Vuonna 2030 euroopan unionissa tulee polttomoottoriautojen täysvalmistuskielto. Jolloin kaikki autot ja myös muut tieliikenteeseen tarkoitetut ajoneuvot ovat sähkökäyttöisiä.
Polttomoottoreiden polttonesteiden myynnin voi arvioida päättyvän 10-25 vuodessa vuodesta 2030. Eli vuosina 2040-2055 euroopan unionin maissa loppuu moottoripolttoaineiden valmistus ja myynti.
Lisäaineistettu grafeeniakku on jo nyt toimiva akkutekniikka.
@jyrppä kirjoitti:
Vuonna 2030 euroopan unionissa tulee polttomoottoriautojen täysvalmistuskielto. Jolloin kaikki autot ja myös muut tieliikenteeseen tarkoitetut ajoneuvot ovat sähkökäyttöisiä.
Polttomoottoreiden polttonesteiden myynnin voi arvioida päättyvän 10-25 vuodessa vuodesta 2030. Eli vuosina 2040-2055 euroopan unionin maissa loppuu moottoripolttoaineiden valmistus ja myynti.
Lisäaineistettu grafeeniakku on jo nyt toimiva akkutekniikka.
Pikkuhiljaa kannattanee myydä metsäteollisuuden osakkeet pois.
@NHB kirjoitti:
Paljon riippuu siitä, millaisesta operatiivisesta käytöstä puhutaan. Moneen käyttöön sähköauto sopii varmasti jo nytkin, mutta ei kaikkeen käyttöön.
Esimerkiksi poliisin hälytys- ja valvontayksikön käytöstä.
Ison-Britannian poliisivoimien käyttöön on hankittu satoja sähköautoja. Kentältä saatujen kokemusten mukaan ne eivät kuitenkaan palvele tarkoituksessaan siihen malliin kuin etukäteen arvioitiin.
Saarivaltion 46 poliisilaitoksesta 30 on hankkinut sähköautoja. Yhteensä autoja on joko ostettu tai liisattu poliisin käyttöön ainakin 448 kappaletta.
Auto lataukseen kesken vuoron!
Autot eivät kuitenkaan ole vastanneet poliisin toiveita, ja niitä käytetäänkin monin paikoin enää kiireettömiin tehtäviin.
Isoimmat ongelmat ovat liittyneet autojen toimintamatkaan sekä hitaaseen lataamiseen. Poliisityön suorittamisen kannalta ei ymmärrettävästi ole ideaalia, mikäli partioauto on kesken vuoron pitkiä aikoja latauksessa.
– Markkinoilla ei toistaiseksi ole vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntäviä ajoneuvoja, jotka vastaisivat poliisin tarpeita takaa-ajokäytössä, Suur-Lontoon poliisista kerrottiin.
Useat poliisilaitokset ovatkin päätyneet hankkimaan lisää dieselkäyttöisiä partioautoja, jotka soveltuvat sähköautoja paremmin myös takaa-ajoihin.
Onneksi Suomessa ei ole lähdetty mukaan näihin kokeiluihin. Vihreät ministerit voivat saada päähänsä jotain vastaavaa mutta siinä vaiheessa nämä ajatukset pitää saada jäämään ajatuksen tasolle. Olisihan se näky jos puolustusvoimat pysähtyisivät latailemaan kalustoaan kun vihollinen liikkuu tehokkaasti eteenpäin perinteisin menetelmin. Täydellisessä maailmassa mikä vain onnistuu ainakin ajatuksen tasolla mutta kun emme elä sellaisessa emmekä tule koskaan elämään. Tuntuu että tämä sähköhössötys on mennyt pahasti yli hilseen.
Tämä näkyy siinä että olemme eläneet rauhan aikaa pitkään mutta kun tilanne muuttuu pahimpaan mahdolliseen on oltava valmiudet puolustaa tätä maata kaikin mahdollisin keinoin. Puolustusvoimien uskottavuus on kaiken tärkein olemassaolon turvaamiseksi, miettikääpä tätä ennen kuin vedätte askelta seuraavalle tasolle.
@tracktest kirjoitti:
Ison-Britannian poliisivoimien käyttöön on hankittu satoja sähköautoja. Kentältä saatujen kokemusten mukaan ne eivät kuitenkaan palvele tarkoituksessaan siihen malliin kuin etukäteen arvioitiin.
Saarivaltion 46 poliisilaitoksesta 30 on hankkinut sähköautoja. Yhteensä autoja on joko ostettu tai liisattu poliisin käyttöön ainakin 448 kappaletta.
Auto lataukseen kesken vuoron!
Autot eivät kuitenkaan ole vastanneet poliisin toiveita, ja niitä käytetäänkin monin paikoin enää kiireettömiin tehtäviin.
Isoimmat ongelmat ovat liittyneet autojen toimintamatkaan sekä hitaaseen lataamiseen. Poliisityön suorittamisen kannalta ei ymmärrettävästi ole ideaalia, mikäli partioauto on kesken vuoron pitkiä aikoja latauksessa.
– Markkinoilla ei toistaiseksi ole vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntäviä ajoneuvoja, jotka vastaisivat poliisin tarpeita takaa-ajokäytössä, Suur-Lontoon poliisista kerrottiin.
Useat poliisilaitokset ovatkin päätyneet hankkimaan lisää dieselkäyttöisiä partioautoja, jotka soveltuvat sähköautoja paremmin myös takaa-ajoihin.
Onneksi Suomessa ei ole lähdetty mukaan näihin kokeiluihin. Vihreät ministerit voivat saada päähänsä jotain vastaavaa mutta siinä vaiheessa nämä ajatukset pitää saada jäämään ajatuksen tasolle. Olisihan se näky jos puolustusvoimat pysähtyisivät latailemaan kalustoaan kun vihollinen liikkuu tehokkaasti eteenpäin perinteisin menetelmin. Täydellisessä maailmassa mikä vain onnistuu ainakin ajatuksen tasolla mutta kun emme elä sellaisessa emmekä tule koskaan elämään. Tuntuu että tämä sähköhössötys on mennyt pahasti yli hilseen.
Tämä näkyy siinä että olemme eläneet rauhan aikaa pitkään mutta kun tilanne muuttuu pahimpaan mahdolliseen on oltava valmiudet puolustaa tätä maata kaikin mahdollisin keinoin. Puolustusvoimien uskottavuus on kaiken tärkein olemassaolon turvaamiseksi, miettikääpä tätä ennen kuin vedätte askelta seuraavalle tasolle.
Oon miettinytkin, että missäköhän vaiheessa Puolustusvoimilla on päästötalkoot Sähköistetty Pasi voisi olla melko mielenkiintoinen ratkaisu.
Ei haittaa vaikka poliisilla on sähköauto sitten, kun rosmoillakin on. Pitää vain sopia, että latauspaikat ovat suoja-aluetta voroille, että saavat ladata välillä ja sitten taas takaa-ajo jatkuu. Ettei takaa-ajot lopu kesken kaiken tylsästi.
Hyvä puoli autokannan sähköistymisessä on kenties se, että operatiivisten yksiköiden määrää lisätään, jotta tehtävät saadaan hoidettua nykyiseen malliin...
@jyrppä kirjoitti:
. Eli vuosina 2040-2055 euroopan unionin maissa loppuu moottoripolttoaineiden valmistus ja myynti.
Lisäaineistettu grafeeniakku on jo nyt toimiva akkutekniikka.
Pikkuhiljaa kannattanee myydä metsäteollisuuden osakkeet pois.
@Josef kirjoitti:
Milloin näemme ensimmäisen sähkökäyttöisen metsäkoneen...
Metsien miehet saattavat kuskata biodieseliä vielä pitkään koneisiinsa, koska käyttökohteena metsätalouden, rakentamisen ja vaikkapa kiinteistöhuollon työkoneet olisi yksi järkevimmistä biodieselille. Löytyisi ensin se järki, että sitä alettaisiin myymään verottomana moottoripolttoöljynä edellä mainittuihin tarkoituksiin. Asiaa on jo tutkittu mm. dieselkäyttöisten henkilönostimien päästöjen osalta, kun käytössä on ollut Nesteen verollinen biodiesel (ei ole tosiaan ollut verotonta saatavilla- käytössä Neste MY!). Päästöt putosi varsin alkeellisilla moottoreilla varustetuista koneista joiltain osin murto-osiin. Moottorityökoneita koskevat EU-päästömääräykset ei ole olleet kovin kummoiset ennen 2019 (VTTn raportti VTT-R-04745-16). Päästöihin saataisiin reilu alentuminen panostamalla tällekin sektorille henkilöautoilijoiden ylimitoitettujen toiveiden (lue kiusaamisten) sijasta. Työkoneet kuluttaa vajaa 20 % tieliikenteen polttoaineista ja ottaen huomioon näiden runsaan kannan sekä melko pitkän elinkaaren ja hyvin hitaasti etenevän uusien sähkökäyttöisten kehittymisen, asia kannattaisi poliitikkojenkin huomioida.
"Minä vuonna sähkö korvaa dieselin hälytysajoneuvoissa? Valistuneita veikkauksia ja perusteluja olisi mielenkiintoista kuulla."
Kasvukeskuksiin tulee luultavasti kokeiluun lähivuosien aikana, mutta menee kyllä pitkään, ennen kuin syrjäseuduilla voidaan ajaa esimerkiksi henkilöautoja paljon painavammalla ja paikallaan ollessaankin virtaa runsaasti syövällä sähkökäyttöisellä ambulanssilla. Olisikohan 2030 - luvulla jossain vaiheessa?
Tarpeita on monenlaisia. Jenkkilässä ovat olleet tyytyväisiä Teslan käyttöön poliisitehtävissä. Päivittäiset ajomatkat näyttävät olevan tuollaista sadan kilometrin luokkaa, niin ei paljon tarvitse rangen suhteen jännittää. Luotettavuuskin oli aivan eri tasolla, kuin pörinämalleissa.
Sähkö-Hummeri saattaisi kelvata varsin moneen käyttöön. Ei ehkä Ivaloon tai Muonioon päivystäväksi ambulanssiksi, mutta moneen muuhun paikkaan luitenkin
Ja Transporterin TDI-lanssilla huiput 160-180 majakasta riippuen ja naftarangea kuormallakin yli 800 km. Varsinkin maakunnassa niistä ominaisuuksista on etuja. Auto säilyy toimintavalmiina koko vuoron.
Ja kun ollaan periferiassa potilas tai potilaat patjoilla ei voida valita, että säästetäänkö rangea kotimatkaan vai sammutetaanko hoitolaitteet ja laitetaanko koppi kylmäksi, että päästään vielä 15km.
Ja Transporterin TDI-lanssilla huiput 160-180 majakasta riippuen ja naftarangea kuormallakin yli 800 km. Varsinkin maakunnassa niistä ominaisuuksista on etuja. Auto säilyy toimintavalmiina koko vuoron.
Ja kun ollaan periferiassa potilas tai potilaat patjoilla ei voida valita, että säästetäänkö rangea kotimatkaan vai sammutetaanko hoitolaitteet ja laitetaanko koppi kylmäksi, että päästään vielä 15km.
Pitääkö kaikki aina mitoittaa joka paikassa sen periferian mukaan? Vai voisiko olla niin että Uudellamaalla ei tarvita 800km rangea, eikä jokaisen yksityisautoilijan tarvitse päästä kusematta Lappiin?
Katselin myytäviä ambulansseja, löysin lähinnä Tukholmassa myytäviä. Niillä oli n. 5-6v ikäisenä ajettu 60tkm/vuosi, eli alle 200km/ päivä. Oli siellä vanhempaakin kalustoa, mutta en viitsinyt niitä ottaa tähän kun on mahdollista/todennäköistä että ovat olleet vara-autoina tms eikä kilsoja ole vanhemmiten enää kertynyt. Päivystysluonteisessa tuotantokäytössä ajosuoritteetkin lienevät aika tasaisia, eikä niin että kerta viikkoon ajetaan 1000km.
Olisiko sellainen ajatus liian radikaali, että auto, ambulanssikin, hankitaan käyttötarpeen mukaan?
Ja Transporterin TDI-lanssilla huiput 160-180 majakasta riippuen ja naftarangea kuormallakin yli 800 km. Varsinkin maakunnassa niistä ominaisuuksista on etuja. Auto säilyy toimintavalmiina koko vuoron.
Ja kun ollaan periferiassa potilas tai potilaat patjoilla ei voida valita, että säästetäänkö rangea kotimatkaan vai sammutetaanko hoitolaitteet ja laitetaanko koppi kylmäksi, että päästään vielä 15km.
Otsikon esimerkki todennäköisesti harvinainen, mutta etäisyydet ovat pitkät ja välillä voi olla kiire. Jossain tv-ohjelmassa taisi päällystöön kuuluva poliisi sanoa, että heidän partio saattaa ajaa pahimmillaan 800km vuoron aikana. Lapista kyse edelleen.
Ja Transporterin TDI-lanssilla huiput 160-180 majakasta riippuen ja naftarangea kuormallakin yli 800 km. Varsinkin maakunnassa niistä ominaisuuksista on etuja. Auto säilyy toimintavalmiina koko vuoron.
Ja kun ollaan periferiassa potilas tai potilaat patjoilla ei voida valita, että säästetäänkö rangea kotimatkaan vai sammutetaanko hoitolaitteet ja laitetaanko koppi kylmäksi, että päästään vielä 15km.
Pitääkö kaikki aina mitoittaa joka paikassa sen periferian mukaan? Vai voisiko olla niin että Uudellamaalla ei tarvita 800km rangea, eikä jokaisen yksityisautoilijan tarvitse päästä kusematta Lappiin?
Katselin myytäviä ambulansseja, löysin lähinnä Tukholmassa myytäviä. Niillä oli n. 5-6v ikäisenä ajettu 60tkm/vuosi, eli alle 200km/ päivä. Oli siellä vanhempaakin kalustoa, mutta en viitsinyt niitä ottaa tähän kun on mahdollista/todennäköistä että ovat olleet vara-autoina tms eikä kilsoja ole vanhemmiten enää kertynyt. Päivystysluonteisessa tuotantokäytössä ajosuoritteetkin lienevät aika tasaisia, eikä niin että kerta viikkoon ajetaan 1000km.
Olisiko sellainen ajatus liian radikaali, että auto, ambulanssikin, hankitaan käyttötarpeen mukaan?
Niin, eroja varmasti löytyy, monenlaista toimintaympäristöä Suomen kaltaisessa maassa. Huutokaupat.comissa oli vastikään myynnissä Lapin lansseja ja lähelle 500tkm oli muistaakseni jokaisen mittarissa. Mitä Nettiautoa nopeasti vilkaisin, niin muutama löytyi ihan kotimaastakin, esim. 2016 käyttöönotettu Sprinter, mittarissa 400tkm (https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/11973594?vifAdCount=0).
Poliisipartiot ovat autoineen maantiellä usein pääosan vuorostaan > sähköauto ei käy - ei riittävää lataus- eikä toiminta-aikaa.
Ambulanssit pääkaupunkiseudulla ovat hälytyksellä pahimmillaan jopa 15 kertaa vuorokaudessa - vaikea saada riittävästi latausaikaa vaikka pääsevätkin usein asemalle. Ambulanssit pienillä paikkakunnilla voisivat toimia sähköllä lukuunottamatta pitkiä matkoja ja siirtokuljetuksia.
Pelastuslaitosten henkilö- ja pakettiautot voisivat toimia sähköllä suht hyvin, koska voivat olla riittävästi latauksessa eikä niiden tarvitse olla käynnissä tunti- tai päiväkaupalla. Pelastuslaitosten kuorma-autokalusto, vaikka onkin paljon asemalla, saattaa olla tehtävällä toiminnassa kerrallaan päiviä, jolloin dieselkalustoakin tarvitsee tankata välillä jossain turvenevan tai metsäpalon laidalla > sähkö ei käy. (Nykytekniikalla)
"Huoltovarmuuskeskus ja puolustusministeriö huolissaan autokannan sähköistymisestä"
"Suomen huoltovarmuus voi kärsiä, mikäli tulevaisuuden liikennepolttoaineita ei voi varastoida luotettavasti tai esimerkiksi sopivia pakko-otettavia ajoneuvoja ei kriisin tulleen olekaan riittävästi saatavilla."
Voipi olla, että tavallisen suomalaisen operatiiviseen käyttöön laajemmassa mittaaavassa menee vuosia. Käyttötalousrealiteetti taitaa tulla vastaan. Jos ns. lataushuoltamoilla akullinen sähköä alkaa maksaa suuruusluokkana 90 € / 71 kWh ja että tuolla sähkömäärällä on kyetty Etelä-Suomen talvessa ajamaan vain n. 160 km. Korkea on km-kustannus pelkän sähkön osalta. Lisäksi vielä käyttövoimavero.
Eiköhän sähköauto minulla ole ollut päivittäisessä operatiivisessa käytössä viime kesästä saakka. Mutta kyllä kai sähköautoja muut ovat käyttäneet operatiivisesti jo paljon pidempään?
Otsikon kysymyksessä on varmaan joku kompa, jota en älynnyt?
Mutta vastaan kysymykseen siis, että sähköautot soveltuvat jo nyt ja ovat jo muutaman vuoden soveltuneet päivittäiseen operatiiviseen käyttöön.
@HybridRules kirjoitti:
Eiköhän sähköauto minulla ole ollut päivittäisessä operatiivisessa käytössä viime kesästä saakka. Mutta kyllä kai sähköautoja muut ovat käyttäneet operatiivisesti jo paljon pidempään?
Otsikon kysymyksessä on varmaan joku kompa, jota en älynnyt?
Mutta vastaan kysymykseen siis, että sähköautot soveltuvat jo nyt ja ovat jo muutaman vuoden soveltuneet päivittäiseen operatiiviseen käyttöön.
Hei, paljonko on jo kilometrejä kertynyt ja oletko edelleen pitänyt kirjaa kuluista niin kuin Volvossa ja mitkä ovat nyt kulut yhteensä.
Onnittelut vielä kerran sähköautoiluun siirtymisestä maailma kiittää.
@urau kirjoitti:
Voipi olla, että tavallisen suomalaisen operatiiviseen käyttöön laajemmassa mittaaavassa menee vuosia. Käyttötalousrealiteetti taitaa tulla vastaan. Jos ns. lataushuoltamoilla akullinen sähköä alkaa maksaa suuruusluokkana 90 € / 71 kWh ja että tuolla sähkömäärällä on kyetty Etelä-Suomen talvessa ajamaan vain n. 160 km. Korkea on km-kustannus pelkän sähkön osalta. Lisäksi vielä käyttövoimavero.
Minä voin myydä sinulle yhden perunan tonnilla, niin voidaan sitten kauhistella kuinka kenelläkään on varaa syödä muusia kun se on niin kallista.
Nuo esittämäsi luvut eivät ole millään muotoa edustavia.
@HybridRules kirjoitti:
Eiköhän sähköauto minulla ole ollut päivittäisessä operatiivisessa käytössä viime kesästä saakka. Mutta kyllä kai sähköautoja muut ovat käyttäneet operatiivisesti jo paljon pidempään?
Otsikon kysymyksessä on varmaan joku kompa, jota en älynnyt?
Mutta vastaan kysymykseen siis, että sähköautot soveltuvat jo nyt ja ovat jo muutaman vuoden soveltuneet päivittäiseen operatiiviseen käyttöön.
Hei, paljonko on jo kilometrejä kertynyt ja oletko edelleen pitänyt kirjaa kuluista niin kuin Volvossa ja mitkä ovat nyt kulut yhteensä.
Onnittelut vielä kerran sähköautoiluun siirtymisestä maailma kiittää.
Himpun vaille 25.000km on mittarissa nyt. En ole pitänyt kirjaa kustannuksista. Volvossa pidin kirjaa bensakuluista, en siinäkään sähkön käyttöä kirjannut. Bensa oli helppo kirjata, koska käytin ABC-mobiilitankkausta, joka itseasiassa piti kirjaa minun puolesta. Sähköä tulee latailtua siellä täällä ja hyvin vaihtelevia määriä kerrallaan. Eikä auton puhelinsovellus pidä niistä kirjaa.
Eilen esim. kävin 210km per sivu asiakaskäynnin ja pidin auton Virran 22kW laturissa parkissa, kun sattui olemaan laturi n. 400m päässä asiakkaasta. 52.2kWh auto latasi ja hinta oli 10.44 euroa. Auto oli parkissa vähän yli kuusi tuntia, mutta siinä paikassa veloitus oli pelkästään energian mukaan (akkuhan oli täynnä n. kolmen tunnin latauksella). Kotona energiamittari näytti, että kotimatka oli kuluttanut 40,6kWh eli kulutus oli 193Wh/km (19,3kWh/100km).
Kiitos onnitteluista. Maailman kiitoksista en tiedä, mutta itse ainakin kiitän🙂
Edit: Em. kotimatka siis maksoi (10.44/52.2)x40.6=8.12 eli 3.87euroa per 100km.
HR hyvä pointti 3.87 euroa per 100 km! Nyt ei kukaan kuvittele että sähköauto kulkee paikasta toiseen ilmaiseksi! Näitäkin varmaan on jotka näin ajattelee. Lupasit toisessa ketjussa pitää kirjaa tai kertoa sen missä latailet sitä kalleinta sähköä ja mitä se maksaa. Peukut siitä, olet tosiaan pitänyt lupauksesi.
@HybridRules kirjoitti:
Eiköhän sähköauto minulla ole ollut päivittäisessä operatiivisessa käytössä viime kesästä saakka. Mutta kyllä kai sähköautoja muut ovat käyttäneet operatiivisesti jo paljon pidempään?
Otsikon kysymyksessä on varmaan joku kompa, jota en älynnyt?
Mutta vastaan kysymykseen siis, että sähköautot soveltuvat jo nyt ja ovat jo muutaman vuoden soveltuneet päivittäiseen operatiiviseen käyttöön.
Hei, paljonko on jo kilometrejä kertynyt ja oletko edelleen pitänyt kirjaa kuluista niin kuin Volvossa ja mitkä ovat nyt kulut yhteensä.
Onnittelut vielä kerran sähköautoiluun siirtymisestä maailma kiittää.
Himpun vaille 25.000km on mittarissa nyt. En ole pitänyt kirjaa kustannuksista. Volvossa pidin kirjaa bensakuluista, en siinäkään sähkön käyttöä kirjannut. Bensa oli helppo kirjata, koska käytin ABC-mobiilitankkausta, joka itseasiassa piti kirjaa minun puolesta. Sähköä tulee latailtua siellä täällä ja hyvin vaihtelevia määriä kerrallaan. Eikä auton puhelinsovellus pidä niistä kirjaa.
Eilen esim. kävin 210km per sivu asiakaskäynnin ja pidin auton Virran 22kW laturissa parkissa, kun sattui olemaan laturi n. 400m päässä asiakkaasta. 52.2kWh auto latasi ja hinta oli 10.44 euroa. Auto oli parkissa vähän yli kuusi tuntia, mutta siinä paikassa veloitus oli pelkästään energian mukaan (akkuhan oli täynnä n. kolmen tunnin latauksella). Kotona energiamittari näytti, että kotimatka oli kuluttanut 40,6kWh eli kulutus oli 193Wh/km (19,3kWh/100km).
Kiitos onnitteluista. Maailman kiitoksista en tiedä, mutta itse ainakin kiitän🙂
Edit: Em. kotimatka siis maksoi (10.44/52.2)x40.6=8.12 eli 3.87euroa per 100km.
X on iso auto ja talvikulutukseksi tuo on todella hyvä eikä Virran laturi ole halvimmasta päästä kuitenkaan. Ei tuohon vastaavan kokoinen polttomoottoriauto pysty.
Vuonna 2030 euroopan unionissa tulee polttomoottoriautojen täysvalmistuskielto. Jolloin kaikki autot ja myös muut tieliikenteeseen tarkoitetut ajoneuvot ovat sähkökäyttöisiä.
Polttomoottoreiden polttonesteiden myynnin voi arvioida päättyvän 10-25 vuodessa vuodesta 2030. Eli vuosina 2040-2055 euroopan unionin maissa loppuu moottoripolttoaineiden valmistus ja myynti.
Lisäaineistettu grafeeniakku on jo nyt toimiva akkutekniikka.
Pikkuhiljaa kannattanee myydä metsäteollisuuden osakkeet pois.
Paljon riippuu siitä, millaisesta operatiivisesta käytöstä puhutaan. Moneen käyttöön sähköauto sopii varmasti jo nytkin, mutta ei kaikkeen käyttöön.
Esimerkiksi poliisin hälytys- ja valvontayksikön käytöstä.
Ison-Britannian poliisivoimien käyttöön on hankittu satoja sähköautoja. Kentältä saatujen kokemusten mukaan ne eivät kuitenkaan palvele tarkoituksessaan siihen malliin kuin etukäteen arvioitiin.
Saarivaltion 46 poliisilaitoksesta 30 on hankkinut sähköautoja. Yhteensä autoja on joko ostettu tai liisattu poliisin käyttöön ainakin 448 kappaletta.
Auto lataukseen kesken vuoron!
Autot eivät kuitenkaan ole vastanneet poliisin toiveita, ja niitä käytetäänkin monin paikoin enää kiireettömiin tehtäviin.
Isoimmat ongelmat ovat liittyneet autojen toimintamatkaan sekä hitaaseen lataamiseen. Poliisityön suorittamisen kannalta ei ymmärrettävästi ole ideaalia, mikäli partioauto on kesken vuoron pitkiä aikoja latauksessa.
– Markkinoilla ei toistaiseksi ole vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntäviä ajoneuvoja, jotka vastaisivat poliisin tarpeita takaa-ajokäytössä, Suur-Lontoon poliisista kerrottiin.
Useat poliisilaitokset ovatkin päätyneet hankkimaan lisää dieselkäyttöisiä partioautoja, jotka soveltuvat sähköautoja paremmin myös takaa-ajoihin.
Onneksi Suomessa ei ole lähdetty mukaan näihin kokeiluihin. Vihreät ministerit voivat saada päähänsä jotain vastaavaa mutta siinä vaiheessa nämä ajatukset pitää saada jäämään ajatuksen tasolle. Olisihan se näky jos puolustusvoimat pysähtyisivät latailemaan kalustoaan kun vihollinen liikkuu tehokkaasti eteenpäin perinteisin menetelmin. Täydellisessä maailmassa mikä vain onnistuu ainakin ajatuksen tasolla mutta kun emme elä sellaisessa emmekä tule koskaan elämään. Tuntuu että tämä sähköhössötys on mennyt pahasti yli hilseen.
Tämä näkyy siinä että olemme eläneet rauhan aikaa pitkään mutta kun tilanne muuttuu pahimpaan mahdolliseen on oltava valmiudet puolustaa tätä maata kaikin mahdollisin keinoin. Puolustusvoimien uskottavuus on kaiken tärkein olemassaolon turvaamiseksi, miettikääpä tätä ennen kuin vedätte askelta seuraavalle tasolle.
Oon miettinytkin, että missäköhän vaiheessa Puolustusvoimilla on päästötalkoot Sähköistetty Pasi voisi olla melko mielenkiintoinen ratkaisu.
Milloin näemme ensimmäisen sähkökäyttöisen metsäkoneen...
Ja siihen viereen laskeutuvan latausaseman.
Ei haittaa vaikka poliisilla on sähköauto sitten, kun rosmoillakin on. Pitää vain sopia, että latauspaikat ovat suoja-aluetta voroille, että saavat ladata välillä ja sitten taas takaa-ajo jatkuu. Ettei takaa-ajot lopu kesken kaiken tylsästi.
Ensihoitaja ajaa Lapissa jopa 1 500 kilometriä vuoron aikana: "Palkitsee, kun ehtii nähdä potilaan tilan kohenevan matkan aikana"
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000007266717.html
Hyvä puoli autokannan sähköistymisessä on kenties se, että operatiivisten yksiköiden määrää lisätään, jotta tehtävät saadaan hoidettua nykyiseen malliin...
Niimpäniin, nyt metsien miehet kuskaavat löpöä työautoillaan työmaille ns.farmarisäiliöillä.
Metsien miehet saattavat kuskata biodieseliä vielä pitkään koneisiinsa, koska käyttökohteena metsätalouden, rakentamisen ja vaikkapa kiinteistöhuollon työkoneet olisi yksi järkevimmistä biodieselille. Löytyisi ensin se järki, että sitä alettaisiin myymään verottomana moottoripolttoöljynä edellä mainittuihin tarkoituksiin. Asiaa on jo tutkittu mm. dieselkäyttöisten henkilönostimien päästöjen osalta, kun käytössä on ollut Nesteen verollinen biodiesel (ei ole tosiaan ollut verotonta saatavilla- käytössä Neste MY!). Päästöt putosi varsin alkeellisilla moottoreilla varustetuista koneista joiltain osin murto-osiin. Moottorityökoneita koskevat EU-päästömääräykset ei ole olleet kovin kummoiset ennen 2019 (VTTn raportti VTT-R-04745-16). Päästöihin saataisiin reilu alentuminen panostamalla tällekin sektorille henkilöautoilijoiden ylimitoitettujen toiveiden (lue kiusaamisten) sijasta. Työkoneet kuluttaa vajaa 20 % tieliikenteen polttoaineista ja ottaen huomioon näiden runsaan kannan sekä melko pitkän elinkaaren ja hyvin hitaasti etenevän uusien sähkökäyttöisten kehittymisen, asia kannattaisi poliitikkojenkin huomioida.
"Minä vuonna sähkö korvaa dieselin hälytysajoneuvoissa? Valistuneita veikkauksia ja perusteluja olisi mielenkiintoista kuulla."
Kasvukeskuksiin tulee luultavasti kokeiluun lähivuosien aikana, mutta menee kyllä pitkään, ennen kuin syrjäseuduilla voidaan ajaa esimerkiksi henkilöautoja paljon painavammalla ja paikallaan ollessaankin virtaa runsaasti syövällä sähkökäyttöisellä ambulanssilla. Olisikohan 2030 - luvulla jossain vaiheessa?
Tarpeita on monenlaisia. Jenkkilässä ovat olleet tyytyväisiä Teslan käyttöön poliisitehtävissä. Päivittäiset ajomatkat näyttävät olevan tuollaista sadan kilometrin luokkaa, niin ei paljon tarvitse rangen suhteen jännittää. Luotettavuuskin oli aivan eri tasolla, kuin pörinämalleissa.
https://www.teslarati.com/tesla-model-s-cruiser-aces-pilot-program-report/
https://innovation.rosenbauer.com/en/concept-fire-truck/
Patterilla mennään 30km ja sitten hörähtää ilmeisesti bemarin kutosdiesel käyntiin, jotta patteri latautuu ja pumput ja muut härvelit toimii.
Sähkölanssilla huippunopeus 120km/h ja kantama 168-176km, latausajan ollessa 4h: https://www.energylivenews.com/2020/10/02/uks-first-fully-electric-emergency-ambulance-looks-to-provide-a-cure-to-vehicle-emissions/
Vetylanssilla huippunopeus 145km/h ja kantama 320km: https://newatlas.com/automotive/zerro-hydrogen-electric-rapid-response-ambulance-prototype/
Sähkö-Hummeri saattaisi kelvata varsin moneen käyttöön. Ei ehkä Ivaloon tai Muonioon päivystäväksi ambulanssiksi, mutta moneen muuhun paikkaan luitenkin
https://www.gmc.com/electric-truck/hummer-ev
Ja Transporterin TDI-lanssilla huiput 160-180 majakasta riippuen ja naftarangea kuormallakin yli 800 km. Varsinkin maakunnassa niistä ominaisuuksista on etuja. Auto säilyy toimintavalmiina koko vuoron.
Ja kun ollaan periferiassa potilas tai potilaat patjoilla ei voida valita, että säästetäänkö rangea kotimatkaan vai sammutetaanko hoitolaitteet ja laitetaanko koppi kylmäksi, että päästään vielä 15km.
Pitääkö kaikki aina mitoittaa joka paikassa sen periferian mukaan? Vai voisiko olla niin että Uudellamaalla ei tarvita 800km rangea, eikä jokaisen yksityisautoilijan tarvitse päästä kusematta Lappiin?
Katselin myytäviä ambulansseja, löysin lähinnä Tukholmassa myytäviä. Niillä oli n. 5-6v ikäisenä ajettu 60tkm/vuosi, eli alle 200km/ päivä. Oli siellä vanhempaakin kalustoa, mutta en viitsinyt niitä ottaa tähän kun on mahdollista/todennäköistä että ovat olleet vara-autoina tms eikä kilsoja ole vanhemmiten enää kertynyt. Päivystysluonteisessa tuotantokäytössä ajosuoritteetkin lienevät aika tasaisia, eikä niin että kerta viikkoon ajetaan 1000km.
Olisiko sellainen ajatus liian radikaali, että auto, ambulanssikin, hankitaan käyttötarpeen mukaan?
"Ensihoitaja ajaa Lapissa jopa 1 500 kilometriä vuoron aikana" (https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000007266717.html)
Otsikon esimerkki todennäköisesti harvinainen, mutta etäisyydet ovat pitkät ja välillä voi olla kiire. Jossain tv-ohjelmassa taisi päällystöön kuuluva poliisi sanoa, että heidän partio saattaa ajaa pahimmillaan 800km vuoron aikana. Lapista kyse edelleen.
Niin, eroja varmasti löytyy, monenlaista toimintaympäristöä Suomen kaltaisessa maassa. Huutokaupat.comissa oli vastikään myynnissä Lapin lansseja ja lähelle 500tkm oli muistaakseni jokaisen mittarissa. Mitä Nettiautoa nopeasti vilkaisin, niin muutama löytyi ihan kotimaastakin, esim. 2016 käyttöönotettu Sprinter, mittarissa 400tkm (https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/11973594?vifAdCount=0).
Poliisipartiot ovat autoineen maantiellä usein pääosan vuorostaan > sähköauto ei käy - ei riittävää lataus- eikä toiminta-aikaa.
Ambulanssit pääkaupunkiseudulla ovat hälytyksellä pahimmillaan jopa 15 kertaa vuorokaudessa - vaikea saada riittävästi latausaikaa vaikka pääsevätkin usein asemalle. Ambulanssit pienillä paikkakunnilla voisivat toimia sähköllä lukuunottamatta pitkiä matkoja ja siirtokuljetuksia.
Pelastuslaitosten henkilö- ja pakettiautot voisivat toimia sähköllä suht hyvin, koska voivat olla riittävästi latauksessa eikä niiden tarvitse olla käynnissä tunti- tai päiväkaupalla. Pelastuslaitosten kuorma-autokalusto, vaikka onkin paljon asemalla, saattaa olla tehtävällä toiminnassa kerrallaan päiviä, jolloin dieselkalustoakin tarvitsee tankata välillä jossain turvenevan tai metsäpalon laidalla > sähkö ei käy. (Nykytekniikalla)
"Huoltovarmuuskeskus ja puolustusministeriö huolissaan autokannan sähköistymisestä"
"Suomen huoltovarmuus voi kärsiä, mikäli tulevaisuuden liikennepolttoaineita ei voi varastoida luotettavasti tai esimerkiksi sopivia pakko-otettavia ajoneuvoja ei kriisin tulleen olekaan riittävästi saatavilla."
https://www.is.fi/autot/art-2000007853685.html
Hanki sähköauto, niin kulkuneuvosi on turvassa armeijan pitkäkyntisiltä!🙂
Voipi olla, että tavallisen suomalaisen operatiiviseen käyttöön laajemmassa mittaaavassa menee vuosia. Käyttötalousrealiteetti taitaa tulla vastaan. Jos ns. lataushuoltamoilla akullinen sähköä alkaa maksaa suuruusluokkana 90 € / 71 kWh ja että tuolla sähkömäärällä on kyetty Etelä-Suomen talvessa ajamaan vain n. 160 km. Korkea on km-kustannus pelkän sähkön osalta. Lisäksi vielä käyttövoimavero.
Eiköhän sähköauto minulla ole ollut päivittäisessä operatiivisessa käytössä viime kesästä saakka. Mutta kyllä kai sähköautoja muut ovat käyttäneet operatiivisesti jo paljon pidempään?
Otsikon kysymyksessä on varmaan joku kompa, jota en älynnyt?
Mutta vastaan kysymykseen siis, että sähköautot soveltuvat jo nyt ja ovat jo muutaman vuoden soveltuneet päivittäiseen operatiiviseen käyttöön.
Hei, paljonko on jo kilometrejä kertynyt ja oletko edelleen pitänyt kirjaa kuluista niin kuin Volvossa ja mitkä ovat nyt kulut yhteensä.
Onnittelut vielä kerran sähköautoiluun siirtymisestä maailma kiittää.
Minä voin myydä sinulle yhden perunan tonnilla, niin voidaan sitten kauhistella kuinka kenelläkään on varaa syödä muusia kun se on niin kallista.
Nuo esittämäsi luvut eivät ole millään muotoa edustavia.
Himpun vaille 25.000km on mittarissa nyt. En ole pitänyt kirjaa kustannuksista. Volvossa pidin kirjaa bensakuluista, en siinäkään sähkön käyttöä kirjannut. Bensa oli helppo kirjata, koska käytin ABC-mobiilitankkausta, joka itseasiassa piti kirjaa minun puolesta. Sähköä tulee latailtua siellä täällä ja hyvin vaihtelevia määriä kerrallaan. Eikä auton puhelinsovellus pidä niistä kirjaa.
Eilen esim. kävin 210km per sivu asiakaskäynnin ja pidin auton Virran 22kW laturissa parkissa, kun sattui olemaan laturi n. 400m päässä asiakkaasta. 52.2kWh auto latasi ja hinta oli 10.44 euroa. Auto oli parkissa vähän yli kuusi tuntia, mutta siinä paikassa veloitus oli pelkästään energian mukaan (akkuhan oli täynnä n. kolmen tunnin latauksella). Kotona energiamittari näytti, että kotimatka oli kuluttanut 40,6kWh eli kulutus oli 193Wh/km (19,3kWh/100km).
Kiitos onnitteluista. Maailman kiitoksista en tiedä, mutta itse ainakin kiitän🙂
Edit: Em. kotimatka siis maksoi (10.44/52.2)x40.6=8.12 eli 3.87euroa per 100km.
HR hyvä pointti 3.87 euroa per 100 km! Nyt ei kukaan kuvittele että sähköauto kulkee paikasta toiseen ilmaiseksi! Näitäkin varmaan on jotka näin ajattelee. Lupasit toisessa ketjussa pitää kirjaa tai kertoa sen missä latailet sitä kalleinta sähköä ja mitä se maksaa. Peukut siitä, olet tosiaan pitänyt lupauksesi.
X on iso auto ja talvikulutukseksi tuo on todella hyvä eikä Virran laturi ole halvimmasta päästä kuitenkaan. Ei tuohon vastaavan kokoinen polttomoottoriauto pysty.