Volvo V90:n alustaan on päässyt ilmeisesti vialliset iskunvaimentimet eteen, tuo selittäisi paremmin uuden auton vetävien pyörien pompottamisen. Löysät jouset edesauttaa tuota vikaa myöskin. Vanhoilla iskunvaimentimilla olevissa riittävän tehokkaissa etuvetoisissa autoissa on tuota ongelmaa jokseenkin yleisesti. Tuosta vaivasta ei tarvinne kärsiä kun ei polje kaasua lattiaan asti vaan ajellee rauhallisesti.
Hieman löysemmällä alustalla saadaan vetopitoa aikaiseksi ja jos halutaan takavetoisessa autossa maksimoida vetopito laitetaan perä ja etupää tonttiin. Ei tietenkään niin alas että siitä on ajossa haittaa. Näitäkin tänä påivänä näkee että auto ei jousta juuri yhtään ja alusta on niin jäykkä, että renkaat sutivat hieman vaatimattomimmillakin tehoilla. Se kai se on tarkoituskin luulllakseni, ajettavuus vaan on todella kehno ja hampaat on suussa lujilla kun pannaan masiinaan vauhtia jos ei ole jo pellolla tai tolpassa ennen sitä.
WhatCar, olen laittanut linkin tuosta Australialaisesta testistä kahteen ketjuun, myös tähän. Joten jospa lopettaisit tuon lässytyksen, kun et mitään mistään tiedä.
Autojen käytöshäiriöt on tosiaan tehokkaasti poistettu. Ei meidänkään täällä tarvitse asiasta vääntöä käydä, kun alla on ollut jo pitkään autoja jossa luistonestojärjestelmä ja ajonvakautushallintajärjestelmä pitää huolen leppoisaste etenemisestä. Oi niitä aikoja kun oikeasti opeteltiin ajamaan etuvetoisilla ja takavetoisilla autoilla ilman mitään hienoja ja edistyksillisiä apuja. Itse aloin ajamaan heti kun yletyin polkimille joskus 10-12 vuotiaana jos oikein muistan.
"Hieman löysemmällä alustalla saadaan vetopitoa aikaiseksi ja jos halutaan takavetoisessa autossa maksimoida vetopito laitetaan perä ja etupää tonttiin. "
Jos halutaan maksimoida takavetoisen vetopito, niin silloin halutaan keulan nousevan peräpäätä ylemmäksi. Jos perä ja keula tiputetaan tontiin, niin tämä vain vähentää painonsiirtymää taakse eli vetopito heikkenee. Videon kohdasta 1:18 voi katsoa mallia.
Kiihdytysautoilu on tuttu juttu. Odotinkin sinulta tätä juttua. Renkaista takaa ilmanpaineet hieman alas saadaan läämmittämällä vielä lisää pitoa. Olen enemmän radan kiertoon vihkiytynyt joten ymmärrät varmaan mistä puhun. BMW M-sarja on kuin jo valmiiksi tehtaalla tehty tuohon kiertoon ja eritoten BMW M2, M3 ja M4 joteen siitä vaan.
Mp-autoilija: "Itse olen aikanaan ostanut uuden, juuri markkinoille tulleen japanilaisen automallin. Kun lähdin ajamaan autoa luovutukseen jälkeen kotiin, niin auto ei kulkenut metriäkään suoraan. Todella vahvasti puolsi oikealle eli heti olisi ollut ojassa, jos ratista olisi päästänyt."
Ehkä Mp-autoilijan japsi ja V90 vaativat iskarien vaihtoja tai ohjauskulmien säätöjä vielä toimituksien jälkeen?
"Ehkä Mp-autoilijan japsi ja V90 vaativat iskarien vaihtoja tai ohjauskulmien säätöjä vielä toimituksien jälkeen?"
V90:stä en tiedä, mutta aikanaan ostamani japsi takuukorjattiin löysäämällä ne robotin väärin kiristämät ruuvit, oikaisemalla jotain alustan osia ja kiristämällä ruuvit uudelleen. Nelipyöräsuuntausta ensin yritettiin monille autoille, mutta siitä ei ollut apua ja maahantuoja kielsi sen tekemisen kunnes oikea syy puoltamiseen löytyi. Ihan aluksi koko puoltamista ja asiakkaiden valitusta ei edes otettu todesta.
Onneksi ostin omani useamman kuukauden jo markkinoila olleena, niin oikea korjaus osattiin heti tehdä. Monet ensimmäiset ostajat sai ajella useita kuukausia puoltavalla autolla. Kysehän oli tietenkin Mazda6:sta. Karu opetus itsellekin, että juuri markkinoille tulleessa autossa voi olla ongelmia. Takuukorjauksia oli muitakin mm. ovet ei meinanneet mennä pakkasella kiinni ja pari muutakin osaa uusittiin takuuna. Pahin oli tietenkin ruostuminen ja sen takuukorjaukset. Omani ruostesuojautin heti uutena ja myin pois ennen kuin ruostetta esiintyi.
Mutta noista ajoista on autojen tekniikka vaan huimasti lisääntynyt, joten takuukorjauksia tehdään nyt ja tulevaisuudessa. Oma Volvo on välttynyt ongelmilta uudesta tähän päivään asti, mutta en väitä etteikö S90/V90 -malleissa voisi jotain ongelmia ollakin. Nuo kun on uudistuneet todella radikaalisti edeltävistä malleista.
"Kiihdytysautoilu on tuttu juttu. Odotinkin sinulta tätä juttua. Renkaista takaa ilmanpaineet hieman alas saadaan läämmittämällä vielä lisää pitoa. Olen enemmän radan kiertoon vihkiytynyt joten ymmärrät varmaan mistä puhun. BMW M-sarja on kuin jo valmiiksi tehtaalla tehty tuohon kiertoon ja eritoten BMW M2, M3 ja M4 joteen siitä vaan."
Niin kiihdytysautoilussa maksimoidaan vetopito ja radalla sivuttaispito prioriteetti yksi.
Juuri näin. Rata-autoilussa mutkista ulos tultaessa vetopidon merkitys on tärkeä siinä iskunvaimennus ja renkaat ja niiden seokset ovat tärkeitä maksimaalisen pidon saavuttamiseksi. Mainitsemasi sivuttaispito on juuri tätä mutkista läpi ajettaessa. Ajotaito on kuitenkin tekijä jota ei voi koskaan korostaa liikaa sitä joko on tai se ei ole riittävä.
Talvella ihan siviililiikenteen osalta nastarenkaiden sivuttaispidossa on renkaiden valmistajilla vielä paljon tehtävää sen ominaisuuden parantamiseksi. Autoilu kun ei ole vain etenemistä ja vetopitoa, liikenneympyrässä tuota sivuttaispitoa kaivataan mutta nykyisin tuo mainio ajonvakautushallintajärjestelmä auttaa tuossakin kun liikutaan pidon rajamailla. Näinhän useimmin käy kun lumet puuttuvat pitkään ja ajetaan paljon jäisellä tiellä. Nytkin kuten viime vuonna tänne etelämmäksi saatiin pysyvä lumi vasta tammikuussa. Pohjoisempana talvesta on nautittu jo hieman pidempään.
Täytyy nyt kuitenkin muistuttaa, että rata-autoilussa ja talvisella tiellä tarvitaan toisistaan poikkeavia ominaisuuksia. Rata-ajon jousitusgeometria ei toimi Suomalaisellla talvitiellä. Tästä syystä aika usea on todennut, että kaikkein äärimmilleen viety urheilualusta ei anna pitoa talviaikaan. Leveät renkaat, "normaalista" lisätty camber-kulma ja vieläpä hiukan caster-kulma harituksen puolelle, niin kyllä muuttuu asfaltilta lumelle/jäälle siirryttäessä. Ihan tästä syystä saattaa jollekin tulla mielikuva jostain tietystä autosta huonona talviajokkina, kun auto on jotain muuta alustan ja renkaiden osalta kuin mitä vakiona. Ja osa autoista on todella nuuka suuntauksista- ei edes riitä että on toleranssien sisällä.
Mutta tosiaankin- elektroniikalla saadaan nykyaikana paljon korjattua ainakin turvallisuusmielessä.
Voisiko Auto-m valaista nyt miten nuo Volvo S/V90 automaattilaatikot menevät, missä mallissa on 6-vaihteinen ja missä 8-vaihteinen. Ja maksaako/voiko valita paremman laatikon 6-pykäläisen sijaa. Mikä on syy käyttää 6-vaihteista laatikkoa missään mallissa kun moottori on fyysisesti yksi ja sama 4-pytty?
Mikset WhatCar hanki itse tietoa Volvosta, kun se kerran kuitenkin niin kovasti kiinnostaa, että suurin osa kirjoituksistasi on Volvosta? Itse olen sinulle jo kerran kirjoittanut mikä on tilanne Volvo S90/V90 automaattien suhteen malleittain. Ei vaan mene oppi perille, ei sitten millään.
inspektor70 olet oikeassa ei talvella rata-ajoon soveltuvilla säädöillä voi ajaa. Rata-ajoon säädettävä alusta ja normi ympärivuotiseen ajoon M-sport alusta on täysin toimiva ja hyvä ajaa niin kesällä kuin talvella.
Tuon kokoista autoa ei minulla tulisi mielen viereenkään ostaa tehokkaalla bensamoottorilla, koska polttoainekulut menevät ihan mahdottomiin viimeistään talvikelillä, eli puolet vuodesta.
Jos Eemelin takakontti on tosiaan pienennetty jopa S90 pienemmäksi, niin se kuulostaa kyllä ikävältä yritykseltä myydä väkisin T-mallia?
Normipakkaus W212 sedanin peräkonttiin on neljä kovakuorista Samsonite Oyster matkalaukkua, pari isoa pehmeää urheilukassia taka-akselin päälle ja jäljelle jääviin koloihin viikonlopun ruoka neljälle ja kaikkien hiihtokengät tavaratilan pohjan alle. Siinä sitten onkin E220d T-mallin tai V90:n tavaratilan puoleen väliin ikkunoita täyttävä latinki sedanin kyydissä. S90 pakkaaminen taitaa kaatua jo siihen, että neljä matkalaukkua eivät sovi kyytiin?
Ei ole nykyajan henkilöautoista enää perhekäyttöön.
Mp-autoilija, ehkä joku viesti 6/8-vaihteisesta automaatista on mennyt ohi.
Tutkin asiaa ja tosiaan halvin V90 D3 Business aut 150hv maksaa peräti 49.622€. Ei perinteistä Pirkka-kamaa enään. Eli hinnat ovat nousseet melkoisesti ja tässä vanha nihkeä 6-vaihteinen automaatti. Hurja on hinta verrattuna että saat BMW 5 Touringin 150hv 8-vaihteisella uusimmalla laatikolla 49.413€.
Ehkä Kauppalehden juttu Volvosta on oikeassa, Golf on eniten myyty auto Ruotsissa:
"Asiasta kirjoittava DI:n konkaritoimittaja Håkan Matson otsikoi juttunsa suolan kaatamiseksi Volvon haavoihin, sillä tuskaa lisää se, että Volkswagen Golf on jo muutaman vuoden ikäinen malli. Edes Volvon uusi V90-luksusmalli ei siis onnistunut kiipeämään ykköspaikalle. Volvo on julkisuudessakin laittanut maailmanlaajuisen toivonsa oljenkorsiin nimeltä V90 ja XC90.
Uutta, kalliimpaa 90-mallisarjaa on ehkä vaikeampi saada kaupaksi. Volvolla on ollut ongelmia uusien mallien tuotannossa."
WhatCar:
"Tutkin asiaa ja tosiaan halvin V90 D3 Business aut 150hv maksaa peräti 49.622€. Ei perinteistä Pirkka-kamaa enään. Eli hinnat ovat nousseet melkoisesti ja tässä vanha nihkeä 6-vaihteinen automaatti. Hurja on hinta verrattuna että saat BMW 5 Touringin 150hv 8-vaihteisella uusimmalla laatikolla 49.413€."
Ja kun sitä Volvon halpuutta olet täällä tähän asti niin antaumuksella toitottanut, että on samaa tasoa Superbin ja Passatin kanssa. :-)
Vaan tutkipa vielä varustetasokin V90 ja BMW 5 välillä. Huomaat, että Volvossa on monenlaista jo vakiona, mitä hyvin harvat BMW:hen raaskivat edes hankkia. Eli Volvosta löytyy kaikki nykyaikaiset turvavarusteet vakiona aina adaptiivista vakkaria, puoliautonomista ohjausta, kaistavahtia, jalankulkijoita -, pyöräilijöitä -, risteävää liikennettä - ja isoja eläimiä automaattijarruttaviin järjestelmiin asti. BMW:hen nuo maksaa lisävarusteina omaisuuden, viimeksi mainittua lukuunottamatta, jota ei BMW:hen saa.
Niin sanotaan, sitä kauhistelenkin, että pilalle meni, jos E on vielä tuotakin miniatyyriä pienempi. 744 ja 944 pienemmissä kuorissa oli paremmat tilat, vaikka ei niidenkään tavaratila saman ikäiselle Mersulle pärjää, paitsi suksiluukun osalta. Vielä hetki sitten nyky-Mersujen tavaratila oli edeltäjiään suurempi, ja on ikävää, jos hyvä kehitys on taantunut.
Toivotaan parasta BMW G30:n osalta, koska muuten on riskinä paluu kuraiseen takaikkunaan.
Isojen premium-sedanien tai yleensäkään sedanien tavaratilat ei kummoisia ole. Ennen kaikkea rajoitteena on tavaratilan luukku, josta ei vaan mahdu kovin suuria esineitä, vaikka matalaa ja pitkää tavaratilaa olisikin runsaasti.
Mutta onhan ylemmän keskiluokan autoissa 5-ovisia mallejakin. Sieltä löytyy ainakin Superb, Mondeo, uusi Insignia ja ensi keväänä myös Passat CC:n seuraaja VW Arteon, josta pitäisi tulla uusi VW:n lippulaiva.
Erityisellä mielenkiinnolla odotan tulevaa VW Arteonia ja uutta Insigniaa. Toki pääntila takana noissa 5-ovisissa ei varmaan vastaa E-sarjan sedania eli ehkä eivät kelpaa 740 GLE:lle.
VW Arteonissa näköjään taka-ikkuna on osa takaluukkua, eli takaluukku alkaa heti katonrajasta. Hinta on varmaankin alkaen 45.000 euroa jos kerran kyseessä on Volkswagenin lippulaiva joka kilpailee premium-autojen kanssa.
Englannissa arvioidaan lähtöhinnaksi 26.000 puntaa.
Kyllä se on autotehtailla päätetty niin, että muotoilu ja osittain turvallisuuskin ovat rajaamassa konttien tilavuutta- vaikka kunnon vararenkaatkin ovat melkeinpä hävinneet. Vähiin taitaa käydä lähivuosina "vanhan koulukunnan" perinteiset tilavat sedanit.
Nuo 5-oviset ovat näköjään yleistymässä hiukan kookkaampienkin autojen osalta ja tavaratilat ovat käytännöllisempiä ja tilavampia kuin sedaneissa, mutta kyllä ne taitaa tarvita sen pyyhkimen takaikkunalle 740 GLE.
"Vaan tutkipa vielä varustetasokin V90 ja BMW 5 välillä. Huomaat, että Volvossa on monenlaista jo vakiona, mitä hyvin harvat BMW:hen raaskivat edes hankkia. Eli Volvosta löytyy kaikki nykyaikaiset turvavarusteet vakiona aina adaptiivista vakkaria, puoliautonomista ohjausta, kaistavahtia, jalankulkijoita -, pyöräilijöitä -, risteävää liikennettä – ja isoja eläimiä automaattijarruttaviin järjestelmiin asti. BMW:hen nuo maksaa lisävarusteina omaisuuden, viimeksi mainittua lukuunottamatta, jota ei BMW:hen saa."
Polttoainelämmitin on mm. Volvon business versiossa vakiona, joka maksaa useassa ns. premium autossa usein 2000-3000e. Kun ynnätään hintoja varusteineen, maksaa moni kilpailija jopa lähemmäs 10 te enemmän- siinä se juju piilee. Tosin kampanjat varsinkin mallivaihdosten yhteydessä sotkee pakkaa mukavasti.
Tuo 90-sarjan D3:n 6-vaihteinen automaatti on minustakin kumma juttu, koska samalla moottorilla varustetussa nelivedossa on taulukoitten mukaan 8-vaihteinen ??
Niinpä, yhtäkkiä Volvo V90 maksaakin 3000€ enemmän, 52500€, jos ottaa 8-lovisen askin. Nyt ollaan jo tosi kaukana Pirkka-kuvioista.
Jep, adaptiivinen vakio-ns on hyvä varuste. Bemariin se maksaa 1500€ lisää. Mutta ei pidä paikaansa, että Volvossa on vakiona kaikki, kaistavahtia ja autonomista ohjausta, ym.. Ei todellakaan. Kaikissa tämän luokan autoissa on jo Euro-NCAPin vaatimuksesta automaattijarrutukset vakiona. Muutoin 5 tähteä on haave. BMW:een assist-paketti maksaa noin 1300€ ja siinä on sitten kaikki turvalisät.
Uudessa 5-sarjassa vasta "Driving Assistant Plus" -järjestelmässä, 3500 € on se mitä Volvossa on vakiona:
Sis. Driving Assistant -järjestelmän (5AS) lisäksi:
Aktiivinen vakionopeussäädin Stop & go -toiminnolla
Navigaattori 5-sarjaan 3100 €, Volvo V90 1100 € eli lähes 3 kertaa kalliimpi Bemarissa. S90 sarjassa on hinnoittelu muuttunut varustetaso-peräiseksi eli navigaattori on Volvon Momentum plus, R-Design tai Inscription-varustelusta alkaen vakiona.
S90 malliin on siis tullut 1.1.2017 alkaen valmiita varustetasoja 6 kpl ja business-mallit päälle niin yhteensä 12 kpl:
Momentum
Momentum plus
Inscription
Inscription plus
R-Design
R-Design plus
Erikseen ostettavia varusteita ei enää S90:ssä ole montaakaan, vaan varustelut on ympätty noihin varustetasoihin valmiiksi. Liittyisikö tuo ero S90 ja V90 varustelussa sitten siihen, että S90 valmistus siirtyy Kiinaan ja V90 säilyy Ruotsissa.
Kallein S90 T6 AWD Inscription Plus aut maksaa n. 92 000 €. Siinä sitä Pirkkaa-hintaa Volvon osalta. Ihan liian kallis auto on Volvo nykyään, BMW toki vielä kalliimpi. Siltikin odotan mielenkiinnolla miten tuleva V60 hinnoitellaan eli onko Volvo enää budjetissani ollenkaan uutena hankittuna.
Volvo V90:n alustaan on päässyt ilmeisesti vialliset iskunvaimentimet eteen, tuo selittäisi paremmin uuden auton vetävien pyörien pompottamisen. Löysät jouset edesauttaa tuota vikaa myöskin. Vanhoilla iskunvaimentimilla olevissa riittävän tehokkaissa etuvetoisissa autoissa on tuota ongelmaa jokseenkin yleisesti. Tuosta vaivasta ei tarvinne kärsiä kun ei polje kaasua lattiaan asti vaan ajellee rauhallisesti.
Hieman löysemmällä alustalla saadaan vetopitoa aikaiseksi ja jos halutaan takavetoisessa autossa maksimoida vetopito laitetaan perä ja etupää tonttiin. Ei tietenkään niin alas että siitä on ajossa haittaa. Näitäkin tänä påivänä näkee että auto ei jousta juuri yhtään ja alusta on niin jäykkä, että renkaat sutivat hieman vaatimattomimmillakin tehoilla. Se kai se on tarkoituskin luulllakseni, ajettavuus vaan on todella kehno ja hampaat on suussa lujilla kun pannaan masiinaan vauhtia jos ei ole jo pellolla tai tolpassa ennen sitä.
WhatCar, olen laittanut linkin tuosta Australialaisesta testistä kahteen ketjuun, myös tähän. Joten jospa lopettaisit tuon lässytyksen, kun et mitään mistään tiedä.
Autojen käytöshäiriöt on tosiaan tehokkaasti poistettu. Ei meidänkään täällä tarvitse asiasta vääntöä käydä, kun alla on ollut jo pitkään autoja jossa luistonestojärjestelmä ja ajonvakautushallintajärjestelmä pitää huolen leppoisaste etenemisestä. Oi niitä aikoja kun oikeasti opeteltiin ajamaan etuvetoisilla ja takavetoisilla autoilla ilman mitään hienoja ja edistyksillisiä apuja. Itse aloin ajamaan heti kun yletyin polkimille joskus 10-12 vuotiaana jos oikein muistan.
"Hieman löysemmällä alustalla saadaan vetopitoa aikaiseksi ja jos halutaan takavetoisessa autossa maksimoida vetopito laitetaan perä ja etupää tonttiin. "
Jos halutaan maksimoida takavetoisen vetopito, niin silloin halutaan keulan nousevan peräpäätä ylemmäksi. Jos perä ja keula tiputetaan tontiin, niin tämä vain vähentää painonsiirtymää taakse eli vetopito heikkenee. Videon kohdasta 1:18 voi katsoa mallia.
Kiihdytysautoilu on tuttu juttu. Odotinkin sinulta tätä juttua. Renkaista takaa ilmanpaineet hieman alas saadaan läämmittämällä vielä lisää pitoa. Olen enemmän radan kiertoon vihkiytynyt joten ymmärrät varmaan mistä puhun. BMW M-sarja on kuin jo valmiiksi tehtaalla tehty tuohon kiertoon ja eritoten BMW M2, M3 ja M4 joteen siitä vaan.
Mp-autoilija: "Itse olen aikanaan ostanut uuden, juuri markkinoille tulleen japanilaisen automallin. Kun lähdin ajamaan autoa luovutukseen jälkeen kotiin, niin auto ei kulkenut metriäkään suoraan. Todella vahvasti puolsi oikealle eli heti olisi ollut ojassa, jos ratista olisi päästänyt."
Ehkä Mp-autoilijan japsi ja V90 vaativat iskarien vaihtoja tai ohjauskulmien säätöjä vielä toimituksien jälkeen?
"Ehkä Mp-autoilijan japsi ja V90 vaativat iskarien vaihtoja tai ohjauskulmien säätöjä vielä toimituksien jälkeen?"
V90:stä en tiedä, mutta aikanaan ostamani japsi takuukorjattiin löysäämällä ne robotin väärin kiristämät ruuvit, oikaisemalla jotain alustan osia ja kiristämällä ruuvit uudelleen. Nelipyöräsuuntausta ensin yritettiin monille autoille, mutta siitä ei ollut apua ja maahantuoja kielsi sen tekemisen kunnes oikea syy puoltamiseen löytyi. Ihan aluksi koko puoltamista ja asiakkaiden valitusta ei edes otettu todesta.
Onneksi ostin omani useamman kuukauden jo markkinoila olleena, niin oikea korjaus osattiin heti tehdä. Monet ensimmäiset ostajat sai ajella useita kuukausia puoltavalla autolla. Kysehän oli tietenkin Mazda6:sta. Karu opetus itsellekin, että juuri markkinoille tulleessa autossa voi olla ongelmia. Takuukorjauksia oli muitakin mm. ovet ei meinanneet mennä pakkasella kiinni ja pari muutakin osaa uusittiin takuuna. Pahin oli tietenkin ruostuminen ja sen takuukorjaukset. Omani ruostesuojautin heti uutena ja myin pois ennen kuin ruostetta esiintyi.
Mutta noista ajoista on autojen tekniikka vaan huimasti lisääntynyt, joten takuukorjauksia tehdään nyt ja tulevaisuudessa. Oma Volvo on välttynyt ongelmilta uudesta tähän päivään asti, mutta en väitä etteikö S90/V90 -malleissa voisi jotain ongelmia ollakin. Nuo kun on uudistuneet todella radikaalisti edeltävistä malleista.
"Kiihdytysautoilu on tuttu juttu. Odotinkin sinulta tätä juttua. Renkaista takaa ilmanpaineet hieman alas saadaan läämmittämällä vielä lisää pitoa. Olen enemmän radan kiertoon vihkiytynyt joten ymmärrät varmaan mistä puhun. BMW M-sarja on kuin jo valmiiksi tehtaalla tehty tuohon kiertoon ja eritoten BMW M2, M3 ja M4 joteen siitä vaan."
Niin kiihdytysautoilussa maksimoidaan vetopito ja radalla sivuttaispito prioriteetti yksi.
Juuri näin. Rata-autoilussa mutkista ulos tultaessa vetopidon merkitys on tärkeä siinä iskunvaimennus ja renkaat ja niiden seokset ovat tärkeitä maksimaalisen pidon saavuttamiseksi. Mainitsemasi sivuttaispito on juuri tätä mutkista läpi ajettaessa. Ajotaito on kuitenkin tekijä jota ei voi koskaan korostaa liikaa sitä joko on tai se ei ole riittävä.
Talvella ihan siviililiikenteen osalta nastarenkaiden sivuttaispidossa on renkaiden valmistajilla vielä paljon tehtävää sen ominaisuuden parantamiseksi. Autoilu kun ei ole vain etenemistä ja vetopitoa, liikenneympyrässä tuota sivuttaispitoa kaivataan mutta nykyisin tuo mainio ajonvakautushallintajärjestelmä auttaa tuossakin kun liikutaan pidon rajamailla. Näinhän useimmin käy kun lumet puuttuvat pitkään ja ajetaan paljon jäisellä tiellä. Nytkin kuten viime vuonna tänne etelämmäksi saatiin pysyvä lumi vasta tammikuussa. Pohjoisempana talvesta on nautittu jo hieman pidempään.
Vi Bilägaren testissä nelivetoinen Audi kulutti eniten, 6,4 litraa. Nelivetoinen S90 D5 AWD kulutti 6,1 litraa. Kaksivetoinen Mercedes E 220d kulutti 5,5 litraa. Kyseessä ovat todelliset kulutukset.
tracktest:
"Paskanpuhujat eivät täällä kauaa viihdy ..."
Toiveajattelua.
Täytyy nyt kuitenkin muistuttaa, että rata-autoilussa ja talvisella tiellä tarvitaan toisistaan poikkeavia ominaisuuksia. Rata-ajon jousitusgeometria ei toimi Suomalaisellla talvitiellä. Tästä syystä aika usea on todennut, että kaikkein äärimmilleen viety urheilualusta ei anna pitoa talviaikaan. Leveät renkaat, "normaalista" lisätty camber-kulma ja vieläpä hiukan caster-kulma harituksen puolelle, niin kyllä muuttuu asfaltilta lumelle/jäälle siirryttäessä. Ihan tästä syystä saattaa jollekin tulla mielikuva jostain tietystä autosta huonona talviajokkina, kun auto on jotain muuta alustan ja renkaiden osalta kuin mitä vakiona. Ja osa autoista on todella nuuka suuntauksista- ei edes riitä että on toleranssien sisällä.
Mutta tosiaankin- elektroniikalla saadaan nykyaikana paljon korjattua ainakin turvallisuusmielessä.
Voisiko Auto-m valaista nyt miten nuo Volvo S/V90 automaattilaatikot menevät, missä mallissa on 6-vaihteinen ja missä 8-vaihteinen. Ja maksaako/voiko valita paremman laatikon 6-pykäläisen sijaa. Mikä on syy käyttää 6-vaihteista laatikkoa missään mallissa kun moottori on fyysisesti yksi ja sama 4-pytty?
Mikset WhatCar hanki itse tietoa Volvosta, kun se kerran kuitenkin niin kovasti kiinnostaa, että suurin osa kirjoituksistasi on Volvosta? Itse olen sinulle jo kerran kirjoittanut mikä on tilanne Volvo S90/V90 automaattien suhteen malleittain. Ei vaan mene oppi perille, ei sitten millään.
Mercedes E300:n heikkouksia Volvo S90 T6:een verrattuna ovat seuraavat seikat:
huonompi kiihtyvyys
korkeampi hinta
pienempi takakontti
Videon kohta 23.57 alkaen.
Anti-WC, missä lähde ja linkit?
inspektor70 olet oikeassa ei talvella rata-ajoon soveltuvilla säädöillä voi ajaa. Rata-ajoon säädettävä alusta ja normi ympärivuotiseen ajoon M-sport alusta on täysin toimiva ja hyvä ajaa niin kesällä kuin talvella.
Tuon kokoista autoa ei minulla tulisi mielen viereenkään ostaa tehokkaalla bensamoottorilla, koska polttoainekulut menevät ihan mahdottomiin viimeistään talvikelillä, eli puolet vuodesta.
Jos Eemelin takakontti on tosiaan pienennetty jopa S90 pienemmäksi, niin se kuulostaa kyllä ikävältä yritykseltä myydä väkisin T-mallia?
Normipakkaus W212 sedanin peräkonttiin on neljä kovakuorista Samsonite Oyster matkalaukkua, pari isoa pehmeää urheilukassia taka-akselin päälle ja jäljelle jääviin koloihin viikonlopun ruoka neljälle ja kaikkien hiihtokengät tavaratilan pohjan alle. Siinä sitten onkin E220d T-mallin tai V90:n tavaratilan puoleen väliin ikkunoita täyttävä latinki sedanin kyydissä. S90 pakkaaminen taitaa kaatua jo siihen, että neljä matkalaukkua eivät sovi kyytiin?
Ei ole nykyajan henkilöautoista enää perhekäyttöön.
Mp-autoilija, ehkä joku viesti 6/8-vaihteisesta automaatista on mennyt ohi.
Tutkin asiaa ja tosiaan halvin V90 D3 Business aut 150hv maksaa peräti 49.622€. Ei perinteistä Pirkka-kamaa enään. Eli hinnat ovat nousseet melkoisesti ja tässä vanha nihkeä 6-vaihteinen automaatti. Hurja on hinta verrattuna että saat BMW 5 Touringin 150hv 8-vaihteisella uusimmalla laatikolla 49.413€.
Ehkä Kauppalehden juttu Volvosta on oikeassa, Golf on eniten myyty auto Ruotsissa:
"Asiasta kirjoittava DI:n konkaritoimittaja Håkan Matson otsikoi juttunsa suolan kaatamiseksi Volvon haavoihin, sillä tuskaa lisää se, että Volkswagen Golf on jo muutaman vuoden ikäinen malli. Edes Volvon uusi V90-luksusmalli ei siis onnistunut kiipeämään ykköspaikalle. Volvo on julkisuudessakin laittanut maailmanlaajuisen toivonsa oljenkorsiin nimeltä V90 ja XC90.
Uutta, kalliimpaa 90-mallisarjaa on ehkä vaikeampi saada kaupaksi. Volvolla on ollut ongelmia uusien mallien tuotannossa."
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suolaa-volvon-haavoihin-54-vuoden-ykkospaikka-meni-ruotsissa/YvTDVBUD
Jos olisin ostamassa Volvoa, nämä uutiset ovat tosi huolestuttavia.
740 GLE: "Jos Eemelin takakontti on tosiaan pienennetty jopa S90 pienemmäksi, niin se kuulostaa kyllä ikävältä yritykseltä myydä väkisin T-mallia?"
Täyttä valhetta Anti-WC:een taholta, kysyin jo lähdettä, ei vastausta.
Esim. TM:n mukaan MB E: 440 + 50 = 490l mukaanlukien välipohjan tila. Volvo 420l. Mersun tavaratila on keskimäärin 10 cm leveämpi.
Voisitko nyt Anti-WC kertoa mihin perustit tämän E-sarjan tavaratila kommenttisi ??
WhatCar:
"Tutkin asiaa ja tosiaan halvin V90 D3 Business aut 150hv maksaa peräti 49.622€. Ei perinteistä Pirkka-kamaa enään. Eli hinnat ovat nousseet melkoisesti ja tässä vanha nihkeä 6-vaihteinen automaatti. Hurja on hinta verrattuna että saat BMW 5 Touringin 150hv 8-vaihteisella uusimmalla laatikolla 49.413€."
Ja kun sitä Volvon halpuutta olet täällä tähän asti niin antaumuksella toitottanut, että on samaa tasoa Superbin ja Passatin kanssa. :-)
Vaan tutkipa vielä varustetasokin V90 ja BMW 5 välillä. Huomaat, että Volvossa on monenlaista jo vakiona, mitä hyvin harvat BMW:hen raaskivat edes hankkia. Eli Volvosta löytyy kaikki nykyaikaiset turvavarusteet vakiona aina adaptiivista vakkaria, puoliautonomista ohjausta, kaistavahtia, jalankulkijoita -, pyöräilijöitä -, risteävää liikennettä - ja isoja eläimiä automaattijarruttaviin järjestelmiin asti. BMW:hen nuo maksaa lisävarusteina omaisuuden, viimeksi mainittua lukuunottamatta, jota ei BMW:hen saa.
Linkittämäni videon kohdassa 24.46 todetaan että S90 Volvossa on "bigger trunk".
Niin sanotaan, sitä kauhistelenkin, että pilalle meni, jos E on vielä tuotakin miniatyyriä pienempi. 744 ja 944 pienemmissä kuorissa oli paremmat tilat, vaikka ei niidenkään tavaratila saman ikäiselle Mersulle pärjää, paitsi suksiluukun osalta. Vielä hetki sitten nyky-Mersujen tavaratila oli edeltäjiään suurempi, ja on ikävää, jos hyvä kehitys on taantunut.
Toivotaan parasta BMW G30:n osalta, koska muuten on riskinä paluu kuraiseen takaikkunaan.
740 GLE
Ollaan puhuttu farkuista ja Mersussa on selvästi isoin takakontti TM:n testissä. Tuo Sedan täytyy tarkistaa.
Isojen premium-sedanien tai yleensäkään sedanien tavaratilat ei kummoisia ole. Ennen kaikkea rajoitteena on tavaratilan luukku, josta ei vaan mahdu kovin suuria esineitä, vaikka matalaa ja pitkää tavaratilaa olisikin runsaasti.
Mutta onhan ylemmän keskiluokan autoissa 5-ovisia mallejakin. Sieltä löytyy ainakin Superb, Mondeo, uusi Insignia ja ensi keväänä myös Passat CC:n seuraaja VW Arteon, josta pitäisi tulla uusi VW:n lippulaiva.
Erityisellä mielenkiinnolla odotan tulevaa VW Arteonia ja uutta Insigniaa. Toki pääntila takana noissa 5-ovisissa ei varmaan vastaa E-sarjan sedania eli ehkä eivät kelpaa 740 GLE:lle.
https://www.jokamies.fi/onko-tassa-kaunein-volkkari-ccn-seuraaja-arteon-esitellaan-kevaalla-genevessa/
http://www.autocar.co.uk/car-review/volkswagen/arteon/first-drives/2017-vw-arteon-prototype-review
VW Arteonissa näköjään taka-ikkuna on osa takaluukkua, eli takaluukku alkaa heti katonrajasta. Hinta on varmaankin alkaen 45.000 euroa jos kerran kyseessä on Volkswagenin lippulaiva joka kilpailee premium-autojen kanssa.
Englannissa arvioidaan lähtöhinnaksi 26.000 puntaa.
https://www.carwow.co.uk/news/2017-vw-arteon-cc-replacement-price-specs-release-date-3289
Kyllä se on autotehtailla päätetty niin, että muotoilu ja osittain turvallisuuskin ovat rajaamassa konttien tilavuutta- vaikka kunnon vararenkaatkin ovat melkeinpä hävinneet. Vähiin taitaa käydä lähivuosina "vanhan koulukunnan" perinteiset tilavat sedanit.
Nuo 5-oviset ovat näköjään yleistymässä hiukan kookkaampienkin autojen osalta ja tavaratilat ovat käytännöllisempiä ja tilavampia kuin sedaneissa, mutta kyllä ne taitaa tarvita sen pyyhkimen takaikkunalle 740 GLE.
"Vaan tutkipa vielä varustetasokin V90 ja BMW 5 välillä. Huomaat, että Volvossa on monenlaista jo vakiona, mitä hyvin harvat BMW:hen raaskivat edes hankkia. Eli Volvosta löytyy kaikki nykyaikaiset turvavarusteet vakiona aina adaptiivista vakkaria, puoliautonomista ohjausta, kaistavahtia, jalankulkijoita -, pyöräilijöitä -, risteävää liikennettä – ja isoja eläimiä automaattijarruttaviin järjestelmiin asti. BMW:hen nuo maksaa lisävarusteina omaisuuden, viimeksi mainittua lukuunottamatta, jota ei BMW:hen saa."
Polttoainelämmitin on mm. Volvon business versiossa vakiona, joka maksaa useassa ns. premium autossa usein 2000-3000e. Kun ynnätään hintoja varusteineen, maksaa moni kilpailija jopa lähemmäs 10 te enemmän- siinä se juju piilee. Tosin kampanjat varsinkin mallivaihdosten yhteydessä sotkee pakkaa mukavasti.
Tuo 90-sarjan D3:n 6-vaihteinen automaatti on minustakin kumma juttu, koska samalla moottorilla varustetussa nelivedossa on taulukoitten mukaan 8-vaihteinen ??
Niinpä, yhtäkkiä Volvo V90 maksaakin 3000€ enemmän, 52500€, jos ottaa 8-lovisen askin. Nyt ollaan jo tosi kaukana Pirkka-kuvioista.
Jep, adaptiivinen vakio-ns on hyvä varuste. Bemariin se maksaa 1500€ lisää. Mutta ei pidä paikaansa, että Volvossa on vakiona kaikki, kaistavahtia ja autonomista ohjausta, ym.. Ei todellakaan. Kaikissa tämän luokan autoissa on jo Euro-NCAPin vaatimuksesta automaattijarrutukset vakiona. Muutoin 5 tähteä on haave. BMW:een assist-paketti maksaa noin 1300€ ja siinä on sitten kaikki turvalisät.
Uudessa 5-sarjassa vasta "Driving Assistant Plus" -järjestelmässä, 3500 € on se mitä Volvossa on vakiona:
Sis. Driving Assistant -järjestelmän (5AS) lisäksi:
Navigaattori 5-sarjaan 3100 €, Volvo V90 1100 € eli lähes 3 kertaa kalliimpi Bemarissa. S90 sarjassa on hinnoittelu muuttunut varustetaso-peräiseksi eli navigaattori on Volvon Momentum plus, R-Design tai Inscription-varustelusta alkaen vakiona.
S90 malliin on siis tullut 1.1.2017 alkaen valmiita varustetasoja 6 kpl ja business-mallit päälle niin yhteensä 12 kpl:
Erikseen ostettavia varusteita ei enää S90:ssä ole montaakaan, vaan varustelut on ympätty noihin varustetasoihin valmiiksi. Liittyisikö tuo ero S90 ja V90 varustelussa sitten siihen, että S90 valmistus siirtyy Kiinaan ja V90 säilyy Ruotsissa.
Kallein S90 T6 AWD Inscription Plus aut maksaa n. 92 000 €. Siinä sitä Pirkkaa-hintaa Volvon osalta. Ihan liian kallis auto on Volvo nykyään, BMW toki vielä kalliimpi. Siltikin odotan mielenkiinnolla miten tuleva V60 hinnoitellaan eli onko Volvo enää budjetissani ollenkaan uutena hankittuna.