Tietääkö kukaan, mistä johtuu BMW hybridin nopeusrajoitus 60 km/h sähköisenä?
Sähkömoottorin teho riittäisi ihan kaikkeen mitä Suomen rajoituksilla on lupa ajaa, eli johtuuko sähköajon raja Toyotan tavoin voimansiirrosta, vai onko se tehty vain epäteknisin perustein?
En tiedä mistä johtui, mutta tuo rajoitus ei koske nykyisiä F30 330e ja G30 530e -malleja. Tuo tracktestin linkkaama mainos koski vanhaa F10 ActiveHybrid 5:ttä, jossa tavoite oli enemmänkin suorituskyvyssä, kuin taloudellisuudessa.
FARwd tämä BMW 5 ActiveHybrid tuli myyntiin 2014. BMW 530e G30 tulee myyntiin 2018. Tulipahan tämäkin nyt selväksi niin minulle kuin muutamalle muulle joka on ollut "kuutamolla" tästä kyseisetä hybridi-maailmasta onneksi tästä ei joudu teloitusryhmän eteen vaan selviää nuhteilla ja solvauksilla. Nahka kestää kyllä tämänkin ei siinä mitään. Aina oppii jotain uutta.
JEV2, niiltä osin olen kaikki nuo asiat selittänyt, jotka koskevat omia sanomisiani. Jos joku sanoo eläinten kaatuvan tielle häikäistymisestä tms., niin selittäkööt itse mitä sillä tarkoittaa. Tuo ei ollut minun tarinointiani. Eikä myöskään se, että muilla ei ole Volvon kaltaisia järjestelmiä. Volvolla on joitain ominaisuuksia, mitä muilla ei ole, mutta tämä pätee myös toiseen suuntaan.
Minun pointtihan oli se, että paremmuudesta kinaaminen ei ole järkevää, koska asia vaatisi erittäin monimutkaisia testejä ja pitäisi luultavasti jopa määritellä, missä päin maailmaa ja minkälaisissa olosuhteissa autolla ajetaan. Emme edes täysin tiedä, kuinka hyvin yksittäiset samat ominaisuudet toimivat missäkin merkissä, saati sitä, miten eri mitkä eriävät varusteet vaikuttavat mitenkin turvallisuuteen. Onko esimerkiksi eläinten tunnistus ja automaattinen jarrutus parempi vaihtoehto kuin pimeänäkö ja kuskin varoitus.
Toinen pointti oli siinä, että 100 % uusista 90-sarjan Volvoista sisältävät nämä järjestelmät. Tässä kohdin alkoikin sinun sekoilusi hinnoista ja automaattivaihteista. Myös Euro Ncap noteerasi Volvon vakiona olevat varusteet, mitä se piti erittöin tärkeänä ja siinä oli osittain syy, että uudet Volvot on rankattu maailman turvallisimmiksi autoiksi. Uskommeko tässä nyt nimimerkkiä JEV2, vai Euro Ncapia? Voisin myös lyödä 10.000 € vetoa milloin tahansa, että yli puolet uusista 5 Bemareista myydään ilman näitä automaattisia järjestelmiä, mikäli hinta pysyy tuossa n. 5000 eurossa. Jos BMW:n järjestelmä siis olisikin hieman Volvon järjestelmää parempi (mitä emme tiedä), niin se lisävarustelistalle jäänyt järjestelmä ei paljoa lohduta kolaritilanteessa.
Vielä kommentoin tuohon, että vaikkaosa noista "Volvo-miesten" väitteistä olivatkin typeriä, niin jos itse tulet keskusteluun haukkumaan muut idiooteiksi ja heti kättelyssä löydän sinun kirjoituksista pari pahaa ja oleellista asiavirhetta, niin aika turha sitten kitistä, jos kutsun myös sinua idiootiksi.
Uusi 530e näkyy tosiaan olevan jo hinnastossa. Huippunopeus sähköllä 140.
Tuohon tekniikkaan voisi kyllä Baijerin porukka ruuvata myös nelivedon ja samaa tekniikkaa voisi viljellä muihinkin koreihin ja kokoluokkiin. Uskoisin kaupan käyvän jo nykyiselläkin versiolla, kun alhaisella hybridin autoverolla on saatu lähtöversioonkin aika hyvät vakiovarusteet.
Volvokauppiaillehan tuo on mukava tieto, ettei Suomessa tulla myymään yhtään Momentum -varusteista S/V90 mallia? Lienee syytä palauttaa varastossa olevat autot tehtaalle.
"Tietääkö kukaan, mistä johtuu BMW hybridin nopeusrajoitus 60 km/h sähköisenä?"
Tuo lienee jonkin vanhan vesrion rajoite. Onnettoman pieni akku ja pienitehoinen sähkömoottori toimivat parhaiten pienissä nopeuksissa. Korkeissa nopeuksissa tuo pieni akku tyhjentyisi hetkessä ja pienitehoinen sähkömoottori ei kykene tarjoamaan korkeaissa nopeuksissa Bemarille riittävää kiihtyvyyttä.
"Uusi 530e näkyy tosiaan olevan jo hinnastossa. Huippunopeus sähköllä 140.
Tuohon tekniikkaan voisi kyllä Baijerin porukka ruuvata myös nelivedon ja samaa tekniikkaa voisi viljellä muihinkin koreihin ja kokoluokkiin."
Neliveto löytyy (530eX), mutta tällä hetkellä vaan jenkkilän markkinoille - toivottavasti rantautuu myös Eurooppaan.
realoem:stä löytyy tekniset kuvat ja osaluettelot tuollekin mallille.
X3 (G01) tuotanto alkaa elokuussa, ja luvassa myös plug-in hybridi, nykyiseen 3-sarjaan (F30) ei varmaan tule Xdrive plug-in hybridiä (arvaus), joten joudutaan odottelemaan ensivuoden loppupuolelle/2019 alkuun jolloin 3-sarjan (G20) toimitukset alkavat.
X5 sarjasta ja 2-sarjasta Xdrive plug-in hybridit jo löytyy, ja takapotku phev:it 330e ja 740e. X1:sestäkin on olemassa jo plug-in hybrid (myynnissä kiinan markkinoilla). Joten melkein kaikissa mallisarjoissa on jo plug-in hybrid olemassa - vielä kun saataisiin ne tänne Pohjolan perukoille.
Nyt on tullut annettua "kuutamolla" tietoja oikein urakalla pahoittelut näistä. Täytyy tästä lähtien olla huolellisempi antaessaan informaatiota ettei tule antaneeksi disinformaatiota. Tarkistaa faktat ennen kuin lähtee "elvistelemään" tiedoillaan jotka ei pidä paikkaansa. Kiitos ystävällisistä korjauksista ja pahoittelut vielä kiivastumisesta jossa tuli käytettyä ala-arvoisia ilmauksia toisesta kekustelijasta (Auto-m). Yritän parantaa tapani jatkossa asiallisempaan muotoon ja terävöittää itsehillintääni. ?
Jep. Harvoin täällä kuiaan myöntää erehtyneensä ja siitä pisteet tracktestille.
Mitenkäs nyt tuo 5 hybridi? Ilmeisesti siitä ei tullutkaan nelivetoista versiota, vai tuleeko sellainen myöhemmin? Hybridin hinta ei ole posketon, mutta ei myöskään niin halpa, että Volvon tilaaminen kaduttaisi.
Tässä testi Suomen talvessa. M alustaa pidetään hieman epämukavana talvessa, mutta onhan se aivan selvä asia, että urheilualusta on lumipöperössä hieman epämukava. Se on sitten ostajan valinta, haluaako sporttialustan.
Edelleen tässä hieman valitetaan siitä, että BMW ei kulje maantiellä itsestään aivan suoraan, mutta mutkatiellä toki sitten sitäkin makeammin.
530e:stä kyllä tehdään nelikkoa mutta alkuvaiheessa vain Pohjois-Amerikan markkinoille. Myynnin aloittamisesta euroopassa ei vielä ole tietoa, eiköhän se sieltä vuoden parin päästä tule.
Mitä tulee tuohon teknavin testiin niin siinä testataan m-sport -varusteltua autoa ja ne tulevat valitettavasti edelleen pakotettuna run flat -kumeilla, jotka ei vaan sovellu ainakaan meidän uraisille ja paikatuille teille laisinkaan. Sekä G30, että edeltävät F-sarjalaisetkin kulkee maantiellä ihan yhtä 'itsestään' kuin parhaat verrokitkin kunnon renkailla. Onneksi kaikki m-sport -varusteltuja lukuun ottamatta tulee kunnon renkailla. Tuo run flat -sekoilu on kyllä harmillista, auto muuttuu ihan täysin kunnollisilla renkailla. Kokemusta sekä F10:stä, että F30:stä.
Olosuhteet pitäisi huomioida, kun ajettavuutta lähdetään kovin arvostelemaan. Kuvista päätellen olosuhteet ovat vaativat paksun puuterilumen vaikutus ajettavuuteen on ilmeinen ja se olisi hyvä huomioida myös "menestyksekkään autourheilijan" kuten teknavi kuljettajaansa tituleeraa. Renkaiden merkitys on myös huomioitava tässä, kun ei renkaan leveydestä ole mitään tietoa eikä mainintaa voi kyseiselle teknavin koeajolle laittaa painoarvoa tai sitten ei. Jokainen automies/nainen tekee päätelmät oman ajokokeen jälkeen. En isommin arvosta kenekään muiden päätelmiä ajettavuudesta koska omat mieltymykset ratkaisevat tuntuuko auto siltä mitä odotan vai ei, muiden arvioilla ei ole mitään merkitystä.
Pitkään Tekniikan Maailman mieleenpainuvin toteamus BMW:stä kaikkien mallien osalta oli kaikille tuttu suuntavakauden puute uraisilla teillä nyt se on sitten lainattu kuin takaamaan asian paikkansa pitävyys teknaviin. Tosin tässä ei uraisista teistä ole mainintaa kun lunta on kuin pahimman talvimyrskyn jäljiltä. Mainittakoon että Tekniikan Maailmassa tuota hokemaa ei enää esiinny jotain on siis tapahtunut. Ja onhan tuo keskusteluissa tämän foorumin toimesta selitetty ja puitu tuhanteen kertaan renkaista johtuvaksi ja myönnettykin (TM). Runflat renkaaat pilaavat uraisilla teillä ajamisen ilon (ajettavuus) joka insinöörien kovan työn tuloksena on BMW:hen saavutettu. Unohtamatta testiajajia joiden merkitystä ei sovi väheksyä jotka autoja radalla ja maantiellä ajavat. Renkaiden merkitystä ei sovi väheksyä ja monen merkin kohdalla vain asiantuntijat ja merkkifanaatikot ovat taatusti asioista enemmän perillä kuin puskista huutelijat.
Tracktest puhut ihan asiaa. Mutta on TM:n toteamuksissa suuntavakauden puutteessa vinha perä ja uskallan väittää, että se johtuu vain ja ainoastaan käytännössä pakotetuista uusien autojen run fläteistä F-sarjassa. Tai jos olet eri mieltä, niin et tiedä paremmasta Toki tuossa vikuroinnissa on se hyvä puoli, että puhkeamattomilla renkailla varustetun bemarin rattiin ei kukaan maantiellä kyllä nukahda. Jostain syystä kuitenkin tietyt nastarenkaat (esim. hkpl 8) toimii myös run flättinä tosi hyvin ainakin f-sarjassa, ainakin 16" ja 17" koossa (f30 205/50-16/f10 225/55-17). Ei mitään ongelmia suuntavakaudessa.
No eipä sitten enää tarvitse murehtia Bemarinkaan osalta sitä hybridiä, jos kerran nelivetoa ei ole ainakaan lähiaikoina tulossa. Aika omituinen ratkaisu, että sitä ei esimerkiksi Suomeen tuoda, kun se olisi aivan varmasti yksi myydyimpiä versioita nelivetoisena. No eipä Suomi ole kohin kummoinen markkina millekään merkille.
No kyllähän tuossa huonosta kelistä puhutaan ja jokainen ymmärtää, että M-alusta ei ole paras vaihtoehto lumipöperössä. Ilmajousitus säädettävällä maavaralla olisi kova sana näissä olosuhteissa ja sitä Volvoonkin kaipaisin.
Tuo suoraan kulkeminen onkin jo suurempi miinus, koska vaikka kuinka asiasta yrittäisi syyttää huonoja teitä - josta se toki johtuukin, niin näillä huonoilla teille me nyt valitettavasti joudumme ajamaan ja näiden teiden mukaisesti auto kannattaa valita.
Niin kuin totesit, Pohjoismaat on pieni markkina-alue verrattuna esim. Kanadaan jossa on myös ihan kunnon lumiset talvet. Ja kyllä, talvirenkaita on ihan samalla tavalla run flatteinä kuin kesäkumejakin.
Uusi G30 kulkee maantiellä kuin juna, ellei tarvitse m-sport -varusteltua autoa (=run flat). Ja jos tarvitsee, niin eiköhän siihenkin saa neuvoteltua kumien vaihdon ennen luovutusta - siitä kannattaa vaikka vähän maksaa.
Onneksi on ihmisiä jotka eivät valitse autojaan huonojen teiden vuoksi. Koska urissa ei ole pakko ajaa ja renkaat voi vapaasti valita autonsa alle mitkä haluaa ja kokemus auttaa myös tässä niin tärkeässä asiassa. On myös selvää että tulevaisuudessa on pakko alkaa pitämään teistämme parempaa huolta sillä tätä nykymenoa ei hyväksy enää kukaan tielläliikkuja ja päättäjien on pakko herätä tästä unestaan hyvin pian. Tämä järjettömyys pitkittyessään maksaa aina vai enemmän kun tiestö pääsee liian huonoon kuntoon. Toivoa sopii ettei lupaukset joita on viime aikoina kuultu jää pelkiksi puheiksi vaan lupaukset myös lunastetaan teoiksi siitä kiittää kyllä muutkin kuin vain BMW-kuljettajat. Tuskin kukaan tervejärkinen panee hantiin teiden korjauksille.
Auto-m sinä teet päätelmiä vain ja ainoastaan näiden koeajojen perusteella mitä lehdistä luet. Tuskin omaat mitään kokemusta mistään BMW autosta vaikka asiantuntevaaa esität ja joku voi jopa luulla, että olet ajanut kyseisellä merkillä paljon. Miten on totuus tämän asian kanssa Auto-m?
Antti on tämä runflat asia käyty täällä moneen kertaan läpi ja Tekniikan Maailma tuli keskusteluun toteamaan asian olevan näin. Runflat renkaat korostavat vaeltelua uraisilla teillä ja paimennus on siitä johtuvaa joka tässä on myös mainittu, mutta hieman ihmetyttää missä noin vahvassa lumessa saadaan urat näkyviin? Oliko se vaan se kulunut hokema mikä piti tuohon koeajoon mukaan laittaa kuin vakuuttamaan jotakin? Ilman sen asiantuntevampaa selitystä tosin. Asioille kun tuppaa löytymään selitys kun on riittävää asiantuntemusta ja se halutaan puolueettomasti myös julkaista.
30 vuotta on tullut BMW:n 5-sarjalla ajettua joten jonkunlainen kokemus muutaman miljoonan kilometrin osalta autosta on. Renkaat on tullut tutuiksi ja kelvottomat on kokeilun jälkeen hylätty heti ja kokemus auttaa tässäkin asiassa kuten niin monessa muussakin.
"Niin kuin totesit, Pohjoismaat on pieni markkina-alue verrattuna esim. Kanadaan jossa on myös ihan kunnon lumiset talvet. Ja kyllä, talvirenkaita on ihan samalla tavalla run flatteinä kuin kesäkumejakin."
Bemarin tapauksessa noin ei voi väittää. Viime vuonna Kanadassa myytiin 38 000 Bemaria, pelkästään Ruotsissa 22 000, Norjassa 12 000 ja Suomessa 5 000. Tanskassakin varmaan joku määrä Bemareita myytiin. Run flatejä saa kyllä talvisella kuviolla, mutta umpikumipyörä toimii talvipyöränä vieläkin heikommin kuin kesäpyöränä.
Kun sulla on nuo myyntimäärät hyvin tiedossa niin paljonkos nelikkoja myytiin Pohjois-Amerikassa yhteensä?
"Talvisella kuviolla" ja mitä ihmeen umpikumipyöriä Toivottavasti tuo oli läppä tai jos ei ollut, niin ehkä kannattaa poistua takavasemmalle... Ja mitä tulee "talviseen kuvioon" niin ihan samoja renkaita ne run flatit on kuvioltaan ja kulutuspinnan materiaaliltaankin kuin normirenkaat, renkaan runko noissa vaan on vahvistettu. Tuli NHB:ltä oikein kunnon pläjäys esson-baarin insinööritietoutta.
Teknavi löysi suuntavakauden puutetta talvikelillä kitkarenkain.
(Televisiosta tulee tänään tämä koeajo, laittakaa vaikka nauhalle).
"AJETTAVUUS BMW:tä on perinteisesti pidetty ajajan autona. 5-sarja ei täysin vakuuta ajettavuudella talvisella kelillä kitkarenkain varustettuna. Ohjaustuntuma on keskialueella erittäin etäinen ja voimakkaasti tehostettu. Ajoasennon vaihtaminen Sportille hieman parantaa tilannetta, kun tehostus vähenee. Auto kuitenkin vaeltelee helposti omalla kaistallaan, jos kuljettaja herpantuu hetkeksikään valvomasta auton linjaa. Mahdollisuus pieneen leikittelyyn lumisella Premier Parkin radalla tuo kuitenkin Vitosesta toisen puolen esille. Auto tuntuu kapealla radalla huomattavasti kokoistaan pienemmältä, ja looginen toiminta tekee ajamisesta helppota. Voimalinja toimii tällaisessa täysin epäolennaisessa ajossa hienosti ja nelivedon ennakoitavuus helpottaa auton käsittelyä."
Tracktest, kokemusta on BMW:llä ajosta koeajojen merkeissä ja tutun autolla ajamisesta. BMW ei vain ole koskaan vielä niin paljoa sytyttänyt, että sellaisen olisin itselleni ostanut. Uutta vitosta en ole ajanut, koska se nyt ei ole enää edes harkinnassa, koska auton jo tilasin. Vanha 5 sarja oli ihan hieno peli, muttaa tuolloin en halunnut niin suurta autoa. Kolmosesta en ole koskaan pitänyt.
Eikös sitten muiden merkkien suhteen täällä tehdä päätelmiä koeajojen ja testien perusteella? Esimerkiksi Volvosta on viime aikoina puhuttu paljon, niin eikös lähes kaikki puhe ole ollut lähinnä testeissä testatuista asioista. Oletko sinä ajanut paljon S90 tai XC90 Volvoilla? Tuskin, vaikka olet niistä enemmän kirjoittanut kuin minä uudesta BMW:stä.
Ihan varmuuden vuoksi taas mainittakoon, että en minä autoani pelkästään testien perusteella osta, mutta kun täällä keskustellaan, niin mielestäni fiksumpaa ja uskottavampaa vedota testieihin, kuin omiin mielipiteisiin.
Katsotaan lisää testejä kun niitä tulee, mutta ainakin tämän testin perusteella Bemari kärsii jälleen kerran Suomen huonoista teistä ehkä hieman enemmän kuin muut kilpailijat. Se on kuitenkin ihan ymmärrettävää, koska BMW tehdään ihan tarkoituksella "urheilullisemmaksi" ajaa ja M-sport paketti tietenkin vain pahentaa tilannetta lumipöperössä. Se on sitten makuasia minkälaista ajettavuutta ihmiset arvostavat.
Ihan samoin muuten Mersun AMG-paketeissa on aina runflatit, kun vannekoko kasvaa tarpeeksi.
Derrickin mainostama teknavi oli alkuun mielenkiintoinen uusi tuttavuus jota tuli katsottua muutamia kertoja. Aika nopeasti selvisi, että tämäkin on VW-konsernin mainostaja ja se myös ohjelmassa näkyy ja kuuluu. Mercedes saa tuosta hypestä myös mainittavan osansa. Puolueettomuudesta ei siis tietoakaan. Teknavin mielestä "menestyksekäs" autourheilija jota ei edes wikipedia (vapaa tietosanakirja) noteeraa juuri mitenkään. Lausuu nämä painokkaat ja tarkoitukselliset sanat uudesta 5-sarjasta " Auto kuitenkin vaeltelee helposti omalla kaistallaan". Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
Uusi BMW 5-sarja G30 Risto Virtasen perusteellinen mollaus ajettavuuden osalta on tässä:
"AJETTAVUUS BMW:tä on perinteisesti pidetty ajajan autona. 5-sarja ei täysin vakuuta ajettavuudella talvisella kelillä kitkarenkain varustettuna. Ohjaustuntuma on keskialueella erittäin etäinen ja voimakkaasti tehostettu. Ajoasennon vaihtaminen Sportille hieman parantaa tilannetta, kun tehostus vähenee. Auto kuitenkin vaeltelee helposti omalla kaistallaan, jos kuljettaja herpantuu hetkeksikään valvomasta auton linjaa. Mahdollisuus pieneen leikittelyyn lumisella Premier Parkin radalla tuo kuitenkin Vitosesta toisen puolen esille. Auto tuntuu kapealla radalla huomattavasti kokoistaan pienemmältä, ja looginen toiminta tekee ajamisesta helppota. Voimalinja toimii tällaisessa täysin epäolennaisessa ajossa hienosti ja nelivedon ennakoitavuus helpottaa auton käsittelyä."
Derrick tämäkö pitäisi vielä illalla katsoa uusintana ohjelmasta, ei tosiaankaan. Uusi BMW 5-sarja on saanut ajettavuuden osalta kehuja monesta suunnasta ja teknavin teesit ei tätä mielikuvaa minun kohdallani muuksi muuta. Eiköhän sellainenkin video Suomenkielisenä vielä tule jossa ajettavuutta kehutaan kuten ulkomaisissa videoissa on jo nähty ja kuultu.
Fiksua olisi jos runflat renkailla auton ajeettavuus pitää kerta toisensa jälkeen pilata, että se edes mainittaisiin koeajojen yhteydessä. Tämä kun on niin monella autoista perillä olevilla hyvin tiedossa mitä nämä renkaat saavat aikaan Suomen uraisilla teillä johon koeajossa aina mennään jos kyseessä on BMW. Kaikki autot vetelee urissa ja runflat renkaat vielä korostaa tätä ikävää ominaisuutta BMW autoissa. Etuvetoisista autoista voisi todeta sen että nämä vetelevät poikkeuksetta vieläkin voimakkaasti kiihdyttäessä. Tämä on ominaisuus joka ei saa yhtä paljon palstatilaa kuin pitäisi vaikka vain tasapuolisuuden nimissä.
Auto-m:
"Ihan samoin muuten Mersun AMG-paketeissa on aina runflatit, kun vannekoko kasvaa tarpeeksi"
Onko selvinnyt mitä tämä aiheuttaa kyseiselle merkille se kun jäi sinulta kokonaan mainitsematta?
Kuten ennenkin, BMW saa vuolaita kehuja kun ajetaan ulkomailla hyväkuntoisilla teillä. Kun siirrytään. Suomeen ja huonoille teille, niin aika usein tulee myös negatiivista sanomista. Eihän tässä kuitenkaan Bemaria mitenkään täysin lytätä, vaan autoa pidetään hyvänä. Turha taas on testaajia puolueellisiksi syyttää.
Runflat renkaat voisi toki testissä mainita, mutta jos ja kun ne joihinkin versioihin aina tulevat, niin kyllä ennemminkin BMW:n pitäisi tehdä johtopäätökset, eikä syyttää testaajia, jotka asiaan kuuluvasti testaavat sellaista autoa, joka asiakkaille toimitetaan.
Itse olenajanut uuta E ja GLC Mersua funflateilla, enkä niissä mitään erityistä uraherkkyyttä havainnut. Vanhaa Eemeliä olen myös ajanut ja se oli hieman uraherkempi, mutta toisaalta siinä oli todella leveät renkaat, muistaakseni 285 takana. Uuden E:n melutaso oli tuolloin kovempi kuin olisin odottanut ja se oli suorastaan pettymys itselleni, mutta varmaan tämä osittain johtui runflateista. Ajoin lähes heti perään S90 Volvoa, joka oli korvakuulolla Mersua hiljaisempi, vaikka siinä oli vielä suuremmat vanteet. Ei ero suuri ollut, mutta tuolloin odotin tilanteen olevan juuri päinvastainen. Siksi olen ollut erityisen kiinnostunut, mitä lehdet sanovat melutasosta, koska ajattelin myös ennakko-odotuksieni ( E on selvästi S90:stä hiljaisempi) vaikuttavan alitajuisesti korvakuulooni. No jälkeenpäin lehtienkin testeissä on vaihdellut, kumpi on hiljaisempi auto.
Taitaa olla niin että täällä Suomessa huonot tiet on päättäjien tyhmien päätösten myötä surkeassa kunnossa. Näin ei pitäisi olla mutta näin vaan on. Suomessa tämä sama asia pyörii keskusteluissa vuodesta toiseen eikä kukaan osaa ratkaista tätä ongelmaa tai pitäisikö sanoa niin kuin se on ei halua. Rahaa autoilijoilta kyllä kerätään ennätystahtiin vuosi vuodelta enemmän ja enemmän. BMW ei taida miettiä Suomen hallituksen kyvyttömyyttää tämän asian suhteen pätkääkään. Ihmetellä varmaan voi miksei tiestöämme saada kuntoon jo turvallisuudenkin nimissä. Täällä päättjät elää kuin kansan vaatimuksilla ei olisi mitään merkitystä vaikka kansa päättäjät valitsee. Lupaukset eivät vaan jostain syystä vaalien jälkeen kiinnosta päättäjiä, kun neljä seuraavaa vuotta on turvattu ja tietenkin eläkkeet päälle. Typerää ja lyhytnäköistä ajattelua kun asioiden kuntoon laittaminen on näin helvetin vaikeata.
Uskoisin näin että tieto on tavoittanut BMW:n johdon, mutta markkina-alueena Suomi on niin pieni. Turvallisuus on asia mikä pitää runflat renkaat BMW:n alla ensiasennusrenkaina muualla päin maailmaa. Eiköhän BMW kuitenkin viime aikoina ole antanut uuden auton ostavan täällä Suomessa valita myös tavalliset renkaat puhkeamattomien renkaiden (runflat) tilalle.
Asia on mennyt perille kun tämä valinta on mahdollista. On varmasti paljon myös niitä kuljettajia jotka eivät tätä ongelmaa tunne esimerkkinä ne jotka vaihtavat Volvon uuteen BMW:en. Salaaminen asian tiimoilta on järjen vastaista se kai on kaikille selvää joka järkevästi asioita ajattelee.
Auto-m tiedät varmasti miten varmistetaan se että auto on mahdollisimman hiljainen. Suomen karheilla ja uraisilla teillä häiriöäänet tulevat pääasiassa renkaista, joten etsi malli johon voit laittaa mahdollisimman kapeat ja korkeaprofiiliset renkaat, niin saat hiljaisen ajoauton. Tämä on nykyisin kyllä hieman vaikeaa isoissa premium-merkeissä. Madaltavat alustasarjat lisäävät myös ajomelua.
Vaikka bmw:llä ajankin, niin en kyllä syyttäisi mahdollisista ohjauksen ongelmista Suomen tieverkkoa. Ongelma tuo teiden huono kunto toki on mutta lienee toisen keskustelun paikka miten se korjataan Kaikki uudet autot kuitenkin ajavat samoilla paskoilla ja uraisilla teillä ja perus-pertti ostaa auton tajuamatta pyöriikö alla run flatit vai normirenkaat - eikä tuollaisia asioita kuluttajan tarvitse tietääkään. Ja on myös ihan fakta, että näille meidän teille löytyy paremmin maantiellä matkaa taittavia kulkineita.
Auton hyvyys ja sopivuus omaan käyttöön riippuu kuitenkin niin monesta seikasta, että ei meistä kukaan voi lopullista ja oikeaa tuomiota julistaa siitä onko esim. BMW parempi kuin Volvo. Tämä subjektiivinen näkemys kerrotaan tietysti myös testeissä ja siksi tulokset poikkeaa keskenään. Kannattaa siis käydä koeajamassa autoja ja tehdä ostopäätös sen mukaan mikä sopii itselle parhaiten. Erot on kuitenkin aika pieniä.
Tietääkö kukaan, mistä johtuu BMW hybridin nopeusrajoitus 60 km/h sähköisenä?
Sähkömoottorin teho riittäisi ihan kaikkeen mitä Suomen rajoituksilla on lupa ajaa, eli johtuuko sähköajon raja Toyotan tavoin voimansiirrosta, vai onko se tehty vain epäteknisin perustein?
En tiedä mistä johtui, mutta tuo rajoitus ei koske nykyisiä F30 330e ja G30 530e -malleja. Tuo tracktestin linkkaama mainos koski vanhaa F10 ActiveHybrid 5:ttä, jossa tavoite oli enemmänkin suorituskyvyssä, kuin taloudellisuudessa.
FARwd tämä BMW 5 ActiveHybrid tuli myyntiin 2014. BMW 530e G30 tulee myyntiin 2018. Tulipahan tämäkin nyt selväksi niin minulle kuin muutamalle muulle joka on ollut "kuutamolla" tästä kyseisetä hybridi-maailmasta onneksi tästä ei joudu teloitusryhmän eteen vaan selviää nuhteilla ja solvauksilla. Nahka kestää kyllä tämänkin ei siinä mitään. Aina oppii jotain uutta.
Kuvissaa BMW 5 ActiveHybrid F10.
https://www.netcarshow.com/bmw/2014-5_activehybrid/800x600/wallpaper_03.htm
Kuvissa BMW 530e G30.
https://www.netcarshow.com/bmw/2018-530e_iperformance/800x600/wallpaper_05.htm
Kyllä tuo G30 530e on jo nyt myynnissä ja ensimmäiset luovutetaan Suomessakin Huhti/toukokuussa.
JEV2, niiltä osin olen kaikki nuo asiat selittänyt, jotka koskevat omia sanomisiani. Jos joku sanoo eläinten kaatuvan tielle häikäistymisestä tms., niin selittäkööt itse mitä sillä tarkoittaa. Tuo ei ollut minun tarinointiani. Eikä myöskään se, että muilla ei ole Volvon kaltaisia järjestelmiä. Volvolla on joitain ominaisuuksia, mitä muilla ei ole, mutta tämä pätee myös toiseen suuntaan.
Minun pointtihan oli se, että paremmuudesta kinaaminen ei ole järkevää, koska asia vaatisi erittäin monimutkaisia testejä ja pitäisi luultavasti jopa määritellä, missä päin maailmaa ja minkälaisissa olosuhteissa autolla ajetaan. Emme edes täysin tiedä, kuinka hyvin yksittäiset samat ominaisuudet toimivat missäkin merkissä, saati sitä, miten eri mitkä eriävät varusteet vaikuttavat mitenkin turvallisuuteen. Onko esimerkiksi eläinten tunnistus ja automaattinen jarrutus parempi vaihtoehto kuin pimeänäkö ja kuskin varoitus.
Toinen pointti oli siinä, että 100 % uusista 90-sarjan Volvoista sisältävät nämä järjestelmät. Tässä kohdin alkoikin sinun sekoilusi hinnoista ja automaattivaihteista. Myös Euro Ncap noteerasi Volvon vakiona olevat varusteet, mitä se piti erittöin tärkeänä ja siinä oli osittain syy, että uudet Volvot on rankattu maailman turvallisimmiksi autoiksi. Uskommeko tässä nyt nimimerkkiä JEV2, vai Euro Ncapia? Voisin myös lyödä 10.000 € vetoa milloin tahansa, että yli puolet uusista 5 Bemareista myydään ilman näitä automaattisia järjestelmiä, mikäli hinta pysyy tuossa n. 5000 eurossa. Jos BMW:n järjestelmä siis olisikin hieman Volvon järjestelmää parempi (mitä emme tiedä), niin se lisävarustelistalle jäänyt järjestelmä ei paljoa lohduta kolaritilanteessa.
Vielä kommentoin tuohon, että vaikkaosa noista "Volvo-miesten" väitteistä olivatkin typeriä, niin jos itse tulet keskusteluun haukkumaan muut idiooteiksi ja heti kättelyssä löydän sinun kirjoituksista pari pahaa ja oleellista asiavirhetta, niin aika turha sitten kitistä, jos kutsun myös sinua idiootiksi.
Uusi 530e näkyy tosiaan olevan jo hinnastossa. Huippunopeus sähköllä 140.
Tuohon tekniikkaan voisi kyllä Baijerin porukka ruuvata myös nelivedon ja samaa tekniikkaa voisi viljellä muihinkin koreihin ja kokoluokkiin. Uskoisin kaupan käyvän jo nykyiselläkin versiolla, kun alhaisella hybridin autoverolla on saatu lähtöversioonkin aika hyvät vakiovarusteet.
Volvokauppiaillehan tuo on mukava tieto, ettei Suomessa tulla myymään yhtään Momentum -varusteista S/V90 mallia? Lienee syytä palauttaa varastossa olevat autot tehtaalle.
"Tietääkö kukaan, mistä johtuu BMW hybridin nopeusrajoitus 60 km/h sähköisenä?"
Tuo lienee jonkin vanhan vesrion rajoite. Onnettoman pieni akku ja pienitehoinen sähkömoottori toimivat parhaiten pienissä nopeuksissa. Korkeissa nopeuksissa tuo pieni akku tyhjentyisi hetkessä ja pienitehoinen sähkömoottori ei kykene tarjoamaan korkeaissa nopeuksissa Bemarille riittävää kiihtyvyyttä.
"Uusi 530e näkyy tosiaan olevan jo hinnastossa. Huippunopeus sähköllä 140.
Tuohon tekniikkaan voisi kyllä Baijerin porukka ruuvata myös nelivedon ja samaa tekniikkaa voisi viljellä muihinkin koreihin ja kokoluokkiin."
Neliveto löytyy (530eX), mutta tällä hetkellä vaan jenkkilän markkinoille - toivottavasti rantautuu myös Eurooppaan.
realoem:stä löytyy tekniset kuvat ja osaluettelot tuollekin mallille.
X3 (G01) tuotanto alkaa elokuussa, ja luvassa myös plug-in hybridi, nykyiseen 3-sarjaan (F30) ei varmaan tule Xdrive plug-in hybridiä (arvaus), joten joudutaan odottelemaan ensivuoden loppupuolelle/2019 alkuun jolloin 3-sarjan (G20) toimitukset alkavat.
X5 sarjasta ja 2-sarjasta Xdrive plug-in hybridit jo löytyy, ja takapotku phev:it 330e ja 740e. X1:sestäkin on olemassa jo plug-in hybrid (myynnissä kiinan markkinoilla). Joten melkein kaikissa mallisarjoissa on jo plug-in hybrid olemassa - vielä kun saataisiin ne tänne Pohjolan perukoille.
Kiitos vastaajille. Tämä vahvistaa omankin järkeilyni, että BMW:n toteutus mahdollistaa sähkökäytön läpi sähkömoottorin koko käyntinopeusalueen.
Samalla se mahdollistaa myös normaalin xDrive nelivedon, jos sellainen halutaan tehdä.
Nyt on tullut annettua "kuutamolla" tietoja oikein urakalla pahoittelut näistä. Täytyy tästä lähtien olla huolellisempi antaessaan informaatiota ettei tule antaneeksi disinformaatiota. Tarkistaa faktat ennen kuin lähtee "elvistelemään" tiedoillaan jotka ei pidä paikkaansa. Kiitos ystävällisistä korjauksista ja pahoittelut vielä kiivastumisesta jossa tuli käytettyä ala-arvoisia ilmauksia toisesta kekustelijasta (Auto-m). Yritän parantaa tapani jatkossa asiallisempaan muotoon ja terävöittää itsehillintääni. ?
Hyvin vedetty, tracktest! Miehen työ myöntää erehtyneensä ja ottaa opiksi.
Jatketaan...
Jep. Harvoin täällä kuiaan myöntää erehtyneensä ja siitä pisteet tracktestille.
Mitenkäs nyt tuo 5 hybridi? Ilmeisesti siitä ei tullutkaan nelivetoista versiota, vai tuleeko sellainen myöhemmin? Hybridin hinta ei ole posketon, mutta ei myöskään niin halpa, että Volvon tilaaminen kaduttaisi.
Tässä testi Suomen talvessa. M alustaa pidetään hieman epämukavana talvessa, mutta onhan se aivan selvä asia, että urheilualusta on lumipöperössä hieman epämukava. Se on sitten ostajan valinta, haluaako sporttialustan.
Edelleen tässä hieman valitetaan siitä, että BMW ei kulje maantiellä itsestään aivan suoraan, mutta mutkatiellä toki sitten sitäkin makeammin.
http://teknavi.fi/autot/kotimaan-koeajossa-uusi-vitonen
530e:stä kyllä tehdään nelikkoa mutta alkuvaiheessa vain Pohjois-Amerikan markkinoille. Myynnin aloittamisesta euroopassa ei vielä ole tietoa, eiköhän se sieltä vuoden parin päästä tule.
Mitä tulee tuohon teknavin testiin niin siinä testataan m-sport -varusteltua autoa ja ne tulevat valitettavasti edelleen pakotettuna run flat -kumeilla, jotka ei vaan sovellu ainakaan meidän uraisille ja paikatuille teille laisinkaan. Sekä G30, että edeltävät F-sarjalaisetkin kulkee maantiellä ihan yhtä 'itsestään' kuin parhaat verrokitkin kunnon renkailla. Onneksi kaikki m-sport -varusteltuja lukuun ottamatta tulee kunnon renkailla. Tuo run flat -sekoilu on kyllä harmillista, auto muuttuu ihan täysin kunnollisilla renkailla. Kokemusta sekä F10:stä, että F30:stä.
Olosuhteet pitäisi huomioida, kun ajettavuutta lähdetään kovin arvostelemaan. Kuvista päätellen olosuhteet ovat vaativat paksun puuterilumen vaikutus ajettavuuteen on ilmeinen ja se olisi hyvä huomioida myös "menestyksekkään autourheilijan" kuten teknavi kuljettajaansa tituleeraa. Renkaiden merkitys on myös huomioitava tässä, kun ei renkaan leveydestä ole mitään tietoa eikä mainintaa voi kyseiselle teknavin koeajolle laittaa painoarvoa tai sitten ei. Jokainen automies/nainen tekee päätelmät oman ajokokeen jälkeen. En isommin arvosta kenekään muiden päätelmiä ajettavuudesta koska omat mieltymykset ratkaisevat tuntuuko auto siltä mitä odotan vai ei, muiden arvioilla ei ole mitään merkitystä.
Pitkään Tekniikan Maailman mieleenpainuvin toteamus BMW:stä kaikkien mallien osalta oli kaikille tuttu suuntavakauden puute uraisilla teillä nyt se on sitten lainattu kuin takaamaan asian paikkansa pitävyys teknaviin. Tosin tässä ei uraisista teistä ole mainintaa kun lunta on kuin pahimman talvimyrskyn jäljiltä. Mainittakoon että Tekniikan Maailmassa tuota hokemaa ei enää esiinny jotain on siis tapahtunut. Ja onhan tuo keskusteluissa tämän foorumin toimesta selitetty ja puitu tuhanteen kertaan renkaista johtuvaksi ja myönnettykin (TM). Runflat renkaaat pilaavat uraisilla teillä ajamisen ilon (ajettavuus) joka insinöörien kovan työn tuloksena on BMW:hen saavutettu. Unohtamatta testiajajia joiden merkitystä ei sovi väheksyä jotka autoja radalla ja maantiellä ajavat. Renkaiden merkitystä ei sovi väheksyä ja monen merkin kohdalla vain asiantuntijat ja merkkifanaatikot ovat taatusti asioista enemmän perillä kuin puskista huutelijat.
Tracktest puhut ihan asiaa. Mutta on TM:n toteamuksissa suuntavakauden puutteessa vinha perä ja uskallan väittää, että se johtuu vain ja ainoastaan käytännössä pakotetuista uusien autojen run fläteistä F-sarjassa. Tai jos olet eri mieltä, niin et tiedä paremmasta Toki tuossa vikuroinnissa on se hyvä puoli, että puhkeamattomilla renkailla varustetun bemarin rattiin ei kukaan maantiellä kyllä nukahda. Jostain syystä kuitenkin tietyt nastarenkaat (esim. hkpl 8) toimii myös run flättinä tosi hyvin ainakin f-sarjassa, ainakin 16" ja 17" koossa (f30 205/50-16/f10 225/55-17). Ei mitään ongelmia suuntavakaudessa.
No eipä sitten enää tarvitse murehtia Bemarinkaan osalta sitä hybridiä, jos kerran nelivetoa ei ole ainakaan lähiaikoina tulossa. Aika omituinen ratkaisu, että sitä ei esimerkiksi Suomeen tuoda, kun se olisi aivan varmasti yksi myydyimpiä versioita nelivetoisena. No eipä Suomi ole kohin kummoinen markkina millekään merkille.
No kyllähän tuossa huonosta kelistä puhutaan ja jokainen ymmärtää, että M-alusta ei ole paras vaihtoehto lumipöperössä. Ilmajousitus säädettävällä maavaralla olisi kova sana näissä olosuhteissa ja sitä Volvoonkin kaipaisin.
Tuo suoraan kulkeminen onkin jo suurempi miinus, koska vaikka kuinka asiasta yrittäisi syyttää huonoja teitä - josta se toki johtuukin, niin näillä huonoilla teille me nyt valitettavasti joudumme ajamaan ja näiden teiden mukaisesti auto kannattaa valita.
Niin kuin totesit, Pohjoismaat on pieni markkina-alue verrattuna esim. Kanadaan jossa on myös ihan kunnon lumiset talvet. Ja kyllä, talvirenkaita on ihan samalla tavalla run flatteinä kuin kesäkumejakin.
Uusi G30 kulkee maantiellä kuin juna, ellei tarvitse m-sport -varusteltua autoa (=run flat). Ja jos tarvitsee, niin eiköhän siihenkin saa neuvoteltua kumien vaihdon ennen luovutusta - siitä kannattaa vaikka vähän maksaa.
Onneksi on ihmisiä jotka eivät valitse autojaan huonojen teiden vuoksi. Koska urissa ei ole pakko ajaa ja renkaat voi vapaasti valita autonsa alle mitkä haluaa ja kokemus auttaa myös tässä niin tärkeässä asiassa. On myös selvää että tulevaisuudessa on pakko alkaa pitämään teistämme parempaa huolta sillä tätä nykymenoa ei hyväksy enää kukaan tielläliikkuja ja päättäjien on pakko herätä tästä unestaan hyvin pian. Tämä järjettömyys pitkittyessään maksaa aina vai enemmän kun tiestö pääsee liian huonoon kuntoon. Toivoa sopii ettei lupaukset joita on viime aikoina kuultu jää pelkiksi puheiksi vaan lupaukset myös lunastetaan teoiksi siitä kiittää kyllä muutkin kuin vain BMW-kuljettajat. Tuskin kukaan tervejärkinen panee hantiin teiden korjauksille.
Auto-m sinä teet päätelmiä vain ja ainoastaan näiden koeajojen perusteella mitä lehdistä luet. Tuskin omaat mitään kokemusta mistään BMW autosta vaikka asiantuntevaaa esität ja joku voi jopa luulla, että olet ajanut kyseisellä merkillä paljon. Miten on totuus tämän asian kanssa Auto-m?
Antti on tämä runflat asia käyty täällä moneen kertaan läpi ja Tekniikan Maailma tuli keskusteluun toteamaan asian olevan näin. Runflat renkaat korostavat vaeltelua uraisilla teillä ja paimennus on siitä johtuvaa joka tässä on myös mainittu, mutta hieman ihmetyttää missä noin vahvassa lumessa saadaan urat näkyviin? Oliko se vaan se kulunut hokema mikä piti tuohon koeajoon mukaan laittaa kuin vakuuttamaan jotakin? Ilman sen asiantuntevampaa selitystä tosin. Asioille kun tuppaa löytymään selitys kun on riittävää asiantuntemusta ja se halutaan puolueettomasti myös julkaista.
30 vuotta on tullut BMW:n 5-sarjalla ajettua joten jonkunlainen kokemus muutaman miljoonan kilometrin osalta autosta on. Renkaat on tullut tutuiksi ja kelvottomat on kokeilun jälkeen hylätty heti ja kokemus auttaa tässäkin asiassa kuten niin monessa muussakin.
"Niin kuin totesit, Pohjoismaat on pieni markkina-alue verrattuna esim. Kanadaan jossa on myös ihan kunnon lumiset talvet. Ja kyllä, talvirenkaita on ihan samalla tavalla run flatteinä kuin kesäkumejakin."
Bemarin tapauksessa noin ei voi väittää. Viime vuonna Kanadassa myytiin 38 000 Bemaria, pelkästään Ruotsissa 22 000, Norjassa 12 000 ja Suomessa 5 000. Tanskassakin varmaan joku määrä Bemareita myytiin. Run flatejä saa kyllä talvisella kuviolla, mutta umpikumipyörä toimii talvipyöränä vieläkin heikommin kuin kesäpyöränä.
Kun sulla on nuo myyntimäärät hyvin tiedossa niin paljonkos nelikkoja myytiin Pohjois-Amerikassa yhteensä?
"Talvisella kuviolla" ja mitä ihmeen umpikumipyöriä Toivottavasti tuo oli läppä tai jos ei ollut, niin ehkä kannattaa poistua takavasemmalle... Ja mitä tulee "talviseen kuvioon" niin ihan samoja renkaita ne run flatit on kuvioltaan ja kulutuspinnan materiaaliltaankin kuin normirenkaat, renkaan runko noissa vaan on vahvistettu. Tuli NHB:ltä oikein kunnon pläjäys esson-baarin insinööritietoutta.
BMW:n uusien autojen myynnistä Suomessa yli 60% on nykyisin nelivetoisia.
Hyvää yötä jatketaan huomenna.
Teknavi löysi suuntavakauden puutetta talvikelillä kitkarenkain.
(Televisiosta tulee tänään tämä koeajo, laittakaa vaikka nauhalle).
"AJETTAVUUS BMW:tä on perinteisesti pidetty ajajan autona. 5-sarja ei täysin vakuuta ajettavuudella talvisella kelillä kitkarenkain varustettuna. Ohjaustuntuma on keskialueella erittäin etäinen ja voimakkaasti tehostettu. Ajoasennon vaihtaminen Sportille hieman parantaa tilannetta, kun tehostus vähenee. Auto kuitenkin vaeltelee helposti omalla kaistallaan, jos kuljettaja herpantuu hetkeksikään valvomasta auton linjaa. Mahdollisuus pieneen leikittelyyn lumisella Premier Parkin radalla tuo kuitenkin Vitosesta toisen puolen esille. Auto tuntuu kapealla radalla huomattavasti kokoistaan pienemmältä, ja looginen toiminta tekee ajamisesta helppota. Voimalinja toimii tällaisessa täysin epäolennaisessa ajossa hienosti ja nelivedon ennakoitavuus helpottaa auton käsittelyä."
http://teknavi.fi/autot/kotimaan-koeajossa-uusi-vitonen
Tracktest, kokemusta on BMW:llä ajosta koeajojen merkeissä ja tutun autolla ajamisesta. BMW ei vain ole koskaan vielä niin paljoa sytyttänyt, että sellaisen olisin itselleni ostanut. Uutta vitosta en ole ajanut, koska se nyt ei ole enää edes harkinnassa, koska auton jo tilasin. Vanha 5 sarja oli ihan hieno peli, muttaa tuolloin en halunnut niin suurta autoa. Kolmosesta en ole koskaan pitänyt.
Eikös sitten muiden merkkien suhteen täällä tehdä päätelmiä koeajojen ja testien perusteella? Esimerkiksi Volvosta on viime aikoina puhuttu paljon, niin eikös lähes kaikki puhe ole ollut lähinnä testeissä testatuista asioista. Oletko sinä ajanut paljon S90 tai XC90 Volvoilla? Tuskin, vaikka olet niistä enemmän kirjoittanut kuin minä uudesta BMW:stä.
Ihan varmuuden vuoksi taas mainittakoon, että en minä autoani pelkästään testien perusteella osta, mutta kun täällä keskustellaan, niin mielestäni fiksumpaa ja uskottavampaa vedota testieihin, kuin omiin mielipiteisiin.
Katsotaan lisää testejä kun niitä tulee, mutta ainakin tämän testin perusteella Bemari kärsii jälleen kerran Suomen huonoista teistä ehkä hieman enemmän kuin muut kilpailijat. Se on kuitenkin ihan ymmärrettävää, koska BMW tehdään ihan tarkoituksella "urheilullisemmaksi" ajaa ja M-sport paketti tietenkin vain pahentaa tilannetta lumipöperössä. Se on sitten makuasia minkälaista ajettavuutta ihmiset arvostavat.
Ihan samoin muuten Mersun AMG-paketeissa on aina runflatit, kun vannekoko kasvaa tarpeeksi.
Derrickin mainostama teknavi oli alkuun mielenkiintoinen uusi tuttavuus jota tuli katsottua muutamia kertoja. Aika nopeasti selvisi, että tämäkin on VW-konsernin mainostaja ja se myös ohjelmassa näkyy ja kuuluu. Mercedes saa tuosta hypestä myös mainittavan osansa. Puolueettomuudesta ei siis tietoakaan. Teknavin mielestä "menestyksekäs" autourheilija jota ei edes wikipedia (vapaa tietosanakirja) noteeraa juuri mitenkään. Lausuu nämä painokkaat ja tarkoitukselliset sanat uudesta 5-sarjasta " Auto kuitenkin vaeltelee helposti omalla kaistallaan". Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
Uusi BMW 5-sarja G30 Risto Virtasen perusteellinen mollaus ajettavuuden osalta on tässä:
"AJETTAVUUS BMW:tä on perinteisesti pidetty ajajan autona. 5-sarja ei täysin vakuuta ajettavuudella talvisella kelillä kitkarenkain varustettuna. Ohjaustuntuma on keskialueella erittäin etäinen ja voimakkaasti tehostettu. Ajoasennon vaihtaminen Sportille hieman parantaa tilannetta, kun tehostus vähenee. Auto kuitenkin vaeltelee helposti omalla kaistallaan, jos kuljettaja herpantuu hetkeksikään valvomasta auton linjaa. Mahdollisuus pieneen leikittelyyn lumisella Premier Parkin radalla tuo kuitenkin Vitosesta toisen puolen esille. Auto tuntuu kapealla radalla huomattavasti kokoistaan pienemmältä, ja looginen toiminta tekee ajamisesta helppota. Voimalinja toimii tällaisessa täysin epäolennaisessa ajossa hienosti ja nelivedon ennakoitavuus helpottaa auton käsittelyä."
Derrick tämäkö pitäisi vielä illalla katsoa uusintana ohjelmasta, ei tosiaankaan. Uusi BMW 5-sarja on saanut ajettavuuden osalta kehuja monesta suunnasta ja teknavin teesit ei tätä mielikuvaa minun kohdallani muuksi muuta. Eiköhän sellainenkin video Suomenkielisenä vielä tule jossa ajettavuutta kehutaan kuten ulkomaisissa videoissa on jo nähty ja kuultu.
Fiksua olisi jos runflat renkailla auton ajeettavuus pitää kerta toisensa jälkeen pilata, että se edes mainittaisiin koeajojen yhteydessä. Tämä kun on niin monella autoista perillä olevilla hyvin tiedossa mitä nämä renkaat saavat aikaan Suomen uraisilla teillä johon koeajossa aina mennään jos kyseessä on BMW. Kaikki autot vetelee urissa ja runflat renkaat vielä korostaa tätä ikävää ominaisuutta BMW autoissa. Etuvetoisista autoista voisi todeta sen että nämä vetelevät poikkeuksetta vieläkin voimakkaasti kiihdyttäessä. Tämä on ominaisuus joka ei saa yhtä paljon palstatilaa kuin pitäisi vaikka vain tasapuolisuuden nimissä.
Auto-m:
"Ihan samoin muuten Mersun AMG-paketeissa on aina runflatit, kun vannekoko kasvaa tarpeeksi"
Onko selvinnyt mitä tämä aiheuttaa kyseiselle merkille se kun jäi sinulta kokonaan mainitsematta?
Kuten ennenkin, BMW saa vuolaita kehuja kun ajetaan ulkomailla hyväkuntoisilla teillä. Kun siirrytään. Suomeen ja huonoille teille, niin aika usein tulee myös negatiivista sanomista. Eihän tässä kuitenkaan Bemaria mitenkään täysin lytätä, vaan autoa pidetään hyvänä. Turha taas on testaajia puolueellisiksi syyttää.
Runflat renkaat voisi toki testissä mainita, mutta jos ja kun ne joihinkin versioihin aina tulevat, niin kyllä ennemminkin BMW:n pitäisi tehdä johtopäätökset, eikä syyttää testaajia, jotka asiaan kuuluvasti testaavat sellaista autoa, joka asiakkaille toimitetaan.
Itse olenajanut uuta E ja GLC Mersua funflateilla, enkä niissä mitään erityistä uraherkkyyttä havainnut. Vanhaa Eemeliä olen myös ajanut ja se oli hieman uraherkempi, mutta toisaalta siinä oli todella leveät renkaat, muistaakseni 285 takana. Uuden E:n melutaso oli tuolloin kovempi kuin olisin odottanut ja se oli suorastaan pettymys itselleni, mutta varmaan tämä osittain johtui runflateista. Ajoin lähes heti perään S90 Volvoa, joka oli korvakuulolla Mersua hiljaisempi, vaikka siinä oli vielä suuremmat vanteet. Ei ero suuri ollut, mutta tuolloin odotin tilanteen olevan juuri päinvastainen. Siksi olen ollut erityisen kiinnostunut, mitä lehdet sanovat melutasosta, koska ajattelin myös ennakko-odotuksieni ( E on selvästi S90:stä hiljaisempi) vaikuttavan alitajuisesti korvakuulooni. No jälkeenpäin lehtienkin testeissä on vaihdellut, kumpi on hiljaisempi auto.
Taitaa olla niin että täällä Suomessa huonot tiet on päättäjien tyhmien päätösten myötä surkeassa kunnossa. Näin ei pitäisi olla mutta näin vaan on. Suomessa tämä sama asia pyörii keskusteluissa vuodesta toiseen eikä kukaan osaa ratkaista tätä ongelmaa tai pitäisikö sanoa niin kuin se on ei halua. Rahaa autoilijoilta kyllä kerätään ennätystahtiin vuosi vuodelta enemmän ja enemmän. BMW ei taida miettiä Suomen hallituksen kyvyttömyyttää tämän asian suhteen pätkääkään. Ihmetellä varmaan voi miksei tiestöämme saada kuntoon jo turvallisuudenkin nimissä. Täällä päättjät elää kuin kansan vaatimuksilla ei olisi mitään merkitystä vaikka kansa päättäjät valitsee. Lupaukset eivät vaan jostain syystä vaalien jälkeen kiinnosta päättäjiä, kun neljä seuraavaa vuotta on turvattu ja tietenkin eläkkeet päälle. Typerää ja lyhytnäköistä ajattelua kun asioiden kuntoon laittaminen on näin helvetin vaikeata.
Uskoisin näin että tieto on tavoittanut BMW:n johdon, mutta markkina-alueena Suomi on niin pieni. Turvallisuus on asia mikä pitää runflat renkaat BMW:n alla ensiasennusrenkaina muualla päin maailmaa. Eiköhän BMW kuitenkin viime aikoina ole antanut uuden auton ostavan täällä Suomessa valita myös tavalliset renkaat puhkeamattomien renkaiden (runflat) tilalle.
Asia on mennyt perille kun tämä valinta on mahdollista. On varmasti paljon myös niitä kuljettajia jotka eivät tätä ongelmaa tunne esimerkkinä ne jotka vaihtavat Volvon uuteen BMW:en. Salaaminen asian tiimoilta on järjen vastaista se kai on kaikille selvää joka järkevästi asioita ajattelee.
Auto-m tiedät varmasti miten varmistetaan se että auto on mahdollisimman hiljainen. Suomen karheilla ja uraisilla teillä häiriöäänet tulevat pääasiassa renkaista, joten etsi malli johon voit laittaa mahdollisimman kapeat ja korkeaprofiiliset renkaat, niin saat hiljaisen ajoauton. Tämä on nykyisin kyllä hieman vaikeaa isoissa premium-merkeissä. Madaltavat alustasarjat lisäävät myös ajomelua.
Taulukko autojen meluarvoista.
http://www.auto-decibel-db.com/
Vaikka bmw:llä ajankin, niin en kyllä syyttäisi mahdollisista ohjauksen ongelmista Suomen tieverkkoa. Ongelma tuo teiden huono kunto toki on mutta lienee toisen keskustelun paikka miten se korjataan Kaikki uudet autot kuitenkin ajavat samoilla paskoilla ja uraisilla teillä ja perus-pertti ostaa auton tajuamatta pyöriikö alla run flatit vai normirenkaat - eikä tuollaisia asioita kuluttajan tarvitse tietääkään. Ja on myös ihan fakta, että näille meidän teille löytyy paremmin maantiellä matkaa taittavia kulkineita.
Auton hyvyys ja sopivuus omaan käyttöön riippuu kuitenkin niin monesta seikasta, että ei meistä kukaan voi lopullista ja oikeaa tuomiota julistaa siitä onko esim. BMW parempi kuin Volvo. Tämä subjektiivinen näkemys kerrotaan tietysti myös testeissä ja siksi tulokset poikkeaa keskenään. Kannattaa siis käydä koeajamassa autoja ja tehdä ostopäätös sen mukaan mikä sopii itselle parhaiten. Erot on kuitenkin aika pieniä.
Antti olet oikeassa tämä valinta suotakoon jokaiselle jollla maksuhalukuutta on.