalta ja maahantuoja vain pakoilee, väistelee ja levittelee käsiään että eihän tälle mitään kannata tehdä tai tehtaalta kysellä korjausta, tuohan on oikeastaan ominaisuus eikä vika. Huollossa pystyvät vähän säätämään ilmanpuhallusnopeutta suuremmalle mutta ei se auta mitään kun ilmaa ei pystytä kuulemma ohjaamaan enempää tuulilasille (mikä tuntuu tietokoneohjelmiston ohjaamassa ilmansuuntauksessa aivan naurettavalta selitykseltä.
E-sarjan Mersua ei kuulemma voi käyttää talvella, kun siinä on tyyppivikana se, että tuulilasia ei saa sulaksi talvella. Tuulilasissa on "threadi" tästä.
Aika kumma että nuo E-sarjan taksimersutkin vaan pörrää läpi kylmän talven, vaikka niillä ei voi ajaa....joku tässä yhtälössä ei mätsää....
Ainakin yhden E-mersun olen nähnyt joka lähti liikkeelle vasta kyydin maksaneiden työntäessä sitä. Ei liity tuulilasiin, mutta ko. auton takavetoisuuteen. (Ei kyllä liity uuteen Volvoonkaan, sorry )
Kyllä tuo uusi (212) E-sarja on huurtumisensa vuoksi todella raivostuttava kulkuneuvo talvella. Tuulilasi ei tosiaankaan pysy huurteettomana. Ilmaa ei tule lasille ilmastoinnin Auto-asennolla kuin tuulilasin keskeltä joku 10-20% ilmamäärästä, loput menee lattialle. Loputuloksena että jos autossa on yhdenkin hengen kuormalla yhtään kosteutta tai autossa on yli yksi henkilö kyydissä, on tuulilasi reunoiltaa pikkupakkasilta alkaen huurussa heti kun sisätilat ovat lämmenneet niin paljon että automaatti kääntää ilmansuuntauksen alas.
On oikeasti aivan käsittämätön moka valmistajalta ja maahantuoja vain pakoilee, väistelee ja levittelee käsiään että eihän tälle mitään kannata tehdä tai tehtaalta kysellä korjausta, tuohan on oikeastaan ominaisuus eikä vika. Huollossa pystyvät vähän säätämään ilmanpuhallusnopeutta suuremmalle mutta ei se auta mitään kun ilmaa ei pystytä kuulemma ohjaamaan enempää tuulilasille (mikä tuntuu tietokoneohjelmiston ohjaamassa ilmansuuntauksessa aivan naurettavalta selitykseltä.
Tämä nyt menee OT:ksi, mutta onko mersu niin paska auto ettei siinä pysty ihan itse säätämään puhalluksen suuntia ja nopeuksia mielensä mukaan ? Vaikka kuinka löytyisi se AUTO-asentokin ?
Tämä nyt menee OT:ksi, mutta onko mersu niin paska auto ettei siinä pysty ihan itse säätämään puhalluksen suuntia ja nopeuksia mielensä mukaan ? Vaikka kuinka löytyisi se AUTO-asentokin ?
Joo, menee off-topiciksi mutta tarkennetaan hieman:
Ilmansuuntauksessa on E-sarjalaisessa jotain outoa. Puhallusta ei ensinnäkään saa suunnattu sekä ylös, keskelle että alas yhtäaikaa (mikä esim. Volvoissa onnistunut iät ja ajat). Lisäksi jos ilmaa menee lattialle (esim. suuntaus ylös ja alas) niin silloin ilmaan tulee tuulilasille vain lasin keskiosassa olevista kapeista aukoista. Vasta kun puhallus on pois lattialta (esim. keskelle ja ylös tai suoraan ylös lasille) niin vasta silloin ilmaa tulee tuulilasille lasinlevyisistä suuttimista. Eli jos huurteen haluaa pois, pitää ilma puhallus suunnata vähintään keskelle ja ylös ja lisätä pykälällä puhalluksen voimakkuutta. Ja pakkasella muutaman minuutin päästä alkaa sitten jaloille tulla kylmä jolloin suuntaus käännettävä taas lattialle jolloin taas alkaa tuulilasi huurtua. On tosi miellyttävä ominaisuus esim. 10 asteen pakkasessa ajellessaan lappiin, pysyy ainakin kuski virkeänä kun on koko ajan jotain mielekästä tekemistä...
Mutta ei ehkä enää tästä aiheesta enempää tämän otsikon alla.
NHB:
Kuten nimimerkistäkin näkee, täällä puhuu Volvomies. Itse asiassa niin kova Volvomies, että jos ostan seuraavaksi tutuimmalta tuntuvan auton, niin merkki vaihtuu, koska Volvo on livennyt jo liian kauas Volvomaisuudesta minua miellyttääkseen.
Mutta sitähän mun piti sanomani, että Volvo on kautta aikojen onnistunut parhaiten kookkaiden ja käytännöllisten perheautojensa kanssa. Sen sijaan niiden eri suuntiin venytetyt eliittiversiot ovat joutuneet kilpailemaan eri segmentissä, jossa eivät ole olleet uskottavia.
140 - 164
240 - 260
740 - 760 / 780
940 - 960 / Royal
S80 - S80 V8
740 GLE:
Mitä tarkoitat Volvomaisuudella? Kenties muotoilua, joka on viime aikoina livennyt kauas laatikkomaisuudesta, jota Volvo edusti aiemmin?
Minusta Volvo on mennyt viime aikoina hyvään suuntaan kaikin puolin, kun muotoilussa on jätetty laatikkomuotoilu pois ja on siirrytty vihdoinkin nykyaikaan ja moottorit ja mallivalikoimakin ovat menneet hyvään suuntaan.
Uusi V60 on hyvä esimerkki siitä, että Volvo voi nykypäivänä jättää jo farmaristakin sen perinteisen pystyn laatikkoperän pois ja tehdä sen enemmän muotoilun ehdoilla. Tuosta ei tunnu moni vanhan koulukunnan Volvoilija pitävän, mutta samalla moni muu taas vastaavasti pitää ja saattaa vaihtaa Volvoon. Kuitenkin Volvoille tutut ominaisuudet ovat nykymalleissakin tallella eli turvallisuus, mukavuus, hyvät talviominaisuudet jne.
Siihen en osaa sanoa mitään, että kannattaako Volvon tehdä esim. uusi S100-malli kilpailemaan Ässä-Mersun kanssa ja se on minulle ihan sama tekevät sen tai eivät. Mielenkiinnolla toki seuraan miten käy, jos S100-malli tulee markkinoille. En myöskään osaa sanoa vielä onko seuraava auto Volvo vai joku muu, koska se riippuu täysin Volvon ja muiden tulevista malleista eli tarkoitus ei ole jämähtää mihinkään merkkiin, mutta ei myöskään sulkea mitään merkkiä jo ennakolta pois vaihtoehdoista.
Sitä on myyty marraskuussa 100 prosenttia enemmän kuin Mersun E-sarjaa yhteensä.
Vasta-argumentteja ?
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/
Vai Avensis tai Mondeo? Molemmat myyneet marraskuussa enemmän kuin V70. Mielestäni Mondeo on autona lähempänä V70stä kuin Eemeli.
Avensis ei ainakaan jätä tielle.
Autocarin perusteellisemmassa koeajossa tulivat tähän tulokseen:
http://www.autocar.co.uk/CarReviews/RoadTestsVerdict/Volvo-V60-2.4-D5-SE-Lux-Premium/254469/
Bemaria ja mersua vain rahtusen huonompi, mutta Audia parempi auto.
We liked the V60, probably more than the number of stars awarded suggests. We like its looks, terrific interior and D5 engine. Most of all, however, we like the fact that its a non-conformist. It makes no attempt to feel sporting yet is never less than pleasant to drive.
Its overall score, though, is held down by a few flaws none of them deal breakers, but they collectively hold the V60 back in this class. And for the same money it's up against the BMW 3-series and Mercedes C-class, both formidable competitors with just a little more charm and capability at their disposal.
But if you're after a compact executive alternative to such a tediously predictable choice between Stuttgart and Munich, go ahead and put a V60 in your life. Though it sounds like damning with faint praise to say it, it really is the next best thing.
Hra Collin Ruotsinmaalla iskee aika rajusti talviajo-ominaisuuksiin. Aftonbladetin netissä kirjoitti että ajo-ominaisuudet talvisella tiellä eivät ole ollenkaan hyvät. Hänen mukaansa autossa on niin paljon puutteita kylmässä ja liukkaalla että ihmetyttää kuinka kehitystyö onkaan sujunut.
On kyllä tosi ihme jos tuo on totta - luulisi Volvon oppineen ekan sukupolven S/V40:n kanssa etenkin kun nämä uudemmat ovat olleet kelpo talviautoja.
S60:n ensinäkemisestä kirjoitin: "en edes ovea avannut".
(Pitikin kirjoittaa.)
Asia uudestaan.
V60 näytti kuvista ihan hyvännäköiseltä.
Ja näytti ihan itsenähtynäkin. Kiinnostavalta.
Katsoin vasemmasta takaovesta sisään. Etupenkki oli lähes kiinni takaistuimessa. Avasin kuljettajan oven ja säädin etäisyyden sopivaksi. ("Mittatikku" 185cm.)
Avasin uudestaan takaoven ja koetin laittautua istumaan... jäi kesken, en ahtautunut väkisellä. Uskoin vähemmällä.
Ensihavainto päti. Ahtaus oli jo ulkopuolelta nähtävissä.
Takaluukku auki. On siellä pieni tila.
Täällä on varmastikin jo kirjoitettu lähes kaikkea mahdollista tästä autosta. En ole kahlannut läpi.
Lie hyvä auto, mutta ahtaudella pilalla.
Kaksi aikuista ja kaksi lasta matkustaa varmasti hyvin.
Vielä vähän: liian ison raharepun kanssa saa mennä ostamaan.
Ei taida monelta niin isoa löytyäkään ja jos löytyisikin, niin pitänee harkita.
Olet asian ytimessä. Auto on tarkoitettu kahdelle aikuiselle ja max. kahdelle lapselle. Ei enempää. V70 on niille jotka haluaa Volvon, muttei mahdu V60:n tarjoamiin tiloihin. Ja jos ei rahat riitä, niin sitten ei pidä mennä niitä Volvoja katsomaan.
Nuo kun ei tee autosta yhtään huonoa. Aivan samat pätee Mercedes C farkkuun, A4 farkkuun ja BMW 300srj farkkuun. Maksaa, eikä mahdu "isolla per(s)heellä".
Kävin istumassa seuraavaksi S80:ssä.
Siihen mahtuu kuin sanot V70:stä.
Limusiini; pitkä ja leveä ja lie myös hankala peruskäytössä.
Iso pino seteleitä olisi tiskiin ladottava.
Ei minulle. Lähdin pois ja vilkaisin mennessä Subarujen suuntaan.
Ja taas aloin ymmärtää enempi "subarukansaa".
Olisiko se Suba myös minulle.
Ei tulleet vielä lähtiessä Subarun koeajajat vastaan. Lähtivät kun ajoin liikkeelle. Taisivatkin tehdä pitkän lenkin.
Käyppä ajamassa talvella ensin Subaru ja perään Volvoa. Volvokin nelivetona.
Autotoimittajille takapenkin tilavuus on tärkeimpiä seikkoja, mutta monellako on autonkuljettaja ja itse istuu takana vai miksi sinne aikuisen pitää mahtua?
Tila on tärkeä asia, vaikka olenkin vain 183 cm ja 117 kg.
S-Maxissa on hyvät tilat.
mhj:
S80 on iso sedan ja limusiinikin, jos niin halutaan sanoa, mutta se ei ole hankala peruskäytössä. Kääntyvyys on kokoisekseen ketterä (mm. A6 on vähän kankeampi ja uusi 5-sarja on kankeampi ) Pituuskin on vielä ihan kohtuullinen, kun esim. uusi Saab 9-5 on 15 cm pitempi, mutta toki parkkipaikoilla saa olla S80:n kanssa tarkkana ja se ei mahdu ihan jokaiseen parkkitalon pysäköintirakoon.
Uusi S60 on muuten lähes yhtä leveä kuin S80, mutta pituudessa on reilusti eroa ja se tekee noiden välille tiloissa eron. Itse kävin myös kokeilemassa S60:n etu- ja takapenkkiä ja kun säädin etupenkin itselleni ja menin takapenkille, niin olisin voinut matkustaa siellä ihan kohtuullisesti vaikka pää ottikin kattoon. Etupenkkien selkänojissa on syvennykset polvitilan lisäämiseksi. Ja olen muuten 190 senttinen. Kokeilin myös vertailun vuoksi samaa temppua C-sarjan Mersussa ja siellä oli minusta vähemmän tilaa takana, vaikka sitä käytetään paljon jopa taksina.
Eihän nämä S60/V60 ja vastaavat kilpailijat ole mitään tilaihmeitä, kun vertailukohta sisätiloissa löytyy suunnilleen jostain Golfista, mutta perhekäyttöön on sitten eri mallit. V60 täyttää varmasti jo aika monen kuljetustarpeet, mutta kallishan se on, kuten kilpailijansakin. Eikä kannatakaan katsella liikaa kalliimpia autoja kuin mihin itsellä on varaa, koska siitähän tulee vaan vihaiseksi ja katkeraksi Suomen autojen ökyhintojen takia.
Uusimmassa TM:ssa on vertailutestissä A4, MB C, S60 ja Lexus IS. Volvo oli takatiloiltaan joukon väljin ja sai takapenkistä ainoana arvosanan 9, kun muut sai 8. Että se siitä Volvon takatilojen ahtaudesta saman kokoluokan kilpailijoihin nähden.
Sen sijaan S60:n tavaratila oli joukon pienin ja sai arvosanan 7. Myös Lexus sai 7 ja muut sai 8 tavaratilastaan.
Testin mukaan kärkikolmikko oli tasainen ja 0,2 p päässä toisistaan, kun testin viimeinen jäi jo 0,8 p voittajasta. Järjestys: Audi, Mersu, Volvo, Lexus.
Millaisia kulutuslukemia noille mitattiin?
Mersu 6,9 / 9,4 l
Audi 7,1 / 9,4 l
Volvo 7,6 / 10,6
Lexus 7,9 / 11,6 l
Eka arvo on vaihtelevassa maantieajossa keskinopeudella 82 km/h ja toinen on vaihtelevassa kaupunkiajossa keskinopeudella 40 km/h.
Heinzman:
laskisit mielummin pisteen hinnan
ai niin silloinhan et saisi noin isoja eroja....
E-sarjan Mersua ei kuulemma voi käyttää talvella, kun siinä on tyyppivikana se, että tuulilasia ei saa sulaksi talvella. Tuulilasissa on "threadi" tästä.
Heinzman on aiemmin kirjoitellut kovasti siitä miten Volvosta tulee nyt halpa-auto, kun sen omistaja on kiinalainen. Sitten kun niin ei olekaan käynyt ja Volvo on TM:n testin kallein, niin on pakko siirtyä ihan uuteen strategiaan ja alkaa kirjoitella Volvon kalleudesta.
Totuus kylläkin on edelleen se, että Volvo on käytännössä halvempi kuin Audi, Mersu tai Bemari, joten tuon testin pohjalta ei kannata paljon revitellä pisteen hintoja. Audi ja Mersu on testissä business-malleillaan ja Volvosta on otettu mukaan kallein Summum, vaikka olisi voitu ottaa vaikka 2.0T Kinetic Business A, joka maksaisi 41833 eli yli 5 tonnia testissä ollutta Summumia vähemmän. Mitään syytä Summum-mallin mukaanottamiseen ei ollut, paitsi se, että maahantuoja tarjosi sellaisen mallin testiin.
Ja ne pisteethän meni näin:
Audi 8,9
Mersu 8,8
Volvo 8,7
Lexus 8,1
Joten niillä saaduilla tähdilläkään ei kannata paljon revitellä, kun kärkikolmikon erot on noin pienet. Ja se Volvon pronssitila johtui pienimmästä tavaratilasta ja tuon Fordin moottorin kulutuksesta ja suorituskyvystä. Eikä Lexuskaan mitenkään huono ollut, vaikka jäi selvästi kärkikolmikolle ja se antoi tasoitusta muille V6-moottorinsa kulutuksen ja ylläpitokulujen takia.
Derrick:
Aika kumma että nuo E-sarjan taksimersutkin vaan pörrää läpi kylmän talven, vaikka niillä ei voi ajaa....joku tässä yhtälössä ei mätsää....
Kyllä tuo uusi (212) E-sarja on huurtumisensa vuoksi todella raivostuttava kulkuneuvo talvella. Tuulilasi ei tosiaankaan pysy huurteettomana. Ilmaa ei tule lasille ilmastoinnin Auto-asennolla kuin tuulilasin keskeltä joku 10-20% ilmamäärästä, loput menee lattialle. Loputuloksena että jos autossa on yhdenkin hengen kuormalla yhtään kosteutta tai autossa on yli yksi henkilö kyydissä, on tuulilasi reunoiltaa pikkupakkasilta alkaen huurussa heti kun sisätilat ovat lämmenneet niin paljon että automaatti kääntää ilmansuuntauksen alas.
On oikeasti aivan käsittämätön moka valmistajalta ja maahantuoja vain pakoilee, väistelee ja levittelee käsiään että eihän tälle mitään kannata tehdä tai tehtaalta kysellä korjausta, tuohan on oikeastaan ominaisuus eikä vika. Huollossa pystyvät vähän säätämään ilmanpuhallusnopeutta suuremmalle mutta ei se auta mitään kun ilmaa ei pystytä kuulemma ohjaamaan enempää tuulilasille (mikä tuntuu tietokoneohjelmiston ohjaamassa ilmansuuntauksessa aivan naurettavalta selitykseltä.
Ammattilainen:
Ainakin yhden E-mersun olen nähnyt joka lähti liikkeelle vasta kyydin maksaneiden työntäessä sitä. Ei liity tuulilasiin, mutta ko. auton takavetoisuuteen. (Ei kyllä liity uuteen Volvoonkaan, sorry )
Matala profiili:
Tämä nyt menee OT:ksi, mutta onko mersu niin paska auto ettei siinä pysty ihan itse säätämään puhalluksen suuntia ja nopeuksia mielensä mukaan ? Vaikka kuinka löytyisi se AUTO-asentokin ?
Joo, menee off-topiciksi mutta tarkennetaan hieman:
Ilmansuuntauksessa on E-sarjalaisessa jotain outoa. Puhallusta ei ensinnäkään saa suunnattu sekä ylös, keskelle että alas yhtäaikaa (mikä esim. Volvoissa onnistunut iät ja ajat). Lisäksi jos ilmaa menee lattialle (esim. suuntaus ylös ja alas) niin silloin ilmaan tulee tuulilasille vain lasin keskiosassa olevista kapeista aukoista. Vasta kun puhallus on pois lattialta (esim. keskelle ja ylös tai suoraan ylös lasille) niin vasta silloin ilmaa tulee tuulilasille lasinlevyisistä suuttimista. Eli jos huurteen haluaa pois, pitää ilma puhallus suunnata vähintään keskelle ja ylös ja lisätä pykälällä puhalluksen voimakkuutta. Ja pakkasella muutaman minuutin päästä alkaa sitten jaloille tulla kylmä jolloin suuntaus käännettävä taas lattialle jolloin taas alkaa tuulilasi huurtua. On tosi miellyttävä ominaisuus esim. 10 asteen pakkasessa ajellessaan lappiin, pysyy ainakin kuski virkeänä kun on koko ajan jotain mielekästä tekemistä...
Mutta ei ehkä enää tästä aiheesta enempää tämän otsikon alla.
huh, mistä tämä ainainen saksalaistestien kaivelu on oikein peräisin....maailmassa ei varmaan ole muita autotestejä.
Mondeota taidetaan myydä Suomessa kuukaudessa enemmän kuin Insigniaa koko vuoden aikana.
Uusiakin testejä on (21.1.2011)
http://www.autobild.de/artikel/diesel-kombi-vergleich-volvo-v60-audi-a4-avant-bmw-3er-touring-1522406.html
Mikähän lie, ettei tätä Volvoa ole vieläkään turvatestattu.
Sitä ei voi testata, kun se jarruttaa ennen törmäystä ihan ite!