Jo vuosia sitten kuorma-autotehtaita jäi kiinni päästömittausten kiertämisestä. Moottorinohjaus tunnisti auton olevan testipenkissä ja sääti päästöjä (arvatenkin myös tehoja) sen mukaan.
Nyt henkilöautopuolella Volkswagen on ottanut saman huijaustaktiikan käyttöön ja jäänyt kiinni housut kintuissa.
HS: "USA:n ympäristövirasto: Volkswagen läpäisi autojen päästömittauksia huijausjärjestelmän avulla"
http://www.hs.fi/autot/a1442628071054
Syystä tai toisesta ei taida ylittää uutiskynnystä suomalaisessa automediassa.
Kait se on niin, ettei lahjahevosen suuhun saa katsoa.
Aika vapaa on tulkinta, kun vastusarvojen suoranainen valehteleminen dynomittauksessa ei riitä?
Mutta eikös tuollaisesta selviä laittamalla auto oletusarvoisesti aina mittausmoodiin ja lisäämällä kojetauluun SuperHyperMultiPowerTwinJetFantsuTurboKompressor-näppäimen, jota painamalla kuljettaja voi pyytää täydet tehot ja siirtyä nykyiseen normaalimoodiin, jos on kiire?
Näinköhän TM:n autotoimittelijat julkaisevat uutisen otsikolla "Huijaus päästötestissä laskee Volkswagen AG:n osakekurssia"?
Viimeksi maksoivat 11,1 miljardin euron nettotuloksesta noin viidenneksen osinkoina, 16 miljardin sakot toteutuessaan tekevät melkoisen loven (vaikka kassassa rahaa olisikin) tuohon joksikin vuodeksi.
Ei niin pientä leikkiä, ettei totta toinen puoli. Kesäkuun lopun huipuista on kaikki romisseet alaspäin, mutta VW on kyykännyt selvästi indeksejä enemmän ja selvästi toimialaa enemmän.
Juhannusviikon jälkeen on nähty seuraavat pudotukset (luvut käyrältä luettuja karkeita noin-arvoja):
VW: 220 -> 160 € -27%
BMW: 103 -> 85 € -17 %
Toyota: 135 -> 118 € -13%
Eessuntaas sahaavien käyrien seuraaminen on holdarille vain viihdettä, mutta samalla on tapahtunut muutakin. Vielä kesällä muiden kanssa samoilla arvostustasoilla ja jopa niiden yli treidanneen VW:n P/E (noin 7) on pudonnut selvästi vaikkapa Toyotan, BMW:n ja Mercedeksen 9 - 10 välillä olevan P/E:n alle. Eli tuotoissa ei näy vielä mitään, mutta ostajat eivät suostu maksamaan VW:sta yhtä suurta voittokerrointa kuin ennen eikä yhtä suurta kuin noista muista seuraamistani.
Nou hätä, salkussa autoista rahastojen kautta BMW ja Toyota, mutta seuraamme mielenkiinnolla, onko tämä omistajille kallis uutinen hinnoiteltu jo mukaan VW:n tämän kesän romahdukseen? Eli joko markkinat tiesivät miten tulee käymään, vai kyykkääkö VW lisää?
Pitkällä ajalla voi olla jo ostohinnoissa, jos uskoo, että VW saa ongelman hoidetuksi ilman pysyvää kolhua?
Vontobelin liikkeellelaskemissa tuotteissa on mukava vipu, jos uskoo ettei markkinat ole vielä hinnoitellut tätä Volkswagenin NOx-huijausta osakekurssiin.
Hauska seurata miten nahkahousu fiksaa nuo 0,5 miljoonaa eco-dieseliä päästörajat alittavaksi, siten että tuotteen ominaisuudet eivät radikaalisti muutu. Winterkorni kerkesi jo pyytää anteeksi, mutta tuskinpa se jenkeille riittää.
Onkohan jenkeissä tiukemmat päästörajat vai mistähän syystä vain siellä myydyistä autoista on löytynyt filunkia?
740 GLE kirjoitti eilen: joko markkinat tiesivät miten tulee käymään, vai kyykkääkö VW lisää?
Eivät näköjään tienneet. P/E lähellä kuutosta tänä iltana, mutta en silti osta, enkä varsinkaan shorttaa tai hae johdannaisia, koska ei ole omassa pelikirjassani.
Eiköhän filunki löydy useimmin siellä, missä sitä joku jaksaa tutkia. Ei se ole salaliitto, vaan kauppaa.
Minäpä ostin osakkeita eilen. Olen jo pitkään harkinnut VW:n, BMW:n tai Daimlerin osakkeiden ostoa, koska hinnat ovat olleet melko alhalla. Kaikkien P/E on ollut alle 10. Eilinen romahdus ratkaisi sen, että kallistuin Volkkarin puoleen. En jaksa uskoa, että tämän mokan lopulliset kustannukset ovat eilisen romahduksen veroisia, ellei sitten jostain tule lisää huonoja uutisia, mikä tietenkin on aina mahdollista. Ja osakehan oli jo valmiiksi melko halvaksi hinnoiteltu, ilmeisesti kiinapelkojen vuoksi.
Daimlerin ja Bemarin osalta taas luulen, että saattavat kärytä vielä samanlaisesta huijauksesta. Näitä osakkeita en siis juuri nyt ostaisi, koska selkeä riski on olemassa. Nythän oli vain sattumaa, että Volkkaria testattiin.
Ja lopuksi toteamus, että enää kirjoituksiani täällä ei siis voi pitää täysin puolueettomina.
Rohkea rokan syö...
Yleensähän tuollaiset asiat pyritään sopimaan ennen oikeudenkäyntejä. Tuota historiaa vasten osakekurssiin ei ole vielä leivottu noita uhkasakkoja täysimääräisesti. Myyntiwarranttien puolesta puhuu myöskin saksalaisten ja eteläkorealaisten viranomaisten aloittamat tutkinnat, amerikkalaisten kuluttajien jättämät joukkokanteet sekä instituutionaalisten sijoittajien harrastama "vastuullinen sijoittaminen". Ala-Saksin osavaltion päättäessä, että he eivät voi sijoittaa päästötesteissä huijaavaan yhtiöön, alkavat stop-lossit paukkua aika monella.
Näinköhän Volkswagen AG tarjoaa alle kymmenessä vuodessa sekä short että long squeezen?
Nyt kun tuo Volkswagen käyttää mahdollisuuksien puitteissa samaa tekniikkaa perämoottoreista leikkuupuimureihin, niin ei olisi mikään "Amerikan temppu" selvittää vähän tuota NOx-huijauksen maailmanlaajuisuutta.
Jo pelkästään noihin kysymyksiin vastaamalla saa osviittaa, että kannattaako intialaisen koodarin tuotoksia lähteä purkamaan Volkswagenin moottorinohjausboksin syövereistä ympäri maapalloa.
Suomalaisen autojen maahantuontiyritysten ja autoteollisuuden yhdistyksen teknisen asiantuntijan tyhmyydellä ei ole rajoja:
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/yllattava-nakemys-vw-skandaalilla-ei-vaikutuksia-eurooppaan---ainakaan-viela/ucFbvzW2
Jo ennestään olen vierastanut suomalaisten automedioiden saamia ja julkaisemia lausuntoja ko. yhdistykseltä, mutta taas pystyttiin asettamaan rima niin alas, ettei kohta sen alittaminenkaan ole mahdollista.
Mitähän ko. asiantuntija tänään vastaisi, jos KL:n toimittaja esittäisi samat kysymykset uudestaan?
Kappas, 0,5 miljoonan pullataikina paisui 11 miljoonaan.
http://www.wsj.com/articles/volkswagen-emissions-scandal-relates-to-11-million-cars-1442916906
Tietää lakimiehille hyväpalkkaisia toimeksiantoja, pitkäksi aikaa...
@Sokea-Reetta: JOS Niedersachsen luopuu pitkäaikaisesta omistuksestaan, se varmasti näkyy markkinoilla. Mutta en ole vakuuttunut, että saksalainen omistajakulttuuri toimisi niin? Oletan pikemmin Daimler-Chrysler sekoilun toisintoa, jossa Jürgen Schrempp ei saanut tilasuutta erota edes osan tyylikkyyttään säilyttäen, vaan hänet todella erotettiin.
Tuon vuosikymmenen osalta on jäänyt selkeä toimintaohje. Mersut ostetaan runkonumeron perusteella:
WDB (West-Germany, Daimler-Benz) kelpaa.
WDC (Daimler-Chrysler) vaikea löytää mitään kiinnostavaa
WDD (Daimler AG) kelpaa taas
Volkkarin keskittynyt pitkäaikainen omistus taitaa olla syy siihen, että firma kulkee short-squeezen klassikkoesimerkkinä.
Tuo Ala-Saksi oli vain esimerkki eräälle, hyvässä uskossa putoavaan puukkoon tarttuneelle.
Stephen Flop pystyi sulattamaan TJ aikanaan 2/3 (20 miljardia) yhden firman markkina-arvosta, tämä Winterkornihan on TJ aikanaan edelleen n. 100% plussan puolella.
Toki erottamista puoltaa ajatus:
1. Jos et tiennyt, olet väärässä tehtävässä.
2. Jos tiesit, olet väärässä tehtävässä.
Vuoroin vieraissa käydään...
Tuommoinen(kin) uutinen taisi jäädä suomalaisilta autotoimittelijoilta huomaamatta:
http://www.hs.fi/autot/a1305978596696
Lycka i olycka, nythän noita Volkswagen Groupin tuotteita voi kerta heitolla parsia useammasta paikkaa.
Stephen Elop ei ollut syy Nokian ongelmiin. Ehkä kurssi ei olisi pudonnut niin jyrkästi, mutta lopputulos olisi ollut melko varmasti sama.
Putoavaan puukkoon tarttumisessa on aina riskinsä, kuten kaikessa osakesijoittamisessa. Mielummin tällainen putoava puukko, kuin hiljalleen hiipuva yritys, kuten Nokia oli. Edelleen kuitenkin uskon, että parin vuoden päästä tätä kohua ei muista juuri kukaan tavallinen kuluttaja. Kuluja siitä toki silti tulee huomattavia summia, mutta tuskin kurssiromahdukseen suhteutuvia summia. Aika näyttää, mutta tällaiseen tilaisuuteen ostaa osaketta en malta olla tarttumatta.
Ovathan muutamat merkit pimittäneet ongelmia, joiden vuoksi kuoli ihmisiä. Siitäkin kohusta selvittiin.
Nokiasta, Ollilan varovaisuus ja ymmärtämättömyys älypuhelinten kehityksessä oli suurin syy romahdukseen. Elop tuli vain viimeistelemään katastrofin johon Ollila ei kyennyt tosin sai siitä muhkean korvauksen kuten myös Ollila. Microsoftilta tuli kenkää kyseiselle hepulle viimeksi. Hoitaessaan ensin pikavisiitillä Nokiassa likaisen työn.Joten ovi käy tuolle myyräksi sanotulle kovin tutuksi kengän kuvaa perseessä unohtamatta.
Ajattelijan ja muiden mietteitä ja järkevyyttä osakkeiden ostolle tuskin kukaan kaipaa. Osakkeiden määrä kertoo sen onko kyseisten osakkeenomistajien homma pelkkää puuhastelua. Avautuminen täällä kertoo siitä kaiken oleellisen. Siitä vaan selittämään asiaa kuinka parhaaksi näkee. Viisas tosin vaikenee tässä vaiheessa mutta kukin taplaa tyylillään.
Jos Ajattelija osti VW:n osakkeita 21.9.15 vaikkapa 10000€. Oli niiden eilinen arvo reilut 7000€ ja tänään ehkä 5500-6500€. Joskushan ne nuokin lähtee nousuun ellei sitten koko kioski kippaa nurin. Pikavoittoa noilla tuskin tulee tekemään?
(Sokea-Reetta taputtelee itse itseään selkään ja jatkaa Vontobelin tuotteiden kehumista... Ajallisesti hajauttamalla VOW3, NSU ja PAH3 nousevat ihan varmasti voitolliseksi kenen tahansa salkussa, joten ei syytä huoleen vaikka hetkellisesti näpeille näyttäisi tulleenkin.)
Mutta sitten pari sanaa NOx-päästöistä:
Tekniikan Maailma on kautta historian mitannut Talviauto-testissään hurjia NOx-päästöjä sekä kylmillä, että lämpimillä dieselmoottoreilla. Tulokset ovat muistini mukaan olleet jopa 200-kertaisia päästönormeihin nähden. Asiaa ei ole TM:n toimesta analysoitu sen kummemmin, vaan lähinnä mitatut tulokset on arvosteltu miten sattuu ja puhe on keskittynyt bensiinimoottoristen autojen hiukkaspäästöihin. Olisi mielenkiintoista tietää:
1. Mitä muita eroavaisuuksia TM:n NOx-päästöjen mittaustavassa on ulkolämpötilan lisäksi?
2. Ovatkohan TM:n autotoimittelijat tietämättään saaneet diesel-moottorit käymään ns. normi-moodilla, kun moottorinohjaus ei ole ymmärtänyt(ulkolämpötila, muut testieroavaisuudet), että nyt mitataan päästöjä, jolloin käyttöön pitäisi ottaa intialaisen koodarin algoritmi?
Noista TM:n Talviautotestien kylmäpäästöt osioista saisi ajankohtaisen uutisen, kun alkaisi penkaamaan arkistosta diesel-moottoristen autojen NOx-päästöjä kylmillä ja lämpimillä moottoreilla kautta historian.
Varsinaisia pikavoittoja en osakkeilla pyri koskaan tekemään, enkä siihen tässä usko. Pikavoittoihin pyrkiminen on useimmiten silkkaa lottoamista. Ostin Volkkarin osakkeita muutamassa erässä, viimeksi tänään hieman alle sadalla eurolla. Kurssilasku näyttää toistaiseksi kääntyneen selvään nousuun päivän pohjalta, mutta luultavasti laskuakin tullaan vielä näkemään. Tällaisessa myllerryksessä mistään ei ole varmuutta, mutta pitkällä tähtäimellä ajateltuna nyt on halpaa. Kyseessä on kuitenkin lähtökohtaisesti voittoa tekevä yritys, enkä jaksa uskoa, että tavallisen kuluttajan muisti on tällaisissa asioissa kovinkaan pitkä. Lyhyellä tähtäimellä kurssi voi heilahdella vielä paljonkin.
Näinköhän pullataikina taas paisuu uusiin sfääreihin?
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/road-and-rail-transport/11883357/vw-scandal-petrol-car-risk.html
Och samma på finska:
http://www.talouselama.fi/uutiset/laajeneeko+volkswagenskandaali+seuraavaksi+bensaautoihin+tuskin+rajoittuu+dieseliin/a2325457
Ajattelija kirjoitti:
"Ostin Volkkarin osakkeita muutamassa erässä, viimeksi tänään hieman alle sadalla eurolla."
Tämä on varsin mielenkiintoista, sillä Folkkarin osakeella on käyty kauppaa alle sadalla eurolla pörssissä viimeksi vuonna 2011.
Volkswagenin osakkeen hinta kävi alimmillaan tänään heti aamulla, kohta pörssin avauduttua. Alin kaupankäyntinoteeraus on kirjattu tapahtuneeksi hintaan 102,20 euroa. Eikä sekään näkynyt olevan suomalaiselle meklariliikkeelle kirjautunut ostotoimeksianto.
http://www.bloomberg.com/quote/VOW:GR
Totta. Minä pyrin ostamaan sitä hieman alle sadalla eurolla, kun osakkeen hinta oli alle satkussa. Ei onnistunut, joten muutin pikaisesti toimeksiantoa ja ostin sitä hieman yli sadalla eurolla. Muistin itse hinnan väärin.
Ei näytä hyvältä Bemarinkaan leirissä. Tosin eivät nämä mitään yllätyksiä ole. Koko kohu on hieman ylimitoitettu. Kaikkihan sen tietävät, että todellisessa elämässä ei päästä testikulutuksiin/päästöihin juuri millään autolla. Tarkoituksellinen huijaus on tietenkin moraalisesti törkeä teko, mutta sinänsä nämä tulokset eivät minua yllätä. Pari viikkoa sitten luin tiedeuutisen, jonka mukaan pahin ja vaarallisin pienhiukkassaastuttaja on, ei autot, eikä teollisuus, vaan yksityisihmisten puunpoltto. Eli se, jonka mahdollista rajoittamista Suomessa on kauhisteltu.
http://www.ts.fi/uutiset/talous/817323/BMWn+dieselit+ylittavat+paastorajat+jopa+11kertaisesti
Tämä on ollut tiedossa jo pidemmän aikaa ei siis mikään uusi juttu. VW:n ja Audin kohdalla tosin mentiin tarkoin harkitun huijauksen myötä liian pitkälle. Johtajan potkut on vasta alkusoittoa tulevalle. Tässä saattaa menettää asiakkaat pitkäksi aikaa jopa lopullisesti. On selvää että VW/Audi henkiset tahot alkavat mustamaalaamaan kovimpia kilpailijoita. Kuten nyt Auto Bild aloitti BMW:n mustamaalamisen odotetusti, tämähän oli vain ajan kysymys kun näin käy. Mielenkiinnolla odotan mitä seuraavaksi tapahtuu.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/09/24/nain-autonvalmistajat-huijaavat-testeissa-voiteita-teippeja-irrotettuja-penkkeja/201512410/304
BMW vastasi tiedotteessaan, että sen autoissa ei ole järjestelmää, joka reagoisi testeihin eri tavalla kuin miten auto käyttäytyisi tavallisessa ajossa.
Onhan sellaisiakin autoja, joita ei suuressakaan otannassa näytä kukaan ajavan normilukemin. En ole tehnyt tarkkaa analyysia aiheesta, mutta minua kiinnostavissa normia saavuttamattomissa autoissa näyttää olevan joko neliveto tai automaattivaihteisto tai molemmat.
Todellisessa elämässä on silti aika helppoa löytää autoja, joita joku ihan oikeasti ajaa pitkän matkan keskiarvonakin suunnilleen normikulutuksilla. Ja nyt en puhu vain omastani, vaan myös muilla autoilla kirjataan pitkän ajan keskiarvoja normilukemille.
Enemmänkin saa menemään kuljettajan valinnoista riippuen. Realistinen ajatusmalli onkin, että vaikka tehtaan huijaavatkin normimittauksessa, on normikulutus silti auton todellinen minimi, johon auto pystyy, ellei kuljettaja tai ympäristö pahenna tilannetta.
BMW:n typpipäästöissä saattaa olla sama tilanne, eli auto täyttää normin, mutta jossain ajotilanteessa myös norminmukaisen auton päästöt ylittävät normimittauksen tilanteeseen määritellyn rajan?
Jotain ironiaa siinäkin on, että kohu alkoi maassa, jossa enimmäkseen myydään tällaisia pelejä. Näillä sitten yksi ihminen ajelee kaikki yli 50 metrin matkat.
http://www.caranddriver.com/news/2017-ford-f-series-super-duty-official-photos-and-info
Nallen Nordea on "vastuullinen sijoittaja":
http://www.wsj.com/articles/nordea-blacklists-vw-stocks-and-bonds-1443088371
Suomalainen tuulipuku ei kahise:
Http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomalaiset-ryntasivat-ostamaan-volkswagenia/37rNMVxG
Matin mukaan Euroopassa ei syytä huoleen:
Http://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagen-kauppiaat-epatietoisia/HVamQFaz
Matti lienee jäävi:
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/porho-sai-huipputehtavan-vwlta-ja-audilta/suqe8aQT
Sveitsissä VWG:n moottorivalikoima supistui:
http://www.talouselama.fi/uutiset/sveitsi+kielsi+volkswagenin+dieseleiden+myynnin/a2326009
Taidetaan vielä VOW3:lla palata alle satasen tasoihin.
Markkinointimiesten ajatushautomoille tietää töitä, kun pääsevät ideoimaan uudet sloganit "Clean tech", " Simply clever", " Teknistä etumatkaa" yms. absurdeiksi käyneiden sloganeiden tilalle.