Salaliittoteoriasi on oman päättelysi tulos. BMW:n maahantuojan pitäisi varustaa koeajoon Suomen karheilla ja uraisilla teillä menevät BMW:t normaaleilla renkailla. Tulos olisi varmasti toisenlainen ilman Run Flat renkaita ja tämä hokema meluisista ja paimennettavista BMW autoista olisi muisto vain. Itseäni suorastaan harmitttaa, kun tästä samasta asiasta täytyy aina keskustella. Omia kokemuksia BMW 5-sarjasta ei ole koskaan vaivanneet normaalein renkain kyseiset ongelmat mistä taas kerran keskusteluja käydään.
Näin todellakin on, mutta ei yhden toimittajan takia kannata kaikkia tuomita. Eikä lehden puolueellisuutta arvioida yhden koeajon perusteella kyllä siihen tarvitaan hieman laajempi aineisto.
Tracktest:"... etten vaihtaisi BMW 5-sarjaa mihinkään kilpailijaan"
Hyvä on kuitenkin katsoa vähän avarammin vaihtoehtoja. Jos TM:n koeajoja katsoo ja vertailee on Mercedes E 220D ykkönen, sitten Volvo S90 ("jättekiva") ja uusi BMW 5 selvästi viimeinen. Aika paljon kritiikkiä tämä TM-toimittaja Ragnar Mehisto keksi BMW:stä kun taas Pekka Rantanen ei ruikuttanut joka asista Mersun ja Volvon kohdalla.
Ok, kaikesta huolimatta iso juttu on tuo uuden 5-sarjan meluisuus Ragnar Mehiston mukaan. Toivotaan, että palaute menee tehtaalle ja seuraavassa 5-generaatiossa möly pysyy mahassa.
WhatCar:
"Ok, kaikesta huolimatta iso juttu on tuo uuden 5-sarjan meluisuus Ragnar Mehiston mukaan. Toivotaan, että palaute menee tehtaalle ja seuraavassa 5-generaatiossa möly pysyy mahassa."
Tämän täytyy olla vitsi siis puhtaasti huumorilla tulkittava.
Tämä Karjalaisen koeajo on vastaus siihen, että tyytyväisiäkin löytyy joten ei pidä tuijottaa jonkun negatiivisia argumentteja liikaa vaan tehdä päätelmiä myös itse. Koeajaa auto omakätisesti jos se tarpeeksi kiinnostaa ja maksuhalukkuutta löytyy.
Minulla ei ole Volvoa, Mersua eikä BMW:tä.
Kommentoin silti.
69/69 melutaso satasen vauhdissa on uutukaisen luksustuotteen kohdalla käsittämättömän iso lukema, -oli alla sitten mitkä flätrunit hyvänsä!
Muutenkin autosta jäi kuva kuin yliastutusta hypystä; mukayritetty kovastikin ja kaikki on periaatteessa ihan jees, mutta yliyrittämiseksi meni. Vähän niinkuin gen 2 Mazda6.
Pahin juttu on se, että perusta on hakusessa: -uraherkkyys ja epämukavuus, moottorin äänikin vielä.
Oman Passat B8 sedanin hinnalla näitä saa puolikkaan. VW:ssä joutuu sietämään halvasta hinnasta johtuen äänetöntä kyytiä ja vakaata kulkua keleistä riippumatta. Matkalaukkujakin mahtuu kyytiin ikävästi yksi enemmän. Lisävarustearsenaali ei sekään ole samaa luokkaa bemarin kanssa, mutta aina kaikkea ei voi saada rahallakaan, vai mitä?
Renkaiden merkitys uusissa autoissa auton meluisuuteen on todella suuri. Normaaleissakin renkaissa renkaan leveys ratkaisee mitä leveämmät renkaat sitä suurempi melu renkaista lähtee. Halvat renkaat meluavat huomattavasti enemmän kuin laadukkaat renkaat tämäkin on testeissä todettu. Run Flat renkaat jotka ovat puhkeamattomat ovat rungoltaan todella jäykät ja mitä leveämmät ja matalaprofiilisemmat renkaat alle laitetaan sen enemmän meteliä tulee ja uraherkkyys lisääntyy. Ja tämä pätee kaikkiin autoihin ei vain tiettyihin merkkeihin. On täysin absurdia väittää ettei renkailla ole mitään merkitystä auton meluisuuteen tai urissa vetelyyn.
On selvää että mahdollisimman kapeat ja korkeaprofiiliset renkaat auton alla vähentävät rengasmelua merkittävästi, tätä tosiasiaa vaastaan on turha alkaa väittämään.
Hauskaa lukea näitä koeajoja...
TM:ssä kehuttiin ohjausta, mutta valiteltiin sitä raskaaksi, kun taas Moottorilehden koeajossa valiteltiin sitä, että "ohajustuntuma on liian kevyt".
Samoin TM:ssä valiteltiin meluisuutta, kun taas moottorilehden koeajossa kehuttiin erityisesti hiljaisuutta ja äänettömyyttä sanoin "Moottori- ja rengasäänet ovat jossain kaukana. Ajonautinnon yksi osa on meluttomuus: koeajettu viitossarjalainen on erityisen taiten äänieristetty."
Moottori on toki eri, muttei se liene paljoa äänieristykseen vaikuttavan. Niin ja toki eroa on myös varustepaketeissa, sillä tuo "äänetön ja liian kevyt ohjauksinen" on varustettu Luxyryline paketilla ja 18" renkailla, kun taas se TM:n koeajama oli MSportilla ja 19" renkailla.
Arviot menee tosiaan huvittavasti ristiin kuin arpomalla, mutta tätähän tämä on toinen pitää jostakin mistä toinen taas ei. Makuasiat sitten viime kädessä ratkaisee ottaako BMW:n vai jonkun muun merkin.
On kuitenkin käsittämätöntä, että TM tuntee meluisuuden ja toisaalla ja monessa muussakin kuten myös Moottorin koeajossa puhutaan "ajonautinnon yksi osa on meluttomuus: koeajettu viitossarjalainen on erityisen taiten äänieristetty."
Voiko olla niin että Volvomies kun testaa uutta BMW:tä niin fanitus omaa mieltymystään kohtaan vaan laittaa alla olevan auton huonommaksi kuin se todellisuudessa onkaan. Tämän tietää vain Volvomies. Hauskahan näitä on ruotia, mutta omiin valintoihini näillä ei ole mitään merkitystä ja tuskin monen muunkaan joka itselleen autoa ostaa.
Heh kerrottakoon nyt että 2016 ei ole ollut kartalla vielä missään käymissään keskusteluissa. Täysin ulkona kuin lumiukko, mutta tuohan vaatii myös sitä että sen myös itse jossain kohtaa tajuaa. Vieläkään tuo asia ei ole nähtävästi valjennut ja tuskin valjennee.
"Voiko olla niin että Volvomies kun testaa uutta BMW:tä niin fanitus omaa mieltymystään kohtaan vaan laittaa alla olevan auton huonommaksi kuin se todellisuudessa onkaan. Tämän tietää vain Volvomies."
Kannattaa ehkä lukea pelkästään saksalaisia autotestejä jos vaikka Saksassa ei autolehtien toimitukseen päästetä Volvomiehiä vahingoittamaan BMW:n mainetta.
"No jos ero ei johtunut autojen varusteista, niin lumiukko odottaa mielenkiinnolla miksi sellaisen teorian heitit TM koeajossa olevasta autosta"
Suuresti ihmettelen jos rengaskoon kasvatus tuumalla leveyden pysyessä samana muuttaa ohjauksen "turhan tuhdista (TM)" "turhan kevyeksi (Moottori)". Toki on mahdollista että tuo lausunto perustuu jonkun tietyn ajomoodin antamaan "fiilikseen" - onhan noissa melkoinen ero ohjauksessa valitun moodin mukaan (eco/comfort/sport/sport+ jne.). Mutta eipä noissa koeajoissa ole arvosteltu saatikka mainittu millä ohjelmalla koeajo on suoritettu ja onko kaikkia valintoja edes kokeiltu.
EDIT: korjaus...mainitaanhan noissa koeajoissa toki nuo ajo-ohjelmat. Moottori:n koeajossa mainitaan vaan vaihteiston reagointi/kaasupolkimen vaste - ohjaustuntuman muutoksesta ei puhuta mitään. TM:n koeajossa mainitaan myös tuo ajo-ohjelman valinta ja on huomattu myös sen vaikutus ohjaustuntumaan "kevyimmillääkään ohjaus ei muutu höyhenen kevyeksi, vaan pysyy jämptin tunnokkaana."
Derrick eikös sinua ihmetytä se että samasta uudesta autosta tulee niin ristiriitaista arviota julkisuuteen? puhutaan erinomaisesta hiljaisuudesta ja samaan aikaan toisaalla puhutaan samasta autosta meluisana kokemuksena. Joku tässä yhtälössä ei täsmää. Toinen juttu kehutaan ajettavuutta ja toisaalla taas arvostellaan ei oikein vakuuta hyvinkin erilaiset näkemykset kun on kyse samasta uudesta mallista.
Renkaiden merkitys on kiistaton ja alusta vaikuttaa myös, mutta ei niin paljon kuin annetaan ymmärtää. Yhden tuuman muutos renkaissa ei voi muuttaa hiljaista autoa meluisaksi, se vaan ei mene niin kuin annetaan ymmärtää. Kahden eri merkin ollessa testissä erilaiset näkemykset on ehkä hieman helpompi hyväksyä vaikka siinäkin tietty mieltymys siihen omaan merkkiin on olemassa ja jää tulkittavaksi lukijalle mikä on sen merkitys eri painotuksiin ja lopputulokseen. Tämä vääntö on toisaalta loputon suo, on itselleni aivan sama mitä mieltä joku on omasta valinnastani se ei liikuta minua suuntaan eikä toiseen. Olkoon kaikki mitä mieltä haluaa siihen on kaikilla täysi oikeus. Puolueettomuus/puolueellisuus on asia joka nousee aina esiin, jokaisella on siitä oma käsityksensä. Puolueettomuus on julkaisulle tärkeä jos se laajasti on mielletty näin ja julkaisua pidetään puolueettomana eikä selviä suosikkeja automerkeistä nouse esiin. Lukijoiden mielipiteet saattavat muuttua nopeasti jos lehden linja muuttuu, mutta nämä ovat päätelmiä jotka jokainen tekee tykönään.
tracktest, ei epäilystäkään siitä ettei uuteen 5-sarjaan olisi pantu täysiä paukkuja äänieristykseen.
Kaikesta huolimatta, suomen paskoilla teillä se ei riitä. Varsinkaan takarenkaat 275-leveydellä runflättinä kevätteillä. Eli aina voi kysyä maahantuojan suuntaaan, miksi antavat autoja koeajoon tälläisella rengastuksella???? Muutama sata autoa saataa jäädä myymättä testin jälkeen.
Onneksi on Mercedes
PS: Volvo 20" pyörillä oli hiljaisempi kuin BMW 19" pyörillä. Tosin Volvossa laminoidut lasit mitä BMW:hen ei saa.
Pojat, pojat, käykää koeajamassa ja päätelkää itse, onko meluisa vai meluton! Voin omasta kokemuksesta sanoa, että on erittäin hiljainen. Btw, uudessa Autobild Suomessa 530d xDriven koeajo, ei juuri moitittavaa, 4,5/5 tähteä.
Palaan vielä tuohon meluun.
TM:n testaajat kokivat korvakuulolta BMW:n rengasäänet havaittavana ja karkeilla teillä jopa häiritsevänä äänilähteenä. Kuultu ääni saattaa joskus olla ristiriidassa melumittarin kanssa, mutta tässä tapauksessa niin ei ole.
Yleensä autosta riippumatta yksilö on kehuttu hiljaiseksi, jos etuistuimilla melutaso satasen nopeudessa on 65 db tai alle. Takana äänenpaine on yleensä noin desibelistä kolmeen suurempi, riippuen lähinnä korimallista ja valmistajan äänieristykseen paneutumisesta.
Uuden 5-sarjan melu on tasaista koko kabiinissa, mutta kuten aiemmin todettu, ainakin näillä 19´ runflateilla se on yllättävän iso - 69 db.
Oletan toki, että TM tekee kaikki mittaukset samoilla mittalaitteilla kaikkien koeajoautojen kesken ja vähintään ilmoittaisi, mikäli mittausperusteissa on tehty muutoksia.
Olisi tosiaan hauskaa ja jopa hyödyllistä suorittaa saman yksilön kohdalla vertailu vaikka 17`kokoisilla normirenkailla ja katsoa todellinen rengas/vannetyypin vaikutus sisämeluun.
"Även kupébullret påverkas av 20-tumsdäcken, men i det
fallet negativt. Breda däck låter mer än smala, i synnerhet på grov asfalt. Bästa ljudkomforten totalt sett har Volvo, tätt följd av Mercedes och med Audi en liten bit efter. Ingen av bilarna är dock besvärande bullrig på grov asfalt, trots däckdimensionerna. Det tyder på bra isolering."
Tällainen viritys Mersussa. HJUL: 225/55 R17 på 7,5 tum breda
fälgar. (20-tumshjul på testbilen.)
Ja Volvossa. HJUL: 245/45 R18 på 8 tum breda
fälgar. (20-tumhjul på testbilen.)
Sekä Audissa. HJUL: 225/55 R 17 på 8 tum breda
fälgar. (20-tumshjul på testbilen.)
Tracktestin mainitsema Karjalaisen testi ja siinä mainittu auton kohtuu hiljaisuuskin johtunee siitä, että autossa näytti olevan kitkarenkaat ja ainakin kuvattu osuus ajeltiin lumisilla teillä. Jos näillä specseillä auton rengasmelu olisi noussut mainittavaksi, niin olisi kyllä Bayerissa epäonnistuttu meluntorjunnassa totaalisesti. Itse en ole tämän uuden BMW:n kyydissä ollut, mutta itselläni oli jonkun aikaa edellisen mallin versio ja se oli kyllä mukavan hiljainen.
Koeajoomi osui 520d nelivetoisena. Autossa oli varusteina sporttialusta ja 18 tuumaiset Hakkapeliitta 8 RFT:t. Varmaankin pitkälti renkaista ja alustasta johtuen autosta käi aika heikko vaikkutelma. Alusta poimi tien epätasaisuudet aivan liian tarkasti ja autossa oli läsnä hyvin epämiellyttävä rengasmelu. Puolittaisilla sähkösäädöillä varustetut sporttipenkin tuntuivat oikein hyviltä. Kojelaudan muotoilusta ja laatuuvaikutelmasta en pitänyt ollenkaan.
Ainakin omassa F11'ssa oli alunperin runflatit ja kyllä auton ajettavuus oli aika perseestä varsinkin urissa ja meluakin riitti. Rengasvaihto ja auto on aivan toista luokkaa. Saa ihmettelemään muuten hyvin tehdyn auton ja sen tehneen baijerilaisen insinöörin aivopieruja. Osaatko NHB verrata tuota uutta edelliseen malliin F10/F11?
Tuo on tiedossa laajasti että Suomen uraisilla ja karheilla teillä Run Flat renkaat lisäävät rengasmelua ja vetelyä urissa. Turvallisuus puhkeamattomilla Run Flat renkailla on valinta jonka BMW Groupin tehtaan johtajat ovat tehneet. Suomen surkeat tiet eivät tuossa päätöksessä merkitse mitään vaikka täällä kärsitään näillä renkailla ajamisesta kuten jatkuvasta valituksesta koeajossa niin lehtien toimittajien kuin muidenkin "asiantuntijoiden" vuodatuksisita voinee päätellä.
Tämän maan hallitusten vika on se että täällä tiestöt ovat surkeassa kunnossa ja pelkillä lupauksilla ei saada mitään aikaiseksi, niin kuin on nähty. Tarvitsee tehdä asialle se mikä on kaikkien tiedossa, rahaa teiden parannukseen riittävä määrä ei se muusta parane. Turha täällä on itkeä, että BMW ei tee meidän surkeille teille sopivia autoja. Ei tee eikä tule koskaan tekemään. Normaalit renkaat Run Flat renkaiden tilalle ongelmat poistuu kuten BMW-kuljettajat hyvin tiedämme. Itse olen tätä jo monet vuodet tuonut esiin monessa keskustelussa sanoisinko kyllästymiseen asti. Ja olen senkin sanonut moneen kertaan, että älkää ajako urissa, reunaviivan vieressä on asfaltti paljon sileämpää ja rengasmelua saa tuollakin tavalla hillittyä jos sen kokee häiritseväksi. Normaaleilla renkailla en ole koskaan kokenut BMW 5-sarjaa meluisaksi. Ajettaavuus ja ajo-ominaisuudet ovat luistoestojärjestelmällä ja ajonvakautusjärjestelmällä varustetuissa autoissani aina ollut kiitettävää luokkaa niin talvella kuin kesällä. Kaikilla herkuilla varustetussa autossa ajaminen on mukavaa ja pidempää matkaa ajellessa istuimen säädöillä ristiseläntukineen saa miellyttävän ajonautinnon myös tältä osin. Olen ajanut monella eri alustalla varustetulla BMW 5-sarjalla mukaan lukien M-sarja ja en kokenut mitään epämiellyttäväksi. Eniten pidän M-sport istuimilla ja samalla alustalla varustetusta autosta ja säätyvä alusta tuo varmasti lisää mukavuutta ajamiseen.
Uuden BMW 5-sarja G30:n jossa ajonopeuden nousu jämäköittää iskunvaimennusta parantaa varmasti ajokokemusta entisestään (Dynamic Damper Control -säätyvä iskunvaimennus). Onkohan nämä kaiken tietävät testaajat ja lehtien koeajajat, jotka tuntuvat ainakin omasta mielestään tietävän kaiken, olevan aivan perillä kaikesta mitä tämä teknisesti kattava uusi BMW 5-sarja G30 pitää sisällään? Tätä sopii hieman miettiä ennen kuin tekee pitkälle meneviä päätelmiä muutaman kilometrin lenkin jälkeen kaiken tietävän koeajajan tiedoista ymmärtää sitä mitä kaikkia hienouksia autossa on. Ennen ensimmäistäkään metriä puhumattakaan perehdyttämisestä mitä nämä kaiken tietävät toimittajat tuskin omasta mielestään edes tarvitsevat.
NHB tuskin paksuilla Volkwagen laseilla varustettu henkilö löytää mitään kehuttavaa uudesta BMW:stä. Oliko puolittaisella sähkösäädöillä varustetussa autossa minkä kerroit koeajaneesi vielä kangasistuimet vai olivatko nekin puolisellaiset (kangas/nahka)? Missä tämän koeajon suoritit voitko hieman valottaa asiaa?
Salaliittoteoriasi on oman päättelysi tulos. BMW:n maahantuojan pitäisi varustaa koeajoon Suomen karheilla ja uraisilla teillä menevät BMW:t normaaleilla renkailla. Tulos olisi varmasti toisenlainen ilman Run Flat renkaita ja tämä hokema meluisista ja paimennettavista BMW autoista olisi muisto vain. Itseäni suorastaan harmitttaa, kun tästä samasta asiasta täytyy aina keskustella. Omia kokemuksia BMW 5-sarjasta ei ole koskaan vaivanneet normaalein renkain kyseiset ongelmat mistä taas kerran keskusteluja käydään.
Mitäs tämä nyt on? Eihän siitä ole pitkäkään aika kun Tracktest kehui vuolaasti TM:n ammattitaitoa ja puolueettomuutta.
Näin todellakin on, mutta ei yhden toimittajan takia kannata kaikkia tuomita. Eikä lehden puolueellisuutta arvioida yhden koeajon perusteella kyllä siihen tarvitaan hieman laajempi aineisto.
Tracktest:"... etten vaihtaisi BMW 5-sarjaa mihinkään kilpailijaan"
Hyvä on kuitenkin katsoa vähän avarammin vaihtoehtoja. Jos TM:n koeajoja katsoo ja vertailee on Mercedes E 220D ykkönen, sitten Volvo S90 ("jättekiva") ja uusi BMW 5 selvästi viimeinen. Aika paljon kritiikkiä tämä TM-toimittaja Ragnar Mehisto keksi BMW:stä kun taas Pekka Rantanen ei ruikuttanut joka asista Mersun ja Volvon kohdalla.
Ok, kaikesta huolimatta iso juttu on tuo uuden 5-sarjan meluisuus Ragnar Mehiston mukaan. Toivotaan, että palaute menee tehtaalle ja seuraavassa 5-generaatiossa möly pysyy mahassa.
WhatCar:
"Ok, kaikesta huolimatta iso juttu on tuo uuden 5-sarjan meluisuus Ragnar Mehiston mukaan. Toivotaan, että palaute menee tehtaalle ja seuraavassa 5-generaatiossa möly pysyy mahassa."
Tämän täytyy olla vitsi siis puhtaasti huumorilla tulkittava.
Tämä Karjalaisen koeajo on vastaus siihen, että tyytyväisiäkin löytyy joten ei pidä tuijottaa jonkun negatiivisia argumentteja liikaa vaan tehdä päätelmiä myös itse. Koeajaa auto omakätisesti jos se tarpeeksi kiinnostaa ja maksuhalukkuutta löytyy.
Tästä lisää koeajoa ilman turhanpäiväisiä horinoita. Jos nimittäin TM:n koeajo yhden sijaan tuplamiehityksellä (kartanlukijalla) vaikka tympii.
Minulla ei ole Volvoa, Mersua eikä BMW:tä.
Kommentoin silti.
69/69 melutaso satasen vauhdissa on uutukaisen luksustuotteen kohdalla käsittämättömän iso lukema, -oli alla sitten mitkä flätrunit hyvänsä!
Muutenkin autosta jäi kuva kuin yliastutusta hypystä; mukayritetty kovastikin ja kaikki on periaatteessa ihan jees, mutta yliyrittämiseksi meni. Vähän niinkuin gen 2 Mazda6.
Pahin juttu on se, että perusta on hakusessa: -uraherkkyys ja epämukavuus, moottorin äänikin vielä.
Oman Passat B8 sedanin hinnalla näitä saa puolikkaan. VW:ssä joutuu sietämään halvasta hinnasta johtuen äänetöntä kyytiä ja vakaata kulkua keleistä riippumatta. Matkalaukkujakin mahtuu kyytiin ikävästi yksi enemmän. Lisävarustearsenaali ei sekään ole samaa luokkaa bemarin kanssa, mutta aina kaikkea ei voi saada rahallakaan, vai mitä?
Renkaiden merkitys uusissa autoissa auton meluisuuteen on todella suuri. Normaaleissakin renkaissa renkaan leveys ratkaisee mitä leveämmät renkaat sitä suurempi melu renkaista lähtee. Halvat renkaat meluavat huomattavasti enemmän kuin laadukkaat renkaat tämäkin on testeissä todettu. Run Flat renkaat jotka ovat puhkeamattomat ovat rungoltaan todella jäykät ja mitä leveämmät ja matalaprofiilisemmat renkaat alle laitetaan sen enemmän meteliä tulee ja uraherkkyys lisääntyy. Ja tämä pätee kaikkiin autoihin ei vain tiettyihin merkkeihin. On täysin absurdia väittää ettei renkailla ole mitään merkitystä auton meluisuuteen tai urissa vetelyyn.
On selvää että mahdollisimman kapeat ja korkeaprofiiliset renkaat auton alla vähentävät rengasmelua merkittävästi, tätä tosiasiaa vaastaan on turha alkaa väittämään.
Tracktest, näissä TM:n autoissa on ollut kaikissa isot pyörät. Mersussa E:ssä (AMG) identtinen koko BMW:een kanssa ja Volvossakin oli 20" pyörät.
Hauskaa lukea näitä koeajoja...
TM:ssä kehuttiin ohjausta, mutta valiteltiin sitä raskaaksi, kun taas Moottorilehden koeajossa valiteltiin sitä, että "ohajustuntuma on liian kevyt".
Samoin TM:ssä valiteltiin meluisuutta, kun taas moottorilehden koeajossa kehuttiin erityisesti hiljaisuutta ja äänettömyyttä sanoin "Moottori- ja rengasäänet ovat jossain kaukana. Ajonautinnon yksi osa on meluttomuus: koeajettu viitossarjalainen on erityisen taiten äänieristetty."
Moottori on toki eri, muttei se liene paljoa äänieristykseen vaikuttavan. Niin ja toki eroa on myös varustepaketeissa, sillä tuo "äänetön ja liian kevyt ohjauksinen" on varustettu Luxyryline paketilla ja 18" renkailla, kun taas se TM:n koeajama oli MSportilla ja 19" renkailla.
tuossa linkki moottorilehden koeajoon:
http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-hiljainen-vakeva-bmw-530i/
Seuraavaksi lähdettäneen arvioimaan taas sitä, miten asiantuntevia kukakin toimittaja, testaaja, lehti tms. ovat?
Jos tulee kehuja: "asiantuntevia ja osaavia"
Jos tulee hudaa: "no ne ja nämä testit kyllä tiedetään"
Vai miten se nyt menikään?
Arviot menee tosiaan huvittavasti ristiin kuin arpomalla, mutta tätähän tämä on toinen pitää jostakin mistä toinen taas ei. Makuasiat sitten viime kädessä ratkaisee ottaako BMW:n vai jonkun muun merkin.
On kuitenkin käsittämätöntä, että TM tuntee meluisuuden ja toisaalla ja monessa muussakin kuten myös Moottorin koeajossa puhutaan "ajonautinnon yksi osa on meluttomuus: koeajettu viitossarjalainen on erityisen taiten äänieristetty."
Voiko olla niin että Volvomies kun testaa uutta BMW:tä niin fanitus omaa mieltymystään kohtaan vaan laittaa alla olevan auton huonommaksi kuin se todellisuudessa onkaan. Tämän tietää vain Volvomies. Hauskahan näitä on ruotia, mutta omiin valintoihini näillä ei ole mitään merkitystä ja tuskin monen muunkaan joka itselleen autoa ostaa.
Heh kerrottakoon nyt että 2016 ei ole ollut kartalla vielä missään käymissään keskusteluissa. Täysin ulkona kuin lumiukko, mutta tuohan vaatii myös sitä että sen myös itse jossain kohtaa tajuaa. Vieläkään tuo asia ei ole nähtävästi valjennut ja tuskin valjennee.
"Voiko olla niin että Volvomies kun testaa uutta BMW:tä niin fanitus omaa mieltymystään kohtaan vaan laittaa alla olevan auton huonommaksi kuin se todellisuudessa onkaan. Tämän tietää vain Volvomies."
Kannattaa ehkä lukea pelkästään saksalaisia autotestejä jos vaikka Saksassa ei autolehtien toimitukseen päästetä Volvomiehiä vahingoittamaan BMW:n mainetta.
"No jos ero ei johtunut autojen varusteista, niin lumiukko odottaa mielenkiinnolla miksi sellaisen teorian heitit TM koeajossa olevasta autosta"
Suuresti ihmettelen jos rengaskoon kasvatus tuumalla leveyden pysyessä samana muuttaa ohjauksen "turhan tuhdista (TM)" "turhan kevyeksi (Moottori)". Toki on mahdollista että tuo lausunto perustuu jonkun tietyn ajomoodin antamaan "fiilikseen" - onhan noissa melkoinen ero ohjauksessa valitun moodin mukaan (eco/comfort/sport/sport+ jne.). Mutta eipä noissa koeajoissa ole arvosteltu saatikka mainittu millä ohjelmalla koeajo on suoritettu ja onko kaikkia valintoja edes kokeiltu.
EDIT: korjaus...mainitaanhan noissa koeajoissa toki nuo ajo-ohjelmat. Moottori:n koeajossa mainitaan vaan vaihteiston reagointi/kaasupolkimen vaste - ohjaustuntuman muutoksesta ei puhuta mitään. TM:n koeajossa mainitaan myös tuo ajo-ohjelman valinta ja on huomattu myös sen vaikutus ohjaustuntumaan "kevyimmillääkään ohjaus ei muutu höyhenen kevyeksi, vaan pysyy jämptin tunnokkaana."
Derrick eikös sinua ihmetytä se että samasta uudesta autosta tulee niin ristiriitaista arviota julkisuuteen? puhutaan erinomaisesta hiljaisuudesta ja samaan aikaan toisaalla puhutaan samasta autosta meluisana kokemuksena. Joku tässä yhtälössä ei täsmää. Toinen juttu kehutaan ajettavuutta ja toisaalla taas arvostellaan ei oikein vakuuta hyvinkin erilaiset näkemykset kun on kyse samasta uudesta mallista.
Renkaiden merkitys on kiistaton ja alusta vaikuttaa myös, mutta ei niin paljon kuin annetaan ymmärtää. Yhden tuuman muutos renkaissa ei voi muuttaa hiljaista autoa meluisaksi, se vaan ei mene niin kuin annetaan ymmärtää. Kahden eri merkin ollessa testissä erilaiset näkemykset on ehkä hieman helpompi hyväksyä vaikka siinäkin tietty mieltymys siihen omaan merkkiin on olemassa ja jää tulkittavaksi lukijalle mikä on sen merkitys eri painotuksiin ja lopputulokseen. Tämä vääntö on toisaalta loputon suo, on itselleni aivan sama mitä mieltä joku on omasta valinnastani se ei liikuta minua suuntaan eikä toiseen. Olkoon kaikki mitä mieltä haluaa siihen on kaikilla täysi oikeus. Puolueettomuus/puolueellisuus on asia joka nousee aina esiin, jokaisella on siitä oma käsityksensä. Puolueettomuus on julkaisulle tärkeä jos se laajasti on mielletty näin ja julkaisua pidetään puolueettomana eikä selviä suosikkeja automerkeistä nouse esiin. Lukijoiden mielipiteet saattavat muuttua nopeasti jos lehden linja muuttuu, mutta nämä ovat päätelmiä jotka jokainen tekee tykönään.
tracktest, ei epäilystäkään siitä ettei uuteen 5-sarjaan olisi pantu täysiä paukkuja äänieristykseen.
Kaikesta huolimatta, suomen paskoilla teillä se ei riitä. Varsinkaan takarenkaat 275-leveydellä runflättinä kevätteillä. Eli aina voi kysyä maahantuojan suuntaaan, miksi antavat autoja koeajoon tälläisella rengastuksella???? Muutama sata autoa saataa jäädä myymättä testin jälkeen.
Onneksi on Mercedes
PS: Volvo 20" pyörillä oli hiljaisempi kuin BMW 19" pyörillä. Tosin Volvossa laminoidut lasit mitä BMW:hen ei saa.
Hyvähän se olisi jos autoa koeajaisi vähintään kolme henkilöä ja kaikkien koeajajien näkemykset tuotaisiin julki.
Ja tämä auton ohjauksen arvostelu on kyllä sellaista salatiedettä etten yhtään ihmettele sitä että tulee ristiriitaista kommenttia.
WhatCar:
"Onneksi on Mercedes ?"
Minäkin luulin 80-luvulla olevani mersumies, kunnes koeajoin ensimmäisen BMW:n. ?
Pojat, pojat, käykää koeajamassa ja päätelkää itse, onko meluisa vai meluton! Voin omasta kokemuksesta sanoa, että on erittäin hiljainen. Btw, uudessa Autobild Suomessa 530d xDriven koeajo, ei juuri moitittavaa, 4,5/5 tähteä.
Palaan vielä tuohon meluun.
TM:n testaajat kokivat korvakuulolta BMW:n rengasäänet havaittavana ja karkeilla teillä jopa häiritsevänä äänilähteenä. Kuultu ääni saattaa joskus olla ristiriidassa melumittarin kanssa, mutta tässä tapauksessa niin ei ole.
Yleensä autosta riippumatta yksilö on kehuttu hiljaiseksi, jos etuistuimilla melutaso satasen nopeudessa on 65 db tai alle. Takana äänenpaine on yleensä noin desibelistä kolmeen suurempi, riippuen lähinnä korimallista ja valmistajan äänieristykseen paneutumisesta.
Uuden 5-sarjan melu on tasaista koko kabiinissa, mutta kuten aiemmin todettu, ainakin näillä 19´ runflateilla se on yllättävän iso - 69 db.
Oletan toki, että TM tekee kaikki mittaukset samoilla mittalaitteilla kaikkien koeajoautojen kesken ja vähintään ilmoittaisi, mikäli mittausperusteissa on tehty muutoksia.
Olisi tosiaan hauskaa ja jopa hyödyllistä suorittaa saman yksilön kohdalla vertailu vaikka 17`kokoisilla normirenkailla ja katsoa todellinen rengas/vannetyypin vaikutus sisämeluun.
Tuossa melumittauksia Vi Bilägaren testistä (sedanit) vertailun vuoksi. 70 desibelin arvoon päästään kun ajetaan karkealla asfaltilla 90 km tunnissa.
KUPÉBULLER dB(A) Audi Mercedes Volvo
50 km/tim (fin/grov asfalt) 60/65 59/65 58/63
70 km/tim 62/68 62/68 62/67
90 km/tim 65/70 65/70 64/70
110 km/tim 67/73 67/72 66/72
Tämä todettiin kaikille autoille yhteisesti.
"Även kupébullret påverkas av 20-tumsdäcken, men i det
fallet negativt. Breda däck låter mer än smala, i synnerhet på grov asfalt. Bästa ljudkomforten totalt sett har Volvo, tätt följd av Mercedes och med Audi en liten bit efter. Ingen av bilarna är dock besvärande bullrig på grov asfalt, trots däckdimensionerna. Det tyder på bra isolering."
Tällainen viritys Mersussa. HJUL: 225/55 R17 på 7,5 tum breda
fälgar. (20-tumshjul på testbilen.)
Ja Volvossa. HJUL: 245/45 R18 på 8 tum breda
fälgar. (20-tumhjul på testbilen.)
Sekä Audissa. HJUL: 225/55 R 17 på 8 tum breda
fälgar. (20-tumshjul på testbilen.)
Tracktestin mainitsema Karjalaisen testi ja siinä mainittu auton kohtuu hiljaisuuskin johtunee siitä, että autossa näytti olevan kitkarenkaat ja ainakin kuvattu osuus ajeltiin lumisilla teillä. Jos näillä specseillä auton rengasmelu olisi noussut mainittavaksi, niin olisi kyllä Bayerissa epäonnistuttu meluntorjunnassa totaalisesti. Itse en ole tämän uuden BMW:n kyydissä ollut, mutta itselläni oli jonkun aikaa edellisen mallin versio ja se oli kyllä mukavan hiljainen.
Koeajoomi osui 520d nelivetoisena. Autossa oli varusteina sporttialusta ja 18 tuumaiset Hakkapeliitta 8 RFT:t. Varmaankin pitkälti renkaista ja alustasta johtuen autosta käi aika heikko vaikkutelma. Alusta poimi tien epätasaisuudet aivan liian tarkasti ja autossa oli läsnä hyvin epämiellyttävä rengasmelu. Puolittaisilla sähkösäädöillä varustetut sporttipenkin tuntuivat oikein hyviltä. Kojelaudan muotoilusta ja laatuuvaikutelmasta en pitänyt ollenkaan.
Ainakin omassa F11'ssa oli alunperin runflatit ja kyllä auton ajettavuus oli aika perseestä varsinkin urissa ja meluakin riitti. Rengasvaihto ja auto on aivan toista luokkaa. Saa ihmettelemään muuten hyvin tehdyn auton ja sen tehneen baijerilaisen insinöörin aivopieruja. Osaatko NHB verrata tuota uutta edelliseen malliin F10/F11?
Tuo on tiedossa laajasti että Suomen uraisilla ja karheilla teillä Run Flat renkaat lisäävät rengasmelua ja vetelyä urissa. Turvallisuus puhkeamattomilla Run Flat renkailla on valinta jonka BMW Groupin tehtaan johtajat ovat tehneet. Suomen surkeat tiet eivät tuossa päätöksessä merkitse mitään vaikka täällä kärsitään näillä renkailla ajamisesta kuten jatkuvasta valituksesta koeajossa niin lehtien toimittajien kuin muidenkin "asiantuntijoiden" vuodatuksisita voinee päätellä.
Tämän maan hallitusten vika on se että täällä tiestöt ovat surkeassa kunnossa ja pelkillä lupauksilla ei saada mitään aikaiseksi, niin kuin on nähty. Tarvitsee tehdä asialle se mikä on kaikkien tiedossa, rahaa teiden parannukseen riittävä määrä ei se muusta parane. Turha täällä on itkeä, että BMW ei tee meidän surkeille teille sopivia autoja. Ei tee eikä tule koskaan tekemään. Normaalit renkaat Run Flat renkaiden tilalle ongelmat poistuu kuten BMW-kuljettajat hyvin tiedämme. Itse olen tätä jo monet vuodet tuonut esiin monessa keskustelussa sanoisinko kyllästymiseen asti. Ja olen senkin sanonut moneen kertaan, että älkää ajako urissa, reunaviivan vieressä on asfaltti paljon sileämpää ja rengasmelua saa tuollakin tavalla hillittyä jos sen kokee häiritseväksi. Normaaleilla renkailla en ole koskaan kokenut BMW 5-sarjaa meluisaksi. Ajettaavuus ja ajo-ominaisuudet ovat luistoestojärjestelmällä ja ajonvakautusjärjestelmällä varustetuissa autoissani aina ollut kiitettävää luokkaa niin talvella kuin kesällä. Kaikilla herkuilla varustetussa autossa ajaminen on mukavaa ja pidempää matkaa ajellessa istuimen säädöillä ristiseläntukineen saa miellyttävän ajonautinnon myös tältä osin. Olen ajanut monella eri alustalla varustetulla BMW 5-sarjalla mukaan lukien M-sarja ja en kokenut mitään epämiellyttäväksi. Eniten pidän M-sport istuimilla ja samalla alustalla varustetusta autosta ja säätyvä alusta tuo varmasti lisää mukavuutta ajamiseen.
Uuden BMW 5-sarja G30:n jossa ajonopeuden nousu jämäköittää iskunvaimennusta parantaa varmasti ajokokemusta entisestään (Dynamic Damper Control -säätyvä iskunvaimennus). Onkohan nämä kaiken tietävät testaajat ja lehtien koeajajat, jotka tuntuvat ainakin omasta mielestään tietävän kaiken, olevan aivan perillä kaikesta mitä tämä teknisesti kattava uusi BMW 5-sarja G30 pitää sisällään? Tätä sopii hieman miettiä ennen kuin tekee pitkälle meneviä päätelmiä muutaman kilometrin lenkin jälkeen kaiken tietävän koeajajan tiedoista ymmärtää sitä mitä kaikkia hienouksia autossa on. Ennen ensimmäistäkään metriä puhumattakaan perehdyttämisestä mitä nämä kaiken tietävät toimittajat tuskin omasta mielestään edes tarvitsevat.
NHB tuskin paksuilla Volkwagen laseilla varustettu henkilö löytää mitään kehuttavaa uudesta BMW:stä. Oliko puolittaisella sähkösäädöillä varustetussa autossa minkä kerroit koeajaneesi vielä kangasistuimet vai olivatko nekin puolisellaiset (kangas/nahka)? Missä tämän koeajon suoritit voitko hieman valottaa asiaa?