Sinnehän se alle sataseen VOW3 humpsahti. Lokakuun 7.päivään mennessä Volkkari julkaisee listan toimenpiteistä Dieselgaten tiimoilta. Jos listan toimenpiteet vaikuttavat kovinkin tyyriiltä (korjauskustannukset, korvaus omistajille menetetyistä ominaisuuksista(teho, vääntö, kulutus)), voidaan nähdä viikon takainen toisinto kurssikäppyrässä. Tosin tätä menoahan viikon päästä korjattavien autojen lukumäärä on jo ehtinyt tuplaantuakin.
Taitaapi verokarhukin päässä osingoille, jos Volkkarit korjataan säänneltyjen päästöjen normeihin lisääntyneillä CO2-päästöillä.
Tuommoisen perus paskan Octavian,Passatin tmv. Kulutus tulee nousemaan korjauksen jälkeen. Otetaan Co2:t uusiksi ja autoverot ja käyttömaksut sitten niiden mukaan. Niin ja tuollaisesta verovilpistä pitää tulla takautuvasti uudesta saakka ja 3kertaisena kuten esim.polttoöljyllä ajamisesta tulee.
VWG:n teeskenteli käyttävänsä, vaan ei käyttänyt NOx-katalysaattoria, kuten sitä kuuluu käyttää. Ko. kapistuksen ajoittainen puhdistus vaatii polttoainetta.
Nyt kun tuota polttoainetta ei käytetty, niin CO2-päästöt ovat alhaisemmat.
Tästä syystä verokarhulla on vielä hyvät mahdollisuudet päästä VW:n rahapussille.
NOx-katalysaattori (SCR) on jatkuvatoiminen purkki, joka ei vaadi ajoittaisesti lisää polttoainetta. Sen sijaaan se vaatii AdBlue-lisäaineen (Ammoniakin lähde) ruiskuttamisen pakokaasuvirtaan juuri ennen katalysaattoria.
Hiukkassuodatin taas puhdistetaan 'jälkipoltolla' -eli polttoaineen jälkiruiskutuksella nostetaan pakokaasujen lämpötilaa. Tällöin suodattimeen jäänyt noki palaa tuhkaksi, joka mahtuu pienempään tilaan kuin noki ja suodattimen lopullinen tukkeutuminen siirtyy hieman eteenpäin.
Jos SCR-kattia ei ole, niin NOx-päästöjä voi vähentää tehokkaalla ahtoilman jäähdytyksellä ja/tai pakokaasujen takaisinkierrätyksellä (EGR).
Nyt on jommalla kummalla puurot ja vellit sekaisin...
Volkkari teeskenteli käyttävänsä NOx-katalysaattoria (NAC), kun rahat (VW:n talousosaston mukaan 300€/kpl) eivät riittäneet SCR-järjestelmien asentamiseen.
Kiitos tiedosta. Eipä tuosta tekniikasta (dieseleissä käytettynä) ole paljoa kirjoiteltu -ainakaan tässä lehdessä. Lean-burn bensakoneissa NOx-luokusta on juttua ollut, mutta että dieseleissä myös... No onhan nykyaikaiset dieselit myös Lean-burn moottoreita, korkeine ahtopaineineen. Ehkä yksi syy miksi asia ei ole ollut esillä on se, että tekniikka on otettu ensin käyttöön USA:ssa (WV: 2008) Eurooppaa tiukempien NOx-rajojen vuoksi.
Taas yksi syy lisää miksi uutta diesel-autoa ei kannata ostaa -paitsi tietysti jos 'panee vahingon kiertämään' 2...3 vuoden ajelun jälkeen ;-)
Jenkeissä lähti tuulemaan, yhdessä Texasin piirikunnassa myyty 6000 NOx-huijattua Volkkaria>>>Volkkarille 100M$ haaste saastuttamisesta.
Jos n. 3000 muuta piirikuntaa haastavat Volkkarin vastaavalla kaavalla, kaikkien piirikuntien haasteissa vaaditaan yhteensä 8 miljardia dollaria.
Maksimisakko EPA:n mukaan 18 miljardia dollaria.
Jenkkiläisten VW-autoilijoiden joukkokanteet xx dollaria.
Korjauskustannukset Volkkarin mukaan 6,5 miljardia euroa, analyytikkojen mukaan ko. summa jää 1-3 miljardia lyhkäseksi.
Hyvitykset muuttuneista ominaisuuksista (teho, vääntö, kulutus) kuluttajille xx rahayksikköä.
Aikamoisen sopan osasivat keittää, VW:n mukaan auton varustaminen SCR-järjestelmällä olisi maksanut 300€/auto eli reilulla 3 miljardilla eurolla tuo olisi ollut vältettävissä. Noihin käytettyihin autoihin tuota SCR-järjestelmää ei leivota 300€/auto, tuskin leivotaan ollenkaan.
Nyt kun on kohkattu pari viikkoa VW:n päästöistä, olisi mielenkiintoista tietää, mitkä ovat
erimerkkisten dieselautojen oikeat päästöt pakoputken päästä mitattuna. Pitäisi erottaa asiat toisistaan. VW on huijannut markkinainformaatiossaan antamalla paremman kuvan päästöistä kuin ne todellisuudessa ovat. Nyt saa vaikutelman, että VW oikeat päästötkin ovat korkeammat kuin muiden. Onko näin? Kaupallinen vilppi on oma juttunsa, mutta oikeat päästöt ovat terveydelle ja ympäristölle vaarallisia. Tämä kai olisi tärkein asia.
Kattavaa tietoahan aiheesta ei vielä ole, mutta kärähtäneiden Volkkarien mukana maantiekokeen ajanut BMW X5 selvisi myös käytännön testistä. Ero muihin ei sinänsä ole suuri ihme, kun VW:ssa ei urealaitteistoa ole.
Credit Suissen analyytikot veikkailevat VW-Gaten lopulliseksi hintalapuksi 23-78 miljardia euroa.
Jälkimmäisen suunnan toteutuessa VWG huutelee jo valtiota apuun (tai johan se jo onkin) ja tuokin käppyrä painunee alle kahdeksankympin.
Ainakin uusi toimitusjohtaja Matthias Müller on luvannut ankeita aikoja. Kaikki projektit otetaan uudelleen suurennuslasin alle ja vain välttämättömät toteutetaan. Leikkurin alla lienee myös Meksikoon suunniteltu uusi autotehdas. Matthias Müller ilmoitti myös, että sponsorointi joutuu suurennuslasin alle. Tarkoittanee, että huhuille VW/Audi tulemisesta F1 voidaan laittaa piste. Mielenkiintoista on mitä tapahtuu WRC -toiminnalle. Jätetäänkö se henkiin supistuksien jälkeen vai luovutaanko kokonaan. Johtajien bonuksetkin ovat menossa viikatteen alle. Samoin tuotekehitystä supistetaan. Varsin kova vääntö tulee varmasti ay-liikkeen kanssa, koska Mueller ilmoitti, että työntekijöiden palkkoja on leikattava ja määrää vähennettävä.
EIB tutkii aikaisemmin myönnettyjen investointilainojen käyttöä ja harkitsee nopeutettua takaisinperintää
VW kenkäistiin pihalle DJ:n kestävän kehityksen indeksistä, ituhippi-aikaan yrityksille tärkeä
VWG:n suurimmilla markkinoilla alettiin myöskiin tutkimaan pari hassua Tiguania ja Passattia. Vaikkakin kiinalaiset viranomaiset eivät ole antaneet tuoda maahan kuin jokusen diesel-VW:n, imagotappio tulee olemaan valtava narahduksen sattuessa.
alihankkijoilta VWG vaatii miljardialennuksia, pystyvätkö alihankkijat vastaamaan haasteeseen vai meneekö kuluneilla stanssausvälineillä turaamiseksi?
VW:n Yhdysvaltojen toimintojen johtaja Horn syyttää päästöhuijauksesta vain paria-kolmea insinööriä, uskokoon ken tahtoo
ESG:n nimeen vannovat sijoittajat ihmeissään, onneksi kuitenkin Nallen firma ylläpitää VWG:tä portfoliossaan (vahingonkorvausvaateiden toivossa)
Tässä ketjussa keskustellaan VW:n nykytilasta ja tulevaisuudesta. Mielestäni osakekurssin taso on erittäin oleellinen asia tässä keskustelussa. Se nyt on sivuseikka, kuka niitä osakkeita omistaa, mutta tulinpa nyt maininneeni ostoni jossain kohtaa keskustelua.
Niin ja näin sopii tai ei. Suhteellisuudentaju auttaa sietämään paremmin omia virheitä ja siinä sivussa myös niitä muidenkin tekemiä.
Suomalaissijoittajat löysivät Volkswagenin osakkeen vasta skandaalin puhjettua. Siksi yksityissijoittajille ei ole tullut isoja tappioita Volkswagenin osakkeen sukelluksesta.
Kannattaa lukea tämä kyseinen keskustelu alusta alkaen niin ymmärrät ehkä paremmin mitä kukin tulkitsee ja mitä ei. Tässä näemmä putosit tulkintoinesi lavetilta heti kättelyssä. EI kannata vetää vääriä johtopäätöksiä kesken keskustelun kun tämäkin keskustelu elää kirjoittajien mukaisesti kuten pitääkin. Tuskin sekoitat tahallisesti kuten jotkut tekevät vaan puhtaasti oman tulkinnan mukaiseti tässä tapauksessa väärin. Mutta kuten sanoin lue keskustelu alusta alkaen, niin ei väärälle tulkinnalle jääne sijaa.
Huijausmoottorilla varustettua Volkswagen Passatia kaupannutta suomalaismiestä onnisti. Passat meni kaupaksi, mutta auton myynyttä Jannea, 46, harmittaa silti ”vietävästi”.
Sokea-Reetta se jaksaa lukea ja jakaa näitä VW uutisia. Hienoa että VW kiinnostaa! Kerrotko vielä miten ennusteesi osakekurssista meni noin niinkuin omasta mielestäsi? Kurssihan lähentelee nyt 130 euroa. Tuliko pahasti näpeille shorttien kanssa?
Tottahan toki kerron, hyvinhän ne meni. Kaksi ennustusta, joista toinen toteutui 2 päivän sisään ja toinen on edelleen voimassa (Dieselgaten lopullista hintalappua ei tiedä vielä kukaan). Vai oletko eri mieltä?
Vain yksi on kirjoittanut lyhyeksi myynnistä tässä ketjussa ja hän kertoi, ettei myy osakkeita lyhyeksi. Mistä sait päähäsi, että olen saanut näpeilleni VOW3:sta lyhyeksi myymällä?
Nyt kun varmaan panostat luetun ymmärtämiseen vähän enemmän, niin huomaat minun mainostaneeni Vontobelin vipuja syksyllä. Siitä mainoksesta vaarin ottaneet lienevät tyytyväisiä.
"Jälkimmäisen suunnan toteutuessa VWG huutelee jo valtiota apuun (tai johan se jo onkin) ja tuokin käppyrä painunee alle kahdeksankympin."
Piensijoittajien ostaessa osaketta 112 eurolla, puhuit tuulipuvun kahinasta. Ei kovin huono ostos tuulipuvuilla, kun kurssi on n. puolessa vuodessa nuossut yli 10 %.
Jos sinulla ei ole VOlkkariin liittyviä sijoituksia, tai et edes omista Volkkaria, niin aika omituista tuo jatkuva kitinä on. Harrastuksensa kullakin.
Sinnehän se alle sataseen VOW3 humpsahti. Lokakuun 7.päivään mennessä Volkkari julkaisee listan toimenpiteistä Dieselgaten tiimoilta. Jos listan toimenpiteet vaikuttavat kovinkin tyyriiltä (korjauskustannukset, korvaus omistajille menetetyistä ominaisuuksista(teho, vääntö, kulutus)), voidaan nähdä viikon takainen toisinto kurssikäppyrässä. Tosin tätä menoahan viikon päästä korjattavien autojen lukumäärä on jo ehtinyt tuplaantuakin.
Taitaapi verokarhukin päässä osingoille, jos Volkkarit korjataan säänneltyjen päästöjen normeihin lisääntyneillä CO2-päästöillä.
http://www.hs.fi/autot/a1442980465800
Ööö..... No onhan!
Tuommoisen perus paskan Octavian,Passatin tmv. Kulutus tulee nousemaan korjauksen jälkeen. Otetaan Co2:t uusiksi ja autoverot ja käyttömaksut sitten niiden mukaan. Niin ja tuollaisesta verovilpistä pitää tulla takautuvasti uudesta saakka ja 3kertaisena kuten esim.polttoöljyllä ajamisesta tulee.
kirjoittajalle "...............":
VWG:n teeskenteli käyttävänsä, vaan ei käyttänyt NOx-katalysaattoria, kuten sitä kuuluu käyttää. Ko. kapistuksen ajoittainen puhdistus vaatii polttoainetta.
Nyt kun tuota polttoainetta ei käytetty, niin CO2-päästöt ovat alhaisemmat.
Tästä syystä verokarhulla on vielä hyvät mahdollisuudet päästä VW:n rahapussille.
NOx-katalysaattori (SCR) on jatkuvatoiminen purkki, joka ei vaadi ajoittaisesti lisää polttoainetta. Sen sijaaan se vaatii AdBlue-lisäaineen (Ammoniakin lähde) ruiskuttamisen pakokaasuvirtaan juuri ennen katalysaattoria.
Hiukkassuodatin taas puhdistetaan 'jälkipoltolla' -eli polttoaineen jälkiruiskutuksella nostetaan pakokaasujen lämpötilaa. Tällöin suodattimeen jäänyt noki palaa tuhkaksi, joka mahtuu pienempään tilaan kuin noki ja suodattimen lopullinen tukkeutuminen siirtyy hieman eteenpäin.
Jos SCR-kattia ei ole, niin NOx-päästöjä voi vähentää tehokkaalla ahtoilman jäähdytyksellä ja/tai pakokaasujen takaisinkierrätyksellä (EGR).
opi304:
Nyt on jommalla kummalla puurot ja vellit sekaisin...
Volkkari teeskenteli käyttävänsä NOx-katalysaattoria (NAC), kun rahat (VW:n talousosaston mukaan 300€/kpl) eivät riittäneet SCR-järjestelmien asentamiseen.
http://www.fev.com/fileadmin/user_upload/Media/TechnicalPublications/Diesel_Systems/ParticulateMatterAndNOxExhaustAftertreatmentSystems.pdf
Tuonko tavaa, niin pysyy puurot ja vellit oikeilla lautasilla.
Ja jos kemiallisista kaavoista tykkää, niin kappaleesta 2.2 eteenpäin
https://www.dieselnet.com/tech/cat_nox-trap.php
Kiitos tiedosta. Eipä tuosta tekniikasta (dieseleissä käytettynä) ole paljoa kirjoiteltu -ainakaan tässä lehdessä. Lean-burn bensakoneissa NOx-luokusta on juttua ollut, mutta että dieseleissä myös... No onhan nykyaikaiset dieselit myös Lean-burn moottoreita, korkeine ahtopaineineen. Ehkä yksi syy miksi asia ei ole ollut esillä on se, että tekniikka on otettu ensin käyttöön USA:ssa (WV: 2008) Eurooppaa tiukempien NOx-rajojen vuoksi.
Taas yksi syy lisää miksi uutta diesel-autoa ei kannata ostaa -paitsi tietysti jos 'panee vahingon kiertämään' 2...3 vuoden ajelun jälkeen ;-)
Eipä kestä.
Jenkeissä lähti tuulemaan, yhdessä Texasin piirikunnassa myyty 6000 NOx-huijattua Volkkaria>>>Volkkarille 100M$ haaste saastuttamisesta.
Jos n. 3000 muuta piirikuntaa haastavat Volkkarin vastaavalla kaavalla, kaikkien piirikuntien haasteissa vaaditaan yhteensä 8 miljardia dollaria.
Maksimisakko EPA:n mukaan 18 miljardia dollaria.
Jenkkiläisten VW-autoilijoiden joukkokanteet xx dollaria.
Korjauskustannukset Volkkarin mukaan 6,5 miljardia euroa, analyytikkojen mukaan ko. summa jää 1-3 miljardia lyhkäseksi.
Hyvitykset muuttuneista ominaisuuksista (teho, vääntö, kulutus) kuluttajille xx rahayksikköä.
Aikamoisen sopan osasivat keittää, VW:n mukaan auton varustaminen SCR-järjestelmällä olisi maksanut 300€/auto eli reilulla 3 miljardilla eurolla tuo olisi ollut vältettävissä. Noihin käytettyihin autoihin tuota SCR-järjestelmää ei leivota 300€/auto, tuskin leivotaan ollenkaan.
Nyt kun on kohkattu pari viikkoa VW:n päästöistä, olisi mielenkiintoista tietää, mitkä ovat
erimerkkisten dieselautojen oikeat päästöt pakoputken päästä mitattuna. Pitäisi erottaa asiat toisistaan. VW on huijannut markkinainformaatiossaan antamalla paremman kuvan päästöistä kuin ne todellisuudessa ovat. Nyt saa vaikutelman, että VW oikeat päästötkin ovat korkeammat kuin muiden. Onko näin? Kaupallinen vilppi on oma juttunsa, mutta oikeat päästöt ovat terveydelle ja ympäristölle vaarallisia. Tämä kai olisi tärkein asia.
Kattavaa tietoahan aiheesta ei vielä ole, mutta kärähtäneiden Volkkarien mukana maantiekokeen ajanut BMW X5 selvisi myös käytännön testistä. Ero muihin ei sinänsä ole suuri ihme, kun VW:ssa ei urealaitteistoa ole.
Credit Suissen analyytikot veikkailevat VW-Gaten lopulliseksi hintalapuksi 23-78 miljardia euroa.
Jälkimmäisen suunnan toteutuessa VWG huutelee jo valtiota apuun (tai johan se jo onkin) ja tuokin käppyrä painunee alle kahdeksankympin.
http://www.bloomberg.com/quote/VOW3:GR
http://uk.businessinsider.com/credit-suisse-volkswagen-shares-could-fall-another-20-2015-10
Ainakin uusi toimitusjohtaja Matthias Müller on luvannut ankeita aikoja. Kaikki projektit otetaan uudelleen suurennuslasin alle ja vain välttämättömät toteutetaan. Leikkurin alla lienee myös Meksikoon suunniteltu uusi autotehdas. Matthias Müller ilmoitti myös, että sponsorointi joutuu suurennuslasin alle. Tarkoittanee, että huhuille VW/Audi tulemisesta F1 voidaan laittaa piste. Mielenkiintoista on mitä tapahtuu WRC -toiminnalle. Jätetäänkö se henkiin supistuksien jälkeen vai luovutaanko kokonaan. Johtajien bonuksetkin ovat menossa viikatteen alle. Samoin tuotekehitystä supistetaan. Varsin kova vääntö tulee varmasti ay-liikkeen kanssa, koska Mueller ilmoitti, että työntekijöiden palkkoja on leikattava ja määrää vähennettävä.
Synkät pilvet jatkavat kerääntymistään VWG:n ylle:
Ihan mukavasti niiden osakkeiden kanssa kävi, vaikka en pikavoittoja lähtenytkään hakemaan.
Minä keskustelen osakkeistani Kauppalehdessä, nämä asiat ei oikein mielestäni kuulu tekniikkaan.
Tässä ketjussa keskustellaan VW:n nykytilasta ja tulevaisuudesta. Mielestäni osakekurssin taso on erittäin oleellinen asia tässä keskustelussa. Se nyt on sivuseikka, kuka niitä osakkeita omistaa, mutta tulinpa nyt maininneeni ostoni jossain kohtaa keskustelua.
Niin ja näin sopii tai ei. Suhteellisuudentaju auttaa sietämään paremmin omia virheitä ja siinä sivussa myös niitä muidenkin tekemiä.
Suomalaissijoittajat löysivät Volkswagenin osakkeen vasta skandaalin puhjettua. Siksi yksityissijoittajille ei ole tullut isoja tappioita Volkswagenin osakkeen sukelluksesta.
http://www.taloussanomat.fi/porssi/2015/11/12/suomalaiset-menettaneet-satoja-tuhansia-euroja-volkswagen-skandaalissa/201514876/170
Tulkitset otsikon: Autotehtaiden osakkeenostajien tyhmyydellä ei ole rajoja.
Kannattaa lukea tämä kyseinen keskustelu alusta alkaen niin ymmärrät ehkä paremmin mitä kukin tulkitsee ja mitä ei. Tässä näemmä putosit tulkintoinesi lavetilta heti kättelyssä. EI kannata vetää vääriä johtopäätöksiä kesken keskustelun kun tämäkin keskustelu elää kirjoittajien mukaisesti kuten pitääkin. Tuskin sekoitat tahallisesti kuten jotkut tekevät vaan puhtaasti oman tulkinnan mukaiseti tässä tapauksessa väärin. Mutta kuten sanoin lue keskustelu alusta alkaen, niin ei väärälle tulkinnalle jääne sijaa.
Huijausmoottorilla varustettua Volkswagen Passatia kaupannutta suomalaismiestä onnisti. Passat meni kaupaksi, mutta auton myynyttä Jannea, 46, harmittaa silti ”vietävästi”.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1449201785337.html
Kohta voi olla käytettyä Volkkaria myynnissä "kolmannessa maailmassa":
http://www.taloussanomat.fi/autot/2016/03/25/ft-seuraavat-viikot-erittain-tarkeita-volkswagenille/20163328/304?pos=related
"Kolmannesta maailmasta" kerätyt rahat käytettäneen sitten näihin:
http://www.taloussanomat.fi/autot/2016/03/15/sijoittajilta-jattimainen-korvausvaatimus-volkswagenille/20162938/304?&n=2#commentsHere
Jenkkien kilpailuviranomainenkin keksi hintalapun VWG:n harhaanjohtaville mainoksille:
http://www.ft.com/cms/s/0/1234f9be-f5bf-11e5-9afe-dd2472ea263d.html#axzz44OCk9GLm
http://www.taloussanomat.fi/autot/2016/03/29/volkswagenille-uusi-oikeuskanne-yhdysvalloissa/20163404/304
VWG:n NOx-huijauksen kustannusten takia epäillään jo, että osingot jää tältä vuodelta jakamatta:
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagen-saattaa-jattaa-osakkeenomistajat-nuolemaan-nappejaan/v2JEVac3
Sokea-Reetta on kova Volkswagen fani kun kaivaa aiheesta kaiken tiedon.
Uuden mantereen valloitus ei ota onnistuakseen:
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagen-harkitsee-yhdysvalloista-lahtemista/SeAubS27
http://www.taloussanomat.fi/autot/2016/04/21/volkswagenille-pitka-lasku-yhdysvalloissa-ainakin-10-miljardia-dollaria/20164304/304?&n=2#commentsHere
Ruotsalaisen automedian mukaan autonvalmistaja lunastaa 0,5 miljoonaa tuotettansa takaisin:
http://www.vibilagare.se/nyheter/volkswagen-koper-tillbaka-i-usa
Sokea-Reetta se jaksaa lukea ja jakaa näitä VW uutisia. Hienoa että VW kiinnostaa! Kerrotko vielä miten ennusteesi osakekurssista meni noin niinkuin omasta mielestäsi? Kurssihan lähentelee nyt 130 euroa. Tuliko pahasti näpeille shorttien kanssa?
127,050
Tottahan toki kerron, hyvinhän ne meni. Kaksi ennustusta, joista toinen toteutui 2 päivän sisään ja toinen on edelleen voimassa (Dieselgaten lopullista hintalappua ei tiedä vielä kukaan). Vai oletko eri mieltä?
Vain yksi on kirjoittanut lyhyeksi myynnistä tässä ketjussa ja hän kertoi, ettei myy osakkeita lyhyeksi. Mistä sait päähäsi, että olen saanut näpeilleni VOW3:sta lyhyeksi myymällä?
Nyt kun varmaan panostat luetun ymmärtämiseen vähän enemmän, niin huomaat minun mainostaneeni Vontobelin vipuja syksyllä. Siitä mainoksesta vaarin ottaneet lienevät tyytyväisiä.
Niin, eikö ennustuksesi ollut alle 80 euroa?
"Jälkimmäisen suunnan toteutuessa VWG huutelee jo valtiota apuun (tai johan se jo onkin) ja tuokin käppyrä painunee alle kahdeksankympin."
Piensijoittajien ostaessa osaketta 112 eurolla, puhuit tuulipuvun kahinasta. Ei kovin huono ostos tuulipuvuilla, kun kurssi on n. puolessa vuodessa nuossut yli 10 %.
Jos sinulla ei ole VOlkkariin liittyviä sijoituksia, tai et edes omista Volkkaria, niin aika omituista tuo jatkuva kitinä on. Harrastuksensa kullakin.
Mitäpä jos lukisit sen kirjoittamani "ennustuksen" uudestaan?
Ota ihan sana kerrallaan ajan kanssa, niin ehkäpä se aukeaa.