"Saksan Ford on kuitenkin päättänyt ohjelmistopäivityksiä vastaan. Yhtiön mukaan ohjelmistopäivityksillä on olematon vaikutus niin asiakkaille kuin ilmanlaatuun. Lisäksi Ford epäilee, että tällainen sovinto voi johtaa valtionhallinnon ja sidosryhmien ”epärealistisiin” odotuksiin. Yhtiö hyväksyy, että dieselit voidaan joutua kieltämään kaupungeista, joissa on ilmanlaatuongelmia. Muun muassa München ja Stuttgart ovat kieltoja harkitsevien kaupunkien joukossa.
Mitään toimenpiteitä, mukaanlukien ajoneuvorajoituksia tietyissä päästöjen polttopisteissä, ei pidä sulkea pois, linjasi Fordin Saksan myynti- ja markkinointipäällikkö Wolfgang Kopplin."
Eikös tämä sovi tämän otsikon alle myös? Tosin vahvasti kevennysluonteisena:
Kauppalehti 15.8.
Vaalea kojelauta tuli kalliiksi Porschelle Yhdysvalloissa!
Käytännössä kaikki sellaisten Porsche-urheiluautojen omistajat, joiden autojen kojelaudat eivät ole mustia voivat saada jopa 175 dollarin korvauksen polarisoivien aurinkolasien hankkimisesta Yhdysvalloissa, kirjoittaa Motor Trend.
Autot on valmistettu vuosina 2007-2016, joten niitä on paljon.
Korvaukseen oikeutettujen kuljettajien määrää lehti ei kuitenkaan kerro.
Porsche kiisti aluksi väitteet häikäisystä, jolloin kiista uhkasi mennä joukkokanteena oikeuteen. Oikeudenkäyntikulujen välttämiseksi Porsche päätti suostua vaateisiin. Nyt se lupaa maksaa autoilijoille aurinkolasien hankintakustannukset 175 dollariin saakka.
Autoilijan pitää kuitenkin pystyä todistamaan, että omistaa auton ja on ostanut aurinkolasit.
Myös mahdolliset autoon tehdyt muutokset voivat kuulua korvauksen piiriin.
Autoilijoiden mukaan häikäisyn poistavat vain polarisoivat aurinkolasit.
Autojen omistajille tulee pian kiire, sillä korvausta on haettava viimeistään 21. syyskuuta.
Saksan ympäristöministeri katsoo että softapäivitys ei ole riittävä toimenpide päästöjen alentamiseksi, vaan tarvittaisiin myös mekaanisia toimia. Softapäivitys alentaa päästöjä vain noin 6 prosenttia.
Vaikuttaa myös siltä että dieseleiden ajokiellot ovat tulossa.
"VW-kauppiaiden liiton puheenjohtajan mukaan liikkeisiin palautuvien dieselkäyttöisten leasing-autojen myynti on päivä päivältä vaikeampaa.
"Meidän laskelmiemme mukaan näistä autoista saa nyt 15-20 prosenttia arvioitua vähemmän, jos niitä ylipäätään enää ostetaan täällä Saksassa", eteläsaksalainen kauppias vahvistaa."
Tällaista tuo konsulttifirma kirjoittaa dieseleistä.
"Traditionally, diesel engines represented an essential part of carmakers‘ strategies in Europe to reduce CO₂ emissions, given their better CO₂ performance than petrol cars due to lower fuel consumption. This strategy is at risk now, given the scrutiny of their higher emissions of nitrogen oxide (NOx)."
Mahtavatko edes nuo 30 miljardin lisäkulut ja sakot käytännössä tuntua VW:n taloudessa missään ? Ainoat mahdolliset kärsijät lienevät tavalliset autonostajat (muualla kuin USA:ssa) mutta ei konserni itse ratkaisevasti. Irtisanomisia kuitenkin taitaa ollut VW-konsernissa plus muuta tällaista hienosäätöä.
Todennäköisesti VWG olisi joko sijoittanut eteenpäin tai jakanut omistajilleen tuon 30 miljardia, jos se "ei olisi missään tuntunut". Näyttäisi siltä, että osingot ovat tippuneet murto-osaan ja aikasempia omistuksia ollaan likvidoimassa, joten kyllä "se jossain tuntuu".
Googlasin dieselgaten kuolonuhrit, ja eräässä artikkelissa (otsikossa) mainittiin että juuri dieselgate aiheuttaisi Euroopassa 5.000 vuosittaista kuolonuhria.
Bild-lehden mukaan Oliver sai sitten lopputilin VW:ltä seitsemän vuoden tuomion päälle, syynä rikoksen tekeminen. Ja eläkekin meni.
Vähän on kovilla tämän moraalisen puolen ymmärtäminen, kun omien sanojensa ja muun tähän mennessä esillä olleen näytön mukaan toimi esimiestensä käskystä ja ohjeistamana.
Sepä näissä jaksaa ihmetyttää, miten voidaan kuvitella ettei kiinni jäädä, eikä mietitä seurauksia. Tuskin Oliverkaan tätä osasi odottaa.
En tiedä onko veronmaksajien kustantamissa jenkkihostelleissa peilejä, mutta ihan jokusen kerran voisi Oliverikin peiliin katsoa seuraavan seitsemän vuoden aikana.
"Vähän on kovilla tämän moraalisen puolen ymmärtäminen, kun omien sanojensa ja muun tähän mennessä esillä olleen näytön mukaan toimi esimiestensä käskystä ja ohjeistamana."
"Tehin kuten käskettiin" -puolustus ei toiminut enää 40-luvun jälkimaininkejakaan setvittäessä.
"In the letter to the judge, he said he had agreed to follow a script, or talking points, agreed by Volkswagen management and a high-ranking lawyer, at a meeting with Alberto Ayala, a California Air Resources Board executive.
“In hindsight, I should never have agreed to meet with Dr Ayala on that day,” he wrote.
“Or better yet, I should have gone to that meeting and ignored the instructions given to me and told Dr Ayala that there is a defeat device in the VW diesel engine vehicles and that VW had been cheating for almost a decade. I did not do that and that is why I find myself here today.”"
VWG:n CoC-säännöt todennäköisesti edellyttävät työntekijöiltään tiettyä käyttäytymismallia, joten VWG:n tapa käsitellä julkisuudessa Oliveria ja hänen turauksiaan on ihan ymmärrettävä.
Voihan olla, että Oliveri toimi VWG:n uhrilampaana ihan tietoisesti esim. jotain rahasummaa vasten. Insinöörille vähän liian suurta harkintakyvyn puutetta osoittaa stopover jenkkien maaperällä, kun jo ummet ja lammet on valehdeltu ja pari muuta insinööriä vast. on jo laitettu tutkintavankeuteen.
Vähän on kovilla tämän moraalisen puolen ymmärtäminen, kun omien sanojensa ja muun tähän mennessä esillä olleen näytön mukaan toimi esimiestensä käskystä ja ohjeistamana.
Sepä näissä jaksaa ihmetyttää, miten voidaan kuvitella ettei kiinni jäädä, eikä mietitä seurauksia. Tuskin Oliverkaan tätä osasi odottaa.
Näiden dieseleiden kanssa koko ala on liikkunut ja edelleenkin liikkuu hyvin harmaalla alueella parhaansa mukaan venyttäen normin rajoja. Esimerkiksi Emission Analyticsin hiljattain mittaamista pakettiautoista Mersu päästi normin rajaan verrattuna 0,3 kertaisesti NOx-päästöjä, mutta Fiat tuprutteli 6,5 kertaisesti ja Citikka 8,9 kertaisesti. Mersu ja Citikka ovat SCR-puhdistuksella varustettuja. Todellisuudessa päästöt voivat edelleen olla siis kertaluokkaa korkeampia kuin normin sallima arvo.
Sokea-Reetta 24.09.2015, 21:57: Suomalainen tuulipuku ei kahise:
httpa://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomalaiset-ryntasivat-ostamaan-volkswagenia/37rNMVxG
Volkkarin osake näkyy nousseen jo 170 euron rajan yli. Tuulipukujen näytöt ovat kovaa luokkaa. Karavaani kulkee rakkikoirien räksytyksestä välittämättä ja sekös räksyttäjiä tympii. Osake ei romahtanutkaan eikä edes Golfin moottorit hajoile.
"CEO Nick Molden fra Emissions Analytics siger til webmagasinet Whatvan.co.uk:
– Vores test viste, at Mercedes Citan med 1,5-liters dieselmotor udledte flere end 20 gange så mange NOx-partikler som tilladt i Euro 6-normen."
"Volkkarin osake näkyy nousseen jo 170 euron rajan yli. Tuulipukujen näytöt ovat kovaa luokkaa. Karavaani kulkee rakkikoirien räksytyksestä välittämättä ja sekös räksyttäjiä tympii. Osake ei romahtanutkaan eikä edes Golfin moottorit hajoile."
Hieno homma.
Silloin kun rahaa tehtiin hyvin nopeaan tahtiin VWG:n liiketoimintastrategian vastaisilla instrumenteillä, olit kovin hiljaa. Hmmm... Mistähän syystä?
Ettet vaan olisi tuollainen perinteinen taustapeiliin tuijottaja ("Kyllä mieki, JOS..."), joka avaa suunsa kun tilanne meni jo aikapäiviä sitten?
Porsche luopunee teknisestä etumatkasta.
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/porschen-odotetaan-luopuvan-dieselmalleista--tarkeimmilla-vientimarkkinoilla-myyntia-tuskin-lainkaan/VEvKaRjL
Ford on epäileväinen dieselpäivitysten suhteen.
"Saksan Ford on kuitenkin päättänyt ohjelmistopäivityksiä vastaan. Yhtiön mukaan ohjelmistopäivityksillä on olematon vaikutus niin asiakkaille kuin ilmanlaatuun. Lisäksi Ford epäilee, että tällainen sovinto voi johtaa valtionhallinnon ja sidosryhmien ”epärealistisiin” odotuksiin. Yhtiö hyväksyy, että dieselit voidaan joutua kieltämään kaupungeista, joissa on ilmanlaatuongelmia. Muun muassa München ja Stuttgart ovat kieltoja harkitsevien kaupunkien joukossa.
Mitään toimenpiteitä, mukaanlukien ajoneuvorajoituksia tietyissä päästöjen polttopisteissä, ei pidä sulkea pois, linjasi Fordin Saksan myynti- ja markkinointipäällikkö Wolfgang Kopplin."
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ford-epailevainen-saksan-dieselpaivitysten-suhteen/
EU esittänee pakollisia kiintiöitä sähköautoille.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/saksassa-uusi-dieselhuippukokous-toimet-eivat-riittavia
"Päästöskandaalin vuoksi etenkin dieselmoottoreiden aika alkaa Merkelin mukaan olla ohi."
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/merkel-saksankin-on-luovuttava-polttomoottoriautoista/Rj9s7ssu
Käytettyjen autojen tuonti Suomeen on ennätyslukemissa.
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/kaytettyja-autoja-vyoryy-suomeen---ennatyksia-hatyytellaan/RDRH8cXk
Ehkä lisääntyy tuo käytettyjen tuonti vielä jos vanhat dieselautot tulevat olemaan Saksassa arvottomia ?
Eikös tämä sovi tämän otsikon alle myös? Tosin vahvasti kevennysluonteisena:
Kauppalehti 15.8.
Vaalea kojelauta tuli kalliiksi Porschelle Yhdysvalloissa!
Käytännössä kaikki sellaisten Porsche-urheiluautojen omistajat, joiden autojen kojelaudat eivät ole mustia voivat saada jopa 175 dollarin korvauksen polarisoivien aurinkolasien hankkimisesta Yhdysvalloissa, kirjoittaa Motor Trend.
Autot on valmistettu vuosina 2007-2016, joten niitä on paljon.
Korvaukseen oikeutettujen kuljettajien määrää lehti ei kuitenkaan kerro.
Porsche kiisti aluksi väitteet häikäisystä, jolloin kiista uhkasi mennä joukkokanteena oikeuteen. Oikeudenkäyntikulujen välttämiseksi Porsche päätti suostua vaateisiin. Nyt se lupaa maksaa autoilijoille aurinkolasien hankintakustannukset 175 dollariin saakka.
Autoilijan pitää kuitenkin pystyä todistamaan, että omistaa auton ja on ostanut aurinkolasit.
Myös mahdolliset autoon tehdyt muutokset voivat kuulua korvauksen piiriin.
Autoilijoiden mukaan häikäisyn poistavat vain polarisoivat aurinkolasit.
Autojen omistajille tulee pian kiire, sillä korvausta on haettava viimeistään 21. syyskuuta.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/sveitsi-kielsi-porsche-cayennen-uudet-rekisteroinnit
Vaihtuukohan Sveitsissä kojelaudan lisäksi moottori?
Oliver selvisi 7 vuodella, tarjolla oli 169 vuotta.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/paastohuijauksella-kova-hinta-insinoorille-kolme-vuotta-vankeutta
Saksan ympäristöministeri katsoo että softapäivitys ei ole riittävä toimenpide päästöjen alentamiseksi, vaan tarvittaisiin myös mekaanisia toimia. Softapäivitys alentaa päästöjä vain noin 6 prosenttia.
Vaikuttaa myös siltä että dieseleiden ajokiellot ovat tulossa.
http://teknikensvarld.se/tyska-miljoministern-sagar-uppdatering-av-dieselbilar-526313/
Ei saanut James paljousalennuksia.
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/dieselskandaali-toi-vw-insinoorille-kovan-tuomion-yli-kolme-vuotta-vankeutta-ja-200-000-dollarin-sakot/CLXtQufZ
Jamesin nerokasta, joskin laitonta viritystä päivitettiin jossakin vaiheessa, jotta takuun aiheuttamia kustannuksia saatiin vähennettyä.
http://jalopnik.com/vw-made-its-defeat-device-more-potent-to-save-on-warran-1786442999
VW-kauppiaiden liitto Saksassa tyytymättömänä.
"VW-kauppiaiden liiton puheenjohtajan mukaan liikkeisiin palautuvien dieselkäyttöisten leasing-autojen myynti on päivä päivältä vaikeampaa.
"Meidän laskelmiemme mukaan näistä autoista saa nyt 15-20 prosenttia arvioitua vähemmän, jos niitä ylipäätään enää ostetaan täällä Saksassa", eteläsaksalainen kauppias vahvistaa."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vw-konserni-saa-katkeraa-ryopytysta-omilta-kauppiailta---uskomatonta--miten-konserni-suhtautuu-skandaaliin/dRnNnYXK
Näköjään VW kuuluu niihin autonvalmistajiin jotka eivät saavuta vuoden 2021 päästötavoitetta.
http://www.paconsulting.com/insights/the-co2-emissions-challenge/
Tuo nyt on vain yksi arvaus aiheesta. On hölmöä kertoa arvailuja faktoina.
Tällaista tuo konsulttifirma kirjoittaa dieseleistä.
"Traditionally, diesel engines represented an essential part of carmakers‘ strategies in Europe to reduce CO₂ emissions, given their better CO₂ performance than petrol cars due to lower fuel consumption. This strategy is at risk now, given the scrutiny of their higher emissions of nitrogen oxide (NOx)."
Tuulilasin jutun mukaan isot dieselmoottorit saastuttavat eniten. Kysymys kuuluu vaan että mikä on iso dieselmoottori ?
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/uusi-tutkimus-dieselien-ja-bensakoneiden-paastot-tismalleen-samalla-tasolla
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/reuters-vws-dieselgate-bill-hits-30-billion-after-another-charge/MZncvJet
Ei tahdo fiksaus onnistua, lasku kasvoi 3 miljardilla dollarilla.
Mahtavatko edes nuo 30 miljardin lisäkulut ja sakot käytännössä tuntua VW:n taloudessa missään ? Ainoat mahdolliset kärsijät lienevät tavalliset autonostajat (muualla kuin USA:ssa) mutta ei konserni itse ratkaisevasti. Irtisanomisia kuitenkin taitaa ollut VW-konsernissa plus muuta tällaista hienosäätöä.
Muita ainoita kärsijöitä:
-muut USA-markkinoille mielineet autonvalmistajat
-VWG:n käryjä hengittävät
-sijoittajat
-VWG:n huijaustuotteen ostajat
-muut diesel-teknologian nimeen vannovat autonvalmistajat
-muun kuin VWG:n dieselin ostajat
-
Todennäköisesti VWG olisi joko sijoittanut eteenpäin tai jakanut omistajilleen tuon 30 miljardia, jos se "ei olisi missään tuntunut". Näyttäisi siltä, että osingot ovat tippuneet murto-osaan ja aikasempia omistuksia ollaan likvidoimassa, joten kyllä "se jossain tuntuu".
Googlasin dieselgaten kuolonuhrit, ja eräässä artikkelissa (otsikossa) mainittiin että juuri dieselgate aiheuttaisi Euroopassa 5.000 vuosittaista kuolonuhria.
https://www.met.no/nyhetsarkiv/5-000-arlige-dodsfall-som-folge-av-dieselgate-i-europa
Pari pikku-kihoa taas kiikarissa:
https://mobile.nytimes.com/2017/09/28/business/volkswagen-diesel-cheating.html
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/jalleen-korkean-tason-pidatys-vwn-dieselskandaalissa
Aika hyvin näyttää VWG:n valitsema salami-taktiikka toimivan.
"18.01.2017, 12:00 Sokea-Reetta
Näinköhän Volkkari-pomon omerta murenee kuulusteluissa?
http://mobile.reuters.com/article/idUSL1N1F22CN
Maksimituomioksi tarjolla 169 vuotta, hätäsempi saattaisi jopa toimia vastoin yhtiön ohjeistusta."
Oliver nappasi 7/169 osuuden alkuperäisestä maksimituomiosta ja mureni.
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/todisteita-tuhonneelle-volkswagen-pomolle-kovin-mahdollinen-tuomio-esiintyi-oikeudessa-itkuisena/6687058#gs.CvR45qU
Bild-lehden mukaan Oliver sai sitten lopputilin VW:ltä seitsemän vuoden tuomion päälle, syynä rikoksen tekeminen. Ja eläkekin meni.
Vähän on kovilla tämän moraalisen puolen ymmärtäminen, kun omien sanojensa ja muun tähän mennessä esillä olleen näytön mukaan toimi esimiestensä käskystä ja ohjeistamana.
Sepä näissä jaksaa ihmetyttää, miten voidaan kuvitella ettei kiinni jäädä, eikä mietitä seurauksia. Tuskin Oliverkaan tätä osasi odottaa.
Jotain Oliverista ja VW:n terveestä yrityskulttuurista:
https://www.forbes.com/sites/davidkiley5/2017/12/06/vw-exec-oliver-schmidt-gets-seven-years-in-jail-for-dieselgate/#3396ca365cc4
En tiedä onko veronmaksajien kustantamissa jenkkihostelleissa peilejä, mutta ihan jokusen kerran voisi Oliverikin peiliin katsoa seuraavan seitsemän vuoden aikana.
Volkswagen taisi viedä eläkkeenkin (eläkekertymän) tältä Oliverilta.
"Vähän on kovilla tämän moraalisen puolen ymmärtäminen, kun omien sanojensa ja muun tähän mennessä esillä olleen näytön mukaan toimi esimiestensä käskystä ja ohjeistamana."
"Tehin kuten käskettiin" -puolustus ei toiminut enää 40-luvun jälkimaininkejakaan setvittäessä.
"In the letter to the judge, he said he had agreed to follow a script, or talking points, agreed by Volkswagen management and a high-ranking lawyer, at a meeting with Alberto Ayala, a California Air Resources Board executive.
“In hindsight, I should never have agreed to meet with Dr Ayala on that day,” he wrote.
“Or better yet, I should have gone to that meeting and ignored the instructions given to me and told Dr Ayala that there is a defeat device in the VW diesel engine vehicles and that VW had been cheating for almost a decade. I did not do that and that is why I find myself here today.”"
https://www.reuters.com/article/us-volkswagen-emissions/volkswagen-misused-me-accused-executive-tells-judge-idUSKBN1DX0BW
VWG:n CoC-säännöt todennäköisesti edellyttävät työntekijöiltään tiettyä käyttäytymismallia, joten VWG:n tapa käsitellä julkisuudessa Oliveria ja hänen turauksiaan on ihan ymmärrettävä.
Voihan olla, että Oliveri toimi VWG:n uhrilampaana ihan tietoisesti esim. jotain rahasummaa vasten. Insinöörille vähän liian suurta harkintakyvyn puutetta osoittaa stopover jenkkien maaperällä, kun jo ummet ja lammet on valehdeltu ja pari muuta insinööriä vast. on jo laitettu tutkintavankeuteen.
Vähän on kovilla tämän moraalisen puolen ymmärtäminen, kun omien sanojensa ja muun tähän mennessä esillä olleen näytön mukaan toimi esimiestensä käskystä ja ohjeistamana.
Sepä näissä jaksaa ihmetyttää, miten voidaan kuvitella ettei kiinni jäädä, eikä mietitä seurauksia. Tuskin Oliverkaan tätä osasi odottaa.
Näiden dieseleiden kanssa koko ala on liikkunut ja edelleenkin liikkuu hyvin harmaalla alueella parhaansa mukaan venyttäen normin rajoja. Esimerkiksi Emission Analyticsin hiljattain mittaamista pakettiautoista Mersu päästi normin rajaan verrattuna 0,3 kertaisesti NOx-päästöjä, mutta Fiat tuprutteli 6,5 kertaisesti ja Citikka 8,9 kertaisesti. Mersu ja Citikka ovat SCR-puhdistuksella varustettuja. Todellisuudessa päästöt voivat edelleen olla siis kertaluokkaa korkeampia kuin normin sallima arvo.
Sokea-Reetta 24.09.2015, 21:57: Suomalainen tuulipuku ei kahise:
httpa://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomalaiset-ryntasivat-ostamaan-volkswagenia/37rNMVxG
Volkkarin osake näkyy nousseen jo 170 euron rajan yli. Tuulipukujen näytöt ovat kovaa luokkaa. Karavaani kulkee rakkikoirien räksytyksestä välittämättä ja sekös räksyttäjiä tympii. Osake ei romahtanutkaan eikä edes Golfin moottorit hajoile.
"CEO Nick Molden fra Emissions Analytics siger til webmagasinet Whatvan.co.uk:
– Vores test viste, at Mercedes Citan med 1,5-liters dieselmotor udledte flere end 20 gange så mange NOx-partikler som tilladt i Euro 6-normen."
http://altomvarebiler.dk/dieselvarebiler-i-skudlinien/
NHB: "Mersu ja Citikka ovat SCR-puhdistuksella varustettuja."
NHB osaatko selittää suuren eron kahden valmistajan välillä samalla SCR-puhdistuksella?
SCR-järjestelmällä varustettuja ajoneuvoja löytyy BMW:n, Citroënin, Fordin, GM:n, MB:n, Mazdan, Opelin, Peugeotin ja Renaultin malleista.
NHB:
"Volkkarin osake näkyy nousseen jo 170 euron rajan yli. Tuulipukujen näytöt ovat kovaa luokkaa. Karavaani kulkee rakkikoirien räksytyksestä välittämättä ja sekös räksyttäjiä tympii. Osake ei romahtanutkaan eikä edes Golfin moottorit hajoile."
Hieno homma.
Silloin kun rahaa tehtiin hyvin nopeaan tahtiin VWG:n liiketoimintastrategian vastaisilla instrumenteillä, olit kovin hiljaa. Hmmm... Mistähän syystä?
Ettet vaan olisi tuollainen perinteinen taustapeiliin tuijottaja ("Kyllä mieki, JOS..."), joka avaa suunsa kun tilanne meni jo aikapäiviä sitten?