Niin tai näin. on paljon ihmisiä jotka käyttävät taksia ja julkisia liikennevälineitä oman sijaan.
Pointtini olikin, että kun lähdet niin salaiselle matkalle, ettei isoveli saa tietää siitä, käytä taksia.
Tähänkö ollaan menossa. Työkaverini kävi 80-luvun alussa itä-saksassa, tarkoitus oli viedä kaverillensa muunmuassa tyhjiä VHS-video kasetteja. Ensimmäiset kolme päivää meni poliisin seurassa kuulusteluissa vakoilusta epäiltynä.
Etenkin pääkaupunkiseudulla on paljon ihmisiä, joille tulee edullisemmaksi liikkua päivittäin taksilla, sen sijaan, että omistaisi oman auton. Mikä tuossa on "harvinaisen typerää"
Typeryys vain näyttää jatkuvan. Pääkaupunkiseudun autoa tarvitsemattomilla on nyt todistettu, etttä taksi on tosi toimiva vaihtoehto yksityisautolle? Nyt kaikki vain säästämään ja myykää autonne. Riittää kun tilaatte aamulla muutaman taksin viemään perheenne työpaikoille, tarhoihin ja kouluihin. Illalla sitten sama homma uusiksi. Käteväähän tuo on kun kaikilla on aina lämmin auto alla ja ajamisen sijaan voi tehdä jotain hyödyllisempää.
Ja jos haluaa säästää vielä lisää, niin ei muuta kuin maantien laitaan odottelemaan Suomen kattavaa ja nopeaa ihmismassoja liikuttavaa julkista liikennettä. Suomen kaltaisissa metropoleissahan julkiset tunnetusti vie jokaisen perille.
Niin tai näin. on paljon ihmisiä jotka käyttävät taksia ja julkisia liikennevälineitä oman sijaan.
Pointtini olikin, että kun lähdet niin salaiselle matkalle, ettei isoveli saa tietää siitä, käytä taksia.
Tähänkö ollaan menossa. Työkaverini kävi 80-luvun alussa itä-saksassa, tarkoitus oli viedä kaverillensa muunmuassa tyhjiä VHS-video kasetteja. Ensimmäiset kolme päivää meni poliisin seurassa kuulusteluissa vakoilusta epäiltynä.
Nyt tämä "keskustelu" lähtee lapasesta. Ymmärrän aina vain paremmin Kyllösen v********n. Minä nostan kädet pystyyn.
Niin tai näin. on paljon ihmisiä jotka käyttävät taksia ja julkisia liikennevälineitä oman sijaan.
Pointtini olikin, että kun lähdet niin salaiselle matkalle, ettei isoveli saa tietää siitä, käytä taksia.
Tähänkö ollaan menossa. Työkaverini kävi 80-luvun alussa itä-saksassa, tarkoitus oli viedä kaverillensa muunmuassa tyhjiä VHS-video kasetteja. Ensimmäiset kolme päivää meni poliisin seurassa kuulusteluissa vakoilusta epäiltynä.
Nyt tämä "keskustelu" lähtee lapasesta. Ymmärrän aina vain paremmin Kyllösen v********n. Minä nostan kädet pystyyn.
Mahtaa Kyllöstä harmittaa että Itä-Saksaa ja Neuvostoliittoa ei enää ole olemassa. Paratiisi on poissa.
Ollilan työryhmän yksi tavoite oli yksinkertaistaa verotusta. Sähköautoihin asennettavat sähkömittari ei oikein istu tähän ajatukseen. Satelliittiseuranta kattaa kaikki ajoneuvot käyttövoimasta riippumatta.
Ja mikä siinä sähkömittarissa ja lataukseen perustuvassa verossa olisi niin kovin kovin monimutkaista? Mielestäni se olisi varsin yksinkertaista. Ja erittäin oikeudenmukaista, sillä se maksaa, joka eniten kuluttaa. Aika heikko selitys! Jos joku on monimutkaista, niin gps-seuranta, siihen liittyvä erittäin kalliiksi tuleva laitteisto, ohjelmistot ja valtaisa byrokratia, joka tuskin tulisi ihan lähiaikoina edes toimimaan.
NHB:
harjis:
Etenkin pääkaupunkiseudulla on paljon ihmisiä, joille tulee edullisemmaksi liikkua päivittäin taksilla, sen sijaan, että omistaisi oman auton. Mikä tuossa on "harvinaisen typerää"
Typeryys vain näyttää jatkuvan. Pääkaupunkiseudun autoa tarvitsemattomilla on nyt todistettu, etttä taksi on tosi toimiva vaihtoehto yksityisautolle? Nyt kaikki vain säästämään ja myykää autonne. Riittää kun tilaatte aamulla muutaman taksin viemään perheenne työpaikoille, tarhoihin ja kouluihin. Illalla sitten sama homma uusiksi. Käteväähän tuo on kun kaikilla on aina lämmin auto alla ja ajamisen sijaan voi tehdä jotain hyödyllisempää.
Ja jos haluaa säästää vielä lisää, niin ei muuta kuin maantien laitaan odottelemaan Suomen kattavaa ja nopeaa ihmismassoja liikuttavaa julkista liikennettä. Suomen kaltaisissa metropoleissahan julkiset tunnetusti vie jokaisen perille.
Harjis:
Todistit lähinnä oman typeryytesi.
Mikä tuossa NHB:n kirjoituksessa oli typerää? Typerää on ainoastaan sinun selityksesi halvoista taksimatkoista. Ja tämän jälkeen totesit, että taksilla voi ajaa vain ne salassa pidettävät matkat. No jos muihin matkoihin käyttää sitten sitä omaa yksityisautoa, niin mistä se säästö sitten tulee! Oikea logiikan jättiläinen olet!
Joo, kannattaa harjis todellakin luovuttaa, ettet uppoa syvemmälle suohon.
Saksassa on käytössä Ollilan esityksen tyyppinen satelliittipaikannukseen perustuva malli raskaanliikenteen seurannassa. Järjestelmä tulee yksitysautoihin, kunhan se on saatu viilattua siihen kuntoon. Kyseistä systeemiä kaavaillaan koko Euroopan kattavaksi. Ei tämä ollut Ollilan tai Kyllösen idea.
Ei systeemi ole tätä ehdotusta vastaava. Se on voimassa vain isommilla teillä, gps-laite rekassa ei ole pakollinen (manuaalinen maksu on mahdollinen) ja ennenkaikkea se koskee vain ammattiliikennettä ja myös ulkomaalaisia. Suomen ehdotuksen kaltaista kaikkien kansaaisten liikkumisen valvontaa ei ehdotettu kun Saksa ont ottamassa käyttöön yksityisautojen maksua.
Jos kyseinen systeemi on tulossa koko Euroopan kattavaksi, niin Suomen pohdinta on turhaa. Jäädään odottelemaan.
En mnäkään usko että tämä ko. henkilöiden idea on. Tämä idea on alan teollisuudelta peräisin, kuten on tuon Saksan systeeminkin ollut.
Minä en työni puolesta hyödy tästä systeemistä mitään. Kannatan Ollilan mallia sen vuoksi, että se yksinkertaistaa verotusta ja se mahdollistaa oikeudenmukaisemman verotuksen.
Minun on vaikea nähdä miten verotus yksinkertaistuu, jos veron kerääminen vaatii monimutkaisia laitteita ja veron suuruus vaihtelee valtavasti jokaisen ajoneuvon kohdalla. Pelkkä veron määrittäminen ja perintä on monimutkaista, samoin jälkiperintä jos joku ei ole etukäteen maksanut riittävästi eikä jälkikäteen pysty maksamaan toteutuneiden ajojensa mukaan. Ja varmasti tähänkin keksitään laitteet joilla systeemiä häiritään.
Njo-ooh, vasta viidennellä sivulla mainitaan tämä fiasko, eikä itse asiasta puhuttu yhtään.
Muutenkin haastis on kritiikitön kasa höyryävää. Eukko kehuu kuinka hyvin osaa ajaa, kuinka rehellinen, suoraselkäinen ja fiksu on. Isoisä sano tätä, naapurin setä sitä...
Ja Snellmanni komppaa, minkä kerkiää. Hesari on hyysäri vaikka voissa paistas.
Viesti on edelleen se, että minoon sinnikäs ja suoraselkänen kaenuulaene ja te muut... ette.
"Niin kauan asiat on hyvin, kun ei tarvi rajalla seistä pystykorvan kanssa"
...?
Ai voi huseerata ihan miten sattuu: kunhan ei ryssä hyökkää, niin hlvtin hyvin menee. Noh, ei kai tässä sitten voi valittaa...
Semmosta jäin ihimettelemään kun Merja kehuu että heillä kotopuolessa auto on pyhä, toisten autoja ei arvostella ja kertoo vielä itse omistavansa -99 japsin.
Ajattelija2013:
Meinaatkos, että Shellin hallitusmies ja vahvasti GPS-paikannukseen kytköksissä oleva henkilö ei ehdottaisi jotain tällaista. Hämmästyttävintä tässä on se, että Suomein jäävein henkilö asetettiin työryhmän puheenjohtajaksi. No se taisikin olla ovela veto Merjalta.
Kumppani:
Merjako hänen nimitti, vain edellinen ministeri, oliko edes samasta puolueesta? Eikös se markkinoitu hallituksen toimeenpanemaksi, eikä yhdenkään "merjan"? Selvitäpäs nyt ensin se, ennenkuin taas yleistät.
Hesarin kuukausiliitteessä Kyllönen oikein kehuu, että hän oli se, joka Ollilan keksi työryhmän vetäjäksi. Eli kuten sanoin, varsin ovela veto Kyllöseltä. Kumppani, ei ehkä kannata spekuloida enempää, kun et näemmä tunne edes tämän hetkisiä faktoja.
Tarkistin hallitusohjelmasta, mitä sinne on kirjattu aiheesta. Muistin oikein: "Selvitetään satelliittipaikannukseen perustuvien tienkäyttömaksujen käyttöönottoa."
Merja on tehtävänsä tältä osin tehnyt eli tilannut satelliittipaikannukseen perustuvan selvityksen. Siitä ei Merjaa ole syytä moittia. Minusta sekään, että Merja valitsi Jorman tekemään selvitystä, ei ole ongelma. Uskon, että selvitys on kattava ja perusteellinen. Meillä on nyt tiedossa järjestelmän kalleus ja syytä epäillä hintalapun kasvavan alustavasta arvioista. Tiedämme myös, että järjestelmään liittyy monia ratkaisemattomia ongelmia, se on epävarma ja suosii avokätisesti uusilla ja kalliilla autoilla ajavia edullisemmalla ja/tai vanhemmalla kalustolla ajavien kustannuksella. Keskustelua voimme käydä myös siitä, haluammeko rakentaa yhteiskuntaa suuntaan, jossa valtio valvoo jokaista liikettämme ja johon todennäköisesti jatkossa liitetään muita valvontatapoja, esim. ajotavan suhteen. Tässä vaiheessa emme kaipaa sitä, että järjestelmän käyttöönottoa aletaan valmistella (ei sisälly hallitusohjelmaan), emmekä sitä, että järjestelmän hylkäämistä pidettäisiin huonona asiana. Päätöshän on tarkoitus tehdä selvitystyön jälkeen. Selvitystyötä ei ole tehty tukemaan järjestelmän käyttöönottoa, vaikka Merjan kommenteista jatkuivasti tällaisen käsityksen saakia.
Onneksi vaaleihin ei ole kovin pitkää aikaa. Tästä tulee merkittävä aihe, kun puolueet linjauksiaan tekevät. Tosin kun Jutta jo nyt aloitti vaalipelin ja käänsi takkinsa velanoton suhteen, äänestäjien muistin on syytä olla ensi keväänä kunnossa.
Onneksi vaaleihin ei ole kovin pitkää aikaa. Tästä tulee merkittävä aihe, kun puolueet linjauksiaan tekevät. Tosin kun Jutta jo nyt aloitti vaalipelin ja käänsi takkinsa velanoton suhteen, äänestäjien muistin on syytä olla ensi keväänä kunnossa.
Ei ehkä kuulu tekniikan maailman keskusteluihin, mutta täti tomera kyllä vaihtaa mielipidettään useammin kuin minä sukkia. No vaihtuihan sitä kyllä Keskustallakin ääni kellossa aika nopeasti kun hallituksesta putosivat. Harmi vain, että äänestäjän muisti on aika lyhyt.
Ei ehkä kannata spekuloida enempää, kun et näemmä tunne edes tämän hetkisiä faktoja.
Tämän hetkiset faktat? Yksi räksyttävä ministeri. Tiedetään. Mutta mitenkäs tämä homma lähtee eteenpäin? Se tässä kiinnostaa.
Kyllä Jyrkiboy on osannut nostaa äläkkää Jutalle, mutta Merjan osalta hän on hiljaa. Koska sinäkin vain spekuloit tuolla merjahössötykselläsi, niin on se sallittua minullekin: minusta on kovastikin epäilyttävää, että ministerikollegat ovat tästä ehdotuksesta niinkin hiljaa kuin ovat, jos ovat oleellisesti eri mieltä.
Kaikkea ei voi laittaa sen piikkiin, että on vasta esitys, josta voi nähdä tarkennustarpeita, tai poliittista taktikointia.
Samaa mieltä Herbertin kanssa siitä, että tämä voi ja saa olla tärkeä vaalien aihe seuraavalla kierroksella. Silloin nähdään hallituspuolueiden kanta.
Samaa mieltä Herbertin kanssa siitä, että tämä voi ja saa olla tärkeä vaalien aihe seuraavalla kierroksella. Silloin nähdään hallituspuolueiden kanta.
Ainakin minua kiinnostaa myös opposition ajatukset. Siitä voi päätellä, millainen tulevaisuus hankkeelle on seuraavien vaalien jälkeen ennustettavissa. Veikkaan vähintään toisen nykyisistä oppositiopuolueista nousevan hallitukseen.
Jotain on kehitettävä ja äkkiä jos aiotaan säilyttää autoveron ja polttoaineverojen tuotto samalla tasolla. Kaikenlaiset mittarin lukemiset ja esim. sähkön kaksi eri verotusta on aivan huu haata on jo nyt tulossa autoja mitkä lataa hyvin pienellä kulutuksella itse akut. GPS on ainoa tapa verottaa käytön mukaan, toinen vaihtoehto on vuotuinen ajoneuvovero mikä perustuu auton omistukseen.
Mikä mittarin lukemisessa on huu haata? Humattavasti yksinkertaisempaa, kuin GPS-paikannus. Siitä saattaisi jopa kertyä ihan oikeita tuloja.
on jo nyt tulossa autoja mitkä lataa hyvin pienellä kulutuksella itse akut.
Ai, onko ikiliikkuja keksitty? Ja jos on, niin eikö ole ihan oikeudenmukaista, että tuollaisella ajava maksaa melko vähän veroja, koska saastuttaakin melko vähän?
Yksi huvittavia piirteitähän koko GPS-verossa on juuri se, että autojen päästöjä on käytetty pitkään selityksenä autoilun kovalle verotukselle. Nyt kun päästöt vähenevät, niin keksitäänkin paniikissa uusia veroja. Kaksinaismoralismia parhaimmillaan.
(Range Extender -version arvot suluissa)
Sähkömoottori: taakse poikittain sijoitettu kestomagnetoitu tahti- moottori, teho 125 kW (170 hv); vääntömomentti 250 Nm (Polttomoottori: taakse poikittain sijoitettu kaksisy- linterinen bensiinikäyttöi-
nen rivimoottori, iskutilavuus 647 cm3 (66,0 x 79,0 mm); puristussuhde 10,6; teho 25 kW (34 hv)/4 300 r/min, vääntö- momentti 55 Nm/4 300 r/min; kaksi sylinterikanteen sijoitettua nokka-akselia, neljä venttiiliä sy- linteriä kohden) kWh/100 km (13,5 kWh/100 km ja 0,6 l/100 km)
Autoveron tuotto kerätään sitä millä verukkeella tahansa ei voi alentua Suomessa koska sillä rahoitetaan sosiaalimenoja.
Oliko tuossa nyt se itsestään kulkeva ikiliikkuja?
Jotain on kehitettävä ja äkkiä jos aiotaan säilyttää autoveron ja polttoaineverojen tuotto samalla tasolla. Kaikenlaiset mittarin lukemiset ja esim. sähkön kaksi eri verotusta on aivan huu haata on jo nyt tulossa autoja mitkä lataa hyvin pienellä kulutuksella itse akut. GPS on ainoa tapa verottaa käytön mukaan, toinen vaihtoehto on vuotuinen ajoneuvovero mikä perustuu auton omistukseen.
Autovero vuonna 2014 tuottaa vain 800 miljoonaa eli puolet vähemmän kuin huippuvuosina, joten kai se on jokaisen intressissä että saadaan enemmän ja varmemmin tuottava vero.
Joillekin voi olla Hybrid = ikiliikkuja
Jotkut keksii hienoja ideoita kuten sähkömittari, eikä taas mitään ideaa sen pidemmälle kuinka se mittari luetaan ja laskutus tapahtuu.
Vai on hybrid ikiliikkuja? No ei muuta kuin fysiikan Nobelin palkintoa hakemaan.
Ööö...täytyykö olla hirvittävä ideanikkari keksiäkseen, miten sähkömittaria luetaan ja miten sitä laskutetaan? Ihan kuten nytkin tehdään. Varmasti aivan mahdotonta!
Huvittavaa, miten erittäin monimutkaisen GPS-paikannuksen puolustelijat yrittävät väittää muita vaihtoehtoja monimutkaisiksi.
Jotkut keksii hienoja ideoita kuten sähkömittari, eikä taas mitään ideaa sen pidemmälle kuinka se mittari luetaan ja laskutus tapahtuu.
Nohhhh, kuten olen jo ajat sitten kirjoittanut:
Mittari luetaan silmien avulla. Katsastuksen yhteydessä, ju nou?
Katsasteluasemalta tämä numeerinen data lähetetään sähköisesti veroviranomaisille.
Sä et vaan halua ymmärtää, sillä ei luulis noin helpossa kuviossa edes tarvitsevan ymmärrystä. Vai onko tää nyt jo liian yksinkertaista? Ei työllistä edes.
Vai on hybrid ikiliikkuja? No ei muuta kuin fysiikan Nobelin palkintoa hakemaan.
Ööö...täytyykö olla hirvittävä ideanikkari keksiäkseen, miten sähkömittaria luetaan ja miten sitä laskutetaan? Ihan kuten nytkin tehdään. Varmasti aivan mahdotonta!
Huvittavaa, miten erittäin monimutkaisen GPS-paikannuksen puolustelijat yrittävät väittää muita vaihtoehtoja monimutkaisiksi.
En minä ole koskaan puhunut ikiliikkujasta mitään. Kukahan se viisasteli.
No kerro nyt miten autossa oleva sähkömittari luetaan ja laskutetaan äläkä viisastele se on vähän ei juttu kuin kiinteistössä oleva tietyn jakeluverkon mittari.
Kyllä tuo lukeminen on takulla helpompaa ja halvempaa kuin kaikkia autoja koskevan satelliittiseurannan rakentaminen.
GPS on ainoa tapa verottaa käytön mukaan, toinen vaihtoehto on vuotuinen ajoneuvovero mikä perustuu auton omistukseen.
Joku muu kuin himoverottaja voisi nähdä myös kolmannen vaihtoehdon. Kun tuontipolttoaine voidaan korvata edullisella kotimaisella energialla, niin taseet pysyvät kunnossa tuonnin vähentymisen, työn lisääntymisen ja kansalaisten muuhun kulutukseen käyttämien bensalaskusta säästyneiden rahavirtojen verottamisen kautta. Himoverottamisen kipupiste on jo saavutettu. Nyt olisi jo aikaa kokeilla fiksumpia keinoja.
No kerro nyt miten autossa oleva sähkömittari luetaan ja laskutetaan äläkä viisastele se on vähän ei juttu kuin kiinteistössä oleva tietyn jakeluverkon mittari.
Sori täytyy lähteä kotiin sähkömittarinlukija tullee.
GPS on ainoa tasapuolinen ja yksinkertainen tapa kerätä verot kulkee auto millä energialla hyvänsä nyt ja tulevaisuudessa.
Nasta:
Kun kalliiden autojen autovero romahtaa kymmenien tuhansien
kertamaksusta muutamaan sataseen vuosi GPS maksuina ja tulot pitää pysyä samana miljardina vuosi. Ei pitäisi olla vaikea arvata kuka maksaa
Minulla on ollut etäluettava sähkömittari talossa jo jonkin aikaa. Muilta osin iältään suomalaista keskiarvoa lähentelevän autoni teknologia on huikeasti kotiani edellä. Tosin tässä asiassa kallistun osittain NHB:n kannalle vaihtoehtojen suhteen. Energiamuotojen valinnassa pitäisi olla tärkeämpiäkin kriteerejä kuin ajetut kilometrit, eikä fossiilista tuontipolttoainetta pidä laittaa samalle viivalle uusiutuvan kotimaisen vaihtoehdon kanssa. Meillä tosin nykyhallitus ajoi verotusta kivihiiltä suosivaan suuntaan. Lisäksi vihreät ajoivat kotimaisen turpeen määritelmän fossiiliseksi siitä huolimatta, että Suomessa turvetta muodostuu enemmän kuin sitä käytetään.
Jatkuvasti puhutaan siitä, että verotuksen painopistettä pitää siirtää omistamisesta käytön suuntaan. Jossain vaiheessa on aiheellista myös kysyä, että kuinka pitkälle. Eikö käyttöä jo veroteta tarpeeksi? Puhutaan halusta nuorentaa autokantaa, mutta perusteeksi annetaan vain ylimalkaisia heittoja päästöjen alenemisesta ja turvallisuuden paranemisesta. Toki uudet autot ovat parempia kuin romutusikäiset, mutta paljonko keskiarvon muuttuminen aavistuksen nuoremmaksi vaikuttaa ja millä se saavutetaan.
Sori täytyy lähteä kotiin sähkömittarinlukija tullee.
GPS on ainoa tasapuolinen ja yksinkertainen tapa kerätä verot kulkee auto millä energialla hyvänsä nyt ja tulevaisuudessa.
Keskustelusta toiseen olet kyllä niin pihalla, ettei kanssasi ole edes mielekästä keskustella. Oletko koskaan kuullut sellaisesta huippumodernista laitteesta, kuin etäluettavasta sähkömittarista? Voi hyvänen aika, että joku voi olla kuutamolla. Jos olisi GPS-paikannus, niin tulisiko sitten GPS-mittarinlukija lukemaan gepsisi lukeman kerran viikossa?
Ja itse sinä vouhotit, että hybridiauto ei kuluta lainkaan polttoainetta/ladattavaa sähköä. Jos tajuaisit edes alkeellisinta fysiikkaa, niin tajuaisit, että kyseessä on ikiliikkuja. Eli sinä ikiliikkujasta puhumisen aloitit. Olet vain niin kahvilla, että et edes ymmärrä mitä höpiset. (Tuskin sinäkään sentään aurinkokennolla toimivaa autoa Suomeen ehdoitit?)
Minulla on ollut etäluettava sähkömittari talossa jo jonkin aikaa. Muilta osin iältään suomalaista keskiarvoa lähentelevän autoni teknologia on huikeasti kotiani edellä. Tosin tässä asiassa kallistun osittain NHB:n kannalle vaihtoehtojen suhteen. Energiamuotojen valinnassa pitäisi olla tärkeämpiäkin kriteerejä kuin ajetut kilometrit, eikä fossiilista tuontipolttoainetta pidä laittaa samalle viivalle uusiutuvan kotimaisen vaihtoehdon kanssa. Meillä tosin nykyhallitus ajoi verotusta kivihiiltä suosivaan suuntaan. Lisäksi vihreät ajoivat kotimaisen turpeen määritelmän fossiiliseksi siitä huolimatta, että Suomessa turvetta muodostuu enemmän kuin sitä käytetään.
Jatkuvasti puhutaan siitä, että verotuksen painopistettä pitää siirtää omistamisesta käytön suuntaan. Jossain vaiheessa on aiheellista myös kysyä, että kuinka pitkälle. Eikö käyttöä jo veroteta tarpeeksi? Puhutaan halusta nuorentaa autokantaa, mutta perusteeksi annetaan vain ylimalkaisia heittoja päästöjen alenemisesta ja turvallisuuden paranemisesta. Toki uudet autot ovat parempia kuin romutusikäiset, mutta paljonko keskiarvon muuttuminen aavistuksen nuoremmaksi vaikuttaa ja millä se saavutetaan.
Auton omistamista ei veroteta Suomessa, vaan autovero peritään siitä että auton saa rekisteriin, kyseessä on rekisteröintivero.
harjis:
Tähänkö ollaan menossa. Työkaverini kävi 80-luvun alussa itä-saksassa, tarkoitus oli viedä kaverillensa muunmuassa tyhjiä VHS-video kasetteja. Ensimmäiset kolme päivää meni poliisin seurassa kuulusteluissa vakoilusta epäiltynä.
NHB:
Todistit lähinnä oman typeryytesi.
ritsa:
Nyt tämä "keskustelu" lähtee lapasesta. Ymmärrän aina vain paremmin Kyllösen v********n. Minä nostan kädet pystyyn.
harjis:
Mahtaa Kyllöstä harmittaa että Itä-Saksaa ja Neuvostoliittoa ei enää ole olemassa. Paratiisi on poissa.
Ja mikä siinä sähkömittarissa ja lataukseen perustuvassa verossa olisi niin kovin kovin monimutkaista? Mielestäni se olisi varsin yksinkertaista. Ja erittäin oikeudenmukaista, sillä se maksaa, joka eniten kuluttaa. Aika heikko selitys! Jos joku on monimutkaista, niin gps-seuranta, siihen liittyvä erittäin kalliiksi tuleva laitteisto, ohjelmistot ja valtaisa byrokratia, joka tuskin tulisi ihan lähiaikoina edes toimimaan.
Mikä tuossa NHB:n kirjoituksessa oli typerää? Typerää on ainoastaan sinun selityksesi halvoista taksimatkoista. Ja tämän jälkeen totesit, että taksilla voi ajaa vain ne salassa pidettävät matkat. No jos muihin matkoihin käyttää sitten sitä omaa yksityisautoa, niin mistä se säästö sitten tulee! Oikea logiikan jättiläinen olet!
Joo, kannattaa harjis todellakin luovuttaa, ettet uppoa syvemmälle suohon.
harjis:
Ei systeemi ole tätä ehdotusta vastaava. Se on voimassa vain isommilla teillä, gps-laite rekassa ei ole pakollinen (manuaalinen maksu on mahdollinen) ja ennenkaikkea se koskee vain ammattiliikennettä ja myös ulkomaalaisia. Suomen ehdotuksen kaltaista kaikkien kansaaisten liikkumisen valvontaa ei ehdotettu kun Saksa ont ottamassa käyttöön yksityisautojen maksua.
Jos kyseinen systeemi on tulossa koko Euroopan kattavaksi, niin Suomen pohdinta on turhaa. Jäädään odottelemaan.
En mnäkään usko että tämä ko. henkilöiden idea on. Tämä idea on alan teollisuudelta peräisin, kuten on tuon Saksan systeeminkin ollut.
harjis:
Minun on vaikea nähdä miten verotus yksinkertaistuu, jos veron kerääminen vaatii monimutkaisia laitteita ja veron suuruus vaihtelee valtavasti jokaisen ajoneuvon kohdalla. Pelkkä veron määrittäminen ja perintä on monimutkaista, samoin jälkiperintä jos joku ei ole etukäteen maksanut riittävästi eikä jälkikäteen pysty maksamaan toteutuneiden ajojensa mukaan. Ja varmasti tähänkin keksitään laitteet joilla systeemiä häiritään.
http://www.hs.fi/kuukausiliite/Liikenneministeri+Kyll%C3%B6nen+puhuu+suunsa+puhtaaksi/a1391051717879
Njo-ooh, vasta viidennellä sivulla mainitaan tämä fiasko, eikä itse asiasta puhuttu yhtään.
Muutenkin haastis on kritiikitön kasa höyryävää. Eukko kehuu kuinka hyvin osaa ajaa, kuinka rehellinen, suoraselkäinen ja fiksu on. Isoisä sano tätä, naapurin setä sitä...
Ja Snellmanni komppaa, minkä kerkiää. Hesari on hyysäri vaikka voissa paistas.
Viesti on edelleen se, että minoon sinnikäs ja suoraselkänen kaenuulaene ja te muut... ette.
"Niin kauan asiat on hyvin, kun ei tarvi rajalla seistä pystykorvan kanssa"
...?
Ai voi huseerata ihan miten sattuu: kunhan ei ryssä hyökkää, niin hlvtin hyvin menee. Noh, ei kai tässä sitten voi valittaa...
Semmosta jäin ihimettelemään kun Merja kehuu että heillä kotopuolessa auto on pyhä, toisten autoja ei arvostella ja kertoo vielä itse omistavansa -99 japsin.
Tuota, ristiriitaista? Oliskohan jakautunut persoonallisuus kyseessä?
Hesarin kuukausiliitteessä Kyllönen oikein kehuu, että hän oli se, joka Ollilan keksi työryhmän vetäjäksi. Eli kuten sanoin, varsin ovela veto Kyllöseltä. Kumppani, ei ehkä kannata spekuloida enempää, kun et näemmä tunne edes tämän hetkisiä faktoja.
Tarkistin hallitusohjelmasta, mitä sinne on kirjattu aiheesta. Muistin oikein: "Selvitetään satelliittipaikannukseen perustuvien tienkäyttömaksujen käyttöönottoa."
Merja on tehtävänsä tältä osin tehnyt eli tilannut satelliittipaikannukseen perustuvan selvityksen. Siitä ei Merjaa ole syytä moittia. Minusta sekään, että Merja valitsi Jorman tekemään selvitystä, ei ole ongelma. Uskon, että selvitys on kattava ja perusteellinen. Meillä on nyt tiedossa järjestelmän kalleus ja syytä epäillä hintalapun kasvavan alustavasta arvioista. Tiedämme myös, että järjestelmään liittyy monia ratkaisemattomia ongelmia, se on epävarma ja suosii avokätisesti uusilla ja kalliilla autoilla ajavia edullisemmalla ja/tai vanhemmalla kalustolla ajavien kustannuksella. Keskustelua voimme käydä myös siitä, haluammeko rakentaa yhteiskuntaa suuntaan, jossa valtio valvoo jokaista liikettämme ja johon todennäköisesti jatkossa liitetään muita valvontatapoja, esim. ajotavan suhteen. Tässä vaiheessa emme kaipaa sitä, että järjestelmän käyttöönottoa aletaan valmistella (ei sisälly hallitusohjelmaan), emmekä sitä, että järjestelmän hylkäämistä pidettäisiin huonona asiana. Päätöshän on tarkoitus tehdä selvitystyön jälkeen. Selvitystyötä ei ole tehty tukemaan järjestelmän käyttöönottoa, vaikka Merjan kommenteista jatkuivasti tällaisen käsityksen saakia.
Onneksi vaaleihin ei ole kovin pitkää aikaa. Tästä tulee merkittävä aihe, kun puolueet linjauksiaan tekevät. Tosin kun Jutta jo nyt aloitti vaalipelin ja käänsi takkinsa velanoton suhteen, äänestäjien muistin on syytä olla ensi keväänä kunnossa.
Ei ehkä kuulu tekniikan maailman keskusteluihin, mutta täti tomera kyllä vaihtaa mielipidettään useammin kuin minä sukkia. No vaihtuihan sitä kyllä Keskustallakin ääni kellossa aika nopeasti kun hallituksesta putosivat. Harmi vain, että äänestäjän muisti on aika lyhyt.
Ajattelija2013:
Vaikuttiko tuo valinta lopputulokseen? Sanoiko Merja, että teepäs tällainen suunnitelma, jonka olen itse keksinyt?
Herbertiä lainaan löydöksestään: Selvitetään satelliittipaikannukseen perustuvien tienkäyttömaksujen käyttöönottoa.
Merjan keksintöä?
Ajattelija2013:
Tämän hetkiset faktat? Yksi räksyttävä ministeri. Tiedetään. Mutta mitenkäs tämä homma lähtee eteenpäin? Se tässä kiinnostaa.
Kyllä Jyrkiboy on osannut nostaa äläkkää Jutalle, mutta Merjan osalta hän on hiljaa. Koska sinäkin vain spekuloit tuolla merjahössötykselläsi, niin on se sallittua minullekin: minusta on kovastikin epäilyttävää, että ministerikollegat ovat tästä ehdotuksesta niinkin hiljaa kuin ovat, jos ovat oleellisesti eri mieltä.
Kaikkea ei voi laittaa sen piikkiin, että on vasta esitys, josta voi nähdä tarkennustarpeita, tai poliittista taktikointia.
Samaa mieltä Herbertin kanssa siitä, että tämä voi ja saa olla tärkeä vaalien aihe seuraavalla kierroksella. Silloin nähdään hallituspuolueiden kanta.
Kumppani:
Ainakin minua kiinnostaa myös opposition ajatukset. Siitä voi päätellä, millainen tulevaisuus hankkeelle on seuraavien vaalien jälkeen ennustettavissa. Veikkaan vähintään toisen nykyisistä oppositiopuolueista nousevan hallitukseen.
Nasta:
Mikä mittarin lukemisessa on huu haata? Humattavasti yksinkertaisempaa, kuin GPS-paikannus. Siitä saattaisi jopa kertyä ihan oikeita tuloja.
Ai, onko ikiliikkuja keksitty? Ja jos on, niin eikö ole ihan oikeudenmukaista, että tuollaisella ajava maksaa melko vähän veroja, koska saastuttaakin melko vähän?
Yksi huvittavia piirteitähän koko GPS-verossa on juuri se, että autojen päästöjä on käytetty pitkään selityksenä autoilun kovalle verotukselle. Nyt kun päästöt vähenevät, niin keksitäänkin paniikissa uusia veroja. Kaksinaismoralismia parhaimmillaan.
Nasta:
Oliko tuossa nyt se itsestään kulkeva ikiliikkuja?
Nasta:
Autovero vuonna 2014 tuottaa vain 800 miljoonaa eli puolet vähemmän kuin huippuvuosina, joten kai se on jokaisen intressissä että saadaan enemmän ja varmemmin tuottava vero.
Nasta:
Vai on hybrid ikiliikkuja? No ei muuta kuin fysiikan Nobelin palkintoa hakemaan.
Ööö...täytyykö olla hirvittävä ideanikkari keksiäkseen, miten sähkömittaria luetaan ja miten sitä laskutetaan? Ihan kuten nytkin tehdään. Varmasti aivan mahdotonta!
Huvittavaa, miten erittäin monimutkaisen GPS-paikannuksen puolustelijat yrittävät väittää muita vaihtoehtoja monimutkaisiksi.
Nasta:
Nohhhh, kuten olen jo ajat sitten kirjoittanut:
Mittari luetaan silmien avulla. Katsastuksen yhteydessä, ju nou?
Katsasteluasemalta tämä numeerinen data lähetetään sähköisesti veroviranomaisille.
Sä et vaan halua ymmärtää, sillä ei luulis noin helpossa kuviossa edes tarvitsevan ymmärrystä. Vai onko tää nyt jo liian yksinkertaista? Ei työllistä edes.
Ajattelija2013:
Kippis.
Nasta:
Kyllä tuo lukeminen on takulla helpompaa ja halvempaa kuin kaikkia autoja koskevan satelliittiseurannan rakentaminen.
Nasta:
Joku muu kuin himoverottaja voisi nähdä myös kolmannen vaihtoehdon. Kun tuontipolttoaine voidaan korvata edullisella kotimaisella energialla, niin taseet pysyvät kunnossa tuonnin vähentymisen, työn lisääntymisen ja kansalaisten muuhun kulutukseen käyttämien bensalaskusta säästyneiden rahavirtojen verottamisen kautta. Himoverottamisen kipupiste on jo saavutettu. Nyt olisi jo aikaa kokeilla fiksumpia keinoja.
Nasta:
Kerroin jo, pässi.
Nasta:
Nasta:
Onko tämä sama Nasta?
Minulla on ollut etäluettava sähkömittari talossa jo jonkin aikaa. Muilta osin iältään suomalaista keskiarvoa lähentelevän autoni teknologia on huikeasti kotiani edellä. Tosin tässä asiassa kallistun osittain NHB:n kannalle vaihtoehtojen suhteen. Energiamuotojen valinnassa pitäisi olla tärkeämpiäkin kriteerejä kuin ajetut kilometrit, eikä fossiilista tuontipolttoainetta pidä laittaa samalle viivalle uusiutuvan kotimaisen vaihtoehdon kanssa. Meillä tosin nykyhallitus ajoi verotusta kivihiiltä suosivaan suuntaan. Lisäksi vihreät ajoivat kotimaisen turpeen määritelmän fossiiliseksi siitä huolimatta, että Suomessa turvetta muodostuu enemmän kuin sitä käytetään.
Jatkuvasti puhutaan siitä, että verotuksen painopistettä pitää siirtää omistamisesta käytön suuntaan. Jossain vaiheessa on aiheellista myös kysyä, että kuinka pitkälle. Eikö käyttöä jo veroteta tarpeeksi? Puhutaan halusta nuorentaa autokantaa, mutta perusteeksi annetaan vain ylimalkaisia heittoja päästöjen alenemisesta ja turvallisuuden paranemisesta. Toki uudet autot ovat parempia kuin romutusikäiset, mutta paljonko keskiarvon muuttuminen aavistuksen nuoremmaksi vaikuttaa ja millä se saavutetaan.
Nasta:
Keskustelusta toiseen olet kyllä niin pihalla, ettei kanssasi ole edes mielekästä keskustella. Oletko koskaan kuullut sellaisesta huippumodernista laitteesta, kuin etäluettavasta sähkömittarista? Voi hyvänen aika, että joku voi olla kuutamolla. Jos olisi GPS-paikannus, niin tulisiko sitten GPS-mittarinlukija lukemaan gepsisi lukeman kerran viikossa?
Ja itse sinä vouhotit, että hybridiauto ei kuluta lainkaan polttoainetta/ladattavaa sähköä. Jos tajuaisit edes alkeellisinta fysiikkaa, niin tajuaisit, että kyseessä on ikiliikkuja. Eli sinä ikiliikkujasta puhumisen aloitit. Olet vain niin kahvilla, että et edes ymmärrä mitä höpiset. (Tuskin sinäkään sentään aurinkokennolla toimivaa autoa Suomeen ehdoitit?)
Onko mitään estettä sille, että auton etäluettava mittari kytkettäisiin vaikka kerran vuodessa sähköverkkoon, johon mittari purkaisi tietonsa?
Herbert:
Auton omistamista ei veroteta Suomessa, vaan autovero peritään siitä että auton saa rekisteriin, kyseessä on rekisteröintivero.
Nasta:
Ei auton käyttämän energian verottamiseen tarvita tietoa siitä, mistä siirtoverkosta energia on otettu.