Vain hieman yli kaksi kilometriä pitkä ja erittäin tekninen rata tarjoaa hyvät olosuhteet autojen ajettavuuteen tutustumiseen ja ominaisuuksien testaamiseen. Tällä radalla ei pärjää pelkällä moottoriteholla, vaan auton pitää olla kokonaisvaltaisesti kunnossa. Erityisen tärkeää se on tällaisessa vertailussa, jossa on mukana hyvin eritehoisia ja eri tyyppisiä autoja.
Nelivetoisen ”kilpurin” voi muuttaa myös takavetoiseksi, mutta aloitamme nelivedolla. On aavistus siitä, että Competition-mallin 460 kilowatin teho tarvitsee kaiken mahdollisen vetopidon. Perusmallissa on ”vain” 441 kilowattia.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/14b-2021/tm-urheiluautovertailu-2021-bmw-m5-competition-mutkasta-tulo-sujuu-ihailtavan-vauhdikkaasti/
Lämmittelykierros on nautinnollinen. Vauhtia ei oikeastaan edes haluaisi lisätä. Mutta kierrosaika on ajettava.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/14b-2021/tm-urheiluautovertailu-2021-aston-martin-vantage-roadster-huokuu-nopeutta-ja-urheilullisuutta/
Boxsterin ohjaamossa istutaan alhaalla. Silti ulos näkee hyvin, ja olo on ilmava.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/14b-2021/tm-urheiluautovertailu-2021-porsche-boxster-25-years-ohjaustunto-ja-ajettavuus-ovat-kunnossa/
Ajo-ohjelmia on niin paljon, että niiden tutkiminen vie tovin. Jopa vaihteiston nopeus on säädettävissä.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/14b-2021/tm-urheiluautovertailu-2021-bmw-m3-competition-vahva-moottori-tuottaa-vakevan-aanen-ja-selassa-tuntuvan-suorituskyvyn/
S3 on lievästi aliohjaava, mikä on tavallaan helposti hallittava ominaisuus, mutta kun se jatkuu kierroksesta toiseen, eturenkaat ylikuumenevat, aliohjautuminen kasvaa, ja paras tarkkuus häviää.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/14b-2021/tm-urheiluautovertailu-2021-audi-s3-sedan-istuu-heti-ensi-metreilta-kateen-kuin-nahkahansikas/
Mitäs jos vaan luetaan nuo samat jutut ihan itse kukin uunituoreesta lehdestä, tai linkistä jonka laitoit?
Ihan miten vaan, mutta tässä on osa yhden klikkauksen päässä! Omia mielenkiinnon kohteita laitoin tänne, joten se kai sallitaan.
Miten olisi vaihteeksi muutama bemarin hinnasto ?
https://autovertaamo.traficom.fi/
_Quu loistavaa tilannetajua!
Mihin yksi keskustelu katosi? Renkaista oli keskustelua...
Jaa Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic+ olisi välitetty niin, että ensimmäisellä vaihteella olisi nopeus 3,4 ja viimeisellä 29,5 km/h @1000 rpm. Ei vaikuta hirveän uskottavalta.
Useamman auton kohdalla valitettiin taas heikosta pärinästä. Se on amispojille tärkeä elementti ja pistetaulukossakin 15% arvoinen.
😂
Moderaattori poisti sen mieluummin kuin olisi vinkannut siitä oliko aihe käsiteltävä aihe liian arka, vaiko loukkaantuiko jonkun keskustelijan tunteet. Itse odotan jännityksellä talvirengastestiä, että onko se samanlainen kuin ennenkin (ihan uusien tuotteiden testaus ilman kannanottoa terveysvaikutuksiin tai tieverkoston kuntoon - ja aihe on tärkeä siinä mielessä että onhan lehdessä äsken annettu yhdessä artikkelissa ymmärtää että sähköautoista puuttuu ulkoinen rengasmelu - se mikä kaikkien nastattomien renkaiden myynnissä on pakollinen ilmoittaa, eli se äänilähde mikä tuottaa liikennemelun).
Nelipyörä-ohjaus oli Maseratin ja Renault Megane R.S kisassa valtti, vai oliko Maserati suunniteltu taittamaan matkaa moottoritiellä? Suurimman nopeuden osalta Maserati oli ylivoimainen, mutta kierrosaika jäi samaksi.
Pakoäänten pauhu on yksi oleellinen osa moottoriurheilua! Ratojen ulkopuolella sivistyneet pakoäänet ovat tervetulleita. Ajan mielelläni autolla jossa on voimaa mutta autossa on sivistyneet äänet putkistossa ja moottorin murinakaan ei häiritse. Normaalissa ajossa auton äänet eivät häiritse herkintäkään jalankulkijaa.
.....paitsi jos alla on nastarenkaat
Jos pakoäänten pauhu on yksi oleellinen osa moottoriurheilua, niin sähkärien mukana sekin tulee muuttumaan. Sitten kisaillaan varmaan vinkumispauhun uskottavuudesta?
Tarvitaan pinnavanteet ja peltiräpättimet, tai jopa hiilikuituiset.
Sähköauton ääntä lisätään turvallisuuden takia, renkaista tuleva ääni ei vaan riitä huomioimaan sähköautoa. Ääänetön auto koetaan turvallisuuden takia riskiksi liikenteessä.
Pärinä on tärkeä juttu - oikeasti - vaikkei sentään 15 % tärkeydellä. On bassoa tai murinaa mistä sävelkorva voi kuulla onko moottori talouskone vaiko viritetty voimanlähde. Wartburg (DDR:n premium, eliitin auto) kaksitahtisen tunnistivat varmaan kaikki silloin kun itäautot olivat vielä kommunismin brändiä vahvistamassa. Nykyään Warre on unohtunut, mutta Trabantin tunnistaa useampi.
Kaksi tai neljä pakoputken ulostuloa on sama juttu visuaalisesti. Huomasin joskus että jonkun mopoauton perässä tuplapakoputket ovat koristeina, eli niistä putkista ei ollut minkäänlaista yhteyttä varsinaiseen pakoputkeen.
Mutta sitten siitäkin on ylilyöntejä, jolloin koko kylä joutuu kuuntelemaan huonoa äänenvaimennusta. ääriesimerkkinä Harley-Davidsonit eivät ole erityisen suorituskykyisiä vaikka ne ovat (muunneltu jälkikäteen) hyvin äänekkäitä. Niiden ääni ei viittaa voimaan, vaan se on vain huonoa äänenvaimennusta.
Käsittääkseni Harrikoiden ääni on patentoitu.
Pakoputkien ulostulot loppuvat kyllä sähkärien mukana, totta! Milläs ne korvataan?
Vuonna 1994 tuota yritettiin mutta siitä ajatuksesta luovuttiin. Näin tuli markkinoille vähän samankaltaisilla äänillä olevia V2-moottoreita, toisten valmistajien toimesta.
Kaupasta ostettujen harrikoiden ääni on yllättävän hiljainen. Pakko tietysti ollakin että ne saisivat rekisterikilvet EU:ssa. Ihan toinen juttu on sitten se missä pakoputki vaihdetaan toiseen, ainoana tarkoituksena kovempi meluntuotto, ei niillä lisätehoa haeta kun ajoneuvotyyppi ei ole sporttinen muutenkaan.
Harrikan pakoäänet alkuperäisillä putkistoilla ovat desibeleissä 80 paremmalla puolen, puhutaan täysin laillisista äänistä. Miehekkäämpiä ääniä haluavalle löytyy putkistoja joissa on matalat reilun 100 desibelin sävelet ja nekin ovat laillisia!
Et ole tosissasi, uudet rengasmallit kerkeäisi vanhenemaan, kun testi olisi julkaisukelpoinen.
Ei miehekkäämpää, vaan lapsellisempaa.
Olen kyllä. Suuresti arvostamassa TM-testissä 17/2010 verrattiin parin vuoden ikäisten renkaiden suoritusta ihan uusiin. Vanhemmissa numeroissa taisi olla loskaliirtokin testattuna.
Omassa autossani on sellaiset talvirenkaat missä on reilu 6 mm pintaa ja ikää DOTin mukaan 5 vuotta. Ja voisin myydä ne TM:lle testikäyttöä varten. En siis aja työsuhdeautolla, vaan maksan kustannukset omalla tai lainarahalla.
No siitä vaan sitten selittämään ensimmäiselle vastaan tulevalle harrikkamiehelle äänten lapsellisuudesta. Onnea matkaan!
https://yle.fi/uutiset/3-6094573
Tosiaankin ovat laillisia. Mutta se ei poista sitä ongelmaa että joidenkin ajoneuvojen osalta melua tulee melkein kuin silloin ennen kun pakoputkilla oli yleinen taipumus ruostua puhki - vaikka ajoneuvo on ½ kilometrin päässä kuuluu sen moottoriääni liikenteen rengasmelun ylitse.
Omassa pyörässäni oli vakio äänenvaimennin (kaunis bassoääni tyhjäkäynnillä), ja siltikin suorituskykyä riitti paljon enemmän kuin mitä käytin.
@tracktest kirjoitti:
Kyllä nekin ennen pitkää pääsevät "ajamaan tulevaisuuteen".
https://www.harley-davidson.com/fi/fi/motorcycles/electric.html