@Karrette kirjoitti:
Suomessa siihen saa lisätä vielä 333 euroa/vuosi, + hankintaveron ostovaiheessa + rahoituskulut/pääomakulut. Ja tästä siis pysytään vaiti.
Jos olet ostamassa uutta autoa eikä myyjältä saa tietoja, lähde lätkimään sellaisesta liikkeestä.
Tässä pohdiskelin lähinnä tilattavaa lehteä, ja kuinka ollakkaan, olinkin jo kuukausi sitten noudattanut neuvoasi. Kun jakso päättyy, niin kirjastossa voin selata lehden. Tilaan sitten taas uudestaan kun ei "hermo kiristy" enää aamukahvilukemisen yhteydessä.
Plussana kuitenkin tuo että tuli tuon kommenttini vuoksi selvitettyä miten ankara tuo "autovero" on Ruotsissa.
Se on negatiivinen Suomeen nähden, koska ajoneuvoverossa säästyy 333 euroa vuodessa. (Tosin Ruotsin alv on 25%, eli ensimmäisen vuoden säästö ajoneuvoverossa ei vielä ole voittoa omistamisen / käytön kuluissa).
Ruotsalaiset äänestäjät on valinneet demarista oikeat henkilöt päättämään, toisaalta autovero on kansanautoissa nykyisellään kohtuullinen. Siinä ne kokonaisverot punnitaan paljonko kilometrit maksaa.
Nämä huijausteoriat ovat kyllä aina yhtä hauskaa luettava. Teoreetikot tietävät aina tiettyjen merkkien voittavan, vaikka ne eivät aina voita. Jo kymmenien vuosien ajan pettymystä oman merkkinsä odotettua huonompaan suoritukseen on purettu voittaneen merkin mainosten bongailuun. Nyt esitettiin myös, että menestys seuraa auton suosiota, vaikka jokainen voi nähdä, ettei näin ole. Esim. isojen farkkujen vertailussa järjestys oli Mersu, Volvo ja Bemari. Hybridivertailussa Ford voitti Toyotan, vaikka Toyota oli vuoden selvästi myydyin.
@NHB kirjoitti:
Nämä huijausteoriat ovat kyllä aina yhtä hauskaa luettava. Teoreetikot tietävät aina tiettyjen merkkien voittavan, vaikka ne eivät aina voita. Jo kymmenien vuosien ajan pettymystä oman merkkinsä odotettua huonompaan suoritukseen on purettu voittaneen merkin mainosten bongailuun. Nyt esitettiin myös, että menestys seuraa auton suosiota, vaikka jokainen voi nähdä, ettei näin ole. Esim. isojen farkkujen vertailussa järjestys oli Mersu, Volvo ja Bemari. Hybridivertailussa Ford voitti Toyotan, vaikka Toyota oli vuoden selvästi myydyin.
Ei kyse ole mistään huijausteorioista tai suoranaisesti huijauksista vaan ihan yksinkertaisesti pisteytyksestä ja mieltymyksistä, josta muodostetaan eri mittausten ohessa järjestys kulloiseenkin testiin ja vertailuun.
Tämä yksi nimimerkki kokee hurmioituneita hetkiä kuin pikkupoika karkkihyllyn edessä kun saa julistaa tietyn järjestyksen kaikkien nähtäväksi. Toisenlaisen järjestyksen julistus jää aina väliin jostain kumman syystä. Keskustelussa on Suomen autolehtien testimenestyjät, ei kai kukaan kiistä sitä tosi asiaa että myydyimmät merkit menestyvät testeissä ja vertailuissa. Suurin osa lehtien lukijoista ajaa näillä merkeillä, oman merkin menestys takaa lehdille tietyn lukijakunnan. Aikoinaan Saab vei joka testin valmistettiinhan täällä tietyllä autotehtaalla kyseistä merkkiä. MB:n valmistus samalla tehtaalla saa varmasti samoja kaikuja onhan tuo julistettu järjestys juuri sitä mitä sopi odottaa. Testien tulokset ei kiinnosta sen enempää mutta keskustelu jatkuu oli sitten puolesta tai vastaan.
Hiljattain oli eräs ruotsalaisen AMS:in testi jossa Volvo S90 (ei lataushybridi) oli viimeinen.
Onko se niin vaikea ymmärtää että automerkki sinänsä ei ratkaise testiä vaan automallin ominaisuudet määrittävät testituloksen, esimerkiksi moottorilla on ratkaiseva merkitys. Saman valmistajan eri automallit (tai oikeastaan automallin eri malliversiot) voivat menestyä hyvinkin eri tavoin autotesteissä.
Ja joka tapauksessa kun mennään kohti sähköistymistä niin itseäni ei kyllä enää pahemmin jaksa kiinnostaa pelkällä "pärinämoottorilla" käyvien autojen vertailut.
Suurin piirtein yhtä kiinnostavaa kuin jatkuva kaurapuuron syöminen.
Niin eihän sitä janoiseksi todettua moottoria voi täysin sivuuttaa, pakko se on jossain näkyä jos testi on luokiteltu puolueettomaksi. Ei näistä voi suoralta kädeltä sanoa onko testit ja vertailut puolueettomia vai ei monelle vain tulee mielikuva siitä puolueellisuudesta jos sama merkki vie testit vaikka puutteet ja ominaisuudet ovat ovat ristiriidassa lopulliseen järjestykseen. Niin tai näin puhetta piisaa ja mielipiteitä myös suuntaan jos toiseen.
Nimimerkki NHB mollaa mielellään kahta automerkkiä (BMW ja Volvo) se ei ole jäänyt epäselväksi ja monesta kommentista paistaa suoranainen piilovittuilu/vittuilu näillä merkeillä ajaville.
@▫️ kirjoitti:
Ja joka tapauksessa kun mennään kohti sähköistymistä niin itseäni ei kyllä enää pahemmin jaksa kiinnostaa pelkällä "pärinämoottorilla" käyvien autojen vertailut.
Suurin piirtein yhtä kiinnostavaa kuin jatkuva kaurapuuron syöminen.
Pitkään ajetaan vielä pelkillä polttomoottoreilla ja niitä valmistetaan vielä pitkään koska öljyä on. Sähköistyminen on hidasta 20 vuoden päästä nähdään miten kaikki muuttuu mutta sitä ennen nähdään vielä monta mutkaa tällä tiellä.
Eihän tuossa mitään uutta ole Tekniikan Maailman lataushybridivertailulla saadaan suurin osa lukijoista tyytyväiseksi onhan nuo kaksi keulilla keikkuvaa merkkiä Suomen eniten myytyjä vuodesta toiseen. Mitä sitä ei tekisi jos ajatellaan lehden tilaajia.
Minusta sinä olet tavallaan väärillä jäljillä. Unohdat tuosta nimittäin sen, että jostakin kumman syystä noita "eniten myytyjä" ei yleensä edes testata samaan aikaan kuin sinun suosikkiasi Bemaria. Se johtuu tästä premium-luokittelusta. Sinä kirjoitat siis eri testeistä, niistä joissa VAG tuntuu pärjäävän.
Haluaisitko ihan nyt oikeasti, että sinun mielestäsi kahden eri "kastin" autoja voisi testailla ihan itsenään? Minusta se olisi kyllä hyvä ajatus, mutta monen mielestä ei. Miksiköhän ei?
Tiedän jo ennen testiä tai vertailua mikä merkki vie voiton ja mitkä ovat vahvoilla, eihän se tarvi mitään arvausta vaan päätelmän kun merkit ovat kaikkien nähtävillä hyvissä ajoin ennen koitosta. Volvo, Volkswagen ja Skoda siinä on merkit jotka ovat autolehtiemme suvereenit menestyjät.
Volvo ja BMW olivat samassa testissä mukana ja VW vain siksi, ettei Audilla ollut mallia. Se myös mainittiin raportissa, eli harvinainen setuppi kaiken kaikkiaan. Ja kertoi osaltaan aika lailla...
Oma mielipiteeni on se että saksalaiset premium-merkit Audi, BMW ja MB ovat autoja joiden valitseminen pohjautuu vahvasti käsitteeseen parhaasta laadusta, edistyksellisestä tekniikasta ja tietenkin siitä että nämä merkit tehdään juuri sellaisiksi kuin asiakkaat haluavat.
....ja joita suomalaiset haaveilevat ostavansa kuten maailmalla tekevät. Ja kun ei pystytä niin käytetyn ostajat tyytyvät siihen, mitä joku muu on sitten valinnut aikanaan. Fiilis on kuin olisi itse kaiken valinnut ja jopa maksanut...
Varustelutaso on kaiken kattavaa niitä haluaville. Näillä merkeillä ajavat tietävät mitä haluavat ja sen myös saavat. Malleja on joka lähtöön käyttövoimissa on mistä valita, moottoreita jokaiselle tarpeidensa mukaan. Pienellä kulutuksella selviämiseen ja voimaa haluaville omansa.
...jos ei siis tarvitse sitä käytettyä ostaa ja kuvitella tekevänsä omia valintoja.
Tärkeintä on se että nämä merkit eivät jätä ketään kylmäksi, mikäs sen enempää saa arvostelijoissa tunteet kuohumaan kuin nämä merkit hyvässä ja pahassa. Useimmin kuinkas muuten juuri kaikessa pahassa.
Nuo lauseet sopivat - kas kummaa - todella moneen merkkiin. Tulisiko sinulle mieleen mitään?
Iltapäivälehdessä juttu mistä vain näistä kolmesta merkistä saa pahoinvoivat purkamaan paineensa ja pahanolonsa lehtien kommenttiosioon ja tulos on aina taattu ilakoijat ja solvaajat kiittävät kun saavat päivän päätteeksi haukkua autot ja näillä ajavat ihmiset. Mielikuvitus on vain rajana mitä sieltä tulee ja sieltähän tulee ei siis muuta kuin seuraavaa repäisevää otsikkoa odottaen. Face to face nämä erinomaiset eivät tohdi suutaan avata ja hyvä niin sen verran lapsellisia ovat avautumiset jotta parempi on kun pitävät turpansa kiinni.
Aika lapsellista avautumista, etenkin kun muistaa sinun omia purkautumisiasi ja kuinka ilakoit solvaten eräillä muilla merkeillä ajavia ihmisiä. Auton hintalappu ei ole este tässä suhteessa, jos mietit ja muistelet syvemmin. Eikö olekin jännä juttu!
Tämä yksi nimimerkki kokee hurmioituneita hetkiä kuin pikkupoika karkkihyllyn edessä kun saa julistaa tietyn järjestyksen kaikkien nähtäväksi.
No niitähän sinäkin tänne ole jaellut nähtäväksi, höh!
Toisenlaisen järjestyksen julistus jää aina väliin jostain kumman syystä
Sinäkö sitten nostat vääryydet esiin omalta osaltasiko?
Tämä sähköistyminen on valmistautumista aikaan kun öljy loppuu, tämäkin on asia mistä ei juuri puhuta. Kaikelle löytyy selitys kun vähän avartaa ajatusmaailmaa siitä suppeahkosta julistuksesta mikä nyt on niin muodikasta. Akkuteknologian kehitys sanelee aika suuresti miten tämä sähköistyminen menee ja miten nopeasti asia hyväksytään järkevänä toimena. Autoteollisuus makaa kannattavuuden mukaan se joko menestyy tai ei. Tässäkin kehityksessä tulee olemaan häviäjät, nyt julistetaan lähes sokeasti tietyn merkin menestystä ajattelematta numeroiden taakse.
Kumppani kirjoitti: "....ja joita suomalaiset haaveilevat ostavansa kuten maailmalla tekevät. Ja kun ei pystytä niin käytetyn ostajat tyytyvät siihen, mitä joku muu on sitten valinnut aikanaan. Fiilis on kuin olisi itse kaiken valinnut ja jopa maksanut..."
Ei sellaista fiilistä ole mutta tyytyväisyys kaiken kattavaan varusteluun miellyttää, sitä ei voi kiistää. Monelle näyttää olevan edelleen epäselvää se miksi joku valitsee kalliin auton käytettynä, minulle tämä on täysin selvä asia. Kalliimmat kilometrit on ajettu täydellinen varustepaketti puoleen hintaan käyttöön mikäs tässä on ajella ja nautiskella.
Pieni mutta ei vähäpätöinen lisäys edelliseen, vähän ajettu auto on kuin uusi sekin on asia mikä kannattaa mainita niille joilla ei tätä kokemusta ole. Uusi auto on uusi mutta vähän ajettu auto ei siitä juurikaan poikkea. Huollot suoritettu merkkiliikkeessä autoa pidetty hyvin kyllä nämä rivistöstä erottuu ja menee saman tien tiedän tämän kokemuksesta.
Tyhmäähän TM:lta olisi, kun on vuosikymmenet kehunut VW, Volvoja ja Toyotoja ja saanut kansan niitä arvostamaan ja ostamaan, muuttaa linjaansa. TM lukijat haluavat näiden merkkien voittavan. TM:n toimitus tekee sitä mitä siltä odotetaan. Jos nämä merkit alkaisivat liikaa hävitä lukijat vaihtaisivat mediaa. Sama tilanne kaikissa autoteollisuusmaissa. Volvohan koetaan Suomessa jotenkin oman maan tuotteena ja ei-nousukasmaisena kunnon isin umpiturvallisena ajopelinä. Pahimmillaan patriotismi TM:ssä oli Saabin aikakaudella. Valtionkin piti ostaa vain Saabeja ja edustusautopuolella Volvoja. Muita ministeriautoja ei ollut olemassakaan. Vasta EU:n liityttyä asiat muuttuivat. Nykyään Uudenkaupungin autotehtaan tuotteilla ei tunnu olevan minkäänlaista osaa valtion autohankinnoissa eikä sen puoleen autolehdistön suosikkina. Enemmänkin pienen halveksinnan kohteena. A-ja GLC-sarjan Mersut eivät oikein istu alhaisia nopeusrajoituksia, peltipoliiseja ja isoja takapenkkitiloja arvostavien kansakuolunopettajatyyppien käteen. Valtaosalle ihmisiä auton ajettavuudella, suorituskyvyllä ja yksilöllisellä rakentelulla ei ole mitään merkitystä. Moni uusi auto ostetaan ilman koeajoa, etenkin ilman kilpailijoiden koeajoa. Ettei vain menisi liian vaikeaksi. 7:s Volvo tai Toyota samassa taloudessa on ylpeydenaihe Suomessa. Muualla häpeän.
Arvostelin tuolla toisessa aloituksessa TM:n ylistystä Volvon hallintalaitteista ja kaupunkiajo-ominaisuuksista. Kukaan ei ole kirjoitustani näistä Volvon ominaisuuksista pystynyt kumoamaan. Kysymys oli ehkä pienistä, mutta omistajatasolla isoiksi muuttuvista suunnittelupuutteista. Näiden olisi luullut tulleen TM:kin toimittajille tutuiksi viikkojen koeajolla. TM ummisti niiltä silmänsä ja jakoi kymppejä kuin aamulehtiä. Jos lehden laaduntarkkailu tämän hyväksyy, ei aihetta enempään. Kysymys ei ollut voittiko Volvo vaan tekikö toimitus työnsä perusteellisesti myös epäkohdat esille tuoden. TM:n valkopesussa Volvon puutteet muuttuivat ketterästi hyveiksi.
@nödutgång kirjoitti:
Tyhmäähän TM:lta olisi, kun on vuosikymmenet kehunut VW, Volvoja ja Toyotoja ja saanut kansan niitä arvostamaan ja ostamaan, muuttaa linjaansa.
Eihän Toyota ole edes erityisen hyvin pärjännyt vertailuissa. Esim. 2017 Yaris jäi kahdeksan joukosta viimeiseksi. Tuossa aiemminkin mainitsemassani isojen sedanien vertailussa Volvo hävisi Mersulle. 2009 kärjen järjestys oli BMW, Audi ja Volvo. Tämän vuoden talviautovertailussa VW ei pärjännyt hyvin. Premium-luokan pikkufarmarit 2013 järjestys Audi, BMW, MB, Volvo ja luokkaan muutenkin kuulumaton Citikka viimeisenä.
"Nykyään Uudenkaupungin autotehtaan tuotteilla ei tunnu olevan minkäänlaista osaa valtion autohankinnoissa eikä sen puoleen autolehdistön suosikkina."
Toihan on selvää hätäpaskapuhetta koska MB GLC voitti Tekniikan Maailman katumaasturivertailun jossa oli myös Volvo XC60. Ja nimenomaan MB GLC on Uudenkaupungin autotehtaan tuote.
Täällä kuuluu usein väitettävän että testit eivät kiinnosta, ja päätös tehdään "itse muiden mielipiteistä välittämättä". Ilmeisesti se on jotenkin miehekkäämpää.. Samaan aikaan niistä jaksetaan mussuttaa että väärin testattu jos oma suosikki ei pärjääkään. Salaliittoteorioitakin jaksetaan esittää silloin kun tulos ei satu miellyttämään.
Noh, minä kyllä luen testejä myös siinä mielessä että ne vaikuttavat ostopäätökseeni. Minulla ei ole aikaa, mahdollisuutta tai kompetenssia tehdä vertailua siinä mittakaavassa kuin TM:llä. Toki osaan käyttää mittanauhaa ja taskulaskinta, vertailla varustetasoja sekä kokea jonkun subjektiivisen yleisfiiliksen. Mutta eipä tule koeajoilla käytyä moottoriradalla testaamassa ääritilannekäytöstä, ajettua vakioituja testilenkkejä kulutuksen selvittämiseksi tai mitattua valoja. Desibelimittariakaan ei ole. Luen testejä myös ihan yleisestä mielenkiinnosta, mutta ei tee tiukkaa tunnustaa että testit vaikuttavat hankintaankin. Autoissa on paljon muitakin muuttujia kuin testimenestys ja hankintana iso että sitä ei voi noin vain ostaakaan, mutta esimerkiksi renkaiden tai elektroniikan /puhelimen / kodinkoneen osalta voisin hyvinkin tehdä lopullisenkin päätöksen testin perusteella jos laitteessa ei ole jotain ilmeistä puutetta minun käyttööni nähden.
Jos jo ostamani tuote ei menesty testissä, saatan harmitella ettei tullut valittua paremmin. Joko se liittyy siihen ettei vaihtoehto tullut itselle vastaan tai se jäi kokeilematta. Vaihtoehtoisesti löydän perusteet sille miksi itse päädyin toiseen vaihtoehtoon. Se on ihan ok, prioriteetit tai budjetti saattaa olla eri kuin testissä. Mutta en minä kyllä testaajille hikeenny omasta valinnastani.
Tässä pohdiskelin lähinnä tilattavaa lehteä, ja kuinka ollakkaan, olinkin jo kuukausi sitten noudattanut neuvoasi. Kun jakso päättyy, niin kirjastossa voin selata lehden. Tilaan sitten taas uudestaan kun ei "hermo kiristy" enää aamukahvilukemisen yhteydessä.
Plussana kuitenkin tuo että tuli tuon kommenttini vuoksi selvitettyä miten ankara tuo "autovero" on Ruotsissa.
Se on negatiivinen Suomeen nähden, koska ajoneuvoverossa säästyy 333 euroa vuodessa. (Tosin Ruotsin alv on 25%, eli ensimmäisen vuoden säästö ajoneuvoverossa ei vielä ole voittoa omistamisen / käytön kuluissa).
Ruotsalaiset äänestäjät on valinneet demarista oikeat henkilöt päättämään, toisaalta autovero on kansanautoissa nykyisellään kohtuullinen. Siinä ne kokonaisverot punnitaan paljonko kilometrit maksaa.
Nämä huijausteoriat ovat kyllä aina yhtä hauskaa luettava. Teoreetikot tietävät aina tiettyjen merkkien voittavan, vaikka ne eivät aina voita. Jo kymmenien vuosien ajan pettymystä oman merkkinsä odotettua huonompaan suoritukseen on purettu voittaneen merkin mainosten bongailuun. Nyt esitettiin myös, että menestys seuraa auton suosiota, vaikka jokainen voi nähdä, ettei näin ole. Esim. isojen farkkujen vertailussa järjestys oli Mersu, Volvo ja Bemari. Hybridivertailussa Ford voitti Toyotan, vaikka Toyota oli vuoden selvästi myydyin.
👍👍
Ei kyse ole mistään huijausteorioista tai suoranaisesti huijauksista vaan ihan yksinkertaisesti pisteytyksestä ja mieltymyksistä, josta muodostetaan eri mittausten ohessa järjestys kulloiseenkin testiin ja vertailuun.
Tämä yksi nimimerkki kokee hurmioituneita hetkiä kuin pikkupoika karkkihyllyn edessä kun saa julistaa tietyn järjestyksen kaikkien nähtäväksi. Toisenlaisen järjestyksen julistus jää aina väliin jostain kumman syystä. Keskustelussa on Suomen autolehtien testimenestyjät, ei kai kukaan kiistä sitä tosi asiaa että myydyimmät merkit menestyvät testeissä ja vertailuissa. Suurin osa lehtien lukijoista ajaa näillä merkeillä, oman merkin menestys takaa lehdille tietyn lukijakunnan. Aikoinaan Saab vei joka testin valmistettiinhan täällä tietyllä autotehtaalla kyseistä merkkiä. MB:n valmistus samalla tehtaalla saa varmasti samoja kaikuja onhan tuo julistettu järjestys juuri sitä mitä sopi odottaa. Testien tulokset ei kiinnosta sen enempää mutta keskustelu jatkuu oli sitten puolesta tai vastaan.
Hiljattain oli eräs ruotsalaisen AMS:in testi jossa Volvo S90 (ei lataushybridi) oli viimeinen.
Onko se niin vaikea ymmärtää että automerkki sinänsä ei ratkaise testiä vaan automallin ominaisuudet määrittävät testituloksen, esimerkiksi moottorilla on ratkaiseva merkitys. Saman valmistajan eri automallit (tai oikeastaan automallin eri malliversiot) voivat menestyä hyvinkin eri tavoin autotesteissä.
Ja joka tapauksessa kun mennään kohti sähköistymistä niin itseäni ei kyllä enää pahemmin jaksa kiinnostaa pelkällä "pärinämoottorilla" käyvien autojen vertailut.
Suurin piirtein yhtä kiinnostavaa kuin jatkuva kaurapuuron syöminen.
Ja VAG-konsernin autot pärjää aina mallista ja koosta riippumatta.
Niin eihän sitä janoiseksi todettua moottoria voi täysin sivuuttaa, pakko se on jossain näkyä jos testi on luokiteltu puolueettomaksi. Ei näistä voi suoralta kädeltä sanoa onko testit ja vertailut puolueettomia vai ei monelle vain tulee mielikuva siitä puolueellisuudesta jos sama merkki vie testit vaikka puutteet ja ominaisuudet ovat ovat ristiriidassa lopulliseen järjestykseen. Niin tai näin puhetta piisaa ja mielipiteitä myös suuntaan jos toiseen.
Nimimerkki NHB mollaa mielellään kahta automerkkiä (BMW ja Volvo) se ei ole jäänyt epäselväksi ja monesta kommentista paistaa suoranainen piilovittuilu/vittuilu näillä merkeillä ajaville.
Pitkään ajetaan vielä pelkillä polttomoottoreilla ja niitä valmistetaan vielä pitkään koska öljyä on. Sähköistyminen on hidasta 20 vuoden päästä nähdään miten kaikki muuttuu mutta sitä ennen nähdään vielä monta mutkaa tällä tiellä.
"Ja VAG-konsernin autot pärjää aina mallista ja koosta riippumatta."
Pärjäävät ainakin Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa (plus vielä Amerikassakin). Koko Eurooppaa en ole jaksanut kahlata läpi testien osalta.
@tracktest:
Minusta sinä olet tavallaan väärillä jäljillä. Unohdat tuosta nimittäin sen, että jostakin kumman syystä noita "eniten myytyjä" ei yleensä edes testata samaan aikaan kuin sinun suosikkiasi Bemaria. Se johtuu tästä premium-luokittelusta. Sinä kirjoitat siis eri testeistä, niistä joissa VAG tuntuu pärjäävän.
Haluaisitko ihan nyt oikeasti, että sinun mielestäsi kahden eri "kastin" autoja voisi testailla ihan itsenään? Minusta se olisi kyllä hyvä ajatus, mutta monen mielestä ei. Miksiköhän ei?
Volvo ja BMW olivat samassa testissä mukana ja VW vain siksi, ettei Audilla ollut mallia. Se myös mainittiin raportissa, eli harvinainen setuppi kaiken kaikkiaan. Ja kertoi osaltaan aika lailla...
....ja joita suomalaiset haaveilevat ostavansa kuten maailmalla tekevät. Ja kun ei pystytä niin käytetyn ostajat tyytyvät siihen, mitä joku muu on sitten valinnut aikanaan. Fiilis on kuin olisi itse kaiken valinnut ja jopa maksanut...
...jos ei siis tarvitse sitä käytettyä ostaa ja kuvitella tekevänsä omia valintoja.
Nuo lauseet sopivat - kas kummaa - todella moneen merkkiin. Tulisiko sinulle mieleen mitään?
Aika lapsellista avautumista, etenkin kun muistaa sinun omia purkautumisiasi ja kuinka ilakoit solvaten eräillä muilla merkeillä ajavia ihmisiä. Auton hintalappu ei ole este tässä suhteessa, jos mietit ja muistelet syvemmin. Eikö olekin jännä juttu!
No niitähän sinäkin tänne ole jaellut nähtäväksi, höh!
Sinäkö sitten nostat vääryydet esiin omalta osaltasiko?
Tämä sähköistyminen on valmistautumista aikaan kun öljy loppuu, tämäkin on asia mistä ei juuri puhuta. Kaikelle löytyy selitys kun vähän avartaa ajatusmaailmaa siitä suppeahkosta julistuksesta mikä nyt on niin muodikasta. Akkuteknologian kehitys sanelee aika suuresti miten tämä sähköistyminen menee ja miten nopeasti asia hyväksytään järkevänä toimena. Autoteollisuus makaa kannattavuuden mukaan se joko menestyy tai ei. Tässäkin kehityksessä tulee olemaan häviäjät, nyt julistetaan lähes sokeasti tietyn merkin menestystä ajattelematta numeroiden taakse.
Öljy ei lopu, mutta akkujen jalometallit loppuu.
Kumppani kirjoitti: "....ja joita suomalaiset haaveilevat ostavansa kuten maailmalla tekevät. Ja kun ei pystytä niin käytetyn ostajat tyytyvät siihen, mitä joku muu on sitten valinnut aikanaan. Fiilis on kuin olisi itse kaiken valinnut ja jopa maksanut..."
Ei sellaista fiilistä ole mutta tyytyväisyys kaiken kattavaan varusteluun miellyttää, sitä ei voi kiistää. Monelle näyttää olevan edelleen epäselvää se miksi joku valitsee kalliin auton käytettynä, minulle tämä on täysin selvä asia. Kalliimmat kilometrit on ajettu täydellinen varustepaketti puoleen hintaan käyttöön mikäs tässä on ajella ja nautiskella.
Pieni mutta ei vähäpätöinen lisäys edelliseen, vähän ajettu auto on kuin uusi sekin on asia mikä kannattaa mainita niille joilla ei tätä kokemusta ole. Uusi auto on uusi mutta vähän ajettu auto ei siitä juurikaan poikkea. Huollot suoritettu merkkiliikkeessä autoa pidetty hyvin kyllä nämä rivistöstä erottuu ja menee saman tien tiedän tämän kokemuksesta.
Tyhmäähän TM:lta olisi, kun on vuosikymmenet kehunut VW, Volvoja ja Toyotoja ja saanut kansan niitä arvostamaan ja ostamaan, muuttaa linjaansa. TM lukijat haluavat näiden merkkien voittavan. TM:n toimitus tekee sitä mitä siltä odotetaan. Jos nämä merkit alkaisivat liikaa hävitä lukijat vaihtaisivat mediaa. Sama tilanne kaikissa autoteollisuusmaissa. Volvohan koetaan Suomessa jotenkin oman maan tuotteena ja ei-nousukasmaisena kunnon isin umpiturvallisena ajopelinä. Pahimmillaan patriotismi TM:ssä oli Saabin aikakaudella. Valtionkin piti ostaa vain Saabeja ja edustusautopuolella Volvoja. Muita ministeriautoja ei ollut olemassakaan. Vasta EU:n liityttyä asiat muuttuivat. Nykyään Uudenkaupungin autotehtaan tuotteilla ei tunnu olevan minkäänlaista osaa valtion autohankinnoissa eikä sen puoleen autolehdistön suosikkina. Enemmänkin pienen halveksinnan kohteena. A-ja GLC-sarjan Mersut eivät oikein istu alhaisia nopeusrajoituksia, peltipoliiseja ja isoja takapenkkitiloja arvostavien kansakuolunopettajatyyppien käteen. Valtaosalle ihmisiä auton ajettavuudella, suorituskyvyllä ja yksilöllisellä rakentelulla ei ole mitään merkitystä. Moni uusi auto ostetaan ilman koeajoa, etenkin ilman kilpailijoiden koeajoa. Ettei vain menisi liian vaikeaksi. 7:s Volvo tai Toyota samassa taloudessa on ylpeydenaihe Suomessa. Muualla häpeän.
Arvostelin tuolla toisessa aloituksessa TM:n ylistystä Volvon hallintalaitteista ja kaupunkiajo-ominaisuuksista. Kukaan ei ole kirjoitustani näistä Volvon ominaisuuksista pystynyt kumoamaan. Kysymys oli ehkä pienistä, mutta omistajatasolla isoiksi muuttuvista suunnittelupuutteista. Näiden olisi luullut tulleen TM:kin toimittajille tutuiksi viikkojen koeajolla. TM ummisti niiltä silmänsä ja jakoi kymppejä kuin aamulehtiä. Jos lehden laaduntarkkailu tämän hyväksyy, ei aihetta enempään. Kysymys ei ollut voittiko Volvo vaan tekikö toimitus työnsä perusteellisesti myös epäkohdat esille tuoden. TM:n valkopesussa Volvon puutteet muuttuivat ketterästi hyveiksi.
Eihän Toyota ole edes erityisen hyvin pärjännyt vertailuissa. Esim. 2017 Yaris jäi kahdeksan joukosta viimeiseksi. Tuossa aiemminkin mainitsemassani isojen sedanien vertailussa Volvo hävisi Mersulle. 2009 kärjen järjestys oli BMW, Audi ja Volvo. Tämän vuoden talviautovertailussa VW ei pärjännyt hyvin. Premium-luokan pikkufarmarit 2013 järjestys Audi, BMW, MB, Volvo ja luokkaan muutenkin kuulumaton Citikka viimeisenä.
Eihän vanhan bemarinkaan hinta arvonsa enempää laske.
"Nykyään Uudenkaupungin autotehtaan tuotteilla ei tunnu olevan minkäänlaista osaa valtion autohankinnoissa eikä sen puoleen autolehdistön suosikkina."
Toihan on selvää hätäpaskapuhetta koska MB GLC voitti Tekniikan Maailman katumaasturivertailun jossa oli myös Volvo XC60. Ja nimenomaan MB GLC on Uudenkaupungin autotehtaan tuote.
Täällä kuuluu usein väitettävän että testit eivät kiinnosta, ja päätös tehdään "itse muiden mielipiteistä välittämättä". Ilmeisesti se on jotenkin miehekkäämpää.. Samaan aikaan niistä jaksetaan mussuttaa että väärin testattu jos oma suosikki ei pärjääkään. Salaliittoteorioitakin jaksetaan esittää silloin kun tulos ei satu miellyttämään.
Noh, minä kyllä luen testejä myös siinä mielessä että ne vaikuttavat ostopäätökseeni. Minulla ei ole aikaa, mahdollisuutta tai kompetenssia tehdä vertailua siinä mittakaavassa kuin TM:llä. Toki osaan käyttää mittanauhaa ja taskulaskinta, vertailla varustetasoja sekä kokea jonkun subjektiivisen yleisfiiliksen. Mutta eipä tule koeajoilla käytyä moottoriradalla testaamassa ääritilannekäytöstä, ajettua vakioituja testilenkkejä kulutuksen selvittämiseksi tai mitattua valoja. Desibelimittariakaan ei ole. Luen testejä myös ihan yleisestä mielenkiinnosta, mutta ei tee tiukkaa tunnustaa että testit vaikuttavat hankintaankin. Autoissa on paljon muitakin muuttujia kuin testimenestys ja hankintana iso että sitä ei voi noin vain ostaakaan, mutta esimerkiksi renkaiden tai elektroniikan /puhelimen / kodinkoneen osalta voisin hyvinkin tehdä lopullisenkin päätöksen testin perusteella jos laitteessa ei ole jotain ilmeistä puutetta minun käyttööni nähden.
Jos jo ostamani tuote ei menesty testissä, saatan harmitella ettei tullut valittua paremmin. Joko se liittyy siihen ettei vaihtoehto tullut itselle vastaan tai se jäi kokeilematta. Vaihtoehtoisesti löydän perusteet sille miksi itse päädyin toiseen vaihtoehtoon. Se on ihan ok, prioriteetit tai budjetti saattaa olla eri kuin testissä. Mutta en minä kyllä testaajille hikeenny omasta valinnastani.