Aikakauslehti Improbable Research jakaa joka syksy joukon ”ig-nobeleita” edellisen vuoden parhaalle epätodennäköiselle tutkimukselle.
Nimi tulee englannin sanasta ignoble, joka tarkoittaa ”kunniatonta”. Epätodennäköinen tutkimus on sellaista, joka saa ihmisen ensin nauramaan ja sitten ajattelemaan: tarkoitus ei siis ole pilkata tutkijoita vaan iloita uusista näkökulmista.
Ig-nobeleita jaettiin esimerkiksi seuraaville tutkimushankkeille:
Kemian palkinto: Volkswagenille, joka ratkaisi terveydelle haitallisten pakokaasupäästöjen ongelman kehittämällä auton, joka automaattisesti tuottaa vähemmän päästöjä aina kun niitä mitataan.
Salamitaktiikan valinnut Volkswagen taas suurennuslasin alla. Teknistä etumatkaa edustavasta Audista jo tuttu huijausohjelma ilmeisesti lurahtanut myös Porschen syövereihin.
Melkoisen huono tuuri Maikkarin toimittajalla käynyt, vaikka jollakin perusteella muutakin voisi uskoa. Kuusi VWG-konsernin tuotetta omistanut, jokainen niistä vaatinut ylimääräisiä huoltoihin kuulumattomia korjauksia. No onneksi sentään 12600€:n laskusta jäi vain viidesosa toimittajan kontolle.
Kaikista tässä ketjussa seinille maalatuista piruista huolimatta VW nousi sitten viime vuonna Toyotan ohi maailman suurimmaksi ja samalla uuteen omaan myyntiennätykseen.
Ahneudella on julmettu hinta, kun jää kiinni huijauksesta. Mainostus on kyllä VW-konsernin osalta ennätyksellistä verrataampa sitä sitten mihinkä tahansa muuhun autonvalmistajaan.
Kaikista tässä ketjussa seinille maalatuista piruista huolimatta VW nousi sitten viime vuonna Toyotan ohi maailman suurimmaksi ja samalla uuteen omaan myyntiennätykseen.
tracktest
Ahneudella on julmettu hinta, kun jää kiinni huijauksesta. Mainostus on kyllä VW-konsernin osalta ennätyksellistä verrataampa sitä sitten mihinkä tahansa muuhun autonvalmistajaan
Tämän ketjun otsikon kuuluisi olla "Auton ostajien tyhmyydellä ei ole rajoja"
Juurikin kuluneen vuoden (2016) olisi luullut puraisevan kaikkein pahiten VAG konsernin myyntiä. Kauppa siis kävi mutta taloudellista tulosta ei vielä tiedä.
Koska itsekin olen kohta VAG-konsernin miehiä, niin kysyn että mikä on käytännön haitta esimerkiksi suomalaiselle Volkkaristille näistä päästöhuijauksista ?
Volkkaristille ei juurikaan haittaa. Ainahan e ovat kuluttaneet selvästi enemmän polttoainetta, mitä markkinointi lupaa. Vaihtoautotilanteessa muuhun kuin volskiin voi tulla aikanaan pettymystä hinnoittelussa?!
Mainosbudjeteissa täytyy tietenkin huomioida myytyjen autojen määrä. Esimerkiksi BMW taitaa käyttää mainontaan dollareita/auto huomattavasti enemmän kuin VW.
Mitähän pultteja tracktest alkaisi vaihtamaan? Tuossa on pallonivel murtunut kartion juuresta poikki. Aivan minimissä on vaihdettava kuvan tukivarsi pallonivelineen, mutta alumiinirakenteiden kanssa minimit eivät välttämättä ole oikea tapa. Nuo alu-rakenteet voivat vaurioitua vakavasti iskuista, vaikka näyttävätkin päällisin puolin terveiltä. Toisen puolen tuentoihinhan ei ole tullut mitään epänormaaleja kuormia, joten en ymmärrä, miksi siellä pitäisi alkaa vaihtelemaan "pultteja".
Aivan, pikaisesti katsoin kuvan ja tulkitsin asian väärin. Mutteri näkyy kuvassa joten pallonivel on tosiaan murtunut kartion juuresta poikki. Tukivarsi menee vähintäinkin vaihtoon ja "ylivarovaisuus" onkin nähtävissä jo täysin toisessa valossa. Joten tukivarret molemmin puolin vähintään on oikeampi tulkinta kuvan perusteella eikä pultit kuten virheellisesti kuvaa hätäpäissäni tulkitsin.
VW-konsernin päästöhuijaus ja siitä kiinni jääminen aiheutti konsernille maksetttavaksi huimat korvaukset ja mittavat korjaukset autoihin ja osan autoista konserni joutuu ostamaa takaisin. VW-konserni vakuuttelee autojen omistajia sillä ettei mitään muutoksia tule tehoihin eikä kulutukseen. Miten tämä ohjelman korjaus toteutetaan, joka ei tee muutoksia autojen moottoreiden tehoihin eikä kulutukseen, mutta typen oksidit kuitenkin pienenevät?
Saksalaislehden tietojen mukaan Baijerin osavaltion poliisi ei aio korjauttaa huijausohjelmistolla varustettuja autojaan. Baijerin sisäministeri Joachim Herrmannin mukaan osavaltion noin viittäsataa takaisinkutsun koskettamaa poliisiautoa ei tulla ainakaan toistaiseksi viemään korjaamolle, koska Volkswagen ei pysty takaamaan, ettei autoon tehtävistä muutoksista ole haittaa tulevaisuudessa.
Mitä noita päivityksiä on mittailtu, niin eivät ne tosiaankaan mihinkään vaikuta - edes NOx-päästöihin. Ainoa tarkoitus on saada auto olemaan vaatimusten mukainen.
Miten NHB vakuutat kuluttajat ettei autoon tehtävistä muutoksista ole haittaa tulevaisuudessa? Taitaa olla hieman aikaista olla vakuuttunut tehdyistä muutoksista. Aika näyttää miten autot toimivat. Ja onko kulutuksessa tapahtunut jotakin ja ovatko tehot tallella kuten valmistaja lupaa? Ja toinen kysymys sinulle NHB tekikö VW-konserni täysin turhaan kyseisen päästöhuijauksen? Se on ainakin selvää, että maine meni ja huijaus tuli äärimmäisen kalliiksi VW-konsernille.
http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/volkswagen-lopettaa-rallissa-audi-le-mansissa-dieselgate-vei-leikkirahat/
Taitanee olla aika kuopata myös F1-haaveet.
Teknistä etumatkaa:
http://www.reuters.com/article/us-volkswagen-emissions-audi-idUSKBN1300V7
Näinköhän on kukkaron nyörit taas levällään...
Jotain viimisimmästä intialaisen koodarin tuotoksesta suomeksi, ruotsiksi ja saksaksi:
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001947191.html
http://teknikensvarld.se/nytt-fusk-hittat-i-audibilar-340975/
http://www.autobild.de/artikel/vw-abgasskandal-news-und-hintergruende---update-6077591.html
Uudella mantereella dollareita korvaukseksi, vanhalla keltaiset heijastinliivit jakoon.
(ig)nobelin arvoinen suoritus VW:ltä, heh
Vuoden oudoimmat ”nobelit” nimetty:
Aikakauslehti Improbable Research jakaa joka syksy joukon ”ig-nobeleita” edellisen vuoden parhaalle epätodennäköiselle tutkimukselle.
Nimi tulee englannin sanasta ignoble, joka tarkoittaa ”kunniatonta”. Epätodennäköinen tutkimus on sellaista, joka saa ihmisen ensin nauramaan ja sitten ajattelemaan: tarkoitus ei siis ole pilkata tutkijoita vaan iloita uusista näkökulmista.
Ig-nobeleita jaettiin esimerkiksi seuraaville tutkimushankkeille:
Kemian palkinto: Volkswagenille, joka ratkaisi terveydelle haitallisten pakokaasupäästöjen ongelman kehittämällä auton, joka automaattisesti tuottaa vähemmän päästöjä aina kun niitä mitataan.
Salamitaktiikan valinnut Volkswagen taas suurennuslasin alla. Teknistä etumatkaa edustavasta Audista jo tuttu huijausohjelma ilmeisesti lurahtanut myös Porschen syövereihin.
http://www.reuters.com/article/us-volkswagen-emissions-porsche-idUSKBN13X1E0?il=0
No onni onnettomuudessa.
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000004881522.html
Tosin olisihan noilla miljardeilla jo jonkinlaisia kultaisia kädenpuristuksiakin saanut aikaiseksi.
Jotain suolarahoja menee myös Etelä-Koreassa jakoon.
http://www.talouselama.fi/uutiset/volkswagenille-jattisakot-etela-koreasta-5-johtajaa-haastetaan-oikeuteen-6605224
Melkoisen huono tuuri Maikkarin toimittajalla käynyt, vaikka jollakin perusteella muutakin voisi uskoa. Kuusi VWG-konsernin tuotetta omistanut, jokainen niistä vaatinut ylimääräisiä huoltoihin kuulumattomia korjauksia. No onneksi sentään 12600€:n laskusta jäi vain viidesosa toimittajan kontolle.
http://m.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/kommentti-autovalmistajien-mainospuhe-jyraa-faktan-vw-n-uskominen-kavi-kalliiksi/5711284
VWG:n yrityskulttuuriin tutustunut professori:
"petokset ovat olleet VW:lla jo vuosia ”talon tapa”
http://m.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/saksalaisasiantuntija-vw-lla-petokset-olleet-talon-tapa/5497956
Ja taas ollaan veistämässä seuraavaa siivua irti:
http://m.kauppalehti.fi/uutiset/paastohuijaus-nyt-epaillaan-yhta-audin-suosituinta-mallia/NyR4HPuF
Kaikista tässä ketjussa seinille maalatuista piruista huolimatta VW nousi sitten viime vuonna Toyotan ohi maailman suurimmaksi ja samalla uuteen omaan myyntiennätykseen.
Ahneudella on julmettu hinta, kun jää kiinni huijauksesta. Mainostus on kyllä VW-konsernin osalta ennätyksellistä verrataampa sitä sitten mihinkä tahansa muuhun autonvalmistajaan.
NHB
Kaikista tässä ketjussa seinille maalatuista piruista huolimatta VW nousi sitten viime vuonna Toyotan ohi maailman suurimmaksi ja samalla uuteen omaan myyntiennätykseen.
tracktest
Ahneudella on julmettu hinta, kun jää kiinni huijauksesta. Mainostus on kyllä VW-konsernin osalta ennätyksellistä verrataampa sitä sitten mihinkä tahansa muuhun autonvalmistajaan
Tämän ketjun otsikon kuuluisi olla "Auton ostajien tyhmyydellä ei ole rajoja"
Juurikin kuluneen vuoden (2016) olisi luullut puraisevan kaikkein pahiten VAG konsernin myyntiä. Kauppa siis kävi mutta taloudellista tulosta ei vielä tiedä.
tracktest:
"Mainostus on kyllä VW-konsernin osalta ennätyksellistä verrataampa sitä sitten mihinkä tahansa muuhun autonvalmistajaan."
Tuossa linkki joidenkin autonvalmistajien mainosbudjetteihin:
http://www.talouselama.fi/uutiset/autoteollisuus-kayttaa-eniten-rahaa-mainontaan-otsikoista-tuttu-nimi-karjessa-6607100
Jerry Cottonit ottivat jonkin pikkukihon kiinni:
http://www.hs.fi/talous/art-2000005037971.html
Volkkarin ja jenkkien oikeuslaitoksen välisen mainossopimuksen arvoksi veikkaavat 2 miljardia taalaa.
Koska itsekin olen kohta VAG-konsernin miehiä, niin kysyn että mikä on käytännön haitta esimerkiksi suomalaiselle Volkkaristille näistä päästöhuijauksista ?
Volkkaristille ei juurikaan haittaa. Ainahan e ovat kuluttaneet selvästi enemmän polttoainetta, mitä markkinointi lupaa. Vaihtoautotilanteessa muuhun kuin volskiin voi tulla aikanaan pettymystä hinnoittelussa?!
Uusi mainossopimus, arvoltaan 4,2 miljardia dollaria viittä vaille valmis. Jerry Cottoneilla myöskin uusia persona gratoja tähtäimessä:
http://m.kauppalehti.fi/uutiset/vwn-johto-suostui-miljardeja-maksavaan-sovintoon-usassa--fbi-jahtaa-nyt-naita-johtajia/yZugTXsE
Mainosbudjeteissa täytyy tietenkin huomioida myytyjen autojen määrä. Esimerkiksi BMW taitaa käyttää mainontaan dollareita/auto huomattavasti enemmän kuin VW.
EPA kertoo löytäneensä Chryslerin dieseleistä vastaavia virityksiä, mistä VW:n kohu lähti.
http://www.motor1.com/news/133461/fiat-chrysler-diesel-emissions/
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005049406.html
Näinköhän Volkkari-pomon omerta murenee kuulusteluissa?
http://mobile.reuters.com/article/idUSL1N1F22CN
Maksimituomioksi tarjolla 169 vuotta, hätäsempi saattaisi jopa toimia vastoin yhtiön ohjeistusta.
Volkkarilla uusi, reilun miljardin euron sopimus siunausta vaille valmis. Myöskin Robert Bosch osallistuu talkoisiin omalla osuudellaan.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagen-ostaa-autojaan-takaisin-tuhtiin-ylihintaan/wHZ7VtBG
Hyvä tuote pitää pintansa tarkoituksellisesta kohusta huolimatta
Golf puolustaa paikkaansa hyvin myyntitilastoissa.
Käytetyt Audit ja Volkkarit käyvät hyvin kaupaksi Jenkeissä:
http://teknikensvarld.se/sluga-amerikaner-blir-rika-pa-dieselgate-393588/
Winterkorn puhunut ilmeisesti niin totta kuin vain osaa:
https://global.handelsblatt.com/companies-markets/report-former-vw-chairman-accuses-ex-ceo-winterkorn-over-dieselgate-697355
Olisikohan Angelalla aikaa piipahtaa myös Luxemburgissa?
http://www.reuters.com/article/us-vw-emissions-luxembourg-idUSKBN15L1JH
Yhtenä idiotismina voi sanoa Teslan korjauskustannnukset.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/holy-crap-repairs-are-insanely-expensive-beware.86514/
Pultti poikki ripustutuksista->kaikki keulasta vaihtoon. Noin kymppitonnila viestin aloittaja selvisi.
"my repair was one of the more simple repairs. Others are in the $50-$80k range."
En tiedä onko Suomessa sama käytäntö, vai onko kyseessä joku jenkkimarkkinoiden ylivarovaisuus, jossa ei oteta_niin_mitään riskiä mistään.
Ylivarovaisuutta tosiaan. Pultit vaihtoon molemmin puolin olisi ollut riittävä toimenpide tässä tapauksessa.
Mitähän pultteja tracktest alkaisi vaihtamaan? Tuossa on pallonivel murtunut kartion juuresta poikki. Aivan minimissä on vaihdettava kuvan tukivarsi pallonivelineen, mutta alumiinirakenteiden kanssa minimit eivät välttämättä ole oikea tapa. Nuo alu-rakenteet voivat vaurioitua vakavasti iskuista, vaikka näyttävätkin päällisin puolin terveiltä. Toisen puolen tuentoihinhan ei ole tullut mitään epänormaaleja kuormia, joten en ymmärrä, miksi siellä pitäisi alkaa vaihtelemaan "pultteja".
Aivan, pikaisesti katsoin kuvan ja tulkitsin asian väärin. Mutteri näkyy kuvassa joten pallonivel on tosiaan murtunut kartion juuresta poikki. Tukivarsi menee vähintäinkin vaihtoon ja "ylivarovaisuus" onkin nähtävissä jo täysin toisessa valossa. Joten tukivarret molemmin puolin vähintään on oikeampi tulkinta kuvan perusteella eikä pultit kuten virheellisesti kuvaa hätäpäissäni tulkitsin.
VW-konsernin päästöhuijaus ja siitä kiinni jääminen aiheutti konsernille maksetttavaksi huimat korvaukset ja mittavat korjaukset autoihin ja osan autoista konserni joutuu ostamaa takaisin. VW-konserni vakuuttelee autojen omistajia sillä ettei mitään muutoksia tule tehoihin eikä kulutukseen. Miten tämä ohjelman korjaus toteutetaan, joka ei tee muutoksia autojen moottoreiden tehoihin eikä kulutukseen, mutta typen oksidit kuitenkin pienenevät?
Saksalaislehden tietojen mukaan Baijerin osavaltion poliisi ei aio korjauttaa huijausohjelmistolla varustettuja autojaan. Baijerin sisäministeri Joachim Herrmannin mukaan osavaltion noin viittäsataa takaisinkutsun koskettamaa poliisiautoa ei tulla ainakaan toistaiseksi viemään korjaamolle, koska Volkswagen ei pysty takaamaan, ettei autoon tehtävistä muutoksista ole haittaa tulevaisuudessa.
Mitä noita päivityksiä on mittailtu, niin eivät ne tosiaankaan mihinkään vaikuta - edes NOx-päästöihin. Ainoa tarkoitus on saada auto olemaan vaatimusten mukainen.
Miten NHB vakuutat kuluttajat ettei autoon tehtävistä muutoksista ole haittaa tulevaisuudessa? Taitaa olla hieman aikaista olla vakuuttunut tehdyistä muutoksista. Aika näyttää miten autot toimivat. Ja onko kulutuksessa tapahtunut jotakin ja ovatko tehot tallella kuten valmistaja lupaa? Ja toinen kysymys sinulle NHB tekikö VW-konserni täysin turhaan kyseisen päästöhuijauksen? Se on ainakin selvää, että maine meni ja huijaus tuli äärimmäisen kalliiksi VW-konsernille.