320d

69 kommenttia
«13

Broidi otti työsuhdeautoksi BMW 320d sedan. Autolla ikää muutama viikko.

Ajelin sitä 30km ja pari juttua jäi mieleen.

- 17" matalaprofiilirenkaat tai huono äänieristyskö vaivaa mutta oli kovat rengasäänet sisällä ihan 80km/h vauhdissa.

- vertailun vuoksi BMW 520d, '09 55-sarjan kesärenkailla eilen Espanjassa, menee kuin sukkasillaan, vähän tuuli suhisi 160km/h.

- ohjaus on minun makuuni vähän liiankin tarkka keskialueella, sulissa urissa kun yrittää pysyä, niin auto on jotenkin levoton, pienikin ohjausliike ja koko auto heilahtaa. Pakkasta oli tosin -20C, olisko iskunvaimennus normaalia jämäkämpi tai rengaskulmat pielessä.

- suorituskykyä ei kunnolla voinut arvioida, mutta tuntui vääntävän ihan kivasti ainakin 4000rpm asti. Ei viitsinyt uutta autoa rääkätä. Nollasta sataan valmistajan ilmoittaman mukaan 7,5s. Tätä on vaikea uskoa, 6v laatikko, en usko että menee kakkosella sataan asti, hätäseen saa vaihtaa.

  
  • 3- ja 5-sarjan autoissa on tosiaan eroa äänieristyksessä. 3-sarjan meluun saa rengasvalinnalla(merkill&#228:wink: vaikutettua meluun, 5-sarja on hiljainen kokemuksieni mukaan aina.



    Dieselmanuaalilla täyskiihdytys on taitolaji jota en väitä hallitsevani, mutta jos moottori antaa ne luvatut 184hp onhan se 7,5 s kai mahdollista. Hieno auto, mutta kaksi sylinteriä liian vähän tai yksi liikaa :sunglasses:

      
  • TM 1/2009 vertailussa ollut edellisellä 130kW koneella ollut 320d kulki kolmosella 100 km/h kun koneessa on 4000 rpm. Tietenkin tuo kiertää vielä ylemmäs, mutta ei ainakaan tuolla olisi päässyt kakkosella läheskään sataa.



    Vertailussa kiihtyvyydeksi 0-100 km/h mitattiin 8,1 s.



    Toisaalta viime kesänä Espanjassa ajamani 318d tuntui ykkösen ja kakkosen välityksiltä melko pitkältä dieseliksi, liekö sitten ihan harhakuvitelmaa vain. Sikäläisillä asfalteilla 3-sarjakin menee aika sukkasillaan.

      
  • Vähän ristiriitainen auto on tuo 320d. Pikku faceliftin jälkeen ihan hyvännäköinen ja reipasliikkeinen mutta en ole tavannut huonommin toimivaa ESP:tä talviliukkailla. Kokeilitko ylittää ohitusmielessä lumivallia - onpa vaaran paikka kun häipyy tehot kuin veitsellä leikaten.

      
  • KonstaKoo:

    Kokeilitko ylittää ohitusmielessä lumivallia - onpa vaaran paikka kun häipyy tehot kuin veitsellä leikaten.




    Auton ajonvakautusjärjestelmän ominaisuudet oli tiedossa tietenkin...



      
  • Auton ajonvakautusjärjestelmän ominaisuudet oli tiedossa tietenkin...




    Tottakai. Olen vaan tavannut koko leegion autoja, jossa eturenkaan kohdatessa vastusta ei teho häviä kertalaakista. Minusta vaan tuo toimi poikkeuksellisen huonosti.

      
  • No just, nyt sitten itketään ettei ESP toimi aivan täydellisen totaalisesti jokaisen tilanteen omien toiveiden mukaisesti.... Huhhuh kun pitää AINA keksiä jotain typerää...



    Tosiasiassa tuossa autossa on todella loistava ESP, parempaa saa talvikäyttöönkin hakea! Kun vain osaisit tunnistaa mitä teet ja käyttää ESP:n sopivaa asentoa tai vaihtoehtoisesti ongelma on se ettet osaa käyttää ESP:tä.

      
  • Mikä tuo ESP on? Onko se jokin hilavitkutin, jolla on yritetty pelastaa huonon auton ajo-ominaisuuksia kohdalleen tai ainakin siedettäviksi?

      
  • Heh heh.

    Kyllä on taas naurettavaa "keskustelua".

    Tuo 320d on ihan yhtä hyvä talviauto kuin *****:n talviauto 5-sarjakin. Kulkee vakaasti, etenee hyvin, käynnistyy aina ja 30 asteen pakkasessa sisällä on tropiikin helle.

    Kun itse olin myyjä opetettiin kehumaan omaa tuotetta. Kannattaisi keskittyä siihen.

    Minua häiritsee myös 5-sarjassa runflattien melu. Oletan samasta on kyse 3-sarjassa. Tietenkin se on ihan mihin on tottunut ja millä tasolla on odotus mutta ilman niitä v*#&!?:n runflatteja 5-sarja on karkealla paljon hiljaisempi.

    Bemarin runflat obsessio johtuu käsittääkseni auton hintaan kuuluvasta 5 vuoden mobility takuusta joka maksaa kaikki kulut 4 tähden hotelliin asti jos matka keskeytyy. Suurin tilastosyy matkan keskeytymiseen on rengasrikko jota uusavuttomat eu-laiset ei osaa hoitaa.

      
  • joo, hassua keskustelua aiheen vierestä :smile:



    jousitus on jämäkkä (johtaa äänt&#228:wink: ja auto muuten hiljainen, joten rengasäänet jäljellä. asvaltti (tai jä&#228:wink: on karkeaa täällä, ja sileää epsanjassa. nastojen rapinaa ei juuri kuulu. varmaan vitonen tuhdimmin äänieristettykin



    käännettäessä jos auto "heilahtaa" niin kannattaa tarkastaa rengaspaineet ja lisätä painetta, varmaan laitettu kuntoon +20 lämpötilassa eikä -20... muljahtelevat. erityisesti talvikumit, ne kun on löysemmät rungoltaan. itsellä "ekopaineet" talvirenkaissa



    ketjussa myös juttua espistä... tai oikeammin luistonestosta, ei ajonvakautuksesta. luistonesto pitää siis huolta ettei sudi. jos sen ottaa pois päältä, jäljelle jää ajonvakautus, bemukielellä DTC, joka ei katkaise vetoa jos vähäsen keskipenkan yli menee ja tällöin pääsee helposti voimakasmoottorisella takavetoautolla hyvin sladissa vaikka koko ohituksen ajan, jos uskaltaa ja osaa. jollei osaa, niin ohitus voi päättyä pyörähdykseen. :weary:

      
  • Bemarin DTC eli "suomeksi" dynaaminen pidon hallinta ei poista luistonestoakaan kokonaan, se vain sallii hieman enemmän luistoa vetopyörille, kuin normaali ajonhallinta. DTC:lläkään ei siis kovin jyrkillä luistokulmilla driftailla eikä varsinkaan pidempään, joten tuo pyörähdys ei DTC päällä onnistu ilman käsijarrua (paitsi ehkä äärimmäisen liukkaissa olosuhteissa riittävällä vauhdilla ja pyörähdysmomentilla). Kokonaan ilman ajonhallintaa se kyllä onnistuu tarvittaessa.



    Ja niille talviautoilijoille, joille kojelaudassa näkyvällä paikalla olevan napin painaminen ajoon lähtiessä tuntuu ylivoimaiselta ponnistukselta suosittelen ehdottomasti xDrivea.

    Ei tarvi painella liukkaallakaan mitään nappeja, kyllä etenee! :sunglasses:

      
  • No just, nyt sitten itketään ettei ESP toimi aivan täydellisen totaalisesti jokaisen tilanteen omien toiveiden mukaisesti.... Huhhuh kun pitää AINA keksiä jotain typerää...

    Tosiasiassa tuossa autossa on todella loistava ESP, parempaa saa talvikäyttöönkin hakea! Kun vain osaisit tunnistaa mitä teet ja käyttää ESP:n sopivaa asentoa tai vaihtoehtoisesti ongelma on se ettet osaa käyttää ESP:tä.




    Pahoitteluni Hra PutPut. Tokihan se on pelkästään hieno ominaisuus että kaistojen välisen lumivallin ylittämisyritys päättyy siihen, että auto nappaa tehot pois. Niinköhän mahtaisit ennen jokaista ohitusta näpsytellä juurikin oikean asetuksen? Bemarin DTC/ESP toimii hienosti lumipintaisella tiellä sallien jopa hieman luistoa (palkitsee aktiivisen ajajan?) päinvastoin kuin vaikkapa hieman vanhemmissa mersuissa.



    Minusta tuo ei kuitenkaan poista sitä seikkaa, että aika usein vastaantulevissa tilanteissa (ohitus lumisella tiell&#228:wink: löytyy paremminkin toimivia ratkaisuja. Hauskaa sinänsä ettei yksikään kirjoittaja sinänsä yrittänyt edes tuota kuvaamaani tilannetta kieltää vaan tarjosi sormiharjoituksia ratkaisuksi.

      
  • Hauskaa sinänsä ettei yksikään kirjoittaja sinänsä yrittänyt edes tuota kuvaamaani tilannetta kieltää vaan tarjosi sormiharjoituksia ratkaisuksi.




    niin siis tolleenhan se menee, luistonesto estää luiston, ja jos ei vauhti riitä puskemaan lumivallista läpi, niin sitten pitää antaa luistaa. sama muissakin luiston estävissä luistonestojärjestelmällä varustetuilla autoilla. jos siis luistoneston saa pois.



    luultavasti kumminkin lienee parasta jättää ohittamatta, jos esim satasen vauhti tyssää kaistojen väliseen lumivalliin rekkaa ohittaessa... siinä ei paljoa ole väliä vetääkö renkaat vai ei...



      
  • dtc:n saa myös kokonaan pois.



    Ja ei se auto käsistä lähde ilman dtc:kään edes lumivalleissa. Ei ole ainakaan 11v takavetoajelun aikana näin käynyt. Vähän perä heiluu, mutta ei se minnekään lähde jos ratti edes vähäänkään suorassa. Jännittäjille toki DTC päälle!

      
  • Style66:

    Ja ei se auto käsistä lähde ilman dtc:kään edes lumivalleissa.


    Samaa mieltä! Kyllä auton hallintakyky olisi edelleenkin suotavaa kaikille ajokortin omaaville. Sähköisistä apulaitteista huolimatta.

      
  • Tuossa ajatusmallissa on se ongelma, että nykyiset autot on suunniteltu toimimaan apulaitteiden kanssa, ei ilman.

      
  • Tuota:

    Tuossa ajatusmallissa on se ongelma, että nykyiset autot on suunniteltu toimimaan apulaitteiden kanssa, ei ilman.




    Millä perusteella tuollaista väität? Esimerkiksi keskustelun aihe on ilman ajonhallintaa varmasti helpompi hallittava talvikelissä kuin yksikään "apulaitteeton" edeltäjänsä.

      
  • dtc:n saa myös kokonaan pois.

    Ja ei se auto käsistä lähde ilman dtc:kään edes lumivalleissa. Ei ole ainakaan 11v takavetoajelun aikana näin käynyt. Vähän perä heiluu, mutta ei se minnekään lähde jos ratti edes vähäänkään suorassa. Jännittäjille toki DTC päälle!




    Kyllä, noinhan se on mutta minä kyseenalaistinkin AINOASTAAN Bemarin DSC:n toimintaa. Normitilannehan kuitenkin on että autolla liikkeelle lähtiessämme ESP tai DSC tai ESC on päällä eikä sitä tavata räpläillä pois ja päälle kesken matkan. Olen onnistunut oikein hyvin turvallisesti ohittelemaan Volvo 240:llä ja jopa Toyota BJ40:llä joten ei siitä ainakaan kokonaan ole kyse.



    Minusta siis 3-sarjan DSC toimii poikkeuksellisen huonosti, auton ominaisuudet muutoin ovat oikein hyvät.

      
  • Kommenttini Talviauto-ketjusta:

    "Kädettömille" keski-eurooppalaisille säädetty BMW:n normaali ajonvakautus (DSC) on mielestäni Pohjolan oloihin turhan herkkä. Sen vuoksi itsekin painan nykyään lähes aina talvella DTC-moodin päälle. Pieni harmi oli aluksi, että sen joutuu kytkemään joka kerta auton starttauksen jälkeen, mutta siitäkin on tullut jo niin rutiinia, että se on yhtä automaattista, kuin turvavyön kytkeminen. Eikä siitä kyllä mitään haittaa ole esim. kostealla asfaltillakaan, pikemminkin päinvastoin: ohitukset sujuvat reippaammin kun DSC ei vie turhaan tehoja.


    Eli omistaja-asteella tuo ei ole mikään ongelma. Itselleni ainakin DTC-moodi on normitilanne talvikelillä. (Ja tarpeen mukaan myös DSC OFF.) Satunnaisilla koeajajilla tilanne voi olla toinen.

      
  • Olen ajanut BMW E60, E90 ja F10 autoilla 2000-luvulla talviajoa noin 200 000 km 90 % kitkoilla ja 10 % nastoilla enkä ole koskaan törmännyt kyseiseeen ongelmaan.

      
  • Nunchaku:

    Olen ajanut BMW E60, E90 ja F10 autoilla 2000-luvulla talviajoa noin 200 000 km 90 % kitkoilla ja 10 % nastoilla enkä ole koskaan törmännyt kyseiseeen ongelmaan.




    Sinä nyt et ole törmännyt minkänlaiseen ongelmaan, joka koskisi bemaria. Uraherkkyyskin on kaikkien suomalaisten autolehtien salaliitto bemaria vastaan. Ettäs kehtaavat.



    Tai sitten se on niin, että kun on tarpeeksi vahvat lasit päässä, niin ei huomaa oikein mitään negatiivista.

      
  • En ole tosiaan huomannut uraherkkyyttä bemareissani. Tosin ne on perusrangastettuja. Ihmettelen erittäin paljon suomalaisten autolehtien eräiden toimittajiien ammattitaidottomuutta. No jotainhan on kirjoitettava ja voivoikun deadline painaa päälle ja juttu saatava valmiiksi niin katotaapa vanhoista jutuista mitä ennen ennen kirjoitettu ja sieltähän sitä voi copypastata.

    Viime aikoina on muuten kiinnittänyt huomiota Volvon mainosten autonkuvat. Yleensä on sanottu autoista että "kuvan auto lisävarustein".

    Volvon uusissa mainoksissa on voimakkaasti photosopattuja kuvia jostakin konseptiautosta mm. tp. TM:ssä joka ei lainkaan muistuta ko. autoa. Mainoksessa pitäisikin lukea pienellä "mainoksen kuva ei esitä myynnissä olevaa autoa".

    Onko tämä nyt jo sitä kiinalais meininkiä. Taitaa olla.

      
  • Öö, mitenkä Volvo nyt tähän liittyi? Enpä noista kuvista osaa sanoa. Saatat hyvin olla oikeassa.



    Ilkeitä ja ammattitaidottomia toimittajia. Ilkeästi tuolla tavalla arvostelevat jaloa saksalaista autovalmistajaa, kateellisia ovat. Pitihän se arvata. Eihän nyt sinulla mitään paksuja bemarilaseja päässäsi ole.



    Kumma homma, kun mun E46:ssa tuo hakeminen urissa oli Ranskassakin ihan selvästi havaittavissa. Sama ominaisuus suomessakin ajamissani bemareissa on ollut... Hyviä autoja, mutta vikansa niissäkin kuten kaikissa. Tuntuisi bemari olevan monelle omistajalle pyhä lehmä, joka ei kestä minkäänlaista kritiikkiä.

      
  • Onhan se toisaalta osa autojen "hienoutta", että niihin suhtaudutaan keskimäärin tunteikkaammin kuin vaikkapa leivänpaahtimiin. Silti tuo "kädet korville ja muita syyttämään" -asenne on vähän rasittavaa.

    Tässä ketjussakin kaikki kritiikki kuitattiin kommentoijaa syyttelemällä, melutaso, uraherkkyys ja mainitsemani ESC:n toiminta. Kaikista pelottavin kommentti kuitenkin minusta oli:

    ...bemukielellä DTC, joka ei katkaise vetoa jos vähäsen keskipenkan yli menee ja tällöin pääsee helposti voimakasmoottorisella takavetoautolla hyvin sladissa vaikka koko ohituksen ajan, jos uskaltaa ja osaa. jollei osaa, niin ohitus voi päättyä pyörähdykseen.




    Joopa joo.

      
  • - vertailun vuoksi BMW 520d, '09 55-sarjan kesärenkailla eilen Espanjassa, menee kuin sukkasillaan, vähän tuuli suhisi 160km/h.




    Espanjassa ei käytetä nastarenkaita. On siis hieman sileämmät tiet :confused:

      
  • KonstaKoo:


    Tässä ketjussakin kaikki kritiikki kuitattiin kommentoijaa syyttelemällä, melutaso, uraherkkyys ja mainitsemani ESC:n toiminta. Kaikista pelottavin kommentti kuitenkin minusta oli:
    ...bemukielellä DTC, joka ei katkaise vetoa jos vähäsen keskipenkan yli menee ja tällöin pääsee helposti voimakasmoottorisella takavetoautolla hyvin sladissa vaikka koko ohituksen ajan, jos uskaltaa ja osaa. jollei osaa, niin ohitus voi päättyä pyörähdykseen.


    Joopa joo.




    ... miksi tuo on pelottava? ja syyttävä?



    kaipasit että auto ei mene kaistojen välin lumivallia ilman vetoa, siis vapaalla. bemun ESP tai ESC tai bemuterminä DTC kyllä sallii sen, luistonesto ei, kuten ei monissa muissakaan joissa sellainen on. tuo DTC sallii peränluistoja kunhan ne ovat rauhallisia, vähäkin äkkinäisyyttä niin se tarttuu toimeen. ja jos mennään veto päällä lumivallin yli, niin perä heiluu. takavetoisella siis. vapaa valinta



    ohitettaessa mennään kumminkin senverran pitkälle ohi, että takaisin kaistalle pääsee siten, että ohitettavaan jää normaali turvallinen turvaväli. ehtii hyvin mennä ilman vetoa läpi.

      
  • Tässä olen ilmeisestikin tullut totaalisen väärin ymmärretyksi. Olisi kovastikin houkuttanut tuollainen 320d touring ja se oli meillä ihan kunnon koikalla. Oikeasti suurin syy siihen, ettei tuota tullut hankittua oli se talviajettavuus. Täällä pohjoisessa on ihan tavallista että kaistojen välissä on joskus kunnollinenkin lumivalli. Kaikilla muilla koeajamillamme autoilla todellinen tai simuloitu ohitus onnistui helposti ja ennenkaikkea turvallisesti. Bemarissa ESC löi tehot pois kun vasen eturengas kohtasi vastusta.



    Kyllä - varmaan jollain asetuksella tuota ei olisi kohdannut mutta tough luck. Minusta pelottavaa tuossa kommentissa oli asenne - luistossa ohi kun on tehoa ja jos on vajavaiset taidot niin pyörähtäen penkkaan. Kiitos ja kumarrus keskustelusta - riittää varmaan.

      
  • KonstaKoo:

    Tässä olen ilmeisestikin tullut totaalisen väärin ymmärretyksi. Bemarissa ESC löi tehot pois kun vasen eturengas kohtasi vastusta.

    Minusta pelottavaa tuossa kommentissa oli asenne - luistossa ohi kun on tehoa ja jos on vajavaiset taidot niin pyörähtäen penkkaan. Kiitos ja kumarrus keskustelusta - riittää varmaan.




    jep. ESC on eri asia kuin luistonesto.



    eikä tuo ole mikään asenne, jos ei osaa käsitellä ollenkaan takavetoista, joita on aika paljon kun perusautot on olleet jo 30 vuotta etuvetoisia, niin aika helposti päätyy pöpelikköön liukkaalla ilman elektroniikan tiukkaa paapomista. jääradalla kun aikoinaan etuvetoon tottuneet kaverit ajeli lyhytakselivälisellä erittäin kevytperäisellä pienikoneisella takavetoautollani, niin alussa lyhyelläkin kierroksella useita kertoja oli nokka ihan väärään suuntaan, joskus jopa niin väärään, että se oli oikea. mutta kyllä se vastaohjaus ja oikea kaasun käyttö sieltä löytyi jonkin ajan kuluttua... kun vähän lapiolla kaiveli. nämä bemut yms on hirmu helppoja ajettavia verrattuna senaikaisiin. mutta pyörähtämään pääsee näilläkin, kuten muillakin autoilla. jopa etuvetoisilla, ESCillä ja luistonestollakin varustetuilla.

      
  • KonstaKoo:

    Kaikilla muilla koeajamillamme autoilla todellinen tai simuloitu ohitus onnistui helposti ja ennenkaikkea turvallisesti. Bemarissa ESC löi tehot pois kun vasen eturengas kohtasi vastusta.


    En tietenkään tiedä miten testasit, mutta luulen, että painoit liikaa kaasua. Kaasu pohjassa tai liikaa kaasuttaen tuo on varmasti se mitä tapahtuu ja on tapahtunut myös mun vanhemmalla bemarilla joskus. Järkevällä kaasunkäytöllä ei ole kyllä ollut koskaan mitään ongelmaa päästä ohi ja ohitan omalla autolla paljon mieluummin noissa lumivallitilanteissa kuin niillä etuvedoilla joilla olen sattunut tuollaisia tilanteita kokeilemaan.



    Eriasia on sitten ne tilanteet jolloin keskivalli on niin paksu että sen läpi pääseminen on oikeasti ongelma jo muunkin kuin sutimisen suhteen. Silloin takaveto ei todellakaan ole paras ratkaisu ja nelivetoa tarvittaisiin.



    Uudempien mallien luistonesto on paljon kehittyneempi kuin mun oman ja vetokin palaa niissä nopeammin. Tuoreilla etuvedoilla en ole tuota tilannetta kokeillut, mutta jos sitä ei niillä tapahdu niin minusta se kertoo siitä että joko niissä ei ollut tehoa sutimiseen tai sitten se luistonesto ei vain toimi eli estä sutimista.



    Minustakin on kohtuullista vaatia, että takavetoisella (kuin myös etuvetoisella) ajava pystyy suorittamaan turvallisen ohituksen lumivallin yli myös ilman elektronisia ajoapuja. Eli takavedon tapauksessa vaikka pienessä tahattomassa sladissa. Jos tämä tuntuu vieraalta niin en kyllä itse suosittele takavedon ostamista.



    Rengasmelusta sen verran että itse ainakin pidän ihan selvänä että 3-sarja on meluisampi kuin 5-sarja eikä todellakaan siten mikään meluttomuuden malliauto missään suhteessa, vaikka kokoluokassaan hiljaisimpia (jos ei hiljaisin) onkin.



    DTC:stä löytyy juttua http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=585

      
  • Kiitoksia surffari ja rengaskoko.



    Juurikin noin. Perheessä on sekä taitavia (itse tietysti) että vähemmän taitavia kuljettajia. Halusin kokeilla ehkä vähän provosoidenkin erilaisia ajotilanteita ja tuo oli oikeastaan lähes ainut jossa autojen (A4,C-sarja, 3-sarja, V70, 9-3) välillä oli selvä ero. Pelkästään taitavan kuskin käsissä kaikki autot ovat turvallisia mutta kokemattomalle joku saattaa tuoda liikaa haasteita.



    Kiitos kuitenkin asiallisista kommenteistanne - nelivetohan se täällä tietysti olisi paras mutta viimeksi autoa vaihtaessamme ei esim. 320xD ollut vielä markkinoilla.



    Turvallisia talvikilometrejä kaikille keskustelijoille.

      
  • Mielummin ne ajoavustimet kuitenkin pitää maantiellä päällä. Luistoneston nyt voi kytkeä pois, mutta ESC:n on mielestäni hyvä olla siellä taustalla jos jotain tapahtuu.



    Sitäpaitsi oikein toteutettuna nämä elektroniset avut eivät välttämättä hidasta radallakaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit