Ilmeisesti UK:ssa suorittettujen korjauksien yhteydessä moottorinohjausboksin syövereihin on taas lurahtanut jotain intialaisen koodarin tuotosta, kun alunperinhän:
"VW has refused to offer its European customers any financial compensation, arguing that cars installed with so-called defeat devices are easily fixed with a software tweak that doesn’t affect their market value."
Suomeen on ilmeisesti toimitettu ihan ehtaa saksalaista koodia VWG-pajoille, kun EGR:t ja DPF:t ovat pysyneet kunnossa dieselgate-fixin jälkeenkin.
Mikä vaikutusmekanismi päivityksessä pystyy tuhoamaan EGR-venttiilin?
Tietokoneohjattuja ne näissä autoissa ovat joka tapauksessa, kontrolleri säätää sekoitussuhdetta ajon aikana jatkuvasti niin ennen kuin jälkeen päivityksen. Mikä siis muuttui?
Jossain oli lukumääriä koodirivien määrästä mitä auton sisältä löytyy, 100 miljoonaa jäi lukuna mieleen. Tuossa on Volkswagenin intialaiselle koodarille purtavaa, oliskohan alkaneet rivit pomppia?
Voihan myöskin olla, että kun kerran ovat valinneet systemaattisen petoksen tien, niin siinä samalla on todettu, että puhdistusjärjestelmien vast. osien laadulla ei ole mitään väliä, kunhan vaan testitilanteen verran kestävät. Nyt kun huijauskoodit korvataan uusilla riveillä, niin valittujen osien olematon laatu alkaa paljastua.
Todennäköisesti autonvalmistaja ja maahantuoja tiedottavat, että mikä on totuus. Uskosin myös, että Tekniikan Maailma selvittää asian ja kertoo lukijoilleen, että kuinka päästöpäivityksen jälkeen rikkoutuneen Audin, Seatin, Skodan tai Volkswagenin kanssa kuuluu toimia.
Opelin tapauksessahan jo tiedämme, että GM:lläkin on tiedetty oikein hyvin, miten autot saadaan normitesteistä läpi. Samaa voi hyvällä syyllä olettaa Volvonkin tapauksessa, kun Volvo myy koko ajan autoja, jotka normaalissa käytössä ylittävät rajusti normin rajat.
Jutun perusteella sekä Volvo, että GM olisivat halunneet jenkkien diesel-henkilöautomarkkinoille, vaan teknistä ratkaisua yhtälöön suorituskyky/kulutus/päästörajat ei löydetty. Nahkahousujen sötöstykset pistettiin atomeiksi, mutta laillista ratkaisua ei löydetty(, kun ei sitä ollut olemassakaan).
Se on totta, että jos testioptimointi tuomitaan lain vastaiseksi, niin se tulee kalliiksi firmalle. Se ei tosin itseäni kiinnosta, vaan toivon, että tällä kertaa maksumieheksi joutuneille firmoille hinta on niin kova, että koko alalla kynnys alkaa testioptimoimaan nousee korkealle.
"Se on totta, että jos testioptimointi tuomitaan lain vastaiseksi, niin se tulee kalliiksi firmalle."
Tuskinpa mitään taannehtivaa lakia ollaan säätämässä, joten päästönormin porsaanreikiä hyödyntäneet, lailliset testioptimoijat pääsevät pälkähästä ja ainoiksi maksumiehiksi jäävät petoksesta kiinni jääneet VWG ja Robert Bosch GmbH.
Sokea-Reetta:"Nahkahousujen sötöstykset pistettiin atomeiksi, mutta laillista ratkaisua ei löydetty(, kun ei sitä ollut olemassakaan)."
Olihan se ratkaisu olemassa, ja se oli myös VAG:n saatavilla. Mutta kun yläkerroksen väki kuuli, että noin 300 € autoa kohden maksava BlueTec urearuiskutus olisi lisensioitu Daimlerilta, johto kielsi toimivan tekniikan käytön ja vaati VAG:n omaa halvempaa teknistä ratkaisua:
Sokea-Reetta:"Tällä hetkellä noin 20 miljardin euron ero sillä, että läpäiseekö päästötestit huijaamalla vaiko käyttäen laillisia porsaanreikiä ko. testissä."
Tuossahan se normin noudattamisen ja huijauksen ero on.
Suurin porsas on vielä grillaamatta. Se on nimittäin politrukki, joka sääti direktiivin autojen testaamiseksi meillä epätodellisissa lämpötiloissa, mutta ei silti muuttanut Euroopan lämpötiloja itse säätämäänsä direktiiviä vastaavaksi.
Teollisuuskokemusta omaava mittausspeksin laatija olisi tiennyt, että sitä saat mitä mittaat, joten mittausnormi pitää rakentaa kohdemaanosan ilmastoon eikä olettaa kaikkien autojen starttaavan aina saunasta valmiiksi käyntilämpöisinä. NEDC normin säätäjille taitaa kylmäkäyntirikastuskin olla tuntematon asia?
"Lutz said GM engineers tested the VW vehicles, and broke them down, and said they could not figure out how they were meeting the California emission standards."
"The executive said no matter how hard Volvo tried to match the US diesel emissions standards using the same parts suppliers as Volkswagen, it could not do it."
Linkkeihin tutustuessasi varmaan hoksasit, että herrat Falck ja Lutz alamaisineen yrittivät selvittää miten VWG (ei siis Mersu) oli ratkaissut yhtälön suorituskyky/kulutus/päästöt, kun omien konsernien sisältä ratkaisua ei tuntunut löytyvän.
Tuo VWG:n ekonomien tekemä ratkaisu olla käyttämättä 300€ arvoista SCR-järjestelmää uutisoitiin jo syksyllä 2015.
Reetta hei, tutustuin toki linkittämääsi materiaaliin ja huomasin sen käsittelevän lähinnä Volkswagenia ja VAG:ta. Juuri siksi korjasinkin sinun joko tarkoituksella tai ymmärtämättömyydestä harhaanjohtavan virheellisen väittämäsi:
”Nahkahousujen sötöstykset pistettiin atomeiksi, mutta laillista ratkaisua ei löydetty(, kun ei sitä ollut olemassakaan).”
En tiedä, millä motiivilla syytät Baijerilaisilta mukamas puuttuvaa puhdistustekniikkaa linkittämäsi Niedersachsenilaisen Volkswagen / VAG materiaalin perusteella, mutta sinulla voisi nyt olla hyvä aika selvittää, mistä nahkahousu ja dirndl perinne tulee? Sen jälkeen voisit lakata syyllistämästä Baijerilaisia Volkswagenin aivan muualla tekemistä päätöksistä. Sait noinkin lyhyeen lauseeseen aika monta asiavirhettä:
Nahkahousujen (=baijerilaisten) sötöstyksiä ei linkkiesi mukaan edes tutkittu, vaan Volkkareita tutkittiin.
Nahkahousuilla oli jo silloin CA normit täyttävä puhdistustekniikka, mutta VAG:lla ei ollut.
Myös nahkahousuttomilla Niedersachsenilaisilla prässihousuissaan (Volkswagenilla) se sama toimiva ratkaisu olisi ollut käytettävissä (Baden-Wurttenbergistä lisensioituna), mutta he eivät sitä käyttäneet, kuten linkkisi osoittavat muidenkin valmistajien jo tienneen aiemmin.
Kuulostaa yhtä uskottavalta, kuin TM:n VTT:ltä tilaama tutkimus, jossa yritettiin selvittää ohjelmistopäivityksen vaikutusta diesel-Golffin NOx-päästöihin.
En syytä baijerilaisia yhtään mistään. Niksmanni, nahkahousu yms. ovat käyttämiäni yleisnimityksiä kaikille saksalaisille osavaltiorajoista riippumatta.
Asiayhteydestä varmaan selvisi, että nahkahousulla ko. tapauksessa viittasin juurikin VWG:n palkkalistoilla olevaan insinööriin ottamatta sen kummemmin kantaa missäpäin Turkkia hän on syntynyt.
"Tavalliset autoilijat epäilevät valmistajien päinvastaisista vakuutteluista huolimatta, että päivitys vaikuttaa auton suorituskykyyn ja voi aiheuttaa myös teknisiä vaurioita. Autoliikkeissä ounastellaan, että useimmat autoilijat torjuvat päivitystarjouksen."
Dieselautojen myynti on laskenut 20 - 25 %. Vanhat dieselautot eivät käy lainkaan kaupaksi.
"KL:n tavoittamat autoliikkeiden omistajat vahvistavat, että dieseleiden myynti on kevään ja kesän kuluessa "romahtanut". Kauppiaat, jotka eivät halua nimiään julkisuuteen, puhuvat "noin 20-25 prosentin notkahduksista". Vanhojen käytettyjen dieselautojen myynti on kuulemma "jäätynyt tyystin"."
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagenin-dieseleiden-korjauslupauksia-pidetaan-silmankaantotemppuna/34SHsnt9
Eipä ne taida kuntoon tulla, jotakin VWG yrittää kuitenkin asian tiimoilta vielä rypistellä.
UK:ssa dieselgate-fiksattujen VWG-konsernin tuotteiden EGR:t ja DPF:t happanevat käsiin turhan nopeaa kyytiä:
http://www.hypermiler.co.uk/dieselgate/is-the-vw-seat-audi-and-skoda-dieselgate-emissions-fix-causing-egr-valve-to-fail
Ilmeisesti UK:ssa suorittettujen korjauksien yhteydessä moottorinohjausboksin syövereihin on taas lurahtanut jotain intialaisen koodarin tuotosta, kun alunperinhän:
"VW has refused to offer its European customers any financial compensation, arguing that cars installed with so-called defeat devices are easily fixed with a software tweak that doesn’t affect their market value."
Suomeen on ilmeisesti toimitettu ihan ehtaa saksalaista koodia VWG-pajoille, kun EGR:t ja DPF:t ovat pysyneet kunnossa dieselgate-fixin jälkeenkin.
Uutisten mukaan sadattuhannet eurooppalaiset ovat yhdistymässä joukkokanteisiin VW:tä kohtaan.
http://teknikensvarld.se/hundratusentals-europeer-vill-stalla-volkswagen-till-svars-490333/
http://teknikensvarld.se/volkswagen-koper-tillbaka-vissa-dieselgate-bilar-i-tyskland-495083/
http://teknikensvarld.se/volkswagen-erkanner-problem-med-egr-ventiler-efter-atgarden-485037/
Ruotsissa vaihtavat Volkkareihin dieselgate-päivityksen jälkeen hajonneita osia ilmaiseksi (EGR-venttiili, korkeapainepumppu, lambda-anturi...).
Mikä vaikutusmekanismi päivityksessä pystyy tuhoamaan EGR-venttiilin?
Tietokoneohjattuja ne näissä autoissa ovat joka tapauksessa, kontrolleri säätää sekoitussuhdetta ajon aikana jatkuvasti niin ennen kuin jälkeen päivityksen. Mikä siis muuttui?
Jossain oli lukumääriä koodirivien määrästä mitä auton sisältä löytyy, 100 miljoonaa jäi lukuna mieleen. Tuossa on Volkswagenin intialaiselle koodarille purtavaa, oliskohan alkaneet rivit pomppia?
Voihan myöskin olla, että kun kerran ovat valinneet systemaattisen petoksen tien, niin siinä samalla on todettu, että puhdistusjärjestelmien vast. osien laadulla ei ole mitään väliä, kunhan vaan testitilanteen verran kestävät. Nyt kun huijauskoodit korvataan uusilla riveillä, niin valittujen osien olematon laatu alkaa paljastua.
Todennäköisesti autonvalmistaja ja maahantuoja tiedottavat, että mikä on totuus. Uskosin myös, että Tekniikan Maailma selvittää asian ja kertoo lukijoilleen, että kuinka päästöpäivityksen jälkeen rikkoutuneen Audin, Seatin, Skodan tai Volkswagenin kanssa kuuluu toimia.
Vielä riittää käänteitä:
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/uusi-kaanne-dieselskandaalissa-eun-petostutkijat-kavivat-vwn-kimppuun/knYGW54n
Volvon ja GM:n ingengörit olivat ihmeissään nahkahousujen teknisistä ratkaisuista jo aika päiviä sitten:
https://www.digitaltrends.com/cars/volkswagen-cheat-was-open-secret-news-report-quotes/amp/
Opelin tapauksessahan jo tiedämme, että GM:lläkin on tiedetty oikein hyvin, miten autot saadaan normitesteistä läpi. Samaa voi hyvällä syyllä olettaa Volvonkin tapauksessa, kun Volvo myy koko ajan autoja, jotka normaalissa käytössä ylittävät rajusti normin rajat.
Jutun perusteella sekä Volvo, että GM olisivat halunneet jenkkien diesel-henkilöautomarkkinoille, vaan teknistä ratkaisua yhtälöön suorituskyky/kulutus/päästörajat ei löydetty. Nahkahousujen sötöstykset pistettiin atomeiksi, mutta laillista ratkaisua ei löydetty(, kun ei sitä ollut olemassakaan).
https://www.forbes.com/sites/davidkiley5/2016/02/16/bob-lutz-gm-knew-vws-vehicles-couldnt-pass-california-emissions-tests/#7fef56551c56
http://www.news.com.au/technology/innovation/motoring/volvo-executive-says-volkswagen-diesel-cheat-was-an-open-secret-in-the-car-industry-seven-years-ago/news-story/d01e377a913bf5db77894f22f5fe9b68
Tällä hetkellä noin 20 miljardin euron ero sillä, että läpäiseekö päästötestit huijaamalla vaiko käyttäen laillisia porsaanreikiä ko. testissä.
Se on totta, että jos testioptimointi tuomitaan lain vastaiseksi, niin se tulee kalliiksi firmalle. Se ei tosin itseäni kiinnosta, vaan toivon, että tällä kertaa maksumieheksi joutuneille firmoille hinta on niin kova, että koko alalla kynnys alkaa testioptimoimaan nousee korkealle.
NHB:
"Se on totta, että jos testioptimointi tuomitaan lain vastaiseksi, niin se tulee kalliiksi firmalle."
Tuskinpa mitään taannehtivaa lakia ollaan säätämässä, joten päästönormin porsaanreikiä hyödyntäneet, lailliset testioptimoijat pääsevät pälkähästä ja ainoiksi maksumiehiksi jäävät petoksesta kiinni jääneet VWG ja Robert Bosch GmbH.
Sokea-Reetta:"Nahkahousujen sötöstykset pistettiin atomeiksi, mutta laillista ratkaisua ei löydetty(, kun ei sitä ollut olemassakaan)."
Olihan se ratkaisu olemassa, ja se oli myös VAG:n saatavilla. Mutta kun yläkerroksen väki kuuli, että noin 300 € autoa kohden maksava BlueTec urearuiskutus olisi lisensioitu Daimlerilta, johto kielsi toimivan tekniikan käytön ja vaati VAG:n omaa halvempaa teknistä ratkaisua:
https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2017-01-13/vw-pulled-out-of-daimler-deal-before-embarking-on-diesel-cheat
Sokea-Reetta:"Tällä hetkellä noin 20 miljardin euron ero sillä, että läpäiseekö päästötestit huijaamalla vaiko käyttäen laillisia porsaanreikiä ko. testissä."
Tuossahan se normin noudattamisen ja huijauksen ero on.
Suurin porsas on vielä grillaamatta. Se on nimittäin politrukki, joka sääti direktiivin autojen testaamiseksi meillä epätodellisissa lämpötiloissa, mutta ei silti muuttanut Euroopan lämpötiloja itse säätämäänsä direktiiviä vastaavaksi.
Teollisuuskokemusta omaava mittausspeksin laatija olisi tiennyt, että sitä saat mitä mittaat, joten mittausnormi pitää rakentaa kohdemaanosan ilmastoon eikä olettaa kaikkien autojen starttaavan aina saunasta valmiiksi käyntilämpöisinä. NEDC normin säätäjille taitaa kylmäkäyntirikastuskin olla tuntematon asia?
"Lutz said GM engineers tested the VW vehicles, and broke them down, and said they could not figure out how they were meeting the California emission standards."
"The executive said no matter how hard Volvo tried to match the US diesel emissions standards using the same parts suppliers as Volkswagen, it could not do it."
Linkkeihin tutustuessasi varmaan hoksasit, että herrat Falck ja Lutz alamaisineen yrittivät selvittää miten VWG (ei siis Mersu) oli ratkaissut yhtälön suorituskyky/kulutus/päästöt, kun omien konsernien sisältä ratkaisua ei tuntunut löytyvän.
Tuo VWG:n ekonomien tekemä ratkaisu olla käyttämättä 300€ arvoista SCR-järjestelmää uutisoitiin jo syksyllä 2015.
http://jalopnik.com/vws-diesel-cheating-began-with-cost-cutting-report-1733348111
https://www.autoblog.com/2015/09/30/vw-diesel-fix-would-have-cost-335-per-vehicle/
Saksassa otetaan poliitikot mukaan selvittämään asiaa!
Saksan hallituksen ministerit ja autoalan johtajat kokoontuivat keskiviikkona kriisipalaveriin
http://www.is.fi/autot/art-2000005311753.html
Reetta hei, tutustuin toki linkittämääsi materiaaliin ja huomasin sen käsittelevän lähinnä Volkswagenia ja VAG:ta. Juuri siksi korjasinkin sinun joko tarkoituksella tai ymmärtämättömyydestä harhaanjohtavan virheellisen väittämäsi:
”Nahkahousujen sötöstykset pistettiin atomeiksi, mutta laillista ratkaisua ei löydetty(, kun ei sitä ollut olemassakaan).”
En tiedä, millä motiivilla syytät Baijerilaisilta mukamas puuttuvaa puhdistustekniikkaa linkittämäsi Niedersachsenilaisen Volkswagen / VAG materiaalin perusteella, mutta sinulla voisi nyt olla hyvä aika selvittää, mistä nahkahousu ja dirndl perinne tulee? Sen jälkeen voisit lakata syyllistämästä Baijerilaisia Volkswagenin aivan muualla tekemistä päätöksistä. Sait noinkin lyhyeen lauseeseen aika monta asiavirhettä:
Nahkahousujen (=baijerilaisten) sötöstyksiä ei linkkiesi mukaan edes tutkittu, vaan Volkkareita tutkittiin.
Nahkahousuilla oli jo silloin CA normit täyttävä puhdistustekniikka, mutta VAG:lla ei ollut.
Myös nahkahousuttomilla Niedersachsenilaisilla prässihousuissaan (Volkswagenilla) se sama toimiva ratkaisu olisi ollut käytettävissä (Baden-Wurttenbergistä lisensioituna), mutta he eivät sitä käyttäneet, kuten linkkisi osoittavat muidenkin valmistajien jo tienneen aiemmin.
Kumppani:
"Saksassa otetaan poliitikot mukaan selvittämään asiaa!"
http://www.marketwatch.com/story/merkel-complained-in-2010-about-california-emissions-rules-2015-11-12-121035519
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/koko-saksan-autoteollisuus-huijasi-ja-hallitus-tiesi/7nQenM5F
Kuulostaa yhtä uskottavalta, kuin TM:n VTT:ltä tilaama tutkimus, jossa yritettiin selvittää ohjelmistopäivityksen vaikutusta diesel-Golffin NOx-päästöihin.
En syytä baijerilaisia yhtään mistään. Niksmanni, nahkahousu yms. ovat käyttämiäni yleisnimityksiä kaikille saksalaisille osavaltiorajoista riippumatta.
Asiayhteydestä varmaan selvisi, että nahkahousulla ko. tapauksessa viittasin juurikin VWG:n palkkalistoilla olevaan insinööriin ottamatta sen kummemmin kantaa missäpäin Turkkia hän on syntynyt.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/diesel-porkkana-saksassa-vanhasta-autosta-jopa-8-000-euron-hyvitys/9s4HbsrB
Oikein ahtaasti tulkiten tuolla on ihan selkeä arbitraasin paikka.
Reetta:"En syytä baijerilaisia yhtään mistään. Niksmanni, nahkahousu yms. ovat käyttämiäni yleisnimityksiä kaikille saksalaisille"
No anteeksi vain kun luulin sinun nahkahousuista puhuessasi tarkoittavan sitä mitä sanoit.
Omassa tyylilajissasi: muista käyttää tyypillistä suomalaista Lapinpukua ja vaihda kenkäheinät usein kesäaikaan etteivät hiostu.
Näinköhän meirän nilkit painaa perässä?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ajokiellot-uhkaavat-dieseleita-saksassa-paivityksista-ja-alennuksista-huolimatta/XFKgVbnv
"Tavalliset autoilijat epäilevät valmistajien päinvastaisista vakuutteluista huolimatta, että päivitys vaikuttaa auton suorituskykyyn ja voi aiheuttaa myös teknisiä vaurioita. Autoliikkeissä ounastellaan, että useimmat autoilijat torjuvat päivitystarjouksen."
Dieselautojen myynti on laskenut 20 - 25 %. Vanhat dieselautot eivät käy lainkaan kaupaksi.
"KL:n tavoittamat autoliikkeiden omistajat vahvistavat, että dieseleiden myynti on kevään ja kesän kuluessa "romahtanut". Kauppiaat, jotka eivät halua nimiään julkisuuteen, puhuvat "noin 20-25 prosentin notkahduksista". Vanhojen käytettyjen dieselautojen myynti on kuulemma "jäätynyt tyystin"."
Ruotsalaisten ja brittien kokemusten perusteella ei ole ihme, että autoilijat arastelevat dieseleidensä päivittämistä.
Viime kädessä noi vanhemmat dieselit laivataan varmaan johonkin autoilun kehitysmaahan kuten Suomeen junge sternenä vast.
740GLE Reetalle:
No anteeksi vain kun luulin sinun nahkahousuista puhuessasi tarkoittavan sitä mitä sanoit.
Ihan vaan tiedoksi, että minäkin ymmärsin nahkahousuilla tarkoitettavan sakuja (ei virolaista olutta) yleisesti.
Siispä voi nääs nääs nääs nääs 740GLE... (enkä ole tamperelainen)
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/vwlta-huima-tarjous-saksassa-jopa-kymppitonni-uuden-dieselauton-ostajalle/WRDWkUeT
VWG nokitti Fordin tarjouksen.
Vai olisiko sittenkin ollut VAG tai VOW?
Rakkaalla lapsella on monta nimeä.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/audille-kovat-sakot-paastohuijauksesta
Noiden sakkojen perusteella ei kannata muuttaa valittua linjaa.