Jos nyt korjattaisiin asiavirheitä sen verran, että puheet Golfin valmistuksen kalleudesta liittyivät nimenomaan viidenteen sukupolveen. Kuudes törkättiin markkinoille sen takia, että auto saatiin nopeammaksi ja halvemmaksi valmistaa. Ja tuleva Golf on sitten perusrakenteeltaan uusi tuotos, ei vanhan lämmittelyä.
Juuri näin on käynyt monelle dsg:tä vaihdossa tarjoavalle. NHB vaan toitottaa kuinka mennyt ei ole tae tulevasta. Noh golfin kohdalla näin on kuitenkin ollut jo kolmoskopasta alkaen. Aina jotain käsittämättömiä suunnitteluvirheitä/alimitoituksia! Mutta tokihan nyt kaikki on toisin, varsinkin kun auto on saatu kasattua entistäkin halvemmalla! Sehän tarkoittaa parempaa laatua! Kuinka pässi joku voi olla jos ei ymmärrä, että tämä yhtälö on "hieman mahdoton". Toki saamme kuulla kohta kuinka säästöt on otettu sieltä missä se ei vaikuta laatuun... Aivan varmasti juu. Eiköhän ne säästöt saada halvemmilla (huonommilla) komponenteilla. Enpä ole koskaan kuullut Toyotan vinkuvan, että Corollan/Auriksen teko maksaa liikaa tai että rahaa tulee liian vähän. Ja noita malleja myydään vielä golfiakin enemmän. Ja myyvät sitä vielä ulos halvemmalla!!! Silti Toyota voitaneen laskea erittäin menestyneeksi/tuottavaksi autonvalmistajaksi...
Tosiaankin, muistellaan tätä keskustelua tulevaisuudessa. Väitän, että ketjuongelmia ei tule olemaan, lämmityslaite toimii hyvin ja sylinterien lepuutuksen mekaniikka ei ole vikaherkkä. DSG:n muutoksista en tiedä, kuten et möyskään sinä tiedä. Lämmityslaitteen toimivuus selvinnee jo ensi talvena.
Jos nyt nostat ajattelusi madon tasolta edes tuon pässin tasolle, niin huomaat, että autoteollisuudessa on vahvat perinteet valmistuskustannusten laskemiselle. Samaan aikaan autojen laatu on kuitenkin parantunut. Autot ovat vieläpä kehittyneet paremmiksi ominaisuuksitaan ja niiden varustelua on samalla lisätty. Jokainen uusi malli menee nopeammin tehtaan läpi, tuotannon automatioastetta nostetaan, tekniikkaa jaetaan enemmän ja enemmän muiden valmistajien ja omien mallien kanssa., logistiikkaa tehostetaan... Jos tuo onnistuisi vain huonompia komponentteja ostamalla, niin jokainen valmistaja taitaisi tehdä huipputulosta. Ikävä kyllä homma ei ole niin helppoa.
Pointtina onkin se ettei valmistussäästö saa näkyä millään lailla huonona luotettavuutena. VW:n tapauksessa näin kumminkin aina käy. Muistellaan vain tätä keskustelua kun uudessakin mallissa on jälleen vikoja/lastentauteja joihin Vw ei ota kantaa ja antaa asiakkaiden maksaa... Ehkä sentään jakopää saadaan ongelmattomaksi tällä kertaa. Toivossa on hyvä elää! Ja sitä Vw:n ostaja tarvitsee...
Tietysti kaikki valmistajat pyrkivät koko ajan parantamaan tulostaan.
Suurena autojen ja autoalan tuntijana varmaan tiedät, että Volkkari teki alan isoimman tuloksen viime vuonna. Jos Golf on nyt niin huonosti tuottava malli, niin mistä sitä rahaa tulee sitten niin rajulla marginaalilla, että kokonaisuus saadaan käännettyä alan isoimmaksi tulokseksi? Jos Golf on erityisen heikko, niin kai nyt aika monen muunkin enemmän ja vähemmän samaa tekniikkaa jakavan mallin pitäisi olla kannattamaton.
En kehunut, vaan ainoastaan totetusin Volkkarin olevan kolmanneksi suurin valmistaja. Jokainen valmistaja jollakin sijalla on. Jos tämä nyt saa pumppusi hakkaamaan, niin siitä vaan. Vuodata vaan lisää, mutta säästä vähän huomisellekin. Ajattelin jättää kommentoimatta tuossa aikaisemmin esittämäsi moottoritekniikan aivopierut, mutta kai se on sitten pyyntöäsi kunniotettava.
Eiköhän lähes kaikilla valmistajilla ole tarkoitus tehdä maksimaalista tulosta. Maksimaaliseen volyymiin tuskin kukaan pyrkii.
Selvä juttu, eli käsityskykysi tai totuudenpuhumiskykysi ei riitä minkäänlaiseen keskusteluun. Vai johtuuko pitkästä Suomessa asumisesta se että luontaisesti kaikki tekstisi menee maksimaalisen propagandan puolelle, et millään kykene tekemään muuta kuin käyttämään joka ikisen mahdollisen valehtelu- ja vääristelykeinon mikä on mahdollista jotta YRITÄT saada jankattua vastaan? Etkö tajua että tulos on naurettava?
Tiedätkö mikä ero on myytyjen autojen määrällä, liikevaihdolla, tuotolla, jne.? Volkswagen EI ole erityisesti loistanut tuottoprosenteilla vaan muut merkit ovat olleet sillä puolella parempia. Tämän nimenomaisen puheenaiheen eli Golfin kohdalla luulisi olevan aika h*****in selvää muille kuin sinulle täysin sekopäiselle vastaanjankkaajalle että jos Volkkarin tyypit itse kiroavat marginaaleja verrattuna muiden merkkien kilpaileviin malleihin, puhuen siitä kuinka katastrofaalisia ne ovat (tuotantoajassa ja kustannuksissa mieletön ero), niin ne eivät silloin ole 'alan parhaimmistoa' tai lähelläkään kolmanneksi parhaimpia. Marginaaleihin ei auta edes se että konserni myisi viisi kertaa Toyotaa enemmän.
Isolla liikevaihdolla tai myydyillä kappalemäärillä ja 'marginaaleilla' on hyvin suuri ero. Menee taas kerran sinulle liian vaikeaksi...
Suuret otsikot jotka ovat näkyneet selvästi vähemmän autoalasta tietävillekin sanovat NIMENOMAAN että Volkswagen on lähtenyt äärimmäisen kovasti taistelemaan suurimman autovalmistajan titteliä. Eli liikevaihdon ja myynnin volyymin osalta nimenomaan. Täytyy olla todella idiootti että päinvastaista jankkaa. Luuletko muuten että tuohon pyrkiessään autonvalmistaja pystyy samanaikaisesti maksimoimaan tuottoprosenttia? Miltä on näyttänyt nuo lukemat?
Jos nyt korjattaisiin asiavirheitä sen verran, että puheet Golfin valmistuksen kalleudesta liittyivät nimenomaan viidenteen sukupolveen. Kuudes törkättiin markkinoille sen takia, että auto saatiin nopeammaksi ja halvemmaksi valmistaa. Ja tuleva Golf on sitten perusrakenteeltaan uusi tuotos, ei vanhan lämmittelyä.
Kuudes oli ALKUA kustannusten pikaiselle pienentämiselle. Koska oli niin kiire niin luuletko että saivat kaikilta osin kaikki haluamansa keinot käytettyä tuohon ensimmäiseen malliin? Millä tavalla tuo Golf VI:sen olemassaolo estää sen strategian että edelleen kovalla kädellä keskitytään nimenomaan tuotantokustannuksiin?
Vai mitä mullistavia uutuuksia ja mielettömän kalliita ratkaisuja uusimmassa Golfissa sitten on?
Markkinointiin ja PR:ään takuulla investoidaan käsittämättömät määrät taas. Jokainen pienempikin lehti tulee TAAS saamaan varmaan jokaisen moottoriversion VW:n tuputtamana. Ja helppohan se on saada joku toimittaja suostumaan viimeistään jankkaamisen ja hyvän kestityksen tai matkakohteen myötä, kun ei tarvitse kuin pikkuisen artikkelin väsätä ja materiaalin suhteen tulee apua Volkkarilta. (Ja sitten kun Audi, Skoda ym. tuovat omat versionsa niin sama rumba uudestaan).
Tuntuu varmaan liian vaikealta joillekkin käsittää että autotehtaat on liikelaitoksia joiden tarkoitus on tuottaa voittoa. Mikähän autotehdas ei edes yritä tehostaa tuotantoaan ? Ja enpä usko, varmaa tietoa ei minulla ole, että Golfia tappiolla oltaisiin vuosikaupalla tehty. Yhtiön on kuitenkin pärjännyt loistavasti, mitä tuloksentekoon tulee. Eli jotain siellä voitollakin myydään vaikka tulokseen vaikutti monet tekijät.
Kyse onkin siitä ettei tee omistajien mielestä TARPEEKSI tulosta. Jos muut tekevät enemmän tulosta per auto, tai jos VW:llä on mielettömät markkinointi-, PR- ja lobbauskustannukset jotka pitää kattaa sillä kilpailijoihin nähden suuremmalla myyntihinnalla...
Jos vastaavan luokan kilpailijat pääsevät lähes samaan tulokseen huolimatta muista ongelmistaan, ja korkeamman luokan kilpailijat repivät aivan eri tason tuottoprosentteja niin etenkin VW:n johdossa olevat narsistiset egohirmut menevät aivan sekaisin ja vaativat ruoskaa. Maailma on valloitettava!
Luotettavuudessa on ollut ongelmia, mutta hullulta tuntuu jos tehdas niitä ei edes yritä korjata uuteen malliin. Mutta ei kannata uutta Golfia lentoon jo ampua kun sitä ei edes ole esitelty.
Täällä on valitettu sitä että aiempi toiminta on ollut huonoa, ja oikeastaan vaaditaan näyttöä paremmasta ennenkuin luottoa tulee tai jaksaa ylistystä kuunnella. VW:n monien merkkien alta löytyy ihan samaa törkeätä piittaamattomuutta valmistus- ja suunnitteluvirheiden suhteen. Mallimuutokset eivät TODELLAKAAN ole ennenkään tarkoittaneet sitä että olisivat viitsineet kunnolla asioille tehdä mitään.
Selvä juttu, eli käsityskykysi tai totuudenpuhumiskykysi ei riitä minkäänlaiseen keskusteluun. Vai johtuuko pitkästä Suomessa asumisesta se että luontaisesti kaikki tekstisi menee maksimaalisen propagandan puolelle, et millään kykene tekemään muuta kuin käyttämään joka ikisen mahdollisen valehtelu- ja vääristelykeinon mikä on mahdollista jotta YRITÄT saada jankattua vastaan? Etkö tajua että tulos on naurettava?
Tiedätkö mikä ero on myytyjen autojen määrällä, liikevaihdolla, tuotolla, jne.? Volkswagen EI ole erityisesti loistanut tuottoprosenteilla vaan muut merkit ovat olleet sillä puolella parempia. Tämän nimenomaisen puheenaiheen eli Golfin kohdalla luulisi olevan aika h*****in selvää muille kuin sinulle täysin sekopäiselle vastaanjankkaajalle että jos Volkkarin tyypit itse kiroavat marginaaleja verrattuna muiden merkkien kilpaileviin malleihin, puhuen siitä kuinka katastrofaalisia ne ovat (tuotantoajassa ja kustannuksissa mieletön ero), niin ne eivät silloin ole 'alan parhaimmistoa' tai lähelläkään kolmanneksi parhaimpia.
Isolla liikevaihdolla tai myydyillä kappalemäärillä ja 'marginaaleilla' on hyvin suuri ero. Menee taas kerran sinulle liian vaikeaksi...
Suuret otsikot jotka ovat näkyneet selvästi vähemmän autoalasta tietävillekin sanovat NIMENOMAAN että Volkswagen on lähtenyt äärimmäisen kovasti taistelemaan suurimman autovalmistajan titteliä. Eli liikevaihdon ja myynnin volyymin osalta nimenomaan. Täytyy olla todella idiootti että päinvastaista jankkaa. Luuletko muuten että tuohon pyrkiessään autonvalmistaja pystyy samanaikaisesti maksimoimaan tuottoprosenttia? Miltä on näyttänyt nuo lukemat?
Niin no, en kyllä edes asu Suomessa...
Kylläpä tuntuu olevan vaikeata taas keskustela ilman teiniangstia. Taas mennään siinä rajoilla, että "nuorekas" ilmaisusi tappaa mielenkiinnon keskustella asioista. No kokeillaan nyt kuitenkin. Yritä sinäkin rauhoittua.
Mikä lukema volkkarin vuosikertomuksessa on erityisen huono? Volkkarin tuottoprosentit ovat nousseen kolme vuotta peräkkäin ja ovat jo hyvällä tasolla. Kai sekin jo kertoo jotain, jos maailman kolmanneksi suurin valmistaja tekee suurimman tuloksen. Ja vaikka Audi tekisikin kaksinkertaisella tulosta 2-3 kertaisella prosentilla kuin emomerkin alla myydyt autot, niin ei se vielä Volkkariesta kannattamattomia tee. Vertaa viime vuoden Volkkarin tulosta muihin suuriin ja varsinkin muihin Eurooppalaisiin kansanautomerkkeihin. Millä vertailulla saat Volkkarin tuloksen näyttämään huonolta? Jos Volkkari pystyy vielä kasvamaan vielä samaan aikaan voimakkaasti, niin eikö se ole vain osoitus onnistumisesta?
Kerrohan, että minkä vuoksi Volkkarin tavoite on kasvaa suurimmaksi valmistajaksi?
mennyt ei ole tae tulevasta. Noh golfin kohdalla näin on kuitenkin ollut jo kolmoskopasta alkaen. Aina jotain käsittämättömiä suunnitteluvirheitä/alimitoituksia!
Meidän perheessämme otettiin vuosikymmenen välein näyte VW osaamisesta, 1968 Kupla, 1979 Diesel-Golf ja 1989 Jetta. Nyt on jo pari vuosikymmentä vaihtunut jo ilman Volkkaria huomattavasti vähemmin murhein.
vernon vili:
Mutta ei kannata uutta Golfia lentoon jo ampua kun sitä ei edes ole esitelty.
Juuri näin! Annetaan nyt ensimmäisten ajaa niillä edes muutama vuosi nähdäksemme mitä varaosia tarvitaan vaikkapa puolen miljoonan kilometrin matkalle.
Sehän saattaa olla ihan toimiva auto, mutta sitä me emme vielä tiedä. Kuten ei nykyisin valitettavasti mistään muustakaan uudesta autosta.
Mutta jos lootaa on kerran vahvistettu niin miksi ongelmat ovat edelleen suuret??? Ainakin perinteisempiin automaatin toteutustapoihin nähden???
Oletko muuten ihan varma tuosta asiasta, eli siitä että poikittaismoottoristen perinteiset automaatit toimivat ja kestävät olennaisesti paremmin kuin kaksoiskytkinlootat?
Pointtina onkin se ettei valmistussäästö saa näkyä millään lailla huonona luotettavuutena.
Vakavissasi siis väität että autojen luotettavuus on huonontunut?
Minun muistini mukaan siinä on käynyt ihan päinvastoin. Samalla on koko ajan tullut lisää ominaisuuksia, joita ei ennen saanut edes kalleimmista autoista. Sinäkin valitat itse asiassa siitä, että Volkkari on tarjonnut luokassaan kaksoiskytkinlaatikon aika edullisesti melkein kaikkiin koneisiin. Osta manuaali, jos ei kelpaa. Useimmissa muissa kilpailijoissa juuri muuta vaihtoehtoa kuin se manuaali ei olekaan.
Kuudes oli ALKUA kustannusten pikaiselle pienentämiselle. Koska oli niin kiire niin luuletko että saivat kaikilta osin kaikki haluamansa keinot käytettyä tuohon ensimmäiseen malliin? Millä tavalla tuo Golf VI:sen olemassaolo estää sen strategian että edelleen kovalla kädellä keskitytään nimenomaan tuotantokustannuksiin?
Kulujen karsiminen lienee kaikkien kauppakasseja valmistavien merkkien agendassa, enkä näe syytä minkä takia juuri Golfin kohdalla asiasta pitäisi nostaa suuri meteli. Vai onko jotain faktaa siitä, että nykyinen malli ei tyydyttäisi tuottovaatimuksia? Varmasti tuotantokustannukset on pyritty pitämään mahdollisimman alhaalla myös uuden mallin suhteen, ja uudella MQB-rakenteella lienee jotain tekemistä asian kanssa myös muiden mallien kuin vain Golfin suhteen.
Perheessämme on kauppakassina VI Gålffi 1,2tsi dsg, ajettu noin 20tkm. Kylmä talvella, EPC vikailmoitus jatkuvasti kaverina.
Talvella (kovemmilla pakkasilla) se on mahdottoman kylmä. Jos ajaa taajamaa, saa auton lämpimäksi, mutta takaisin kaupunkiin tullessa, moottorin lämpötilan mittari alkaa laskea, kunnes päätyy ihan nollille ja sisätila luonnollisesti kylmenee merkittävästi. Luin kiinnostuneena aiemmasta keskustelusta, että 1,2 Beetlessä olisi sähkövastus auttamassa tähän tilanteeseen.
DSG on vielä pysynyt kasassa, mutta kun auto oli ihan uusi, ja sillä ei ollut sataakaan kilometriä muistaakseni ajettu, niin auton näyttö ilmoitti "EPC" ja ties mitä vikaa ihan normaali taajama-ajossa, jolloin samaan aikaan tehot laski niin, että piti pysähtyä tien reunaan. Eikun starttaamaan autoa uudelleen ja muutaman kerran jälkeen EPC ilmoitus lähti pois.
Huolto vaan ilmoitti, että hetkellisesti turbotiesmitä oli paineetjotainpäläpälä, ja lähdin pois sieltä ja mietin, että mitähän tuli ostettua.
Tämä sama dramaattinen tehojen laskeminen + EPC ilmoitus tapahtui noin 15-18tkm paikkeilla toisen kerran talvella. Onneksi en ollut ohittamassa, ja onneksi itse olin ratissa, eikä esim. parempi puoliskoni. Kolmannen kerran jokunen aika sitten.
Auto on myös valtavan rengasmeluisa taajama-ajossa, ihan normi 16" renkailla, heti kun ylittää noin 60km/h. En tiedä sitten mikä näistä pienistä olisi hiljaisin.
Muuten tilat suhteessa ulkomittoihin sekä kääntösäteeseen on ihan loistavat, että kyllä se lyhyisiin taajama-ajoihin, sekä kaupunkipyöritykseen sopii mainiosti.
Sinähän se Golfin viehätys juuri onkin. Uudessa mallissa on aina selvä jatkuvuus vanhaan. Nykyinen Golf ei mene kertalaakista vanhan näköiseksi ja uuden tunnistaa heti. En pidä esim. joidenkin japanilaisten uudistustavasta, jossa auto muuttuu niin paljon ettei sitä tunnistaisi ilman mallimerkintöjä.
Siinä se nyt on. VW:n mainostekstin mukaan "linjat noudattavat Golfille tyypillisiä ajattomia elementtejä ja terävä sivulinja siirtää optista painopistettä taakse korostaen uutuuden dynaamista ilmettä".
Mikähän siinä on, etten itse näe tuossa oikein mitään dynaamista, lähinnä tylsyyttä. Ajaton se ehkä on, koska ulkonäkö on aina lähes identtinen mallisukupolvesta toiseen. Keulan muodot on vedetty VW:n nykytyylin mukaisesti viivottimella. Golfin muotoilun voikin tiivistää vanhaan Manun tunnetuksi tekemään viisauteen: "jotain tarttis tehdä".
Sisätiloissa ei sen sijaan ole valittamista noissa esitekuvissa, mutta "hinnat alkaen" -mallit voi olla eri asia. Hyvähän se on, jos auton painoa on pudotettu 100 kg ja on saatavana uusia kuljettajaa avustavia turvallisuusjärjestelmiä ja VW:n moottoritkin on hyviä. Varmaan testivoittojakin on taas VW:n tapaan tiedossa ja eiköhän luotettavuuskin ole vähintään keskinkertaista, mutta itse en vaan voisi ostaa autoa, joka on noin tylsästi ja ajastaan jälkeenjääneesti muotoiltu.
Arvostan autossa lähinnä taloudellisuutta, käytännöllisiä tiloja ja kestävyyttä.
Ulkonäön perusteella valitsisin kuitenkin mieluummin hillityn saippualaatikon oloisen Golffin tai Dacian kuin jonkun muotoilun ihmeen kuten vaikkapa uuden Mondeon.
Saakohan VW puristettua Golffin autoverotonta hintaa alas, kun ottivat käyttöön sen yhteisen pohjalevyn uusine, vähentyneine materiaaleineen? Jossain puhuttiin jopa 20% alentuneista tuotantokustannuksista.
Tuskinpa veroton hinta laskee. Autojen hinnat määräytyvät kilpailun ja kysynnän perusteella. Se marginaali joka jää tuotantokustannusten ja myyntihinnan väliin näkyy sitten omistajien tilillä.
Hevosmiesten tietotoimisto tiesi kertoa, että suomalaiset VW-kauppiaat julkaisevat Golffin hinnaston kuluvalla viikolla.
Jotenkin haiskahtaa siltä, että tajunnanräjäyttävä MBQ-rakenne ja viilaukset CO2-päästöjen alentamiseksi nostavat autoverotonta hintaa 10-15% ja laskevat autoveroa jonkun %yksikön.
Tällä perusteella MBQ-rakenteen merkitys autonostajalle jää mitättömäksi. Tosin pieni varaus on jätettävä sille, että MBQ-rakenteen ansiosta uuden Golffin ajettavuus ja muut jollain mitalla mittaamattomat seikat nousee Über-tasolle verrattuna edelliseen sukupolven Golffiin.
Taidanpa lähteä avaamaan arvo-osuustilin, sanomattakin selvää minkä konsernin osakekirjoista lähtee tarjoukset vetämään.
Arvostan autossa lähinnä taloudellisuutta, käytännöllisiä tiloja ja kestävyyttä.
Itse en kyllä yhdistäisi Volkswagenia kestävyyteen. Taloudellisuuskin VW:n bensaturboissa on vähän siinä ja siinä. Dieselit kyllä menevät ilmotettuihin lukemiin.
Hevosmiesten tietotoimisto tiesi kertoa, että suomalaiset VW-kauppiaat julkaisevat Golffin hinnaston kuluvalla viikolla.
Jotenkin haiskahtaa siltä, että tajunnanräjäyttävä MBQ-rakenne ja viilaukset CO2-päästöjen alentamiseksi nostavat autoverotonta hintaa 10-15% ja laskevat autoveroa jonkun %yksikön.
Tällä perusteella MBQ-rakenteen merkitys autonostajalle jää mitättömäksi. Tosin pieni varaus on jätettävä sille, että MBQ-rakenteen ansiosta uuden Golffin ajettavuus ja muut jollain mitalla mittaamattomat seikat nousee Über-tasolle verrattuna edelliseen sukupolven Golffiin.
Taidanpa lähteä avaamaan arvo-osuustilin, sanomattakin selvää minkä konsernin osakekirjoista lähtee tarjoukset vetämään.
Arvostan autossa lähinnä taloudellisuutta, käytännöllisiä tiloja ja kestävyyttä.
Itse en kyllä yhdistäisi Volkswagenia kestävyyteen. Taloudellisuuskin VW:n bensaturboissa on vähän siinä ja siinä. Dieselit kyllä menevät ilmotettuihin lukemiin.
Juurikin mielikuva heikosta kestävyydestä rajoittaa minunkin intoani kyseiseen merkkiin, vaikka muotoilu tai juurikin sen puute mielestäni asiallista onkin.
Harvassa on myös toivomani penkit irroittamalla syntyvä pakettiautomainen riittävän pitkä tavaratila oikeaa pakua matalammassa korissa. Pitkä Caddy karkaa melkoiseksi kaapiksi, eikä Golfiin ihan heti saane irroitettavia jakkaroita.
Pikkuturbo lienee edes hiukan taloudellisempi rauhallisessa maantieajossa kuin suurempi bensamylly.
Maineen voi menettää kerralla, takaisin hankkimiseen menee vuosia. Näin kävi aikoinaan esim. Opelille.
Niin, Opelin maine lokaantui nopeasti 90-luvun puolivälin jälkeen eikä ole puhdistunut vieläkään vaikka laatuongelmat jäivät sinne 90-luvulle.
VW:n laatuongelmista sen sijaan on huhuttu keskustelupalstoilla jo pitkään ja joistain tapauksista saatu oikeaa tietoakin, mutta merkin maine ja myyntiluvut eivät vain näytä kärsivän. Onko VW:n maine teflonpäällystetty vai onko keskustelupalstoilla kenties joskus esiintynyt pientä liioittelua aiheen tiimoilta?
Erikoisesti autopalstoilla on asioiden kärjistäminen tai liioittelu on tuttua myös mainoksissa. Kärjistäminen korreloi viikonloppua kohden promillepitoisuuteen.
Saakohan VW puristettua Golffin autoverotonta hintaa alas, kun ottivat käyttöön sen yhteisen pohjalevyn uusine, vähentyneine materiaaleineen? Jossain puhuttiin jopa 20% alentuneista tuotantokustannuksista.
Tuskinpa veroton hinta laskee. Autojen hinnat määräytyvät kilpailun ja kysynnän perusteella. Se marginaali joka jää tuotantokustannusten ja myyntihinnan väliin näkyy sitten omistajien tilillä.
Hevosmiesten tietotoimisto tiesi kertoa, että suomalaiset VW-kauppiaat julkaisevat Golffin hinnaston kuluvalla viikolla.
Jotenkin haiskahtaa siltä, että tajunnanräjäyttävä MBQ-rakenne ja viilaukset CO2-päästöjen alentamiseksi nostavat autoverotonta hintaa 10-15% ja laskevat autoveroa jonkun %yksikön.
Tällä perusteella MBQ-rakenteen merkitys autonostajalle jää mitättömäksi. Tosin pieni varaus on jätettävä sille, että MBQ-rakenteen ansiosta uuden Golffin ajettavuus ja muut jollain mitalla mittaamattomat seikat nousee Über-tasolle verrattuna edelliseen sukupolven Golffiin.
Taidanpa lähteä avaamaan arvo-osuustilin, sanomattakin selvää minkä konsernin osakekirjoista lähtee tarjoukset vetämään.
Kun tuote halutaan saada otsikoihin, niin "vuodetaan" tieto
sopiville henkilöille, joten siinä ei ole mitään poikkeavaa esim julkkisten "vuodoista" terveydestään; pienestä vilustumisesta tehdään "mahdollinen kasvain" jne.
Volkswagen kertoo mielellään MBQ-rakenteesta, jota ensiksi käytettiin uudessa Audi A3:ssa. MBQ-suunnittelurakenteen tarkoituksena on parantaa konsernin kilpailukykyä ja työllisyyttä, eikä niinkään tämän hetkistä kykyä alentaa hintaa.
Itse asiassa Volkswagen konserni on napannut idean omistamaltaan Scanialta Ruotsin Södertäljestä, missä se on ollut käytössä kauan.
Toinen asia on luotettavuus. TSI moottorit ja DSG vaihteistot eivät ole olleet luotettavuuden synonyymeja. Samoin maahantuojan suhtautuminen on suomalaisenkin mittapuun mukaan ylimielistä. Täytyy osoittaa todellista siviili rohkeutta ostaa omalla rahalla TSI lepuutustoiminnolla ja DSG:llä ryyditettynä.
Mitä erikoista tuossa TSI:ssä lepuutustoiminnolla on? Lepuutukseen käytetty tekniikka on jo koeteltu Audin Valveliftin muodossa, eikä se ole osoittautunut vikaherkäksi. Ja voinemme olla kokolailla varmoja siitä, ettei viimeaikoina palstatilaa saaneet nokkaketjuongelmat koske MQB:n moottoreita.
Mistähän NHB on jo ehtinyt saada tarvittavaa tilastopohjaa väitteelleen, ettei "nokkaketjuongelmat koske MQB:n moottoreita". Moottoritekniikan ja auton moduulirakenteen kanssa ei kyllä mitään yhteyttä keskenään. Onpahan vain nimimerkin tuulesta temmattua edustususkomusta entisen mallin mukaan.
Ensimmäinen moduulirakenteinen VW Groupin auto kun on mallivuotta 2013 edustavat Audi A3 ja nyt Golf VII.
Jos nyt korjattaisiin asiavirheitä sen verran, että puheet Golfin valmistuksen kalleudesta liittyivät nimenomaan viidenteen sukupolveen. Kuudes törkättiin markkinoille sen takia, että auto saatiin nopeammaksi ja halvemmaksi valmistaa. Ja tuleva Golf on sitten perusrakenteeltaan uusi tuotos, ei vanhan lämmittelyä.
Nuori autoilija:
Tosiaankin, muistellaan tätä keskustelua tulevaisuudessa. Väitän, että ketjuongelmia ei tule olemaan, lämmityslaite toimii hyvin ja sylinterien lepuutuksen mekaniikka ei ole vikaherkkä. DSG:n muutoksista en tiedä, kuten et möyskään sinä tiedä. Lämmityslaitteen toimivuus selvinnee jo ensi talvena.
Jos nyt nostat ajattelusi madon tasolta edes tuon pässin tasolle, niin huomaat, että autoteollisuudessa on vahvat perinteet valmistuskustannusten laskemiselle. Samaan aikaan autojen laatu on kuitenkin parantunut. Autot ovat vieläpä kehittyneet paremmiksi ominaisuuksitaan ja niiden varustelua on samalla lisätty. Jokainen uusi malli menee nopeammin tehtaan läpi, tuotannon automatioastetta nostetaan, tekniikkaa jaetaan enemmän ja enemmän muiden valmistajien ja omien mallien kanssa., logistiikkaa tehostetaan... Jos tuo onnistuisi vain huonompia komponentteja ostamalla, niin jokainen valmistaja taitaisi tehdä huipputulosta. Ikävä kyllä homma ei ole niin helppoa.
Pointtina onkin se ettei valmistussäästö saa näkyä millään lailla huonona luotettavuutena. VW:n tapauksessa näin kumminkin aina käy. Muistellaan vain tätä keskustelua kun uudessakin mallissa on jälleen vikoja/lastentauteja joihin Vw ei ota kantaa ja antaa asiakkaiden maksaa... Ehkä sentään jakopää saadaan ongelmattomaksi tällä kertaa. Toivossa on hyvä elää! Ja sitä Vw:n ostaja tarvitsee...
Saakohan golffin ostaja edelleen sen öljypurkin uuden auton mukana?
NHB:
Selvä juttu, eli käsityskykysi tai totuudenpuhumiskykysi ei riitä minkäänlaiseen keskusteluun. Vai johtuuko pitkästä Suomessa asumisesta se että luontaisesti kaikki tekstisi menee maksimaalisen propagandan puolelle, et millään kykene tekemään muuta kuin käyttämään joka ikisen mahdollisen valehtelu- ja vääristelykeinon mikä on mahdollista jotta YRITÄT saada jankattua vastaan? Etkö tajua että tulos on naurettava?
Tiedätkö mikä ero on myytyjen autojen määrällä, liikevaihdolla, tuotolla, jne.? Volkswagen EI ole erityisesti loistanut tuottoprosenteilla vaan muut merkit ovat olleet sillä puolella parempia. Tämän nimenomaisen puheenaiheen eli Golfin kohdalla luulisi olevan aika h*****in selvää muille kuin sinulle täysin sekopäiselle vastaanjankkaajalle että jos Volkkarin tyypit itse kiroavat marginaaleja verrattuna muiden merkkien kilpaileviin malleihin, puhuen siitä kuinka katastrofaalisia ne ovat (tuotantoajassa ja kustannuksissa mieletön ero), niin ne eivät silloin ole 'alan parhaimmistoa' tai lähelläkään kolmanneksi parhaimpia. Marginaaleihin ei auta edes se että konserni myisi viisi kertaa Toyotaa enemmän.
Isolla liikevaihdolla tai myydyillä kappalemäärillä ja 'marginaaleilla' on hyvin suuri ero. Menee taas kerran sinulle liian vaikeaksi...
Suuret otsikot jotka ovat näkyneet selvästi vähemmän autoalasta tietävillekin sanovat NIMENOMAAN että Volkswagen on lähtenyt äärimmäisen kovasti taistelemaan suurimman autovalmistajan titteliä. Eli liikevaihdon ja myynnin volyymin osalta nimenomaan. Täytyy olla todella idiootti että päinvastaista jankkaa. Luuletko muuten että tuohon pyrkiessään autonvalmistaja pystyy samanaikaisesti maksimoimaan tuottoprosenttia? Miltä on näyttänyt nuo lukemat?
juuso01:
Kuudes oli ALKUA kustannusten pikaiselle pienentämiselle. Koska oli niin kiire niin luuletko että saivat kaikilta osin kaikki haluamansa keinot käytettyä tuohon ensimmäiseen malliin? Millä tavalla tuo Golf VI:sen olemassaolo estää sen strategian että edelleen kovalla kädellä keskitytään nimenomaan tuotantokustannuksiin?
Vai mitä mullistavia uutuuksia ja mielettömän kalliita ratkaisuja uusimmassa Golfissa sitten on?
Markkinointiin ja PR:ään takuulla investoidaan käsittämättömät määrät taas. Jokainen pienempikin lehti tulee TAAS saamaan varmaan jokaisen moottoriversion VW:n tuputtamana. Ja helppohan se on saada joku toimittaja suostumaan viimeistään jankkaamisen ja hyvän kestityksen tai matkakohteen myötä, kun ei tarvitse kuin pikkuisen artikkelin väsätä ja materiaalin suhteen tulee apua Volkkarilta. (Ja sitten kun Audi, Skoda ym. tuovat omat versionsa niin sama rumba uudestaan).
vernon vili:
Kyse onkin siitä ettei tee omistajien mielestä TARPEEKSI tulosta. Jos muut tekevät enemmän tulosta per auto, tai jos VW:llä on mielettömät markkinointi-, PR- ja lobbauskustannukset jotka pitää kattaa sillä kilpailijoihin nähden suuremmalla myyntihinnalla...
Jos vastaavan luokan kilpailijat pääsevät lähes samaan tulokseen huolimatta muista ongelmistaan, ja korkeamman luokan kilpailijat repivät aivan eri tason tuottoprosentteja niin etenkin VW:n johdossa olevat narsistiset egohirmut menevät aivan sekaisin ja vaativat ruoskaa. Maailma on valloitettava!
Täällä on valitettu sitä että aiempi toiminta on ollut huonoa, ja oikeastaan vaaditaan näyttöä paremmasta ennenkuin luottoa tulee tai jaksaa ylistystä kuunnella. VW:n monien merkkien alta löytyy ihan samaa törkeätä piittaamattomuutta valmistus- ja suunnitteluvirheiden suhteen. Mallimuutokset eivät TODELLAKAAN ole ennenkään tarkoittaneet sitä että olisivat viitsineet kunnolla asioille tehdä mitään.
Putput:
Niin no, en kyllä edes asu Suomessa...
Kylläpä tuntuu olevan vaikeata taas keskustela ilman teiniangstia. Taas mennään siinä rajoilla, että "nuorekas" ilmaisusi tappaa mielenkiinnon keskustella asioista. No kokeillaan nyt kuitenkin. Yritä sinäkin rauhoittua.
Mikä lukema volkkarin vuosikertomuksessa on erityisen huono? Volkkarin tuottoprosentit ovat nousseen kolme vuotta peräkkäin ja ovat jo hyvällä tasolla. Kai sekin jo kertoo jotain, jos maailman kolmanneksi suurin valmistaja tekee suurimman tuloksen. Ja vaikka Audi tekisikin kaksinkertaisella tulosta 2-3 kertaisella prosentilla kuin emomerkin alla myydyt autot, niin ei se vielä Volkkariesta kannattamattomia tee. Vertaa viime vuoden Volkkarin tulosta muihin suuriin ja varsinkin muihin Eurooppalaisiin kansanautomerkkeihin. Millä vertailulla saat Volkkarin tuloksen näyttämään huonolta? Jos Volkkari pystyy vielä kasvamaan vielä samaan aikaan voimakkaasti, niin eikö se ole vain osoitus onnistumisesta?
Kerrohan, että minkä vuoksi Volkkarin tavoite on kasvaa suurimmaksi valmistajaksi?
Nuori autoilija:
Meidän perheessämme otettiin vuosikymmenen välein näyte VW osaamisesta, 1968 Kupla, 1979 Diesel-Golf ja 1989 Jetta. Nyt on jo pari vuosikymmentä vaihtunut jo ilman Volkkaria huomattavasti vähemmin murhein.
vernon vili:
Juuri näin! Annetaan nyt ensimmäisten ajaa niillä edes muutama vuosi nähdäksemme mitä varaosia tarvitaan vaikkapa puolen miljoonan kilometrin matkalle.
Sehän saattaa olla ihan toimiva auto, mutta sitä me emme vielä tiedä. Kuten ei nykyisin valitettavasti mistään muustakaan uudesta autosta.
Nuori autoilija:
Oletko muuten ihan varma tuosta asiasta, eli siitä että poikittaismoottoristen perinteiset automaatit toimivat ja kestävät olennaisesti paremmin kuin kaksoiskytkinlootat?
Nuori autoilija:
Vakavissasi siis väität että autojen luotettavuus on huonontunut?
Minun muistini mukaan siinä on käynyt ihan päinvastoin. Samalla on koko ajan tullut lisää ominaisuuksia, joita ei ennen saanut edes kalleimmista autoista. Sinäkin valitat itse asiassa siitä, että Volkkari on tarjonnut luokassaan kaksoiskytkinlaatikon aika edullisesti melkein kaikkiin koneisiin. Osta manuaali, jos ei kelpaa. Useimmissa muissa kilpailijoissa juuri muuta vaihtoehtoa kuin se manuaali ei olekaan.
Putput:
Kulujen karsiminen lienee kaikkien kauppakasseja valmistavien merkkien agendassa, enkä näe syytä minkä takia juuri Golfin kohdalla asiasta pitäisi nostaa suuri meteli. Vai onko jotain faktaa siitä, että nykyinen malli ei tyydyttäisi tuottovaatimuksia? Varmasti tuotantokustannukset on pyritty pitämään mahdollisimman alhaalla myös uuden mallin suhteen, ja uudella MQB-rakenteella lienee jotain tekemistä asian kanssa myös muiden mallien kuin vain Golfin suhteen.
Perheessämme on kauppakassina VI Gålffi 1,2tsi dsg, ajettu noin 20tkm. Kylmä talvella, EPC vikailmoitus jatkuvasti kaverina.
Talvella (kovemmilla pakkasilla) se on mahdottoman kylmä. Jos ajaa taajamaa, saa auton lämpimäksi, mutta takaisin kaupunkiin tullessa, moottorin lämpötilan mittari alkaa laskea, kunnes päätyy ihan nollille ja sisätila luonnollisesti kylmenee merkittävästi. Luin kiinnostuneena aiemmasta keskustelusta, että 1,2 Beetlessä olisi sähkövastus auttamassa tähän tilanteeseen.
DSG on vielä pysynyt kasassa, mutta kun auto oli ihan uusi, ja sillä ei ollut sataakaan kilometriä muistaakseni ajettu, niin auton näyttö ilmoitti "EPC" ja ties mitä vikaa ihan normaali taajama-ajossa, jolloin samaan aikaan tehot laski niin, että piti pysähtyä tien reunaan. Eikun starttaamaan autoa uudelleen ja muutaman kerran jälkeen EPC ilmoitus lähti pois.
Huolto vaan ilmoitti, että hetkellisesti turbotiesmitä oli paineetjotainpäläpälä, ja lähdin pois sieltä ja mietin, että mitähän tuli ostettua.
Tämä sama dramaattinen tehojen laskeminen + EPC ilmoitus tapahtui noin 15-18tkm paikkeilla toisen kerran talvella. Onneksi en ollut ohittamassa, ja onneksi itse olin ratissa, eikä esim. parempi puoliskoni. Kolmannen kerran jokunen aika sitten.
Auto on myös valtavan rengasmeluisa taajama-ajossa, ihan normi 16" renkailla, heti kun ylittää noin 60km/h. En tiedä sitten mikä näistä pienistä olisi hiljaisin.
Muuten tilat suhteessa ulkomittoihin sekä kääntösäteeseen on ihan loistavat, että kyllä se lyhyisiin taajama-ajoihin, sekä kaupunkipyöritykseen sopii mainiosti.
Golf VII on herättänyt hurmoshenkisyyttä muuallakin.
http://www.jedi-edition.com/
http://www.vwdarkside.com/en/pages/golf-7-jedi-edition
Auto on jäänyt kuosinsa vangiksi.
Pitää ottaa suurennuslasi mukaan, jotta huomaa eroa edelliseen kuuspuolikkaaseen.
mhj:
Sinähän se Golfin viehätys juuri onkin. Uudessa mallissa on aina selvä jatkuvuus vanhaan. Nykyinen Golf ei mene kertalaakista vanhan näköiseksi ja uuden tunnistaa heti. En pidä esim. joidenkin japanilaisten uudistustavasta, jossa auto muuttuu niin paljon ettei sitä tunnistaisi ilman mallimerkintöjä.
Kyllä. Niin kauan kuin viehätys kestää. Kauan jo.
Näin varmaan VW fanaatikoilla.
http://www.volkswagen.fi/uusigolf?gclid=CI_sy97PpbICFYp8cAody1YA6Q
Siinä se nyt on. VW:n mainostekstin mukaan "linjat noudattavat Golfille tyypillisiä ajattomia elementtejä ja terävä sivulinja siirtää optista painopistettä taakse korostaen uutuuden dynaamista ilmettä".
Mikähän siinä on, etten itse näe tuossa oikein mitään dynaamista, lähinnä tylsyyttä. Ajaton se ehkä on, koska ulkonäkö on aina lähes identtinen mallisukupolvesta toiseen. Keulan muodot on vedetty VW:n nykytyylin mukaisesti viivottimella. Golfin muotoilun voikin tiivistää vanhaan Manun tunnetuksi tekemään viisauteen: "jotain tarttis tehdä".
Sisätiloissa ei sen sijaan ole valittamista noissa esitekuvissa, mutta "hinnat alkaen" -mallit voi olla eri asia. Hyvähän se on, jos auton painoa on pudotettu 100 kg ja on saatavana uusia kuljettajaa avustavia turvallisuusjärjestelmiä ja VW:n moottoritkin on hyviä. Varmaan testivoittojakin on taas VW:n tapaan tiedossa ja eiköhän luotettavuuskin ole vähintään keskinkertaista, mutta itse en vaan voisi ostaa autoa, joka on noin tylsästi ja ajastaan jälkeenjääneesti muotoiltu.
Kuvia lisää ulkoapäin:
http://www.km77.com/fotos/Volkswagen/Golf_2013/Exterior.html?division=version&photoType=1&limit=100
ja sisätiloista:
http://www.km77.com/fotos/Volkswagen/Golf_2013/Interior.html?division=version&photoType=2&limit=100
Arvostan autossa lähinnä taloudellisuutta, käytännöllisiä tiloja ja kestävyyttä.
Ulkonäön perusteella valitsisin kuitenkin mieluummin hillityn saippualaatikon oloisen Golffin tai Dacian kuin jonkun muotoilun ihmeen kuten vaikkapa uuden Mondeon.
NHB:
Hevosmiesten tietotoimisto tiesi kertoa, että suomalaiset VW-kauppiaat julkaisevat Golffin hinnaston kuluvalla viikolla.
Jotenkin haiskahtaa siltä, että tajunnanräjäyttävä MBQ-rakenne ja viilaukset CO2-päästöjen alentamiseksi nostavat autoverotonta hintaa 10-15% ja laskevat autoveroa jonkun %yksikön.
Tällä perusteella MBQ-rakenteen merkitys autonostajalle jää mitättömäksi. Tosin pieni varaus on jätettävä sille, että MBQ-rakenteen ansiosta uuden Golffin ajettavuus ja muut jollain mitalla mittaamattomat seikat nousee Über-tasolle verrattuna edelliseen sukupolven Golffiin.
Taidanpa lähteä avaamaan arvo-osuustilin, sanomattakin selvää minkä konsernin osakekirjoista lähtee tarjoukset vetämään.
Avaruusvektori:
Itse en kyllä yhdistäisi Volkswagenia kestävyyteen. Taloudellisuuskin VW:n bensaturboissa on vähän siinä ja siinä. Dieselit kyllä menevät ilmotettuihin lukemiin.
Sokea-Reetta:
Jotain arvioita voisi tehdä saksalaisten hintojen perusteella: http://www.auto-motor-und-sport.de/news/vw-golf-vii-im-konfigurator-das-kostet-der-wahre-volks-golf-5718202.html
Ominaisuuksien kehittymisestä saamme tietoa pian.
EDIT: Näköjään virallistakin tietoa hinnastojen julkaisemisesta löytyy:
http://volkswagen.fi/VV-Auto/VW5.nsf/0/4004AB0E4B8819CBC2257A7C00302F2F?OpenDocument
MasterOfPuppets:
Juurikin mielikuva heikosta kestävyydestä rajoittaa minunkin intoani kyseiseen merkkiin, vaikka muotoilu tai juurikin sen puute mielestäni asiallista onkin.
Harvassa on myös toivomani penkit irroittamalla syntyvä pakettiautomainen riittävän pitkä tavaratila oikeaa pakua matalammassa korissa. Pitkä Caddy karkaa melkoiseksi kaapiksi, eikä Golfiin ihan heti saane irroitettavia jakkaroita.
Pikkuturbo lienee edes hiukan taloudellisempi rauhallisessa maantieajossa kuin suurempi bensamylly.
Säästö- ja tehomallit on esitelty: http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201208271
Mielenkiintoista nähdä, kuinka lähelle ilmoitettua päästään.
nimim Erkki:
Erikoisesti autopalstoilla on asioiden kärjistäminen tai liioittelu on tuttua myös mainoksissa. Kärjistäminen korreloi viikonloppua kohden promillepitoisuuteen.
Sokea-Reetta:
Kun tuote halutaan saada otsikoihin, niin "vuodetaan" tieto
sopiville henkilöille, joten siinä ei ole mitään poikkeavaa esim julkkisten "vuodoista" terveydestään; pienestä vilustumisesta tehdään "mahdollinen kasvain" jne.
Volkswagen kertoo mielellään MBQ-rakenteesta, jota ensiksi käytettiin uudessa Audi A3:ssa. MBQ-suunnittelurakenteen tarkoituksena on parantaa konsernin kilpailukykyä ja työllisyyttä, eikä niinkään tämän hetkistä kykyä alentaa hintaa.
Itse asiassa Volkswagen konserni on napannut idean omistamaltaan Scanialta Ruotsin Södertäljestä, missä se on ollut käytössä kauan.
Ensimmäinen vertailu:
http://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/neuer-vw-golf-vii-ford-focus-kia-ceed-kompaktklasse-vergleich-2012
Pistääpä silmään tuosta vertailusta arvostelukohta "Grundpreis".
Golf 210/650 pistettä
Focus 209/650 pistettä
Ceed 268/650 pistettä
Alempana on ilmoitettu "preissit":
Golf 26175
Focus 26250
Ceed 19090
NHB:
Mistähän NHB on jo ehtinyt saada tarvittavaa tilastopohjaa väitteelleen, ettei "nokkaketjuongelmat koske MQB:n moottoreita". Moottoritekniikan ja auton moduulirakenteen kanssa ei kyllä mitään yhteyttä keskenään. Onpahan vain nimimerkin tuulesta temmattua edustususkomusta entisen mallin mukaan.
Ensimmäinen moduulirakenteinen VW Groupin auto kun on mallivuotta 2013 edustavat Audi A3 ja nyt Golf VII.