Autoveron poistoa suunnitellaan

63 kommenttia
«13

Onkohan tyhmempää ajatusta olemassa?

https://www.is.fi/autot/art-2000008444680.html

Polttomoottorautojen autoveron poistuessa myös käytettyjen arvo tippuu samassa suhteessa. Sen seurauksena väliraha sähköautoon vaihtavalla kasvaa, joten niiden myynti laskee ja kaiken kukkuraksi vielä polttoaineiden hintaa pitää nostaa jotta verotulot pysyisivät. Keksiikö joku jotain positiivista veronpoistosta?

  
  • Voittaja olisi ilman vaihtaria liikkeellä oleva, koska väliraha tuskin muuttuisi mihinkään.
    12 000€ väliraha on 12 000€ oli autoveroa tai ei.

    Onhan se kiva maksaa autoverotetulla autolla korotettua ajoneuvoveroa, että jatkossa voi samalla välirahalla ostaa autoverottoman auton, jossa on korkeampi ajoneuvovero ja kaiken päälle maksaa vielä ekstraa polttoaineesta.

    Huomasitteko jutussa:
    "Oletuksena tässä laskelmassa on, että polttoaineen kulutus ei laske polttoaineveron noustessa.
    Mikäli kulutus laskisi, olisi veronkorotus suurempi."

    Udemmat autot=pienempi polttoaineen kulutus.
    kalliimpi polttoaine=vähemmän ajoja

      2
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Onkohan tyhmempää ajatusta olemassa?

    https://www.is.fi/autot/art-2000008444680.html

    Polttomoottorautojen autoveron poistuessa myös käytettyjen arvo tippuu samassa suhteessa. Sen seurauksena väliraha sähköautoon vaihtavalla kasvaa, joten niiden myynti laskee ja kaiken kukkuraksi vielä polttoaineiden hintaa pitää nostaa jotta verotulot pysyisivät. Keksiikö joku jotain positiivista veronpoistosta?

    Samaa mieltä. Ihan tyhjänpäiväinen hanke. Autovero poistettiin jo niiltä autoilta joita kuuluukin ostaa. Vaikka tämä saataisiin ensi hallituskaudella voimaankin, ei sillä olisi merkitystä kuin muutaman vuoden ajan. Juna meni jo.

      1
  • @M880 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Onkohan tyhmempää ajatusta olemassa?

    https://www.is.fi/autot/art-2000008444680.html

    Polttomoottorautojen autoveron poistuessa myös käytettyjen arvo tippuu samassa suhteessa. Sen seurauksena väliraha sähköautoon vaihtavalla kasvaa, joten niiden myynti laskee ja kaiken kukkuraksi vielä polttoaineiden hintaa pitää nostaa jotta verotulot pysyisivät. Keksiikö joku jotain positiivista veronpoistosta?

    Samaa mieltä. Ihan tyhjänpäiväinen hanke. Autovero poistettiin jo niiltä autoilta joita kuuluukin ostaa. Vaikka tämä saataisiin ensi hallituskaudella voimaankin, ei sillä olisi merkitystä kuin muutaman vuoden ajan. Juna meni jo.

    Euroopan myydyin sähköauto Renault Zoe on 29 290 euroa + talvirenkaat, eli on se edelleen paljon Clioa kalliimpi. Clio on 16 000 euroa + autovero ja talvirenkaat. Ei tätä pelkästään rikkailta pitäisi kysyä, jotkut tarvitsevat vain hyvän auton että pääsevät töihin ja mökille tms.

    Clion osalta autovero on melko kohtuullinen, mutta menee senkin veron maksamiseen puoli vuotta osamaksuja.

    Mutta mitä Suomi voisi tehdä niille muille EU-kansalaisille jotka ostavat autoja ilman Suomi-autoveroa? Eihän koko globaali maailma pelastu 5,5 miljoonan ihmisen verottamisella! Ei Kuuba tai Pohjois-Koreakaan ole pelastanut Suomea siltä pahalta miltä yrittävät suojella omaa kansaansa. DDR kokeili, ja ampui pitkään omia kansalaisiaan kiväärillä selkään, mutta sekään ei ollut ratkaisu ongelmaan.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Onkohan tyhmempää ajatusta olemassa?

    https://www.is.fi/autot/art-2000008444680.html

    Polttomoottorautojen autoveron poistuessa myös käytettyjen arvo tippuu samassa suhteessa. Sen seurauksena väliraha sähköautoon vaihtavalla kasvaa, joten niiden myynti laskee ja kaiken kukkuraksi vielä polttoaineiden hintaa pitää nostaa jotta verotulot pysyisivät. Keksiikö joku jotain positiivista veronpoistosta?

    Kokoomuksessakin joku huomannut etteivät nuo luvut näytä kauhean hyviltä kansan syvissä riveissä.

    Juttua muokattu klo 13:00: Laajennettu kokoomuksen autoveroon liittyvien tavoitteiden kuvausta

    Kokoomuksesta täsmennetään, että puolueen eduskuntaryhmä ei tavoiteohjelmasta huolimatta esitä korotuksia sen paremmin bensiinin kuin dieselinkään hintaan.

    Kokoomuksen tavoitteena on autoveron laskeminen ainoastaan ajoneuvoveroa maltillisesti korottamalla.

    Eli jää rahoitusvajetta, minkä paikkaamiseen tarvitaan muita veronkorotuksia tai jostain on leikattava.

      
  • muokattu 11.01.2022 12:52

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Onkohan tyhmempää ajatusta olemassa?

    On. Laittoman ja syrjivän veron periminen kalliilla tavalla verovaroja tuhlaten.

    Polttomoottorautojen autoveron poistuessa myös käytettyjen arvo tippuu samassa suhteessa. Sen seurauksena väliraha sähköautoon vaihtavalla kasvaa, joten niiden myynti laskee ja kaiken kukkuraksi vielä polttoaineiden hintaa pitää nostaa jotta verotulot pysyisivät. Keksiikö joku jotain positiivista veronpoistosta?

    Ei sitä tarvitse keksiä, koska lukuisista yrityksistä huolimatta veroa ei ole onnistuttu (vai haluttu) periä laillisella eikä tasapuolisella tavalla. Siksi veron poistaminen kokonaan on ainoa mahdollisuus saada autokauppa toimimaan laillisella tavalla.

    Autovero on rikoksella hankittua ansiotonta hyötyä, jonka korvaamisen vaatimus on jo sinänsä perusteeton. Lainsäätäjä on tehnyt rikoksen ja jäänyt siitä kiinni. Nyt lainsäätäjä yrittää vierittää oman virheensä seuraukset kansalaisten maksettavaksi. Eivät verot ole korvamerkittyä rahaa vaan valtion budjettia esittävän hallituksen ja siitä päättävän eduskunnan vastuulla on tehdä arvovalinnat käytettävissä olevien varojen kohdentamisesta ja sen jälkeen myös vastata päätöksistään. Polttoaineiden verotuksen kiristäminen ei ole mikään luonnonlaki, vaan sekin on päättäjien oma valinta. Se olisi sentään todennäköisesti laillinen tapa verottaa josta Suomi ei joutuisi jatkuvasti syytetyksi ja kerta kerrasta myös tuomituksi rosvovaltiona.

    Jos olet huolissasi sähköauton välirahan noususta, voisit aloittaa kysymällä, miksi autoveroton 52.000 euron sähköauto maksaa Verottajan Paratiisissa yli 60.000 €. Saksan selvästi suurempi sähköauton hankintatuki selittää hintaerosta alle 3000 € osuuden. Toinen mielenkiintoinen kysymys on, miksi alle 1500 € autoverolla Suomessa myytävä suosittu plugari katumaasturi maksaa uutena saksassa vähän yli 30.000 € ja Suomessa vähän yli 40.000 € kun diileri antaa kampanjatarjouksena autoveron suuruisen alennuksen, eli myy siis suomalaisenkin auton verottomana?

    Tästä AitoSuomiAutojen hintainflaatiosta saatte kiittää autoveroa ja sen syrjivää ja läpinäkymätöntä laskentatapaa. Lisäksi tämä mielipuolinen samankaltaiseksi kuviteltujen autojen käyvän hinnan arvailu työllistää virkamiehiä yli sadan auton mielikuvitushinnoittelulla viikottain. Mitä pikemmin tämä hulluus saadaan loppumaan, sitä parempi.

    Omalta kannaltani näen positiivisena asiana Suomen liittymisen EU-vapaakauppa-alueeseen, joka mahdollistaa ensimmäistä kertaa hankintojen aidosti vapaan kilpailuttamisen ilman laitonta kilpailun rajoittamista. Myöhemmässä vaiheessa tämä pakottaa myös suomalaiset toimijat laskemaan hintansa yleisesti käyvälle EU-vapaakauppa-alueen tasolle.

      3
  • @Karrette kirjoitti:
    Clion osalta autovero on melko kohtuullinen, mutta menee senkin veron maksamiseen puoli vuotta osamaksuja.

    Mikä on Clion autoveroton ALVillinen hinta on Suomessa, Saksassa ja Ranskassa?

    Selvintä olisi jos näkisi vastaavan auton ohjehinnat ja todelliset kilpailutetut myyntihinnat?

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Clion osalta autovero on melko kohtuullinen, mutta menee senkin veron maksamiseen puoli vuotta osamaksuja.

    Mikä on Clion autoveroton ALVillinen hinta on Suomessa,

    Kokonaishinta
    17 390 €
    Autoveroton hinta
    15 943 €
    Autovero
    1 447 €

      
  • Hieno vertailu eri maiden välillä! Nyt kun vielä näkisi saman auton hinnan Ranskassa ja Saksassa?

    Mobilesta löysin halvimman 5 km ajetun alle 14.990 €, mutta vastaavan auton kilpailutettua hintaa en tiedä?

      1
  • @740 GLE kirjoitti:
    Hieno vertailu eri maiden välillä! Nyt kun vielä näkisi saman auton hinnan Ranskassa ja Saksassa?

    Mobilesta löysin halvimman 5 km ajetun alle 14.990 €, mutta vastaavan auton kilpailutettua hintaa en tiedä?

    Saksassa
    Überführung ab
    14.550,00 €

    Ranskassa
    prix à partir de
    18 100 €
    CLIO Zen SCe 65

    Espanjassa
    11 529 €

    Kilpailutus onkin sitten vaikeampi juttu. Siihen vaikuttaa jopa vaihtoauto ja varmasti autoliikekohtaisiakin tarjouksia pitää verrata. Espanjassa tuskin on penkinlämmittimiä vakiovarusteena, eli ihan samoja varustetasoja ei nyt verrata.

      
  • Olikin mielenkiintoista selata sivuja. En tiedä miten hyvin autovalmistajan sivuja päivitetään, mutta kovin suppea valikoima Rellulla on Suomessa. Täällä ei saa enää Kadjaria diesel-koneella, mutta Ranskassa näyttäisi saavan. Ja Meganen yläpuolella on tarjolla automalleja, eli Clio + Captur -valmistajan premium-versiot eivät olekaan Megane ja bensakoneinen Kadjar, vaan on muitakin isompia. Tai sitten ranskalaiset eivät vaan päivitä nettisivujaan yhtä hyvin kuin suomalaiset.

    Vaikea sanoa mitä suppea valikoima tekee brändille. A-Mersu on ainakin minun silmissäni paljon mielenkiintoisempi siksi että valmistajalla on tarjolla monipuolisesti isompiakin autoja. Brändiä tosin himmentää Mersun väyrysmallisten autojen ja joidenkin pakettiautojen "ranskalainen rapeus", eli kalliin auton ruostuminen.

      
  • muokattu 11.01.2022 16:24

    @Karrette kirjoitti:
    Espanjassa
    11 529 €

    Sinulla on EU-kansalaisena oikeus tuoda tuollainen 11529 € Clio itsellesi ja vaikka naapurillesikin, jos sellaisen haluatte. Verottajalla ei ole oikeutta vaatia teitä maksamaan istuinlämmittimistä, jos mieluummin säästätte kolmasosan autonne hinnasta. Eikä suomalaisella Renutrokarilla ole oikeutta vaatia oman Business Fantasy hinnastonsa nojalla vaatia tuomiaan 11 tonnin autoja verotettavaksi mukamas 17 tonnin autoina.

    Renutrokarilla on oikeus pyytää kullitetulla lämmityslaitteella varustetusta Cliostaan vaikka 100.000 € jos haluaa, mutta Renutrokarilla ei ole mitään oikeutta määrätä muiden ostamien ja itse tuomien Renujen hintaa tai niiden verotusta.

    Kilpailutus onkin sitten vaikeampi juttu.

    Aika monissa maissa autot seisovat myyntirivissä kilvettöminä, joten Suomen kilvet mukaan paluumatkalle. Suomen verottajahan luonnollisesti palauttaa jäljellä olevan veron määrän, etenkin yli 10-vuotiaana ulos viedystä, eikö niin? (add Sanna's evil grin here)

    Mutta kun kyse ei ole siitäkään, missä on helpoin tehdä kauppaa. Vaan siitä, että vaikka sinä asioisitkin mieluummin kotikyläsi autokaupassa, minulla on silti oikeus ostaa autoni saksalaiselta kauppiaalta syitä kenellekään perustelematta eikä kellään, ei edes Suomen hallituksella, ole oikeutta syrjiä minua tämän valintani vuoksi.

    Siihen vaikuttaa jopa vaihtoauto ja varmasti autoliikekohtaisiakin tarjouksia pitää verrata. Espanjassa tuskin on penkinlämmittimiä vakiovarusteena, eli ihan samoja varustetasoja ei nyt verrata.

    Kyllä minulle on vastattu hyvin palvelualttiisti niin Ruotsista kuin Saksastakin. Oman kokemukseni mukaan kattavasti varustelluissa tuontiautoissa on muun hyvän varustelun ohella myös talvivarusteet varmemmin mukana kuin AitoSuomiAutoissa. Mitä nyt Ruotsista ostava joutuu toisinaan vähentämään Suomen valoisassa talviyössä haitallisen hyvin toimivia valoja.

    Tämäkin arviointi on turhaa, koska auton tuojaa ei saa syrjiä, vaikka hän hakisi autonsa ihan huvikseen lähellä Neuschwansteinia sijaitsevasta liikkeestä lomamatkallaan. Oman valintansa saa toki perustella, mutta muualla asioivia ei saa syrjiä.

      2
  • Suomen kilvet mukaan paluumatkalle, onnistuuko se nykyään niin?

      
  • @Vital kirjoitti:
    Suomen kilvet mukaan paluumatkalle, onnistuuko se nykyään niin?

    Ainakin teippikilvet saa tunnetulle VIN-koodille jo lähtiessä mukaan. Ja ilman sitähän ei voi tehdä kauppaa muutenkaan, kun ei saa selville mikä se auto on ollut tehtaalta lähtiessään.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Onkohan tyhmempää ajatusta olemassa?

    On. Laittoman ja syrjivän veron periminen kalliilla tavalla verovaroja tuhlaten.

    Polttomoottorautojen autoveron poistuessa myös käytettyjen arvo tippuu samassa suhteessa. Sen seurauksena väliraha sähköautoon vaihtavalla kasvaa, joten niiden myynti laskee ja kaiken kukkuraksi vielä polttoaineiden hintaa pitää nostaa jotta verotulot pysyisivät. Keksiikö joku jotain positiivista veronpoistosta?

    Ei sitä tarvitse keksiä, koska lukuisista yrityksistä huolimatta veroa ei ole onnistuttu (vai haluttu) periä laillisella eikä tasapuolisella tavalla. Siksi veron poistaminen kokonaan on ainoa mahdollisuus saada autokauppa toimimaan laillisella tavalla.

    Autovero on rikoksella hankittua ansiotonta hyötyä, jonka korvaamisen vaatimus on jo sinänsä perusteeton. Lainsäätäjä on tehnyt rikoksen ja jäänyt siitä kiinni. Nyt lainsäätäjä yrittää vierittää oman virheensä seuraukset kansalaisten maksettavaksi. Eivät verot ole korvamerkittyä rahaa vaan valtion budjettia esittävän hallituksen ja siitä päättävän eduskunnan vastuulla on tehdä arvovalinnat käytettävissä olevien varojen kohdentamisesta ja sen jälkeen myös vastata päätöksistään. Polttoaineiden verotuksen kiristäminen ei ole mikään luonnonlaki, vaan sekin on päättäjien oma valinta. Se olisi sentään todennäköisesti laillinen tapa verottaa josta Suomi ei joutuisi jatkuvasti syytetyksi ja kerta kerrasta myös tuomituksi rosvovaltiona.

    Jos olet huolissasi sähköauton välirahan noususta, voisit aloittaa kysymällä, miksi autoveroton 52.000 euron sähköauto maksaa Verottajan Paratiisissa yli 60.000 €. Saksan selvästi suurempi sähköauton hankintatuki selittää hintaerosta alle 3000 € osuuden. Toinen mielenkiintoinen kysymys on, miksi alle 1500 € autoverolla Suomessa myytävä suosittu plugari katumaasturi maksaa uutena saksassa vähän yli 30.000 € ja Suomessa vähän yli 40.000 € kun diileri antaa kampanjatarjouksena autoveron suuruisen alennuksen, eli myy siis suomalaisenkin auton verottomana?

    Tästä AitoSuomiAutojen hintainflaatiosta saatte kiittää autoveroa ja sen syrjivää ja läpinäkymätöntä laskentatapaa. Lisäksi tämä mielipuolinen samankaltaiseksi kuviteltujen autojen käyvän hinnan arvailu työllistää virkamiehiä yli sadan auton mielikuvitushinnoittelulla viikottain. Mitä pikemmin tämä hulluus saadaan loppumaan, sitä parempi.

    Omalta kannaltani näen positiivisena asiana Suomen liittymisen EU-vapaakauppa-alueeseen, joka mahdollistaa ensimmäistä kertaa hankintojen aidosti vapaan kilpailuttamisen ilman laitonta kilpailun rajoittamista. Myöhemmässä vaiheessa tämä pakottaa myös suomalaiset toimijat laskemaan hintansa yleisesti käyvälle EU-vapaakauppa-alueen tasolle.

      
  • Jos autovero on poistettu sähköautoilta, niin mitä haitallista voi olla tilanteessa jossa annetaan veroton käytetty auto vaihdossa verottomaan uuteen sähköautoon. Miksi suomalaisen autonostajan tulisi olla paremmassa tilanteessa kuin saksalaisen, niin että suomalainen saisi välirahaetua autossa roikkuvan autoveron jäännöksen takia ?

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Jos autovero on poistettu sähköautoilta, niin mitä haitallista voi olla tilanteessa jossa annetaan veroton käytetty auto vaihdossa verottomaan uuteen sähköautoon. Miksi suomalaisen autonostajan tulisi olla paremmassa tilanteessa kuin saksalaisen, niin että suomalainen saisi välirahaetua autossa roikkuvan autoveron jäännöksen takia ?

    No siksi että on varaa ostaa se sähköauto.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Jos autovero on poistettu sähköautoilta, niin mitä haitallista voi olla tilanteessa jossa annetaan veroton käytetty auto vaihdossa verottomaan uuteen sähköautoon. Miksi suomalaisen autonostajan tulisi olla paremmassa tilanteessa kuin saksalaisen, niin että suomalainen saisi välirahaetua autossa roikkuvan autoveron jäännöksen takia ?

    Tämä piti lukea moneen kertaan ennen kuin luulen että ymmärsin mistä on kyse.

    Välirahaetu tarkoittanee tässä sitä että jos on maksanut nykyisestä autostaan vaikkapa 5000 euroa autoveroa (+ alv24 %, saksalaisilla se alv on 19 %) kun se oli uusi ja tarvitsi Suomi-rekisterikilven, niin se itse maksettu 5000 euron arvonalennuksen vuoksi tappiollinen pääomasijoitus koetaan eduksi vaihtotilanteessa? Eräänlainen verotuki?

      
  • muokattu 26.01.2022 11:16

    "Tämä piti lukea moneen kertaan ennen kuin luulen että ymmärsin mistä on kyse.

    Välirahaetu tarkoittanee tässä sitä että jos on maksanut nykyisestä autostaan vaikkapa 5000 euroa autoveroa (+ alv24 %, saksalaisilla se alv on 19 %) kun se oli uusi ja tarvitsi Suomi-rekisterikilven, niin se itse maksettu 5000 euron arvonalennuksen vuoksi tappiollinen pääomasijoitus koetaan eduksi vaihtotilanteessa? Eräänlainen verotuki?"

    Jätän alvin pois laskelmasta mutta siis jos autovero on ollut vaikkapa 25 prosenttia, niin silloinhan auton veroton hinta on ollut uutena 20.000 euroa. Jos auton koko hinta on puolittunut 12.500 euroon niin tällöin puolittunut autoveron jäännös on 2.500 euroa. Tuo on se veroetu vaihdettaessa verottomaan uuteen autoon (puolittunut auton veroton arvo 10.000 e ja puolittunut verojäännös 2.500 e).

    Kummallista on myös se että autoveron poistoa vastustetaan vaikka tästä seuraisi se että kaikkien käytettyjen autojen hintataso joko hitaasti taikka nopeasti putoaisi esimerkiksi Saksan hintojen tasolle.

      
  • muokattu 26.01.2022 13:39

    @▫️ kirjoitti:

    Kummallista on myös se että autoveron poistoa vastustetaan vaikka tästä seuraisi se että kaikkien käytettyjen autojen hintataso joko hitaasti taikka nopeasti putoaisi esimerkiksi Saksan hintojen tasolle.

    Ostajan kannalta tietysti ihan kiva toive. Sille kuka tarjoaa omaa autoaan vaihdokiksi seuraavaan autoonsa, hyvityshinta ratkaisee. Varmaan sinullakin. Ja se hyvityshinnan tippuminen on ollut "pelkotekijä" tässä vastustamisessa, olet tainnut kuulla sinäkin siitä.

    Suomen itsensä aiheuttama kierre....

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @▫️ kirjoitti:

    Kummallista on myös se että autoveron poistoa vastustetaan vaikka tästä seuraisi se että kaikkien käytettyjen autojen hintataso joko hitaasti taikka nopeasti putoaisi esimerkiksi Saksan hintojen tasolle.

    Ostajan kannalta tietysti ihan kiva toive. Sille kuka tarjoaa omaa autoaan vaihdokiksi seuraavaan autoonsa, hyvityshinta ratkaisee. Varmaan sinullakin.

    Itse näkisin että väliraha ratkaisee kun antaa aikaa kulua muutaman kuukauden.

    Tilanne on vähän samankaltainen kuin silloin jos menee autokauppaan lähes uudella autolla ja kokee että haluaakin toisenlaisen, niin silloin auton arvon aleneminen kirpaisee tosi kovaa. Mutta vähän vanhemman auton arvo, siitä nyt ei vaan saa sitä samaa kuin mitä itse maksoi. Kolmen vuoden kohdalla hyvitys on nytkin jo huono kun ajatellaan että auto ei ole varsinaisesti juuri uutta huonompi - hinta/laatu on parhaimmillaan kun auto on n. 3-vuotias. Melkein uusi, mutta suunnilleen puoleen hintaan.

    Omalla kohdallani voisin miettiä jatkossa ostanko sen 3-vuotiaan auton, vaiko ihan uuden. Nissan Qashqain hinnassa on 4000 - 8200 euroa autoveroa (+ arvonlisävero 24%) - joten en osta uutta. Tällä hetkellä voisin saada vaihtoautostamme hyvityksenä ehkä 8000 euroa (jos autokauppias myy sen pyyntihinnalla 12 000), ja autoveron poistumisen jälkeen jonkun verran vähemmän. Uuden hinnasta on kadonnut jo sellainen 20 000 euroa, eikä auto ole edes puolta sen romutusiästä. Tämä laskelma on sinänsä turha, koska Qashqaita ei enää myydä diesel-koneella, ja bensakoneella ajaminen on kalliimpaa (dieselvero on n. 7 euroa /viikko).

    Joka tapauksessa moni ajaa 10-22 vuotiailla autoilla, ja niiden arvoissa ei ole monenkaan tuhannen laskuvaraa. Lähinnä siitä on kyse milloin vanhaa autoa korjataan, ja milloin ostetaan 5 vuotta uudempi (uudempi, joka voi siis olla 15-vuotias auto) kun se vanha romutetaan kun korjaus on kalliimpi kuin varsinainen auto. Mitä enemmän ostetaan uusia edullisemmin, niin sen enemmän tulee myös käytettyjä tarjolle tuonne käyttöautojen valikoimaan.

      
  • muokattu 26.01.2022 16:25

    @Karrette kirjoitti:

    Itse näkisin että väliraha ratkaisee kun antaa aikaa kulua muutaman kuukauden.

    Välirahan suuruus ratkaisee varmaan koko matkalla. Ja siihen vaikuttaa vaihdokiksi tarjottavan auton hyvityshinta, mikäs muu.

    Tilanne on vähän samankaltainen kuin silloin jos menee autokauppaan lähes uudella autolla ja kokee että haluaakin toisenlaisen, niin silloin auton arvon aleneminen kirpaisee tosi kovaa. Mutta vähän vanhemman auton arvo, siitä nyt ei vaan saa sitä samaa kuin mitä itse maksoi.

    No älä. Oletko sitä mieltä, että selitit jotakin mitä ei tiedetty? Suomeksi sanottuna, auton hyvityshinta tippuu vanhemmiten (on olemassa jopa prosentti joka kertoo suuruusluokan). Isoimmalta se arvontiputus tuntuu kun ajaa autokaupan ovesta ulos.

    Nissan Qashqain hinnassa on (uutena) 4000 - 8200 euroa autoveroa (+ arvonlisävero 24%) Tällä hetkellä voisin saada vaihtoautostamme hyvityksenä ehkä 8000 euroa (jos autokauppias myy sen pyyntihinnalla 12 000), ja autoveron poistumisen jälkeen jonkun verran vähemmän.

    Ja juuri se, mitä tarkoittaa "jonkun verran vähemmän" on se, mikä taitaa olla nimimerkki "laatikon" mainitsema pelkotekijä. Poiston uskotaan kasvattavan välirahaa, jos auto (uusi tai käytetty) on hankittu autoveron aikana ja vaihtohetki osuu autoverottomaan aikakauteen.

    Ns. ylimenokausi on vääjäämättä tulossa, jos vero poistetaan muiltakin kuin sähkäreiltä.

      
  • TOYOTA COROLLA
    Hatchback 1,8 Hybrid Active
    Kokonaishinta
    27 884 €
    Autoveroton hinta
    26 050 €
    Autovero
    1 834 €

    VOLVO XC60
    T6 TwE AWD Inscription Expression Edition aut
    Kokonaishinta
    63 599 €
    Autoveroton hinta
    61 200 €
    Autovero
    2 399 €

    En minä kovin suurta melua autoverosta kehtaisi pitää

      2
  • @Quu kirjoitti:
    TOYOTA COROLLA
    Hatchback 1,8 Hybrid Active
    Kokonaishinta
    27 884 €
    Autoveroton hinta
    26 050 €
    Autovero
    1 834 €

    VOLVO XC60
    T6 TwE AWD Inscription Expression Edition aut
    Kokonaishinta
    63 599 €
    Autoveroton hinta
    61 200 €
    Autovero
    2 399 €

    En minä kovin suurta melua autoverosta kehtaisi pitää

    Toki riippuu siitä mitä hakee/tarvitsee.
    esim.
    TOYOTA Land Cruiser
    2.8 D-4D Premium Automaatti
    Kokonaishinta
    131 431,84 €
    Autoveroton hinta
    82 160 €
    Autovero
    49 271,84 €

      4
  • Datsun kumkai (Nissan Qashqai)
    Autoveron määrä 3967€-8144€

      1
  • Minulle on kerrottu autoveron ohjaavan kuluttajaa vähemmän myrkyttäviin autoihin.

      
  • Niin, sen voi välttää jopa tykkänään ostamalla sähkärin.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Niin, sen voi välttää jopa tykkänään ostamalla sähkärin.

    MInkälaista sähkäriä ehdotat Qashqain tilalle? Autoveroton hinta on 24 400 - 37 000 euroa.
    Peräkärryn paino saa olla 1400 - 1800 kg.

    Skoda Enyaq 44 500 - 52 600 euroa on vähän kallis. Jarrullista peräkärryä se saa vetää vain 1000 kg.

    Ja sitten se vaikea kysymys kuka maksaa opettajien ja sairaanhoitajien palkat jos kukaan ei tankkaa bensaa ja maksa CO2-ajoneuvoveroa, vaan ainoastaan lataa sähköä?

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    Niin, sen voi välttää jopa tykkänään ostamalla sähkärin.

    MInkälaista sähkäriä ehdotat Qashqain tilalle? Autoveroton hinta on 24 400 - 37 000 euroa.
    Peräkärryn paino saa olla 1400 - 1800 kg.

    Skoda Enyaq 44 500 - 52 600 euroa on vähän kallis. Jarrullista peräkärryä se saa vetää vain 1000 kg.

    Ja sitten se vaikea kysymys kuka maksaa opettajien ja sairaanhoitajien palkat jos kukaan ei tankkaa bensaa ja maksa CO2-ajoneuvoveroa, vaan ainoastaan lataa sähköä?

    Käytettyä pakettiautoa, jos ei ole antaa vaihdossa arvokasta vaihdokkia, mistä on verot maksettu.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    Niin, sen voi välttää jopa tykkänään ostamalla sähkärin.

    MInkälaista sähkäriä ehdotat Qashqain tilalle? Autoveroton hinta on 24 400 - 37 000 euroa.
    Peräkärryn paino saa olla 1400 - 1800 kg.

    Skoda Enyaq 44 500 - 52 600 euroa on vähän kallis. Jarrullista peräkärryä se saa vetää vain 1000 kg.

    Ja sitten se vaikea kysymys kuka maksaa opettajien ja sairaanhoitajien palkat jos kukaan ei tankkaa bensaa ja maksa CO2-ajoneuvoveroa, vaan ainoastaan lataa sähköä?

    Eikös teikäläisten mielestä kaiken voi aina kattaa maahanmuutosta ja kehitysavusta säästämällä?

      
  • muokattu 26.01.2022 22:01

    @M880 kirjoitti:

    Eikös teikäläisten mielestä kaiken voi aina kattaa maahanmuutosta ja kehitysavusta säästämällä?

    Ei kansainvälisiä sopimuksia voi luiskaan heittää, kuin paniikissa oleva puolueen ohjelmassa.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit