Muuten tuo Motortrendin vertailu, jossa oli mukana S90 T6 AWD ja Mercedes E300 Sport, niin tässä jutussa annettiin ymmärtää ettei välttämättä enää ole kovin suurta tarvetta 6-sylinterisille moottoreille. Vertailun Volvo maksoi 66.000 dollaria ja Mersu 70.000 dollaria. Autot olivat keskihintaluokkaa Jenkeissä. Volvon tehot 316 hp ja Mersun 241 hp.
Volvo tuon testin voitti koska autossa ei ollut mitään puutteita testaajien mielestä. Sen sijaan Mersun automaattivaihteiston ja ajo-automatiikan toiminnassa havaittiin ongelmia ja epäjohdonmukaisuuksia.
Lisäksi E-sarjan takapenkkiä pidettiin testissä ahtaana. Mersu oli myös Volvoa kalliimpi.
Tässä Mersun loppu-arvio.
"Although the Mercedes E300 makes a good case for itself behind the wheel, its tight back-seat package and inconsistent self-driving suite combined with its test-highest $70,025 sticker price relegate it to second place."
Kysynkin nyt tuon testin perusteella että kumpi autoista tarvitsee enemmän tätä WhatCarin esiin tuomaa "premium-loikkaa", Volvo vaiko Mersu ?
Jollei WhatCarilta tule tähän asiaan mitään järkevää selvitystä, niin tällöin WhatCar on luokiteltavissa lähinnä paskanpuhujaksi. Tuossa linkki tähän vertailutestiin.
Anti-WC: " Muistaakseni itse kysyit nimimerkiltä Auto-m että onko hänen autonsa Volvo S40, vaikka kaikkien tiedossa on että autonsa on Audi A5."
Muistaakseni ????? Ei mitään ajatusta mistä puhut????"
Edelleen on sanottava, että Volvo tarvii sen yhden loikan vielä, iso loikka on jo otettu mutta vielä toistaiseksi Volvo kilpailee ennenminkin VW Passatin, Ford Mondeon ym. kanssa. Lähtökohtaisesti 1,9-litrainen kone ainoana koneena ei riitä.
Kannattaisi WhatCar opetella pyöristyssääntöjä. Ei se niin vaikeaa ole, ettet jopa sinäkin voisi oppia, että 1,969 pyöristetään kahdella desimaalilla 2,0:ksi.
Top Gear on valinnut V90:n maailman parhaaksi farmariksi vuonna 2016 eli palkintoja satelee ja vertailuvoittojakin tulee saksalaisista premiumeista aina välillä. Niin no siinähän se tulikin jo mainittua, että keitä vastaan Volvo ensisijaisesti kilpailee. Toki parhaat ylemmän keskiluokan mallit, kuten VW Passat ja Skoda Superb ovat myös erinomaisia autoja ja ovatpa nekin voittaneet testeissä premium-segmentin saksalaisia. Luokkarajat ja kategorioinnit alkaa hämärtyä muutenkin, kun ylemmän keskiluokan autot vaan paranee koko ajan. Itselleni ovat täysin varteenotettavia vaihtoehtoja myös esim. Mondeo ja uusi Insignia.
Tracktetst, Volvon moottoripaletti liittyi tähän hyvinkin oleellisesti, jos vain yhdistää asioita loogisesti. Selität, että 5 Bemariin ei tarvita ilmajousia, koska ne ovat melko harvinainen varuste autoissa. Eikö yli 500 hv V8 moottori ole vielä harvinaisempi, mutta sellaista kuitenkin kaipaat Volvoon. Sellaista Volvoa esimerkiksi Suomessa tuskin myytäisiin ainoatakaan ja saksalaisiakin luultavasti vain muutamia vuodessa. Ei täysi ilmajousitus edes ole tuossa luokassa mikään harvinaisuus, vaan sen saa sekä 3,0 l A6 Audiin, että Mersuun jo C sarjasta alkaen.
Oleellista ei ole mikä on kenenkin mielestä paras alusta. Oleellista on se, että tämä varuste puuttuu Volvosta ja Bemarista ja se on negatiivinen asia.
Nyt siis tuli kuitenkin ilmi, että sinun autossa on madallettu alusta, vaikka väitit toista nimimerkkiä valehtelijaksi kun hän näin totesi. Mitä merkitystä sillä on, että se on tehtaan varuste? Madallettu mikä madallettu. Eikä siinä mitään, minä en sinua matalasta alustasta arvostele, mutta miten voit syyttää toista valehtelijaksi, kun hän oli oikeassa?
Ja sekö oli osaltani vääristelyä, että sanan ilmajousitus edestä puuttui sana täysi? Voin tarkentaa, että jos puhun ilmajousituksesta, niin tarkoitan täyttä ilmajousitusta. Jos puhutaan vain osittaisesta ilmajousituksesta, niin tällöin tarkennan asiaa. Näin käsittääkseni ihan yleisesti tehdään.
"Edelleen on sanottava, että Volvo tarvii sen yhden loikan vielä, iso loikka on jo otettu mutta vielä toistaiseksi Volvo kilpailee ennenminkin VW Passatin, Ford Mondeon ym. kanssa. Lähtökohtaisesti 1,9-litrainen kone ainoana koneena ei riitä."
Esimerkiksi Mercedes-Benzin E-sarjaa on Suomessa myynnissä yhteensä 28 eri mallinimikettä, ja ainoastaan kuudessa mallinimikkeessä on suurempi kone kuin noin kaksi litraa. Minulla ei ole lukuja siitä miten myynti jakautuu eri mallien kesken, mutta olettaisin että eniten myydään näitä kaksilitraisia malleja.
Jos katsotaan E-Mersun moottoreiden tehoja, niin vain yhdessä mallissa on tehoa yli 400 hp, siinä on tehoa 401 hp ja auto maksaa alkaen 120.816 euroa. Volvon tehokkain moottori on T8, siinä on tuo 407 hp. S90 T8 maksaa alkaen 67.082 euroa. Kuka on niin urpo että menee ostamaan tällaisen 120.816 euroa maksavan Mersun kun vastaavan auton saa 67.082 eurolla ?
Tarkkoja lukuja tuskin kenelläkään täällä on, mutta eiköhän yli 90 % Suomessa uutena myytävistä E Mersuista ja Bemareista ole tällä hetkellä nelipyttyisiä. Kutoskoneita näkee silloin tällöin, mutta osa niistäkin on tuotu ulkomailta käytettynä, ja V8 moottoreilla varusteltuina näitä ei näe käytännössä ollenkaan. En itse ole vielä nähnyt yhtään kutoskoneista uutta eemeliä liikenteessä, tosin ei niitä myytykään ihan alusta alkaen.
"Jos katsotaan E-Mersun moottoreiden tehoja, niin vain yhdessä mallissa on tehoa yli 400 hp, siinä on tehoa 401 hp ja auto maksaa alkaen 120.816 euroa. Volvon tehokkain moottori on T8, siinä on tuo 407 hp. S90 T8 maksaa alkaen 67.082 euroa. Kuka on niin urpo että menee ostamaan tällaisen 120.816 euroa maksavan Mersun kun vastaavan auton saa 67.082 eurolla ?"
E-Klassesta on tarjolla parikin erilaista versiota, joiden tehot ovat noin 200 hevosvoimaa tuota korkeammalla. Taas disinformaation lähde on aktiivinen. Noita 400-600 hevosvoimaisia Mersuja näen joka päivä lukuisia, mutta yli 400 hevosvoimaista Volvoa en liene nähnyt koskaan. Urpoa on maksaa suomalaisia kateusveroa viisi- tai jops kuusinumeroisia summia.
"E-Klassesta on tarjolla parikin erilaista versiota, joiden tehot ovat noin 200 hevosvoimaa tuota korkeammalla. Taas disinformaation lähde on aktiivinen. Noita 400-600 hevosvoimaisia Mersuja näen joka päivä lukuisia, mutta yli 400 hevosvoimaista Volvoa en liene nähnyt koskaan. Urpoa on maksaa suomalaisia kateusveroa viisi- tai jops kuusinumeroisia summia."
Tietoni oli otettu Mersun Suomen hinnastosta, tehokkain kone siellä on 401 hp. Autoverolle ei kukaan voi mitään.
Mercedes esimerkiksi myy vuositasolla noin 2,5 miljoonaa autoa. Volvo myy vuositasolla hikiset 550.000 autoa. Jos on vähänkään maalaisjärkeä ja laskutaitoa, niin tajuaa sen ettei Volvon kannata kehittää mitään 408 - 600 hp hirviömoottoreita kun näitä tällaisia autoja myytäisin vuositasolla vain muutamia.
Miksi muuten kehtaat syyttää allekirjoittanutta "disinformaation lähteeksi" ja "jatkuvaksi suoraksi valehtelijaksi" kun tuotan tälle palstalle pääasiassa objektiivista tietoa. Tämä leiri, joka ei suhtaudu Volvoon neutraalisti, tuottaa tälle palstalle lähinnä näitä Veijo Esson baarin tason juttuja Volvosta. Sanoisin näin että moraalinen ja henkinen taso on todella alhainen tässä saksalaisautoilijoiden leirissä. Tällä palstalla on muun muassa sellainenkin henkilö joka on provoillut Volvosta yli yhdeksän vuotta.
MP-autoilija: "Kannattaisi WhatCar opetella pyöristyssääntöjä. Ei se niin vaikeaa ole, ettet jopa sinäkin voisi oppia, että 1,969 pyöristetään kahdella desimaalilla 2,0:ksi."
Niin muilla merkeillä, mutta Volvon perinne on toisenlainen.
B19 = 1986 cc
B21 = 2127 cc
B23, B230 = 2316 cc
B5244 = 2435 cc
Tällä perinteellä 1969 kokoiselle kuuluisi mottorikoodi "19". En tiedä, mikä tuon moottorikoodi oikeasti on, mutta ei kai siinä ole mitään häpeämistä, ettei Volvon perinteisiin kuulu myydä vajaita mittoja?
(2.5 lappu tinaviitosen persuuksissa oli selvä poikkeama normista. Nykyisin se osoittaa tinaviitosen, josta kannattaa pysyä erossa. Seuraava 2.4 versio samasta lohkosta on nimittäin marginaalisesti ripeäkulkuisempi, kivempi ajaa ja puodottaa kulutusta puolisentoista litraa sadalle)
Laajan moottorivalikoiman huono puoli on, että kaikki moottorit eivät ole kaiken aikaa ajan tasalla ja yhtä haluttavia. Eri moottorit ovat eri käyttäjille eri syistä haluttavia, mutta juuri tuota vanhaa bensakuutosta en osaa perustella kenellekään.
Ellei nelikko riitä, niin seuraava vaihtoehto on prioriteeteista riippuen AMG 43 tai 350 Bluetec. 3-litran diesel laulaa suohon tuon 3.5 litran bensakuutosen jo teholukemillaan, väännöstä ja polttoainetaloudesta puhumattakaan.
Miksi muuten kehtaat syyttää allekirjoittanutta ”disinformaation lähteeksi” ja ”jatkuvaksi suoraksi valehtelijaksi” kun tuotan tälle palstalle pääasiassa objektiivista tietoa."
Aika harvahan tuollaisia autoveroja maksaa - varsinkin Mersun AMG-malleista.
Levität tämän tästä disiformaatiota ja suoria valheita. Siksi kehtaan todeta sinun olevan valheiden ja disinformaation lähde.
"Laajan moottorivalikoiman huono puoli on, että kaikki moottorit eivät ole kaiken aikaa ajan tasalla ja yhtä haluttavia. Eri moottorit ovat eri käyttäjille eri syistä haluttavia, mutta juuri tuota vanhaa bensakuutosta en osaa perustella kenellekään.
Ellei nelikko riitä, niin seuraava vaihtoehto on prioriteeteista riippuen AMG 43 tai 350 Bluetec. 3-litran diesel laulaa suohon tuon 3.5 litran bensakuutosen jo teholukemillaan, väännöstä ja polttoainetaloudesta puhumattakaan."
En tiedä sitten, onko esimerkiksi Mersun sitten yhtään hitaampi tahti uusia moottoreitaan kuin kapeamman moottoripaletin omaavilla valmistajilla. Nythän Mersun uusi suora bensakutonen on jo esitelty ja se on tekniikaltaan varsin kiinnostavan oloinen. Uskon, että kevythybridinä sen polttoainetalouskin on hyvin kilpailukykyinen luokassaan, eikä tehonpuutteenkaan luulisi pahemmin vaivaavan.
"Aika harvahan tuollaisia autoveroja maksaa – varsinkin Mersun AMG-malleista.
Levität tämän tästä disiformaatiota ja suoria valheita. Siksi kehtaan todeta sinun olevan valheiden ja disinformaation lähde."
Sait NHB lähes täydellisen raivokohtauksen kun en vahingossa huomannut sitä että 740 GLE olikin koeistunut uuden E-sarjan eikä uutta S90 - Volvoa. Tein siis pienen virheen huolimattomuuttani, ja NHB saa tästä pikkuasiasta lähes täydellisen raivokohtauksen, alkaen syyttää minua "suoraksi jatkuvaksi valehtelijaksi". Eihän tällaisia väitteitä esittävällä henkilöllä voi olla minkäänlaista oikeudentajua. Kun NHB ei pysty yksilöimään väitteitään valehtelusta mitenkään, niin veikkaan että hän on pelkästään yleisesti ärsyyntynyt keskustelutavastani.
Mitä NHB:n omaan keskustelutyyliin tulee, niin hän kyttää kuin hauki kaislikossa muiden keskustelijoiden tekemiä vähäisiäkin virheitä. Kun NHB havaitsee pienenkin virheen jonkun keskustelijan viestissä, hän hyökkää raivokkaasti tämän keskustelijan kimppuun ja aloittaa Gestapo-tyylisen kuulustelun ja inttämisen.
NHB, olisiko siis syytä ottaa vähän rauhallisemmin ?
AntiWhatCar: "Kuka on niin urpo että menee ostamaan tällaisen 120.816 euroa maksavan Mersun kun vastaavan auton saa 67.082 eurolla ?"
Jos nuo ovat sinulle vastaavia, etkö osaa itse tehdä omaa valintaasi vaikkapa hinnan perusteella?
Minulle 67.000 € S90:sta olisi järjetön ostos, kun kotona jo oleva noin 6.700 € arvoinen S80 I ei ole vastaava, vaan hieman parempi auto.
Ymmärrän jonkun muun arvioivan tämänkin vertaluparin eri tavoin omista lähtökohdistaan, eikä minulla ole tarvetta nimitellä ihmisiä, joiden arvot poikkeavat omistani.
AntiWhatCar: "Kun NHB havaitsee pienenkin virheen jonkun keskustelijan viestissä, hän hyökkää raivokkaasti tämän keskustelijan kimppuun ja aloittaa Gestapo-tyylisen kuulustelun ja inttämisen."
Muutaman kerran on NHB saanut minutkin kiinni väittämästä jota olen pitänyt yleispätevänä, mutta en tarkennusta pyydettäessä löytänytkään evidenssiä.
Mitä pahaa on keskustelun rajaamisessa tosiasioihin?
Miten ihmessä sinun virheesi korjaaminen voi mennä inttämiseksi ja Gestapo-tyyliseksi kuulusteluksi, jos sinä joustavana ja omaksumiskykyisenä keskustelijana myönnät virheesi ja kiität sen korjannutta?
Niin kyllähän nuo vanhat Volvot ainakin ovat melko hiljaisia, tässä Vi Bilägaren vertailussa oli mukana vuosimallin 1991 Volvo 240 GLT sekä nykyautoja. 240 Volvossa mitattiin melua 74,2 desibeliä.
740 GLE:
"Minulle 67.000 € S90:sta olisi järjetön ostos, kun kotona jo oleva noin 6.700 € arvoinen S80 I ei ole vastaava, vaan hieman parempi auto."
Olisi kiva kuulla perustelusi paremmuudesta. Viittaat ilmeisesti ainakin takapenkin pääntilaan, mutta mikä muu on mielestäsi vanhassa S80 I-sukupolvessa paremmin kuin S90:ssä?
Itselläni kun on S80 II, niin vaikea on keksiä mikä olisi paremmin S80 I:ssä, paitsi myöskin se takapenkin pääntila, jolle en anna juuri arvoa koska mahdun itse hyvin molempien takapenkille.
Sama valheisiin perustuva argumentointisi vain jatkuu. Sitten vielä ihmettelet, miksi totean sinun valehtelevan.
"Kun NHB ei pysty yksilöimään väitteitään valehtelusta mitenkään..."
Pystyn kyllä. Kun esimerkiksi kirjoitin, että ennätysvuonna XC90 myi jotain, niin sinä käänsit sen heti niin, että olisin Volvon väittänyt myyneen joka vuosi tuon määrän. Ei tuollainen ole mikään vahinko vaan ihan puhdas tietoinen valehtelu. Keskustelu sun kanssa on aina näiden enemmän ja vähemmän törkeiden valheiden oikomista. Siksipä tuollainen keskusteleminen ei oikein houkuttelekaan.
"Miten ihmessä sinun virheesi korjaaminen voi mennä inttämiseksi ja Gestapo-tyyliseksi kuulusteluksi, jos sinä joustavana ja omaksumiskykyisenä keskustelijana myönnät virheesi ja kiität sen korjannutta?"
Jep, kyllä periaatteena pitää olla se että jos on tehnyt jonkin virheen, niin tämä virhe pitää korjata. Esimerkiksi väärät faktat tulee korjata. Kukaan tuskin tahallisesti kertoo vääriä faktoja, yleensä on kyse vahingosta. Itse myönnän sen että olen voinut syyllistyä esimerkiksi autotestien liian yksipuoliseen referoimiseen.
Kun selostin Mercedeksen myynnissä olevia E-sarjan automalleja, en voinut tietää sitä että NHB:n mielestä olisi pitänyt ottaa huomioon myös ne mallit jotka eivät ilmene Suomen hinnastosta.
Ja autoveron takia olisi ilmeisesti pitänyt verrata keskenään E-sarjan hybridiä ja tätä S90 T8 - mallia. Molempien hinta on noin 67.000 euroa, ja tehoja tässä hybridimersussa on 299 hp.
"Pystyn kyllä. Kun esimerkiksi kirjoitin, että ennätysvuonna XC90 myi jotain, niin sinä käänsit sen heti niin, että olisin Volvon väittänyt myyneen joka vuosi tuon määrän. Ei tuollainen ole mikään vahinko vaan ihan puhdas tietoinen valehtelu. Keskustelu sun kanssa on aina näiden enemmän ja vähemmän törkeiden valheiden oikomista. Siksipä tuollainen keskusteleminen ei oikein houkuttelekaan."
Pääväittämäsi oli että uusi Volvo XC 90 ei myy enempää kuin edeltäjänsä. Itse laskin että autoa on myyty 13 vuoden aikana siten että keskimäärin on vuodessa myyty 48.924 autoa. Jos arvioidaan kysymystä siitä myykö uusi XC 90 paremmin vaiko huonommin kuin edeltäjänsä, niin kyllä kai olisi kohtuullista tehdä vertailu muihinkin myyntivuosiin kuin esimerkiksi pelkästään huippuvuoteen 2005 jolloin myytiin 86.000 autoa.
Mikäköhän muuten synnyttää tuon vimman pyrkiä todistelemaan että uusi XC 90 myy korkeintaan saman verran kuin edeltäjänsä ? Kukaan täysijärkinenhän ei tuollaista harrasta.
Koetko tosiaan olevasi kykenevä arviomaan kenenkään täysjäkisyyttä? Jokainen täysjärkinen tajuaa sen, että yli-ikäiseksi elänyt malli ei enää viimeisinä vuosinaan kummoisesti myy. Varsinkin kun tekniikankin kehitys oli heikkoa. Vertaan siis uutta ja vanhaa malli saman ikäisinä. Moni voisi varmaankin luulla, että tuo on objektiivista, mutta sinulla on varmaankin parempi ajatus.
Unohtaa ei kannata myöskään sitä, että tämän luokan markkinat ovat kasvaneet rajusti kuluneiden tällä aikajänteellä.
"Koetko tosiaan olevasi kykenevä arviomaan kenenkään täysjäkisyyttä? Jokainen täysjärkinen tajuaa sen, että yli-ikäiseksi elänyt malli ei enää viimeisinä vuosinaan kummoisesti myy. Varsinkin kun tekniikankin kehitys oli heikkoa. Vertaan siis uutta ja vanhaa malli saman ikäisinä. Moni voisi varmaankin luulla, että tuo on objektiivista, mutta sinulla on varmaankin parempi ajatus.
Unohtaa ei kannata myöskään sitä, että tämän luokan markkinat ovat kasvaneet rajusti kuluneiden tällä aikajänteellä."
Toki mietin tuota mallin vanhentuneisuutta, ja sitä ovatko esimerkiksi vuosien 2010 - 2014 myyntiluvut enää vertailukelpoisia.
On kuitenkin todettava että jo vuonna 2009 myynti oli laskenut 32.754 kappaleeseen. 2009 ilmeisesti oli auton seitsemäs myyntivuosi. Ainakin tämän vuoden myyntiluvut ovat vielä vertailukelpoisia.
"Kuka on niin urpo että menee ostamaan tällaisen 120.816 euroa maksavan Mersun kun vastaavan auton saa 67.082 eurolla ?"
Niin, kyllähän se E-sarjan 300 hybridi on se kelvollinen verrokki kun hintaa ajatellaan ja mitä sillä saa. Harvoin auton ostajille on se toista vaihtoehtoa puolet halvempi mikään todellinen vaihtoehto- vai onko ?
Toisaalta, miksipä sitä ei pärjäisi 1.0 TSI Octavialla sen sijaan, että ostaisi A6 Audin ? Samat ajot hoituu ja tilojenkin puolesta aika lähellä. Ainahan sitä tarpeilla perustellaan, mutta taitaa tässäkin keskustelussa olla mukana aika lailla muita arvoja sekä asenteita, kuin absoluuttisesti autojen paremmuus asioita- vai mitä ?
Yritin vain seurata keskustelun suuntaa ja kehitystä, mutta taitaa pyöriä ympyrää...
E hybridi olisikin ollut ihan varteenotettava vaihtoehto T8:lle, mikäli Mersuun olisi saanut nelivedon. Tosin kyllähän tuostakin Mersusta tulisi samoilla varusteluilla selvästi Volvoa kalliimpi, mutta ehkä jotenkin järjellisen hintainen vielä.
XC90:en myyntimääristä sen verran, että se myi marraskuussa globaalisti 7872 kappaletta. Tällä vauhdilla se myisi jo reilusti yli 90.000 kpl vuodessa. Nyt liukuvan vuoden tulos on n. 81.400 autoa.
NHB "unohtaa" jatkuvasti myös huomioida, että nykyinen XC90 on suhteessa selvästi kalliimpi auto kuin edeltäjänsä. Myyntimääriä ei siis voi suoraan verrata.
"On kuitenkin todettava että jo vuonna 2009 myynti oli laskenut 32.754 kappaleeseen. 2009 ilmeisesti oli auton seitsemäs myyntivuosi. Ainakin tämän vuoden myyntiluvut ovat vielä vertailukelpoisia."
Eli siis 2-vuotiasta ei kuulu verrata 2-vuotiaseen, vaan 2-vuotiasta kuuluu verrata pitkälti päivittämättämään ja valmistajan myyntihuhujen runtelemaan 7-vuotiaaseen malliin, jonka myynti syöksyi maailmaa ja erityisesti päämarkkinaa ravistelevan talouskriisin mukana. Tätä on se sinun objektiivisuus. Selitä miksi minun tapani verrata malleja saman ikäisinä toisiinsa on huono, mutta sinun vertailusi eri ikäisten mallien välillä markkinakriisin kera on objektiivisempi? Vastaa tähän äläkä jälleen kerran ala selittelemään jotain muuta.
"E-sarjakin näyttää oikein tyylikkäältä niissä kuvissa mitä siitä on salaa päästy ottamaan."
Mikä juoni tässä nyt on? Miksi tuota pitäisi kuvata salaa? Kun koeajoin uuden E-Klassen keväällä, niin kyllä siitä olisi voinut kuvia ottaa ihan avoimestikin, mutta eipä sillä kertaa ollut aikaa tai kiinnostustakaan valokuvaukseen, vaan koeajoretki jatkui sulavasti eteenpäin.
"Anti-WC: ” …että ajelet ainoastaan jollakin 2000-luvun alun takapotku-bimmerillä”
Edelleen kysyn liittyykö tähän ongelma?? Mitä kertoo asenteesta?"
Muistaakseni itse kysyit nimimerkiltä Auto-m että onko hänen autonsa Volvo S40, vaikka kaikkien tiedossa on että autonsa on Audi A5.
Muuten tuo Motortrendin vertailu, jossa oli mukana S90 T6 AWD ja Mercedes E300 Sport, niin tässä jutussa annettiin ymmärtää ettei välttämättä enää ole kovin suurta tarvetta 6-sylinterisille moottoreille. Vertailun Volvo maksoi 66.000 dollaria ja Mersu 70.000 dollaria. Autot olivat keskihintaluokkaa Jenkeissä. Volvon tehot 316 hp ja Mersun 241 hp.
Volvo tuon testin voitti koska autossa ei ollut mitään puutteita testaajien mielestä. Sen sijaan Mersun automaattivaihteiston ja ajo-automatiikan toiminnassa havaittiin ongelmia ja epäjohdonmukaisuuksia.
Lisäksi E-sarjan takapenkkiä pidettiin testissä ahtaana. Mersu oli myös Volvoa kalliimpi.
Tässä Mersun loppu-arvio.
"Although the Mercedes E300 makes a good case for itself behind the wheel, its tight back-seat package and inconsistent self-driving suite combined with its test-highest $70,025 sticker price relegate it to second place."
Kysynkin nyt tuon testin perusteella että kumpi autoista tarvitsee enemmän tätä WhatCarin esiin tuomaa "premium-loikkaa", Volvo vaiko Mersu ?
Jollei WhatCarilta tule tähän asiaan mitään järkevää selvitystä, niin tällöin WhatCar on luokiteltavissa lähinnä paskanpuhujaksi. Tuossa linkki tähän vertailutestiin.
http://ra.fi/XwB2
Anti-WC: " Muistaakseni itse kysyit nimimerkiltä Auto-m että onko hänen autonsa Volvo S40, vaikka kaikkien tiedossa on että autonsa on Audi A5."
Muistaakseni ????? Ei mitään ajatusta mistä puhut????"
Edelleen on sanottava, että Volvo tarvii sen yhden loikan vielä, iso loikka on jo otettu mutta vielä toistaiseksi Volvo kilpailee ennenminkin VW Passatin, Ford Mondeon ym. kanssa. Lähtökohtaisesti 1,9-litrainen kone ainoana koneena ei riitä.
Kannattaisi WhatCar opetella pyöristyssääntöjä. Ei se niin vaikeaa ole, ettet jopa sinäkin voisi oppia, että 1,969 pyöristetään kahdella desimaalilla 2,0:ksi.
http://www.topgear.com/car-news/top-gear-magazine/revealed-winners-tg-mags-best-cars-world-2016#17
http://teknikensvarld.se/volvo-v90-utsedd-till-varldens-basta-kombi-360755/
Top Gear on valinnut V90:n maailman parhaaksi farmariksi vuonna 2016 eli palkintoja satelee ja vertailuvoittojakin tulee saksalaisista premiumeista aina välillä. Niin no siinähän se tulikin jo mainittua, että keitä vastaan Volvo ensisijaisesti kilpailee. Toki parhaat ylemmän keskiluokan mallit, kuten VW Passat ja Skoda Superb ovat myös erinomaisia autoja ja ovatpa nekin voittaneet testeissä premium-segmentin saksalaisia. Luokkarajat ja kategorioinnit alkaa hämärtyä muutenkin, kun ylemmän keskiluokan autot vaan paranee koko ajan. Itselleni ovat täysin varteenotettavia vaihtoehtoja myös esim. Mondeo ja uusi Insignia.
Tracktetst, Volvon moottoripaletti liittyi tähän hyvinkin oleellisesti, jos vain yhdistää asioita loogisesti. Selität, että 5 Bemariin ei tarvita ilmajousia, koska ne ovat melko harvinainen varuste autoissa. Eikö yli 500 hv V8 moottori ole vielä harvinaisempi, mutta sellaista kuitenkin kaipaat Volvoon. Sellaista Volvoa esimerkiksi Suomessa tuskin myytäisiin ainoatakaan ja saksalaisiakin luultavasti vain muutamia vuodessa. Ei täysi ilmajousitus edes ole tuossa luokassa mikään harvinaisuus, vaan sen saa sekä 3,0 l A6 Audiin, että Mersuun jo C sarjasta alkaen.
Oleellista ei ole mikä on kenenkin mielestä paras alusta. Oleellista on se, että tämä varuste puuttuu Volvosta ja Bemarista ja se on negatiivinen asia.
Nyt siis tuli kuitenkin ilmi, että sinun autossa on madallettu alusta, vaikka väitit toista nimimerkkiä valehtelijaksi kun hän näin totesi. Mitä merkitystä sillä on, että se on tehtaan varuste? Madallettu mikä madallettu. Eikä siinä mitään, minä en sinua matalasta alustasta arvostele, mutta miten voit syyttää toista valehtelijaksi, kun hän oli oikeassa?
Ja sekö oli osaltani vääristelyä, että sanan ilmajousitus edestä puuttui sana täysi? Voin tarkentaa, että jos puhun ilmajousituksesta, niin tarkoitan täyttä ilmajousitusta. Jos puhutaan vain osittaisesta ilmajousituksesta, niin tällöin tarkennan asiaa. Näin käsittääkseni ihan yleisesti tehdään.
.
"Edelleen on sanottava, että Volvo tarvii sen yhden loikan vielä, iso loikka on jo otettu mutta vielä toistaiseksi Volvo kilpailee ennenminkin VW Passatin, Ford Mondeon ym. kanssa. Lähtökohtaisesti 1,9-litrainen kone ainoana koneena ei riitä."
Esimerkiksi Mercedes-Benzin E-sarjaa on Suomessa myynnissä yhteensä 28 eri mallinimikettä, ja ainoastaan kuudessa mallinimikkeessä on suurempi kone kuin noin kaksi litraa. Minulla ei ole lukuja siitä miten myynti jakautuu eri mallien kesken, mutta olettaisin että eniten myydään näitä kaksilitraisia malleja.
Jos katsotaan E-Mersun moottoreiden tehoja, niin vain yhdessä mallissa on tehoa yli 400 hp, siinä on tehoa 401 hp ja auto maksaa alkaen 120.816 euroa. Volvon tehokkain moottori on T8, siinä on tuo 407 hp. S90 T8 maksaa alkaen 67.082 euroa. Kuka on niin urpo että menee ostamaan tällaisen 120.816 euroa maksavan Mersun kun vastaavan auton saa 67.082 eurolla ?
Tarkkoja lukuja tuskin kenelläkään täällä on, mutta eiköhän yli 90 % Suomessa uutena myytävistä E Mersuista ja Bemareista ole tällä hetkellä nelipyttyisiä. Kutoskoneita näkee silloin tällöin, mutta osa niistäkin on tuotu ulkomailta käytettynä, ja V8 moottoreilla varusteltuina näitä ei näe käytännössä ollenkaan. En itse ole vielä nähnyt yhtään kutoskoneista uutta eemeliä liikenteessä, tosin ei niitä myytykään ihan alusta alkaen.
"Jos katsotaan E-Mersun moottoreiden tehoja, niin vain yhdessä mallissa on tehoa yli 400 hp, siinä on tehoa 401 hp ja auto maksaa alkaen 120.816 euroa. Volvon tehokkain moottori on T8, siinä on tuo 407 hp. S90 T8 maksaa alkaen 67.082 euroa. Kuka on niin urpo että menee ostamaan tällaisen 120.816 euroa maksavan Mersun kun vastaavan auton saa 67.082 eurolla ?"
E-Klassesta on tarjolla parikin erilaista versiota, joiden tehot ovat noin 200 hevosvoimaa tuota korkeammalla. Taas disinformaation lähde on aktiivinen. Noita 400-600 hevosvoimaisia Mersuja näen joka päivä lukuisia, mutta yli 400 hevosvoimaista Volvoa en liene nähnyt koskaan. Urpoa on maksaa suomalaisia kateusveroa viisi- tai jops kuusinumeroisia summia.
Onko sekin kateusvero kun tuloista otetaan liki puolet veroja?
Jos urpolla on rahaa mihin sitä pitää säästää?
"E-Klassesta on tarjolla parikin erilaista versiota, joiden tehot ovat noin 200 hevosvoimaa tuota korkeammalla. Taas disinformaation lähde on aktiivinen. Noita 400-600 hevosvoimaisia Mersuja näen joka päivä lukuisia, mutta yli 400 hevosvoimaista Volvoa en liene nähnyt koskaan. Urpoa on maksaa suomalaisia kateusveroa viisi- tai jops kuusinumeroisia summia."
Tietoni oli otettu Mersun Suomen hinnastosta, tehokkain kone siellä on 401 hp. Autoverolle ei kukaan voi mitään.
Mercedes esimerkiksi myy vuositasolla noin 2,5 miljoonaa autoa. Volvo myy vuositasolla hikiset 550.000 autoa. Jos on vähänkään maalaisjärkeä ja laskutaitoa, niin tajuaa sen ettei Volvon kannata kehittää mitään 408 - 600 hp hirviömoottoreita kun näitä tällaisia autoja myytäisin vuositasolla vain muutamia.
Miksi muuten kehtaat syyttää allekirjoittanutta "disinformaation lähteeksi" ja "jatkuvaksi suoraksi valehtelijaksi" kun tuotan tälle palstalle pääasiassa objektiivista tietoa. Tämä leiri, joka ei suhtaudu Volvoon neutraalisti, tuottaa tälle palstalle lähinnä näitä Veijo Esson baarin tason juttuja Volvosta. Sanoisin näin että moraalinen ja henkinen taso on todella alhainen tässä saksalaisautoilijoiden leirissä. Tällä palstalla on muun muassa sellainenkin henkilö joka on provoillut Volvosta yli yhdeksän vuotta.
MP-autoilija: "Kannattaisi WhatCar opetella pyöristyssääntöjä. Ei se niin vaikeaa ole, ettet jopa sinäkin voisi oppia, että 1,969 pyöristetään kahdella desimaalilla 2,0:ksi."
Niin muilla merkeillä, mutta Volvon perinne on toisenlainen.
B19 = 1986 cc
B21 = 2127 cc
B23, B230 = 2316 cc
B5244 = 2435 cc
Tällä perinteellä 1969 kokoiselle kuuluisi mottorikoodi "19". En tiedä, mikä tuon moottorikoodi oikeasti on, mutta ei kai siinä ole mitään häpeämistä, ettei Volvon perinteisiin kuulu myydä vajaita mittoja?
(2.5 lappu tinaviitosen persuuksissa oli selvä poikkeama normista. Nykyisin se osoittaa tinaviitosen, josta kannattaa pysyä erossa. Seuraava 2.4 versio samasta lohkosta on nimittäin marginaalisesti ripeäkulkuisempi, kivempi ajaa ja puodottaa kulutusta puolisentoista litraa sadalle)
AntiWhatCar: "Mercedes E300"
Laajan moottorivalikoiman huono puoli on, että kaikki moottorit eivät ole kaiken aikaa ajan tasalla ja yhtä haluttavia. Eri moottorit ovat eri käyttäjille eri syistä haluttavia, mutta juuri tuota vanhaa bensakuutosta en osaa perustella kenellekään.
Ellei nelikko riitä, niin seuraava vaihtoehto on prioriteeteista riippuen AMG 43 tai 350 Bluetec. 3-litran diesel laulaa suohon tuon 3.5 litran bensakuutosen jo teholukemillaan, väännöstä ja polttoainetaloudesta puhumattakaan.
"Autoverolle ei kukaan voi mitään.
Miksi muuten kehtaat syyttää allekirjoittanutta ”disinformaation lähteeksi” ja ”jatkuvaksi suoraksi valehtelijaksi” kun tuotan tälle palstalle pääasiassa objektiivista tietoa."
Aika harvahan tuollaisia autoveroja maksaa - varsinkin Mersun AMG-malleista.
Levität tämän tästä disiformaatiota ja suoria valheita. Siksi kehtaan todeta sinun olevan valheiden ja disinformaation lähde.
"Laajan moottorivalikoiman huono puoli on, että kaikki moottorit eivät ole kaiken aikaa ajan tasalla ja yhtä haluttavia. Eri moottorit ovat eri käyttäjille eri syistä haluttavia, mutta juuri tuota vanhaa bensakuutosta en osaa perustella kenellekään.
Ellei nelikko riitä, niin seuraava vaihtoehto on prioriteeteista riippuen AMG 43 tai 350 Bluetec. 3-litran diesel laulaa suohon tuon 3.5 litran bensakuutosen jo teholukemillaan, väännöstä ja polttoainetaloudesta puhumattakaan."
En tiedä sitten, onko esimerkiksi Mersun sitten yhtään hitaampi tahti uusia moottoreitaan kuin kapeamman moottoripaletin omaavilla valmistajilla. Nythän Mersun uusi suora bensakutonen on jo esitelty ja se on tekniikaltaan varsin kiinnostavan oloinen. Uskon, että kevythybridinä sen polttoainetalouskin on hyvin kilpailukykyinen luokassaan, eikä tehonpuutteenkaan luulisi pahemmin vaivaavan.
"Aika harvahan tuollaisia autoveroja maksaa – varsinkin Mersun AMG-malleista.
Levität tämän tästä disiformaatiota ja suoria valheita. Siksi kehtaan todeta sinun olevan valheiden ja disinformaation lähde."
Sait NHB lähes täydellisen raivokohtauksen kun en vahingossa huomannut sitä että 740 GLE olikin koeistunut uuden E-sarjan eikä uutta S90 - Volvoa. Tein siis pienen virheen huolimattomuuttani, ja NHB saa tästä pikkuasiasta lähes täydellisen raivokohtauksen, alkaen syyttää minua "suoraksi jatkuvaksi valehtelijaksi". Eihän tällaisia väitteitä esittävällä henkilöllä voi olla minkäänlaista oikeudentajua. Kun NHB ei pysty yksilöimään väitteitään valehtelusta mitenkään, niin veikkaan että hän on pelkästään yleisesti ärsyyntynyt keskustelutavastani.
Mitä NHB:n omaan keskustelutyyliin tulee, niin hän kyttää kuin hauki kaislikossa muiden keskustelijoiden tekemiä vähäisiäkin virheitä. Kun NHB havaitsee pienenkin virheen jonkun keskustelijan viestissä, hän hyökkää raivokkaasti tämän keskustelijan kimppuun ja aloittaa Gestapo-tyylisen kuulustelun ja inttämisen.
NHB, olisiko siis syytä ottaa vähän rauhallisemmin ?
AntiWhatCar: "Kuka on niin urpo että menee ostamaan tällaisen 120.816 euroa maksavan Mersun kun vastaavan auton saa 67.082 eurolla ?"
Jos nuo ovat sinulle vastaavia, etkö osaa itse tehdä omaa valintaasi vaikkapa hinnan perusteella?
Minulle 67.000 € S90:sta olisi järjetön ostos, kun kotona jo oleva noin 6.700 € arvoinen S80 I ei ole vastaava, vaan hieman parempi auto.
Ymmärrän jonkun muun arvioivan tämänkin vertaluparin eri tavoin omista lähtökohdistaan, eikä minulla ole tarvetta nimitellä ihmisiä, joiden arvot poikkeavat omistani.
AntiWhatCar: "Kun NHB havaitsee pienenkin virheen jonkun keskustelijan viestissä, hän hyökkää raivokkaasti tämän keskustelijan kimppuun ja aloittaa Gestapo-tyylisen kuulustelun ja inttämisen."
Muutaman kerran on NHB saanut minutkin kiinni väittämästä jota olen pitänyt yleispätevänä, mutta en tarkennusta pyydettäessä löytänytkään evidenssiä.
Mitä pahaa on keskustelun rajaamisessa tosiasioihin?
Miten ihmessä sinun virheesi korjaaminen voi mennä inttämiseksi ja Gestapo-tyyliseksi kuulusteluksi, jos sinä joustavana ja omaksumiskykyisenä keskustelijana myönnät virheesi ja kiität sen korjannutta?
Niin kyllähän nuo vanhat Volvot ainakin ovat melko hiljaisia, tässä Vi Bilägaren vertailussa oli mukana vuosimallin 1991 Volvo 240 GLT sekä nykyautoja. 240 Volvossa mitattiin melua 74,2 desibeliä.
Mercedes S-klass: 72,4.
Volvo V60 CC: 73,2.
Audi A6 Avant: 73,5.
Volvo V70: 73,6.
Volvo XC60: 73,8.
Volvo V90: 73,8.
Skoda Superb: 73,9.
VW Passat Sportscombi: 74,2.
Volvo 240 GLT-91: 74,2.
VW Golf: 74,5.
Seuraavassa listassa ovat meluisimmat autot.
Peugeot 208: 78,0.
Audi A3 Sportback: 78,0.
Hyundai i20 Active: 78,2.
Renault Clio: 78,4.
Skoda Fabia: 78,6.
Opel Corsa: 78,8.
Dacia Duster: 79,0.
Toyota Yaris: 79,4.
kia Cee´d SW: 79,6.
Kia Picanto: 80,2.
Mazda MX-5: 82,4.
740 GLE:
"Minulle 67.000 € S90:sta olisi järjetön ostos, kun kotona jo oleva noin 6.700 € arvoinen S80 I ei ole vastaava, vaan hieman parempi auto."
Olisi kiva kuulla perustelusi paremmuudesta. Viittaat ilmeisesti ainakin takapenkin pääntilaan, mutta mikä muu on mielestäsi vanhassa S80 I-sukupolvessa paremmin kuin S90:ssä?
Itselläni kun on S80 II, niin vaikea on keksiä mikä olisi paremmin S80 I:ssä, paitsi myöskin se takapenkin pääntila, jolle en anna juuri arvoa koska mahdun itse hyvin molempien takapenkille.
"Sait NHB lähes täydellisen raivokohtauksen"
Sama valheisiin perustuva argumentointisi vain jatkuu. Sitten vielä ihmettelet, miksi totean sinun valehtelevan.
"Kun NHB ei pysty yksilöimään väitteitään valehtelusta mitenkään..."
Pystyn kyllä. Kun esimerkiksi kirjoitin, että ennätysvuonna XC90 myi jotain, niin sinä käänsit sen heti niin, että olisin Volvon väittänyt myyneen joka vuosi tuon määrän. Ei tuollainen ole mikään vahinko vaan ihan puhdas tietoinen valehtelu. Keskustelu sun kanssa on aina näiden enemmän ja vähemmän törkeiden valheiden oikomista. Siksipä tuollainen keskusteleminen ei oikein houkuttelekaan.
"Miten ihmessä sinun virheesi korjaaminen voi mennä inttämiseksi ja Gestapo-tyyliseksi kuulusteluksi, jos sinä joustavana ja omaksumiskykyisenä keskustelijana myönnät virheesi ja kiität sen korjannutta?"
Jep, kyllä periaatteena pitää olla se että jos on tehnyt jonkin virheen, niin tämä virhe pitää korjata. Esimerkiksi väärät faktat tulee korjata. Kukaan tuskin tahallisesti kertoo vääriä faktoja, yleensä on kyse vahingosta. Itse myönnän sen että olen voinut syyllistyä esimerkiksi autotestien liian yksipuoliseen referoimiseen.
Kun selostin Mercedeksen myynnissä olevia E-sarjan automalleja, en voinut tietää sitä että NHB:n mielestä olisi pitänyt ottaa huomioon myös ne mallit jotka eivät ilmene Suomen hinnastosta.
Ja autoveron takia olisi ilmeisesti pitänyt verrata keskenään E-sarjan hybridiä ja tätä S90 T8 - mallia. Molempien hinta on noin 67.000 euroa, ja tehoja tässä hybridimersussa on 299 hp.
"Pystyn kyllä. Kun esimerkiksi kirjoitin, että ennätysvuonna XC90 myi jotain, niin sinä käänsit sen heti niin, että olisin Volvon väittänyt myyneen joka vuosi tuon määrän. Ei tuollainen ole mikään vahinko vaan ihan puhdas tietoinen valehtelu. Keskustelu sun kanssa on aina näiden enemmän ja vähemmän törkeiden valheiden oikomista. Siksipä tuollainen keskusteleminen ei oikein houkuttelekaan."
Pääväittämäsi oli että uusi Volvo XC 90 ei myy enempää kuin edeltäjänsä. Itse laskin että autoa on myyty 13 vuoden aikana siten että keskimäärin on vuodessa myyty 48.924 autoa. Jos arvioidaan kysymystä siitä myykö uusi XC 90 paremmin vaiko huonommin kuin edeltäjänsä, niin kyllä kai olisi kohtuullista tehdä vertailu muihinkin myyntivuosiin kuin esimerkiksi pelkästään huippuvuoteen 2005 jolloin myytiin 86.000 autoa.
Mikäköhän muuten synnyttää tuon vimman pyrkiä todistelemaan että uusi XC 90 myy korkeintaan saman verran kuin edeltäjänsä ? Kukaan täysijärkinenhän ei tuollaista harrasta.
Koetko tosiaan olevasi kykenevä arviomaan kenenkään täysjäkisyyttä? Jokainen täysjärkinen tajuaa sen, että yli-ikäiseksi elänyt malli ei enää viimeisinä vuosinaan kummoisesti myy. Varsinkin kun tekniikankin kehitys oli heikkoa. Vertaan siis uutta ja vanhaa malli saman ikäisinä. Moni voisi varmaankin luulla, että tuo on objektiivista, mutta sinulla on varmaankin parempi ajatus.
Unohtaa ei kannata myöskään sitä, että tämän luokan markkinat ovat kasvaneet rajusti kuluneiden tällä aikajänteellä.
"Koetko tosiaan olevasi kykenevä arviomaan kenenkään täysjäkisyyttä? Jokainen täysjärkinen tajuaa sen, että yli-ikäiseksi elänyt malli ei enää viimeisinä vuosinaan kummoisesti myy. Varsinkin kun tekniikankin kehitys oli heikkoa. Vertaan siis uutta ja vanhaa malli saman ikäisinä. Moni voisi varmaankin luulla, että tuo on objektiivista, mutta sinulla on varmaankin parempi ajatus.
Unohtaa ei kannata myöskään sitä, että tämän luokan markkinat ovat kasvaneet rajusti kuluneiden tällä aikajänteellä."
Toki mietin tuota mallin vanhentuneisuutta, ja sitä ovatko esimerkiksi vuosien 2010 - 2014 myyntiluvut enää vertailukelpoisia.
On kuitenkin todettava että jo vuonna 2009 myynti oli laskenut 32.754 kappaleeseen. 2009 ilmeisesti oli auton seitsemäs myyntivuosi. Ainakin tämän vuoden myyntiluvut ovat vielä vertailukelpoisia.
"Kuka on niin urpo että menee ostamaan tällaisen 120.816 euroa maksavan Mersun kun vastaavan auton saa 67.082 eurolla ?"
Niin, kyllähän se E-sarjan 300 hybridi on se kelvollinen verrokki kun hintaa ajatellaan ja mitä sillä saa. Harvoin auton ostajille on se toista vaihtoehtoa puolet halvempi mikään todellinen vaihtoehto- vai onko ?
Toisaalta, miksipä sitä ei pärjäisi 1.0 TSI Octavialla sen sijaan, että ostaisi A6 Audin ? Samat ajot hoituu ja tilojenkin puolesta aika lähellä. Ainahan sitä tarpeilla perustellaan, mutta taitaa tässäkin keskustelussa olla mukana aika lailla muita arvoja sekä asenteita, kuin absoluuttisesti autojen paremmuus asioita- vai mitä ?
Yritin vain seurata keskustelun suuntaa ja kehitystä, mutta taitaa pyöriä ympyrää...
E hybridi olisikin ollut ihan varteenotettava vaihtoehto T8:lle, mikäli Mersuun olisi saanut nelivedon. Tosin kyllähän tuostakin Mersusta tulisi samoilla varusteluilla selvästi Volvoa kalliimpi, mutta ehkä jotenkin järjellisen hintainen vielä.
XC90:en myyntimääristä sen verran, että se myi marraskuussa globaalisti 7872 kappaletta. Tällä vauhdilla se myisi jo reilusti yli 90.000 kpl vuodessa. Nyt liukuvan vuoden tulos on n. 81.400 autoa.
NHB "unohtaa" jatkuvasti myös huomioida, että nykyinen XC90 on suhteessa selvästi kalliimpi auto kuin edeltäjänsä. Myyntimääriä ei siis voi suoraan verrata.
"On kuitenkin todettava että jo vuonna 2009 myynti oli laskenut 32.754 kappaleeseen. 2009 ilmeisesti oli auton seitsemäs myyntivuosi. Ainakin tämän vuoden myyntiluvut ovat vielä vertailukelpoisia."
Eli siis 2-vuotiasta ei kuulu verrata 2-vuotiaseen, vaan 2-vuotiasta kuuluu verrata pitkälti päivittämättämään ja valmistajan myyntihuhujen runtelemaan 7-vuotiaaseen malliin, jonka myynti syöksyi maailmaa ja erityisesti päämarkkinaa ravistelevan talouskriisin mukana. Tätä on se sinun objektiivisuus. Selitä miksi minun tapani verrata malleja saman ikäisinä toisiinsa on huono, mutta sinun vertailusi eri ikäisten mallien välillä markkinakriisin kera on objektiivisempi? Vastaa tähän äläkä jälleen kerran ala selittelemään jotain muuta.
"E-sarjakin näyttää oikein tyylikkäältä niissä kuvissa mitä siitä on salaa päästy ottamaan."
Mikä juoni tässä nyt on? Miksi tuota pitäisi kuvata salaa? Kun koeajoin uuden E-Klassen keväällä, niin kyllä siitä olisi voinut kuvia ottaa ihan avoimestikin, mutta eipä sillä kertaa ollut aikaa tai kiinnostustakaan valokuvaukseen, vaan koeajoretki jatkui sulavasti eteenpäin.